Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3593
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte de nou accés al Cós Nou des de la Carretera de la Mola, Maó.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears i l’article 39 de la llei 5/2005, de 26 de maig per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 5 de novembre de 2013
ATÈS
1.Que el projecte consisteix en l’execució d’un nou vial de 300 m, essent una actuació prevista al PTIMe i al PGOU de Maó.
2.Que aquest vial connectarà els molls comercials del Cós Nou, l’Estació Marítima i l’Estació Naval de Maó amb la carretera de la Mola, amb una rotonda en cada un dels enllaços, i amb una secció de 17,50 metres d’ample.
3.Que l’accés est a la rotonda que anirà en la carretera de la Mola té un desmunt dins el LIC i ZEPA ES0000235, de s’Albufera a la Mola.
4.Que l’afecció a la Xarxa Natura serà mínima, atès que la franja afectada està ocupada per vegetació de bardissa en el límit d’un camp de conreu.
5.Que no es detecta cap hàbitat d’interès comunitari en la zona de les obres, segons l’Atlas dels Hàbitats d’Espanya del 2005.
6.Que a la zona de les obres es detecta la presència de dues espècies incloses en l’annex II de la Directiva 92/43/CEE, tortuga mediterrània (testudo hermanii) i Vicia bifoliolata, endemisme de l’illa de Menorca, molt rar i considerat com amenaçat d’extinció.
7.Que consten a l’expedient els següents informes favorables:
-Informe del conseller executiu de Mobilitat del CIMe de 24/4/2009.
-Informe del director general de Recursos Hídrics de 20/5/2009.
-Informe de la secretària interina del Consell Insular de Menorca de 9/10/2009, el qual indica que es redueix la secció total de la ctra a 17,50m, (o sigui, mediambientalment és una millora) relatiu al nou traçat presentat per l'Autoritat Portuaria, conforme amb el PTI Menorca.
-Informe del Servei de Protecció d'Espècies de 19/10/2009.
-Informe del Servei d'Assessorament Ambiental de 20/10/2009.
-Informe jurídic de la CMAIB de 21/10/2009.
-Informe tècnic de la DG Biodiversitat de 8/10/10.
-Informe tècnic de la DG de Mobilitat de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat de 10/9/2010 que indica, entre d'altres qüestions el següent: traçat ja existent, és una millora, és un nou accés, considera que no s'ha de subjectar...
-Informe d'exclusió afectació Subcomité XN 2000 de 26/6/2013.
-Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DGRH de 8/8/2013.
8.Que, a més dels assenyalats a l’anterior atès, s’han emès els següents informes:
-Informe del Servei d'Aigües Superficials de 19/6/2013, el qual és desfavorable, si bé indica que tendria caràcter favorable si en l'execució del projecte es seguissin les prescripcions indicades en el present informe.
-Informes de l'Ajuntament de Maó de 14 i 17.6.2013, que realitzen una sèrie de consideracions urbanístiques i de caràcter territorial.
9.Que s'ha acreditat el compliment de l'article 28 de la Llei 11/2006 en relació al període d'informació pública així com consta informe d’Autoritat Portuària de les Illes Balears de 14/6/2013 en el qual es contesten les al·legacions presentades.
10.Que s'ha comprovat com la documentació ambiental no presenta cap tipus de deficiència i que la tramitació ambiental s'ha realitzat d'acord amb la Llei 11/2006.
11.Que, d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DGRH, sobre els 3 vials que formen part de la nova intersecció projectada en la que es disposa una rodona d'accés al moll de l'Estació Naval, es preveu la canalització del torrent en una longitud total d'uns 100 m. lineals fins a l'escomesa a una xarxa existent.
12.Que, d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DGRH, la canalització es preveu mitjançant l'execució d'una bateria de 4 tubs de formigó armat de diàmetre de 800 mm., tota vegada que aquestes s'obturen amb facilitat provocant greus problemes d'inundacions.
13.Que el pressupost del projecte supera el milió d’euros.
ACORDA
A.Pel que fa a l’Avaluació d’Impacte Ambiental:
Informar favorablement el projecte de “Nou accés al Cos de la Mola”, T.M. Maó, amb els següents condicionants:
1.D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DGRH :
I.S’ha de realitzar un estudi d'estabilitat del nou talús d'excavació.
II.La desforestació de les zones arbrades ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra.
III.Durant el temps que durin les obres s’han de prendre les màximes precaucions per evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.).
2.D'acord amb l'informe del Servei d'Aigües Superficials de la DGRH:
I.S'hauran de plantejar obres de pas davall els vials similars a la proposada per al vial principal, obres tipus calaix amb seccions lliures per facilitar el manteniment, la resta de la canalització romandrà oberta.
II.S'hauran d'adjuntar els càlculs hidràulics justificatius per a les noves obres de pas que es proposin, aquestes hauran de ser capaces de desaiguar una avinguda associada a un període de retorn de 100 anys i les aigües procedents del drenatge longitudinal del nou accés.
III.Les connexions del drenatge longitudinal a la llera s’hauran de realitzar amb un angle comprés entre 30 i 45 graus respecte a l'eix del torrent i en el sentit de les aigües, per a facilitar l'evacuació d'aquestes i no interrompre en cap moment el lliure pas de les aigües per la llera del torrent, no es podrà preveure cap arqueta sobre el llit del torrent.
IV.Amb caràcter general, s’haurà de garantir que el cabdal a desaiguar procedent del drenatge transversal i del longitudinal, és conduït adequadament a les obres de drenatge i d'aquestes al llit existent i que en aquesta transició no s’han de produir desbordaments.
V.S’haurà de projectar la desembocadura del torrent a la mar mitjançant una obra de pas davall els vials existents similar a la proposada per el vial principal, obra de pas tipus calaix amb secció lliure de fàcil manteniment. S'hauran d'adjuntar els càlculs hidràulics justificatius per la nova obra de pas que es proposi, aquesta haurà de ser capaç de desaiguar una avinguda associada a un període de retorn de 100 anys i les aigües procedents de l'aportament del drenatge longitudinal del nou accés.
VI.S'haurà d'estudiar mesures de protecció del terraplen o millora de la traça del torrent comprés entre la baixant 10b i el canal 10c, el qual interfereix amb la traça del torrent, sense que en cap moment es disminueixi la capacitat hidràulica del torrent.
VII.S’hauran d’instal·lar senyals verticals indicatives d'orientació/localització del torrent, en ambdós sentits de circulació.
3.S’haurà de contractar un auditor ambiental, tal com preveu l’art. 54 de la Llei 11/2006.
Es recorda que abans de l'execució del projecte serà necessari obtenir l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics.
Aquest acord s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, d'ordenació del territori, de patrimoni, etc., que concorren en el present projecte, corresponents a altres administracions.
B.Pel que fa a l’afecció a Xarxa Natura 2000:
Excloure d’afectació el projecte per la realització d’un vial de 300 metres que connectarà els molls comercials del Cós Nou, l’Estació Marítima i l’Estació Naval de Maó amb la carretera de la Mola, promogut per l’Autoritat Portuària de Balears, ja que es preveu que no afectarà al LIC i ZEPA ES0000235, de s’Albufera a la Mola , amb la condició de que s’haurà de consultar al Servei de Protecció d’Espècies abans de l’execució de les obres, per tal de determinar les actuacions necessàries per evitar o minimitzar l’afecció a les espècies tortuga mediterrània (testudo hermanii) i Vicia bifoliolata.
Palma, 4 de desembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato