Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 3519
Bases i convocatòria que ha de regir la concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament de Sant Lluís per a l'any 2014

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

APROVACIÓ DE LES BASES I CONVOCATÒRIA PER A LA CONCESSIÓ D’AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL DE L’AJUNTAMENT DE SANT LLUÍS PER A L’ANY 2014

La Junta de Govern Local, en sessió ordinària tinguda el 21 de febrer de 2014, va acordar:

Primer.- Aprovar les bases que regeixen la concessió d’ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social de l’Ajuntament de Sant Lluís per a l’any 2014.

Segon.- Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l’any 2014, que es regirà per les bases a que s’ha fet referència en el punt anterior.

Tercer.- Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Els ajuts concedits seran atesos amb càrrec a la partida 231.48000  i amb l’import màxim de 25.975 €, sens perjudici que l’import es pugui ampliar d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.

Quart.- El termini de presentació de sol·licituds, degut a la naturalesa dels ajuts, no està sotmès a un termini en concret; per tant, es poden presentar sol·licituds a partir del dia següent al de la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins el 31-12-2014.

 

Sant Lluís, 27 de febrer de 2014

EL BATLE,
Cristóbal Coll Alcina

 

 

BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL PER A L’ANY 2014

1.- CONCEPTE

Tenen la consideració d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d’uns objectius prèviament definits en un pla d’intervenció pels serveis socials.

Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que la seva urgència es pot presentar en qualsevol moment de l'any.

L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix. La sol·licitud ha de formar part, per tant, d'un pla d'intervenció mitjançant el qual l'ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

2.- IMPORT DELS AJUTS, FINANÇAMENT.

1.- Els ajuts seran atesos amb càrrec a l’aplicació pressupostària 231.480.00 del Pressupost General de 2014.

2.- Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en les presents bases segons els principis i criteris continguts en l’article 8.

3.- Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant cofinanci part de l’objecte o del servei al qual va destinat l’ajut.

3.- RÈGIM DE COMPATIBILITAT DELS AJUTS.

1.- Els ajuts que s’atorguin de conformitat a aquestes bases seran compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho a aquest ajuntament.

2.- L’import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.

4.- REQUISITS GENERALS DELS BENEFICIARIS

1.- Poden prendre part en aquesta convocatòria aquelles persones que:

a) Estiguin empadronades al municipi de Sant Lluís.

b) Siguin majors de  18 anys, o bé menors amb càrregues familiars.

c) No disposin  d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

2.- L’escassetat d’ingressos econòmics dels beneficiaris s’avaluarà d’acord amb els següents criteris:

a) Si la unitat de convivència està formada per un sol membre, els ingressos no poden superar el 125% de l’IPREM. Per a l'any 2014, aquesta quantitat queda fixada en 9.318,93 euros anuals.

b) A partir del segon membre, es computarà 2.497 euros més per cada un dels membres de la unitat de convivència.

c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

3..- Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits  però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics i/o mèdics que corresponguin en cada cas.

5.- TIPOLOGIA DELS AJUTS, IMPORT MÀXIM I CONDICIONS PER AL SEU GAUDIMENT.

5.1.- Ajuts per a habitatge :

a) Pagament de lloguer i quotes puntuals d’hipoteca: es podrà concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de de lloguer,dipòsit i/o fiança, o hipoteca.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar i subministraments (aigüa, llum...): petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l’habitatge, així com el pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Pagament d’arbitris municipals: fins a un màxim de 400 €

e) Inspeccions d’habitatge obligatòries: fins a un màxim de 50 €

f) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l’import de dos mesos d’estada, sempre que s’hagin esgotat altres vies com cases d’acollida o altres recursos disponibles.

5.2.- Ajuts per a manutenció:

a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d’un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s’hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d’acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.

5.3.- Ajuts per a activitats educatives

a) Pagament de l’escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75% del total del cost anual.

b) Pagament de material escolar:

  • Educació infantil:   fins a 150 euros per fillet/a
  • Primària:                fins a 210 euros per fillet/a
  • Secundària:            fins a 240 euros per fillet/a

Sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d'Educació pel mateix concepte.

c) Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d’Educació pel mateix concepte. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, aquesta es podrà complementar fins a arribar al 75% del cost total.

d) Pagament d’activitats extraescolars i de lleure: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d’aquestes activitats.

e) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d’Educació pel mateix concepte. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, es podrà complementar aquest ajut fins a arribar al 75% del cost total. Així mateix en aquells casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat es podrà subvencionar la targeta de transport del Consell Insular

5.4.- Ajuts per a inserció social i laboral

a) Pagament puntual d’ajuts per a l’assistència a accions formatives per a aquelles persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l’ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a aquelles persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s’imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Desplaçaments per inserció social per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.).

d) Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a aquelles situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no existeixin altres alternatives, recursos o ajuts.

5.5.- Ajuts per motius sociosanitaris

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT i/o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b)  Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes aquelles obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en aquells casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats en el Decret 90/2005 de la Conselleria d'Obres Públiques i Transports del Govern de les Illes Balears.

Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.

c) Tractaments professionals: es tracta d’aquells tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d’autonomia i d’atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquestes bases i d’aquest conveni els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.

5.6 .Ajuts d’emergència social

Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquestes bases i d’aquest conveni els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.

6.- CRITERIS EN LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitats, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del règim de concurrència competitiva, mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d’establir la prelació d’aquestes.

Per a la graduació dels ajuts, les sol·licituds seran valorades d’acord amb el següent ordre de prioritats  i tot tenint en compte la dotació pressupostària recollida en l’article 2.

a) Els imports màxims i les condicions de cadascun dels ajuts seran els recollits a l’article 5.

b) La necessitat de realitzar l’activitat, compra o servei subvencionat, manifestada i/o certificada o justificada mitjançant recepta, recomanació... d’algun professional.

c) L’esgotament de recursos previs i “ordinaris” per a solucionar el problema econòmic que presenta.

d) Finalment, s’atendrà als ajuts per ordre de registre d’entrada.

7.- PETICIONS I DOCUMENTACIÓ

Les sol·licituds s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, al Registre General de l’Ajuntament de Sant Lluís (adreçades a l’òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió dels ajuts), mitjançant l’imprès normalitzat inclòs a l’annex 1, de qualssevol de les formes admeses en dret, i juntament amb la següent documentació:

a) DNI del sol·licitant i/o del seu representant.

b) Certificat d'empadronament.

c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.

d) Fotocòpia del llibre de família.

e) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda (annex individual núm. 2).

f) Informe social.

g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’administració autonòmica competent.

h) En els casos en què correspongui declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social (annex 4).

i) Si pertoca, full de dades bancàries (annex 3).

j) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003, el model de la qual s’adjunta com a annex 6 d’aquestes bases.

k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajuda.

8.- INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan competent de l’entitat que tingui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.

9. PROCEDIMENT

1.- La instrucció de l’expedient correspondrà a la Treballadora Social municipal, que formalitzarà d’ofici les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar l’acord de concessió dels ajuts. La treballadora ha d’examinar la sol·licitud presentada i la documentació adjunta per determinar si l’ajut s’adequa a la finalitat d’aquesta convocatòria.

Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una valoració correcta de la necessitat sol·licitada, la professional podrà sol·licitar la documentació que consideri oportuna a la persona interessada.

2.- Comissió Avaluadora. Es crea una Comissió Avaluadora, que estarà formada per:

- El/la regidor/ora de Serveis Socials  o la persona en qui delegui, que actuarà com a president/a.

- 3 vocals que seran  treballadors de l’àrea social; un d’ells farà les funcions de secretari.

Les funcions de la Comissió Avaluadora seran:

- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds amb els criteris i requisits que estableix aquesta convocatòria.

- Emetre l’informe que servirà de base per elaborar la proposta de resolució.

3.- La regidora de Serveis Socials, a la vista de l’informe de la Comissió Avaluadora i de la proposta de l’instructor, elevarà la proposta de resolució motivada a la Junta de Govern, amb inclusió de les sol·licituds estimades i desestimades.

4.- L’acord de l’òrgan concedent que resol el procediment es notificarà a la persona interessada.

La resolució de l’expedient de concessió de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantitat específica de cada una de les subvencions concedides i la forma de pagament.

5.- El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció serà de tres mesos. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

6.- Si la resolució és favorable, es realitzarà la transferència, sempre que sigui possible, a favor de la persona, entitat o servei, l’ajut o col·laboració de la qual siguin necessaris per solucionar l’estat de necessitat de la persona peticionària, i, subsidiàriament , a favor de la persona sol·licitant, la qual s’obliga a presentar davant l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Sant Lluís, la justificació documental de la despesa realitzada amb l’ajut rebut.

10.- OBLIGACIONS QUE ES CONTREUEN PER PART DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:

a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals, i d’emergència  social.

c) Comunicar a l’administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals, i d’emergència social  l'obtenció de subvencions i/o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.

d) Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases.

e) Quan la comissió avaluadora ho consideri convenient i com a contraprestació a l’ajut econòmic, es podrà acordar que la/les persona/es beneficiària/ries realitzin algun tipus d’activitat; aquesta contraprestació serà consensuada amb la/les persona/es beneficiària/es per la qual cosa s’haurà de signar un document d’acord amb les condicions de la mateixa.

11.- MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12.- REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES

D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d’aquesta incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.

Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

13.- REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES

a) D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:

- L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

- L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l’entitat beneficiària.

- L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

- La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.

- La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.

- Altres supòsits establerts en les bases reguladores.

b) Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.

c) Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

14.- RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en l’ordenança municipal reguladora de la concessió de subvencions.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases és el Batle de conformitat amb l’establert en els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

15.- INSPECCIÓ

D’acord amb el que disposen aquestes bases les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d’aplicació.

16.- ALTRES DISPOSICIONS

Normativa aplicable:

En tot allò no previst expressament en aquestes bases serà d’aplicació l’ordenança general reguladora de la concessió de subvencions aprovada per l’Ajuntament. . En qualsevol dels casos seran aplicables les disposicions contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.