Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL
Núm. 3334
Elevació automàtica a definitiu de l’acord provisional d’aprovació del Reglament municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques d’urgència social
Versió PDF
Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 6 de novembre de 2013 d’aprovació inicial del Reglament municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques d’urgència social, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Segon. El text íntegre del Reglament municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques d’urgència social es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Tercer. Contra el present acord definitiu del Reglament Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.
REGLAMENT MUNICIPAL PER A LA PRESTACIÓ D'AJUDES ECONÒMIQUES D’URGÈNCIA SOCIAL
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Aquest reglament pretén incrementar l’eficàcia de les prestacions econòmiques de caràcter social, garantir l’equitat i establir un informe tècnic i un barem d’accés de caràcter econòmic i social que contempli les diferents realitats i les noves situacions de pobresa, com correspon a un sistema de serveis socials universal i de dret subjectiu. A la vegada, pretén ser una eina útil pels professionals dels serveis socials i facilitar la seva tasca professional.
La creació d’un model de reglament es justifica per:
La Llei 4/2009, d’11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears que estableix com a funcions dels serveis comunitaris bàsics gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d’àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
La necessitat de fer visibles i normalitzar els serveis socials al sí de les polítiques municipals.
La necessitat d’incrementar l’eficàcia dels ajuts, en termes d’equitat, pel pas endavant que implica haver fixat un barem social i econòmic.
La necessitat de millorar la coordinació interna municipal, particularment amb la consecució de formes de pagament més àgils.
La necessitat de normalitzar el procediment administratiu en la gestió de les prestacions conforme a la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques.
La necessitat de guanyar en rigor i criteris objectius, però sense rigideses i, per tant, amb la possibilitat d’atendre casos excepcionals on no concorren tots els requisits d’accessibilitat.
CAPITOL I.- DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Definició
1.1.- Les ajudes econòmiques d’urgència social per l’atenció de necessitats socials, són instruments de la unitat de Serveis Socials Comunitaris Bàsics que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques, i/o complementàries, pel desenvolupament de les activitats de la vida quotidiana.
Van dirigides a individus i/o famílies que passen momentàniament per situacions de necessitat relacionades amb la manca de mitjans de subsistència. Aquestes mancances podran estar motivades per la manca de recursos propis (ingressos inexistents o insuficients en relació a les necessitats bàsiques) o bé ser producte de circumstàncies excepcionals provocades per situacions que requereixen una ràpida resposta davant una situació greu de precarietat social, en què la persona no és la responsable directa.
1.2.- Característiques de les ajudes econòmiques d’urgència social
Són ajudes finalistes, és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.
Són ajudes no periòdiques.
Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb els perceptors, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social.
En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que es donin des d’altres institucions i/o entitats per la mateixa necessitat, i la persona i/o família en tingui dret, entenent-se que la part que es cobrirà des de l’Ajuntament serà aquella que no és coberta per una altra institució i/o entitat.
Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.
Article 2.- Modalitats de prestacions
2.1.- L’Ajuntament de Mancor de la Vall concedirà a les persones que compleixin els requisits, ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:
Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:
Ajuts per garantir els subministraments bàsics.
Ajuts per lloguers endarrerits i ajuts per lloguer d’habitatge habitual.
Ajuts a les despeses per a fer front a la pèrdua temporal o permanent d’habitatge per desnonament.
Ajuts a allotjaments temporals.
Ajuts per a pagaments puntuals de quotes d’hipoteques
Ajuts per a reparacions o adaptació de l’habitatge habitual.
Ajuts per l’adquisició d’equipament bàsic.
Ajuts per mantenir les condicions mínimes d’higiene de l’habitatge.
Necessitats bàsiques primàries:
Ajuts per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència
Ajuts per dietes especials.
Ajuts per alimentació infantil i higiene/lactància.
Ajuts per a roba i calçat.
Atenció als infants:
Ajuts individualitzats a l’escolarització a l’Educació infantil 0-3 anys.
Ajuts per a material escolar i llibres
Ajuts individuals al transport escolar.
Ajuts per a menjador escolar.
Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure.
Suport a la integració sociolaboral:
Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral.
Ajuts al transport.
Altres:
Ajudes per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes contemplats en els epígrafs anteriors.
Article 3. Naturalesa jurídica dels ajuts
3.1. Els ajuts contemplats al present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic.
3.2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari, no essent de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que, el personal tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics pugui limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits objectius contemplats a l’article 5.2., i en cas necessari, cal prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.
3.3. La persona beneficiària de l’ajut no podrà exigir l’augment o revisió de l’ajut. No obstant això, les persones interessades, sol·licitants de l’ajut, podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l’expedient que ha estat instruït per la concessió de l’ajut.
Per qualsevol incidència que es pugui presentar s’acordarà el que es consideri més ajustat al present reglament, prèvia audiència a la persona interessada per un termini no menor de 10 dies.
L’Ajuntament és el competent per la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest reglament.
Article 4. Dotació pressupostària
4.1. L’Ajuntament de Mancor de la Vall consignarà en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.
4.2. La esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’entitat.
4.3 A l’execució de la despesa li serà d’aplicació el present reglament independentment de la font de finançament, ja sigui dotació específica de l’Ajuntament, ja subscrigui amb l’Ajuntament un altre ens.
CAPITOL II.- PERSONES BENEFICIÀRIES I REQUISITS
Article 5.- Persones beneficiaries, requisits i obligacions
5.1.- Podrà ser beneficiari dels ajuts qualsevol persona i/o família que es trobi en situació de dificultat socioeconòmica i no tengui cobertura d’altres sistemes de protecció social.
Tindran un accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat descrites a l’art. 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears.
5.2.- Requisits:
Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:
Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.
Estar empadronades en el terme municipal de Mancor de la Vall.
Podran accedir a les prestacions les persones i unitats familiars que no disposin d’una renta per càpita superiors al següents percentatges del IPREM de forma mensual:
| No de membres de la unitat familiar |
Percentatge IPREM |
| 1 |
50% |
| 2 |
75% |
| 3 |
100% |
| 4 |
125% |
| 5 |
150% |
| 6 |
175% |
Entenem per renta per càpita, els ingressos de la unitat de convivència menys el import del rebut de lloguer o hipoteca.
Entenem per ingressos de la unitat de convivència, la suma de tots els ingressos nets de totes les persones que conviuen en el domicili per 14 pagues dividit entre 12 mesos, a excepció d'aquells nuclis familiars que conviuen de forma provisional o són unitats familiars independents.
Es computaran com ingressos tots aquells que siguin percebuts pels següents conceptes:
Nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques
Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia
Rendes de patrimoni
Interessos bancari
Col·laboracions familiars i pensions alimentàries
Prestacions socials
Transferències rebudes i pagades a altres llars
Ingressos percebuts per infants
Resultats de declaracions d’impostos.
No disposar de béns mobles, immobles -diferents a l’habitatge habitual- envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit; ni rendes de l’activitat econòmica, ni finalment rendes del capital. Amb caràcter general, no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajut.
No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.
No haver sol·licitat ajut econòmic a aquesta Corporació en els darrers 6 mesos, a excepció feta de casos que requereixin renovar l’atenció urgent i immediata o bé en els casos de manca de resolució de la necessitat durant el primer atorgament de prestació econòmica.
5.3.- Obligacions de les persones beneficiàries
Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.
Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics.
Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat convivència que pugin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.).
Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.
Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.
Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.
Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Mancor de la Vall i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi de Mancor de la Vall durant el temps de percepció de l’ajuda.
Qualsevol altre obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.
5.4. Drets dels beneficiaris
Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim prestació.
Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l’expedient. Tant el/la regidor/a de l’Àrea de Benestar social, com els tècnics que tramitin les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada, i resta subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord a l’art.18 de la Constitució Espanyola, i al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
Dret a exercir el seu dret a queixa conforme a les disposicions vigents.
Dret a l’abandonament efectiu de l’ajuda o prestació, una vegada s’hagi resolt la mateixa.
I a més, els drets reconegut dins de la llei 4/2009 d’11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.
5. 5. Obligacions específiques segons tipologies d’ajut.
Cada tipologia d’ajut tindrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi l’ajut o, en el seu cas, en la convocatòria ad hoc que publiqui l’Ajuntament per a la seva concessió.
Article 6.- Criteris d’atorgament
6.1. D’acord amb l’article 4 del present reglament l’atorgament de les prestacions restarà subjecte en general a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.
6.2. L’informe tècnic es sustentarà en els requisits contemplats a l’apartat segon de l’article 5, sense perjudici que el mateix professional pugui fer de forma fonamentada excepcions de casos quan la situació i la casuística concreta així ho requereixi.
En tot cas l’informe que, de forma originària, genera la prestació anirà acompanyat d’un model normalitzat de valoració socioeconòmica.
6.3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.
6.4. És un criteri rellevant per a l’atorgament de la subvenció, que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució de la situació de necessitat.
6.5 Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.
6.6 En el supòsit que concorrin varies persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d’elles, promovent l’acord entre les parts interessades.
CAPITOL III.- QUANTIA DE LES PRESTACIONS
Article 7.- Quantia de les prestacions
7.1. Les prestacions econòmiques d'urgència social i les especificades a l’article 2, apartat 1 seran de quantia variable:
Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix
Necessitats bàsiques d’alimentació, higiene i roba i calçat
Atenció als infants
Suport a la integració sociolaboral
Altres
El import de les prestacions econòmiques de quantia variable, estarà determinat pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes al barem socioeconòmic.
En el cas d’extrema i severa necessitat el import serà íntegrament finançat per part de la Corporació.
La forma d’acreditació de la prestació i subsegüent despesa és guiarà per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica.
7.3. El màxim d’ajut per concepte de prestacions econòmiques d’aquest ajuntament i per família amb criteri d’anualitat es fixa en la quantia de 2 vegades de el import mensual de el IPREM. No obstant això, i de forma acreditada en l’expedient, es podran esdevenir casos de superació de la esmentada quantia per necessitats socials justificades i en casos excepcionals.
El import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
7.4. Actualització de les quanties
Al tractar-se d’un dret discrecional, i que no pot ser revisat per part del persona perceptora, l’Ajuntament podrà revisar l’augment o disminució de les quanties màximes dels ajuts en casos que així resti justificat per necessitats socials.
CAPITOL IV.- EL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ
Article 8.- Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor
8.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és l’Alcaldia Presidència.
8.2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és la Àrea de Serveis Socials.
Article 9.- Procediment normalitzat de les ajudes
Els ciutadans podran sol·licitar les ajudes al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta de la regidoria de benestar social o del professional de referència quant es tracti de persones amb les que ja s’està efectuant una intervenció social o professional.
Les ajudes són tramitades pel Treballador/a Social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Mancor de la Vall. La sol·licitud, es presentarà en el Departament de Serveis Socials de Mancor de la Vall, degudament registrada.
Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s’hagi aportat tota la documentació necessària, és requerirà al sol·licitant que l’aporti en un termini de 15 dies hàbils, informant que el incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits. En el termini de quinze dies hàbils des de la recepció completa de la documentació necessària s’emetrà informe per part del treballador/a social, en el que es proposarà la concessió o no de l’ajuda sol·licitada, i, en el seu cas, de la quantia de l’ajuda.
La resolució de la concessió d’ajuda serà el batlle/essa atorgant o denegant l’ajuda; ambdós participaran igualment del deure de mantenir en secret, al qual està obligat/a per ètica professional el treballador/a social. No es farà publicitat de les ajudes concedides atès el que disposa l’article 18.3 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l’article 7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Una vegada resolt l’expedient, es comunicarà per escrit al sol·licitant, indicant-ne la quantia i condicions de l’ajuda (concepte, utilització de la prestació, duració i pla de treball, si n’és el cas), així com els recursos administratius i jurídics en el cas de desitjar la impugnació de l’acord. Posteriorment es presentarà al departament d’intervenció la resolució de la regidoria de Serveis Socials perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d’acord amb les condicions que s’estableixin.
L’abonament de l’ajuda es pot realitzar directament al destinatari, o a l’entitat prestadora del servei.
Hi ha la possibilitat d’incloure un procediment d’urgència
Article 10.- Documentació que ha d’acompanyar a la sol·licitud
10.1 La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, al sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.
Documentació general per a qualsevol tipus d’ajut:
Sol·licitud d’ajuda, segons model normalitzat, degudament complimentat.
Original i fotocòpia del DNI de la persona sol·licitant i, dels majors de 16 anys, de la unitat convivència o documentació acreditativa de la identitat. En el supòsit de persones que no tinguin la nacionalitat espanyola original i fotocòpia del NIE, passaport o document que legalment els substitueixi.
Certificat d’empadronament i de convivència on consti l’antiguitat.
Justificació d'ingressos del beneficiari i de la unitat familiar.
Declaració de responsabilitat, inclosa en la sol·licitud.
Declaració jurada d’ingressos de la unitat convivència.
Documentació Específica: altres documents específics segons les circumstàncies o necessitat.
Acreditació de la composició de la unitat de convivència familiar i, si s’escau, certificat de discapacitat d’alguns dels seus membres.
Original i fotocòpia del Llibre de Família complert i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentaria i custodia de fills.
Fotocòpia del títol de família nombrosa, en el cas que correspongui.
En el cas que el persona sol·licitant o algun altre membre de la unitat convivència estigui afectat per algun tipus de discapacitat o discapacitat física, psíquica o sensorial, dictamen de valoració del grau de discapacitat certificat per l’òrgan o entitat que correspongui.
En cas de malaltia greu d’algun membre de la unitat convivència, informes mèdics o altres documents que ho acreditin.
Si en la unitat convivència hi ha algun cas d’acolliment, el corresponent document acreditatiu d’aquesta situació.
Certificat i fotocòpia de la targeta d’atur o millora de l’ocupació dels majors de 16 anys que es trobin en situació d’atur laboral.
Certificat del SOIB que acrediti si perceben prestació per atur de tots els membres adults de la unitat convivència i de el import de la prestació o, en el seu cas certificat negatiu.
Certificat d’altes i baixes de la Seguretat Social dels membres adults de la unitat convivència ( certificat de vida laboral).
Original i fotocòpia de la declaració de la renta o certificat negatiu d’Hisenda del darrer any.
En el cas de treballadors per compte aliena: original i fotocòpia del contracte de treball i de les sis darreres nòmines dels majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.
Certificat de percebre o no pensions de l’Administració Pública i en cas afirmatiu de la seva quantia.
Justificant del capital mobiliari en el que constin els rendiments i els saldos de tots els comptes oberts a nom del persona sol·licitant.
Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer de l’habitatge, últims rebuts de préstecs bancaris, despeses d’aigua, llum i gas.
En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.
Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments ( en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).
Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels serveis socials o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.
10.4. Protecció de dades
Es garantirà la confidencialitat de les dades i el seu processament adequat, respectant en tot cas allò que estableix Llei Orgànica de Protecció de Dades. El sol·licitant ha de signar l’autorització expressa de tractament de dades de caràcter personal.
Article 11.- Justificació
En la resolució de concessió s’expressarà l’obligació del/de la beneficiari/-ària de justificar l’aplicació de l’ajuda a la situació de necessitat a què s’orientava.
La justificació de l’ajuda es realitzarà en el termini màxim d’un mes des de la seva concessió, mitjançant la presentació de factures, rebuts o justificants que acreditin les despeses realitzades.
Les factures i justificants presentats als efectes de la justificació han de ser originals i contenir, com a mínim, les dades del seu emissor i del destinatari, on farà constar el seu número d’identificació fiscal, el bé o servei objecte de la contraprestació i el import d’aquest, amb indicació de la part corresponent a l’Iva, i la data d’expedició d’aquesta. Atès el caràcter d’aquestes ajudes, excepcionalment s’admetran altres formes de justificació que l’àrea de Serveis Socials i la Intervenció Municipal valoraran.
Article 12.- Denegació de la prestació
Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que, tot i complir amb els requisits establerts en l’article 5.2, pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:
La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
Que la persona sol·licitant no resideixi, efectivament, al municipi.
Dificultar la tasca tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.
Que existeixi una persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.
Que l’ajuda sol·licitada no sigui adequada per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per la resolució de la problemàtica plantejada.
Que no existeixi crèdit suficient per l’atenció de la sol·licitud.
Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingida o revocada qualsevol altra ajuda o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.
El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l’ajuda sol·licitada, inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per la concessió.
Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el recolzament dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.
Que l’atenció de la persona sol·licitant per raó de la naturalesa de la prestació o per raó de residència correspongui a una altra administració pública.
Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i prèvia valoració dels serveis bàsics d’atenció social, estimin la seva denegació de forma motivada.
En virtut de l’article 43 de la Llei 30/1992 i, d’acord amb la relació de casos que fonamenten el silenci negatiu, les sol·licituds no resoltes s’entendran com a desestimades.
Article 13.- Modificació de la prestació
La prestació es pot modificar per:
Modificació del nombre de membres de la unitat econòmica de convivència independent.
Modificació de les circumstàncies que generaren la sol·licitud de la prestació.
Modificació dels recursos que s’hagin utilitzat de base per al càlcul de la prestació.
Article 14.- Suspensió Cautelar de la prestació
Independentment que s’hagi iniciat o no un procediment d’extinció, bé d’ofici o a instància de part es pot procedir a la suspensió cautelar del pagament de la prestació quan es detectin, en la unitat econòmica de convivència independent, indicis d’una situació que impliqui la pèrdua d’algun dels requisits exigits per al reconeixement o manteniment d’aquesta.
S’ha de resoldre sobre el manteniment, suspensió o extinció de la prestació en un termini màxim de tres mesos des de l’adopció de la suspensió cautelar.
Article 15.- Extinció de la prestació
Es produirà l’extinció de la prestació pels motius següents:
Per mort, renúncia o trasllat del sol·licitant fora del municipi.
Per la desaparició de la situació de necessitat.
Per ocultament o falsedat en les dades que s’han tingut en compte per concedir la prestació.
Per la pèrdua d’alguns dels requisits o condicions exigides per ser beneficiari de la prestació.
Por no destinar la prestació a l’objecte d’aquesta.
Per manteniment d’una situació de suspensió per un període continuat superior a 3 mesos.
Article 16.- Revocació de la prestació
Procedirà la revocació de les prestacions, mitjançant resolució d’Alcaldia i prèvia audiència a la persona interessada, per alguna de les següents causes:
En cas d’incompliment dels requisits per part de la persona de signe subjectiu (compliment del pla de treball individualitzat, acceptació d’ofertes de treball i escolarització dels infants). Seran els serveis bàsics d’atenció social els qui determinaran en una proposta de resolució la valoració sobre el compliment o eventual incompliment d’aquests extrems.
Quan la persona beneficiària incompleixi totes o algunes de les obligacions adquirides amb l’acceptació de l’ajut.
Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de comprovació empreses per part del personal municipal de serveis socials i serveis econòmics, tot i reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió.
Que hagi transcorregut el termini de tres mesos des de l’atorgament de l’ajut, sense que el ingrés hagi pogut fer-se efectiu per causes imputables a la part interessada.
La utilització de l’ajuda per finalitat diferent a aquella per a la qual fou concedida, constituirà causa determinant de la revocació de l’ajuda i del seu immediat reintegrament, previ requeriment per l’òrgan competent que, de no ser atès, promourà l’acció executiva que correspongui, sens perjudici de les actuacions civils, penals o d’altre ordre que en cada cas procedeixi.
Desaparició de totes o algunes de les circumstàncies que van donar lloc a la seva concessió.
Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.
Per ser beneficiari simultàniament d’una altra prestació amb la mateixa finalitat, és a dir, que tingui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada a l’Ajuntament.
La reiteració de les causes que motivaren la suspensió temporal de la prestació, de conformitat amb el que s’estableix a l’apartat corresponent d’aquest reglament.
Altres causes de caràcter greu imputables al beneficiari no contemplades en els apartats anteriors.
La revocació de l’ajuda donarà lloc a la tramitació, en el seu cas, del corresponent expedient de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes per part de la persona beneficiària i, en els supòsits previstos en què sigui pertinent, a la tramitació d’un expedient sancionador. En tot cas, i en funció de las circumstàncies econòmiques i
personals concurrents, l’Ajuntament podrà establir formes de devolució fraccionada.
L’acte de revocació, extinció, suspensió... anirà precedit per un tràmit d’audiència, per un termini de 10 dies hàbils, durant el qual la persona beneficiària podrà al·legar i presentar els documents i les justificacions que consideri pertinents.
Article 17.- Desistiment i Renúncia
La persona sol·licitant pot desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret, a la prestació reconeguda, mitjançant escrit dirigit a l’Ajuntament. Aquest dictarà resolució on s’expressi la circumstància en què concorre tot indicant els fets produïts i les normes aplicables.
Article 18.- Reintegrament
Es reintegraran les quantitats obtingudes en concepte d’ajuda econòmica, amb l’exigència del interès de demora establert legalment, en els casos següents:
Obtenir l’ajuda falsejant i ocultant dades que haguessin determinat la seva denegació.
Destinar l’ajuda a altres fins diferents d’aquells que es van especificar en la resolució de concessió.
No justificar l’aplicació de l’ajuda, o justificar-la fora de termini.
En la resta de supòsits que preveu la legislació reguladora de subvencions.
Article 19.- Procediment d’Urgència
Excepcionalment, en el cas d’urgència degudament justificada i valorada pels/per les professionals dels serveis socials comunitaris bàsics, es concedirà una part proporcional de l’ajuda precisa amb la major rapidesa possible sens perjudici de l’adopció de les mesures necessàries que garanteixin la seva finalitat i l’aprovació posterior de l’òrgan competent.
Detectada la situació de necessitat el personal tècnic de referència dels serveis socials bàsics emetran un informe-proposta, en el qual constarà la proposta d’atorgament de l’ajut així com la seva quantia. El personal tècnic de referència donarà trasllat de l’informe-proposta a la regidoria, qui donarà la conformitat a la concessió de l’ajut.
CAPITOL V.- POTESTAT SANCIONADORA, INFRACCIONS I SANCIONS
Article 20.- Potestat sancionadora
La potestat sancionadora correspon a l’Alcaldia, dins de l’àmbit de les seves competències, sens perjudici de comunicar, si escau, a les Autoritats governatives i judicials, en el cas que puguin constituir un delicte o falta les conductes i infraccions la sanció i inspecció de les quals tinguin atribuïdes legalment o reglamentàriament dites autoritats; sempre amb incoació prèvia de l’expedient administratiu corresponent, de conformitat amb l’article 17 del Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament de Procediment per a l’Exercici de la Potestat Sancionadora, els articles 80, 127 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i els articles 100 i següents de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Article 21.- Infraccions
Constitueixen infracció administrativa les vulneracions dels deures i de les obligacions que el present Reglament fixa per als usuaris i usuàries de les prestacions de serveis socials.
21.1 Són faltes lleus les infraccions que no estan qualificades com a greus o molt greus:
No facilitar informació sobre els canvis en la situació personal, familiar, econòmica i social
No complir els acords relacionats amb el servei concedit.
No destinar la prestació a la finalitat per a la qual va ser concedida.
No comunicar als responsables del servei l’absència del domicili, sense una justificació vinculada a una incidència.
21.2 Són faltes greus:
La comissió de dues faltes lleus en el període de sis mesos.
No comparèixer davant l’òrgan que li ha atorgat el servei.
La manca de respecte al personal que presta el servei.
21.3 Són faltes molt greus:
La comissió de dues faltes greus en el període de sis mesos
L’agressió física o psicològica al personal que presta el servei.
El incompliment dolós dels compromisos acordats.
La falsedat en la documentació presentada o la ocultació d’informació prioritària per a la prestació del servei.
Article 22.- Sancions
22.1 Les infraccions lleus es poden sancionar amb una amonestació o una multa per un import de fins a la meitat de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM).
22.2 Les infraccions greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària o beneficiaria de la prestació per un període màxim de 12 mesos.
22.3 Les infraccions molt greus es poden sancionar amb l’extinció de la prestació o del servei.
Per aplicar les sancions s’ha de tenir en compte allò que estableix l’article 61 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
A l’hora de determinar la sanció corresponent, la resolució que es dicti garantirà l’adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada; es consideraran especialment els criteris següents:
a) L’existència d’intencionalitat o reiteració.
b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l’alteració social causada i al grau d’afectació que la dita infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones.
Article 23.- Prescripció
Les infraccions administratives molt greus tipificades en aquest Reglament prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys; i les lleus, a l’any. Aquest termini comença a comptar des de la data en què es produeix la infracció.
Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys; i les lleus, a l’any. Aquest termini comença a comptar des del dia següent en què la resolució per la qual s’imposa la sanció sigui ferma.
Article 24 Desplegament
La Batlia està facultada per dictar les disposicions internes que siguin necessàries per al desplegament i aplicació d’aquesta norma, sempre que no suposi la seva modificació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL.
APLICACIÓ DE LA NORMATIVA ESTATAL I AUTONÒMICA
Els preceptes d’aquest Reglament que incorporen aspectes de la legislació tant bàsica com de desenvolupament dictada per l’Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’entenen que són automàticament modificats en el moment en què es produeixi la revisió de la referida legislació. En cas de produir-se aquesta circumstància, el Ple municipal estarà facultat per tal d’introduir les modificacions corresponents o els aclariments pertinents, i ordenarà l’oportuna publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, per a la seva difusió i públic coneixement.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquest Reglament, la redacció definitiva del qual ha aprovat el Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada en data 6 de novembre de 2013, entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
Mancor de la Vall, 28 de gener de 2014.
El batle.
Juan Antonio Ripoll Campaner