Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 3333
Elevació automàtica a definitiu de l’acord provisional d’aprovació del Reglament de Règim interior del Centre d’Estades Diürnes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 6 de novembre de 2013 d’aprovació inicial del Reglament de Règim interior del Centre d’Estades Diürnes, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Segon. El text íntegre del Reglament de Règim interior del Centre d’Estades Diürnes es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Tercer. Contra el present acord definitiu del Reglament Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.

 

REGLAMENT DE RÈGIM INTERIOR DEL CENTRE D’ESTADES DIÜRNES

L’establiment de serveis socials anomenat CENTRE DE DIA DE MANCOR DE LA VALL, ubicat al carrer Montaura s/n, el titular del qual és l’entitat  AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL. Es defineix com un Centre d’estades diürnes per persones  majors, que ofereix serveis d’acolliment i suport, amb finalitat terapèutica i rehabilitadora durant un determinat nombre d’hores al dia, com també d’assistència per a les activitats de la vida diària a persones amb dependències.

I. NORMES DE  FUNCIONAMENT DE L’ESTABLIMENT

1. L’establiment tindrà un horari compres entre les 9 hores i les 17’00 hores, de dilluns a divendres (no inclosos els festius).

2. L’horari de les visites que reben els  usuaris serà des de les 15’00 hores fins les 16’00 hores (de dilluns a divendres), respectant els horaris dels menjars, així com el descans habitual dels usuaris. Les visites fora de l’horari indicat hauran de justificar aquesta necessitat.

3. Les visites comunicaran en la Recepció de l’establiment el nom de la persona que desitgen visitar i s’identificaran amb el Document Nacional d’Identitat o document assimilat.

4. L’establiment de serveis socials, és un Centre obert, per la qual cosa els usuaris són lliures per entrar i sortir; no obstant això quan els usuaris hagin de sortir, sempre acompanyats del familiar responsable o amb l’autorització per escrit d’aquest, es realitzarà mitjançant prèvia comunicació al responsable del Centre. Quan l’usuari s’absenti de l’establiment haurà de comunicar tant la seva sortida com la tornada en Recepció. En el supòsit d’absència en algun menjar s’haurà de comunicar expressament.

5. En cas d’absències voluntàries d’un dia o més s’hauran de comunicar a l’establiment amb una antelació de 48 hores.

6. En el supòsit d’absència forçosa per malaltia o altra causa es comunicarà al Centre d’estades diürnes el mateix dia a primera hora.

7. Tant els treballadors, usuaris com visites tindran cura de les instal·lacions   del Centre procurant que estigui net en tot moment.

8. Queda totalment prohibit el lliurament de regals o almoines dels usuaris    als treballadors del Centre, així com  la donació de qualsevol tipus de bé.

9. Al Centre d’estades diürnes es seguiran unes normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat e higiene, tractant en tot moment amb el màxim respecte tant als altres usuaris com al personal del Centre.

10. El personal del Centre estarà sempre a disposició dels usuaris, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible, per la qual cosa els usuaris hauran de seguir les indicacions del personal que en tot moment vetllaran pel seu benestar.

11. Les diverses dependències de l’establiment, es destinaran als fins i usos concrets que tenen assignats, per la qual cosa s’evitarà realitzar fora dels llocs adequats activitats que no corresponguin.

12. No es permeten els animals domèstics al Centre d’estades diürnes, excepte en supòsits especials i amb prèvia autorització de la Direcció.

13. No es permet fumar dintre del Centre de dia.

14. Esta prohibit introduir o treure aliments del menjador.

15. L’usuari aportarà els objectes personals d’higiene (sabó, colònia, tovallola...) vestuari, medicació...

16. L’usuari seguirà depenent del Centre de Salut corresponent per a la seva atenció. 

17. Els usuaris atendran les indicacions del personal mèdic relatives a la medicació que han de prendre i seguiran les pautes del tractament que se’ls ha prescrit.

18. La permanència al Centre de dia vindrà determinada pels informes que emetrà periòdicament l’Equip Tècnic, considerant-se els vint dies primers com a un període de prova, valorant al final sobre la conveniència de seguir o no al Centre.

II. SUGGERIMENTS, QUEIXES I RECLAMACIONS

1. Les queixes sobre el personal del Centre s’hauran de dirigir a la Direcció, mitjançant les pertinents fulles de reclamació.

2. Els usuaris que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del funcionament o dels serveis del Centre, les faran arribar a la Direcció mitjançant les fulles de reclamació que tindran  a la seva disposició en la recepció.

3. Els usuaris podran realitzar qualsevol tipus de suggeriment, que comporti una millora de la qualitat de vida en el Centre, mitjançant la bústia col·locada en la zona de recepció.

III.  ADMISSIONS I  BAIXES

1. Tindran dret a accedir al servei les persones grans, de 65 anys o més. Amb un informe professional previ, i a l’efecte d’ingressar en el servei d’estades diürnes, es poden considerar grans les persones de 55 anys o més. 

2. En cas  d’ingrés no voluntari el Centre ho ha de comunicar  a l’autoritat judicial en un termini de 24 hores. En aquest cas, l’autoritat judicial haurà d’examinar si les condicions d’ingrés són o no ajustades a la legalitat.

3. Les persones interessades en accedir al Centre de dia, hauran de realitzar la sol·licitud a l’oficina de l’Ajuntament mitjançant la corresponent instància.

4. L’ usuari haurà d’aportar:

  • DNI

  • Targeta de la seguretat social.

  • Certificat mèdic del seu estat físic i psíquic en el moment de l’alta al Centre.

5. L’atorgament del servei es realitzarà en base a l’informe tècnic/ barem elaborat pels professionals dels servei d’acord amb la capacitat del Centre. En cas de llista d’espera s’accedirà segons la puntuació del barem i la data de sol·licitud d’ingrés al servei.

6. L’accés d’alta al Centre es formalitzarà mitjançant la firma del contracte assistencial.

7. A l’entrada al Centre  l’usuari haurà de deixar un dipòsit equivalent a la quota del primer mes, en concepte de garantia de pagament. Aquest dipòsit es liquidarà en el moment de la baixa .

8. La condició d’usuari es perdrà per una de les causes següents:

  • Per renúncia voluntària  que s’expressarà de forma expressa i inequívoca.

  • Per defunció.

  • Per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del Centre, sempre que la pèrdua de la condició d’usuari sigui resultat d’una sanció reconeguda en el reglament, i es produeixi com a conseqüència d’una resolució recaiguda en un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.

  • Per variació de les condicions personals, físiques i/o psíquiques que l’impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al Centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.

  • Retràs en el pagament de dues mensualitats, previ avís del mateix, que es realitzarà mitjançant notificació de l’atorgament d’un termini de 15 dies per presentar les al·legacions que estimin pertinents.

9. En cas de baixes temporals es tindrà en compte les consideracions següents:

  • Baixa voluntària no superior a trenta dies s’haurà de reservar la plaça però es podrà cobrar el preu de l’estada i deduir-ne el cost de l’alimentació.

  • Baixa forçosa (no voluntària): el Centre li reservarà la plaça, però podrà cobrar-li el preu de l’estada i deduir el cost de l’alimentació.

10. L’entitat podrà iniciar el procés de baixa forçosa de l’usuari en cas d’incompliment reiterat de les normes de convivència.

L’inici d’aquest procés serà la notificació a l’interessat, el qual disposarà de 15 dies per prestar les oportunes al·legacions. Transcorregut aquest termini, si es resol baixa es notificarà a l’usuari i serà efectiva l’endemà de la data de recepció de la dita notificació.

IV. CAUSES DE SUSPENSIÓ O CESSAMENT DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI

1. Seran causes de suspensió temporal del servei per part del Centre, i que comportaran l’expulsió temporal per un temps no superior a un mes les següents:

L’alteració continuada de l’ordre i la manca de respecte cap a altres usuaris i treballadors.

El robatori de béns o objectes de qualsevol classe propietat del Centre, del personal o de qualsevol usuari.

No respectar les normes contingudes en aquest reglament.

2. La suspensió de la prestació del servei i per tant l’expulsió temporal de l’usuari del Centre residencial serà comunicada per escrit pel Director del Centre a l’usuari amb una antelació mínima de una setmana. En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris que hauran de quedar justificats.

3. En cas de cessament definitiu en la prestació del servei l’entitat ho comunicarà a:

  • L’administració competent  i sol·licitarà l’autorització pertinent segons el Decret 10/2013 del 28 de febrer, per qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

  •  A l’usuari o familiar responsable per escrit amb un previ avís de dos mesos. L’entitat ha de facilitar tots els recursos personals i assistencials existents per poder cobrir les necessitats de les persones usuàries.  

V. SERVEIS  I SISTEMES DE COBRAMENT DEL PREU DELS SERVEIS DEL CENTRE

1. El servei estarà sotmès al pagament de la mensualitat regulada per la darrera Ordenança Municipal.

2. El pagament del preu serà sempre previ a la prestació del servei i es realitzarà de la forma següent:

  • En el servei de caràcter regular es pagarà dins la primera setmana de cada mes a través de domiciliació bancària.

  • En el servei de caràcter eventual, si la durada és inferior a un mes, es pagarà la prestació del servei una vegada finalitzada a través de domiciliació bancària.

3. El Centre  prestarà un servei de menjador que inclourà:

  • Berenar de les 9’00 a les 10’45 hores.
  • Dinar de les 13’30 a les 14’30 hores.

Els menús vindran fitxats pel Centre, i estaran aprovats pel metge, els residents que necessitin un menú especial ho sol·licitaran expressament i el personal sanitari els hi prescriurà.

4. El  Centre prestarà un servei d’atenció d’higiene personal sempre que sigui necessari, hi haurà una programació individual de màxim dos banys setmanals, que es donaran entre les 9,00 i les 11,00 h., i cada un sempre a la mateixa hora.

5. Els preus actualitzats dels serveis estaran exposats al tauló d’anuncis del Centre.

VI. CARTA DE DRETS I OBLIGACIONS

1.- Seran drets de l’usuari i persones responsables:

  1. Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat, sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social

  2. Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada, si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

  3. Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars i de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor

  4. Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar, d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

  5. Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis i les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.

  6. Dret a rebre informació prèvia en relació a qualsevol intervenció que els afectiu, per tal que hi puguin donar el consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui un ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

  7. Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que  afecti els interessos de les persones menors d’edat o presumptament incapaces.

  8. Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin en el servei, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

  9. Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret  a la intimitat de terceres persones.

  10. Dret a l’assignació de persona de referència, en els termes establerts reglamentàriament

  11. Dret a la participació en la presa de decisions del centre que els afectin individualment o col·lectivament d’acord amb el que s’estableix a la normativa (Títol IV de la Llei 4/2009, d’11 de juny de Serveis Socials).

  12. Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

  13. Dret a suggerir i a fer reclamacions

  14. Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

  15. Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis  en les condicions establertes o sobrevingudes

  16. Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris

  17. La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

  18. Dret a l’exercici de la llibertat individual per romandre en el servei i sortir-ne, tenint en compte els interessos de les persones incapacitades o presumptament incapaces.

  19. Dret a conèixer el Reglament de Règim Intern del Servei.

  20. Dret a rebre una atenció personalitzada, d’acord a les seves necessitats específiques, des d’una perspectiva interdisciplinar, per aconseguir un desenvolupament adequat.

  21. Dret a mantenir objectes personals significatius per personalitzar l’entorn on viuen, respectant els drets de la resta de persones

  22. Dret a no ser sotmeses a cap tipus d’immobilització o de restricció física o tractament farmacològic sense la seva autorització, amb l’excepció que hi hagi perill imminent per a la seguretat física de la persona usuària o de terceres persones, o que hi hagi prescripció facultativa, en ambdós casos sota supervisió.

  23. Dret a conèixer el preu dels serveis que es reben.

2.- Seran deures de l’usuari i les persones responsables:

  1. Acudir a les entrevistes a les qual les citi el personal professional dels serveis socials

  2. Contribuir al finançament del cost del servei quan es tingui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament

  3. Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi  quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació del servei.

  4. Complir el reglament de règim intern

  5. Signar el contracte assistencial amb l’entitat municipal

VII. MECANISMES D’INFORMACIÓ I PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA DELS USUARIS

1. Es crearà una comissió formada per: el Regidor de Serveis Socials, 2 tècnics del Centre, 2 usuaris o familiars responsables on s’informarà de les decisions que afectin al Centre.

2. Els usuaris o familiars responsables podran fer arribar els suggeriments mitjançant una bústia.

3. El personal qualificat informarà setmanalment, de forma escrita, als familiars responsables de les incidències de l’usuari.

DISPOSICIÓ FINAL.

Aquest reglament entrarà en vigor una vegada publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme disposa l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de Bases de Règim Local.

 

Mancor de la Vall, 28 de enero de 2014.

 

El Alcalde,

Juan Antonio Ripoll Campaner