REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DELS CASALS DE BARRI DE L’AJUNTAMENT DE PALMA
ÍNDEX
| PREÀMBUL |
|
| TÍTOL I |
Objecte, naturalesa i àmbit |
| TÍTOL II |
Gestió i organització |
| TÍTOL III |
Dels usuaris. Drets i obligacions |
| TÍTOL IV |
Serveis dels casals de barri: programació d’activitats i cessions d’ús d’espais |
| TÍTOL V |
Règim disciplinari i sancions |
PREÀMBUL
Palma compta, en el moment de l’aprovació del present Reglament, amb una xarxa de 26 casals de barri ubicats arreu del terme municipal, els quals presenten característiques i capacitats molt diferenciades, amb usos diversos. Els diferents serveis oferts abasten un nombre de barriades i de persones usuàries que pot variar molt segons la tipologia, la ubicació del casal i les necessitats de la població que habita aquests barris.
A l’article 46, apartats 1 i 2, del vigent Reglament orgànic de participació ciutadana es fa referència a l’obligació de l’Ajuntament de posar a disposició de les entitats ciutadanes, en la mesura de les seves possibilitats pressupostàries, espais i dotació d’infraestructures adequats perquè en puguin fer ús, i s’hi estableix el tipus d’entitats que poden accedir-hi.
El present text articulat és una eina de treball pràctica i d’aplicació comuna que té per objecte regular el funcionament i l’ús dels casals de barri de l’Ajuntament de Palma.
TITOL I. Objecte, naturalesa i àmbit
Article 1.
Objecte dels casals de barri
Els casals de barri municipals són equipaments socioculturals pròxims a la població, destinats a:
- la prestació de serveis públics de caire cívic, social, cultural, comunicatiu, informatiu, d’aprenentatge, de lleure i de creació, a la ciutadania en general i a les entitats ciutadanes en particular.
- l’impuls d’activitats amb un objecte de la mateixa naturalesa que els serveis públics esmentats, i de les dirigides a la millora de l’autonomia de les persones i de les condicions culturals, socials, de convivència i de solidaritat.
- la promoció de la vida associativa i de la participació de la ciutadania en els assumptes de la comunitat.
Article 2.
Naturalesa jurídica i titularitat
Els casals de barri estan al servei de la ciutadania i tenen la consideració de bé d’ús públic. La titularitat d’aquests equipaments és de l’Ajuntament de Palma.
Article 3.
Àmbit territorial
L’àmbit territorial d’aquest Reglament és el municipi de Palma.
Article 4.
Finalitats
Són finalitats dels casals de barri:
a. Donar resposta a les necessitats socioculturals dels ciutadans i les ciutadanes, mitjançant l’aplicació de la metodologia de l'animació sociocultural, dins el marc de l'educació integral de la persona.
b. Desenvolupar activitats, de forma individual o col·lectiva, adreçades a respondre als interessos de la ciutadania i a complementar l’activitat pròpia de la ciutat, en àmbits com:
- l’aprenentatge en el temps de lleure com a procés permanent.
- la formació i la sensibilització sobre temàtiques que ajudin a millorar la qualitat de vida i la participació activa en la recerca de solucions als problemes de l’entorn.
- la convivència, amb una atenció especial als aspectes intergeneracionals, interculturals i de gènere.
- l’afavoriment del coneixement i la valoració de la cultura, els costums, les tradicions i la llengua autòctones.
- la creació cultural.
c. Facilitar espais de proximitat i infraestructura perquè les entitats ciutadanes hi duguin a terme les seves pròpies activitats.
d. Promoure la participació dels veïns i les veïnes en la gestió de la vida social i cultural de l’entorn.
e. Potenciar la cohesió sociocomunitària i el treball en xarxa, impulsant processos d’interrelació entre els diversos sectors de població.
f. Donar suport a les iniciatives ciutadanes dins l’àmbit sociocultural sorgides de les entitats de l'entorn.
g. Difondre les actuacions municipals que tinguin especial interès per a la comunitat.
TÍTOL II. Gestió i organització
Article 5.
Direcció i gestió dels casals de barri
1. La direcció i la coordinació general dels casals de barri correspon a l'Ajuntament de Palma, que els gestiona d’acord amb la normativa vigent i de forma participativa.
2. La gestió dels casals de barri es pot executar directament o indirecta mitjançant una entitat ciutadana sense ànim de lucre o empresa gestora, a través d’alguna de les formes previstes a la legislació vigent, i d’acord amb la disponibilitat pressupostària. En cap cas els casals de barri de Palma podran figurar com a domicili social de les empreses que els gestionen.
3. Són funcions relatives a la direcció i la gestió dels casals:
- Supervisar la correcta aplicació d’aquest Reglament.
- Vetlar pel bon ús i la conservació de les seves instal·lacions.
- Vetlar pel bon funcionament dels diferents serveis del casal, com ara els d’informació, programació d’activitats, cessió d’espais, manteniment, neteja...
- Convocar els corresponents consells de centre.
- Coordinar els serveis professionals i els serveis institucionals que intervenen de forma directa o indirecta en la gestió i el manteniment dels casals.
- Proposar la incoació dels expedients sancionadors, d’acord amb el títol V d’aquest Reglament.
Article 6.
Consell de centre
1. L’òrgan de participació ciutadana als casals de barri és el consell de centre, de naturalesa consultiva i assessora en matèries que facin referència al mateix casal.
2. Els consells de centre estan formats per:
- el/la regidor/ra responsable de Participació Ciutadana o la persona que delegui
- un/una representant de l’equip tècnic municipal responsable dels casals de barri
- un/una representant de cadascuna de les entitats ciutadanes inscrites al Registre municipal d’entitats ciutadanes (RMEC) que treballin en l’àmbit territorial del casal de barri i que hagin sol·licitat per escrit ser incloses a les convocatòries del consell de centre
- un/una representant de l’entitat o empresa que gestioni les activitats socioculturals programades
- un/una funcionari/nària o empleat/ada municipal, que actuarà com a secretari/tària del consell de centre
3. Es constituirà un consell de centre a cada casal de barri, sempre que hi hagi més de tres entitats ciutadanes interessades a participar-hi; en cas de no poder-se constituir, les entitats poden presentar propostes directament al mateix casal o a l’Ajuntament.
4. La participació d’una entitat al consell de centre s’ha de sol·licitar per escrit, a través d’una instància presentada al Registre General de l’Ajuntament en què s’inclogui el nom de la persona que representa l’entitat i el de la persona que la pot substituir. Una mateixa persona no pot ser representant de més d’una entitat. Qualsevol canvi de titular o suplent en la representació també s’ha de comunicar a través d’instància presentada al Registre General.
5. Les entitats integrants en un consell de centre són donades de baixa automàticament en cas de no-assistència a dos consells consecutius. Per a tornar a formar part del consell de centre, han de tornar a presentar una sol·licitud.
6. El consell de centre es manté constituït i vigent sempre que compti amb l’assistència mínima de tres entitats ciutadanes. Quan durant dues convocatòries consecutives no es compleix aquest requisit es dóna per dissolt.
7. Tenen veu i vot al consell de centre els/les representants de les entitats ciutadanes presents. En cas de no-assistència no es pot delegar el vot en els/les representants d’altres entitats. La resta d’assistents hi tenen veu, però no vot.
8. Són funcions de qui representa l’equip tècnic municipal moderar els debats i sotmetre, si escau, alguns assumptes a votació.
9. Són funcions de la secretaria la preparació i la tramesa de les convocatòries, dur el llibre d'actes i d’altres que li poden correspondre.
10. També poden assistir al consell de centre representants d’altres àrees municipals, quan la naturalesa dels assumptes que es tractin així ho aconselli, de la mateixa manera que persones usuàries que ho sol·licitin per escrit i de forma motivada. Aquesta assistència és amb veu i sense vot.
Article 7.
Règim de funcionament del consell de centre
1. El consell de centre es reuneix de forma ordinària en una sessió anual, per a avaluar i presentar propostes per a la millora del casal. Es poden convocar sessions extraordinàries quan hi hagi assumptes a tractar suficientment motivats que ho justifiquin, a proposta de tres entitats membres del consell de centre o de l'Ajuntament.
2. Les convocatòries són realitzades per l'Ajuntament i inclouen al seu ordre del dia els assumptes fixats d'ofici i els incorporats a petició de qualsevol membre d’aquest consell.
3. Amb la finalitat d'estimular i facilitar la participació ciutadana, el consell de centre pot constituir els grups de treball o les comissions especialitzades que consideri oportunes, per a una millor realització de les seves funcions. A aquests grups o comissions s'hi poden incorporar les persones participants a les activitats del casal i/o membres de les entitats ciutadanes participants que ho desitgin.
Article 8.
Funcions del consell de centre
Són funcions del consell de centre:
- Analitzar les necessitats socioculturals del barri presentades per les diferents entitats integrants, per a definir estratègies globals que orientin la programació del casal cap a la realitat del seu context social.
- Presentar iniciatives i fer propostes per a la programació d’activitats socioculturals que es realitzin al casal, tenint cura que aquestes siguin complementàries i s’interrelacionin amb la programació de les entitats de la barriada.
- Participar en el seguiment i l’avaluació de les activitats del casal, recollint els suggeriment de persones usuàries i entitats, i estar informats sobre les cessions d’ús realitzades al casal, de titularitat municipal o no.
- Altres que es derivin del present Reglament.
TÍTOL III. Dels usuaris. Drets i obligacions
Article 9.
Persones usuàries
- Són persones usuàries dels casals de barri les majors de 16 anys que n’utilitzen legítimament els espais, els serveis, l’equipament o les instal·lacions.
- En aquest sentit es consideren usuaris les persones, els grups o les entitats jurídiques, tant públiques com privades, que accedeixen al casal, participant en programes promoguts i gestionats des del mateix casal, o bé mitjançant l’ús d’espais susceptibles de cessió.
- L’accés als casals de barri no està restringit per cap tipus de discriminació per raó de sexe, cultura, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
- En poden ser usuàries les persones menors de 16 anys en aquelles activitats que des de la Regidoria es valorin adients per a ser desenvolupades amb un caire intergeneracional. Les persones menors de 12 anys, per a participar a les activitats del casal de barri, han d’anar acompanyades d’una persona adulta que se’n faci responsable en tot moment.
Article 10.
Drets de les persones i les entitats usuàries
Són drets de les persones i les entitats usuàries:
- Tenir al seu servei unes instal·lacions en condicions adequades per al seu ús i gaudi.
- Tenir accés a la informació sobre la programació del casal de barri i d’actuacions municipals.
- Ser atès correctament per part del personal que desenvolupa la seva tasca professional al casal de barri.
- Tenir assegurada la confidencialitat de les dades personals, que aquestes no siguin difoses sense el seu permís, i a accedir, modificar i cancel·lar aquestes dades, d’acord amb la Llei orgànica de protecció de dades.
- Gaudir d’un estàndard de qualitat en les activitats municipals programades.
- Utilitzar les zones habilitades per al seu ús en els horaris establerts, excepte en casos excepcionals de restricció o prohibició d’ús dels espais.
- Formular les queixes i/o les reclamacions que estimin convenients, utilitzant les vies legals establertes.
- Formular propostes i/o suggeriments per a la millora del servei, a través dels canals de participació establerts.
- Poder consultar a qualsevol casal de barri el present Reglament de funcionament.
- Gaudir del dret d’exempció o reducció de pagament de taxes que es pugui preveure a les ordenances municipals.
Article 11.
Obligacions de les persones i les entitats usuàries
Són obligacions de les persones i les entitats usuàries:
- Mantenir en tot moment un tracte respectuós i digne envers les persones responsables de les activitats, de la dinamització, i envers la resta de persones i entitats usuàries del casal.
- Respectar les instal·lacions, els béns materials, les infraestructures i els recursos del casal.
- Complir les normes incloses al present Reglament, i totes les normes i les instruccions que es dictin pel que fa als casals de barri.
- Seguir en tot moment les indicacions del personal responsable de l’equipament municipal.
- Mantenir els espais en les mateixes condicions de netedat i ordre en què es trobaven abans de ser utilitzats o cedits.
- Respectar els horaris d’obertura i tancament del casal.
- Vetlar per un consum responsable d’energia i de recursos naturals.
- Abonar les taxes o els preus públics prevists a les ordenances municipals.
- Comunicar a l’Ajuntament les anomalies de funcionament, les avaries, les deficiències o l’incompliment del que disposa el present Reglament i, de forma immediata, en el supòsit d’urgència.
Article 12.
Restriccions i altres normes dels casals
1. Són restriccions i altres normes dels casals:
- No es pot fumar ni consumir alcohol ni altres substàncies tòxiques als casals de barri.
- No es pot menjar dins el casal, excepte en els casos en què se’n tingui autorització prèvia i expressa.
- No es permet l’accés d’animals als casals, llevat dels cans guia.
- No es permet entrar bicicletes, patins o estris similars dins el casal.
- No es poden introduir objectes o materials perillosos per a la integritat de les persones.
- No es permeten actituds i/o comportaments que puguin suposar una falta de respecte als altres o puguin provocar desordres.
- No poden tenir una finalitat comercial o lucrativa els objectes o els articles que els usuaris produeixen als diferents tallers.
- No es poden deixar o penjar cartells o fulletons publicitaris, sense autorització de la persona responsable del casal.
- No poden estar dins el casal de barri persones menors de 12 anys no usuàries d’activitats, sense una persona adulta que se’n faci responsable en tot moment.
- Per a disposar del material o de la dotació d’equipament municipal cal tenir el corresponent permís de l’Ajuntament o de la persona responsable del casal.
2. La persona responsable del casal té la facultat d’apercebre i fins i tot expulsar de l’equipament les persones que infringeixin les normes establertes en aquest Reglament, en el moment de la seva comissió o detecció. L’expulsió de la instal·lació no dóna dret a la devolució de les taxes abonades.
3. L’Ajuntament no es fa responsable de les sostraccions, les pèrdues o els danys a materials o objectes personals que les persones usuàries introdueixin al casal.
TÍTOL IV. Serveis dels casals de barri: programació d’activitats i cessions d’ús d’espais
Article 13.
Serveis dels casals de barri
- Els casals de barri són equipaments que responen al principi de polivalència, dels quals es pot fer ús per a gaudir de les activitats o els serveis que s’hi desenvolupin o organitzin.
- Les activitats que es realitzen als casals poden:
- formar part d’una programació d’activitats municipals pròpies del servei
- ser organitzades i/o gestionades, en el marc de cessions d’ús, per entitats ciutadanes o per altres serveis municipals
Article 14.
Programació d’activitats municipals pròpies del servei
- L’Ajuntament pot elaborar i desenvolupar programacions d’activitats als casals de barri adreçades a promoure iniciatives culturals i civicosocials, a la formació de l’individu, a l’intercanvi intergeneracional i intercultural. Aquesta programació es pot executar tant directament com indirecta, mitjançant una entitat o empresa, a través d’alguna de les formes previstes a la legislació vigent.
- Com a norma general, es poden incloure dins la programació els següents tipus d’activitats:
- tallers socioculturals
- cursos de formació no reglada
- cursos monogràfics
- xerrades i conferències
- activitats puntuals de caire lúdic o participatiu (trobades de tallers, activitats relacionades amb festes tradicionals...)
- tallers de caire ecològic (horts urbans, paisatgisme,...) als casals que disposin d’espai adient per a fer-los
- L’accés a les activitats programades pot estar subjecte a preu públic.
- El disseny de la programació s’ha de realitzar tenint en compte:
- les necessitats i les demandes de la ciutadania, especialment de la que viu al barri o a l’àrea d’influència d’aquests espais públics de participació
- les propostes del consell de centre
- les característiques d’espais i la dotació de cadascun dels casals de barri
- l’avaluació d’activitats realitzades en cursos anteriors
- el pressupost aprovat
- l’organització temporal del curs
- Aquesta programació d’activitats s’ha de presentar a principi de cada curs i ha d’incloure informació sobre les activitats, els horaris de realització, les persones a qui van destinades, el nombre màxim i mínim de participants, els preus públics a aplicar, les formes d’inscripció i altres condicions que es considerin necessàries.
Article 15.
Cessions d’ús d’espais
- Les cessions d’ús d’espais als casals de barri es regeixen per l’aplicació de principis de concurrència no competitiva, de transparència i objectivitat en l’ús dels espais, d’igualtat d’oportunitats, d’adequació de l’espai a l’activitat, de compatibilitat amb activitats paral·leles i de polivalència.
- Les entitats ciutadanes inscrites a l’RMEC, com també altres departaments municipals, administracions o institucions públiques, poden sol·licitar l’ús de les dependències o els equipaments dels casals de barri que estiguin disponibles, sempre que els destinin a una finalitat pública i sense ànim de lucre, al desenvolupament cultural i social, a la promoció de la vida associativa i/o com a via de participació ciutadana.
- Excepcionalment, l’Ajuntament pot cedir l’espai a entitats ciutadanes que no estiguin inscrites a l’RMEC, sempre que les activitats que proposin dur-hi a terme siguin considerades d’interès municipal o sociocultural.
- Es pot cedir l’ús dels casals per a la realització de les següents activitats:
- reunions i assemblees pròpies de la vida associativa o impulsades des de les administracions
- xerrades, conferències i altres activitats de caire informatiu, formatiu i/o d’interès sociocultural
- exposicions
- tallers de caire sociocultural
- activitats de jocs de taula
- activitats organitzades per diferents serveis municipals
- actes polítics, en qualsevol període de l’any per tal d’explicar les seves propostes a la ciutadania i al barri, i especialment en període electoral, en aquest cas prèvia autorització de la Junta Electoral de Zona
- altres activitats no previstes, que es considerin d’interès i que siguin afins a l’objecte dels casals de barri.
- No se cedeix l’ús del casal:
- com a seu social d’una entitat ciutadana
- com a magatzem
- per a pràctiques de culte o per a la realització d’activitats de proselitisme religiós o ideològic determinat
- per a la realització d’activitats que responguin a un interès particular, professional, comercial o exclusiu
- per a la realització d’activitats que puguin tenir una repercussió o un impacte negatiu en el funcionament del casal
- per a la realització d’activitats que puguin causar molèsties evidents a les persones usuàries del casal o al veïnatge
- per a la realització d’activitats que dupliquin de forma innecessària d’altres que ja es desenvolupen en un mateix casal
- Queden prohibides expressament totes les activitats que atemptin contra els valors fonamentals d’igualtat, llibertat, tolerància, convivència i democràcia, com les considerades il·lícites o il·legals, nocives, perilloses o insalubres.
Article 16.
Procediment per a sol·licitar la cessió d’espais
Cal seguir el següent procediment:
a. Presentar-ne una sol·licitud al Registre General, o per altres mitjans que es puguin habilitar a l’efecte, amb una antelació mínima de 15 dies a la realització de l’activitat.
b. La sol·licitud ha d’incloure:
- dades de qui sol·licita la cessió (nom, CIF, adreça, núm. de l’RMEC)
- dades de la persona responsable (nom, DNI/NIE/passaport, adreça i telèfon)
- el casal de barri sol·licitat i les preferències d’altres casals alternatius en cas de no estar disponible el primer
- el tipus d’activitat i una breu descripció
- els horaris de l’activitat i la seva durada
- el nombre previst d’assistents
- infraestructura que es necessita
- l’acceptació de les condicions establertes al Reglament de funcionament de casals de barri de l’Ajuntament de Palma
- altres informacions que es considerin oportunes
c. A més de la informació prevista al punt anterior s’ha de presentar, detallat, el programa o el projecte descriptiu per al qual se sol·licita l’espai, quan es tracti:
- d’una activitat amb una durada prevista de 10 dies consecutius o més
- d’activitats periòdiques de més de 5 sessions
- el seu desenvolupament requereixi la utilització de recursos municipals importants
d. L’Ajuntament pot sol·licitar l’esmena de la sol·licitud quan hi manqui la informació bàsica que ha d’incloure o altra documentació complementària que estimi pertinent.
Article 17.
Criteris per a la cessió d’espais
Les cessions d’ús d’espais es regeixen pels següents criteris:
a. Es poden autoritzar per una vigència d’un semestre natural o fracció, prorrogable. La vigència màxima d’una autorització no pot superar els 12 mesos, amb les pròrrogues incloses. Finalitzada aquesta vigència màxima, cal presentar una nova sol·licitud.
b. Només s’autoritza la cessió d’ús per a la realització d’activitats sempre que les limitacions i les característiques dels espais sol·licitats o disponibles ho permetin i no dificultin el normal funcionament de la programació d’activitats previstes als casals.
c. En cas de concurrència de dues o més sol·licituds de cessió d’ús per a activitats diverses al mateix espai, data i horari, es propicien fórmules que evitin l’exclusió d’alguna, donant altres opcions de casals, sales o horaris alternatius. En cas de persistir la coincidència, es dóna preferència:
Primer: segons el tipus de sol·licitant
1r. Activitat organitzada per algun departament municipal
2n. Activitats organitzades per alguna entitat integrant del Consell de Centre
3r. Activitats organitzades per entitats inscrites a l’RMEC i sense ànim de lucre
4t. Resta d’activitats socioculturals d’interès general i obertes a la població
Segon: per l’ordre d’entrada de les sol·licituds coincidents
d. En qualsevol moment l’Ajuntament pot fer el seguiment de comprovació de l’ús dels casals de barri en les cessions d’espais concedides.
e. Les entitats ciutadanes poden sol·licitar autorització municipal per al cobrament d’una matrícula, entrada o ajuda econòmica a les persones usuàries assistents a l’activitat que organitzen de manera puntual o estable. Aquesta quantitat s’ha de destinar a sufragar les despeses directes i indirectes derivades de l’organització de l’esdeveniment; no existeix, per tant, cap finalitat de caràcter lucratiu per part de les dites entitats. És responsabilitat de l’entitat el seu cobrament. En qualsevol cas es necessita autorització municipal expressa, amb indicació de l’import autoritzat, per a poder realitzar aquests cobraments.
f. Totes les activitats organitzades pels cessionaris que impliquen la contractació de terceres persones per al seu desenvolupament s’han de dur a terme segons la legislació laboral, de la Seguretat Social i de prevenció de riscs laborals vigent. Aquesta contractació no implica en cap cas vincle laboral amb l’Ajuntament. També han de complir les disposicions vigents en matèria fiscal, administrativa, i altra normativa sectorial d’aplicació, i acreditar-ne el compliment a requeriment municipal.
g. L’Ajuntament no assumeix cap responsabilitat o obligació, directa o indirecta, en relació amb l’ús que el/la cessionari/nària faci del casal en relació amb les seves activitats.
h. S’ha de respectar de forma estricta la capacitat dels espais cedits, el control dels quals és responsabilitat del/de la cessionari/nària.
i. En cap cas es pot fer venda directa o indirecta de productes dins el casal ni s’hi poden facilitar vals de descompte ni cap altre tipus de mitjà que inciti a la venda. Excepcionalment l’Ajuntament pot autoritzar la venda directa d’entrades, productes..., sempre que es tracti d’actes socials o benèfics puntuals o de curt termini, realitzats i/o organitzats dins el casal de barri.
j. L’Ajuntament pot sol·licitar a les entitats ciutadanes que tinguin atorgades cessions d’espais de forma estable la realització d’una actuació/demostració gratuïta vinculada a la programació d’activitats del casal de barri o bé de la barriada.
Article 18.
Autorització i denegació de les sol·licituds de cessions d’espais
- L’autorització o la denegació s’ha de notificar al/a la sol·licitant per escrit i se l’hi ha d’informar de les característiques específiques de la cessió concedida i que s’han de complir les normes que recull el present Reglament.
- La presentació de sol·licitud no implica necessàriament la cessió de l’espai sol·licitat.
- L’Ajuntament denegarà les sol·licituds que fan referència a activitats per a les quals no es pot cedir l’ús del casal de barri, esmentades als articles 15 i 17.
- L’Ajuntament pot modificar o revocar, mitjançant resolució expressa i motivada, l’autorització d’ús d’espais:
- per raons d’interès públic
- quan es constati que les dades inicialment presentades a la sol·licitud no es corresponen amb la realitat o han estat falsejades
- quan posteriorment es constati que l’activitat suposa riscs o molèsties no notificades a la sol·licitud
- En cas de modificació o revocació d’autoritzacions d’ús, és preceptiva l’audiència prèvia de les persones interessades.
- La denegació, la modificació o la revocació de l’autorització no dóna dret a indemnització, sense perjudici de l’eventual interposició dels recursos que s’estimin convenients.
Article 19.
Normes i obligacions específiques de les cessions d’espais
Aquestes normes i obligacions complementen les ja especificades als articles 11 i 12 del present Reglament.
- S’han de respectar les condicions establertes a l’autorització de cessió d’espais pel que fa a la finalitat per a la qual es realitza la cessió, els espais i els horaris concedits.
- No es poden fer servir altres espais comuns del casal sense l’autorització dels responsables de l’equipament.
- El/la cessionari/nària és responsable de fer complir el present Reglament a les persones participants a les seves activitats.
- S’han de deixar tancats tots els llums, els aparells elèctrics, d’aire condicionat, els grifons d’aigua, etc. en el moment de tancar el casal.
- L’organització de l’espai i el muntatge i el desmuntatge dels equipaments cedits són responsabilitat del/de la cessionari/nària.
- El/la cessionari/nària no pot cedir o llogar a tercers els espais cedits.
- Només es pot cuinar a les aules pertinentment habilitades per a aquesta activitat i quan se n’hagi autoritzat l’ús.
- No es pot realitzar cap tipus d’obra, instal·lació o actuació al casal que impliqui modificacions de la configuració, l’estructura, les instal·lacions o el mobiliari, llevat que es tingui autorització expressa i escrita de l’Ajuntament.
- No es pot deixar cap tipus de materials als espais cedits, sense autorització expressa de l’Ajuntament.
- Quan l’activitat a realitzar ho requereixi, el/la cessionari/nària ha de tenir subscrita la preceptiva assegurança de responsabilitat civil.
- A tota la publicitat o al document referent a les activitats organitzades al casals de barri s’hi ha de fer constar la col·laboració de l’Ajuntament de Palma, mitjançant la fórmula “Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Palma” i el logotip o l’anagrama oficial.
TÍTOL V. Règim disciplinari i sancions
Article 20.
Règim disciplinari
Les faltes que cometen les persones o les entitats dins el casal de barri es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
a. Es consideren faltes lleus:
- Mostrar actituds i/o comportaments que suposin una falta de respecte als altres o puguin provocar desordres.
- Deixar el casal brut o en desordre.
- No respectar els horaris d’obertura i tancament del casal.
- No respectar les característiques específiques de les cessions d’us d’espai concedides.
- No comunicar les anomalies de funcionament, les avaries i/o les deficiències observades al casal.
- Menjar dins el casal, quan no se n’hagi concedit autorització expressa.
- Entrar amb animals, bicicletes, patins o estris similars al casal.
- Deixar o penjar cartells o fulletons publicitaris sense autorització de la persona responsable del casal.
- Deixar menors de 12 anys dins el casal sense la persona adulta responsable que se’n faci càrrec.
- Qualsevol altra vulneració, tant per acció com per omissió, de les disposicions contingudes en aquest Reglament i que no estigui qualificada com a greu o molt greu.
b. Es consideren faltes greus:
- Violència verbal, sense agressió física.
- Manca de respecte al personal del casal, com a la resta de persones usuàries.
- Mal ús dels béns materials, les infraestructures i/o els recursos del casal.
- No respectar les indicacions i/o les advertències del personal de l’equipament, incloent-hi les relatives a l’estalvi de consum energètic.
- Fumar i/o consumir alcohol o altres substàncies tòxiques.
- Utilitzar la dotació d’equipament del casal sense permís de les persones responsables.
- Cometre tres faltes lleus en un període de sis mesos.
c. Es consideren faltes molt greus:
- Malmetre de forma reincident o intencionada el material o les instal·lacions.
- Introduir al casal objectes o materials perillosos per a la integritat de les persones.
- Agredir físicament el personal o les persones usuàries del casal.
- Realitzar activitats amb afany de lucre.
- Cometre dues faltes greus o cinc de lleus en un període de sis mesos.
Article 21.
Règim de sancions
1. Segons la naturalesa de les infraccions comeses s’apliquen la sanció o les sancions següents:
a. Faltes lleus:
- amonestació escrita
- prohibició d’entrada al casal, fins a tres mesos
b. Faltes greus:
- multa de 30 a 600 €
- prohibició d’entrada al casal, per un període de tres mesos i un dia a sis mesos
c. Faltes molt greus:
- multa de 601 a 3.000 €
- prohibició d’entrada al casal, per un període de sis mesos i un dia a un any
2. Per a una adequada gradació i proporcionalitat entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció a aplicar es valoren conjuntament les següents circumstàncies:
- naturalesa de la infracció
- grau de perillositat per a persones o béns
- grau d’intencionalitat
- reincidència
- gravetat del dany causat
- altres circumstàncies concurrents que s’estimi oportú considerar
Article 22.
Menors d’edat
Quan l’autoria de les infraccions correspon a menors d’edat se n’ha d’informar el/la tutor/ra. En qualsevol cas, aquests han de respondre de les sancions econòmiques i els/les menors d’edat han de complir la prohibició d’entrar al casal.
Article 23.
Rescabalament de danys
- Amb independència de la imposició de la sanció que correspongui, qui deteriori o malmeti, per negligència o intenció, el material o les instal·lacions dels casals de barri està obligat a pagar l’import de la substitució o la reparació de l’element deteriorat o malmès. A aquest efecte, la persona responsable del dany és requerida per l’Ajuntament, que en pot fer efectiu el rescabalament per via de constrenyiment.
- Amb l’informe previ favorable dels serveis municipals competents, la persona responsable dels danys pot ser autoritzada a substituir aquest pagament per l’execució directa de treballs de rescabalament.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogat el Reglament dels centres culturals municipals de les barriades de Palma, aprovat per acord del Ple de l’Ajuntament de 26 de gener de 1994 i tots els òrgans de participació dels veïns constituïts en virtut del dit Reglament.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. El Reglament es pot consultar tant a tots els casals de barri com al web municipal.
Segona. Els espais gestionats per altres serveis públics ubicats al mateix edifici es regeixen pels seus propis reglaments de funcionament.
Tercera. L’Ajuntament pot elaborar normes de funcionament intern o reglaments d’ús específic per a alguns dels casals de barri, o normatives en funció de diferents tipus d’activitats o serveis. També es poden aprovar preus públics en relació amb la cessió d’espais.
Quarta. En el que no preveu el present Reglament ni els reglaments de règim intern que es poden establir per a cada casal, hom s'ha d’ajustar al que disposen el Reglament orgànic de l'Ajuntament de Palma i la normativa vigent en matèria de règim local i de procediment administratiu.
Cinquena. El present Reglament de funcionament dels casals de barri de l’Ajuntament de Palma entrarà en vigor l’endemà que es publiqui l’acord de la seva aprovació definitiva i se n’insereixi el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini que assenyala l’article 65.2 de la Llei reguladora de les bases de règim local.
Palma, 6/2/2014
El Cap de Departament
Rafael Calle Castañeda