Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CAMPANET
Núm. 1854
Publicació de l'aprovació definitiva del Reglament d'Ajudes d'Urgència Social
Versió PDF
Una vegada sotmès a exposició pública l’acord plenari de data 3 de desembre-2013, d’aprovació inicial del Reglament Municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques d’urgència social, sense que s’hagi interposat cap reclamació en contra; conformement l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, s’entén definitivament adoptat l’acord fins a les hores provisional, fent-se públic el contingut de l’ordenança definitivament aprovada:
REGLAMENT MUNICIPAL PER A LA PRESTACIÓ D'AJUDES ECONÒMIQUES D'URGÈNCIA SOCIAL - SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE CAMPANET
EXPOSICIÓ DE MOTIUS:
El model de reglament pretén incrementar l’eficàcia de les prestacions econòmiques de caràcter social, garantir l’equitat i establir informe tècnic i barem d’accés de caràcter econòmic i social que contempli les diferents realitats i les noves situacions de pobresa, com correspon a un sistema de serveis socials universal i de dret subjectiu. A la vegada, pretén ser una eina útil pels professionals dels serveis socials i facilitar la seva tasca professional.
La creació d’un model de reglament es justifica per:
CAPITOL I.-
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.-
DEFINICIÓ
1.1.- Les ajudes econòmiques d'urgència social per l’atenció de necessitats socials, són instruments de la unitat de Serveis Socials Comunitaris Bàsics que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques, i/o complementàries, pel desenvolupament de les activitats de la vida quotidiana.
Van dirigides a individus i/o famílies que passen momentàniament per situacions de necessitat relacionades amb la manca de mitjans de subsistència. Aquestes mancances podran estar motivades per la manca de recursos propis (ingressos inexistents o insuficients en relació a les necessitats bàsiques) o bé ser producte de circumstàncies excepcionals provocades per situacions que requereixen una ràpida resposta davant una situació greu de precarietat social, en què la persona no és la responsable directa.
1.2.- Característiques de les ajudes econòmiques d'urgència social:
Article 2.-
Modalitats de prestacions
2.1.- L’Ajuntament de Campanet concedirà a les persones que compleixin els requisits, ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:
Molt exepcionalment i depenent del pressupost:
Article 3.
Naturalesa jurídica dels ajuts
3.1. Els ajuts contemplats al present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic.
3.2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari, no essent de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que el personal tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics pugui limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits objectius contemplats a l'article 5.2., i en cas necessari, cal prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.
3.3. La persona beneficiària de l’ajut no podrà exigir l’augment o revisió de l’ajut. No obstant això, les persones interessades, sol·licitants de l’ajut, podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l’expedient que ha estat instruït per la concessió de l’ajut.
Per qualsevol incidència que es pugui presentar s’acordarà el que es consideri més ajustat al present reglament i prèvia audiència per un termini no menor de 10 dies a la persona interessada.
L’Ajuntament és el competent per la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest reglament
Article 4.
Dotació pressupostària
4.1. L’Ajuntament de Campanet consigna en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.
4.2. La esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’entitat.
4.3. Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l’activitat de foment o subvencions, no gaudiran de l’efecte de la consolidació de les mateixes en el pressupost municipal del següent exercici, restant condicionades, en conseqüència, a la disponibilitat efectiva de liquidés condicionada per l’aprovació del programa o subvenció.
4.4. A l’execució de la despesa li serà d’aplicació el present reglament independentment de la font de finançament, ja sigui dotació específica de l'Ajuntament, ja subscrigui amb l’Ajuntament un altre ens.
CAPITOL II.-
PERSONES BENEFICIÀRIES I REQUISITS
Article 5.-
Persones beneficiaries, requisits i obligacions.
5.1.- Podrà ser beneficiari dels ajuts qualsevol persona i/o família que es trobi en situació de dificultat socioeconòmica i no tenen cobertura d’altres sistemes de protecció social.
Tindran un accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat en compliment de l’art. 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears.
5.2.- Requisits:
Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:
| No de membres de la unitat familiar |
Percentatge IPREM |
|---|---|
| 1 |
50% |
| 2 |
75% |
| 3 |
100% |
| 4 |
125% |
| 5 |
150% |
| 6 |
175% |
Entenem per renta per càpita, els ingressos de la unitat de convivència menys l'import del rebut de lloguer o hipoteca..
Entenem per ingressos de la unitat de convivència, la suma de tots els ingressos nets de totes les persones que conviuen en el domicili per 14 pagues dividit entre 12 mesos, a excepció d'aquells nuclis familiars que conviuen de forma provisional o són unitats familiars independents.
Es computaran com ingressos tots aquells que siguin percebuts pels següents conceptes:
5.3.- Obligacions de les persones beneficiàries
5.4. Drets dels beneficiaris
5. 5. Obligacions específiques segons tipologies d’ajut.
Cada tipologia d’ajut tindrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi l’ajut o, en el seu cas, en la convocatòria ad hoc que publiqui l’Ajuntament per a la seva concessió.
Article 6.-
Criteris d’atorgament
6.1. D’acord amb l’article 4 del present reglament l’atorgament de les prestacions restarà subjecte en general a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.
6.2. L’informe tècnic (Annex 3) es sustentarà en els requisits contemplats a l’apartat segon de l’article 5, sense perjudici que el mateix professional pugui fer de forma fonamentada excepcions de casos quan la situació així ho requereixi i depassant la casuística concreta que així ho requereixi.
En tot cas l’informe que, de forma originària, genera la prestació anirà acompanyat d’un model formalitzat de valoració socioeconòmica. (Annex 4).
6.3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.
6.4. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi la resolució de la situació de carència.
6.5 Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.
6.6 En el supòsit que concorrin varies persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d’elles, promovent l’acord entre les parts interessades.
CAPITOL III.-
QUANTIA DE LES PRESTACIONS
Article 7.-
Quantia de les prestacions
7.1. Les prestacions econòmiques d'urgència social seran de quantia variable i les especificades a l’article 2, apartat 1:
7.2.- El import de les prestacions econòmiques de quantia variable, estarà determinat pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes al barem socioeconòmic.
En el cas d’extrema i severa necessitat el import serà íntegrament finançat per part de la Corporació.
La forma d’acreditació de la prestació i subsegüent despesa és guiarà per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica.
7.3. El màxim d’ajut per concepte de prestacions econòmiques d’aquest ajuntament i per família amb criteri d’anualitat es fixa en la quantia de 2 vegades de el import mensual de el IPREM. No obstant això, i de forma acreditada en l’expedient, es podran esdevenir casos de superació de la esmentada quantia per necessitats socials justificades i en casos excepcionals.
El import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
7.4. Actualització de les quanties
Al tractar-se d’un dret discrecional, i que no pot ser revisat per part del persona perceptora, l’Ajuntament podrà revisar l’augment o disminució de les quanties màximes dels ajuts en casos que així resti justificat per necessitats socials.
CAPITOL IV.-
EL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ
Article 8.-
Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor
8.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és l’Alcaldia Presidència que podrà delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local o en el/la regidor/ra o tinent d’alcalde de l’àrea de polítiques socials de l’Ajuntament de Campanet.
8.2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és la Àrea de Serveis Socials.
Article 9.-
Procediment normalitzat de les ajudes
Els ciutadans podran sol·licitar les ajudes al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta de la regidoria de benestar social o del professional de referència quant es tracti de persones amb les que ja s’està efectuant una intervenció social o professional.
Les ajudes són tramitades pel Treballador/a Social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Campanet.La sol·licitud, es presentarà en el Departament de Serveis Socials de l’Ajuntament de Campanet.
Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s’hagi aportat tota la documentació necessària, és requerirà al sol·licitant que l’aporti en un termini de 15 dies hàbils, informant que el incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits. En el termini de quinze dies hàbils des de la recepció completa de la documentació necessària s’emetrà informe per part del treballador/a social, en el que es proposarà la concessió o no de l’ajuda sol·licitada, i, en el seu cas, de la quantia de l’ajuda.
La resolució de la concessió d’ajuda serà del regidor/a de l’Àrea de Benestar Social o batlle/batllessa atorgant o denegant l’ajuda; ambdós participaran igualment del deure de mantenir en secret, al qual està obligat/a per ètica professional el treballador/a social. No es farà publicitat de les ajudes concedides, atès al que disposa l’article 18.3 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l’article 7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Una vegada resolt per l’autoritat resolutòria l’expedient, es comunicarà per escrit al sol·licitant, indicant-ne la quantia i condicions de l’ajuda ( concepte, utilització de la prestació, duració i pla de treball, si n’és el cas), així com els recursos administratius i jurídics en el cas de desitjar la impugnació de l’acord. Posteriorment es presentarà al departament d’intervenció la resolució de la regidoria de Serveis Socials perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d’acord amb les condicions que s’estableixin.
L’abonament de l’ajuda es pot realitzar directament al destinatari, o a l’entitat prestadora del servei o be motiu de subvenció.
Hi ha la possibilitat d’incloure un procediment d’urgència
Article 10.-
Documentació que ha d’acompanyar a la sol·licitud
10.1 La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, al sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.
Documentació general per a qualsevol tipus d’ajut:
Documentació Específica: altres documents específics segons les circumstàncies o necessitat.
10.2. Protecció de dades
Es garantirà la confidencialitat de les dades i el seu processament adequat, respectant en tot cas allò que estableix Llei Orgànica de Protecció de Dades. El sol·licitant ha de signar l’autorització expressa de tractament de dades de caràcter personal.
Article 11.-
Justificació
En la resolució de concessió s’expressarà l’obligació del/de la beneficiari/beneficiària de justificar l’aplicació de l’ajuda a la situació de necessitat a què s’orientava.
La justificació de l’ajuda es realitzarà en el termini màxim d’un mes des de la seva concessió, mitjançant la presentació de factures, rebuts o justificants que acreditin les despeses realitzades.
Les factures i justificants presentats als efectes de la justificació han de ser originals i contenir, com a mínim, les dades del seu emissor i destinatari, on farà constar el seu número d’identificació fiscal, el bé o servei objecte de la contraprestació i el import d’aquest, amb indicació de la part corresponent a l’IVA, i la data d’expedició d’aquesta. Atès el caràcter d’aquestes ajudes, excepcionalment s’admetran altres formes de justificació que l’àrea de Serveis Socials i la Intervenció Municipal valoraran.
Article 12.-
Denegació de la prestació
Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que, tot i complir amb els requisits establerts en l’article 5.2, pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:
Article 13.-
Modificació de la prestació
La prestació es pot modificar per:
Article 14.-
Suspensió Cautelar de la prestació
Independentment que s’hagi iniciat o no un procediment d’extinció, bé d’ofici o a instància de part es pot procedir a la suspensió cautelar del pagament de la prestació quan es detectin, en la unitat econòmica de convivència independent, indicis d’una situació que impliqui la pèrdua d’algun dels requisits exigits per al reconeixement o manteniment d’aquesta.
S’ha de resoldre sobre el manteniment, suspensió o extinció de la prestació en un termini màxim de tres mesos des de l’adopció de la suspensió cautelar.
Article 15.-
Extinció de la prestació
Es produirà l’extinció de la prestació pels motius següents:
Article 16.-
Revocació de la prestació
Procedirà la revocació de les prestacions, mitjançant resolució d’Alcaldia i prèvia audiència a la persona interessada, per alguna de les següents causes:
L’acte de revocació, extinció, suspensió... anirà precedit per un tràmit d’audiència, per un termini de 10 dies hàbils, durant el qual la persona beneficiària podrà al·legar i presentar els documents i les justificacions que consideri pertinents.
Article 17.-
Desistiment i Renúncia
La persona sol·licitant pot desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret, a la prestació reconeguda, mitjançant escrit dirigit a l’Ajuntament. Aquest dictarà resolució on s’expressi la circumstància en què concorre tot indicant els fets produïts i les normes aplicables.
Article 18.-
Reintegrament
Es reintegraran les quantitats obtingudes en concepte d’ajuda econòmica, amb l’exigència del interès de demora establert legalment, en els casos següents:
Article 19.-
Procediment d’Urgència
Excepcionalment, en el cas d’urgència degudament justificada i valorada pels/per les professionals dels serveis socials comunitaris bàsics, es concedirà una part proporcional de l’ajuda precisa amb la major rapidesa possible sens perjudici de l’adopció de les mesures necessàries que garanteixin la seva finalitat i l’aprovació posterior de l’òrgan competent.
Detectada la situació de necessitat el personal tècnic de referència dels serveis socials bàsics emetran un informe-proposta, en el qual constarà la proposta d’atorgament de l’ajut així com la seva quantia. El personal tècnic de referència donarà trasllat de l’informe-proposta a la regidoria, qui donarà la conformitat a la concessió de l’ajut.
CAPITOL V.-
POTESTAT SANCIONADORA, INFRACCIONS I SANCIONS
Article 20.-
Potestat sancionadora.
La potestat sancionadora correspon a l’Alcaldia, dins de l’àmbit de les seves competències, sens perjudici de comunicar si escau a les Autoritats governatives i judicials, en el cas que puguin constituir un objecte constitutiu de delicte o manca de les conductes i infraccions la sanció i inspecció de les quals tinguin atribuïdes legalment o reglamentàriament, sempre amb incoació prèvia de l’expedient administratiu corresponent, de conformitat amb l’article 17 del Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament de Procediment per a l’Exercici de la Potestat Sancionadora, els articles 80, 127 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i els articles 100 i següents de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Article 21.-
Infraccions
Constitueixen infracció administrativa les vulneracions dels deures i de les obligacions que el present Reglament fixa per als usuaris i usuàries de les prestacions de serveis socials.
21.1 Són faltes lleus les infraccions que no estan qualificades com a greus o molt greus.
21.2 Són faltes greus:
21.3 Són faltes molt greus:
Article 22.-
Sancions
22.1 Les infraccions lleus es poden sancionar amb una amonestació o una multa per un import de fins a la meitat de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM).
22.2 Les infraccions greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària o beneficiaria de la prestació per un període màxim de 12 mesos .
22.3 Les infraccions molt greus es poden sancionar amb l’extinció de la prestació o del servei.
Per aplicar les sancions es té en compte allò que estableix l’article 61 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
A l’hora de determinar la sanció corresponent, la resolució que es dicti garantirà l’adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada; es consideraran especialment els criteris següents:
a) L’existència d’intencionalitat o reiteració.
b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l’alteració social causada i al grau d’afectació que la dita infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones.
Article 23.-
Prescripció
Les infraccions administratives molt greus tipificades en aquest Reglament prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys; i les lleus, a l’any. Aquest termini comença a comptar des de la data en què es produeix la infracció.
Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys; i les lleus, a l’any. Aquest termini comença a comptar des del dia següent en què la resolució per la qual s’imposa la sanció sigui ferma.
DIPOSICIÓ TRANSITÓRIA
Aquest Reglament, la redacció definitiva del qual ha aprovat el Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada en data 3 de desembre de 2013, entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra en el BOIB, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
DISPOSICIÓ FINAL
L’Alcaldia està facultada per dictar les disposicions internes que siguin necessàries per al desplegament i aplicació d’aquesta norma, sempre que no suposi la seva modificació; es comunicarà a la Comissió Informativa corresponent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL - APLICACIÓ DE LA NORMATIVA ESTATAL I AUTONÒMICA
Els preceptes d'aquest Reglament que incorporen aspectes de la legislació tant bàsica com de desenvolupament dictada per l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'entenen que són automàticament modificats en el moment en què es produeixi la revisió de la referida legislació. En cas de produir-se aquesta circumstància, el Ple municipal estarà facultat per tal d'introduir les modificacions corresponents o els aclariments pertinents, a proposta de la Junta de Portaveus, i ordenarà l'oportuna publicació en el Butlletí Oficial de la CAIB, per a la seva difusió i públic coneixement.
Campanet, 27 de gener de 2014
La Batlessa.
Magdalena Solivellas Mairata.