Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 1157
Edicte de publicació del Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i el Consell Insular d’Eivissa per a l’atenció i seguiment de les persones adultes incapacitadas judicialment o en procés d’incapacitació (PIATAE) per a 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 51/13:

Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i el Consell Insular d’Eivissa per a l’atenció i seguiment de les persones adultes incapacitadas judicialment o en procés d’incapacitació (PIATAE) per a 2013.

Parts

Sandra Fernández Herranz, consellera de Família i Serveis Socials del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 7/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 60/2013, de 2 de maig), i que actua en nom i representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Vicent Serra Ferrer, president del Consell Insular d’Eivissa, actuant en nom i representació d’aquesta Institució, de conformitat amb el que disposen l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars i l’article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.

Antecedents

1. L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en l’article 16.4 que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s’integren siguin objecte d’una aplicació real i efectiva.

2. D’acord amb l’article 20 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, són prestacions del sistema públic de serveis socials les actuacions, les intervencions tècniques, els programes, els projectes, els mitjans i les ajudes econòmiques i tecnològiques que s’ofereixen a persones i que es destinen a complir les finalitats que estableix l’article 3 d’aquesta llei, entre les ajudes figura prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d’exclusió social. L’article 21 de l’esmentada Llei, estableix, entre d’altres, com a prestacions tècniques “la protecció jurídica i social de les persones amb capacitat limitada”.

3. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva en matèria d’acció i benestar social, polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitat, polítiques d’atenció a persones dependents, polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitats socials, d’acord amb el que estableix l’article 30.15 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears.

4. El Consell Insular d’Eivissa, d’acord amb el que estableix l’article 70 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, té competència pròpia en matèria de serveis socials i assitència social, i política de protecció i atenció a persones dependents,.

Així mateix, el Consell Insular d’Eivissa va assumir competències en matèria de serveis socials i assitència social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis i seguretat social, en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.

5. El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, estableix les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. D’acord amb la normativa vigent, les institucions signants d’aquest conveni desenvolupen funcions d’assitència i de serveis socials, dins dels seus respectius àmbits territorials de competència.

7. Ambdues institucions tenen la voluntat de col·laborar amb la jurisdicció civil competent per donar solució a les incapacitacions judicials de persones adultes que necessitin una protecció i tutela, d’acord amb el que preveu el Codi Civil.

8. L’article 239 del Codi civil (en el seu darrer paràgraf), segons la redacció donada per la Llei 41/2003, de 18 de novembre, de protecció patrimonial de les persones amb discapacitat, que va afegir el darrer paràgraf, disposa:

L’entitat pública a la qual, al territori respectiu, estigui encomanada la tutela dels incapaços, quan cap de les persones que recull l’article 234 sigui nomenada tutor, assumeix pel ministeri de la llei la tutela de l’incapaç o quan aquest estigui en situació de desemparament. Es considera situació de desemparament la que es produeix de fet a causa de l’incompliment o de l’exercici impossible o inadequat dels deures que li incumbeixen de conformitat amb les lleis, quan aquests quedin privats de la necessària assistència moral o material.

9. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa venen col·laborant per al desenvolupament del programa d’atenció i seguiment de les persones adultes incapacitades judicialment o en procés d’incapacitació (PIATAE), per donar resposta conjunta de forma eficaç i adequada a les diferents situacions de desemparament en què es poden trobar persones adultes que no són capaces d’autogovernar-se i de desenvolupar les activitats quotidianes amb l’autonomia personal necessària, hagin estat incapacitades o no judicialment, sent presumible en tot cas la seva possible incapacitació, i que no disposen de persones, familiars o d’altres, que cobreixin les seves necessitats d’atenció i defensa dels seus interessos.

10. Davant d’aquestes situacions de desemparament i risc, les intitucions públiques signants consideren necessari realitzar una acció decidida de protecció a les persones esmentades anteriorment, per la qual cosa acorden assumir un compromís públic de col·laboració amb l’Administració de Justícia per possibilitar la més àmplia cobertura de la protecció jurídica i social de les persones que es poden trobar en situació de desemparament i susceptibles d’incapacitació en el territori de l’illa d’Eivissa.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Mantenir el Programa Interinstitucional d’Acció Tutelar de Persones Adultes a Eivissa (PIATAE), per col·laborar amb l’Administració de Justícia en la protecció dels drets i benestar personal i social de les persones adultes incapacitades o susceptibles d’incapacitació judicial, com a dispositiu de caràcter jurídic i social per a l’exercici de funcions tutelars per designació judicial, en els casos en què no hi hagi familiars o altres persones i/o institucions més idònies per desenvolupar aquests càrrecs.

2. Objectius del PIATAE

Els objectius del PIATAE són:

a) Detectar les persones necessitades de protecció jurídica en situació de necessitat o en risc per la manca d’atenció adequada.

b) Assumir les funcions tutelars, de tutor o de curador, quan així ho acordi l’autoritat competent.

c) Assumir les defenses judicials dels presumptes incapaços quan així ho acordi l’autoritat judicial competent.

d) Assumir les responsabilitats que siguin assignades per part dels jutges en benefici dels presumptes incapaços durant el procediment d’incapacitació, així com les mesures provisionals.

e) Promoure el coneixement i la formació jurídica i social dels professionals relacionats amb presumptes incapaços.

f) Fomentar la cooperació social i participació de les organitzacions existents a Eivissa que treballin amb els col·lectius de persones susceptibles d’incapacitació.

g) Divulgar els drets de protecció jurídica de les persones dependents i mobilitzar recursos de solidaritat i foment de l’acció voluntària a favor dels col·lectius afectats.

3. Gestió del Programa

Correspon al Consell d’Eivissa disposar els mitjans necessaris per a la correcta gestió del programa.

4. Obligacions de les parts

A) Les obligacions de la Conselleria de Família i Serveis Socials són aquestes:

a) Col·laborar en el finançament de les accions descrites en la clàusula primera, el cost total de les quals ascendeix a 94.006,72 euros, amb la quantitat de 53.204,00 euros (cinquanta-tres mil dos-cents quatre euros), d’acord amb les anualitats, partides i imports que es detallen a continuació:

 

 

 

Any

Partida pressupostària

Import

2013

18301 313I01 46100 30

39.903,00

2014

18301 313I01 46100 30

13.301,00

 

Total

53.204,00

La tramitació de l’ordre de pagament de l’any 2013, que suposa un 75% de l’import total, es farà quan s’hagin justificat els tres primers trimestres, mentre que la tramitació de l’ordre de pagament de l’any 2014 es farà una vegada comprovada la justificació final del conveni, corresponent al quart trimestre.

b) Fer un seguiment periòdic del programa establert en virtut d’aquest conveni.

B) Les obligacions del Consell Insular d’Eivissa són:

a) Aportar l’import restant del valor total del programa, ja sigui amb recursos propis o amb aportacions de tercers.

b) Informar expressament la Conselleria de Família i Serveis Socials d’aquest conveni i de l’entitat encarregada de la gestió del programa i a facilitar còpia de l’acord signat amb l’entitat.

c) Facilitar al personal tècnic del programa les credencials que permetin la seva identificació davant les autoritats, els funcionaris i els particulars en l’exercici de les seves funcions professionals.

d) Facilitar respostes a les demandes formulades des del programa, amb una particular incidència en l’àmbit sanitari, en l’atenció de les situacions d’urgència i en la cobertura de casos que suposin risc per a la salut.

e) Disposar del necessari perquè les situacions d’atenció urgent que puguin plantejar-se en el desenvolupament del programa rebin una atenció preferent i immediata per part dels serveis públics afectats, tant pel que fa a mesures d’allotjament i atenció especialitzada, com pel que fa a la concessió d’ajudes econòmiques a les persones tutelades per poder accedir a recursos públics o privats d’atenció especialitzada.

5. Justificació

Per tal de justificar els tres primers trimestres del Programa i per poder tramitar l’ordre de pagament de l’anualitat 2013, el Consell Insular d’Eivissa haurà de presentar, com a molt tard dia 15 de novembre de 2013, una certificació de la Secretaria General que acrediti la quantitat que s’ha pagat o de la qual se n’ha compromès el pagament, així com la realització parcial del projecte, amb una relació de les despeses efectivament realitzades per conceptes, d’acord amb l’objecte del conveni, i en relació als tres primers trimestres de l’any 2013.

Finalment, per justificar el darrer trimestre, així com la realització total del projecte, i poder tramitar l’ordre de pagament de l’anualitat 2014, el Consell Insular d’Eivissa ha de presentar, com a molt tard dia 28 de febrer de 2014, la següent documentació:

a) Certificació de la Secretaria General que acrediti la quantitat que s’ha pagat o de la qual se n’ha compromès el pagament, així com la realització total del projecte, amb una relació de les despeses efectivament realitzades per conceptes, d’acord amb l’objecte del conveni, en relació al darrer trimestre de 2013.

b) Memòria tècnica, mitjançant la qual s’ha d’explicar, com a mínim, com s’han desenvolupat les actuacions dutes a terme i el número de casos atesos.

6. Comissió de Seguiment

Es constitueix la Comissió Mixta de Seguiment d’aquest Conveni, formada per dos membres de la Conselleria de Família i Serveis Socials i dos del Consell Insular d’Eivissa, per tal de vetllar pel compliment dels acords establerts en aquest Conveni. La Comissió pot sol·licitar la participació de terceres persones per tractar sobre aspectes específics del Conveni.

La Comissió s’ha de reunir amb caràcter ordinari semestralment i amb caràcter extraordinari a petició d’una de les parts, amb una antelació de 15 dies.

7. Vigència

Aquest conveni serà vigent des de la seva formalització amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2013, data d’inici de les accions ja desenvolupades, fins al 28 de febrer de 2014, i podrà ser prorrogat per períodes d’un any de forma expressa, fins a un màxim de tres anys, si no hi ha denúncia per cap de les parts amb una antelació d’un mes abans de la data de finalització. Les pròrrogues hauran de ser aprovades pels òrgans competents de la Conselleria de Família i Serveis Socials i del Consell Insular d’Eivissa.

L’àmbit temporal dins del qual s’han de dur a terme les actuacions emparades pel conveni s’entén des de l’1 de gener de 2013 fins al 31 de desembre de 2013.

8. Causes de resolució

Aquest Conveni s’extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula anterior, o per alguna de les causes següents:

a) El mutu acord de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.

b) L’incompliment greu o manifest de les obligacions d’una de les parts signants del conveni.

c) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l’objecte del conveni.

d) També pot rescindir-lo unilateralment qualsevol de les dues parts signants mitjançant denúncia expressa, que s’ha de comunicar per escrit a l’altra part amb una antelació mínima de tres mesos.

En aquests casos, s’hauran de reintegrar les quanties econòmiques percebudes com a aportació econòmica derivada del conveni que no s’hagin destinat a l’objecte d’aquest conveni, sense perjudici de l’execució de les activitats en curs.

9. Normativa aplicable

Són aplicables a aquest Conveni la Llei 3/2003, de 26 de març de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Queda exclòs de l’àmbit d’aplicació del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret 3/2011, de 14 de novembre.

10. Resolució de conflictes

Les parts es comprometen a resoldre, mitjançant la Comissió Mixta de Seguiment prevista en la clàusula sisena, els problemes d’interpretació, compliment o qualsevol altre que es pugui plantejar respecte d’aquest Conveni. Les qüestions litigioses que se’n puguin derivar, atesa la naturalesa jurídica administrativa del Conveni, s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.

I, com a prova de conformitat amb el contingut d’aquest conveni, el signen per duplicat.

Palma, 4 de novembre de 2012

 

Eivissa, 24 de gener de 2013

 

La Secretària Tècnica de l’Àrea d’Economia, Benestar Social i Agricultura

Gema Marí Planells