Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALARÓ

Núm. 986
Aprovació definitiva reglament de règim intern habitatge tutelat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovació definitiva  reglament de règim intern dels habitatges supervisats  per a persones majors

Vist que no s’ha presentat cap reclamació o suggeriment al reglament aprovat inicialment per acord del Ple de l’ajuntament de 28 de novembre de 2013, s’entén definitivament aprovat el següent:

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DELS HABITATGES SUPERVISATS PERSONES MAJORS DE L’AJUNTAMENT D’ALARÓ.

DEFINICIÓ I IDENTITAT DEL RECURS.

1.- El recurs es defineix com a "HABITATGE SUPERVISAT PER A PERSONES GRANS”, de titularitat municipal, normalitzat i integrar dins la comunitat; destinat a servir d’habitatge compartit.

2.- La vida dins l’habitatge representa una integració en la comunitat del poble. El caràcter actiu de la participació de cada persona usuària en la dinàmica interna de la casa i en la de la comunitat que l'envolta haurà d'inspirar tota l'activitat que s'organitzi des dels serveis de suport.

3.- Serà motiu de cessament o de suspensió de la prestació del servei d’habitatge supervisat la manca de persones usuàriess o la manca de recursos econòmics que facin sostenible dit servei.

4.- L’habitatge supervisat és competència de l’ajuntament d’Alaró, que assumirà la titularitat del servei, i que podrà gestionar-lo de forma directa o indirecta. En el cas de la gestió indirecta, l’adjudicació del servei serà a través de les formes de concertació o contracte que possibiliti la legislació vigent.

5.- En el cas de gestió directa, l’habitatge supervisat comptarà com a mínim amb el següent personal, que sempre es prodrà ampliar a més professionals i de diferents disciplines segons les necessitats del recurs i la disponibilitat.

  • Persona responsable tècnica titulada de grau mitjà o superior:
  1. En relació al recurs: assumirà la responsabilitat tècnica i s’encarregarà de l’organització i coordinació del centre.

b.  En relació a les persones usuàries: valoració, seguiment i supervisió.

  • Persona qualificada per prestar unes hores setmanals d’atenció de servei d’ajuda a domicili adequat a les necessitats de les persones usuàries, les funcions bàsiques seran:
  1. En relació al recurs: manteniment en general de l’habitatge, preparació dels aliments que es cuinen, compres, execució i/o supervisió de les tasques domèstiques.
  2. En relació a les persones usuàries: participació en el disseny i execució del pla individual d’atenció adequat a les necessitats de cada una de les persones usuàries.

6.- L’ajuntament d’Alaró declina qualsevol responsabilitat respecte a joies, doblers i ensers de valor que la persona usuària pugui portar a l’habitatge.

7.- L’habitatge supervisat no disposa de serveis complementaris; tots els serveis disponibles són els de la comunitat.

8.- El pagament dels serveis ofertats per la comunitat, tant privats com públics, seran a càrrec de la persona usuària.

OBJECTIUS.

9.- L’objectiu general és oferir a les persones grans, usuàries del servei, un suport permanent adaptat a les necessitats de cada persona i oferir una alternativa de convivència per tal que la gent gran pugui romandre en el seu entorn habitual i mantenir una qualitat de vida i una independència el més semblant possible a l’habitual.

10.- Els objectius específics són els següents:

  • Oferir un marc normalitzador de convivència.
  • Evitar o retardar l’ingrés a una residència, propiciant la permanència de les persones en el seu entorn.
  • Promoure la solidaritat i l’ajuda mútua entre les persones beneficiàries.
  • Proporcionar el màxim benestar físic i emocional a les persones beneficiàries.
  • Facilitar al màxim el desenvolupament personal i potenciar l’autonomia.
  • Fomentar les relacions socials i comunitàries així com la inclusió social.
  • Promoure les relacions familiars.

FUNCIONS

11.- Seran les següents:

  • Convivència
  • Manutenció
  • Integració comunitària
  • Seguiment sociosanitari

CONDICIÓ  DE PERSONA USUÀRIA.

12.- Podran adquirir la condició d'usuàries de l’habitatge, les persones que tenen 65 anys o més, també es consideraran grans les persones de 55 o més anys amb un informe professional previ i a l’efecte d’ingressar al servei, i que necessitin suport assistencial, social o personal per a diverses activitats de la vida quotidiana, que no pateixin malalties infecto-contagioses, la qual cosa hauran d'acreditar mitjançant els corresponents certificats mèdics i piscològics, i que manifestin no mantenir addiccions o hàbits tòxics perjudicials per a la salut o que puguin perjudicar les altres usuàries o alterar la convivència a l’habitatge.

 REGIM D'INGRESSOS I BAIXES.

13.-  L’ingrés a la habitatge serà sempre voluntari i a sol·licitud de la pròpi persona usuària, comptant amb la predisposició favorable per a una convivència compartida. Els tràmits que es duran a terme seran els següents:

a)  Instància dirigida al Batle o Batlessa de l'ajuntament d'Alaró, sol.licitant l'ingrés a l’habitatge supervisat i acompanyada de la següent documentació:

  • Informe elaborat per el/la Treballador/a social municipal.
  • Informe metge.
  • Informe de l'equip tècnic de l'entitat en el cas d'un ingrés procedent d'una residència.
  • Declaració de renda i de patrimoni.
  • Certificat de la pensió.
  • Declaració expressa de la persona sol·licitant acceptant el reglament.
  • Documents que acreditin la identitat.
  • Altres que motivadament es puguin sol.licitar.

b)  Aprovació o denegació, per part de la comissió tècnica de seguiment, segons els criteris que donen la condició de persona usuària i d’acord amb les següents situacions de necessitat:

  • Situació d'aïllament, inadaptació o solitud.             
  • Manca de suport familiar o problemàtica greu de  relació amb la família.
  • Ocupar una llar amb unes condicions d'habitabilitat desfavorables que provoquin una situació d'inadaptació.
  • Situació econòmica precària, que no permeti assolir un mínim nivell de qualitat de vida
  • Ingressat a un centre residencial per persones grans fora del municipi d'origen.
  • En llista d'espera per ingressar a un centre residencial per a persones grans.

LLISTA D’ESPERA

14.- Les persones que tinguin dret a ser usuàries de l’habitatge supervisat perquè tenen el perfil requerit en aquest reglament, però que no en poden gaudir temporalment per manca de capacitat del servei, es relacionaran en una llista d’espera per tal de ser ateses quan les disponibilitats del servei ho permetin, seguint l’ordre estricte temporal de les peticions.

Posteriorment els Serveis Socials podran establir un barem per valorar la situació de necessitat per l’accés a l’habitatge i regular l’ordre d’entrada a través d’un sistema de puntuació.

15.- Els dos primers mesos d'estància a l’habitatge ho seran en període de prova. Passat aquest termini, si la persona usuària s’ha integrat, l'ingrés serà definitiu. En cas contrari, a proposta de la COMISSIÓ TÈCNICA DE SEGUIMENT, la usuària causarà baixa. 

16.- La condició de persona usuària de l’habitatge es podrà perdre per alguna  de les causes següents :

  1. No superar el període de prova
  2. Les que estableix la llei
  3. Per defunció
  4. La transgressió reiterada i/o deliberada de les normes  en perjudici de la bona convivència, prèvia proposta de la COMISSIÓ TÈCNICA DE SEGUIMENT .
  5. Per renúncia voluntària, que s'expressarà per escrit.
  6. Per variació de les condicions personals físiques o psíquiques que l'incapacitin per realitzar per sí mateixa les activitats de la vida diària. Aquestes circumstàncies s'acreditaran mitjançant informe mèdic, psicològic o psiquiàtric.
  7. Altres circumstàncies a valoració de la Comisió Tècnica de seguiment.

DRETS I DEURES ESPECÍFICS DE LES PERSONES USUÀRIES.

17.- Seran drets específics de les persones usuàries del servei :

Les persones usuàries del servei d’habitatge supervisat tenen, a més dels drets reconeguts en l’article 7 de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, els següents:

  1. Dret a l’exercici de la llibertat individual per romandre en el servei i sortir-ne, tenint en compte el que estableix la legislació vigent respecte de les persones menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.
  2. Dret a conèixer el reglament intern del servei i a disposar-ne d’una còpia.
  3. Dret a conèixer, amb caràcter previ a l’ingrés, l’informe públic en el qual es detallen els resultats de l’avaluació periòdica a la qual estan sotmesos els serveis residencials.
  4. Dret a rebre una atenció personalitzada d’acord amb les seves necessitats específiques, des d’una perspectiva interdisciplinar, per aconseguir un desenvolupament adequat.
  5. Dret a la comunicació privada i secreta, tant dins com fora del centre, excepte en el cas de disposició contrària a la resolució judicial.
  6. Dret a la intimitat i a la privacitat en les diferents accions de la vida quotidiana.
  7. Dret a considerar com a domicili l’habitatge supervisat on viuen, amb garantia de tots els serveis i drets, i a mantenir la seva relació amb l’entorn familiar i social.
  8. Dret a l’accés a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes.
  9. Dret a mantenir objectes personals significatius per personalitzar l’entorn on viuen, respectant els drets de la resta de persones.
  10. Dret a exercir lliurement els drets polítics, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
  11. Dret a la pràctica religiosa que no alteri el funcionament normal del centre, sempre que s’exerceixi des del respecte a la llibertat de les altres persones.
  12. Dret a obtenir facilitats per fer la declaració de voluntats anticipades, d’acord amb la legislació vigent.
  13. Dret a participar en la presa de decisions del centre que els afectin individualment o col.lectivament per mitjà del que estableix la normativa i el reglament de règim intern, i associar-se per afavorir la participació.
  14. Dret a no ser sotmeses a cap tipus d’immobilització o de restricció física o tractament farmacològic sense la seva autorització, amb l’excepció que hi hagi perill imminent per a la seguretat física de la persona usuària o de terceres persones, o que hi hagi prescripció facultativa, en ambdós casos sota supervisió.
  15. Dret a conèixer el preu dels serveis que es reben i, si pertoca, de la contraprestació que el correspon satisfer.
  16. Dret a la reserva de la seva plaça a l’habitatge dins els períodes  d'absència voluntària, sempre que es comuniqui amb quaranta-vuit hores d’antelació la duració aproximada  de tal absència. Queden exclosos d'aquesta consideració els casos d'absència forçosa (necessitat d'atenció especialitzada, atenció a altres familiars ,...).
  17. Dret a rebre visites de familiars o amics amb la periodicitat desitjada, respectant les normes i horaris que s'acordin.
  18. Dret a la manutenció completa, fent us de tots els equipaments de l’habitatge.

18.- Són deures de les persones usuàries :

Les persones usuàries del servei d’habitatge supervisat tenen, a més dels deures reconeguts en l’article 8, sobre deures de les persones usuàries dels serveis socials, de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, els següents:               

  1. Respectar les normes de funcionament (les establertes i les que es puguin anar modificant o afegint en funció del bon funcionament de l'habitatge), referent a horaris, visites, activitats, higiene, salut, espais individuals i compartits, per la millor qualitat de vida de tots les persones residents.
  2. Posar esment i util·lizar adequadament l'espai, el mobiliari i les instal·lacions de la vivenda.
  3. Participar a les tasques domèstiques que s'estableixin dins l’habitatge.
  4. Comunicar qualsevol estada fora de l’habitatge que inclogui un vespre.
  5. Comunicar, al menys amb un dia d'antel.lació, que no usaran el servei de menjador.
  6. Les persones usuàries i/o familiars signaran un contracte assistencial per formalitzar la prestació.
  7. Abonar a l'ajuntament la taxa prèviament acordada per la Corporació municipal.
  8. Formalitzar una sol.licitud de valoració de dependència i l’acord d'ingrés a residència i/o compromís escrit de retorn amb familiars o altres, quan les condicions personals no permetin continuar essent usuari/a de l’habitatge supervisat.
  9. Les persones usuàries que no disposin de suport familiar hauran de fer front amb el seus recursos econòmics o patrimoni en cas de requerir serveis especialitzats.
  10. Les persones usuàries podran rebre les visites de familiars i amics en horari de matí i horabaixa sempre que no alteri la normalitat de la convivència dins l’habitatge. La Comissió tècnica de seguiment es reserva el dret de limitar l’accés d’aquestes visites a l’habitatge supervisat quan suposi una alteració de la convivència.

19.- Deures dels familiars o representants legals:

  1. En cas de requerir serveis especialitzats, per haver perdut la capacitat de realitzar per sí mateix les activitats de la vida diària, la família o el seu representant haurà de responsabilitzar-se’n, ja sigui  prestant els seus serveis directament o be econòmicament quan la persona usuaria no disposi de solvència econòmica.
  2. Els familiars o responsables legals han de respetar les normes de funcionament de l’habitatge, no podran facilitar aliments a les persones usuàries que puguin ser perjudicials per a la seva salut i hauran de subministrar la roba de la persona usuària degudament marcada.
  3. Els familiars o responsables legals podran assumir la responsabilitat de fer els acompanyaments mèdics i hauran de traslladar al responsable tècnic el resultat de les intervencions per fer-ne el seguiment pertinent. Aquets acords aniran recollits al Pla individual d’atenció.

REGIM DE FALTES I SANCIONS

Les faltes subjectes a sanció es classificaran en lleus, greus i molt greus

20.- Seran faltes lleus:

  1. Alterar les normes de convivència i de respecte mutu.
  2. Utilitzar inadequadament les instal.lacions i material del centre o pertorbar les activitats del mateix.

21.- Seran faltes greus:

  1. La reiteració de les faltes lleus.
  2. Promoure i participar en bregues i conflictes.
  3. Falsejar o ocultar declaracions o aportar dades inexactes en relació a la condició de persona usuària.

22.- Seran faltes molt greus:

  1. La reiteració de faltes greus.
  2. L’agressió física o maltractes a altres persones usuàries, personal del centre o a qualsevol persona que pugui tenir relació amb ell/a.
  3. Alterar les normes de convivència de forma habitual.
  4. La substracció de bens o qualsevol classe d’objecte o doblers, propietat del centre, del personal o de qualsevol persona usuària.

Sense perjudici de les demés responsabilitats a que puguin donar lloc, les sancions que es podran imposar a les persones usuàries que incorrin en alguna de les faltes mencionades anteriorment seran les següents:

23.- Per faltes lleus:

  1. Amonestació verbal
  2. Amonestació individual per escrit
  3. Suspensió de la condició de persona usuària fins a 15 dies

24.- Per faltes greus:

      Suspensió de la condició de persona usuària per un temps no inferior a 15 dies i fins a 6 mesos.

25.- Per faltes molt greus:

  1. Suspensió de la condició de persona usuària per un període superior a 6 mesos, fins a 2 anys.
  2. Pèrdua definitiva de la condició de persona usuària de l’habitatge supervisat amb la inhabilitació a pertànyer a qualsevol altre recurs de titularitat municipal.

SEGUIMENT TÈCNIC I AVALUACIÓ DEL RECURS.

26.- Es constituirà una comissió tècnica de seguiment formada, com a màxim per dos representats de l'ajuntament i de les entitats públiques o privades que donin suport tècnic ó econòmic al recurs, que vetllarà pel bon funcionament de l’habitatge i farà una avaluació anual, i tindrà les altres funcions esmentades al present document.

VIGÈNCIA DEL REGLAMENT.

27.- El present Reglament municipal entrarà en vigor una vegada l'hagi aprovat l'òrgan competent de l'ajuntament i s'hagin complert els tràmits que determinen els articles 49 i 70,2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de regim local.

 

ANNEX I

NORMES DE FUNCIONAMENT DELS HABITATGES SUPERVISATS.

1.- La persona usuaria, com a persona capaç de realitzar les activitats de la vida diària, participarà activament en tot el procés de funcionament de l’habitatge, sempre dins les seves possibilitats.

2.- L’habitatge estarà obert tots els dies de la setmana i tots els dies de l’any.

3.- Les persones usuàries disposaran de la clau de l’habitatge per entrar i sortir quan vulguin, però sempre respectant l’horari de dinar, sopar i de descans nocturn.

4.- L’horari del dinar serà entre les 12’30 hores i les 15 h.

5.- L’horari del sopar serà entre les 19 i les 21 h.

6.- A partir de les 22 h. no es podran tenir visites i s’haurà de respectar estrictament el silenci pel descans de totes les persones usuàries, fins a les 7 h. del matí.

7.- La resta d’horaris són lliures però sempre que siguin lògics, no es molesti i es respecti a la resta de persones usuàries.

8.- El personal tècnic del recurs podrà ser hi present algunes hores entre les 7’30 i les 22 h. dels dies laborals, la resta de dies no hi haurà la presència del personal, a excepció de ser requerits per alguna situació valorada com excepcional.

9.- El personal tècnic durà el seguiment socio-sanitari de la persona usuària; aquesta serà, però, responsable d’administrar-se la medicació prescrita pel facultatiu, amb excepció que es consideri que la persona usuària necessita una supervisió per exercir aquesta responsabilitat i serà ajudada pel personal cuidador que correspongui.

10.- La neteja de l’habitatge serà responsabilitat del personal cuidador assignat. Aquest decidirà com i quan s’han de netejar les habitacions i altres dependències. Les persones usuàries hauran de col.laborar segons les seves possibilitats.

11.- Les persones usuàries hauran de tenir cura i esment de la higiene personal, el personal cuidador podrà indicar pautes d’higiene que s’hauran de seguir.

12.- Les persones usuàries no podran decidir el que s’ha de comprar, serà el personal cuidador qui s’encarregarà de les compres, de revisar el que fa falta a l’habitatge i d’ordenar i distribuir la compra. Els productes d’higiene personal excepte gel, xampú i dentrifici es consideran d’ús personal i el pagament serà a càrrec de les persones usuàries.

13.- Les habitacions seran d’us personal, s’hauran de mantenir ordenades, no es podran acumular objectes innecessaris ni enmagatzemar aliments. El personal cuidador ferà revisions puntuals i podrà col.laborar amb el manteniment.

14.- No es podran tenir animals de companyia.

15.-Les persones usuàries tendran coneixement dels menús que es serviran i disposaran de menús adaptats a les seves necessitats.

 

ANNEX II

CONTRACTE ASSISTENCIAL DEL SERVEI D’HABITATGE SUPERVISAT

Alaró, ... (data).

REUNITS

D’una banda, el/la senyor/a ..., dni. ..., en qualitat de Batle/ssa de l’ajuntament d’Alaró.

I d’altra banda, el/la senyor/a ..., dni. ..., en nom propi o en representació de ..., dni. ..., en qualitat de ...

Ambdues parts es reconèixen competència i capacitat respectivament, per formalitzar aquest contracte:

CONVENEN

PRIMER.- Amb aquest acte la persona que ha d’ingressar a l’habitatge supervisat per a persones grans, manifesta el seu lliure consentiment (o, en el seu cas, s’adjunta autorització judicial acreditativa de la lliure manifestació de voluntat).

SEGON.- El/la senyor/a ..., en aquest acte contracta un servei d’estada a l’habitatge supervisat, adquirint la condició de resident i com a tal tindrà dret als serveis d’allotjament, manutenció i seguiment socio-sanitari; a pactar un pla d’atenció personalitzada de servei d’ajuda a domicili adequat a les seves necessitats.

TERCER.- L’habitatge oferirà els serveis esmentats a l’anterior paràgraf, afavorint la convivència i la participació i fomentant la integració comunitària, obligant-se també l’habitatge a respectar els drets de la persona resident.

QUART.- El/la senyor/a resident a l’habitatge supervisat podrà considerar aquest com a domicili propi. I amb aquest acte manifesta que té coneixement i accepta el contingut del Reglament de règim intern de l’habitatge supervisat per a persones grans, i en el seu cas, les normes de funcionament que s’estableixen, obligant-se al seu compliment.

CINQUÈ.- La quota per la prestació dels serveis contractats a la clàusula segona del present contracte és del 75 % de la pensió, d’acord amb la taxa vigent.

SISÈ.- El/la senyor/a s’obliga en aquest acte a firmar l’ordre de transferència a favor de l’ajuntament d’Alaró al compte municipal en l’entitat financera que assenyali l’ajuntament.

SETÉ.- La duració de la prestació, una vegada superat el periode de prova, serà indefinida, sempre que no es perdi la condició de persona usuària per alguna de les causes contingudes en el reglament de règim interior.

VUITÈ.- La persona usuària de la l’habitatge supervisat, quan perdi tal condició per la causa f) del punt 6, recollida en el Reglament, es compromet a complir una de les següents indicacions:

  • Formalitzar una sol.licitut d’ingrés a residència i fer front a la despesa que generi amb els seus recursos econòmics i patrimonials.
  • Retornar al domicili amb el familiar o persona de referència sotasignant.
  • El familiar o persona de referència sotasignant, es compromet a responsabilitzar-se de les despeses que generin les assistències especialitzades. (ingrés a centre residencial privat, etc.)

NOVÈ.- Junt amb aquest acord es lliura un exemplar del reglament de règim intern i de l’annex sobre normes de funcionament de l’habitatge supervisat.

DESÈ.- La resolució de les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació o aplicació del present contracte, seran sotmeses als tribunals competents d’Inca o de Palma de Mallorca.

En prova de conformitat, signen el present contracte, en dos exemplars, en el lloc i la data assenyalats a l’encapçalament.

El/La Batle/essa,              La persona usuària,        La persona de referència (si fa el cas)

(nom i llinatges, i signatura)  (id.)                                       

CONSENTIMENT I INFORMACIÓ (tractament de dades de caràcter personal).

Amb la signatura d’aquest document dono el meu consentiment pel tractament de les meves dades personals, en compliment de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Aquestes dades seran incorporades en el fitxer ESSAP, de titularitat dels Serveis socials de l’ajuntament d’Alaró, inscrit en el Registre General de Protecció de Dades de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, per poder gestionar l’assistència social i les prestacions dels serveis socials i poder generar dades estadístiques per millorar l’atenció social a la població.

Confirm la veracitat de les dades facilitades i que m`han informat dels drets de rectificació, cancel.lació i oposició, mitjançant una petició acompanyada de dni. i, si escau, dels documents acreditatius de la petició, dirigida a l’ajuntament d’Alaró. Tot en els termes que estableix la LOPD i la Llei Autonòmica 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials.

Data

Nom i llinatges (de la persona interessada i si és el cas, també del seu tutor/a), i signatura

Recursos

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Alaró, 20 de gener de 2014

El Batle,

Joan Simonet Pons