Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I PRESSUPOSTS

Núm. 901
Resolució del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni per la qual s’autoritza l’establiment d’una afectació secundària consistent en un corredor verd sobre les finques afectades per les expropiacions del tram ferroviari Manacor-Artà (exp. DGTPFP/SP 349/2013)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En la sessió de dia 20 de setembre de 2013, el Consell de Govern va atorgar al conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori l’autorització prèvia per disposar de la despesa derivada de l’expedient de transferència de capital a Serveis Ferroviaris de Mallorca, en endavant SFM, per adequar el tram ferroviari Manacor-Artà a fi de convertir-lo en corredor verd i itinerari ambiental. 

2. El dia 9 d’octubre de 2013 els Serveis Econòmics i Financers d’SFM varen emetre un informe en el qual, després de ponderar de forma positiva les actuacions previstes amb l’objectiu d’evitar el deteriorament progressiu de les actuacions ja fetes, s’informa favorablement sobre aquestes actuacions ja que, alhora, permetran un aprofitament de la infraestructura feta.

3. Així mateix, consta en l’expedient un informe en el qual, els tres tècnics que el subscriuen, després de descartar la restitució dels terrenys al seu estat natural perquè això representaria el desaprofitament de la inversió realitzada, exposen que fer un corredor verd representa l’alternativa més idònia per evitar la degradació de les obres fetes. I hi afegeixen que el servei ferroviari serà compatible amb l’ús públic projectat, atès que la zona de domini públic del tren permetrà continuar, encara que parcialment, l’ús públic del corredor verd. 

4. En la sessió de dia 18 d’octubre de 2013, el Consell de Govern va acordar  aprovar l’inici dels tràmits per a l’aprovació del projecte d’adequació del tram ferroviari Manacor-Artà per transformar-lo provisionalment en corredor verd, atès l’interès general que comporta l’actuació.

5. Consta en l’expedient un informe jurídic de 14 d’octubre de 2013 que justifica l’actuació que es pretén dur a terme per la situació excepcional deguda a la resolució dels contractes d’obra per insuficiència pressupostària. Per aquest motiu, vists els informes tècnic i econòmic, apunten com a solució idònia fer un corredor verd que permetrà un doble objectiu: a) garantir la seguretat de persones i béns, i b) posar en valor una infraestructura inacabada mitjançant la seva conservació i permetre el seu ús provisional ja que, d’acord amb aquestes justificacions, duu implícit l’interès general.

6. Dia 31 d’octubre de 2013, el director gerent d’SFM va traslladar la petició, aprovada el dia 14 d’octubre pel Consell d’Administració de l’empresa (amb registre d’entrada 7144/2013, de 31 d’octubre) d’instar la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni que iniciï un expedient de mutació demanial de les finques afectades per les expropiacions duites a terme per executar el tram ferroviari Manacor-Artà amb la finalitat de compatibilitzar l’afectació al servei públic ferroviari amb una afectació secundària i complementària de l’anterior mitjançant la implantació d’un corredor verd.

7. Dia 13 de novembre de 2013, atesa la documentació presentada el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni va dictar una resolució d’inici del procediment d’afectació secundària del tram ferroviari Manacor-Artà consistent en un corredor verd sobre les finques afectades per les expropiacions, i va sol·licitar un informe a la secretària general de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, en compliment del que disposa l’article 45.2 del Reglament de desplegament de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 127/2005, de 16 de desembre.

8. En data 18 de novembre s’ha donat trasllat de la resolució d’inici a SFM per tal de que, si ho consideren oportú, presentin les al·legacions que considerin convenients en el termini de 15 dies des de la recepció de la mateixa sense que, transcorregut el termini, hagin fet cap al·legació.

9. El dia 21 de novembre ha tingut entrada un informe de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, emès a instàncies de la secretària general de la conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, que conclou dient que la constitució d’una afectació secundària és perfectament possible conforme a la legislació de Patrimoni i que la compatibilitat dels projecte de corredor verd amb lo establert al Pla Director Sectorial de Transports de les Illes Balears resulta dels informes dels serveis jurídic i tècnic d’SFM que obren a l’expedient.

10. Dia 25 de novembre de 2013 la secretària general de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori va trametre l’informe requerit sobre la conveniència de l’afectació secundària, la compatibilitat amb l’afectació principal i la manera d’exercici de l’afectació secundària.

11. Dia 4 de desembre ha tingut entrada una addenda a l’informe tècnic en la qual els tres tècnics signants reiteren que actualment l’afectació secundària no pertorba la principal, i que si es procedeix a reobrir la línea ferroviària es tendra que dur a terme el tancament per a la delimitació dels usos i habilitar passos alternatius a les zones on no hi hagi espai suficient per el pas simultani de trens i vianants.

12. Per últim, dia 17 de gener de 2014 ha tingut entrada un nou informe de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma ratificant l’afectació secundària com a forma més adient d’articular l’expedient.  

Fonaments de dret

1. Els articles 33 i 34 de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els articles 39 a 45 i 88 c del Reglament de desplegament de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 127/2005, de 16 de desembre (BOIB núm. 192, de 24 de desembre).

3. El Decret 5/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig).

4. El Decret 15/2013, de 7 de juny (BOIB núm. 82, de 8 de juny), pel qual es modifica el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig).

5. El Decret 7/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig).

6. El Decret 35/2013, de 21 de juny, pel qual es disposa el nomenament del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 22 de juny).

Atès tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Autoritzar l’afectació secundària de les finques afectades per l’expropiació del tram ferroviari Manacor-Artà per fer-hi provisionalment un corredor verd per a l’ús públic per part de vehicles no motoritzats segons el projecte d’adequació corresponent ja que això permetrà conservar-les, mantenir-ne la seguretat i integrar-les ambientalment en el seu entorn.

2. Establir que aquesta afectació secundària sigui, en tot moment, compatible amb l’afectació principal a l’ús públic ferroviari mentre aquesta obra es mantengui en el Pla Director Sectorial de Transports, de tal manera que s’han de compatibilitzar les obres que es facin amb el projecte de reobertura de la línia Manacor-Artà.

3. Autoritzar aquesta afectació amb ple respecte a les normes d’expropiació forçosa i sens perjudici dels seus efectes respecte dels béns afectats per les expropiacions duites a terme per executar el tram ferroviari Manacor-Artà.

4. Notificar aquesta Resolució a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori i als Serveis Ferroviaris de Mallorca perquè en prenguin coneixement i als efectes que pertoquin.

5. Anotar el contingut d’aquesta Resolució en l’Inventari General de Béns i Drets de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Hisenda i Pressuposts en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma de Mallorca, 17 de gener de 2014

 

El director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni

Miguel Miralles Sastre