Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLOSETA
Núm. 693
Edicte d'aprovació definitiva reglament municipal regulador servei públic transport viatger modalitat Auto Taxi
Versió PDF
Atès el que disposa l’art. 49 i 70.2 de la Llei de Bases de Règim Local, de 2 d’abril del 1.985, i en virtut de l’acord plenari de 02-12-2013 d’aprovació inicial del reglament municipal de auto-taxis, atès que no s’han presentat al·legacions dins el termini d’informació pública queda aprovat definitivament i a continuació es transcriu:
‘REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PUBLIC DE TRANSPORT DE VIATGER O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D’AUTO TAXI
ÍNDEX
TÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1.- Àmbit objectiu i territorial.
Article 2.- Definició.
Article 3.- Règim Jurídic.
Article 4.- Àmbit subjectiu.
TÍTOL II.- DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTO TAXI
Article 5.- Llicència municipal d’auto taxi.
Article 6.- Noves llicències municipals.
Article 7.- Sol·licitants de llicències.
Article 8.- Atorgament de llicències.
Article 9.- Atorgament per concurs.
Article 10.- Transmissibilitat de les llicències.
Article 11.- Durada.
Article 12.- Caducitat i Revocació.
Article 13.- Llicències vacants.
Article 14.- Registre Municipal de llicències.
TITOL III.- DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTO TAXI
Article 15.- Requisits dels conductors o conductores.
Article 16.- Permís Municipal de conductor o conductora.
Article 17.- Renovació i pèrdua d’eficàcia.
TITOL IV.- DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18.- Titularitat del vehicle.
Article 19.- Substitució del vehicle.
Article 20.- Transmissió del vehicle.
Article 21.- Requisits dels vehicles.
Article 22.- Conservació i neteja.- Destí.
Article 23.- Capacitat.
Article 24.- Colors i distintius.
Article 25.- Publicitat interior i exterior.
Article 26.- Taxímetres.
Article 27.- Dispositius de seguretat.
Article 28.- Revisió municipal.
TITOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTO TAXI.
Article 29.- Explotació de la llicència.
Article 30.- Inici de la prestació del servei.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
Article 32.- Contractació del servei.
Article 33.- Parades.
Article 34.- Contractació mitjançant trucada
Article 35.- Senyalitzacions.
Article 36.- Negativa a prestar el servei.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Article 38.- Itinerari.
Article 39.- Comprovació.
Article 40.- – Altres obligacions.
Article 41.- Vestimenta.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
Article 44.- Llengua.
Article 45.- Transport de persones malaltes
TITOL VI- RÈGIM TARIFARI
Article 46.- Establiment i revisió de tarifes.
Article 47.- Visibilitat.
Article 48.- Incorporació al taxímetre.
Article 49.- Abonament tarifes.
TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50.- Procediment Sancionador. Legitimació.
Article 51.- Òrgans competents.
Article 52.- Resolució.
Article 53.- Responsables.
Article 54.- Prescripció.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Article 56.- Infraccions lleus.
Article 57.- Infraccions greus.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Article 59.- Sancions.
Article 60.- Reparació dels danys i reposició.
Article 61.- Anotació i Cancel·lació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA
DISPOSICIÓ FINAL.
REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PUBLIC DE TRANSPORT DE VIATGER O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D’AUTO TAXI
TÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Àmbit objectiu i territorial.
El present Reglament té per objecte regular el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d’auto taxi que es presti en el terme municipal de Lloseta.
Article 2. Definició.
S’entén per servei públic d’auto taxi el servei prestat per vehicles mesurat per comptador taxímetre, ordinàriament en sòl rústic o urbanitzat segons la Llei de Règim del sòl o, si escau, a l’àrea unificada de servei, si fos més àmplia que el sòl referit, un cop establerta la delimitació segons el que disposa la normativa d’ordenació de transport terrestre.
Article 3. Règim Jurídic.
Per la prestació del servei regulat en el present Reglament, a més de les normes en ell contingudes, s’hauran de respectar les previstes en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’Ordenació dels Transports Terrestres, el Reial Decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s’aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers i demés normes complementaries d’àmbit estatal o autonòmic.
Article 4. Àmbit subjectiu.
El present Reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d’auto taxi en el terme de Lloseta.
TÍTOL II.-. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTO TAXI
Article 5. Llicència municipal d’auto taxi.
Per la prestació del servei objecte del present Reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.
La llicència municipal d’auto taxi habilitarà per la prestació del servei amb un únic vehicle, la identificació del qual constarà a la mateixa.
Article 6. Noves llicències municipals.
1. S’estableixen TRES llicències d’auto taxi per a aquest Municipi. No obstant, mitjançant acord plenari, es poden crear noves llicències d’auto taxi, prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència.
2. Per acreditar la necessitat i conveniència, que justificarà la creació de noves llicències, es tindrà en compte qualsevol factor que pugui influir en l’oferta i la demanda del transport urbà, com ara l’augment de la població censada en el terme i/o dels serveis prestats en el mateix. Concretament, s’analitzaran les següents qüestions:
a. La situació del servei en qualitat i extensió abans de l’atorgament de noves llicències.
b. El tipus, extensió i creixement del nucli de població (residencial, turística, industrial, etc.
c. Les necessitats reals d’un millor i més extens servei.
d. La repercussió de les noves llicències a atorgar en el conjunt del transport i la circulació.
3. L’acord de creació de noves llicències serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exposat al públic per un termini de 30 dies hàbils durant el qual es podran formular al·legacions i suggeriments.
4. En qualsevol cas, el nombre de llicències d’auto taxi de vehicles condicionats que cobreixin les necessitats de desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, es fixarà d’acord les proporcions indicades en l’article 27 del Decret 20/2003, de 28 de febrer, per el que s’aprova el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques.
Article 7. Sol·licitants de llicències.
Poden sol·licitar llicències d’auto taxi:
a. Els conductors o conductores assalariats dels o les titulars d’una llicència d’auto taxi, que prestin el servei amb total i exclusiva dedicació a la professió, acreditada mitjançant la possessió i vigència del permís de conductor o conductora expedit per l’entitat local creadora de la llicència, i la inscripció i cotització en aquest concepte a la Seguretat Social.
b. Qualsevol persona física o jurídica, que estigui en possessió del permís de conduir corresponent i el permís municipal de conduir. En el cas de societats mercantils, la possessió dels permisos s’exigirà a la persona física que ostenti l’administració de l’entitat; i en els supòsits que la persona jurídica estigui constituïda per una societat anònima laboral o cooperativa de treball associat, s’exigirà de les persones físiques integrants de les mateixes.
Article 8. Atorgament de llicències.
1. Les llicències d’auto taxi, ja siguin de nova creació o no, s’atorgaran per concurs, amb convocatòria pública prèvia que garanteixi la lliure concurrència entre els interessats en l’atorgament, o per transmissió de llicències.
2. Expressament es prohibeix la possibilitat que una llicència pugui ser atorgada a més d’un titular o vehicle afectat a la mateixa.
Article 9. Atorgament per concurs.
1. La competència per iniciar el procediment d’atorgament de llicències municipals per concurs correspon al Ple de l’Ajuntament de Lloseta.
2. Simultàniament a l’aprovació de la convocatòria del concurs, s’aprovaran unes basses conforme a les quals s’adjudicaran les llicències municipals d’auto taxi, i que necessàriament tindran el següent contingut:
- Requisits per formular la sol·licitud i forma d’acreditar-los.
- Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.
- Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol·licituds.
- Termini de resolució i notificació.
- Documents i informacions que s’han d’acompanyar a la petició.
- Criteris d’adjudicació de les sol·licituds.
- Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el que preveu l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
3. Per adjudicar les llicències d’auto taxi, l’Ajuntament es sotmetrà a la següent prelació:
a. A favor dels sol·licitants de l’apartat a) de l’article 7 per rigorosa i continuada antiguitat acreditada en el terme municipal de LLoseta. Aquesta continuïtat quedarà interrompuda quan voluntàriament s’abandoni la professió de conductor o conductora assalariat per termini igual o superior a sis mesos.
b. A favor de les persones físiques o jurídiques, aquelles llicències que no s’adjudiquin d’acord amb l’apartat anterior.
Article 10. Transmissibilitat de les llicències.
1. Les llicències municipals d’auto taxi només es poden transmetre en els supòsits següents:
a. Per la mort del o la titular, a favor del seu cònjuge vidu o hereus legítims.
b. Quan el cònjuge vidu o els hereus legitimaris i el jubilat no puguin explotar les llicències com a activitat única i exclusiva, i amb autorització prèvia de l’Ajuntament, en favor dels sol·licitants assenyalats en l’article 12 del Reial Decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s’aprova el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transports en Automòbils Lleugers, tenint en tot cas dret de tanteig qualsevol altre hereu forçós en possessió del permís local de conductor o conductora.
L’adquisició de llicències per via hereditària no faculta per si mateixa per a la prestació del servei sense la concurrència de la resta de requisits exigits per a l’exercici de l’activitat.
c. Quan s’impossibiliti per a l’exercici professional el o la titular de la llicència per motiu de malaltia, accident o altres que puguin qualificar-se de força major (entre ells la retirada definitiva del permís de conduir necessari), a tenir en compte en el seu expedient, en favor dels sol·licitants de l’apartat anterior.
d. Quan la llicència tingui una antiguitat superior a cinc anys, el o la titular la pot transmetre, amb autorització prèvia de l’Ajuntament, al Conductor o conductora assalariat amb permís de conduir i exercici en la professió durant un any; el primer no podrà obtenir una nova llicència en aquest Ajuntament en el termini de deu anys, ni l’adquirent transmetre-la novament si no es donen els supòsits anteriors.
A més dels requisits anteriors relatius als possibles adquirents, en el supòsit de transmissió de llicències titularitat de persones jurídiques serà necessari que tinguin una antiguitat de 5 anys i que s’alienin la totalitat dels seus títols.
2. La transmissibilitat de les llicències d’auto taxi quedarà, en tot cas, condicionada al pagament dels tributs i sancions pecuniàries que recaiguin sobre el o la titular transmitent per l’exercici de l’activitat.
3. Per transmetre les llicències en tots els casos d’excepció admesos, s’haurà de formular la petició per escrit a la Corporació tot acreditant de forma suficient la causa que motiva la transmissió.
4. Per a la validesa de les transmissions de llicència, es requerirà:
a. Justificar davant la Corporació el pagament de l’Impost sobre Transmissions o la sol·licitud o declaració per a la seva liquidació. La citada justificació s’haurà de presentar abans que transcorrin deu dies a partir del venciment del termini legalment assenyalat per declarar la transmissió o sol·licitar la liquidació per al pagament de l’impost.
b. Haver pagat la taxa corresponent.
c. Haver estat designat per ostentar la titularitat amb poder dispositiu de llicència, en el cas que siguin varis els afavorits per ella en la transmissió mortis causa.
d. En el cas que l’hereu o l’hereva sigui menor d’edat, haurà de constar a la llicència, a efectes administratius, el seu o la seva representant legal fins que l’hereu o l’hereva arribi a la majoria d’edat.
5. Expressament es prohibeix la possibilitat que les llicencies siguin arrendades, cedides o traspassades, excepte en els supòsits, requisits i condicions establerts en aquest article.
6. Les transmissions de llicència que contravinguin el que disposen els articles anteriors seran causa de revocació de la llicència per part de la Corporació, després que s’hagi tramitat el corresponent expedient que es podrà iniciar d’ofici, a instància de les centrals sindicals i associacions professionals de la localitat o de qualsevol interessat.
Article 11. Durada.
Les llicències tindran una durada indefinida sense perjudici de les causes de caducitat, revocació i anul·lació establertes en aquest reglament i a la legislació general que hi resulti d’aplicació.
Article 12. Caducitat i Revocació.
1. La llicència caducarà per renuncia expressa del seu titular.
Aquesta renuncia, per sortir efectes, haurà de ser acceptada per la Corporació. S’entendrà acceptada la renuncia si transcorregut un mes des de la seva formulació l’Ajuntament no ha dictat resolució expressa.
2. Constitueixen causes per les quals l’Ajuntament de Lloseta declararà revocada i retirarà les llicències als seus titular les següents:
a. Utilitzar el vehicle d’una classe determinada a una altre diferent d’aquella per la que està autoritzat.
b. Deixar de prestar servei al públic durant trenta dies consecutius o setanta dies alterns durant el període d’un any, llevat que s’acreditin raons justificades i per escrit davant la Corporació. El descans anual que s’estableixi en el Decret a que fa referència l’article 42 del present Reglament estarà comprès en les raons abans esmentades, no podent trobar-se al mateix temps de vacances més del 10% dels titulars de les llicències.
c. No tenir el o la titular de la llicència la pòlissa d’assegurança en vigor.
d. Incomplir reiteradament les disposicions sobre revisió periòdica a què fa referència el present Reglament.
e. L’arrendament, lloguer o apoderament de les llicències que suposi una explotació no autoritzada per aquest reglament i les transferències de llicències que no hi són previstes, encara que el fet sigui denunciat pel o la titular.
f. Incomplir les funcions inherents a la llicència i altres disposicions que facin referència a la propietat del vehicle.
g. Contractar personal assalariat sense el permís municipal de conduir o sense l’alta i cotització a la Seguretat Social.
3. La caducitat, revocació i retirada de la llicència s’acordarà per l’òrgan municipal competent, prèvia tramitació de l’expedient sancionador, el qual podrà iniciar-se d’ofici o a instància de les Centrals Sindicals, Agrupacions Professionals i Associacions de Consumidors i Usuari o usuàrias.
4. La declaració de caducitat, revocació i retirada de la llicència, amb independència de la causa, no generarà cap dret indemnitzatori a favor del titular de la mateixa.
Article 13. Llicències vacants.
Les llicències que quedin vacants seran objecte de transmissió per concurs d’acord amb les regles establertes en el present Reglament.
Article 14.- Registre Municipal de llicències.
Es crearà un registre o fitxer de les llicències municipals d’auto taxi existents on es faran constar les diferents incidències relatives al seus titulars, conductor o conductora i vehicles adscrits.
A aquests efectes, els titulars de les llicències d’auto taxi i la Policia Local estan obligats a comunicar qualsevol vicissitud o incidència que afecti al servei en el termini màxim de dos dies des de la seva producció.
El servei municipal encarregat d’aquest registre serà la Policia Local.
TITOL III.- DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTO TAXI
Article 15. Requisits dels conductors o conductores.
1. Els vehicles adscrits a les llicències d’auto taxi només podran ser conduits per conductor o conductora que reuneixin les condicions legal i reglamentàriament exigides.
En aquest sentit, el o la titular de la llicència, en qualsevol moment, i a requeriment de l’Ajuntament, haurà d’acreditar dins del termini que se li atorgui a l’efecte, que compleix els requisits exigits.
2. El vehicle adscrit a la llicència podrà ser conduit pel o la titular de la llicència o per un conductor o conductora assalariat que tingui el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i estigui afiliat a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió. Només es podran autoritzar un màxim de dos conductors o conductores exclòs el o la titular, per llicència.
El o la titular de llicència comunicarà a l’Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article en el termini de dos dies des de que es produeixin.
L’Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s’han produït la comunicació anterior.
3. En base a les comunicacions anteriors es farà el còmput de l’antiguitat a efectes de la concessió de noves llicències o traspàs de les actuals.
Article 16. Permís Municipal de Conductor o Conductora.
1. Per conduir vehicles adscrits a una llicència municipal d’auto taxi es necessari, a més dels requisits legal i reglamentàriament exigits, disposar del permís municipal d’auto taxi que a tal efecte expedirà l’Ajuntament.
2. Per obtenir el permís municipal de conductor o conductora l’interessat o interessada haurà de reunir els següents requisits:
a. Tenir nacionalitat espanyola o d’un estat membre de la Unió Europea o d’altre país estranger amb el que, en virtut de l’establert en Tractats o Convenis internacionals subscrits per Espanya, no sigui exigible aquest requisit.
b. Tenir permís de conductor o conductora d’automòbils de la classe BTP o superior, d’acord amb la legislació vigent.
c. Certificat metge acreditatiu de no patir malaltia infecto contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la professió.
d. Conèixer les principals vies públiques i llocs d’interès turístic, ubicació de locals públics d’esbarjo, oficines municipals, hotels principals i itineraris més directes per arribar al lloc de destinació.
e. Conèixer la normativa de circulació en vigor, la normativa de la Corporació relativa al servei i les tarifes aplicables.
Les circumstàncies expressades als apartats d) i e) del paràgraf anterior, s’acreditarà mitjançant la prova d’aptitud a la qual es refereix el número 3 d’aquest article.
3. La prova d’aptitud i l’examen per obtenir el carnet serà competència de la Corporació. Com a mínim se’n realitzarà una cada tres anys.
Per Decret de Batlia es fixarà el termini, el lloc i la data màxima per apuntar-s’hi, així com també les dates de celebració de la prova i l’examen. Aquesta Resolució serà publicada en el BOIB amb una antelació mínima de 15 dies a la data prevista per a la realització de la prova.
Article 17.- Renovació i pèrdua d’eficàcia.
1. Els carnets de conducció dels vehicles a què es refereix l’article anterior hauran de ser presentats cada cinc anys per a la seva revisió que consistirà amb la comprovació del manteniment dels requisits exigits per a la seva obtenció.
La revisió del permís serà sol·licitada per l’interessat abans que expiri la seva vigència i implicarà el pagament de les exaccions municipals establertes a les Ordenances Fiscals.
2. Els permís municipal caducarà en els següents casos:
a. Quan es jubili el o la titular.
b. Quan el permís de conducció d’automòbils sigui retirat o no es sol·liciti o superi la revisió.
c. Per no haver exercit habitualment la professió de conductor o conductora d’auto taxi. A aquests efectes s’entendrà que concorre habitualitat quan exerceixi la professió durant un període continu de dotze mesos o bé durant la suma de vint-i-quatre meses discontinus durant el període de cinc anys, excepte que concorrin causes de força major degudament acreditada.
d. En els casos prevists a la Llei de Seguretat Vial i reglaments de circulació, de conductor o conductora o de vehicles i altres disposicions en vigor.
3.- Podran ser suspesos o retirats temporalment en els casos de sanció prevists en el present reglament o quan sigui suspès o retirat temporalment el permís de conducció a què es refereix l’apartat b) del paràgraf 2 de l’article anterior.
TÍTOL IV.- DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18. Titularitat del vehicle.
El vehicle adscrit a la llicència local que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció General de Tràfic a nom del o la titular d’aquesta llicència.
Article 19. Substitució del vehicle.
1. Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l’Ajuntament, que l’atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.
2. La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència ho comunicarà formalment a l’Ajuntament i s’entendrà denegada l’autorització si l’Ajuntament en el termini de d’un mes no ha dictat resolució expressa.
3. Obligatòriament, s’haurà de procedir a la substitució del vehicle adscrit a la llicència quan aquest tingui una antiguitat de 10 anys des de la data de matriculació.
Article 20. Transmissió del vehicle.
La transmissió intervius del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la que estigui adscrit, durà implícita l’anul·lació d’aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió, el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.
Article 21. Requisits dels vehicles.
Només es podran adscriure a la llicència municipal d’auto taxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a dos anys a comptar des de la primera matriculació obtinguin l’autorització de l’Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.
A més, hauran de complir els següents requisits:
- Carrosseria tancada, amb portes de fàcil accés i funcionament que faciliti la maniobra amb suavitat.
- Les dimensions mínimes i les característiques de l’interior del vehicle i dels seients seran les precises per proporcionar a l’usuari o usuària la seguretat i comoditat suficients.
- Tant les portes davanteres com les posteriors tindran finestretes que garanteixin la visibilitat, lluminositat i ventilació.
- Les finestretes han ser de material transparent i laminats, igualment tindran mecanismes per accionar-les a voluntat dels particulars.
- Tenir instal·lat un enllumenat elèctric intern que suficient per a la visió de documents i monedes.
- Tenir extintors d’incendi, de conformitat amb la Legislació vigent aplicable.
- Poden equiparar-se amb mampares de seguretat.
- Tenir eines pròpies per reparar les avaries més freqüents.
- Portar en un lloc visible per a l’usuari o usuària les tarifes vigents i els suplements aplicables a cada quilometratge.
Article 22. Conservació i neteja. Destí.
1. El o la titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present Reglament, així com en la resta de normes, bans i instruccions.
2. El vehicle destinat a la prestació del servei d’auto taxi en cap cas es podrà utilitzar per cap tipus d’activitat comercial o industrial.
Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, llevat dels paquets i equipatge que porti l’usuari o usuària, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest darrer supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora.
No obstant, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins familiars o particulars.
Article 23. Capacitat.
En qualsevol cas, la capacitat dels vehicles que prestin el servei d’auto taxi no excedirà de cinc places, inclosa la del conductor o conductora, excepte que es tracti d’adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, que podran tenir una capacitat màxima de set places, dues de les quals hauran d’estar reservades als mecanismes d’ancoratge per a cadira de rodes, si bé no es poden transportar més de cinc persones, inclòs el conductor o conductora.
La capacitat màxima haurà de figurar tant en el permís de circulació com a la fitxa tècnica del vehicle.
Article 24. Colors i distintius.
1. Els vehicles que prestin el servei de taxi dins de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament han de ser de color blanc.
Portaran un distintiu de color verd, de 10 centímetres d’amplada, que creuarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu s’hi col·locarà l’escut municipal oficial i a la part inferior de l’escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre
El número de llicència municipal corresponent també es col·locarà a la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre.
2. A l’interior del vehicle duran, de forma visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat.
Article 25. Publicitat interior i exterior.
1. No es podran contractar ni col·locar anuncis publicitaris en l’interior del vehicle adscrit a la llicència.
2. La publicitat a l’exterior quedarà condicionada a l’autorització municipal conforme al que disposa el Codi de la circulació i altra normativa aplicable. La permesa s’haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes de darrere del vehicle amb unes dimensions màximes de 75 x 50 cm.
La publicitat exterior haurà de ser respectuosa amb la dignitat de la persona, no vulnerar valors i drets constitucionalment reconeguts i, especialment, els que fan referència a la infància, a la joventut i a la dona. Tanmateix, es prohibeix la publicitat enganyosa i/o deslleial.
Article 26. Taxímetres.
Els auto taxis hauran d’anar proveïts d’un aparell taxímetre que permeti l’aplicació de les tarifes vigents en cada moment, degudament precintat i comprovat, situat a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a la qual cosa haurà d’estar il·luminat a partir de la posta fins a la sortida del sol.
El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d’accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a l’usuari o usuària, podent aquest aparell, després de resolt l’incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.
La implantació de l’esmentat taxímetre tindrà caràcter obligatori des de l’aprovació definitiva del present Reglament.
Article 27. Dispositius de seguretat.
L’Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació en els vehicles que presten el servei d’auto taxi de dispositius de seguretat que estimi adients i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor o conductora i els usuari o usuàries.
Només es permetrà la col·locació d’aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l’alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.
L’òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col·locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l’interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor o conductora.
Tanmateix, l’Ajuntament de Lloseta està facultat per exigir, per justificades raons de seguretat, la instal·lació en els vehicles d’auto taxi d’’un sistema de connexió amb la Policia Local.
Article 28. Revisió municipal.
1. No s’autoritzarà la posta en servei dels vehicles sense que prèviament els serveis municipals competents no hagin revisat si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècniques de comoditat, conservació i documentació.
2. Independentment de la revisió prevista en el paràgraf anterior, els vehicles adscrits al servei d’auto taxi hauran de passar una revisió anual davant els serveis municipals competents, amb la finalitat de comprovar l’estat del vehicle i constatar les dades de la documentació del vehicle, del o la titular i dels conductors o conductores i comprovar si coincideixen amb les que figuren en el Registre Municipal.
3. No obstant l’anterior, en qualsevol moment es podran realitzar revisions extraordinàries i acordar inspeccions periòdiques que no suposaran cap liquidació ni cobrament de cap taxa, tot i que sí poden motivar l’inici d’un expedient sancionador i la imposició de la corresponent sanció.
4. A l’acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductor o conductora assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:
a. Permís de circulació expedit per la Prefectura Provincial de Tràfic, en el seu cas, haver passat la corresponent ITV.
b. Fitxa tècnica del vehicle expedida pel Servei Territorial d’Indústria al corrent.
c. Targeta de transport (VT) vigent.
d. Llicència municipal.
e. Permís de conducció exigit per la legislació vigent expedita per la Prefectura Provincial de Tràfic i vigent.
f. Permís municipal de conductor o conductora de vehicles d’auto taxi.
g. Documentació en vigor de l’aparell taxímetre
h. Pòlissa d’assegurança en vigor que cobreixi els riscs exigits per la legislació vigent, acompanyat del justificant de pagament.
i. Butlletí de cotització o certificació suficient per acreditar que el personal assalariat està d’alta a la Seguretat Social de forma permanent i ininterrompuda.
j. Si escau, declaració responsable de no tenir conductor o conductora assalariats al seu servei, signada personalment pel o la titular de la llicència.
5. Si en qualsevol d’aquestes revisions els serveis municipals observen deficiències, atorgaran un termini de quinze dies per la seva esmena, sense perjudici, si escau, de l’inici d’un expedient sancionador.
TÍTOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTO TAXI.
Article 29. Explotació de la llicència.
Els titulars d’una llicència d’auto taxi l’han d’explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió.
Quan no es pugui complir aquesta obligació, procedeix la transmissibilitat de la llicència de conformitat amb allò que preveu aquest Reglament.
En el supòsit que la no prestació del servei sigui per causa major, el o la titular de la llicència pot sol·licitar una autorització, prèviament justificada, perquè el servei d’auto taxi el pugui prestar un altre titular; aquesta autorització tindrà una durada màxima de 2 mesos.
Article 30. Inici de la prestació del servei.
1. Els titulars d’una llicència municipal d’auto taxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.
2. En el cas de no poder complir aquesta obligació, el o la titular justificarà davant l’Ajuntament els motius i sol·licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d’un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.
3. La finalització del termini indicat en el primer paràgraf sense haver sol·licitat pròrroga i la finalització de la prorroga atorgada sense que s’hagi iniciat la prestació del servei, determinarà la transmissibilitat de la llicència.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
1. Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:
a. Relatius al vehicle:
o Llicència d’auto taxi.
o Placa amb el número de llicència municipal i la indicació del nombre de places.
o Permís de circulació del vehicle.
o Pòlisses d’assegurança en vigor.
b. Relatius al conductor o conductora:
o Permís de conduir de la classe exigida per el Codi de Circulació per aquest tipus de vehicle.
o Permís municipal de conduir.
c. Relatius al servei:
o Llibre de reclamacions.
o Un exemplar del present Reglament i del Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans d’automòbils lleugers.
o Plànol de carrers dels municipis principals i plànol turístic.
o Adreça o emplaçament d’hospitals, dispensaris, comissaries de policia, Guàrdia Civil, quarters de bombers i altres serveis d’urgència i centres oficials.
o Exemplar oficial de la tarifa dels preus vigents.
o Talonari de rebuts homologats per la Corporació.
Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor o conductora als agents de l’autoritat o inspectors del Servei de Taxi, que siguin requerits a fer-ho.
2. Els titulars dels serveis i activitats regulats en aquest reglament estaran obligats a facilitar als agents de l’autoritat que estiguin exercint les seves funcions, la inspecció dels seus vehicles i instal·lacions i l’examen dels documents, llibres de comptabilitat i dades estadístiques que estiguin obligats a portar, en la mesura que aquesta inspecció sigui necessària per verificar el compliment de les obligacions contingudes en aquest text.
A tal efecte, els serveis d’inspecció podran obtenir la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció a la pròpia empresa o bé requerir la seva presentació a les oficines municipals o de la Policia Local.
3. L’incompliment per part dels titulars de les llicències de les obligacions establertes en el present article es considerarà negativa o obstrucció a l’actuació inspectora, sancionable com infracció molt greu.
4. La falsedat i la constància en aquests documents de dades inexactes o incompletes se sancionarà d’acord amb el que preveu el present reglament, sens perjudici del fet que si s’observa l’existència de delicte o falta, es passi el tant de culpa als tribunals de justícia.
Article 32. Contractació del servei.
La contractació del servei d’auto taxi es pot realitzar:
- Mitjançant la realització d’un senyal que el conductor o conductora del vehicle el pugi percebre, moment en què s’entendrà contractat el servei.
- Mitjançant la realització d’una trucada a la centraleta corresponent. En aquest cas, s’entendrà contractat el servei quan el conductor o conductora accepti prestar-lo. El taxímetre s’activarà al moment que el passatger o passatgera pugui al vehicle.
Cap auto taxi es pot contractar a una distància inferior a 50 metres d’una parada on existeixin vehicles lliures, llevat el cas de persones discapacitades o amb paquets.
Article 33. Parades.
Se regularan per Resolució de Batllia.
Article 34. Contractació mitjançant trucada
1. En el moment que els usuari o usuàries sol·licitin un vehicle auto taxi a una parada dotada de telèfon, hauran d’indicar el seu nom, adreça i número de telèfon per tal que se’n pugui efectuar l’oportuna comprovació.
2.- Per aquest servei s’haurà d’abonar el que marqui el taxímetre des de que el viatger o viatgera pugui al vehicle.
3.- A més dels sistemes tradicionals de contractació d’auto taxi, el batlle president de la Corporació podrà autoritzar la contractació mitjançant qualsevol altra forma com telèfon, ràdio, radiotransmissor, expressat a l’apartat anterior.
4.- La contractació a través de sistemes de telèfon, ràdio, etc. que precisin l’existència de persones o estructures intermèdies, a més de l’autorització expressada en el paràgraf anterior, requerirà l’autorització de la instal·lació i posada en funcionament per part de l’Ajuntament de LLoseta, tot això independentment de les corresponents autoritzacions d’altres organismes.
Article 35.- Senyalitzacions.
1. Quan els vehicles auto-taxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació de ‘Lliure’ a través del parabrisa amb un cartell en que consti a questa paraula. De vespre duran encesa la llum verda o vermella encesa segons la situació de ‘Lliure’ o ‘Ocupat’ del vehicle.
2. Els conductors o conductores d’auto-taxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar als usuari o usuàries, i aquesta prohibició afectarà també al conductor o conductora.
Article 36. Negativa a prestar el servei.
1. El conductor o conductora de vehicles d’auto taxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per prestar un servei, no s’hi podrà negar sense una causa justa.
2. A aquest efectes, es considerarà justa causa:
a. Ser requerit per individus perseguits per la Policia.
b. Ser sol·licitat per transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.
c. Ser requerit per prestar el servei per vies intransitables que ofereixin perill per a la seguretat i integritat tant dels ocupants com del mateix conductor o conductora.
d. Quan qualsevol dels viatgers o viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa, llevat dels casos de perill greu o imminent per a la seva vida o integritat física.
e. Quan les maletes, equipatges o paquets que portin els passatgers no càpiguen a la baca o al portaequipatges.
3. En qualsevol cas, els conductors o conductores observaran amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de l’usuari o usuària, hauran de justificar la negativa davant un o una agent de l’autoritat.
Així mateix, els conductors o conductores podran sol·licitar la identificació de l’usuari o usuària davant l’agent de l’autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per fer-ho.
4. El conductor o conductora de l’auto-taxi que sigui requerit per prestar un servei a invidents o minusvàlids, no s’hi podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d’equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca o del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap altra normativa en vigor.
Article 38.- Itinerari.
1. Els conductors o conductores hauran de seguir l’itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, en defecte d’indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.
2. A les zones d’urbanització incompleta o deficient, o a zones rurals d’habitatges vacacionals o similars, els conductor o conductores no estaran obligats a circular perles vies que siguin manifestament intransitables o que ofereixin perill evident per a la seguretat del vehicle o dels passatgers.
Article 39.- Comprovació.
1. Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si és precís, els conductors o conductores del vehicles els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s’hagin allunyat, per tal de comprovar si han oblidat o deixat res a dins.
2. Si posteriorment el conductor o conductora hi troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local de Lloseta de forma immediata.
Article 40 – Altres obligacions.
1. Quan els conductors o conductores prestin un servei:
a. Ajudaran els infants, persones majors, minusvàlides o malaltes a pujar o baixar del vehicle.
b. Recolliran o col·locaran adequadament les maletes, equipatge o altres paquets.
c. Encendran el llum interior durant el vespres per tal de facilitar la pujada, baixada i pagament del servei.
d. Baixarà el volum de l’aparell receptor de ràdio a petició del passatger, i també, si en disposa, de l’aparell emissor-receptor de l’emissora de taxi, per tal que pugui ser sentida només pel conductor o conductora i no pel passatge.
2. Durant la prestació del servei, en cap ocasió i sota cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l’ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb el públic en general.
Article 41.- Vestimenta.
Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei, hauran de tenir cura de la seva higiene personal, no utilitzar pantalons curts, camisa o camiseta sense mànegues, ni indumentària poc adequada per donar una bona imatge del servei.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
El Batle, mitjançant Decret, podrà establir les mesures d’organització i d’ordenació del servei en matèria d’horaris, calendaris i descansos que consideri convenients.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes per causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Batllia.
Article 44.- Llengua.
Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret de l’ús de les llengües catalana i castellana que facin els usuari o usuàries. És indispensable conèixer-les totes dues a un nivell suficient per atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.
Article 45.- Transport de persones malaltes
1. Les persones que es trobin afectades d’una malaltia infecciosa hauran de ser transportades en ambulància. Quan el conductor o conductora d’un vehicle de turisme dedicat al transport públic de viatgers o viatgeres sigui requerit per traslladar una persona que pateixi una malaltia d’aquell tipus, s’haurà de negar educadament a prestar el servei i haurà d’aconsellar l’ús del transport sanitari.
2. Si, una vegada efectuat el servei, el o la titular de la llicència s’adona que la persona que transportava patia una malaltia infecciosa contagiosa, estarà obligat a comunicar-ho a l’autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle que no podrà ser utilitzat fins que hagi acabat la desinfecció.
TÍTOL VI- RÈGIM TARIFARI
Article 46. Establiment i revisió de tarifes.
1. El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament serà fixat pel Ple de l’Ajuntament de Lloseta, prèvia audiència de les associacions professionals del sector.
Aquestes tarifes, que entraran en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els seus conductor o conductora i els usuari o usuàries.
En la fixació de tarifes, l’Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.
2. Per la revisió de tarifes es seguirà el mateix procediment que pel seu establiment.
3. Pel que fa a les tarifes aplicables al transport interurbà s’estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 47. Visibilitat.
Les tarifes aplicables en cada moment seran públiques i se’ls donarà la difusió adequada; aquestes hauran de ser visibles des de l’interior dels vehicles per informació els usuari o usuàries, i també en un panell exterior a cada una de les parades que s’estableixin reglamentàriament, a les quals hi haurà també els suplements i les tarifes especials que sigui procedent aplicar per determinats serveis.
Article 48. Incorporació al taxímetre.
Les tarifes màximes autoritzades s’ha d’incorporar obligatòriament al taxímetre.
Article 49. Abonament tarifes.
1. L’usuari o usuària efectuarà el pagament de l’import del servei en el moment en què finalitzi el servei.
Els conductors o conductores de vehicles estaran obligats a estendre un rebut per l’import del servei quan els usuari o usuàries el sol·licitin. Aquest rebut s’haurà d’ajustar al model oficial homologat per la Batllia.
2. En el cas d’avaria o accident que impossibiliti la continuació del servei, el viatger o viatgera, que podrà demanar la seva comprovació als agents de l’autoritat, haurà d’abonar, la quantitat que marqui el taxímetre fins el moment de l’avaria o de l’accident, tot descomptant l’import de baixada de bandera.
3.- Es prohibeix als conductor o conductora exigir o demanar directament o indirecta, sota cap pretext, major remuneració d’aquella que correspongui segons la tarifa vigent.
TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50 . Procediment Sancionador. Legitimació.
1. L’exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present Reglament correspon als òrgans de l’Ajuntament de Lloseta i es desenvoluparà d’acord amb el procediment que estableix el Decret Llei 14/1994 de 10 febrer, Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, que aprova el Reglament del Procediment per l’Exercici de la Potestat Sancionadora i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Qualsevol persona, particular, central sindical, agrupació professional o associació de consumidors i usuari o usuàries podrà denunciar la comissió d’uns fets que puguin ser constitutius d’una infracció dels preceptes d’aquest Reglament.
Els agents de l’autoritat estan obligats a formular la denúncia quan tinguin coneixement de la comissió d’un fet que pugui constituir una infracció del present Reglament.
Article 51. Òrgans competents.
1. El procediment s’iniciarà mitjançant Decret de Batllia, d’ofici o com a conseqüència d’ordre superior, comunicació d’altres òrgans o presentació de denuncia per qualsevol persona o entitat legitimada.
El Decret d’inici es pronunciarà, si escau, sobre l’adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l’afectat, que disposarà d’un termini de 2 dies per al·legar al que estimi convenient al respecte.
2. La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon a la Batllia.
Article 52.- Resolució.
La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.
Article 53.- Responsables.
La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest Reglament correspondrà:
a. A les persones titulars de la llicència municipal d’auto taxi.
b. En les infraccions comeses en relació a l’activitat regulada en aquest reglament sense tenir la llicència corresponent, a la persona titular del vehicle amb el qual s’hagi efectuat el transport o al titular de l’establiment en el qual s’hagi efectuat la mediació no autoritzada.
c. En les infraccions comeses per conductor o conductora de vehicles que no siguin els titulars de la llicència, a la persona a la qual vagi adreçat el precepte infringit.
La responsabilitat s’exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d’aquestes a al·legar, en descàrrec seu, qui n’és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.
Article 54 .- Prescripció.
1. Les infraccions molts greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos a comptar des del dia de la seva comissió.
2. Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l’any. El termini començarà a comptar des del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que imposa la sanció.
3. La prescripció s’apreciarà d’ofici, sense perjudici que pugui ser al·legada la seva declaració per l’interessat.
4. La prescripció de les infraccions o sancions no afecta a l’obligació de restaurar la realitat física afectada i d’indemnitzar els danys i perjudicis causats.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Les infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament es classificaran de lleus, greus i molt greus.
Article 56. Infraccions lleus.
Tindran la consideració d’infraccions lleus, les següents accions:
a. Manca de cura en la higiene personal del conductor o conductora i/o vestir de manera inadequada.
b. Manca de cura en la neteja interior i exterior del vehicle.
c. Discutir amb companys de feina.
d. No portar la documentació i dotació exigida en aquest reglament, independentment de la causa que hagi motivat aquesta mancança.
e. Deteriorament d’algun dels distintius indicats en aquest reglament.
f. Abandonar el vehicle a la parada i estar el conductor o conductora absent.
g. No situar-se el més a prop possible de la vorera de la voravia per recollir o deixar els viatger o viatgeres.
h. Abaixar el volum o desconnectar el receptor de l’aparell de ràdio quan sigui requerit per l’usuari o usuària.
i. No exhibir les tarifes a l’interior del vehicle en un lloc visible per a l’usuari o usuària, o que la seva mida o deteriorament dificultin la seva lectura.
j. No portar moneda fraccionària suficient per al canvi de 100€ o negar-se a baixar del vehicle per obtenir-ne.
k. Portar una il·luminació insuficient a l’interior del vehicle.
l. Negar-se a obrir o tancar els vidres, a petició de l’usuari o usuària.
m. No ajudar a pujar o baixar del vehicles, les persones majors, malaltes, minusvàlides o infants.
n. No recollir o lliurar maletes, equipatge o altres paquets que porti l’usuari o usuària.
o. Col·locar o estibar l’equipatge de forma inadequada de manera que es pugui deteriorar.
p. No respectar l’ordre de preferència a les parades i als usuari o usuàries.
q. Qualsevol de les infraccions previstes a l’apartat següent, que per al seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de greu.
Article 57.- Infraccions greus.
Tindran la consideració d’infraccions greus, les següents:
a. No complir les ordres concretes de l’itinerari marcat pel viatger o viatgera i recórrer innecessàriament majors distàncies per retre el servei.
b. No presentar el vehicle en ordre de servei quan s’està exercint l’activitat de transport públic de viatger o viatgeres.
c. Usar paraules o gests grollers i d’amenaça en el seu tracte amb els usuari o usuàries o adreçades als vianants o conductor o conductora d’altres vehicles.
d. Cometre tres faltes lleus en el període d’un any.
e. No assistir a la parada durant una setmana sense causa justificada.
f. Agafar passatgers fora del terme municipal, llevat que hi hagi acords amb altres municipis.
g. Contractar el servei, per ràdio telèfon, en l’àmbit superior al municipi de Lloseta.
h. Incomplir, tant en excés com per defecte, l’horari de treball, el descans setmanal o les vacances (quan aquests s’estipulin i acordin).
i. Cobrar per seient.
j. No responsabilitzar-se de la prestació del servei la persona que hagi atès una cridada telefònica després de sol·licitar-lo sense causa justificada.
k. Cobrar, l’entitat mediadora en la contractació del servei de ràdio telèfon, tarifes superiors a les autoritzades.
l. No tenir llibre de reclamacions o negar-ne o obstacultizar-ne l’ús als usuari o usuàries.
m. Efectuar un transport públic amb reiteració d’itinerari i horari.
n. Exigir un nou import quan l’usuari o usuària rectifiqui el lloc de final de la carrera o si, abans que aquesta finalitzi, baixés un acompanyant.
o. No admetre el nombre de viatgers o viatgeres legalment autoritzat o admetre’n un nombre superior.
p. No presentar el vehicle a inspecció a requeriment de l’autoritat o dels seus agents.
q. No respectar el torn de parada.
r. No tenir portaequipatges o no tenir-lo disponible per a l’usuari o usuària.
s. Efectuar transports de mercaderies, paquets o altres objectes, llevat del cas que el passatger els porti amb ell.
t. No acceptar que l’usuari o usuària usi indistintament les llengües catalana i castellana, o no prestar el servei correctament al·legant no conèixer l’idioma del passatger.
u. No informar les autoritats, en el cas d’haver transportat una persona que pateixi una malaltia infectocontagiosa, per tal de procedir a la desinfecció del vehicle.
v. No haver comunicat el o la titular de la llicència l’alta o la baixa a l’Ajuntament després d’haver transcorregut quaranta-vuit hores des que s’inicià o extingí la relació laboral del treballador assalariat o de l’autònom col·laborador de la llicència.
w. Desacatament de fet o de paraula als agents de l’autoritat encarregats de la vigilància de les normes contingudes en aquest reglament i de les normes de circulació.
x. Abandonar el vehicle a la parada tot impedint el normal desenvolupament del servei.
y. Presentar deficiències en l’estat de conservació de la carrosseria o tancament de les portes sempre que abans s’hagi complit el procediment que estableix el present reglament.
z. Negar-se a deixar de fumar.
aa. Dipositar llosques, papers, envasos i demés a les aturades en llocs distints als habilitats a l’efecte.
bb. Col·locar qualsevol element o distintiu a l’interior o exterior del vehicle no autoritzat per l’Ajuntament, particularment publicitat i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l’emissora de radiotaxi autoritzada per l’Ajuntament.
cc. Qualsevol de les infraccions previstes a l’apartat següent, que per al seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de molt greu.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Tindran la consideració d’infraccions molt greus:
a. Abandonar el viatger o viatgera sense retre el servei pel qual fou requerit, sense causa justificada.
b. Cometre tres faltes greus en el període d’un any.
c. Conduir en estat d’embriaguesa o sota la influència de begudes alcohòliques o d’estupefaents. L’estat d’embriaguesa es determinarà, en cada cas, segons les normes administratives que regulin el grau màxim d’alcohol permès a la sang o en aire expirat.
d. Retenir qualsevol objecte abandonat en el vehicle sense donar-ne compte a l’autoritat competent dins les setanta dues hores següents al moment en què fou trobat.
e. Cometre delictes qualificats pel Codi Penal com dolosos, amb ocasió o motiu de l’exercici de la professió a que es refereix el present Reglament.
dd. Cobrar de forma abusiva als usuari o usuàries, per sobre les tarifes marcades i fixades per la Corporació, o Contractar el servei, per ràdio telèfon, en l’àmbit superior al municipi de Lloseta.
f. cobrar tarifes inferiors a les autoritzades.
g. Falsejar les dades o els documents acreditats per obtenir la llicència municipal.
h. Efectuar el transport públic de persones en automòbils de turisme o realitzar activitats de mediació en aquest transport sense la corresponent llicència municipal.
i. Falsejar els documents que estiguin obligats a posseir en l’exercici de les seves activitats o fer-hi constar dades inexactes o incorrectes en els llibres que estiguin obligats a portar.
j. Prestar servei en un vehicle que
- No ha estat donat d’alta per al servei per part de l’Ajuntament.
- No ha passat la ITV o la revisió municipal anual.
- Hagi estat objecte d’una reforma o reparació d’importància sense complir les normes establertes al respecte a les reglamentacions en vigor.
k. Prestar els serveis sense reunir els requisits i les circumstàncies següents:
• No tenir la nacionalitat espanyola, o bé la d’un país estranger amb el qual, en virtut del que disposen els tractats o convenis internacionals subscrits per Espanya, no sigui exigible el citat requisit.
• No acreditar davant l’agent de l’autoritat les condicions necessàries d’aptitud professional, honorabilitat i capacitat.
• No comptar amb la corresponent pòlissa d’assegurança en vigor
• No complir el requisit necessari d’afiliació i alta a la Seguretat Social.
l. Proferir insults als usuari o usuàries o agredir-los, tot originant un escàndol públic.
m. Captar viatgers o viatgeres mitjançant la formulació personal d’ofertes de viatge, ofertes de comissions o descomptes a establiments públics, hotels, hostals, habitatges vacacionals, agències de viatges, restaurants, bars, cafeteries i llocs d’esplai en general o de restauració, a voravies, vestíbuls d’estacions d’autobús, parades de bus o llocs similars, distints de les parades de vehicles afectes al servei.
n. Agafar passatgers en el municipi de Lloseta amb vehicles emparats per llicències d’altres municipis.
o. Triar passatge i oferir o cercar passatgers fora de les normes prescrites en aquest reglament.
p. Negar-se sense justificació a la prestació dels serveis normals, extraordinaris, especials o d’urgència o a complir el calendari de guàrdies establertes.
q. Manipular o falsejar les tarifes amb el resultat de no obtenir el rebut o falsejar les dades amb el resultat d’alterar la tarifa aplicable.
r. Negar-se a estendre el rebut de l’import de la carrera quan el sol·liciti l’usuari o usuària, o alterar-ne les dades.
s. No esperar l’usuari o usuària que l’havia sol·licitat després d’haver cobrat el temps d’espera.
t. Utilitzar, si escau, les instal·lacions de radiotelèfon per a una activitat il·lícita, immoral o contrària a l’ordre públic.
u. Negar-se o obstruir l’actuació inspectora que impedeixi o retardi l’exercici de les funcions que els han estat atribuïdes en aquest reglament.
v. Circular a una velocitat inadequada que excedeixi la permesa a cada zona en un percentatge o quantia que permeti que la infracció sigui qualificada de molt greu segons la normativa general reguladora de la circulació.
w. Prestar el servei en els supòsits de suspensió, intervenció o revocació de la llicència o autorització del conductor o conductora.
x. Utilitzar, sota qualsevol altre concepte, la llicència expedida a nom d’una altra persona, sense l’oportuna habilitació legal. La responsabilitat d’aquesta infracció correspondrà tant als qui utilitzin llicències alienes com a les persones a qui foren atorgades.
y. Transferir el vehicle aplicat a la llicència o procedir al seu desballestament sense haver estat prèviament autoritzat per l’Ajuntament.
z. Negar-se a atendre els requeriments de l’Ajuntament o del Govern quan s’hagin decretat amb motiu de defensa nacional, ordre públic o altres greus d’utilitat pública o interès social.
Article 59.- Sancions.
1. Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:
a. Per a les faltes lleus:
o Amonestació
o Multa fins a 750 €
o Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini màxim de 15 dies.
b. Per a les faltes greus:
o Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 16 dies ni superior a 6 mesos.
o Multa des de 751€ i fins a 1.500€.
c. Per a les faltes molt greus:
o Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 6 mesos i un dia ni superior a un any.
o Multa des de 1.501€ fins a 3.000€.
o Retirada definitiva de la llicència o permís municipal de conductor o conductora.
2. Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d’acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s’aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.
3. Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de graduació de les sancions, les següents:
a) La quantia del benefici il·lícit obtingut com a conseqüència directa de la infracció.
b) Les conseqüències socials que hagin produït o siguin susceptibles de produir en el sector la conducta infractora.
c) El volum de les operacions en què intervingui l’infractor i la seva eventual situació de predomini en el mercat.
d) En atenció a l’especial caràcter de les persones transportades.
e) La major o menor tendència infractora en el darrer any.
f) El do o la culpa; la bona o mala fe.
g) La reparació voluntària per part de l’infractor dels perjudicis ocasionats i la seva col·laboració amb l’Administració municipal.
A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’haurà de justificar expressament la concurrència i l’aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
4. En cap cas la imposició d’una sanció no pot ésser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides d’acord amb l’establert a l’article 131.2 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.
5. Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o demés normativa sectorial, seran sancionades per l’autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del bé protegit.
6. Quan s’imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per tal d’assegurar el seu compliment s’exigirà que es lliuri la documentació corresponent a les oficines de l’Ajuntament de durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s’esborrin les calques que porti el vehicle.
Quan s’hagin comès infraccions a la Llei d’Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció General de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponents targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l’Ajuntament de Lloseta, es retiraran ambdues i es precintarà el vehicle.
Article 60 . Reparació dels danys i reposició.
A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l’òrgan competent, pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l’estat anterior a la comissió de la infracció.
En aquest cas, si l’infractor no reposa la situació a l’estat anterior voluntàriament, s’iniciarà la via de l’execució subsidiria.
Article 61 . Anotació i Cancel·lació.
1. Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores.
2. Els titulars de llicències i conductor o conductora podran sol·licitar que es cancel·li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s’observi bona conducta i s’hagi complert la sanció, un cop transcorregut un any des de la seva imposició si es tracta d’una falta lleu, de dos anys si es tracta de falta greu i de quatre si es tracta d’una falta molt greu.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA
En tot el que no estigui regulat en el present reglament, se seguirà el que disposen la Llei d’Ordenació de Transports Terrestres, RD 1211/1990 de 28 de setembre, el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transport en Automòbils Lleugers, Normes del Règim Local i altres disposicions aplicables que, amb caràcter general, regeixin en cada moment.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA ÚNICA.- El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament, mentre no sigui aprovat per l’Ajuntament Ple, serà el previst pels serveis interurbans fixat pel Govern de la CAIB.
DISPOSICIÓ FINAL.
La present ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i una vegada transcorregut el termini de quinze dies hàbils a comptar des de la comunicació de l’acord al Govern de les Illes Balears, al Consell i a la Delegació de Govern.- Lloseta, a 25 de novembre 2013.- El Batlle, Davant meu, El Secretari’.-
El que es fa saber per el general coneixement.
Lloseta, a 17 de gener del 2014.
El Batlle,
Bernat Coll Ramon.