Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT

Núm. 194
Aprovació definitiva del Reglament de Prestació Substitutòria de sancions per Serveis a la Comunitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorri’t el termini de 30 dies comptats a partir del dia 7 de desembre de 2013, data de publicació al BOIB numero 169 de l’aprovació inicial del Reglament de Prestació Substitutòria de sancions per Serveis a la Comunitat  sense que se haguin presentades al·legacions ni suggeriments , el Reglament s’entén definitivament aprovat  un cop transcorregut el termini fixat a l’article 113  de la Llei 20/2006  de 15 de desembre, municipal y de régimen local de las Illes Balears  publicant el Reglament íntegrament al BOIB a l’efecte de la seva entrada en vigor

Així mateix es comunicarà a la Delegació del Govern, Govern de les Illes Balears i Consell de Mallorca en compliment del que preveuen els articles 103 en relació al 113 de l’esmentada llei 20/2006

 

Reglament Prestació Substitutòria de sancions per serveis a la Comunitat

PREÀMBUL

En l'exercici de la potestat sancionadora reconeguda en l'article 139 de l'actual Llei 7/1985 , de 2 d'abril , Reguladora de les Bases de Règim Local, l'Ajuntament de Puigpunyent té la possibilitat legal de substituir les sancions pecuniàries imposades en via administrativa per l'execució o desenvolupament d'activitats socioeducatives o de treballs en benefici de la comunitat .

Amb aquesta regulació , l'Administració Local incorpora l'objectiu perseguit , també , pel Codi Penal i la Llei Orgànica de Responsabilitat Penal del Menor , que regulen la possibilitat de substitució de les penes i mesures de reforma per activitats educatives i treballs en benefici de la comunitat . I, en el futur , noves normes municipals poden incorporar aquesta oportunitat al seu articulat .

Importants són els beneficis que aporten aquest tipus de mesures , pel que fa als mecanismes de sanció formal convencionals :

Tenen una innegable virtualitat educativa i pedagògica , favorable a la reeducació i reinserció social de la persona infractora .

La participació és voluntària , el que afavoreix la consecució de resultats positius

S'acosta el fet comès a la persona infractora , aguditzant el seu sentit de responsabilitat , a enfrontar-se directament a les conseqüències dels seus actes i al dany causat .

Permet a la persona infractora sentir-se útil , en realitzar conductes positives que redueixen el mal causat .

Facilita l' aprenentatge de pautes d'assertivitat i potencia la empatia .

Decreix substancialment la reincidència en infractors / es primaris / es, en comparació amb els resultats obtinguts quan se'ls aplica una sanció pecuniària .

Es produeix rescabalament comunitari .

En definitiva , la implantació d'aquesta iniciativa serveix a una finalitat educativa i social , que pretén generar en les persones sancionades una major implicació en el compliment de la norma , alhora que reposen a la comunitat , amb el seu esforç personal , els danys o perjudicis que poguessin haver ocasionat amb la seva conducta infractora , a més de disminuir les conseqüències costoses que els pugui suposar el pagament d'una multa . Es tracta que comprenguin , especialment quan es tracta de menors, que la col · lectivitat ha patit de manera injustificada unes conseqüències negatives derivades de la seva conducta i que entenguin i assimilin que van actuar d'una manera incorrecta , que mereix el retret de la societat i que la prestació que se'ls exigeix és un acte de reparació just , buscant sempre una connexió entre el fet comès i l'activitat a realitzar .

Per les raons exposades i a fi de regular objectivament els criteris i procediments municipals a seguir en aquesta matèria , s'ha elaborat el present Reglament .

Article 1.

Objecte .

L'objecte substancial del Reglament consisteix a establir els criteris i el procediment a seguir per l'Ajuntament de Puigpunyent , per substituir les sancions econòmiques per infracció a les ordenances municipals per activitats socioeducatives o realització de treballs en benefici de la comunitat .

Article 2 .

Àmbit d' aplicació .

1. El present Reglament només serà d' aplicació en el terme municipal de Puigpunyent , pel que fa a persones que hagin estat objecte d'una sanció administrativa pecuniària , un cop recaiguda resolució ferma en via administrativa , que sigui dimanant de la incoació d'un expedient administratiu sancionador per infracció a les ordenances municipals que expressament prevegin la possibilitat de substituir aquesta sanció per mesures substitutives .

2 . Queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la present reglamentació :

  • Les persones jurídiques .
  • Les persones físiques menors de catorze anys .

3. Així mateix , les que hagin estat denunciats més d'una vegada en el termini d'un any per la comissió d'infraccions a la mateixa ordenança municipal, només podran acollir-se a l'opció d'activitats socioeducatives o realització de treballs en benefici de la comunitat respecte de l'expedient sancionador derivat de la primera denúncia . No obstant, si resolt l'esmentat expedient , es declara la no existència de responsabilitat de l'inculpat , aquest podrà acollir-se a aquesta mesura substitutòria respecte de l'expedient sancionador derivat de la següent denúncia , procedint , si s'escau , la retroacció de les actuacions administratives a la fase procedimental corresponent .

Article 3.-

Finalitat.-

Els fins perseguits per la substitució de sancions econòmiques per activitats socioeducatives o treballs en benefici de la comunitat són els següents :

a) Establir els criteris per avaluar el cost de la reparació o reposició dels béns danyats i la indemnització per danys i perjudicis , per la participació en activitats socioeducatives , per la prestació de labors en benefici de la comunitat o per la realització de mesures de reparació social .

b ) Facilitar que les persones infractores siguin conscients del dany causat a la comunitat , i promoure la seva reeducació i reinserció social, especialment quan es tracta de menors .

c ) Restablir l'ordre cívic pertorbat , sancionar les conductes vandàliques i antisocials i reparar els danys causats .

d) Generar canvis d'actitud en les persones infractores que facilitin la convivència comunitària , educant en valors i civisme , considerant l'educació com un factor essencial de canvi .

e) Afavorir el canvi d'actitud envers la comunitat i l'Administració de les persones infractores .

f ) Fomentar en les persones infractores el sentit de la responsabilitat i el respecte als drets i llibertats dels / les altres .

g ) Disminuir el nombre d'infraccions i actes vandàlics comesos , especialment per els / as menors i joves majors d'edat .

h ) Reduir la reincidència i facilitar la reinserció dels / de les infractors / es.

i) Reduir les despeses de reparació a càrrec dels recursos municipals .

 

Article 4 .

Autoritat competent.

1. La instrucció i resolució de les sol · licituds de substitució de sancions econòmiques per activitats socioeducatives o treballs en benefici de la comunitat correspon a l'òrgan que hagi dictat la resolució , posant fi a l'expedient sancionador , que comptarà amb l'assessorament tècnic dels serveis professionals corresponents sobre la procedència d'aplicabilitat de la substitució .

2. Només es podrà tramitar la substitució de sancions econòmiques per activitats socioeducatives o treballs en benefici de la comunitat, per infraccions a aquelles ordenances municipals en què es contempli expressament aquesta possibilitat

Article 5 .

Supòsits de substitució de les sancions econòmiques .

Poden ser substituïdes per activitats socioeducatives o treballs en benefici de la comunitat , les sancions econòmiques imposades per la realització de qualsevol dels comportaments expressament prohibits i tipificats a les ordenances municipals , especialment quan els / les infractors / es són menors d'edat o joves majors d'edat i la possibilitat de substitució aquest expressament en la respectiva ordenança .

Article 6 .

Mesures substitutives aplicables .

1 . Les sancions econòmiques imposades per infracció a les ordenances municipals es poden substituir per alguna de les següents actuacions :

a) Realització d'activitats tendents a la reposició de les situacions alterades per la persona infractora al seu estat inicial , sempre que això fos possible.

b ) Prestació de treballs en benefici de la comunitat , com les següents a títol d'exemple :

Neteja a la via pública . Neteja de mobiliari urbà . Neteja de zones verdes en època de caiguda de la fulla. Manteniment i replantació de zones verdes . Repintat de paraments verticals . Eliminació de cartells i pintades en paraments verticals i façanes .
c ) Participació en activitats socioeducatives i formatives , de caràcter individual o col · lectiu .

d) Participació en activitats de foment de la conducta cívica , comportament vial segur i competència social .

e) Desenvolupament de tasques de solidaritat i atenció a col · lectius vulnerables o desfavorits .

2 . Les mesures s'adoptaran de manera motivada en funció del tipus d'infracció , i seran proporcionades a la sanció corresponent a la conducta infractora . Requeriran , en tot cas , la conformitat del / de la sancionat / ai dels pares , mares o representants legals , quan es tracti de menors d'edat.

3 . La prestació d'aquestes mesures es pot realitzar en diferents serveis municipals i també , previ conveni amb les entitats i organismes interessats, a través de programes de contingut social i voluntariat en organitzacions no governamentals o associacions no lucratives que col · laborin amb aquesta iniciativa .

Article 7 .

Supòsits i terminis per sol · licitar la substitució.

Es pot sol · licitar la substitució de la sanció econòmica en dos supòsits :

1 . Finalitzada la tramitació de l'expedient sancionador , quan la resolució esdevingui ferma en via administrativa , bé perquè es desestimi el recurs de reposició o perquè finalitzi el termini de presentació del mateix sense que s'hagi interposat . En aquest supòsit , el termini per cursar la sol · licitud de mesura substitutiva és de deu dies naturals a comptar de l' endemà de la notificació de la resolució , en la qual l' Ajuntament ha d'indicar a la persona interessada de forma expressa , la possibilitat de substitució de la sanció econòmica imposada per la prestació substitutiva , així com el termini i òrgan davant el qual s'ha de demanar . Transcorregut aquest termini sense sol · licitar mesura substitutiva , la persona infractora ha de procedir necessàriament al pagament de la multa .

2 . Iniciat el procediment sancionador , i amb caràcter previ a l'adopció de la resolució sancionadora , la persona infractora o el seu representant legal, en els casos de menors d'edat , podrà sol · licitar la substitució de la sanció que pogués imposar-se i , si escau , del import de la reparació deguda a l'Ajuntament . En aquest supòsit es podrà dictar resolució amb determinació de les mesures substitutives de la sanció . La petició de la persona expedientada interromprà el termini per resoldre l'expedient .

3 . La mateixa sol · licitud de substitució implicarà el reconeixement dels fets per part de la persona infractora i , en conseqüència , l'assumpció de responsabilitat que li correspongui respecte dels mateixos i la voluntat de reparar els danys ocasionats .

Article 8 .

Característiques de les mesures substitutives .

Les mesures substitutives s'atindran , en tot cas , a les següents característiques :

1 . Voluntariedad. Constituirá requisit indispensable la prèvia sol · licitud expressa de la persona infractora , o de qui ostenti la pàtria potestat o representació legal en el cas que es tracti de menors .

2 . Consentiment personal. Existeix necessitat de consentiment exprés i inequívoc de la persona infractora a la realització de la mesura concreta proposta i, en el cas de menors , a més , l'autorització de qui tinga la pàtria potestat o representació legal .

3 . Proporcionalitat. Amb la infracció comesa i relacionada amb el comportament objecte de sanció .

4 . Obligació personal. La mesura substitutiva ha de realitzar-se per la mateixa persona responsable de la infracció .

5 . Gratuidad. En cap cas serà retribuïda .

6 . Ni les activitats socioeducatives , ni els treballs en benefici de la comunitat , en cap cas suposaran vinculació laboral amb l'Ajuntament de Puigpunyent .

7 . Dignitat personal. No atemptaran a la dignitat personal de la persona infractora .

8 . Inaplicabilitat a reincidents. Només es podrà gaudir d’aquesta mesura substitutoria una vegada per any

Article 9 .

Drets de la persona infractora durant la prestació .

1. Les persones majors d'edat i les menors que tinguin més de setze anys gaudiran de la protecció prevista en matèria de Seguretat Social i estar protegits / des per la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals .

2. Als / es menors de setze anys se'ls garantirà una cobertura suficient pels accidents que poguessin patir durant el desenvolupament de la prestació i una protecció que en cap cas serà inferior a la regulada per la normativa laboral en matèria de prevenció de riscos laborals . Amb aquesta finalitat , l'Ajuntament de Puigpunyent  subscriurà una pòlissa d'assegurances que cobreixi els riscos personals concernents a les tasques i funcions encomanades als sol · licitants en el seu temps de prestació en benefici de la comunitat i en relació amb qualsevol tipus de responsabilitat que pogués derivar-se de les actuacions dutes a terme pels sancionats .

3. La realització de l'activitat substitutiva no serà retribuïda en cap cas .

Article 10 .

Durada de les mesures i determinació de les jornades de prestació .

1 . Mitjançant resolució de l'òrgan sancionador , s'han de fixar les condicions de realització de la mesura substitutiva : nombre de jornades , durada i horari de cada jornada , lloc de la prestació , activitats a realitzar i el termini màxim en què s'han de complir .

2 . La determinació de la durada de les jornades, el termini de temps en què s'han de complir i l'execució de la mesura estarà regida pel principi de flexibilitat a fi de fer compatible , en la mesura del possible , amb les activitats diàries del / de la infractor / a. En cap cas la realització de les prestacions no pot suposar la impossibilitat de l'assistència al centre docent si es tracta d'un / a menor que es troba en període d'ensenyament obligatori .

3 . Cada jornada de prestació no podrà excedir de quatre hores diàries , si es tracta d'un / a menor que no arriba als setze anys , ni de vuit hores , si és major d'edat o es tracta d'un / a adult / a.

4 . En tot cas , per raons pedagògiques , quan l'infractor sigui menor , la realització de les mesures no pot excedir els cinquanta hores . En cas de majors d'edat , la durada màxima de la realització de les mesures serà de cent vint hores .

5 . Per tal de determinar l'equivalència entre l'import de la sanció econòmica i les hores de la mesura substitutiva imposada , s'aplicarà el preu / hora, que es dedueix de l'aplicació del salari mínim interprofessional per als treballadors temporals no qualificats

Aquesta quantia s'actualitzarà anualment conforme al que disposi la normativa vigent reguladora del salari mínim interprofessional .

Article 11 .

Procediment de substitució de les sancions econòmiques .

1 . El / la interessat / a haurà de dirigir sol · licitud al Batle de Puigpunyent , reconeixent la seva responsabilitat en els fets i manifestant la voluntat d'acollir al benefici de substituir la seva sanció econòmica per la realització d'activitats socioeducatives o treballs en benefici de la comunitat , acompanyada de la fotocòpia compulsada del seu document nacional d'identitat. En el supòsit que el / ladenunciat / a és menor d'edat , la sol · licitud haurà d'estar signada pel seu pare , mare o representant legal , i s'haurà d'adjuntar fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat de tots dos.

2 . Un cop rebuda la sol · licitud de substitució de la sanció econòmica per mesures socioeducatives o en benefici de la comunitat , per part de la persona infractora , o de qui exerceixi la pàtria potestat o representació legal, en el cas que es tracti de menors , serà tramesa als serveis socials , per a la seva valoració tècnica i l'emissió del corresponent informe psicosocial .

3 . L'equip professional que correspongui s'entrevistarà amb la persona infractora per conèixer les seves característiques personals i formatives , les seves capacitats i habilitats socials, les seves aptituds i actituds , les seves obligacions escolars o laborals i les seves circumstàncies socials , personals i familiars , amb la finalitat de determinar la seva predisposició a la prestació , la seva voluntat de reparar , el seu nivell d'acceptació de responsabilitat en els fets objecte de sanció , i valorar l'activitat més adequada a les seves circumstàncies.     

4. Quan es tracti d'infraccions comeses per menors d'edat , la substitució de la sanció econòmica per mesures socioeducatives o en benefici de la comunitat , requereix, a més , l'acceptació de la mateixa per part dels pares o representants legals del menor , per la qual cosa els Serveis Socials mantindran una entrevista personal amb els mateixos , amb caràcter previ a la primera entrevista amb el menor , per demanar la seva autorització i valorar la seva actitud en relació a la substitució i en relació als fets sancionats .

5. Després de les entrevistes que siguin necessàries , s'emetrà per part dels serveis professionals corresponents un informe tècnic de valoració i viabilitat de les circumstàncies de la persona infractora , per dur a terme de manera satisfactòria la substitució de la mesura , que serà remès a la Regidoria competent en cada supòsit . En cas favorable , l'informe s'acompanyarà d'una proposta de mesura substitutiva , atenent les circumstàncies personals , la gravetat dels fets comesos ia la seva actitud respecte dels mateixos , per a la seva ratificació o rectificació per l'òrgan municipal competent . La mesura concreta proposta comptarà amb la prèvia conformitat i acceptació de la persona interessada i dels seus progenitors o representants legals .

La no conformitat amb cap de les activitats proposades o la impossibilitat de dur a terme una mesura substitutiva per raons personals , laborals , socials o familiars , serà comunicada a l'òrgan municipal competent , als efectes oportuns .

L'informe desfavorable haurà de ser igualment motivat .

6. La Regidoria competent emetrà resolució relativa a l'acceptació o no de la substitució de la sanció econòmica sol · licitada , per una activitat socioeducativa o en benefici de la comunitat , fixant-se, en cas afirmatiu , els termes del compliment de la mesura imposada . En aquesta resolució , si escau , es designarà el / la tècnic / a municipal responsable d'efectuar un seguiment i control de l'efectiva realització de la mesura i el seu correcte acompliment i d'informar a l'òrgan sancionador que dicta la resolució de la terminació correcta , si escau, de les activitats encomanades .

7. Finalitzada la prestació de la mesura substitutiva establerta, la persona designada com a responsable de l'activitat i encarregada del seguiment i control de la realització de la mesura substitutòria emetrà informe de valoració sobre l'efectiva realització dels treballs , procedint l' arxiu de l'expedient sancionador en cas de valoració positiva . Només l'existència de circumstàncies de caràcter excepcional ( com malaltia , accident , etcètera), que impedeixin la finalització completa de la realització de la mesura substitutòria , podran ser avaluades per responsable de l'activitat i encarregada del seguiment i control de la realització d'aquesta mesura , per poder realitzar un informe favorable , encara que aquesta no s'hagi completat totalment. En el supòsit de valoració negativa o de no realització efectiva de la mesura , que en tot cas haurà de ser suficientment motivada , procedent l'execució de la sanció econòmica .

8. En el cas d'informe favorable , la Regidoria competent resoldrà el compliment satisfactori de la mesura substitutiva imposada i , en conseqüència, ordenar la suspensió definitiva de la sanció econòmica i l' arxiu de l'expedient sancionador . En el supòsit de valoració negativa , la Regidoria competent resoldrà amb la denegació de la suspensió de la sanció econòmica i remetrà aquesta resolució als serveis municipals de recaptació , per a la seva execució .

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA

Els procediments incoats per infraccions la comissió va tenir lloc amb anterioritat a l'entrada en vigor del present Reglament , es regiran pel règim sancionador vigent en el moment de la comissió .”

 

Puigpunyent, 7 de gener de 2013

EL BATLE
Gabriel Ferrà Martorell