Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 191
Aprovació definitiva del Pla Territorial d'Emergències de l'illa de Formentera (PLATERFOR) i creació de la Junta Local de Protecció Civil i Emergències
Versió PDF
Publicat al BOIB núm. 69 de 16 de maig de 2013, l’acord adoptat pel Ple en la sssió ordinària de data 26 d’abril de 2013, d’aprovació inicial del la Territorial d’Emergències de l’Illa de Formentera (PLATERFOR), esmentades les consideracions efectuades per l’Institut de la Dona de les Illes Balears, homologat prèviament el PLATERFOR per acord de Ple de la Direcció General d’Emergències i Protecció de les Illes Balears, en sessió celebrada el 4 de setembre de 2013 (BOIB núm. 135 de 1 d’octubre), tot i que no es van presentar al·legacions en el període d’exposició pública ni en el tràmit d’audiència, de conformitat amb el que preveu l’art. 102.1 b), 103 i 113 de la Llei 20/2003, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, pel Ple de la Corporació es va procedir a l’aprovació definitiva de la norma i de la cració de la junta local de Protecció Civil i Emergències en la sessió ordinària de data 25 d’octubre de 2013.
Es procedeix a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficila de les Illes Balears, d’acord el següent:
(...)
ÍNDEX GENERAL
1. Capítol 1 – criteris generals
1.1 Objectius.
1.2 Marc Legal.
1.2.1 Normativa Estatal
1.2.2 Normativa específica de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears
1.3 Àmbit Territorial.
1.4 Junta Local de Protecció Civil.
1.5 Glossari de termes.
2. CAPÍTOL 2 - ESTUDI DEL RISC
2.1 Descripció de l’àmbit geogràfic.
2.2 Catàleg de Riscos.
2.2.1 Riscos d’origen natural.
Riscos Sísmics
Risc d’Inundació
Riscos Meteorològics
Risc d’Incendi Forestal
Risc per Corriment de Terras
2.2.2 Riscos Antròpics.
Incendi Urbà
Transport per Carretera
Platges
Concentracions Humanes
Sanitari
Atemptat
2.2.3 Riscos tecnològics.
Explosió o Incendis en l’Àmbit Industrial
Mercaderies Perilloses Via Terrestre
Contaminació Marítima
2.3 Zones d’especial vulnerabilitat
3. Capítol 3 – estructura i organització del pla
3.1 Direcció del Pla
3.1.1 Autoritats i Òrgans de Direcció del PLATERFOR
3.1.2 Direcció Autonòmica
3.1.3 Direcció de l’Estat
3.2 Organigrama
3.2.1 Estructura de direcció y coordinació del Pla
3.2.2 Funcions i responsabilitats
Director/a del PLATERFOR
Centre de Coordinació Operativa, CECOP
Cap d’Emergència
Comitè Assessor
Gabinet d’Informació
Lloc de Comandament Avançat (PMA)
Grups d’Acció
3.2.3 Directori del CECOP i Comandaments Operatius
3.3 Coordinació amb altres plans
3.3.1 Connexió del PLATERFOR amb els plans d’àmbit inferior
3.3.2 Connexió del PLATERFOR amb els plans especials
3.4 Operativitat
3.4.1 Introducció
3.4.2 Fases i nivells d’emergència
NIVELL 0: Preemergència Nivell 0
NIVELL 1. Emergència Nivell 1
NIVELL 2. Emergència Nivell 2
NIVELL 3. Emergència Nivell 3
Situacions de Gravetat
3.4.3 Notificacions als grups d’accions i les autoritats
Sistema d’Alerta, Informació i Operativitat
Criteris de desactivació del PLATERFOR
3.5 Mesures d’actuació
3.5.1.1 Primer Punt d’Evacuació
3.5.2 Tipologia de les mesures d’actuació
3.5.3 Valoració de danys. Rehabilitació
4. CAPÍTOL 4 – Implantació i manteniment del pla
4.1 Implantació
4.1.1 Creació de La Junta Local de Protecció Civil de Formentera
4.1.2 Distribució del PLATERFOR als diferents responsables
4.1.3 Manteniment i comprovació de la operativitat del Pla
4.2 Actualització del Pla
4.3 Revisió
5. Annex i: Junta Local de PROTECCIÓ Civil
6. Annex II: Directori de Comunicacions
7. Annex III: Catàleg de mitjans i recursos
8. Annex IV: CECOP
9. Annex V: Cartografia
10. Annex VI: Registre control de canvis
11. Annex: correccions d’acord l’institut de la dona
1. Capítol 1 – criteris generals
1.1 Objectius.
El Pla Territorial d’Emergències de Formentera, d’ara endavant PLATERFOR, té com a objectiu principal fer front a les situacions de greu risc, catàstrofe o calamitat pública que es poden presentar en el seu àmbit territorial, i contribuir a les previstes en un Pla Territorial superior o en un Pla Especial.
A més, establirà el marc organitzatiu general per tal de:
D’acord amb les directrius establertes al Decret 50/1998, de 8 de maig pel qual s’aprova el Pla territorial de les Illes Balears ( PLATERBAL), el PLATERFOR, engloba tant el Pla territorial de l’Ajuntament de Formentera com el Pla Territorial del Consell Insular de Formentera, per tractar-se d’una única unitat territorial.
La relació bàsica de la normativa vigent en matèria de protecció civil en què es situa el marc reglamentari d’aquest Pla Territorial és la següent:
El àmbit geogràfic de aplicació del PLATERFOR es la illa de Formentera.
El PLATERFOR defineix les situacions de risc, emergència ordinària, emergència extraordinària, catàstrofe o calamitat pública que requereixen una resposta per part dels serveis d'emergència i protecció civil.
1.4 Junta Local de Protecció Civil.
Es crea la Junta Local de Protecció Civil amb funcions d'assessorament i planificació en matèria de Protecció Civil.
La seva composició i funcions es desenvolupen en l'Annex I del present pla.
1.5 Glossari de termes.
D'acord amb el PLATERBAL, i a l'efecte de coordinació amb els plans superiors, es traslladarà a aquest pla el glossari de termes inclòs al PLATERBAL
A continuació, s'estableixen una sèrie de termes i les seves definicions:
La descripció que es realitza a continuació, està enfocada bàsicament a considerar els factors que poden incidir en els riscos que donen lloc a una emergència.
L'illa de Formentera és l'illa habitada de menor grandària de les Balears i la més meridional. Es troba situada al sud de l'illa d'Eivissa, de la qual està separada per un canal de 3,6 km. Amb una extensió de 82 Km2, es tracta d'una illa pràcticament plana, corresponent la seva alçada màxima a la zona de la Mola amb penya-segats de 192 m.
El clima és suau i mediterrani així com la vegetació que es caracteritza per combinar les zones de dunes amb boscos de pi, savina i matoll.
Formentera compta amb 69 km de litoral al llarg dels quals es troben 16 platges, la gran majoria de sorra, aconseguint totes elles una longitud de més 15 Km
Hidrològicament a Formentera es poden identificar com a aigües superficials tant els torrents com les depressions litorals que conformen els estanys del nord de l'illa:
Torrents
Únicament porten aigua quan es produeixen pluges de certa intensitat, fet que té lloc normalment una o dues vegades a l'any com a màxim.
La pràctica totalitat dels torrents es localitzen sobre les plataformes miocèniques formades pel Cap de Barbaria i la Mola. Sota el relleu tabular conformat pel Cap de Barbaria es desenvolupa el major llit torrencial en longitud en superfície i conca de l'illa, el torrent de Cala Saona.
A la resta del territori, tant en el pla central com en l'istme d'unió entre relleus tabulars de la Mola i el Cap de Barbaria, no existeixen pràcticament llits torrencials.
Un altre tipus d’aigües superficilas són aquelles que constitueixen l’Estany des Peix i l’Estany Pudent.
El primer d’ells és una extensió semitancada amb aigües marines que ocupa una petita depressió la qual actua com cubeta de sedimentació. Presenta una superfície aproximada de 1.1 Km2, una profunditat de 4.3m es troba comunicat amb el mar a través d’una petita obertura anomenada Sa Boca. Aquesta obertura, d’uns 50 meters d’amplada permet el pas cap a l’interior de l’aigua marina.
L’Estany Pudent, més gran que l’anterior i d’uns 3.5 Km2, es troba separat del mar per sistemes dunars conformats per les barres litorals de Cavall d’en Borràs, encara que presenta una petita obertura artificial realitzada al s. XIX que permet el pas d’aigua de mar ca a l’estany.
En el pla demogràfic, històricament el territori de Formentera ha estat dominat per una estructura agrària amb una població disseminada molt important.
Arran del desenvolupament turístic han crescut diversos nuclis de població i han aparegut altres de caràcter turístic. Tot i això, la població dispersa al llarg del territori és molt important (més d'un 63% de la mateixa) quan no és temporada turística com indica la dada de comptar amb 3.234 referències cadastrals en disseminat, de les quals 985 corresponen a edificacions en zona forestal.
La població de dret total de l'illa és de 10.641 habitants, segons la revisió del cens de 2011. Dins d'ella el nucli més important és el de Sant Francesc Xavier.
| NUCLI |
Nº HABITANTS |
|---|---|
| Ses Bardetes |
379 |
| Es Caló
|
466 405 61 |
| Es Cap (disseminat) |
1.474 |
| La Mola
|
792 621 171 |
| Es Pujols |
866 |
| Ses Salines (disseminat) |
16 |
| Sant Ferran
|
2.820 1.837 983 |
| Sant Francesc
|
3.028 1.730 1.298 |
| La Savina |
800 |
A més d'aquests habitants de dret, durant l'època turística Formentera augmenta notablement la seva població de fet en ocupar pràcticament tota la capacitat d'allotjaments turístics, que és la següent:
| ALLOTJAMENT TURÍSTIC |
PLACES |
|---|---|
| 46 hotels i hostals |
4.723 |
| 75 edifici d’apartaments |
2.983 |
| 172 habitatges turísticas de vacances |
1.941 |
| 150 habitatges (entorn) |
800 |
| Total places turístiques |
10.447 |
De tot això es dedueix que, en un moment donat i en temporada turística, la població de l'illa pràcticamet es duplica, podent aconseguir prop de 20.000 habitants.
Pel que fa a activitats de risc, destaquen el Port de la Savina, únic accés de persones i mercaderies a l'illa el que suposa un trànsit superior al milió de passatgers anuals i més de set mil tones de mercaderies perilloses.
A Formentera la xarxa viària s'articula mitjançant tres carreteres. La principal, la PM - 820, la PM 820-1 i la PM -820 -2. La resta ho constitueix una extensa xarxa de camins, alguns asfaltats, que completen l'accessibilitat a les platges i habitatges dispersos.
La zona industrial es localitza a banda i banda de la carretera que uneix els nuclis de Sant Francesc i la Savina. A més, hi ha diverses instal·lacions industrials de petita capacitat com a annexos dels habitatges disperses.
Hi ha dues estacions de servei per al subministrament a vehicles situades a la carretera de La Savina a Sant Francesc, i altres dues situades al Port de La Savina per donar servei al trànsit marítim .
No es descriuen altres factors per considerar que la seva influència és mínima en factors de risc .
En els apartats següents s'entra en l'anàlisi detallat dels factors de risc i les seves conseqüències.
2.2 Catàleg de Riscos.
Es pot definir RISC com un estat latent de perill que, davant la presència d’un element desencadenant, pot desembocar en un succés indesitjable(accident o sinistre).
Un sinistre o accident és el resultat del desencadenament d’algun dels riscos presents amb els quals convivim, de manera que es generen danys o pèrdues.
Les pautes que es segueixen a Protecció Civil, a efectes de l’anàlisi de riscos com a desencadenants d’emergències són les següents:
(imatge 1)
La classificació dels riscos es realitza en funció del seu origen:
D'acord amb la normativa estatal i autonòmica, es contempla a continuació l'anàlisi dels riscos que poden afectar l'illa de Formentera.
Per a la seva anàlisi, segons l’esmentat anteriorment, els riscos es dividiran en les següents grans categories :
La metodologia seguida per a l’eleboració de l’anàlisi de riscos particularitzat per a l’illa de formentera s’ha basat en l’estudi i anàlisi de diferents fonts. Així, s’ha procedit a completar les següents etapes:
DESCRIPCIÓ DEL MÈTODE
L'anàlisi comparatiu de riscos constitueix un procediment per classificar els riscos tenint en compte la probabilitat de la seva ocurrència i les seves conseqüències (risc relatiu), amb el propòsit d'assignar una prioritat en la programació d'actuacions de planificació. El risc relatiu és usat posteriorment com un factor per determinar la prioritat que el problema ha de rebre.
Es parteix per aquest estudi, de tota la informació que es pugui recopilar sobre l'ocurrència d'esdeveniments que potencialment puguin originar danys (estimació de perillositat) i de l'anàlisi dels elements que es puguin veure afectats com la població, béns econòmics, mediambientals, patrimoni històric, etc.
L'exhaustivitat amb què s'abordi l'anàlisi de cada risc concret de l'illa de Formentera, dependrà del resultat que mostri l'Índex de Risc concret, sent analitzats amb un detall en profunditat els que resultin risc Alt o Molt alt, sempre que un pla especial d'Emergència no tingui previst el citat risc.
El mètode d'anàlisi efectuat és el implantat a tota la Comunitat Europea :
R= (P × V) – CR
Atès el valor obtingut els riscos es poden classificar en :
| NIVELL DE RISC |
LÍMIT |
| ALT |
R > 3.000 |
| MITJÀ |
1000 < R < 3.000 |
| BAIX |
R < 1.000 |
Los valores de probabilidad, los valores de vulnerabilidad y los valores de capacidad de respuesta que se han aplicado de acuerdo con la normativa, son los siguientes:
| PROBABILITAT |
VALOR |
| Esdeveniments molt poc probables que es produeixen amb freqüències superios a 10 anys |
5 |
| Esdeveniments probables que es produeixen amb freqüencies d’entre 5 i 10 anys |
12 |
| Esdeveniments que es produeixen amb freqüencies d’entre 3 i 5 anys |
20 |
| Esdeveniments de freqüencia bastant repetida, d’entre 1 i 3 anys |
35 |
| Eseveniments molt freqüent de repeticions inferior a l’any |
50 |
| VULNERABILITAT |
VALOR |
| Esdeveniments que produirà danys materials menors i no són previsibles víctimes |
15 |
| Danys materials significatius encara assumibles per Formentera. Ferits. No són previsibles morts |
50 |
| Danys materials importants. Són previsibles víctimes mortals i ferits. Es Produeixen danys limitats al Medi Ambient |
100 |
| Danys materials en absolut assumibles per Formentera, que es veurà desbordada en l’emergència. Ferits i morts molt probables. Alteració important i danys al Medi Ambient |
220 |
| Danys molt greus. Elevat nombre de morts i/o ferits previsible. Zones extenses del medi ambient greument danyades |
350 |
| CAPACITAT DE RESPOSTA |
VALOR |
| Inici del Pla |
0 |
| Segons s’avanci en la difució del Pla i en el coneixement i la pràctica dels procediments d’actuació, se li donarà un valor numèric des de 0 (menor capacitat de resposta) a 600 (a major capacitat de resposta). |
0-600 |
Ja que es tracta de la primera edició del PLATERFOR, no es considerarà el factor Capacitat de Resposta, excepte en casos específics .
A manera de resum, la següent taula mostra tots els riscos analitzats, permetent una ràpida visió de conjunt i identificant aquells riscos que major importància adquireixen a l'illa de Formentera, el que constitueix un punt essencial per a la posterior tasca de prevenció i planificació del sistema de Protecció Civil a l'illa.
| RISCOS ESPECÍFICS DE L’ILLA DE FORMENTERA |
|||||
|
|
|||||
| RISCOS NATURALS |
|||||
| Risc |
P |
V |
CR |
R |
CLASSIFICACIÓ |
| Sísmics(tsunami, terretremol…) |
5 |
15 |
0 |
75 |
BAIX |
| Inundació |
35 |
15 |
0 |
525 |
BAIX |
| Meteorològics |
50 |
15 |
0 |
750 |
BAIX |
| Incendi Forestal |
35 |
220 |
0 |
7700 |
ALT |
| Corriments de terres |
12 |
15 |
0 |
180 |
BAIX |
| RISCOS ANTRÒPICS |
|||||
| Risc |
P |
V |
CR |
R |
CLASSIFICACIÓ |
| Incendi Urbà (*) |
30 |
50 |
0 |
1500 |
MITJÀ |
| Transport per carretera |
50 |
50 |
0 |
2500 |
MITJÀ |
| Platges |
40 |
60 |
500 |
1.900 |
MITJÀ |
| Concentracions Humanes |
50 |
15 |
0 |
750 |
BAIX |
| Sanitari |
5 |
100 |
0 |
500 |
BAIX |
| Atemptat |
5 |
75 |
0 |
375 |
BAIX |
(*)Si bé el nivell de risc obtingut és mitjà per a la globalitat de l'incendi urbà, cal remarcar que, en el cas específic d'incendi en instal·lacions hoteleres (i altres com discoteques i similars), podrien obtenir valors de risc superiors a 3000, és a dir, Risc Alt.
| RISCOS TECNOLÒGICS |
|||||
| Risc |
P |
V |
CR |
R |
CLASSIFICACIÓ |
| MMPP terrestre |
10 |
150 |
0 |
1.500 |
MITJÀ |
| Risc d’Explosió o Incendi a la indústria |
10 |
350 |
0 |
3500 |
ALT |
| Contaminació marítima |
5 |
350 |
0 |
1750 |
MITJÀ |
A continuació s’analitzarà exhaustiva y rigorosament els riscos a què es pot veure sotmesa l’illa de Formentera. En general, i en funció del nivell de risc que s’ha obtingut de l’anterior anàlisi, s’estudiaran els punts següents:
En aquest risc es contemplen els terretrèmols i tsunamis.
El risc sísmic a Balears està contemplat en el Pla Especial GEOBAL, de manera que l’anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
Anàlisis del Factor de Risc Sísmic a l’Illa de Formentera:
L’índex de risc obtingut és de 75, el que es considera, d’acord al mètode utilitzar, RISC BAIX. S’ha considerat que els danys materials seran menors i que no son previsibles víctimes.
El GEOBAL inclou a Formentera a la zona VI de l’estudi sísmic de les Illes Balears. A l’esmentada zona, en consonància amb aquesta previsió, el GEOBAL contempla la possibilitat d’un risc sísmic entre 4 y 5 punts a l’escala Richter.
Aquesta avaluació implica que de produir-se el citat sisme, les conseqüències serien d'alarma entre la població i danys materials mínims .
D'acord amb la classificació anterior del GEOBAL, no és obligatori realitzar estudi d'edificis i zones d'especial vulnerabilitat . Ni tan sols es recomana a la Zona VI l'estudi citat anteriorment .
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada per un d'aquests riscos, s'activarà el Pla Especial GEOBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears .
Pel que fa a l'actuació de Formentera, l'Illa posarà la seva pròpia organització, indicada en el Capítol 3, a disposició de la direcció autonòmica del Pla.
Mesures de prevenció:
Encara que s'ha obtingut un nivell de risc sísmic baix, les recomanacions preventives són les següents:
En aquest risc s'inclouen les emergències produïdes per inundacions greus per efecte de fortes pluges o desbordament de torrents.
El risc d'inundació a les Balears està contemplat en el Pla Especial INUNBAL, de manera que l'anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
Anàlisi del Factor de Risc inundació a la illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 525, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, Risc baix . S'ha considerat que els danys materials seran menors i que no són previsibles víctimes.
Les estadístiques de l'illa de Formentera reflecteixen lleugeres inundacions en soterranis i punts específics sense pràcticament danys de cap tipus.
Els torrents principals de l'illa desemboquen a l'estany des Peix i el l'estany Pudent, amb sortida al mar i capacitat suficient per absorbir l'augment del cabal dels torrents.
Aquestes especificacions vénen confirmades pel Pla Especial INUNBAL, que tampoc contempla casos de víctimes o danys materials.
Coordinació de resposta :
En el cas improbable que es produeixi una inundació que afectés a qualsevol punt de l'illa, s'activarà el Pla Especial INUNBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Pel que fa a l'actuació de Formentera, l'Illa posarà la seva pròpia organització, indicada en el Capítol 3, a disposició de la direcció autonòmica del Pla.
Mesures de prevenció :
Encara que s'ha obtingut un nivell de risc d'inundació baix, les recomanacions preventives són les següents:
En aquest risc es contemplen els danys produïts davant fortes pluges, vents huracanats, nevades, fort onatge... i les seves conseqüències.
Els riscos meteorològics a les Balears estan contemplats en el Pla Especial METEOBAL, de manera que l'anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
Anàlisi del Factor de Risc per Factors Meteorològics a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 750, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, Risc baix. S'ha considerat que els danys materials seran menors i que, en principi, no són previsibles víctimes, encara que es poden produir com a conseqüència de despreniment de cornises o d'ornaments de façanes, o per caigudes d'arbres en carreteres i camins, que donin lloc, de forma indirecta, a accidents de circulació.
El risc que preveu el METEOBAL coincideix a considerar l'illa de Formentera com a risc baix, amb possibilitat d'alguna víctima i/o danys materials, coincidint amb l'anàlisi anteriorment efectuada.
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada per fenòmens meteorològics adversos, s'activarà el Pla Especial METEOBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El METEOBAL contempla l'activació automàtica dels Plans Territorials de nivell inferior, en aquest cas, el PLATERFOR, coordinant les actuacions que es puguin produir en totes les illes.
Per l’ anteriorment citat, l'actuació del Consell seria respondre a les emergències que es puguin produir amb l'organització indicada en el Capítol 3, informant la DGE, la qual prendrà les decisions oportunes en cas d'emergència greu.
Mesures de prevenció:
Encara que s'ha obtingut un nivell de risc meteorològic baix, les recomanacions preventives són les següents:
En aquest risc es contemplen les emergències derivades per incendis forestals.
El risc per incendi forestal a les Balears està contemplat en el Pla Especial INFOBAL de manera que l'anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
La direcció del Pla en cas d'incendis que no afectin vides humanes correspon a la Direcció General de Medi Ambient.
La direcció del Pla en cas que es vegin afectades vides humanes correspondrà a la Direcció General d'Emergències.
Anàlisi del Factor de Risc per Incendi Forestal a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 7.700, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC ALT. Això implica que podrien produir-se un nombre mitjà de persones ferides o mortes, així com danys materials greus i important alteració i danys al medi ambient.
Analitzant la superfície de l'illa de Formentera per l'equip redactor, s'observa que el 54,9% de la superfície està ocupada per terreny forestal, distribuïda de la següent manera:
| Tipus Vegetació |
Superfície (Ha) |
| Muntanya arbrada |
3.633,11 |
| Muntanya arbrada dispersa |
11 |
| Matoll |
846,1 |
| TOTAL |
4.490,21 |
Pel que fa al risc per incendi forestal, l'equip redactor està d'acord amb l'INFOBAL a considerar com a zones més vulnerables del municipi de Formentera les situades al voltant de És Poblet des Torrent i Punta Rasa, a la costa oest, i al voltant des Caló de Sant Agustí a la zona sud-est . El risc es presenta a l'illa de Formentera a la major part del seu territori, sent de gran importància per la seva extensió en el mateix les categories corresponents a risc alt (fins i tot molt alt i extrem). En aquest sentit a les costes de l'oest s'estén des de Poblet des Torrent fins Estany des Peix pel nord i Punta Rasa pel sud fins Es Mal Pas. A l'est s’estén per la costa passant per Ca Na Costa, Es Pujols i Punta Prima. Són importants les zones de l'arc sud al voltant des Caló de Sant Agustí i cap a l'interior d'aquesta zona.
En tots els casos predominen els models corresponents a estructures de cases aïllades, urbanitzacions disperses i intermix tant en zona d'arbrat dens com de matoll. Les estructures de cases aïllades en arbrat i en matoll es troben a les zones més properes a la costa, mentre que les estructures d'urbanitzacions es localitzen a les zones interiors de l'illa.
Dins de les masses forestals principals existeixen, entre habitatge aïllat i urbanitzacions, al voltant de 800 edificacions, dels quals un mínim de 500 es poden considerar habitades en el període de màxim risc. L'accés a aquests habitatges, en molts casos, és a través de camins rurals sense asfaltar, de manera que el rescat dels seus habitants tindria unes dificultats extremes.
A continuació es mostren uns gràfics que mostren l'evolució dels incendis forestals a Formentera entre els anys 1983-2011.
(imatge 2)
Si bé la tendència és de pocs incendis a l'illa, la ponderació dels mateixos en l'entroncament de la zona mediterrània augmenta clarament la possibilitat d'un incendi greu .
En cas de condicions meteorològiques adverses, són de preveure incendis amb continuïtat creuant zones habitades amb greus dificultats de rescat o evacuació pròpia. .
(imatge 3)
El risc que preveu l' INFOBAL coincideix a considerar l'illa de Formentera com a risc mitjà-alt, analitzant la seva distribució en el pla inclòs en l'Annex IV .
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada per incendi forestal, s'activarà el Pla Especial INFOBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears .
Pel que fa a l'actuació de Formentera, l'Illa posarà tots els recursos de què disposi, tant humans com materials, a disposició de la Direcció del Pla.
De forma inicial, davant d'un foc incipient, actuen la Conselleria de Medi Ambient per mitjà de l'IBANAT, creant un Lloc de Comandament Avançat i Centre Receptor de Mitjans corresponent, on s'incorporarà l'organització de l'Illa, segons el capítol 3. La direcció de dit lloc comandament correspon al tècnic de l'IBANAT designat per la Conselleria.
En cas de gravetat es constituirà el CECOPI, que s'analitza en el capítol 3.
Mesures de prevenció:
Les recomanacions preventives són les següents:
En aquest risc es contemplen els danys produïts per esllavissament de terres derivat de pluges fortes, sismes, etc.
Anàlisi del Factor de Risc Corriments de Terres a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 180, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, Risc baix. S'ha considerat que els danys materials seran menors i que no són previsibles víctimes.
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada per un corriment de terres s'activarà el PLATERFOR segons el descrit en el Capítol 3 d'aquest document.
Mesures de prevenció:
Encara que s'ha obtingut un nivell de risc per corriment de terres sota, les recomanacions preventives són les següents:
Els incendis inclosos en aquest risc poden originar-se en edificis d'ús habitatge, administratiu, residencial públic, ús docent, pública concurrència (cinemes, teatres, restaurants, esglésies...).
També s'inclouen en incendis urbans els produïts en vehicles, contenidors, abocadors i, en general, qualsevol incendi que sense afectar a habitatge es produeixi en nucli urbà o habitatge aïllat, sense afectar zona forestal.
En no existir Pla Especial, s'aplicarà en la seva integritat el PLATERFOR.
Anàlisi del Factor de Risc per Incendi Urbà a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 1.500, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC MITJÀ. S'ha considerat que els danys materials seran significatius encara assumibles per l'illa de Formentera, amb ferits però amb baixa probabilitat de víctimes.
A continuació es fa una anàlisi dels habitatges ubicats a l'illa de Formentera:
De manera aproximada, el nombre d’habitatges ubicats a l’illa és de 2.500-3.000 habitatges dels quals 63% es troben disseminats, i la resta ubicats en nuclis urbans.
El nivell mitjà d’altura dels esmentats habitatges està entre dos i tres plantes, el que redueix el factor de risc.
El nombre d’allotjaments turístics es detalla a la següent taula:
| ALLOTJAMENT TURÍSTIC |
PLACES |
|---|---|
| 44 hotels I hostals |
4.677 |
| 75 edifici d’apartaments |
2.983 |
| 172 vivendes turístiques de vacances |
1.941 |
| 150 vivendes (entorn) |
800 |
| Total places turístiques |
10.447 |
La classificació de Risc Medi correspon a la globalitat de l'incendi urbà, és necessari remarcar que, en el cas específic d'incendi en instal·lacions hoteleres (i altres com discoteques i similars), s'obtindrien valors de risc superiors a 3000, és a dir, Risc Alt, assumint que es poden produir víctimes i danys materials mitjans.
Cal destacar la importància del factor època de l'any en què es produeixi l'incendi urbà. Així, el fet que l'incendi es produeixi en èpoques de màxima ocupació de l'illa, contribuirà que també s'elevi el factor de risc a ALT.
En aquest sentit, i donada la importància que tenen els establiments hotelers a l'illa, cal destacar que dels 44 hotels, només cinc superen les 2 altures:
| HOTEL |
PLANTES |
CAPACITAT (persones) |
ALTRES RISCOS |
|---|---|---|---|
| Formentera Playa (De Migjorn, Sant Francesc Xavier) |
4 |
609 |
- |
| Cala Es Pujols (Platja Es Pujols, Sant Ferran de ses Roques) |
3 |
48 |
- |
| Llevant (S’Espalmador, Sant Ferran de ses Roques) |
4 |
78 |
- |
| Sa Volta (Platja Es Pujols, Sant Francesc Xavier) |
3 |
34 |
- |
| Santi (Platja de Migjorn, Sant Francesc Xavier) |
3 |
40 |
FORESTAL |
Per últim, en previsió d’una possible evacuació, és necessari prestar atenció als següents hotels degut al seu gran nombre de places (encara que no superin les dues altures)
| HOTEL |
PLANTES |
CAPACITAT (persones) |
ALTRES RISCOS |
|---|---|---|---|
| Cala Saona |
2 |
214 |
FORESTAL |
| Rocabella |
1 |
142 |
- |
| Tahiti |
2 |
141 |
- |
| Club Maryland |
2 |
943 |
FORESTAL |
| Club la Mola |
2 |
623 |
FORESTAL |
| Club Punta Prima |
1 |
250 |
- |
Coordinació de resposta:
En no existir Pla Especial, en cas d'incendi urbà s'activarà el PLATERFOR, seguint les directrius del capítol 3 del present document, i la coordinació de les actuacions correspon, en principi, a Formentera.
Mesures de prevenció:
Les recomanacions preventives davant risc d'incendi són les següents
En aquest risc es contemplen els danys produïts per accidents de trànsit que no transportin mercaderies perilloses.
Anàlisi del Factor de Risc per Transport per carretera a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 2.500, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC MITJÀ. S'ha considerat que els danys materials serien baixos, així com el nombre de ferits i morts.
A continuació es mostra un quadre que resumeix l'estadística d'accidentalitat a l'illa de Formentera, segons dades obtingudes per la Prefectura Provincial de Trànsit de Balear .
En els anys 2.010 i 2.011 les dades de ferits i morts són correctes. No obstant això, la manca de destacament de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil durant l'època d'estiu d'aquests anys, fa que les dades d'accidents presentin algunes oscil·lacions. Per això, les dades de l'any 2.009 són molt més representatius que els de la resta dels anys:
( imatge 4 )
D'altra banda, el parc mòbil de Formentera l'any 2.011, també obtingut a partir de dades de la Prefectura Provincial de Trànsit de Balears és el següent:
| PARC MÒBIL |
NOMBRE |
|---|---|
| Autobusos |
42 |
| Turismes |
5.367 |
| Motocicletes |
3.961 |
| Tractors Industrials |
4 |
| Remolcs i semi |
36 |
| Altres vehicles |
147 |
| TOTAL |
11.804 |
De les dades anteriors es dedueix una freqüència d'accidents en carretera més gran que la mitjana espanyola. Això és degut a l'existència de carreteres de doble direcció, a un nombre elevat de vehicles, al desconeixement de les carreteres dels visitants.
A més s'adjunta l'estadística d'accidents de trànsit en els quals aquesta Policia Local de Formentera ha realitzat actuacions, durant els anys 2.009, 2.010 i 2.011, així com la tipicitat dels mateixos.
| ANY 2.009 |
||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Gen |
Feb |
Mar |
Abr |
Ma |
Jun |
Jul |
Ago |
Sep |
Oct |
Nov |
Des |
TOTAL |
| 1 |
1 |
0 |
0 |
3 |
9 |
5 |
7 |
10 |
1 |
2 |
0 |
41 |
| ANY 2.010 |
|||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Gen |
Feb |
Mar |
Abr |
Ma |
Jun |
Jul |
Ago |
Sep |
Oct |
Nov |
Des |
TOTAL |
| Morts |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
| Ferits |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
2 |
| Danys Mater. |
2 |
2 |
5 |
1 |
1 |
3 |
12 |
13 |
5 |
0 |
0 |
3 |
47 |
| Danys Mat Urb |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
| ANY 2.011 |
|||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Gen |
Feb |
Mar |
Abr |
Ma |
Jun |
Jul |
Ago |
Sep |
Oct |
Nov |
Des |
TOTAL |
| Morts |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
| Ferits |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
| Danys Mater. |
2 |
2 |
1 |
1 |
5 |
7 |
2 |
9 |
6 |
3 |
0 |
0 |
38 |
| Danys Mat Urb |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
D'on es pot deduir que:
Coordinació de resposta:
Com que ni hi ha Pla Especial per accidents en carretera, en aquest cas s’activarà el PLATERFOR, seguint les directrius del capítol 3 del `present document, i la coordinació de les actuacions correspon, en principi, a Formentera.
Depenent de la gravetat de l'accident i, per tant, del nombre d'unitats a participar-hi, serà obligatori la redacció d'un protocol d'actuació a efectes de la coordinació de les esmentades unitats.
Mesures de prevenció:
Les recomanacions preventives davant accident per carretera són les següents:
El risc en platges inclou ofegaments, accidents de trànsit marítim, banyistes o embarcacions en zones a una distància inferior a 250 metres de la platja, accidents. Si l'accident es produeix a una distància superior a 250 metres, la coordinació correspondrà a Salvament Marítim.
En no existir Pla Especial, s'aplicarà en la seva integritat el PLATERFOR.
Anàlisi del Factor de Risc per Accident a Platges a l'illa de Formentera
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 1.900, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC MITJÀ. S'ha considerat que es podrien produir víctimes o ferits greus, tant en accidents marítims com ofegaments, i pràcticament absència de danys materials. D'altra banda, Formentera disposa d'una resposta coordinada davant aquest tipus d'emergències, per la qual cosa s'ha considerat una capacitat de resposta de 500 .
A l'illa de Formentera s'han analitzat 16 platges, de les quals, i d'acord amb catàleg de platges de la Direcció General d'Emergències, es classifiquen :
La resta de les platges risc tenen índex de risc baix. En aquest cas, se seguirà el protocol existent propi del Consell de Formentera, tal com s'indica en els procediments d'emergència de la DGE.
La vigilància comença a Formentera des de l'1 de maig fins al 31 d'octubre, dividint-se, en funció dels mesos, en temporada baixa, mitja i alta.
En les tres temporades queden cobertes les platges de risc mitjà i alt, incloent Pujols, el risc és baix. El nombre de socorristes va augmentant de 7 en temporada baixa a 18 en temporada alta.
S'entén que la preparació dels socorristes i de l'organització del servei es consideren elevada.
Coordinació de resposta:
En no existir Pla Especial, en cas d'accident en platges s'activarà el PLATERFOR, seguint les directrius del capítol 3 del present document, i la coordinació de les actuacions correspon, en principi, a Formentera.
Pel tipus d'emergència s'entén que només quedarà activat el PLATERFOR en el seu nivell 0 de manera que la coordinació indicada en el Capítol 3 afectarà fonamentalment a la Unitat Sanitària i la de Rescat en Platges
Mesures de prevenció:
Les recomanacions preventives davant risc d'accident a platja són les següents
S'entén aquest risc referit a totes aquelles concentracions humanes originades per espectacles organitzats o per concentracions improvisades en un nombre que superi les 500 persones.
En no existir Pla Especial, s'aplicarà en la seva integritat el PLATERFOR.
Anàlisi del Factor de Risc per Concentració Humana a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 750, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, Risc baix . S'ha considerat que els danys materials seran menors i que no són previsibles víctimes .
Per a aquest tipus de riscos, es considera imprescindible una organització preventiva, és a dir, la correcta elaboració d'un Pla d'Autoprotecció a càrrec de l'organització de l'esdeveniment organitzat. Aquest Pla haurà d'estar analitzat i aprovat per l'Organització de resposta general.
Mesures de prevenció:
Les mesures genèriques de tipus preventiu que es poden adoptar a l'illa de Formentera davant un accident per concentracions humanes són les següents:
Els riscos que s'inclouen en aquest apartat poden ser intoxicacions alimentàries, epidèmies i, en general, riscos que afecten directament la salut de les persones.
Anàlisi del Factor de Risc per accident sanitari a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 500, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC BAIX. Ara bé, tot i que s'ha considerat que la probabilitat que es produeixi és molt baixa, s'ha tingut en compte que una emergència d'aquest tipus pot ocasionar víctimes mortals i ferits, així com danys limitats al medi ambient.
Coordinació de resposta:
La coordinació d'aquest tipus de riscos correspon al Govern Balear, Conselleria de Sanitat.
Aquest tipus d'emergència s'allunya del que preveu el PLATERFOR, tant les mesures preventives com l'actuació a realitzar seran determinades pels elements sanitaris del Govern de les Illes Balears.
El PLATERFOR posarà a la seva disposició la seu del CECOP i els mitjans indicats en el Capítol 3 per al que se li requereixi.
Anàlisi del Factor de Risc per Atemptat a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 375, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC BAIX. S'ha considerat que es poden produir danys materials poc importants i que són previsibles víctimes mortals i ferits.
Coordinació de resposta:
La coordinació i la primera intervenció d'aquest tipus d'emergències corresponen a les forces i cossos de seguretat de l'Estat. Totes les actuacions secundàries que es requereixin seran executades segons el capítol 3 d'aquest document.
Mesures de prevenció:
Les mesures preventives en aquest cas són competència de les forces i cossos de seguretat de l'Estat atès que aquesta matèria correspon a la seguretat pública, encara que la població en general també pot ajudar prenent unes precaucions bàsiques com les següents:
S'inclouen en aquest risc aquells incendis i/o explosions provocats per matèries classificades com a perilloses, fonamentalment per hidrocarburs o gasos liquats.
En no existir Pla Especial, s'aplicarà en la seva integritat el PLATERFOR, d'acord amb la seva planificació de resposta.
No obstant això, i fonamentat a l'anàlisi de riscos d'aquest PLATERFOR, segons el qual el Port de la Sabina constitueix un risc alt ( 3.500 ), aquest equip redactor considera que s'haurà de realitzar un PLA ESPECÍFIC PER AL PORT DE LA SAVINA, on quedin coordinats els mitjans propis del Consell de Formentera amb els de l'obligatori Pla d'Autoprotecció.
Anàlisi del Factor de Risc de Explosió o Incendi a àmbit industrial a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 3.500, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC ALT. S'ha considerat que es podrien produir danys greus i un elevat nombre de víctimes, amb possibilitat d'afectació del medi ambient.
Descàrrega de Mercaderies Perilloses al Port de la Savina:
Segons la memòria de Ports de l' Estat d'any 2.011, la descàrrega de mercaderies perilloses al port és la següent :
A més, s'ha de tenir en compte que:
Aquesta descàrrega de mercaderies perilloses es produeix de forma simultània a l'arribada de passatgers a l'illa. No existeix moll de carrega/descàrrega de mercaderies perilloses, pel que si bé l'índex de probabilitat és el mínim possible, l'índex de danys, ateses les circumstàncies particulars del Port de la Savina (restaurants propers, hotels, llocs d'esplai...) i vaixells en fase de càrrega o descàrrega de passatgers, fa que els danys materials i humans puguin ser, en cas d'emergència, molt greus .
La capacitat de resposta dels mitjans actuals es considera molt defectuosa, tant per temps de resposta com per nombre d'efectius.
Altres ubicacions de risc
També s'han de tenir en compte:
Coordinació de resposta:
La coordinació d’aquest tipus de accidents, d’acord amb el MERPEBAL, correspon al Govern de la Comunitat Autònoma.
La Illa de Formentera, en virtut del Conveni de Col·laboració que existeix entre Ports i el Consell, donarà suport amb els mitjans, tant humans com materials, dels que disposi per a resoldre l'emergència.
Mesures de prevenció:
Es pot descriure el risc de transport de mercaderies perilloses com accidents en carretera a on almenys un dels que intervenen és un camió important de mercaderia perillosa, i que pot donar lloc incendi i/o explosió amb resultats greus.
El risc de mercaderies perilloses per via terrestre a Balears està contemplat al Pla Especial MERPEBAL, de manera que l'anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
Anàlisi del Factor de Risc per Transport de Mercaderies Perilloses (via terrestre) a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 3.000, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC MITJÀ. S'ha considerat que els danys materials seran entre significatius i importants, encara que assumibles per mitjans propis. També són previsibles ferits i víctimes i danys limitats al medi ambient
El nombre total de camions desembarcats al port de la Savina, segons dades de Capitania Marítima és de, aproximadament, 600 camions/any, amb un tonatge mitjà de 20 Tm per camió.
Les destinacions dels esmentats camions es poden dividir en:
Analitzant aquestes dades, es pot concloure que, en època d'alta ocupació, el nombre de camions que es dirigeixen a les gasolineres és de 12 camions al mes, el que implica un tràfec de camions de 4-5 camions diaris (al llarg de tot l'any).
Això suposa un índex molt baix, per la qual cosa s'ha considerat una probabilitat que ocorri un accident també baixa .
Els esmentats moviments de camions, dues terceres parts es poden entendre en temporada alta .
A aquests viatges caldria sumar els de propà i altres mercaderies perilloses (GLP, clor...), amb un màxim de dos camions diaris.
Per tant, la mitjana que s'obté amb aquestes dades és de 6 camions diaris circulant per l'illa(amb origen al Port de la Savina).
Com que les carreteres de l'illa són de doble sentit de circulació ja que el pas de les mateixes és per zones urbanes, el risc potencial d'accident augmenta.
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada per un d'aquests riscos, s'activarà el Pla Especial MERPEBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Pel que fa a l'actuació de Formentera, l'Illa posarà la seva pròpia organització, indicada en el Capítol 3, a disposició de la direcció autonòmica del Pla.
Mesures de prevenció:
Les mesures a prendre per evitar que ocorrin aquests accidents són, principalment, les següents:
En aquest risc es contemplen els residus d'hidrocarburs que puguin afectar les costes de Formentera i provoquin contaminació en la fauna i flora de l'illa.
El risc de contaminació de les Balears està contemplat en el Pla Especial CAMBAL, de manera que l'anàlisi de risc i organització de resposta estan contemplats en el citat pla.
Anàlisi del Factor de Risc per Contaminació Marítima a l'illa de Formentera:
L'índex de risc que s'ha obtingut és de 1.750, el que es considera, d'acord al mètode utilitzat, RISC MITJÀ. S'ha considerat que els danys materials serien mitjans amb possible afectació molt greu al medi ambient.
Per arribar a aquest índex de risc s'ha contemplat l'existent per a la resta de les Illes Balears.
L'anàlisi específica per al cas de Formentera no es realitza davant la impossibilitat d'obtenir dades contrastades del trànsit marítim a les diferents estacions a prop de Formentera.
Coordinació de resposta:
En cas que es produeixi una emergència originada en un d'aquests riscos, s'activarà el Pla Especial CAMBAL, de manera que la coordinació de totes les actuacions que s'han de realitzar per resoldre la situació d'emergència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Pel que fa a l'actuació de Formentera, l'Illa posarà tots els recursos de què disposi, tant humans com materials, a disposició de la Direcció del Pla.
En el Grup d'Intervenció s'incorporaran als voluntaris de Protecció Civil de l'illa i tots aquells que puguin acudir des de l'exterior.
Mesures de Prevenció:
A càrrec de mitjans de l’Estat.
D’acord amb l’anterior anàlisi de riscos, les zones d’especial vulnerabilitat es poden resumir en:
En aquestes zones es presenta el risc d'incendi forestal. A més, s'ha de tenir en compte el gran nombre d'habitatges particulars que es troben disseminades per la zona, l'accés presenta grans complicacions ja que s'ha de realitzar a través de camins rurals que, en moltes ocasions, estan en molt mal estat de conservació.
El port de la Savina és el principal nucli industrial de l'illa de Formentera, presentant un risc important d'incendi d'origen industrial, principalment per tràfec de mercaderies perilloses.
A més, aquest risc es veu augmentat per la possibilitat que es produeixi de manera simultània i en zones molt pròximes, el desembarcament de passatgers i de mercaderies. Finalment, cal tenir en compte que en les proximitats del port es troben zones d'allotjament turístic i restauració que es poden veure afectades per un accident en el mateix.
3. Capítol 3 – Estructura i organització del pla
El/la President/a del Consell Insular de Formentera es l’autoritat directora de Protecció Civil i como a tal, el Director del PLATERFOR, como així indica l’art. 5.1.1 del PLATERBAL.
A més, per designació expressa, podrà exercir com a Direcció del Pla el/la Conseller/a de Medi Ambient del Consell Insular de Formentera.
Els serveis de Protecció Civil de la Direcció General d'Emergències exerciran en tot moment el seguiment ordinari de riscos, emergències i calamitats que ocorrin a l'illa de Formentera amb la finalitat d'una correcta i ràpida coordinació d'efectius i traspàs de direcció d'emergència si fos necessari des del nivell d'emergència insular activat.
En el cas que es donin les circumstàncies per declarar alguna de les situacions excepcionals previstes en l'art. 116 de la Constitució Espanyola (estat d'alarma, excepció o setge), o es declari d’Interès Nacional d'acord al Cap. I 1.1 i 1.2 de la Norma Bàsica de Protecció Civil per part del ministre de l'Interior, la Direcció de l'Emergència passarà de l'autoritat autonòmica (CAIB) a l'autoritat estatal.
L’esquema estructural operatiu de direcció i coordinació del PLATERFOR es el següent:
(Imatge 5)
El/la president/a del Consell Insular de Formentera és l'autoritat directora de Protecció Civil i com a tal, el director del PLATERFOR, com així indica l'art . 5.1.1 del PLATERBAL .
A més, per designació expressa, podrà exercir com a Direcció de Pla el/la conseller/a de Medi Ambient del Consell Insular de Formentera.
Funcions
Al director del PLATERFOR recau la direcció i coordinació de totes les accions a realitzar en relació amb la protecció civil a l'illa de Formentera, per a això assumeix les funcions:
Altres funcions
El Centre de Coordinació Operativa, CECOP, és el lloc on es dirigeixen i coordinen totes les operacions per a la resolució d'una emergència, és el lloc de comandament del director del PLATERFOR. La seva constitució és automàtica des que el director del Pla decideix activar assumint les seves funcions i reunint -hi al Comitè Assessor i al responsable del Gabinet d'Informació.
Podrà haver-hi dos CECOPS si el director del Pla ho considera necessari: fix i mòbil, servint aquest últim, a part de per traslladar tot el conjunt a la zona de l'emergència, d'alternatiu en cas d'inutilització del fix, al quedar afectat per una emergència.
El CECOP serà el centre d'unió entre la part directiva i l'executiva del PLATERFOR.
El CECOP ha de disposar d'unes característiques i equipament mínim necessari per a funcions de centralització de les comunicacions tant de recepció com de transmissió de tot tipus d'informacions sobre l'emergència.
Passarà a denominar CECOPI (Centre de Coordinació Operativa Integrat) quan el nivell de l'emergència (Nivell 3 Emergència Extraordinària) requereixi la integració de comandaments d'una altra administració superior en aquest (autonòmica o estatal), bé per a tasques de direcció i coordinació d'actuacions de diferents administracions, per a la mobilització de mitjans o recursos com per a la transferència de responsabilitats en cas de declarar d’interès autonòmic o nacional segons la legislació autonòmica o estatal corresponent.
El CECOP fix de l'illa de Formentera està ubicat a l'edifici seu del Consell Insular de Formentera.
La descripció i característiques del CECOP, es detallen en l'Annex IV del PLATERFOR.
El màxim responsable del CECOP serà el director del PLATERFOR.
A més al CECOP hi haurà un Cao d’emergències, sent un tècnic la funció principal del qual és auxiliar del director del PLATERFOR en els processos de presa de decisions i en trasllat i materialització de les ordres a cursar els grups operatius que actuen a l’emergència, més coordinar el personal propi CECOP.
El CECOP ha de comptar amb els elements materials, tant informàtics com de comunicacions, que s'especifiquen en l'Annex corresponent.
FUNCIONS CECOP
ESTRUCTURA I FUNCIONAMENT
L’estructura i funcionament del CECOP es detalla a l’ Annex IV del PLATERFOR.
El nomenament del Cap d'Emergència correspon al director de CECOP. Les dades del mateix s'introduiran en l'Annex corresponent.
FUNCIONS
El Comitè Assessor de l’illa de Formentera estarà format per:
A més, es considerarà la incorporació a aquest Comitè d'altres autoritats insulars que el director del PLATERFOR convoqui, o tècnics que es considerin necessaris.
FUNCIONS
El Gabinet d'Informació és un òrgan dependent i auxiliar de la Direcció del Pla.
El responsable del Gabinet d'Informació de Premsa del Consell Insular de Formentera i assumirà la direcció del Gabinet d'Informació del PLATERFOR, sent els seus components personal pertanyent a aquest gabinet.
Estarà ubicat a les dependències del CECOP de Formentera i és l'únic amb autorització per emetre informació oficial sobre l'emergència .
FUNCIONS
LLOC DE COMANDAMENT AVANÇAT ( PMA ).
És l'òrgan de direcció de la intervenció en el mateix lloc de l'emergència, directe a la direcció del Pla (CECOP fix o mòbil). Es podrà muntar un o més llocs de comandament avançat en funció de la gravetat, naturalesa i dimensions de l'emergència.
RESPONSABLE
El PMA es designarà en cada cas per protocol establert o per designació directa de la Direcció del Pla. A més estaran representats en ell tots els grups d'actuació pels caps operatius de cada grup.
FUNCIONS
La principal finalitat del PMA és dirigir i coordinar in situ totes les actuacions dels diferents grups operatius, mitjans i recursos en el lloc de l'emergència sota les directrius de la Direcció del Pla o del Cap d'Emergència sota la supervisió d'aquest.
Per a aquest objectiu el PMA ha de tenir perfectament informat a la Direcció del Pla de totes les accions que s'estiguin realitzant i de l'evolució del sinistre.
Defineix les següents àrees:
Intervenció: a càrrec del grup d'Intervenció, és la zona real de l'accident amb accessos només permesos als grups d'acció.
Socors: zona circumdant a l'anterior on s'instal·laran els serveis sanitaris.
Base: circumda la de socors i, en ella, s'instal·larà el Centre Receptor de Mitjans (CRM)
En el context de Protecció Civil en parlar de grups d'acció es fa referència als grups operatius encarregats in situ en el lloc de l'emergència, d'executar les missions de protecció, intervenció, socors i rehabilitació previstes en el PLATERFOR i sota les directrius de la direcció del CECOP mitjançant el Responsable del PMA.
Els grups d'acció del PLATERFOR són els que es detallen a continuació:
• Grup de Seguretat
• Grup d'Intervenció
• Grup de Suport Logístic
• Grup Sanitari
• Grup de Suport Tècnic
GRUP DE SEGURETAT
Al capdavant del Grup de Seguretat hi haurà el cap de la Policia Local del Municipi.
En cas de les FFCC de Seguretat de l'Estat intervinguin amb un nombre d'efectius igual o superior als de la Policia Local, es farà càrrec d'aquest grup el comandament corresponent de les FFCC de Seguretat de l'Estat.
FUNCIONS
Les missions que realitza en Grup de Seguretat en cas d'emergència són les que es detallen a continuació:
• Garantir la seguretat ciutadana. Aquesta tasca al lloc del sinistre estarà dirigida tant a les persones afectades com a la resta d'equips d'actuació que treballen a la zona de l'emergència.
• Garantir l'ordre públic.
• Abalisament de la zona d'intervenció, controlant i restringint els accessos a la zona del sinistre. (ha d'identificar i controlar tot el que accedeix i surt del perímetre, acreditar per funcions als serveis d'emergències que accedeixin segons mitjans humans i materials i EPIS)
• Protecció dels béns a la zona del sinistre per evitar actes delictius com el saqueig o pillatge.
• Control de trànsit a la zona d'intervenció per facilitar l'entrada i sortida de vehicles d'emergència (sínies d'evacuació), així com l'ordenació de trànsit a les zones que es consideri necessari pels efectes col·laterals de l'emergència (senyalització de carreteres deteriorades o tallades, establiment de rutes alternatives per itineraris inhabilitats).
• Demanar informació sobre l'estat de totes les vies de comunicació per al seu trasllat a la Direcció del Pla.
GRUP D’INTERVENCIÓ
El màxim responsable del Grup d'Intervenció en cas d'emergència, serà el cap del Servei d'Extinció d'Incendis i Salvament de Formentera.
El Grup d'Intervenció està compost per:
Pel que fa als grups especialitzats, es podrà comptar amb Voluntaris de Protecció Civil, formats prèviament en l'especialitat d'intervenció.
FUNCIONS
Aquest grup és l'encarregat de realitzar les tasques immediates necessàries per combatre, controlar, reduir les causes i els efectes de l'emergència. Per a aquesta fi actuaran sobre la causa i el lloc on l'emergència causa o ha causat els seus efectes. Per al desenvolupament d'aquest objectiu són missions concretes del Grup d'Intervenció les següents:
GRUP SANITARI
El Cap del Grup Sanitari serà el màxim responsable tècnic sanitari de l'illa de Formentera.
A més aquest Grup està format pels següents grups i serveis assistencials:
FUNCIONS
La responsabilitat del Grup Sanitari abasta l'execució de mesures de socors i primera assistència sanitària al lloc de l'emergència, executant les tasques de primers auxilis, triatge, control i transport sanitari dels afectats fins al centre hospitalari corresponent.
A més també haurà de realitzar tasques preventives i de protecció pel que fa a salut pública.
En concret, les missions del Grup Sanitari són les següents:
GRUP DE SUPORT TÈCNIC
El responsable del Grup de Suport Tècnic del PLATERFOR serà el màxim Tècnic d'Urbanisme del Consell Insular.
Els membres seran els tècnics que designi aquesta Conselleria en funció de l'emergència en temes relacionats amb enginyeria civil, obres públiques, medi ambient etc.
S'incorporaran al grup les Brigades d'obres del Consell . També podran formar part d'aquest grup tècnics especialistes d'empreses públiques o privades com les de serveis públics essencials (aigües, electricitat, companyia de gas etc.).
FUNCIONS
El Grup de Suport Tècnic estarà a disposició de la Direcció del PLATERFOR per estudiar, assessorar i informar de les mesures tècniques tant correctores com reparadores necessàries per fer front a determinats riscos que requereixin coneixements tècnics especialitzats.
Una altra funció essencial d'aquest grup és el determinar les mesures reparadores després de la catàstrofe, sent prioritària la tasca de rehabilitació de serveis o infraestructures essencials.
El seu treball principal serà el suport amb els mitjans necessaris al Grup d'Intervenció.
Les missions específiques per al desenvolupament de les seves funcions es concreten en :
GRUPO LOGÍSTIC
El responsable del Grup de Suport Logístic serà el Cap de Voluntaris de Protecció Civil, designat com a tal per la direcció del Pla, pels seus coneixements específics en logística.
Els membres que componen aquest grup só :
FUNCIONS
El Grup de Suport Logístic és l'encarregat de proporcionar o proveir a tots els altres grups que intervenen en l' emergència els materials, equips i subministraments necessaris per al desenvolupament de les actuacions en el lloc de l'emergència.
A més, aquest Grup realitzarà tasques d'evacuació o alberg i avisos a la població en cas necessari. Aquestes funcions les realitzarà en col·laboració amb altres grups d'acció.
Les funcions concretes que realitza el Grup de Suport Logístic són les següents:
Segons Annex II: Directori de Comunicacions.
En cas que s'apliqui qualsevol pla d'àmbit superior (PLATERBAL o plans especials), i en cas que sigui necessari, el CECOP passa a convertir-se en CECOPI, dirigit pel Representant que indiqui el pla especial o PLATERBAL. Al seu torn, el Comitè Assessor i Cap d'Emergència serà el que indiqui el pla especial o PLATERBAL.
Se seguiran les ordres segons protocols establerts en aquests plans per part dels mitjans i efectius del PLATERFOR.
En cas que no sigui necessari constituir el CECOPI, el responsable del Lloc de Comandament Avançat i els caps de les unitats d'Acció seran els establerts en els plans especials.
Una còpia dels plans d'àmbit inferior (exteriors o d'autoprotecció) a la insular que hi hagi a l'illa de Formentera, i la competència de revisió correspon a la Direcció General d'Emergències, ha de figurar com a annex al PLATERFOR, amb la finalitat d'assegurar la correcta coordinació entre tots els plans que s'hagin activar en cas que es produeixi una emergència.
El Govern Balear té aprovats els següents plans especials:
al Risc Sísmic(GEOBAL).
La connexió dels esmentats plans especials es desenvoluparà d'acord amb els criteris especificats anteriorment.
L'operativitat del PLATERFOR inclou tots aquells sistemes, mecanismes, procediments, protocols i criteris preestablerts d'actuació, planificats prèviament que permetin la posada en marxa del Pla en funció de la gravetat, del temps, de la capacitat de resposta i de l'àmbit territorial de la emergència. Per a això s'han de considerar diferents nivells d'actuació en funció de cada emergència (com així indica el PLATERBAL) i els següents paràmetres:
ESTABLIMENT DELS NIVELLS D’ACTIVACIÓ DEL PLATERFOR
Correspon aquest nivell a:
Aquest Nivell 0 s'activa per la recepció d'informació de fenòmens o situacions que puguin desencadenar una situació d'emergència. Així mateix, s'activarà en petites emergències, en aquest cas no s'activa inicialment el CECOP.
Aquesta situació suposa romandre en alerta per si en qualsevol moment hagués de passar al nivell superior i a l'activació del PLATERFOR, en el seu nivell inferior, amb intervenció de mitjans ordinaris d'algun o alguns grups operatius.
Correspon a emergències localitzades en un àmbit territorial de Formentera que poden ser controlades mitjançant una resposta de mitjans i recursos ordinaris o extraordinaris de caràcter propi, i amb possibilitat de mitjans d'altres administracions sense que això requereixi l'activació del PLATERBAL.
El PLATERFOR s'activa totalment o parcialment atès que poden mobilitzar algun o alguns grups d'acció. A més es realitzaran tasques de seguiment, avaluació garantint els suports corresponents si fos necessari.
Correspon la declaració d'aquesta situació a la Direcció del PLATERFOR a iniciativa pròpia en funció de la situació de gravetat que existeixi.
Depenent de la situació de gravetat en què es trobi l'emergència, es pot passar a aquest Nivell sense necessitat d'haver declarat prèviament el Nivell 0 corresponent a la Situació de Preemergència .
En aquesta fase es podrà constituir el Comitè Assessor i mobilitzar els grups operatius del PLATERFOR necessaris .
El Nivell 2 d'activació del PLATERFOR correspon a una situació en què, per la seva naturalesa, extensió del risc o nivell de gravetat desbordi la capacitat de resposta dels mitjans de l'illa de Formentera.
En aquest cas, el CECOP indicat en el PLATERFOR continua dirigint l'emergència fins que els tècnics corresponents del PLATERBAL es facin càrrec de la direcció de l'emergència, constituint-se el CECOPI corresponent. D'aquesta manera queda cobert el període interfase entre l'aplicació d'ambdós plans.
Aquest nivell només el podrà declarar la Comunitat Autònoma de Balears, per la qual cosa anteriorment s'haurà passat pel Nivell 2.
En aquest cas, el CECOPI que es constitueixi decidirà si es requereix integrants de Formentera en el Grup Assessor.
Correspon als nivells de 0, 1,2 i 3 del PLATERFOR:
Aquestes situacions de GRAVETAT poden determinar al director del Pla a passar d'un nivell d'emergència a un altre juntament amb altres criteris com l'activació i mobilització de mitjans i recursos.
En cas d'emergències relacionades amb un pla especial, l'activació serà la mateixa però la coordinació dels mitjans propis estarà a càrrec de la direcció general corresponent.
(imatge 5)
Aquests sistemes garantiran la recepció i confirmació de l'avís o alerta d'un succés. Sempre hi ha uns Indicadors de Risc que han de posar en alerta davant un possible succés que pugui desencadenar una situació d'emergència, així, per exemple, aquests poden ser: avís de fenòmens meteorològics adversos, actes festius multitudinaris, avís tsunami o terratrèmol...
La informació pot arribar per les vies, i segons una o altra se'ls ha de donar un tractament particular:
La informació procedent d’Organismes Oficials o ciutadans es canalitzarà a través del 112 perquè aquest pugui aplicar el protocol corresponent un cop depurada la informació.
Depenent de la gravetat, a través del Lloc de Comandament Avançat, el responsable del PMA comunicarà al Cap d'Emergències la gravetat de la situació, que ha de comunicar al director del PLATERFOR la necessitat que es constitueixi el CECOP corresponent.
El PLATERFOR quedarà desactivat quan:
Les mesures d'actuació són el conjunt d'accions que s'han de dur a terme abans de l'emergència o durant el desenvolupament de la mateixa a fi d'evitar o minimitzar els efectes adversos del risc, impedint, disminuint i controlant els danys a les persones, els béns materials i el medi ambient en cas d'emergència.
A efectes de primera evacuació davant qualsevol pla (PLATERFOR o plans superiors), es declara el POLIESPORTIU MUNICIPAL com a primer punt d'evacuació.
Per a la seva localització veure Plànol: FOR - URB -01
Les mesures d’actuació poden ser prèvies o en el moment de l’emergència:
Aquestes actuacions hauran de ser estudiades per la Junta de Protecció Civil a efectes de decidir, d'acord amb el catàleg de riscos, quines són les actuacions més necessàries.
Exemples d'aquestes mesures poden ser:
• Grup Sanitari: possibilitat d'ampliació d'hospitals, llistat de metges necessaris a mobilitzar, hospitals de campanya, trasllat a hospitals d'Eivissa.
• Grup Logístic: ubicació lloc de primera recepci, recollida i distribució d'aliments (com i on), abrics, mantes..., catàleg de persones discapacitades...
Recerca i localització de punts d'aterratge estratègics en cas d'emergència, per a tot tipus de plans i la seva ubicació en els protocols corresponents.
Dins de les mesures organitzatives s'han de desenvolupar simulacres amb la població directament afectada, sobre els riscos més greus, amb la finalitat que la població aquest entrenada davant aquest tipus de situacions.
• Control d'accessos
Aquesta mesura la duu a terme el Grup de Seguretat. A fi d'impedir que personal no adscrit a l'emergència penetri en el lloc de la mateixa i s'exposi al risc inherent.
De la mateixa manera, aquest control té per objecte dirigir als mitjans de l'emergència fins als llocs assignats .
• Control i mesures de seguretat dins de la zona d'influència de l'emergència, a efectes d'evitar robatoris, pillatges...
• Avisos a la Població:
Els avisos a la població tenen per objecte donar instruccions a la població afectada de com ha d'actuar davant l'emergència produïda.
Aquestes mesures poden ser :
o Confinament:refugiar-se en les pròpies cases.
o Evacuació:indicant les vies d'accés a prendre.
o Altres mesures:com ara tancament de portes, finestres...
Com ja s'ha indicat al principi de aquest document, per la seva importància, i a l'efecte de primera evacuació davant qualsevol pla (PLATERFOR o plans superiors), es declara el Poliesportiu Municipal com a primer punt d'evacuació.
Un cop fitxades les persones evacuades, i des d'aquest centre, es procurarà reinstal·lar, atenent unitats familiars, en els diferents hotels, albergs, o evacuar amb destinació a l'illa d'Eivissa.
Els mitjans que haurà d'incorporar el poliesportiu són : fitxes de presa de dades i estudi del mateix per part de Cap Logístic a efectes d'atenció a possibles evacuats.
Després de la fase de control i mitigació del risc, i en qualsevol cas en el menor temps possible, es farà una valoració dels danys o efectes de l'emergència.
Aquesta valoració estarà a càrrec dels tècnics dels diferents grups operatius que intervenen en l'emergència i d'altres tècnics especialistes del Consell Insular de Formentera o del Govern Balear si fos necessari.
Aquests tècnics han d'emetre un informe el contingut mínim serà:
Un cop realitzada aquesta fase de recollida d'informació sobre l'estat dels danys i pèrdues, servirà de base per emprendre les accions correctores i reparadores pertinents tenint sempre en compte el principi de proporcionalitat de mitjans, és a dir valorar la necessitat que cal atendre i la possibilitat d'aportar nous mitjans i recursos. .
El CECOP determinarà la rehabilitació progressiva dels serveis bàsics, decidint prioritats sobre distribucions i arranjaments d'aigua, energia elèctrica i serveis sanitaris.
4 . CAPÍTOL 4 - IMPLANTACIÓ I MANTENIMENT DEL PLA
4.1. Implantació
Es pot definir la Implantació d'un Pla de Protecció Civil, en aquest cas del PLATERFOR, com "el procediment d'actuació pel qual el Pla d'emergència territorial de l'illa de Formentera, emprèn les tasques operatives, de formació d'infraestructura, i ensinistrament de tot el personal que intervé en ell així com de la seva població, adquirint els hàbits necessaris perquè en cas d'emergència cadascú sàpiga la seva missió dins de l'estructura del PLATERFOR, així com prendre les mesures d'autoprotecció necessàries per part de la població afectada per l'emergència".
La finalitat de la plena implantació del pla d'emergència és el manteniment operatiu d'aquest, d'aquesta manera s'ha d'establir una infraestructura tant humana com material perquè el PLATERFOR sigui una eina útil i plenament actualitzada.
Correspon a aquesta fase la determinació de les actuacions que s'han de dur a terme després de l'aprovació del PLATERFOR pel Consell Insular de Formentera i l'homologació del mateix per part de la Comissió d'Emergències i Protecció Civil de les Illes Balears. Aquestes actuacions tenen per objecte la posada en marxa del pla, de manera que aquest sigui totalment operatiu.
És recomanable que aquesta fase inicial d'implantació del PLATERFOR es desenvolupi en un període màxim de sis mesos, a comptar des del moment de l'homologació del Pla.
Les accions concretes a realitzar en aquesta fase són:
El Consell Insular de Formentera ha de crear un òrgan multidisciplinari i representatiu amb un caràcter consultiu, deliberant, coordinador i homologador en matèria de protecció civil i emergències a l'illa de Formentera.
Serà el Consell Insular de Formentera el que s'estableixi per reglament l'organització i el règim de funcionament.
Els Caps dels diferents grups operatius, el Cap de l'Emergència, el Cap del Gabinet d'Informació i el director del Pla han de comptar amb una còpia completa del PLATERFOR.
Es distribuiran extractes del mateix per a la seva distribució als membres dels grups d'acció, incidint especialment en la part de l'estructura i operativitat que correspongui a cada un.
Les altres persones que d'alguna manera intervinguin en el PLATERFOR han de tenir un extracte del Pla.
A l'efecte d'implantació del PLATERFOR, es desenvoluparan tantes reunions com siguin necessàries amb els diferents grups d'acció, a efectes de transmetre la filosofia del pla, i el necessari treball en equip.
Una vegada que la implantació i el coneixement del PLATERFOR s'ha desenvolupat, es duran a terme treballs pràctics de funcionament del CECOP i/o grups d'acció.
4.1.3 Manteniment i comprovació de l'operativitat del Pla
Consistirà en :
Els exercicis d'ensinistrament consisteixen en l'alerta d'una part del personal i els mitjans adscrits al pla (per exemple un grup d'acció o un servei). L'objectiu d'aquests exercicis és familiaritzar els diferents grups i serveis amb els equips i tècniques a emprar en una emergència. El cap de cada grup o servei haurà de preparar els exercicis adequats, i proposarà, després de l'avaluació dels mateixos, les oportunes modificacions al PLATERFOR.
Aquests exercicis es caracteritzen per:
Aquests exercicis d'ensinistrament un cop realitzats s'han d'avaluar i comprovar la seva eficàcia per a posteriorment incorporar modificacions al Pla si fos necessari.
Els simulacres a diferència dels exercicis d'ensinistrament, consisteixen en l'activació simulada del pla d'emergència en la seva totalitat, i tenen com a objecte comprovar, tant pel que fa al personal com als mitjans materials del PLATERFOR, els següents punts:
• Temps màxim en la constitució dels serveis.
• Recursos que es requereixen i nombre d'unitats a les que es mobilitzen.
• Material contra incendi mínim necessari (si escau en funció del tipus d'emergència).
• Equips de protecció personal mínims requerits davant l'emergència.
• Temps de constitució del Lloc de Comandament Avançat PMA.
• Temps de delimitació de l'establiment de les diferents Àrees: Intervenció, Socors i Base.
• Temps màxims de constitució del Grup.
• Temps màxims empleats en la localització de recursos extraordinaris sol·licitats pels altres grups d'acció.
• Valoració de la proposta d'allotjament i alberg als possibles evacuats.
• Temps d'ubicació i delimitació de l'àrea base.
• Temps de constitució del Grup.
• Valoració de proposta i solucions d'infraestructures per a rehabilitació .
4.2 Actualització del Pla
S'entén per actualització el conjunt d'actuacions destinades a garantir el bon funcionament del pla, tant pel que fa als procediments d'actuació com a la posada al dia de la formació dels integrants i l'eficàcia dels mitjans materials adscrits, en suma, es tracta de mantenir la vigència i assegurar en tot moment l'operativitat del PLATERFOR.
Aquestes actuacions es concreten en els següents punts:
Igualment, i també la primera campanya divulgativa ha de comprendre el PLATERFOR íntegrament, les següents campanyes es poden centrar en el foment de mesures específiques per a un tipus de risc determinat.
Les actualitzacions que es vagin realitzant hauran de quedar registrades juntament amb la data, signatura etc. en el Control de Canvis inclòs en l'Annex VI d'aquest document.
Les modificacions que es realitzin en el PLATERFOR s'han de notificar a la Junta Local de Protecció Civil de Formentera, així com a la mateixa Comissió homologadora del Pla en el Govern de les Illes Balears. Si les modificacions poden afectar l'operativitat, estructura o riscos hauran de ser notificats també tots els participants l' PLATERFOR.
4.3 Revisió
Les revisions del PLATERFOR són la conseqüència lògica del programa d'implantació i de les actuacions que es duguin a terme per actualitzar-lo, i garanteixen que, en tot moment, es disposa d'un pla actualitzat i totalment operatiu. Es poden donar dos tipus de revisions:
Revisió del PLATERFOR que s'ha d'efectuar amb una periodicitat almenys anual. En aquesta es revisaran els procediments d'actuació, les mesures de protecció, etc. d'acord amb els resultats dels exercicis i simulacres que es duguin a terme i d'acord amb l'evolució de les tècniques d'actuació en emergència.
Igualment seguiran previstes les revisions previstes en el PLATERBAL.
A més de les revisions ordinàries, es poden donar algunes circumstàncies que facin modificar el PLATERFOR com són:
• Canvis en la legislació.
• Variació de la dotació humana en els òrgans del pla d'emergència (actualització).
• Incorporació de nous mitjans i recursos al pla.
• Experiències alienes o pròpies degudes a l'esdeveniment d'emergències a Formentera o per conclusions de simulacres.
• Aparició de nous riscos o variació significativa dels ja existents .
5 . ANNEX I : JUNTA LOCAL DE PROTECCIÓ CIVIL
La Junta Local de Protecció Civil constitueix l'òrgan consultiu de Protecció Civil de l'illa de Formentera.
La Junta Local de Seguretat de Consell de Formentera té l'estructura següent:
o Cap del Gabinet d'Informació del Consell Insular de Formentera
o Cap d'Extinció d'Incendis del Consell de Formentera
o Cap de Policia Local
o Sergent Cap del Lloc de la Guàrdia Civil
o Cap de Voluntaris de Protecció Civil
o Cap del Departament d'Infraestructures i Manteniment
o Cap de l'Àrea Social
o Cap de l'Àrea de Sanitat i Consum
o Gerent d'Urbanisme
o Cap dels Serveis Jurídics
o Director de l'Àrea Econòmica
o Cap d'Emergències
o Representant de la Conselleria de Medi Ambient (IBANAT)
o Representant de la Direcció General d'Emergències
o Representant de l'Autoritat Portuària de Balears
o Representant de IBSALUT
o Representant de la Federació d'hostaleria/restauració
o Representant del Servei d'Esports
o Representant de la Federació de Transports
o Representant de la Funerària
o Experts en Protecció Civil, a proposta del president
o Definir els objectius pel que fa a prevenció sobre Prevenció Civil.
o Segons la previsió de riscos del PLATERFOR, proposar treballs a realitzar que permetin la disminució dels riscos de major gravetat.
o Planificació de Simulacres.
o Propostes de les campanyes i plans diversos de prevenció.
o Seguiment i actualització del PLATERFOR i la seva implantació.
Com a mínim, la Junta s'ha de reunir un cop l'any, i segons reglament intern de la Junta Local.
La seu de les reunions és la Consell Insular de Formentera.
D'acord amb l'anteriorment exposat, aquesta Junta Local és de caràcter consultiu, i la seva funció és fer un seguiment de les emergències produïdes a l'illa de Formentera, així com proposar totes les accions es puguin realitzar a l'efecte de disminució de riscos, organització i manteniment del PLATERFOR.
| ENTITAT |
NOM |
ADREÇA |
TELÈFON FIX |
TELÈFON MÒBIL |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
| DIRECCIÓ GENERAL D’EMERGÈNCIES ILLES BALEARS |
||||
| Del. Govern |
|
|
|
|
| D.G. Emergències I.B. |
|
|
|
|
| Director Emergències |
|
|
|
|
| Cap Dept. Operatiu |
|
|
|
|
| IBANAT (Tècnic) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| COL·LECTIUS DE FORMENTERA |
||||
| Dirección del Pla |
|
|
|
|
| Comitè Assessor |
|
|
|
|
| Cap d’Emergència |
|
|
|
|
| Gabinet de Premsa |
|
|
|
|
| Resp. U. Seguretat |
|
|
|
|
| Resp. U. Intervenció |
|
|
|
|
| Resp. U. Logística |
|
|
|
|
| Resp. U. Sanitària |
|
|
|
|
| Resp. A. Tècnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Guàrdia Civil |
|
|
|
|
| Policia Local |
|
|
|
|
| Bombers (Prefectura) |
|
|
|
|
| Protecció Civil |
|
|
|
|
| Platges (Prefectura) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ALTRES ORGANITZACIONS DE FORMENTERA |
||||
|
|
|
|
|
|
| Hospital |
|
|
|
|
| Ambulàncies |
|
|
|
|
| Ports |
|
|
|
|
| GESA |
|
|
|
|
| Dept. Aigües |
|
|
|
|
| Cap Brigada d’Obres |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ALTRES INSTITUCIONS |
||||
|
|
|
|
|
|
| Cap Emergència Eivissa |
|
|
|
|
| Bombers Eivissa |
|
|
|
|
Aquests són els principals telèfons del PLATERFOR. Els telèfons que impliquin moviment de recursos materials estan detallats en l'Annex Catàleg de Mitjans.
7 . ANNEX III : CATÀLEG DE MITJANS I RECURSOS
Per tal de que el catàleg de mitjans i recursos sigui operatiu i de fàcil utilització, es presentarà dividit en les següents activitats:
(...)
Es defineix el CECOP com el lloc físic on s'ubica el lloc de comandament de l'emergència.
Requereix tres habitacions on s'ubicaran:
La sala ha d'estar equipada amb els següents mitjans materials :
o Mitjans informàtics .
o Projector i Pantalla
o Altaveus i micròfons a efectes de connexió amb sala 2
o Dos telèfons exteriors
Sala 2: sala auxiliar d'operadors, amb capacitat per a 6 operadors per a transmissions per ràdio amb els cinc grups operatius i Lloc de Comandament Avançat.
La sala ha d'estar equipada amb mitjans de comunicació amb la Sala 1.
Gabinet d'Informació: el Gabinet d'Informació ha d'estar equipat amb:
o 5 telèfons exteriors
o Mitjans informàtics
o Connexió telefònica amb la Sala 1
TRANSMISSIONS
Inicialment les transmissions a Formentera són analògiques (Bombers, Protecció Civil i Policia Local), de manera que en el CECOP ha d'haver tants mitjans de comunicació com aquells operats pels diferents grups d'acció.
D'altra banda, la Guàrdia Civil es comunica amb Tetrapol, pel que serà necessari disposar en el CECOP d'un mitjà de comunicació d'aquest tipus.
Formentera ja disposa d'un repetidor digital operatiu de sistema Tetra i amb cobertura a tota l'illa. A mesura que les diferents unitats es vagin incorporant i adquirint aquest tipus de comunicacions, es podran reduir el nombre d'elements de transmissió, tenint en compte a més que el Tetra té possibilitats de connexió amb Tetrapol.
Un cop en funcionament el sistema Tetra haurà de formar-se:
No obstant això, el sistema Tetra assignarà nombre particulars a cada Cap Operatiu i de comandament a efectes de connexió directa.
9 . ANNEX V: CARTOGRAFIA
10 . ANNEX VI: REGISTRE CONTROL DE CANVIS
| Document Original |
|
| Data Lliurament |
|
| Arxiu Electrònic |
|
| Nº |
DATA DEL CANVI |
CAPÍTOL/APARTAT |
PÀGINES AFECTADES |
DESCRIPCIÓ DEL CANVI |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 . ANNEX: CORRECCIONS D’ACORD AMB L’INSTITUT DE LA DONA
| Pàgina |
Posa |
Ha de posar |
|---|---|---|
| 20 |
Risc per a l'home |
Risc per a les persones |
| 36 |
Al tècnic de l'IBANAT |
Personal tècnic de l'IBANAT |
| 76 |
Al tècnic d'emergència |
Al personal tècnic d'emergències |
| 60, 62, 64, 65, 85, 88, 243 |
Director |
Direcció |
| 62, 66, 73, 76, 78 |
Màxim Responsable |
La persona amb la major responsabilitat |
| 62, 64, 65, 72, 73, 87, 91, 95, 96, 103, 104, 243 |
Cap |
Prefectura |
| 66 |
L'interlocutor |
La persona interlocutora |
| 80 |
El representant |
La persona representant |
(...)
Igualment es crea la Junta Local de Protecció Civil i Emergències del Consell Insular de Formentera, segons preveu el punt 1.4 de l' PLATERFOR, com a òrgan consultiu de Protecció Civil de l'illa de Formentera amb les funcions establerta en l'Annex I de la mateixa norma .
La qual cosa es fa pública per a coneixement general.
Formentera, 19 de desembre 2013.
El president,
Jaume Ferrer Ribas