Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 23347
Aprovació definitiva de la modificació d’ordenances fiscals reguladores de diversos tributs
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, han resultat aprovades definitivament modificacions d’ordenances fiscals. Es publica el text íntegre de les mateixes per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril reguladora de les Bases de Règim Local, i d'acord amb el que disposen els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i tenint en compte allò que estableixen els articles 57 i 20 a 27 de la mateixa llei, s’estableix la present taxa.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la Taxa l'activitat municipal, tècnica i administrativa que té per objecte verificar si els actes d'edificació i ús del sòl a què es refereixen els articles 134 i 136 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’Ordenació i ús del Sòl de les Illes Balears, i que hagin de realitzar-se en el terme municipal, s'adapten a les normes urbanístiques previstes en l'esmentada Llei del d’Ordenació i Ús del sòl i en la normativa de planejament urbanístic d'aquest municipi.
Article 3. Subjecte passiu
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei General Tributària, que siguin propietaris o posseïdors o, si s'escau, arrendataris dels immobles en què es projecti realitzar les construccions, les instal·lacions o les obres.
2. En tot cas, tenen la condició de substituts del contribuent els constructors i contractistes de les obres.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu, les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Article 5. Base imposable
1. Constitueix la base imposable de la taxa:
a) El cost real i efectiu de l'obra civil, quan es tracta de moviments de terra i obres en general.
Del cost assenyalat en l’apartat anterior s'exclou el corresponent a la maquinària i instal·lacions industrials i mecàniques.
b) La superfície dels cartells de propaganda col·locats en forma visible des de la via pública.
Article 6. Quota tributària
La quota tributària resultarà d’aplicar a la base imposable els següents tipus de gravamen:
a) El 0,80 per cent.
b) 20 Euros per metre quadrat de cartell, en el supòsit 1.b de l’article anterior.
c) Modificacions de projectes aprovats d’edificació, amb augment del pressupost inicial, s’aplicarà, un 0,80% de l’augment de pressupost derivat de l’ampliació.
d) En el cas de modificació de projectes aprovats d’edificacions que no impliquin augment de pressupost inicial, el tècnic municipal competent calcularà el percentatge de modificació d’obra que suposa aquest canvi de projecte, i d’acord amb aquest percentatge s’aplicaran les següents tarifes:
Fins a un 25%: 0,25% de l’import del projecte
Fins a un 50%: 0,50% de l’import del projecte
Fins a un 100%: 0,80% de l’import del projecte
e) En les sol·licituds de pròrroga especial de llicències o de comunicacions prèvies, el 0,51% del valor de l’obra pendent d’executar, segons certificació expedida pel director tècnic d’aquesta, amb exclusió de la primera pròrroga sol·licitada amb els requisits previst en la Llei 2/2014, de 25 de març, d’Ordenació i ús del Sòl de les Illes Balears.
f) Parcel·lacions i segregacions, s’aplicarà una tarifa de 150 €.
g) En els actes subjectes a llicència, quan l'interessat desisteix abans que la resolució administrativa s’hagi dictada, la devolució pujarà als percentatges següents:
No es retornarà cap quantitat, si al final de la tramitació de la petició de llicència, aquesta es denega, s’arxiva la petició o es realitza menys obra de la sol·licitada inicialment, ja que la taxa se satisfà per l’activitat municipal desenvolupada per l’Ajuntament, tant tècnica com administrativa.
h) En els actes subjectes al règim de comunicació prèvia, quan l'interessat desisteix de la realització de les obres, la devolució pujarà als percentatges següents:
Article 7. Exempcions i modificacions
No es concedeix cap exempció ni cap bonificació en l'exacció de la taxa.
Article 8. Meritació
1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que constitueix el fet imposable. A aquest efecte, s'entén iniciada l'esmentada activitat en la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de la llicència urbanística o comunicació prèvia de realització d’obres, si el subjecte passiu la formula.
2. Quan les obres s'hagin iniciat o executat sense haver obtingut l'oportuna llicència o sense haver presentat l’oportuna comunicació prèvia de realització d’obres, la taxa es merita quan s'inicia efectivament l'activitat municipal per determinar si l'obra en qüestió és o no autoritzable, amb independència de la iniciació de l'expedient administratiu que pugui instruir-se per a l'autorització d'aquestes obres o la demolició si no fossin autoritzables.
3. L'obligació de contribuir, una vegada nascuda, no resulta afectada de cap manera per la denegació de la llicència o per la concessió condicionada a la modificació del projecte presentat, ni per la renúncia o desistiment del sol·licitant, independentment de que hagi estat o no donada la llicència o que l’Ajuntament s’hagi o no manifestat respecte a la comunicació presentada.
Article 9. Declaració
1. Les persones interessades en l'obtenció d'una llicència d'obres o en l’execució d’obres subjectes al règim de comunicació prèvia, han de presentar en el Registre General l'oportuna sol·licitud, i hi han d'adjuntar la documentació escaient en cada cas.
2. Si després de formulada la sol·licitud de llicència o presentada la comunicació prèvia de realització d’obres, es modifica o amplia el projecte, s'ha de fer saber a l'Administració municipal amb el pressupost nou o el reformat, i els plans i memòries de la modificació o ampliació.
Article 10. Liquidació i ingrés
10.1. En el moment de realitzar la sol·licitud o en el moment de la presentació de la comunicació prèvia, es practicarà la liquidació de la taxa.
10.2. L’esmentada liquidació haurà de fer-se efectiva a les arques municipals, com a condició prèvia per a la tramitació de l’oportú expedient.
Article 11. Infraccions i sancions.
En tot quant fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i també de les sancions que hi corresponen en cada cas, s'apliquen les disposicions establertes en la Llei General Tributària.
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal, entra en vigor i és aplicable l’endemà d’haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE CLAVEGUERAM
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 144 de la Constitució i per l'art. 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i d'acord amb el que disposen els articles 15 al 19 de la Llei 39/1988 de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la Taxa de Clavegueram que es regeix per aquesta Ordenança Fiscal, les normes de la qual s'atenen al que preveu l'art. 58 de l'esmentada Llei 39/1988.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la Taxa:
a) L'activitat municipal, tècnica i administrativa que té per objecte verificar si es donen les condicions necessàries per autoritzar la connexió a la xarxa de clavegueram municipal.
b) La prestació dels serveis d'evacuació de femtes, aigües pluvials negres i residuals a través de la xarxa de clavegueram municipal d’aquest Terme, i el seu tractament per depurar-les.
2. No estan subjectes a la taxa les finques derruïdes, declarades ruïnoses o que tinguin la condició de solar o terreny.
Article 2 bis. Meritació
1. Es merita la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'iniciï l'activitat municipal que constitueix el fet imposable, entenent-se'n iniciada:
a) En la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de la llicència de connexió, si el subjecte passiu la formula expressament.
b) Des que s'efectuï la connexió a la xarxa del clavegueram municipal. La meritació, per aquesta modalitat de la Taxa, es produirà independentment que hagi obtingut o no la llicència de connexió i sense prejudici de la iniciació de l'expedient administratiu que pugui instruir-se per a la seva autorització.
2. Els serveis d'evacuació de femtes, aigües pluvials, negres i residuals, i la seva depuració, tenen caràcter obligatori per a totes les finques del Municipi que tinguin façana a carrers, places o vies públiques on hi hagi clavegueram, tota vegada que la distància entre la xarxa i la finca no excedeixi de cent metres, i es meritarà la Taxa tot i que els interessats no efectuïn la connexió a la xarxa.
Article 3. Subjecte passiu
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'art. 33 de la Llei General Tributària que siguin:
a) Quan es tracta de la concessió de Llicència de connexió a la xarxa, el propietari, usufructuari o titular del domini útil de la finca.
b) Quan es tracta de prestació de serveis del número 1.b) de l'article anterior, els ocupants o usuaris de les finques municipal beneficiari dels esmentats serveis, qualsevol que sigui el seu títol: propietaris, usufructuaris, habitadors o arrendataris, fins i tot en precari.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, l'ocupant o usuari de les vivendes o locals els propietaris d'aquests immobles, els quals poden repercutir les quotes satisfetes sobre els respectius beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants o col·laborin en la realització d’una infracció tributària.
2. Els coparticips o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a que es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a ses seves respectives participacions de les obligacions tributàries de dites Entitats.
3.Els administradors de persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva competència per el compliment de les obligacions tributàries d’aquelles respondran subsidiàriament dels següents deutes:
4. La responsabilitat s’exigirà en tot cas en els termes i de conformitat al procediment previst en la Llei General Tributària.
Article 5. Quota tributària
1. La quota tributària corresponent a la concessió de la llicència o autorització de connexió a la xarxa de clavegueram s’exigirà per una sola vegada.
2. La quota tributària a exigir per la prestació dels serveis de clavegueram i depuració es determinarà de la següent manera:
Evacuació: es prendrà com a base, el consum d’aigua potable en metres cúbics, realitzant per cada finca o beneficiari segons procedeixi.
La quota exigible se satisfarà trimestralment i es determinarà en base als següents conceptes:
Quota de servei: que grava tots els beneficiaris, en facin ús o no.
Consum d’aigua: computat en metres cúbics.
Quota única mensual: quantitat que hauran de satisfer els usuaris del servei d’aigua potable els quals no disposen de mesuratge per comptador.
Per a determinar la quota, s’aplicaran a concepte base els tipus de la següent tarifa:
Ciutat de Felanitx:
1r. Quota de servei:
|
Vivenda unifamiliar o per cada habitatge en edificis comunitaris: |
0,90 €/mes |
|
Vivenda amb un comerç: |
1,78 €/mes |
|
Comerç: |
1,78 €/mes |
|
Indústries: |
2,70 €/mes |
|
Cafeteries, bars, restaurants i comerços en general: |
2,70 €/mes |
|
Serveis d’hospedatge (hotels, hostals, i similars) |
0,72 €/plaça/mes |
2ón. Quota de consum:
|
Quota: |
0,178 €/m3. |
|
Abonats sense comptador d’aigua potable: |
1,74 €/mes |
3r. Drets de connexió a la xarxa: 10,79 €.
Portocolom, Cala Ferrera, Cala Serena, S’Horta i Cas Concos:
Tarifa única:
|
Tipus d’immoble |
Tarifa |
|
Vivenda, apartaments i similars: |
25,97 € any |
|
Xalet: |
51,01 € any |
|
Bar, cateteria, restaurant i similars: |
103,07 € any |
|
Comerços: |
48,98 € any |
|
Hospedatge (places): |
21,48 € plaça i any |
|
Bugaderia, Rentat de cotxes i similars: |
161,85 € any |
Excepcionalment, en cas de fuites d’aigua verificades pels tècnics municipals, el consum a tenir en compte a efectes de l’aplicació de l’escala regulada en aquest article, serà la mitjana del consum corresponent als dotze mesos immediatament anteriors
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal, entra en vigor i és aplicable l’endemà d’haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SUBMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE.
Article 1. Fondament i naturalesa
D’acord amb el previst als articles 58 i 20.3 t) de la Llei 39/1988, de 28 desembre, reguladora de les hisendes locals, de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 de dit text legal, aquest Ajuntament estableix la taxa per subministrament d’aigua potable.
Article 2 – Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa tot subministrament d’aigua que l’ajuntament presti a través del seu servei d’aigües, ja sigui a domicilis de caire particular, o establiments comercials o industrials o de qualsevol altre classe.
Article 3.- Obligació de contribuir.
L’obligació de contribuir neix amb l’establiment del servei per part de l’Ajuntament, moment a partir del que es declara la utilització general d’aquest per tot el vecindari, essent condició indispensable per el naixement de l’obligació de contribuir el que es realitzi la prestació del servei.
La taxa merita des de la data en que s’autoritzi el subministrament, exigint-se per terminis vençuts.
Article 4.- Obligats al pagament.
Son subjectes passius obligats al pagament de la Taxa les persones naturals o jurídiques usuaris del servei.
Seran responsables subsidiaris els propietaris dels immobles en els que es presti el servei.
Article 5.- Quantia
Ciutat de Felanitx:
La quota tributària de la taxa regulada en aquesta ordenança serà la fixada en les tarifes relacionades seguidament:
1.- Quota proporcional:
|
Consum trimestral de 0 a 30 m3: |
0,36 €/m3. |
|
Consum trimestral de 31 a 60 m3: |
0,56€/m3. |
|
Consum trimestral de més de 60 m3: |
0,82 €/m3. |
Als comptadors per a solars, per a reg, i d’obres, se’ls hi aplicarà des de el primer m3. La tarifa del tercer tram, és a dir, en aquest cas 0,82 €/m3.
En el cas que un comptador subministri aigua a més d’un local comercial o vivenda unifamiliar i a fi de determinar el tram de facturació que correspongui, es dividirà el consum total trimestral registrat, pel nombre de locals amb activitat o vivendes ocupades, als qui és subministri aigua.
2.- Quota de servei
|
Vivenda unifamiliar o per cada vivenda en edificis comunitaris: |
1,90 €/mes |
|
Vivenda amb comerç: |
5,70 €/mes |
|
Jardí: |
3,80 €/mes |
|
Indústria: |
5,70 €/mes |
|
Cafeteries, bars, restaurants i comerços en general: |
3,80 €/mes |
|
Comptadors per obres: |
5,70 €/mes |
3.- Drets de connexió:
|
Vivenda unifamiliar o per cada vivenda en edificis comunitaris: |
22,80 € |
|
Vivenda amb comerç: |
68,42 € |
|
Jardí: |
45,61 € |
|
Indústria: |
68,42 € |
|
Cafeteries, bars, restaurants i comerços en general: |
45,61 € |
|
Comptadors per obres: |
68,42 € |
4.- Quota per lloguer i manteniment del comptador: 1,37 €/mes
Comptadors de 13/15 mm.
5.Noves escomeses:
Les noves escomeses es facturaran a preu de cost
Urbanització Sa Punta:
1.- Quota de consum:
|
Consum de 0 a 30 m3: |
0,35 €/m3. |
|
Consum de 31 a 60 m3: |
0,55 €/m3. |
|
Consum de més de 60 m3: |
0,80 €/m3. |
2.- Quota de servei:
|
Vivenda unifamiliar o per cada vivenda en edificis comunitaris : |
2,82 €/mes |
|
Vivenda amb comerç: |
8,46 €/mes |
|
Jardí: |
5,64 €/mes |
|
Indústria: |
8,46 €/mes |
|
Cafeteries, bars, restaurants i comerços en general: |
5,64 €/mes |
|
Comptadors per obres: |
8,46 €/mes |
3.- Drets de connexió:
|
Vivenda unifamiliar o per cada vivenda en edificis comunitaris: |
25,45 € |
|
Vivenda amb comerç: |
76,35 € |
|
Jardí: |
50,90 € |
|
Indústria: |
76,35 € |
|
Cafeteries, bars, restaurants i comerços en general: |
50,90 € |
|
Comptadors per obres: |
76,35 € |
4.- Quota per lloguer i manteniment del comptador: 0,96 €/mes
Excepcionalment, en cas de fuites d’aigua verificades pels tècnics municipals, el consum a tenir en compte a efectes de l’aplicació de l’escala regulada en aquest article, serà la mitjana del consum corresponent als dotze mesos immediatament anteriors, aplicant el tram de consum que correspongui a la diferència entre el consum efectiu i aquesta mitjana.
Article 6è. – Obligació de pagament.
1- L’obligació de pagament neix:
En el cas de nous subministres, en el moment de la seva sol·licitud
Si es tracta de subministres periòdics, el dia primer de cada trimestre natural.
En el cas de prestació d’altres serveis quan es sol·licitin o realitzin
Article 7è.- Terminis i formes de pagament.
1.- El pagament es realitzarà:
a. En el cas de nous subministres, per dipòsit previ en el moment de la seva sol·licitud
b. En el cas de subministraments periòdics, una vegada inclosos en el padró, per trimestre naturals, segons els següents terminis, en període voluntari.
Facturació del 1r. trimestre: mesos de juny i juliol
Facturació del 2n. trimestre: mesos de setembre i octubre
Facturació del 3r. trimestre: mesos de desembre i gener
Facturació del 4t. trimestre: mesos de març i abril següent.
Als efectes prevists en aquest apartat, les quotes trimestrals s’exigiran mitjançant el sistema de padró, que s’exposarà al públic per un termini de 15 dies hàbils per què els legítims interessats puguin examinar-ho i, si escau, formular les reclamacions oportunes. L’exposició al públic s’anunciarà en el BOIB.
c. En el cas de prestació d’altres serveis, per dipòsit previ en el moment de la seva sol·licitud.
d. En el cas de la primera liquidació, en els terminis que es fixin en la mateixa, d’acord amb el Reglament General de Recaptació i Llei General Tributària.
2. – L’ingrés de quotes es realitzarà preferentment mitjançant domiciliació bancària, i subsidiàriament mitjançant ingrés en els comptes bancaris que tingui habilitats l’ajuntament, o l’Agència Tributària de les Illes Balears com a organisme que té la delegació de la recaptació d’aquest tribut.
3. – El termini de constrenyiment serà a partir del dia següent al de finalització del termini de pagament en voluntari.
En cas que per qualque causa no es trobessin al cobrament els rebuts en els terminis de recaptació en voluntari assenyalats, es concedirà un termini de dos mesos a partir de l’aprovació definitiva del corresponent padró.
Article 8.- Normes de gestió
Apart de les normes establertes a la vigent l’Ordenança del Servei de Proveïment d’Aigua Potable, s’estableix el següent:
Les altes presentades dins del primer mes de cada termini de meritació trimestral, a partir del dia 1r de dit termini, les presentades amb posterioritat a partir del 1r. dia del termini de meritació següent.
Les baixes tindran efecte a partir del dia 1r del termini de meritació següent al que es formalitzi la petició.
No es tramitarà cap sol·licitud per els serveis i activitats recollits en aquesta Ordenança que requereixin l’ingrés d’un dipòsit previ, si no s’acredita degudament el referit ingrés.
Article 9.- Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran per el disposat en la Llei General Tributària, la seva normativa de desenvolupament i l’Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació de l’Ajuntament.
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal, entra en vigor i és aplicable l’endemà d’haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.
Felanitx, a 23 de desembre de 2014.
El Regidor Delegat d’Hisenda
Rafael Roig Grimalt