Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 22894
Aprovació definitiva de modificació d'Ordenances fiscals
Versió PDF
Adoptats per la Corporació Plenària, en sessió extraordinària celebrada el 18 de desembre de 2014, acords definitius de modificació de diverses Ordenances Fiscals reguladores del Tributs Municipals que posteriorment es relacionaran, es publiquen els citats acords i el text de les seves modificacions, als efectes previstos a l’Art 17.4 del R.D.L 2/2004 (Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals), per a la seva aplicació a partir del dia 1 de gener de 2015.
RELACIÓ ESMENTADA:
Ordenança Fiscal reguladora del Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana
Acord provisional elevat a definitiu:
1r- Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació provisional de modificació de l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 d'octubre de 2014, han estat presentades dins d'aquest termini escrit d'al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en nom propi i en representació del Grup Municipal del PSOE de l'Ajuntament de Calvià, acordant-se la seva desestimació i l'aprovació del text annex de l'Ordenança que recull aquesta modificació.
2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.
3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d'aquesta Jurisdicció.
Text de l'ordenança:
TÍTOL: Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana
FONAMENT LEGAL
Article 1.
L’Ajuntament de Calvià, d’acord amb l’article 106.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, fa ús de la facultat que li atorga l’article 15.1 del RDL 2/2004 ( Text refós de la llei reguladora de les hisendes locals ), seguirà percebent l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, previst a l’article 60.2 de dita Llei, l’exacció del qual s’efectuarà amb subjecció al que disposa aquesta Ordenança.
NATURALESA DEL TRIBUT
Article 2.
El tribut que es regula en aquesta Ordenança té la naturalesa d’impost directe.
FET IMPOSABLE
Article 3.
1. Aquest impost grava l’increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana i que es posi de manifest a conseqüència de transmetre’n la propietat per qualsevol títol o de constituir-ne o transmetre’n qualsevol dret real de gaudi limitatiu del domini.
2. Tendran la consideració de terrenys de naturalesa urbana el sòl urbà, el susceptible d’urbanització, l’urbanitzable programat o urbanitzable no programat, des del moment en què s’aprovi un Programa d’actuació urbanística, els terrenys que disposin de vies pavimentades o que hagin posat vorades a les voravies i que comptin, a més, amb clavegueram, subministrament d’aigua, subministrament d’energia elèctrica i enllumenat públic, i els que estiguin ocupats per construccions de naturalesa urbana.
3. No està subjecte a aquest impost l’increment de valor que experimentin els terrenys que tenguin la consideració rústica a efectes de l’impost sobre béns immobles. En conseqüència, s’entén subjecte l’increment de valor que experimentin els terrenys que han de tenir la consideració d’urbans a efectes de l’esmentat impost sobre béns immobles, amb independència que estiguin o no prevists d’aquesta manera en el Cadastre o en el Padró. Als efectes d’aquest impost, hi estarà també subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys integrats en els béns immobles, classificats com de característiques especials a efectes de l’impost sobre béns immobles.
4. Estaran exempts d’aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels actes següents:
a) Les aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, les adjudicacions que al seu favor i en pagament de les quals es verifiquin i les transmissions que es facin als cònjuges en el pagament dels seus havers comuns.
b) Les transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills/es, com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.
EXEMPCIONS I BONIFICACIONS
Article 4.
1. També estaran exempts d’aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels actes següents:
a) La constitució i la transmissió de qualsevol dels drets de servitud.
b) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a conjunt històricoartístic o que hagin estat declarats individualment d’interès cultural, segons l'establert a la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, quan les seves persones propietàries o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en dits immobles. A aquest efecte, l'ordenança fiscal establirà els aspectes substantius i formals de l’exempció.
2. Així mateix, estaran exempts d’aquest impost els corresponents increments de valor quan l'obligació de satisfer-los recaigui damunt les persones o entitats següents:
a) L’Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals a què pertanyi el municipi, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic de caràcter anàleg de les comunitats autònomes i de dites entitats locals.
b) El municipi de Calvià i altres entitats locals integrades o en què s'integri dit municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic de caràcter anàleg als organismes autònoms de l'Estat.
c) Les institucions que tenguin la qualificació de benèfiques o beneficodocents.
d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.
e) Els titulars de concessions administratives revertibles respecte als seus terrenys afectes.
f) La Creu Roja Espanyola.
g) Les persones o entitats a favor de les quals s’hagi reconegut l’exempció per tractats o convenis internacionals.
3.1. Podran gaudir d'una bonificació del 95% de les quotes que es reportin en les transmissions a títol lucratiu per causa de mort, respecte de la transmissió de la propietat de la vivenda habitual del o de la causant, dels locals afectes a l'activitat econòmica exercida per aquest, o de la constitució o transmissió d'un dret real de gaudi limitatiu de domini sobre els referits béns, a favor dels descendents, ascendents, per naturalesa o per adopció, i del o de la cònjuge. A l'efecte del gaudi de la bonificació, s'equipara el/la cònjuge a qui hagués conviscut amb el o la causant amb anàloga relació d'afectivitat i acrediti en tal sentit, en virtut de certificat expedit a aquest efecte, la seva inscripció en el Registre d'Unions de fet que correspongui.
En tot cas, per tenir dret a la bonificació és necessari el compliment dels següents requisits:
a) Tractant-se de la vivenda habitual, la persona adquirent ha d'haver conviscut amb el o la causant els dos anys anteriors a la defunció i mantenir l'adquisició i continuar empadronat en aquesta vivenda durant els cinc anys següents, tret que morís dins d'aquest termini.
b) Tractant-se de locals afectes a l'exercici de l'activitat de l'empresa individual o familiar o negoci professional de la persona morta, caldrà que la persona successora mantengui l'adquisició i l'exercici de l'activitat econòmica durants els cinc anys següents, tret que morís dins d'aquest termini.
c) De no complir-se el requisit de permanència al fet que es refereix en les lletres anteriors, el subjecte passiu haurà de satisfer la part de l'impost que hagués deixat d'ingressar com a conseqüència de la bonificació practicada i els interessos de demora, en el termini d'un mes a partir del canvi de domicili, de transmissió de la vivenda o local o del cessament de l'activitat, presentant a aquest efecte l'oportuna autoliquidació.
A l'efecte de l'aplicació de la bonificació, en cap cas tindran la consideració de locals afectes a l'activitat econòmica exercida per el/la causant els béns immobles de naturalesa urbana objecte de les activitats de lloguer i venda d'aquests béns.
3.2. Podran disfrutar d'una bonificació del 50% de les quotes que es reportin en les transmissions a títol lucratiu per causa de mort, respecte de la transmissió de la propietat dels béns immobiliaris, a excepció dels contemplats en l'apartat anterior del o de la causant, a favor dels descendents, ascendents, per naturalesa o per adopció, y del o de la cònjuge. A l'efecte del gaudi de la bonificació, s'equipara al/la cònjuge a qui hagués conviscut amb el o la causant amb anàloga relació d'afectivitat i acrediti en tal sentit, en virtut de certificat expedit a aquest efecte, la seva inscripció en el Registre d'Unions de fet que correspongui.
En tots els supòsits contemplats en aquest article, per tenir dret a qualsevol bonificació els béns immobles objecte de la transmissió no podran superar de forma individualitzada els 300.000 euros de valor cadastral.
No tindran dret a bonificació les transmissions que s'efectuiïn d'aparcaments i trasters.
Article 5.
De conformitat al disposat en la Disposició Addicional Segona , Apartat 3 , del Reial decret legislatiu 4/2004 (Text Refós de la Llei de l'Impost sobre Societats ) , no es reportarà l'Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana en ocasió de les transmissions de terrenys de naturalesa urbana derivades d'operacions a les quals resulti aplicable el règim especial regulat en el Capítol VIII del títol VII de la citada Llei , llevat de les relatives a terrenys que s'aportin a l'empara del previst en l'Article 94 de la Llei quan no es trobin integrats en una branca d'activitat.
En la posterior transmissió dels esmentats terrenys s'entendrà que el nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor no s'ha interromput per causa de la transmissió derivada de les operacions previstes en el Capítol VIII del títol VII.
Article 6.
A més a més de les exempcions i bonificacions establertes als dos articles anteriors, es podran reconèixer altres beneficis fiscals, a part dels expressament prevists a les normes amb rang de Llei o en els derivats de l’aplicació dels tractats internacionals.
SUBJECTES PASSIUS
Article 7.
1. És subjecte passiu de l’impost a títol de contribuent:
a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitats del domini a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l’entitat a què es refereix l’article 35 de la Llei general tributària, que adquireix el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitats del domini a títol onerós, la persona física o jurídica, o l’entitat a què es refereix l’article 35 de la Llei general tributària que transmeti el terreny, o que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
2. En els supòsits als quals es refereix la lletra b) de l’apartat anterior, tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l’entitat a què es refereix l’article 35 de la Llei general tributària, que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.
BASE IMPOSABLE
Article 8.
1. La base imposable d’aquest impost està constituïda per l’increment real del valor dels terrenys de naturalesa urbana, manifestat en el moment de la meritació i experimentat al llarg d’un període màxim de vint anys.
2. L’increment real s’obté aplicant sobre el valor del terreny en el moment de la meritació el percentatge que resulti del quadre següent:
|
Període |
% |
|
a) D’1 fins a 5 anys |
3,1 |
|
b) De fins a 10 anys |
2,8 |
|
c) De fins a 15 anys |
2,7 |
|
d) De fins a 20 anys |
2,7 |
3. Per tal de determinar el percentatge a què es refereix l’anterior apartat 2, s’aplicaran les regles següents:
1ª. L’increment de valor de cada operació gravada per aquest impost es determinarà d’acord amb el percentatge anual fixat per l’Ajuntament, per al període que comprengui el nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest dit increment.
2ª. El percentatge a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació serà el resultant de multiplicar el percentatge anual aplicable a cada cas concret pel nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest l’increment de valor.
3ª. Per determinar el percentatge anual aplicable a cada operació concreta, d’acord amb la regla primera, i per determinar el nombre d’anys pels quals s’ha de multiplicar dit percentatge anual, d’acord amb la regla segona, només es consideraran els anys complets que integrin el període de posada de manifest de l’increment de valor, sense que aquests efectes puguin considerar-se les fraccions d’anys de dit període.
En el supòsit de període de generació inferior a un any, no es computarà cap increment real del valor dels terrenys i, conseqüentment, la base imposable serà zero.
4. El valor del terreny en el moment de la meritació resultarà de l'establert als següents apartats:
a) En les transmissions de terrenys, el valor dels mateixos en el moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquest moment a l'efecte de l'Impost sobre Béns Immobles.
No obstant això, quan el valor cadastral dels terrensy sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l'aprovació de la citada ponència, es podrà liquidar provisionalment aquest impost conforme al mateix. En aquests casos, en la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys una vegada s'hagi obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte en les Lleis de pressupostos generals de l'estat.
Quan el terreny, fins i tot essent de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l'impost no tingui determinat valor cadastral en aquest moment, l'Ajuntament podrà practicar la liquidació quan l’esmentat valor cadastral sigui determinat, referint aquest valor al moment de la meritació.
b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, els percentatges anuals continguts a l'apartat 2 d'aquest article, s'aplicaran sobre la part del valor definit en la lletra anterior que representi, respecte al mateix, el valor dels referits drets calculat mitjançant l'aplicació de les normes fixades a l'efecte de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
c) En la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts en l'apartat 2 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit en el paràgraf a) que representi, respecte al mateix, el mòdul de proporcionalitat fixat a l'escriptura de transmissió o, en defecte d'això, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir o volum de les plantes a construir en vol o subsòl i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.
En els supòsits d'expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts en l'apartat 2 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, tret que el valor definit en el paràgraf a) sigui inferior. En aquest cas, prevaldrà aquest últim sobre el preu just.
e) Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència del procediment de valoració col.lectiva de caràcter general, i durant els cinc primers anys d'efectivitat dels nous valors cadastrals, es considerarà com a valor de terreny, o de la part d'aquest que correspongui segons les regles contingudes en l'apartat anterior, l'import que resulti d'aplicar als nous valors cadastrals la reducció del 40%.
Aquesta reducció no serà aplicable als supòsits en què els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col.lectiva al fet que es refereix siguin inferiors als fins llavors vigents.
En cap cas, el valor cadastral reduït podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col.lectiva.
f) L'usdefruit constituït a favor d'una persona jurídica, si s'establís per termini superior a 30 anys o per temps indeterminat, es considerarà fiscalment com a transmissió de plena propietat subjecte a condició resolutòria, estimant-se, per tant, el seu valor igual al 100 per 100 del valor del terreny.
QUOTA TRIBUTÀRIA
Article 9.
La quota d’aquest impost serà la que resulti d’aplicar a la base imposable el tipus del 28,00 per 100.
MERITACIÓ
Article 10.
1. L’impost es merita:
a)Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de la transmissió.
b)Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi limitatiu del domini, en la data en què tengui lloc la constitució o transmissió.
2. A l’efecte del que es disposa en l’apartat anterior, es considerarà com a data de la transmissió:
a)En els actes o contractes entre vius, la de l’atorgament del document públic i, quan es tracti de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un registre públic o la del seu lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.
b)En les transmissions per causa de mort, la de la defunció del o de la causant.
c)En les subhastes judicials, administratives o materials es prendrà excepcionalment la data del auto o providencia aprovant la rematada si en el mateix queda constància del lliurament de l'immoble. En qualsevol altre cas s'estarà a la data del document públic.
Article 11.
Quan es declari o es reconegui judicialment o administrativament que ha tengut lloc la nul·litat, la rescissió o la resolució de l’acte o el contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre aquest, el subjecte passiu tendrà dret a la devolució de l’impost pagat, sempre que aquest acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des que la resolució va ser ferma. I s’entendrà que hi ha efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d’efectuar les devolucions recíproques a què es refereix l’article 1.295 del Codi Civil.
Encara que l’acte o el contracte no hagin produït efectes lucratius, si la rescissió o resolució es declara per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l’impost, no hi haurà lloc per a cap devolució.
Article 12.
Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no procedirà la devolució de l’impost satisfet, i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació.
Article 13.
En els actes o els contractes entre els quals existeixi alguna condició, la seva qualificació es farà d’acord amb les prescripcions contingudes en el Codi Civil. Si fos suspensiva, l’impost no es liquidarà fins que aquesta no es compleixi. Si la condició fos resolutòria, l’impost s’exigirà, a reserva, quan la condició es compleixi, en el cas de fer-se la devolució oportuna, segons la regla de l’article anterior.
NORMES DE GESTIÓ
Article 14.
1. S’estableix com a obligatori el sistema d’autoliquidació. Els subjectes passius han d’autoliquidar l’impost segons el model establert per l’administració municipal.
2. Els subjectes passius hauran d’adjuntar a l’autoliquidació els documents on constin els actes o els contractes que originen la imposició. També s’hi adjuntaran una còpia simple visada per notari i el rebut de l’impost sobre béns immobles del darrer exercici meritat o el de l’immediat a l’anterior, als únics efectes de la correcta identificació de l’immoble transmès.
Així mateix, a les dades jurídiques de l'autoliquidació, hauran de consignar-se necessàriament els números d'identificació fiscal (NIF i CIF, per a persones físiques de nacionalitat espanyola i entitats, respectivament, i NIE, per a persones de nacionalitat estrangera), tant del subjecte passiu o, en el seu cas, del subjecte passiu substitut, com de l’adquirent, en la seva condició de nou titular en l'impost sobre béns immobles.
3. Previ a l’ingrés de la quota resultant de l’autoliquidació a la caixa municipal, es comprovarà que l’autoliquidació s’ha efectuat mitjançant la correcta aplicació de les normes reguladores, sense que, en cap cas, puguin atribuir-se valors, bases o quotes diferents de les resultants d’aquestes normes. No obstant això, en cas que es comprovàs l’existència d’error material en les dades consignades en l’autoliquidació, s’advertirà al declarant per a la seva correcció. De no efectuar-se, l’Administració municipal procedirà a la pràctica de la liquidació complementària que procedeixi i ho notificarà en el mateix moment a l’interessat.
4. L’autoliquidació i l’ingrés de la quota haurà de ser presentada en els següents terminis, des de la data en què es produeixi la meritació de l’impost:
a)Quan es tracti d’actes inter vivos, el termini serà de trenta dies hàbils.
b)Quan es tracti d’actes per causa de mort, el termini serà de sis mesos prorrogables fins a un any a sol·licitud del subjecte passiu.
Article 15.
Independentment del que es disposa en els apartats 1 i 2 de l’article anterior, també estan obligats a comunicar a l’Ajuntament la realització del fet imposable en els mateixos terminis que els subjectes passius:
a)En els supòsits prevists a l’apartat a) de l’article 7 d’aquesta Ordenança, sempre que s’hagin produït per negoci jurídic entres vius, la persona que faci la donació o que transmeti el dret real de què es tracti.
b)En els supòsits previstos en la lletra b) del mateix article, la persona que adquireixi o a que el seu es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
Article 16.
1. Els notaris o les notàries també estaran obligats o obligades a remetre a l’Ajuntament, dins de la primera quinzena de cada trimestre, una relació o índex que contingui tots els documents que han autoritzat en el trimestre anterior, i en els quals hi hagi els fets, els actes o negocis jurídics que posin de relleu la realització del fet imposable d’aquest impost, amb excepció feta dels actes d’última voluntat. També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, una relació dels documents privats que incloguin els mateixos fets, actes o negocis jurídics, que els hagin estat presentats per a coneixement i legitimació de firmes.
2. Si l’Administració sap de la realització d’un fet imposable que impliqui la meritació del present impost, i un cop comprovat que no s’ha procedit pel subjecte passiu a la presentació de la preceptiva autoliquidació en la forma i terminis assenyalats en l’article 14, es procedirà a la liquidació d’ofici de l’impost, amb les sancions i interessos de demora legalment aplicables.
3. Les autoliquidacions i liquidacions del present Impost podran ser utilitzades com mitjà de presentació davant la Gerència del Cadastre en Illes Balears de les declaracions cadastrals per alteració de la titularitat i per variació de la quota de participació en béns immobles. A tal fi, l’Ajuntament remetrà a la Gerència la informació precisa i la documentació acreditativa de les alteracions mitjançant els procediments i requisits que legalment es determinin.
INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ
Article 17.
La inspecció i la recaptació de l’impost es realitzarà d’acord amb el que preveuen la Llei general tributària i les altres lleis de l’Estat reguladores de la matèria, a més de les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 18.
Pel que fa a les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que correspongui en cada cas, s’aplicarà el règim regulat a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementen i desenvolupen.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança va ser aprovada definitivament dia 18 de desembre de 2014 i entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2015, sempre que amb anterioritat a aquesta data s’hagi produït la seva publicació en el BOIB, conforme al dispost a l'article 17.4 del RDL. 2/2004. La seva vigència es mantindrà fins que no se n’aprovi la derogació o modificació expressa.
Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei de recollida de fems
Acord provisional elevat a definitiu:
1r- Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació provisional de modificació de l'Ordenança reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida de fems, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 d'octubre de 2014, han estat presentades dins d'aquest termini escrit d'al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en nom propi i en representació del Grup Municipal del PSOE de l'Ajuntament de Calvià, acordant-se la seva desestimació i l'aprovació del text annex de l'Ordenança que recull aquesta modificació.
2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.
3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d'aquesta Jurisdicció.
Text de l'ordenança:
TÍTOL: Taxa per prestació del servei de recollida de fems
FONAMENT LEGAL, NATURALESA I OBJECTE
Article 1.
En ús de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i conformement al disposat als articles 15 a 19 i 20.4.s) del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l’Ajuntament de Calvià, continuarà percebent la "Taxa per prestació del Servei de Recollida de Fems", que es regirà per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen el que preveu l’article 57 amb relació a l’article 20.4.s) de l’esmentat RDL 2/2004.
1.2 Competències locals
1. L'Ajuntament de Calvià és competent per a la recollida dels residus municipals generats i dipositats en el municipi en la forma que s'estableixi en la present Ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal i autonòmica i en la legislació de règim local.
2. Correspon a l'Ajuntament de Calvià la potestat de vigilància i inspecció i la potestat sancionadora en l'àmbit de les seves competències.
3. L'Ajuntament de Calvià també és competent per a :
a)Aprovar en el marc de les seves competències i en coordinació amb el pla nacional marc i amb els plans autonòmics de gestió de residus, el seu propi programa de gestió de residus i/o el seu programa de prevenció de residus. En el seu cas, el pla de gestió de residus podrà incloure el programa de prevenció de residus.
b) Recollir els residus comercials no perillosos en els termes que s'estableixen en la present Ordenança.
c) Recollir els residus domèstics industrials en els termes que s'estableixen en la present Ordenança.
1.3 Definicions
a)Residus municipals: seran residus de competència municipal,
a.1. els residus domèstics.
a.2. els residus comercials no perillosos
a.3. els residus domèstics generats en les indústries
b) Residus domèstics: residus generats en les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.
Tindran també la consideració de residus domèstics:
b.1. els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries.
b.2. els que es generin en les llars d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.
b.3. els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
c) Residus comercials: els generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i els mercats, així com de la resta del sector serveis.
FET IMPOSABLE
Article 2.
1. Constitueix el fet imposable de la Taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida i transport, de fems domiciliaris i residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments, llocs d'amarratge a ports esportius i locals o establiments on s’exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.
2. A aquest efecte, es considerarà fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes o deixalles d’alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, i s’exclouen d’aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d’obres, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o la recollida dels quals o abocament exigeixi l’adopció d’especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.
3. Així mateix, constitueix el fet imposable la prestació del servei, de caràcter voluntari i prèvia sol·licitud de l’interessat, de recollida i transport de mobles, estris i matalassos no procedents d’habitatges particulars, restes de jardineria i poda, a més d’animals morts.
4. No està subjecte a la Taxa la prestació de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:
a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliàries i urbanes d’indústries i laboratoris.
b) Recollida d’enderrocs d’obres a solars i locals.
c) Descàrrega als abocadors municipals de fems, estris, restes i deixalles no procedents del Servei Municipal de Recollida.
SUBJECTES PASSIUS
Article 3.
1. Són subjectes passius contribuents:
a) Les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003 general tributària, que sol·licitin o resultin beneficiades o afectades pel servei.
b) Les persones físiques o jurídiques sol.licitants dels serveis, de caràcter voluntari, relacionats en l'apartat 3 de l'article 2 d'aquesta Ordenança.
2. Pel que fa al supòsit de l’apartat a) anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, en el seu cas, les quotes satisfetes sobre els beneficiaris o afectats pel servei.
RESPONSABLES
Article 4.
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003 general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris les persones i entitats que assenyala l’article 43 de la Llei general tributària.
EXEMPCIONS I BONIFICACIONS
Article 5.
1. Tindrà caràcter gratuït el servei de recollida de mobles i estris d’habitatges particulars, a sol·licitud de l’interessat.
2. Gaudiran de bonificació del 50 per 100 de l’import de la Taxa els subjectes passius contribuents que tinguin la condició de caps de família i siguin pensionistes o minusvàlids (considerant-se a aquest efecte com a minusvàlids aquells que tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100, d’acord amb el barem de la Disposició Addicional Segona de la Llei 26/1990, de 20 de desembre, i els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors, respecte del Salari Mínim Interprofessional (SMI), d’acord amb el següent barem:
Unitat familiar de:
- 6 Membres sense superar 3 vegades el SMI
- 5 Membres sense superar 2,5 vegades el SMI
- 4 Membres sense superar 2 vegades el SMI
- 3 Membres sense superar 1,5 vegades el SMI
- 2 Membres sense superar 1 vegada el SMI
A l’efecte de l’aplicació de l’esmentada bonificació, s’entenen per ingressos familiars els corresponents als membres de la unitat familiar; es computen com a ingressos, i membres integrants aquells que assenyala la Llei reguladora de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Els ingressos familiars es justificaran mitjançant còpia de la declaració o declaracions presentades a efectes de l’Impost sobre la renda de les persones físiques corresponents a l’exercici immediat anterior al de la sol·licitud de bonificació o mitjançant qualssevol altres documents que expressament poguessin interessar-se per l’administració municipal.
L’aplicació de la tarifa bonificada s’efectuarà a instància dels interessats i tindrà caràcter anual. La seva vigència cessarà el 31 de desembre de cada exercici, al final del qual s’haurà de renovar la sol·licitud a efectes de la seva aplicació, si escau, per a l’exercici següent.
QUOTA TRIBUTÀRIA
Article 6.
La quota tributària quedarà determinada per l’aplicació del següent
|
QUADRE DE TARIFES |
Tarifa |
|
1.1 Hotels, hostals, pensions i hotels-apartaments, en què es facilitin al públic tant el servei d’allotjament com el de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça, a l’any |
37,85 |
|
1.1.1. Establiments de l’epígraf 1.1 en què es presti la Recollida Selectiva de residus |
30,28 |
|
1.2Hotels-Residències, Hostals-Residència i Residències-Apartaments, Motels i Ciutats de Vacances en què no es presti el servei de menjador, per plaça, a l’any |
20,98 |
|
1.2.1.Establiments de l’ epígraf 1.2 en què es presti la Recollida Selectiva de residus Les activitats i serveis complementaris distints als d’allotjament i menjars, que es prestin al recinte dels establiments hotelers, seran objecte de liquidació independent i separada, de conformitat a l’epígraf i tarifa de la present Ordenança que els correspongui |
16,78 |
|
1.3 Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjars, la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any |
753,58 |
|
1.3.1.Ídem.amb recollida selectiva(RS) |
640,94 |
|
1.4. Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
7,93 |
|
1.4.1. Ídem. con RS |
6,72 |
|
1.4.2 En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.4 i 1.4.1, serà superior a |
2.456,23 |
|
1.5. Cafeteries, pizzeries i altres establiments en què se serveixin menjars, llevat dels esmentats als epígrafs 1.3. i 1.4., la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any |
624,75 |
|
1.5.1.Ídem amb R.S |
531,38 |
|
1.6. Els mateixos,la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
6,57 |
|
1.6.1 Ídem con R.S |
5,57 |
|
1.6.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.6 i 1.6.1, serà superior a |
2.134,07 |
|
1.7.Bars, cafès, bodegues, pubs i establiments similars en què no se serveixin menjar, gelateries, chips-hamburgueses, sales de ball o de joc, la superfície tributable dels quals no excedeixi de 100 m2, a l’any |
383,89 |
|
1.7.1.Ídem amb R.S |
326,62 |
|
1.8.Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
4,04 |
|
1.8.1.Ídem amb R.S |
3,41 |
|
1.8.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.8 i 1.8.1 serà superior a |
1.888,04 |
|
1.9.Locals Comercials i Industrials en general i, en particular, forns, confiteries, ultramarins, comestibles, carnisseries, peixateries, botelleries, venda de roba i confeccions, fusteries, bugaderies, llibreries premsa, articles de pell, sabateries, drogueries, papereries, tendes de bijuteria, benzineres, farmàcies, fontaneries, pintures, oficines, venda ceràmica i porcellana, joieries, ferreteries, rellotgeries, garatges i reparació de vehicles, venda material elèctric i electrodomèstics, material fotogràfic, estancs, venda de souvenirs, artesania i objectes de regal, jugueteries, agències de viatges, lloguer de cotxes, perruqueries d’homes i dones, guarderies infantils, centres d’assistència sanitària, oficines bancàries i d’estalvi, jocs recreatius, clubs i societats recreatives, la superfície tributable dels quals no passi de 60 m2, a l’any |
290,90 |
|
1.9.1Ídem amb R.S |
247,42 |
|
1.9.2.Locals comercials, la superfície tributable del quals sigui de 61 a 100 m2, a l'any |
291,37 |
|
1.9.3.Ídem amb R.S |
247,89 |
|
1.10.Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2 de superfície útil, por m2, a l’any |
3,05 |
|
1.10.1Ídem amb R.S |
2,59 |
|
1.10.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.10 i 1.10.1, serà superior a |
1.681,78 |
|
1.11. Centres d’ensenyament amb internat o mig pensionat, per plaça, a l’any |
4,82 |
|
1.11.1Ídem con R.S |
4,10 |
|
1.12. Centres d’ensenyament sense internat per plaça, a l’any |
1,39 |
|
1.12.1Ídem con R.S |
1,17 |
|
1.13. Cines, teatres i espectacles a locals tancats per plaça o localitat a l’any |
1,39 |
|
1.14. Habitatges particulars en general |
|
|
1.14.1.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable inferior o igual a 69 m2 a l’any |
68,00 |
|
1.14.2.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 69 m2 i inferior o igual a 110 m2. a l’any |
85,00 |
|
1.14.3.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 110 m2 i inferior o igual a 200 m2. a l’any |
135,00 |
|
1.14.4.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 200 m2. a l’any |
171,00 |
|
1.15. Apartaments turístics, al any |
113,53 |
|
1.15.1Apartaments turístics en què es presti la Recollida Selectiva de residus |
96,54 |
|
1.16.Llocs d’amarratge a ports esportius, a l'any |
59,71 |
|
1.17.Supermercats o autoserveis de fins a 100 m2, a l’ any |
1.566,76 |
|
1.17.1Ídem amb R.S |
1.332,65 |
|
1.18.Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any |
16,43 |
|
1.18.1Ídem amb R.S |
13,95 |
|
1.19.Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any |
17,23 |
|
1.19.1Ídem amb R.S |
14,66 |
|
1.20.Els mateixos amb superfície tributable de m s de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any |
18,05 |
|
1.20.1Ídem amb R.S |
15,34 |
|
1.21.Els mateixos, amb superfície tributable de més de 1000 m2, por m2, a l’ any |
19,00 |
|
1.21.1Ídem amb R.S |
16,16 |
|
1.22.Discoteques i sales de festa, la superfície tributable de les quals no passi de 100 m2, a l’ any |
415,38 |
|
1.22.1Ídem amb R.S |
353,36 |
|
1.23. Las mateixes, amb superfície tributable de més de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any |
4,37 |
|
1.23.1Ídem amb R.S |
3,69 |
|
1.24. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any |
4,47 |
|
1.24.1Ídem amb R.S |
3,82 |
|
1.25. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any |
4,71 |
|
1.25.1Ídem amb R.S |
4,00 |
|
1.26.Las mateixes, amb superfície tributable de més de 1000 m2, sense excedir de 3.000 m2, per m2, a l’ any |
4,94 |
|
1.26.1Ídem amb R.S |
4,20 |
|
1.27.Les mateixes, amb superfície tributable de més de 3000 m2, per m2, a l’ any |
5,17 |
|
1.27.1Ídem. amb R.S |
4,40 |
|
1.28.Parades Mercat Estiu |
148,48 |
|
1.29.Parades Mercat periòdic (Mòdul mínim 2,8 x 2,0 = 5,60 m2) |
47,51 |
SERVEIS ESPECIALS DE RECOLLIDA DE L’ÀREA DE MANTENIMENT MEDIAMBIENTAL
|
Tarifa |
|
|
2.1.Matalassos no domiciliaris, per unitat |
7,69 |
|
2.2.Animals domèstics morts , per unitat |
49,17 |
|
2.3. Restes de jardineria i poda (més de 30 litres) amb recollida normal |
8,84 €/m3 o fracció |
|
2.4 Ídem anterior amb recollida amb grua o pinça |
10,71 €/m3 o fracció |
|
2.5 Mobiliari i estris de procedència distinta d’habitatges particulars amb recollida normal |
8,84 €/m3 o fracció |
|
2.6 Ídem anterior amb recollida amb grua o pinça |
10,71 €/m3 o fracció |
A les tarifes de la present Ordenança els serà d’aplicació, quan legalment pertoqui, l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA).
MERITACIÓ DE LA TAXA I NORMES DE GESTIÓ I COBRAMENT
Article 7.
1. En el supòsit determinat a l’article 2.1, es merita la Taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris als carrers i llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la Taxa. Un cop iniciada la prestació del servei, la meritació es produirà l’1 de gener de cada any, i el període impositiu comprendrà l’any natural, llevat dels següents supòsits:
1.1. Quan s’iniciï la prestació del servei en el primer semestre, s’abonarà en concepte de Taxa la quota anual íntegra. Si l’inici de la prestació té lloc en el segon semestre de l’exercici, es liquidarà la meitat de la quota anual.
1.2. Si se cessa definitivament en l’ús de la prestació del servei durant el primer semestre de l’exercici procedirà la devolució de la meitat de la quota anual. Si el cessament definitiu té lloc al segon semestre, no procedirà la devolució de cap quantitat.
Les devolucions es tramitaran amb sol·licitud expressa prèvia dels contribuents i, en el seu cas, dels seus substituts. S’hi adjuntarà el rebut original abonat i s’haurà d’acreditar el cessament definitiu en l’ús de la prestació del servei, en la forma següent:
a) Si es tracta d’una activitat econòmica, mitjançant l’aportació de fotocopia de la Baixa Censal, per cessament definitiu a l’activitat respecte de l’Impost sobre Activitats Econòmiques. Així mateix, la sol·licitud haurà de contenir petició dirigida al Departament de Llicències demanant la conseqüent anul·lació de la llicència d’obertura de l’establiment.
b) Quan es tracti d’habitatges, mitjançant l’aportació de fotocopia d’Escriptura o Document Públic, acreditatius de la transmissió del domini de l’immoble gravat.
2. Anualment es formaran els Padrons en els quals figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, els quals seran exposats al públic per un mes a efectes de notificació als interessats i presentació de reclamacions si escau, amb anunci previ al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d’anuncis municipal.
3. Transcorregut el termini d’exposició al públic, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament els Padrons, que serviran de base per als documents cobratoris corresponents.
4. Els titulars de l’explotació d’establiments hotelers, apartaments turístics i de les restants activitats comercials i industrials afectades per la present Ordenança que vulguin intergrar-se al Programa de Recollida Selectiva de Residus hauran de formular sol·licitud a aquest efecte davant l’administració municipal. Si dita sol·licitud, i l’inici de la prestació efectiva de la referida modalitat de recollida selectiva es produeixen durant el primer quatrimestre de l’any, li serà d’aplicació la tarifa de la taxa prevista a aquest efecte per al respectiu any en curs. En cas contrari dita tarifa s’aplicarà a partir de l’exercici següent.
5. Les baixes s’hauran de cursar abans de la finalització de l’anualitat, mitjançant notificació a l’Ajuntament, i tindran efectes a partir de la següent. Qui incompleixi aquesta obligació, continuaran subjectes al pagament de l’exacció. La durada de la baixa no podrà ser inferior a dotze mesos; en conseqüència, no s’entén com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol classe d’habitatges, comerços i indústries per un període inferior a l’abans assenyalat.
Les modificacions d’ordre físic (superfície, esbucament, etc.) jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d’ús o destinació, de classe o categoria, etc.) hauran d’ésser comunicades a l’Administració Municipal, i sortiran efecte a partir de l’exercici següent al de la comunicació.
6. Els supòsits d’activitats comercials o de tipus d’immobles no recollits de forma específica o genèrica als epígrafs del Quadre de Tarifes de l’art. 6 de l’Ordenança podran ésser objecte de Concert Fiscal per a la determinació de la quota, a requeriment de l’Administració Municipal als subjectes passius o als seus substituts; si no se subscriu aquest Concert, es liquidarà la Taxa per l’aplicació de la Tarifa de major analogia de les existents al Quadre de Tarifes.
7. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, d’acord a les normes del Reglament general de recaptació.
8. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració de la qual es formalitzarà l’oportú expedient, d’acord amb el previngut al vigent Reglament general de recaptació.
9. Superfície tributable. Als epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà en la següent forma:
a) En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l’establiment i sumant, en el seu cas, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d’exposició al públic o usats per aquest.
b) En els habitatges particulars en general, la superfície tributable serà la total construïda de l’immoble que a aquests efectes figuri al Cadastre immobiliari respecte de l’Impost sobre Béns Immobles. S’exclourà de dit total, en el seu cas, la superfície construïda corresponent a aparcaments que figurin englobats juntament amb l’habitatge en l’esmentat Cadastre.
10. En el supòsit de modificar-se dintre del mateix exercici el Quadre de Tarifes contingut a l’article 6 de la present Ordenança, les quotes es prorratejaran proporcionalment als períodes de vigència de les respectives Tarifes, girant-se les liquidacions parcials a compte i complementàries que escaigui.
Amb aquesta finalitat, s’elaboraran en cada cas els respectius padrons de contribuents, que seran objecte d’exposició pública prèvia a la seva aprovació definitiva, i es determinaran també els terminis de pagament en període voluntari mitjançant el preceptiu Edicte de Cobrament.
11. La tarifa corresponent al tractament i/o eliminació de fems únicament serà d’aplicació a partir de la data d’inici de la presentació efectiva de l’esmentat servei.
GESTIÓ, LIQUIDACIÓ I RECAPTACIÓ
Article 8.
La gestió, liquidació i recaptació de la taxa es durà a terme per l'empresa municipal CALVIÀ 2000 S.A., de conformitat a l'acord d'atribució d'aquestes facultats a la citada Entitat, adoptat per la Corporació Plenària en data 26 d'Octubre de 2011.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 9.
En tot allò relatiu a la qualificació d’infraccions tributàries, i de les sancions que els correspongui en cada cas, se sotmetrà al que disposen els articles 191 a 212 de la Llei 58/2003 general tributària.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança Fiscal, aprovada definitivament en data 18 de desembre de 2014, i prèvia la seva publicació en el BOIB en els termes prevists a l’art. 17.4 del RDL 2/2004, entrarà en vigor a partir de l'1 de gener de 2015, i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada o modificada.
Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per serveis de tractament i eliminació dels residus sòlids urbans
Acord provisional elevat a definitiu:
1r- Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació provisional de modificació de l'Ordenança reguladora de la Taxa per serveis de tractament i eliminació dels residus sòlids urbans, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 d'octubre de 2014, han estat presentades dins d'aquest termini escrit d'al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en nom propi i en representació del Grup Municipal del PSOE de l'Ajuntament de Calvià, acordant-se la seva desestimació i l'aprovació del text annex de l'Ordenança que recull aquesta modificació.
2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.
3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d'aquesta Jurisdicció.
Text de l'ordenança:
TÍTOL: Taxa per serveis de tractament i eliminació dels residus sòlids urbans.
FONAMENT I NATURALESA
Article 1.
En ús de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 a 19 del Text Refós de la Llei d'hisendes locals aprovat pel Reial Decret 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la Taxa per serveis relatius al tractament dels residus sòlids urbans, que es regirà per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual s'ajusten al que disposa l’article 57 del mencionat Text refós.
FET IMPOSABLE
Article 2.
1. Constitueix el fet imposable d'aquesta Taxa la prestació dels serveis al fet que es refereix l'Ordenança fiscal de la Taxa per tractament, transferència i transport dels residus sòlids urbans de la Illa de Mallorca, aprovada pel Consell de Mallorca amb caràcter definitiu el dia 23 de desembre de 1996.
SUBJECTES PASSIUS
Article 3.
a) Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, General Tributària, que es beneficiïn de la prestació del servei, entenent-se beneficiats, en tot cas, tots els subjectes passius contribuents o substituts obligats al pagament de la Taxa per prestació del Servei de Recollida de fems.
b)Tindran la condició de substitus dels contribuents els propietaris dels immobles gravats per la Taxa.
RESPONSABLES
Article 4.
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les Societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.
QUOTA TRIBUTÀRIA
Article 5.
La quota tributària quedarà determinada per l’aplicació del següent
|
QUADRE DE TARIFES |
Tarifa Tractament i Eliminació |
|
1.1.Hotels, hostals, pensions i hotels-apartaments, en què es facilitin al públic tant el servei d’allotjament com el de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça, a l’any |
50,59 |
|
1.1.1. Establiments de l’epígraf 1.1 en què es presti la Recollida Selectiva de residus |
40,46 |
|
1.2.Hotels-Residències, Hostals-Residència i Residències-Apartaments, Motels i Ciutats de Vacances en què no es presti el servei de menjador, per plaça, a l’any |
31,26 |
|
1.2.1. Establiments de l’ epígraf 1.2 en què es presti la Recollida Selectiva de residus Les activitats i serveis complementaris distints als d’allotjament i menjars, que es prestin al recinte dels establiments hotelers, seran objecte de liquidació independent i separada, de conformitat a l’epígraf i tarifa de la present Ordenança que els correspongui |
25,02 |
|
1.3 Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjars, la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any |
631,38 |
|
1.3.1.Ídem.amb recollida selectiva(RS) |
631,38 |
|
1.4. Els mateixos,la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
9,18 |
|
1.4.1. Ídem. con RS |
9,18 |
|
1.4.2 En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.4 i 1.4.1, serà superior a |
1.556,53 |
|
1.5. Cafeteries, pizzeries i altres establiments en què se serveixin menjars, llevat dels esmentats als epígrafs 1.3. i 1.4., la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any |
526,15 |
|
1.5.1Ídem amb R.S |
526,15 |
|
1.6. Els mateixos,la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
7,04 |
|
1.6.1.Ídem con R.S |
7,04 |
|
1.6.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.6 i 1.6.1, serà superior a |
1.133,04 |
|
1.7.Bars, cafès, bodegues, pubs i establiments similars en què no se serveixin menjar, gelateries, chips-hamburgueses, sales de ball o de joc, la superfície tributable dels quals no excedeixi de 100 m2, a l’any |
420,92 |
|
1.7.1.Ídem amb R.S |
420,92 |
|
1.8. Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any |
3,85 |
|
1.8.1. Ídem amb R.S |
3,85 |
|
1.8.2. En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.8 i 1.8.1 serà superior a |
942,23 |
|
1.9. Locals Comercials i Industrials en general i, en particular, forns, confiteries, ultramarins, comestibles, carnisseries, peixateries, botelleries, venda de roba i confeccions, fusteries, bugaderies, llibreries premsa, articles de pell, sabateries, drogueries, papereries, tendes de bijuteria, benzineres, farmàcies, fontaneries, pintures, oficines, venda ceràmica i porcellana, joieries, ferreteries, rellotgeries, garatges i reparació de vehicles, venda material elèctric i electrodomèstics, material fotogràfic, estancs, venda de souvenirs, artesania i objectes de regal, jugueteries, agències de viatges, lloguer de cotxes, perruqueries d’homes i dones, guarderies infantils, centres d’assistència sanitària, oficines bancàries i d’estalvi, jocs recreatius, clubs i societats recreatives, la superfície tributable dels quals no passi de 60 m2, a l’any |
239,38 |
|
1.9.1. Ídem amb R.S |
239,38 |
|
1.9.2. Locals comercials, la superfície tributable del quals sigui de 61 a 100 m2, a l'any |
341,98 |
|
1.9.3. Ídem amb R.S |
341,98 |
|
1.10. Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2 de superfície útil, por m2, a l’any |
2,61 |
|
1.10.1Ídem amb R.S |
2,61 |
|
1.10.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.10 i 1.10.1, serà superior a |
973,84 |
|
1.11.Centres d’ensenyament amb internat o mig pensionat, per plaça, a l’any |
5,50 |
|
1.11.1Ídem con R.S |
5,50 |
|
1.12.Centres d’ensenyament sense internat per plaça, a l’any |
1,55 |
|
1.12.1Ídem con R.S |
1,55 |
|
1.13. Cines, teatres i espectacles a locals tancats per plaça o localitat a l’any |
1,55 |
|
1.14. Habitatges particulars en general |
|
|
1.14.1.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de fins a 110 m2. a l’any |
42,86 |
|
1.14.2Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 110 m2. a l’any |
47,82 |
|
1.14.3Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 110 m2 i inferior o igual a 200 m2. a l’any |
55,37 |
|
1.14.4Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 200 m2. a l’any |
62,86 |
|
1.15. Apartaments turístics, al any |
148,26 |
|
1.15.1Apartaments turístics en què es presti la Recollida Selectiva de residus |
126,06 |
|
1.16. Llocs d’amarratge a ports esportius, a l'any |
64,76 |
|
1.17. Supermercats o autoserveis de fins a 100 m2, a l’ any |
845,31 |
|
1.17.1Ídem amb R.S |
845,31 |
|
1.18. Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any |
7,75 |
|
1.18.1Ídem amb R.S |
7,75 |
|
1.19. Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any |
8,79 |
|
1.19.1 Ídem amb R.S |
8,79 |
|
1.20. Els mateixos amb superfície tributable de m s de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any |
9,85 |
|
1.20.1Ídem amb R.S |
9,85 |
|
1.21. Els mateixos, amb superfície tributable de més de 1000 m2, por m2, a l’ any |
11,26 |
|
1.21.1Ídem amb R.S |
11,26 |
|
1.22. Discoteques i sales de festa, la superfície tributable de les quals no passi de 100 m2, a l’ any |
384,17 |
|
1.22.1Ídem amb R.S |
384,17 |
|
1.23. Las mateixes, amb superfície tributable de més de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any |
3,95 |
|
1.23.1Ídem amb R.S |
3,95 |
|
1.24. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any |
4,24 |
|
1.24.1Ídem amb R.S |
4,24 |
|
1.25. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any |
4,56 |
|
1.25.1Ídem amb R.S |
4,56 |
|
1.26. Las mateixes, amb superfície tributable de més de 1000 m2, sense excedir de 3.000 m2, per m2, a l’ any |
4,86 |
|
1.26.1Ídem amb R.S |
4,86 |
|
1.27. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 3000 m2, per m2, a l’ any |
5,06 |
|
1.27.1Ídem. amb R.S |
5,06 |
|
1.28. Parades Mercat Estiu |
136,68 |
|
1.29. Parades Mercat periòdic (Mòdul mínim 2,8 x 2,0 = 5,60 m2) |
43,73 |
A les tarifes de la present Ordenança els serà d’aplicació, quan legalment pertoqui, l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA)
EXEMPCIONS I BONIFICACIONS
Article 6.
Gaudiran de bonificació del 50 per 100 de l’import de la Taxa els subjectes passius contribuents que tinguin la condició de caps de família i siguin pensionistes o minusvàlids (considerant-se a aquest efecte com a minusvàlids aquells que tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100, d’acord amb el barem de la Disposició Addicional Segona de la Llei 26/1990, de 20 de desembre, i els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors, respecte del Salari Mínim Interprofessional (SMI), d’acord amb el següent barem:
Unitat familiar de:
- 6 Membres sense superar 3 vegades el SMI
- 5 Membres sense superar 2,5 vegades el SMI
- 4 Membres sense superar 2 vegades el SMI
- 3 Membres sense superar 1,5 vegades el SMI
- 2 Membres sense superar 1 vegada el SMI
A l’efecte de l’aplicació de l’esmentada bonificació, s’entenen per ingressos familiars els corresponents als membres de la unitat familiar; es computen com a ingressos, i membres integrants aquells que assenyala la Llei reguladora de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Els ingressos familiars es justificaran mitjançant còpia de la declaració o declaracions presentades a efectes de l’Impost sobre la renda de les persones físiques corresponents a l’exercici immediat anterior al de la sol·licitud de bonificació o mitjançant qualssevol altres documents que expressament poguessin interessar-se per l’administració municipal.
L’aplicació de la tarifa bonificada s’efectuarà a instància dels interessats i tindrà caràcter anual. La seva vigència cessarà el 31 de desembre de cada exercici, al final del qual s’haurà de renovar la sol·licitud a efectes de la seva aplicació, si escau, per a l’exercici següent.
MERITACIÓ DE LA TAXA I NORMES DE GESTIÓ I COBRAMENT
Article 7.
1. Es merita la Taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciat des que s'efectuiï la prestació del servei de recollida de fems. Una vegada iniciada la prestació del servei, la meritació es produirà l'1 de gener de cada any, i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat dels següents supòsits:
1.1. Quan s’iniciï la prestació del servei en el primer semestre, s’abonarà en concepte de Taxa la quota anual íntegra. Si l’inici de la prestació té lloc en el segon semestre de l’exercici, es liquidarà la meitat de la quota anual.
1.2. Si se cessa definitivament en l’ús de la prestació del servei durant el primer semestre de l’exercici procedirà la devolució de la meitat de la quota anual. Si el cessament definitiu té lloc al segon semestre, no procedirà la devolució de cap quantitat.
Les devolucions es tramitaran amb sol·licitud expressa prèvia dels contribuents i, en el seu cas, dels seus substituts. S’hi adjuntarà el rebut original abonat i s’haurà d’acreditar el cessament definitiu en l’ús de la prestació del servei, en la forma següent:
a) Si es tracta d’una activitat econòmica, mitjançant l’aportació de fotocopia de la Baixa Censal, per cessament definitiu a l’activitat respecte de l’Impost sobre Activitats Econòmiques. La sol·licitud haurà de contenir petició dirigida al Departament de Llicències demanant la conseqüent anul·lació de la llicència d’obertura de l’establiment.
b) Quan es tracti d’habitatges, mitjançant l’aportació de fotocopia d’Escriptura o Document Públic, acreditatius de la transmissió del domini de l’immoble gravat.
2. Anualment es formaran els Padrons en els quals figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, els quals seran exposats al públic per un mes a l'efecte de notificació als interessats i presentació de reclamacions si escau, amb anunci previ al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d’anuncis municipal.
3. Transcorregut el termini d’exposició al públic, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament els Padrons, que serviran de base per als documents cobratoris corresponents.
4. Les baixes s’hauran de cursar abans de la finalització de l’anualitat, mitjançant notificació a l’Ajuntament, i tindran efectes a partir de la següent. Qui incompleixi aquesta obligació, continuaran subjectes al pagament de l’exacció. La durada de la baixa no podrà ser inferior a dotze mesos; en conseqüència, no s’entén com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol classe d’habitatges, comerços i indústries per un període inferior a l’abans assenyalat.
Les modificacions d’ordre físic (superfície, esbucament, etc.) jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d’ús o destinació, de classe o categoria, etc.) hauran d’ésser comunicades a l’Administració Municipal, i sortiran efecte a partir de l’exercici següent al de la comunicació.
5. Els supòsits d’activitats comercials o de tipus d’immobles no recollits de forma específica o genèrica en els epígrafs del Quadre de Tarifes de l’art. 6 de l’Ordenança podran ésser objecte de Concert Fiscal per a la determinació de la quota, a requeriment de l’Administració Municipal als subjectes passius o als seus substituts; si no se subscriu aquest Concert, es liquidarà la Taxa per l’aplicació de la Tarifa de major analogia de les existents al Quadre de Tarifes.
6. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, d’acord a les normes del Reglament general de recaptació.
7. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració de la qual es formalitzarà l’oportú expedient, d’acord amb el previngut al vigent Reglament general de recaptació.
8. Superfície tributable. Als epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà en la següent forma:
a) En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l’establiment i sumant, en el seu cas, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d’exposició al públic o usats per aquest.
b) En els habitatges particulars en general, la superfície tributable serà la total construïda de l’immoble que a aquests efectes figuri al Cadastre immobiliari respecte de l’Impost sobre Béns Immobles. S’exclourà de dit total, en el seu cas, la superfície construïda corresponent a aparcaments que figurin englobats juntament amb l’habitatge en l’esmentat Cadastre.
9. En el supòsit de modificar-se dintre del mateix exercici el Quadre de Tarifes contingut a l’article 6 de la present Ordenança, les quotes es prorratejaran proporcionalment als períodes de vigència de les respectives Tarifes, girant-se les liquidacions parcials a compte i complementàries que escaigui.
Amb aquesta finalitat, s’elaboraran en cada cas els respectius padrons de contribuents, que seran objecte d’exposició pública prèvia a la seva aprovació definitiva, i es determinaran també els terminis de pagament en període voluntari mitjançant el preceptiu Edicte de Cobrament.
10. Per acord de la Corporació Plenària, adoptat el 26 d'Octubre de 2011, les facultats de liquidació i recaptació de la present Taxa s'atribueixen a la Empresa Municipal Calvià 2000, S.A.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 8.
En tot allò relatiu a la qualificació d’infraccions tributàries, i de les sancions que els correspongui en cada cas, se sotmetrà al que disposen els articles 191 a 212 de la Llei general tributària i altres disposicions que la desenvolupin i complementin.
Article 9.
En tot el no previst en aquesta Ordenança, regirà l'Ordenança Municipal general de Recaptació i la legislació de Règim local, especialment el Text Refós de la Llei d'Hisendes locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i altres disposicions que resultin aplicables.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança Fiscal, aprovada definitivament en data 18 de desembre de 2014, i prèvia la seva publicació en el BOIB en els termes prevists a l’art. 17.4 del RDL 2/2004, entrarà en vigor a partir de l’1 de gener de 2015 i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada o modificada.
Calvià, 18 de desembre de 2014
LA TINENT DE BATLE D'ECONOMIA,
Mª Cristina Tugores Carbonell