Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 22540
Aprovació definitiva de les Ordenances fiscals següents: Ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, Ordenança fiscal reguladora de la taxa per les utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local, Ordenança fiscal reguladora de la taxa per l’ús de les instal·lacions i els serveis esportius municipals, Ordenança fiscal que regula la taxa d’activitats i Ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició a públic de l'acord d'aprovació provisional, pel Ple que es va celebrar el passat 30 d’octubre de 2014, de les següents Ordenances fiscals: Ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, Ordenança fiscal reguladora de la taxa per les utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local, Ordenança fiscal reguladora de la taxa per l’ús de les instal·lacions i els serveis esportius municipals,  Ordenança fiscal que regula la taxa d’activitats i Ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.

I no havent-se presentat reclamacions, aquest acord queda elevat a definitiu d'acord amb el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004 pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

A continuació es transcriuen íntegrament les esmentades Ordenances fiscals:

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA  I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

Article 1

Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per recollida de fems i tractament de residus sòlids urbans.

Article 2

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis de recepció obligatòria de recollida de residus domiciliaris i tractament de residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis.

2. A aquest efecte, es consideren residus domiciliaris i residus sòlids les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents d'obres, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o aquells la recollida o l’abocament dels quals exigeixi l'adopció de mesures higièniques especials, profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecta a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

a) Recollida de fems i residus no qualificats domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida de deixalles i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida de peltret i residus d'obres.

 

Article 3

Subjectes passius

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiades o afectades pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (persones propietàries, usufructuàries, arrendatàries, prestatàries, precàries o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut de la persona contribuent, la persona propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si n'és el cas, les quotes abonades sobre les persones usuàries dels susdits habitatges o locals, beneficiàries del servei.

Article 4

Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5

Quota tributària

1. La quota tributària consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local o metre quadrat, que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació de la superfície i lloc on estiguin situats.

2. A aquest efecte, s'aplicaran les següents tarifes:     

2.1. Recollida de fems

Concepte

Base imposable

Quota anual

1.a. Habitatges particulars i xalets  

unitat 

    47,97 €

1.b. Cotxeria particular no vinculada a habitatge     

unitat

    16,00 €

2. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador,

4 places

    57,44 €

3. Hostals i residències sense servei de menjador,

4 places

    40,04 €

4. Llauneries i tallers fins a 10 operaris 

unitat

    95,05 €

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles 

unitat

  183,16 €

6. Forns i pastisseries, brioxeries, estancs, merceries, llibreries, farmàcies

electrodomèstics, magatzems material construcció i similars

unitat

  121,92 €

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries: 

a) Fins a 50m2 de superfície emprada  

unitat

  153,75 €

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2:

m2 addicionals

      2,78 €

c) Més de 200 m2 emprats,

m2 addicionals

      2,50 €

8. Cafeteries i bars:

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

  204,76 €

b) Més de 60 m2 de superfície emprada  

m2 addicionals

      3,36 €

9. Restaurant: 

a) fins a 75 m2 de superfície emprada

unitat

  479,72 €

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

      5,82 €

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

      2,22 €

d) més de 300 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

      1,10 €

10. Locals comercials sense activitat

unitat

    47,97 €

11. Ports:

a) Direcció de Port i Litoral de Balears,

Port de Fornells

3.043,45 €

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

ses Salines i altres:

7 amarratges

    47,97 €

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

    47,97 €

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic:

unitat

    47,97 €

13. Magatzem, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial

de Llinàritx 

unitat

  251,05 €

2.2. Tractament i eliminació de residus sòlids urbans

CONCEPTE

Base imposable

Quota anual

1.a. Habitatges particulars i xalets

unitat

    23,20 euros

1.b. Cotxeria particular no vinculada a habitatge

unitat

      7,74  euros

2. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador,

4 places

    27,44 euros

3. Hostals i residències sense servei de menjador,

4 places

    21,40 euros

4. Llauneries i tallers fins a 10 operaris

unitat

    44,76 euros

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles

unitat

    85,61 euros

6. Forns i pastisseries, brioxeries, estancs, merceries, llibreries, farmàcies

electrodomèstics, magatzems material construcció i similars

unitat

    58,16 euros

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries:

a) Fins a 50m2 de superfície emprada

unitat

    71,89 euros

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2:

m2 addicionals

      1,20 euros

c) Més de 200 m2 emprats,

m2 addicionals

      1,08 euros

8. Cafeteries i bars:

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

    99,34 euros

b) Més de 60 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

      1,63 euros

9. Restaurant:

a) fins a 75 m2 de superfície emprada 

unitat 

  232,00 euros

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

      2,85 euros

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

      1,07 euros

d) més de 300 m2 de superfície emprada 

m2 addicionals

      0,53 euros

10. Locals comercials sense activitat

unitat

      23,2 euros

11. Ports:

a) Direcció de Port i Litoral de Balears

Port de Fornells

1.392,24 euros

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

ses Salines i altres:

7 amarratges

       23,2 euros

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

       23,2 euros

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic: cada un l'equivalent

unitat

       23,2 euros

13. Magatzem, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial    

de Llinàritx    

unitat

   134,14 euros

3. Les quotes assenyalades a la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a l'any natural. En el cas de què la persona contribuent realitzi dues activitats, el gravamen a aplicar serà el corresponent a les dues si es tracta de dues activitats susceptibles de generar residus específics i només una si per la seva similitud generen el mateix tipus de residus i en conjunt no s’aparta del volum de residus generat per l’activitat gravada.

4. Si la superfície emprada dels locals corresponents als punts 4, 5, i 6 dels anteriors apartats 2.1. i 2.2. tenen més de 200 m2, a l’excés s’aplicarà un suplement de 0,28 euros/m2 per escombraries i 0,14 euros/m2 per tractament i eliminació.

5. En els epígrafs 8 i 9 es considerarà “superfície emprada” la destinada al servei de bar o menjador i concretament, l’espai destinat a bar i menjador (incloent l’interior de les barres o espais destinats a cambrers), terrasses i els espais públics utilitzats, però excloent les cuines tancades al públic, els serveis públics i els magatzems. S’entendrà que es dediquen a terrasses els espais que, per les seves condicions, no poden ser utilitzats més de 180 dies anuals; tots els espais que estiguin tancats en més d’un 75% es consideraran com a menjadors. La superfície dels espais definits com terrasses serà ponderada amb un coeficient 0,5, pel seu menor aprofitament potencial. Els espais públics utilitzats seran computats segons l’ús efectuat durant l’any natural anterior i se’ls aplicarà un coeficient reductor segons el nombre de mesos autoritzats.

6. Cada lloc que es dediqui a ramaderia o agricultura es considerarà com un habitatge.

7. Recollida i tractament de fems en sòl rústic:

a) Els edificis, llocs, horts i habitatges ubicades en sòl rústic i que poden tenir un ús d’habitatge o que generin algun tipus de fems en qualque moment, abonaran:

- Si estan ubicats a menys d’1 km de la ruta habitual del camió de fems, i tenen recollida domiciliària, hauran d’abonar les tarifes anteriors.

- Si no tenen recollida domiciliària de fems o estan ubicats a 1 km o més de la ruta habitual del camió de fems, hauran d’abonar el 50% de la tarifa de fems i la tarifa normal de tractament.

b) Els bars, restaurants, hotels rurals, agroturismes i empreses situades en zones rústiques se’ls aplicarà les tarifes anteriors amb les dues condicions de l’apartat 7 a).

Article 6

Bonificacions

1. Gaudiran d'una bonificació subjectiva del 50% aquelles persones contribuents que hagin estat declarades jubilades, siguin majors de 65 anys o es trobin inscrites en les oficines d’ocupació en situació legal d’atur, sempre que no obtinguin ingressos o rendes superiors al salari mínim interprofessional, i que, en el mateix domicili, no hi habitin familiars o persones que obtinguin rendes superiors al susdit salari, i amb el vistiplau dels serveis socials de l'Ajuntament, els quals demanaran la documentació justificativa que creguin convenient.

2. Els grans generadors de residus que acreditin mitjançant certificacions emeses per entitats acreditades i amb el vistiplau del tècnic municipal que destinen mitjans en mesures de reciclatge per millorar la gestió dels residus de cartró, vidre, plàstic, on cal valorar en especial l’emmagatzament de cartró dins gàbies metàl·liques aptes per a la recollida singular, se’ls bonificarà el 6% de la taxa de tractament, el qual l’Ajuntament abonarà a petició de la persona interessada l’any següent, i després que hagués presentat les certificacions esmentades més amunt.

Article 7

Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual s'iniciï la prestació del servei, que s’entén iniciada, atesa la seva naturalesa de la recepció obligatòria, quan estigui establert i funcioni el servei municipal de recollida domiciliària de fems en els carrers o llocs on hi figurin els habitatges o locals utilitzats per les persones contribuents subjectes a la taxa.

2. Una vegada s’hagi establert i funcioni l’esmentat servei, les quotes s’acreditaran l’u de gener de cada any natural i el període impositiu comprendrà l’any natural, llevat de quan l’inici o la finalització de l’ús del servei es produeixi amb posterioritat, en els casos que estableix aquesta ordenança.

3. S’entendrà que l’inici de l’ús del servei es produeix amb posterioritat a l’u de gener únicament en el cas que l’habitatge o local es comenci a utilitzar després del dia 1 de gener, amb independència que disposin o no de la llicència de final d’obra o d’obertura. En qualsevol cas, es presumirà que han començat a ocupar els habitatges o locals que hagin obtingut el final d’obra o la llicència d’obertura.

Article 8

Declaració i ingrés

1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en la qual es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant, a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota corresponent al primer any natural. Únicament es prorratejarà la quota dels locals comercials, que es liquidarà pels trimestres naturals; l’alta d’un sol dia ja suposa la liquidació del trimestre.

2. La baixa o modificació de qualsevol dada del padró, tant de la titularitat com del tipus d’activitat realitzada, haurà de ser sol·licitada pel subjecte passiu, tot presentant l’oportuna declaració, la qual ha de ser autoritzada per resolució de batlia, previ informe d’intervenció.

3. Si l’Administració té coneixement de l’existència d’un habitatge o local nou o que hagi experimentat canvis en relació al padró, procedirà a alterar el padró i ho notificarà al subjecte passiu, amb independència de l’expedient sancionador que es pugui tramitar.

4. Les baixes i modificacions del padró tindran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en la qual s'hagi realitzat la declaració, excepte en el cas d’activitats econòmiques, que es poden prorratejar per trimestres naturals, a sol·licitud de subjecte passiu, si en el mateix local es realitza una altra activitat.

5. El cobrament de les quotes es realitzarà anualment mitjançant un rebut derivat de la matrícula en el període comprès entre el dia 1 de juny i el 15 d'agost.

Article 9.-

Infraccions i sancions

Tot quant sigui relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i a les sancions que els corresponguin en cada cas, es regirà pel que està establert a la Llei general tributària.

Disposició Addicional

1. Les persones contribuents podran sol·licitar l’aplaçament o el fraccionament de la quota tributària d’aquest impost sense interessos.

2. La sol·licitud només es podrà realitzar dins del període voluntari del pagament de l’impost i no es podrà allargar més enllà del 20 de desembre de l’any natural. L’import mínim de l’aplaçament o de cadascun dels fraccionaments no pot ser inferior a 100 € i el seu pagament s’ha de realitzar mitjançant ordre de domiciliació en compte. La persona sol·licitant no pot tenir deutes tributàries amb l’Ajuntament en període executiu, excepte si han estat fraccionades o aplaçades. En cas contrari, s’aplicaran interessos de demora en els termes establerts en la Llei General Tributària i el Reglament General de Recaptació.

3. La sol·licitud haurà d’identificar clarament la persona contribuent, la quota tributària que es vol aplaçar o fraccionar i els terminis en què vol pagar, els quals han de coincidir amb els dies 5 o 20 de cada mes.

4. L’incompliment dels terminis de pagament tindrà els efectes previstos en el Reglament General de Recaptació.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i començarà a aplicar-se a partir del primer dia de gener de 2015; tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LES UTILITZACIONS PRIVATIVES O ELS APROFITAMENTS ESPECIALS DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL

Article 1.

Fonament i naturalesa

A l’empara d’allò previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per ocupació dels terrenys d’ús públic i per la llicència que en concedeix l’ocupació.

Article 2.

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l’aprofitament especial del sòl, subsòl i volada de la via pública, i, específicament:

a) L’ocupació del subsòl de terrenys d’ús públic local

b) L’ocupació de terrenys d’us públic local amb mercaderies, materials de construcció, peltret, tanques, puntals, bastides, andamis, grues i altres construccions similars

c) Ocupació de terrenys d’ús públic local amb taules, cadires, tribunes, tarimes i altres elements anàlegs, amb finalitat lucrativa.

d) Instal·lació de llocs de venda i joc, barraques, casetes de venda, espectacles, atraccions o esbarjo, situats en terrenys d’ús públic local, així com indústries rondaires i ambulants i rodatge cinematogràfic.

e) Portades, aparadors i vitrines.

f) Entrades de vehicles a través de voravies i reserves de via pública per aparcament exclusiu, parada de vehicles, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol classe.

2. Així mateix, constitueix el fet imposable la realització de l’activitat administrativa en règim adminitratiu de competència local que es refereixi, afecti o beneficiï  de forma particular al subjecte passiu amb motiu de la concessió de la llicència per l’ocupació del domini públic local.

3. La taxa regulada en aquesta Ordenança fiscal és independent i compatible amb qualsevol altre preu públic, taxa, impost, etc. que tingui regulat o ordenat aquest Ajuntament, d'acord amb les normes d'aquest.

Article 3.

Subjectes passius

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària, que gaudeixin, utilitzin o aprofitin especialment el domini públic local.

2. Són subjectes passius en qualitat de substitut, en les entrades de vehicles a través de voravies les persones propietàries de les finques i locals a què donin accés les entrades de vehicles, els quals podran repercutir, en el seu cas, les quotes sobre les respectives persones o entitats beneficiàries.

Article 4.

Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que s’hi s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5.

Supòsits de no-subjecció d’exempció

1. L’estat, les comunitats autònomes i les entitats locals no estaran obligades al pagament de les taxes per utilització privativa o aprofitament especial del domini públic per als aprofitaments inherents als serveis públics de comunicacions que explotin directament i per tots els que immediatament interessin a la seguretat ciutadana o a la defensa nacional.

2. No s’aplicaran altres beneficis fiscals en la liquidació d’aquesta taxa.

Article 6.

Quota tributària

1. La quota tributària a aplicar per cada concepte serà la següent:

Concepte

Base imposable

Quota

1. Taules, cadires i elements comercials

m2/mes  

    1.1. Zona 1

mes 1

 8,00 €

mesos 2-7

 2,65 €

mesos 8-12

 1,67 €

    1.2. Zona 2

mes 1

 7,60 €

mesos 2-7

 2,55 €

mesos 8-12

 1,56 €

2. Ocupació amb bastides, contenidors, 

m 2/dia  

sacs, grues i altres elements de construcció

Dies 1-15

0,240 €

Dies 16-365

0,156 €

3. Llocs i parades de venda ambulant

    3.1. Venedors ambulants. Parades  

           · Parades ordinàries

m 2/dia

 1,00 €

           · Parades amb serveis

m 2/dia

 1,25 €

    3.2. Festes patronals:

    3.2.1. Atraccions firaires

           · Fins a 50 m 2

m 2/dia

 2,40 €

           · Per m 2 addicional

m 2/dia

 1,04 €

    3.2.2. Bars firaires

m 2/dia 

 1,98 €

    3.2.3. Taules i parades de venda ambulant

m 2/dia

 1,72 €

4. Entrades de vehicles i altres

    4.1. A edificis o cotxeries de particulars

unitat/any

16,75 €

    4.2. A cotxeries col·lectives

plaça/any

16,75 €

    4.3. Telescopis

m 2/any 

30,00 €

    4.4. Altres, com ara ponis o cavalls

m 2/dia

  0,60 €

5. Concessió de llicència O.V.P.

unitat

10,50 €

2. La zona 1 està formada pels carrers següents:

- Es Mercadal:

o  Plaça Constitució

o  Carrer Nou

o  Plaça Pare Camps

 

- Fornells:

o  Carrer Rosari (tram peatonal)

o  Plaça de s’Algaret

o  Carrer Major

o  Plaça des Forn

o  Carrer de ses roques

La zona 2 està formada per la resta de carrers i vials del terme municipal.

3. Les ocupacions de la via pública per obres que consisteixin en el tall d’un tram de  carrer abonaran l’import diari indicat a l’apartat 2 de la tarifa, amb independència de què el tall efectiu sigui de només part del dia. En el càlcul de la superfície ocupada es comptarà l’espai que ocupa la façana de l’edifici en obres i l’ampla total del carrer, de voravia a voravia. Si ja s’ha demanat una llicència d’ocupació de via pública d’aquell tram de carrer, no es comptarà la part del vial ja ocupada.

4. Es consideraran parades amb serveis aquelles ubicades a mercats en què l’Ajuntament proporcioni serveis com ara l’energia elèctrica, taules, elements per muntar les parades, o altres similars, amb independència de què la parada en concret els utilitzi o no.

5. En les cotxeries col·lectives, es comptarà el nombre de places que figuri en el projecte d’obres o d’activitats i si aquest hi manca, es prendran 14 m2 per plaça, llevat de què es realitzi l’oportuna inspecció per l’Ajuntament, la qual podrà ser sol·licitada per la persona interessada. En els telescopis, l’ocupació mínima serà d’un metre quadrat per aparell.

6. En el cas de les empreses explotadores de serveis de subministrament que resultin d’interès general i afectin la generalitat o a una part important del veïnat, l’import de la taxa consistirà, en qualsevol cas i sense cap exempció en l’1,5 per cent dels ingressos bruts procedents de la facturació que obtenguin anualment en cada terme municipal.

A aquests efectes, s’inclouran entre les empreses explotadores dels esmentats serveis les empreses distribuïdores i comercialitzadores d’aquests. No s’inclouran en aquest règim especial els serveis de telefonia mòbil.

Article 7.

Normes de gestió

1. Per calcular la superfície del domini públic afectada es tindrà en compte, a més de l’àrea ocupada directament, la zona d’influència, en funció de la zona d’ocupació o utilització.

2. La calçada habilitada com a terrassa només podrà ocupar l'amplària de la façana de l'establiment i un màxim de dues cinquenes parts de la calçada, quan es tracti de vies. No obstant, l'Ajuntament podrà autoritzar, en casos excepcionals, una major ocupació.

3. Es considerarà que totes les ocupacions tenen una profunditat mínima d’un metre. En particular, la únitat mínima d’ocupació serà el metre quadrat.

4. Les quantitats exigides d’acord amb les tarifes anteriors, es liquidaran per cada aprofitament sol·licitat i seran irreductibles pels períodes naturals de temps assenyalats en els epígrafs respectius o pels seus múltiples.

5. Les persones o les entitats interessades en la cessió d'aprofitaments regulats en aquesta ordenança hauran de sol·licitar prèviament la corresponent llicència, en funció de la superfície d'aprofitament que declari la persona interessada, la qual serà verificada per l'administració abans de la concessió de l’autorització.

6. L’epígraf 2 d’aquesta ordenança s’exigiran en règim d’autoliquidació. No es permetrà cap ocupació de la via pública fins que hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import d’aquesta taxa. Excepcionalment, en les ocupacions de la via pública motivades per l’emblancat de les façanes d’habitatges unifamiliars entre mitgeres o dels que s’hi poden assimilar per tenir un màxim de tres habitatges, es podrà sol·licitar simultàniament la llicència d’obres menors i l’ocupació de la via pública. No es concedirà cap llicència nova si no s’ha abonat la taxa sobre la mateixa ocupació de períodes anteriors.

7. En el cas que es denegui l’autorització o que per causes no imputables al subjecte passiu no es realitzi la utilització o l’aprofitament del domini públic, la persona interessada podrà sol·licitar la devolució del ‘import ingressat. Excepcionalment, en les parades de venedors ambulants amb serveis, un cop sol·licitada la llicència, la renúncia, desestiment o no concessió de la mateixa no donarà dret a la devolució de l’import abonat.

8. No es permetrà cap ocupació de la via pública fins que hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import d’aquesta taxa.

9. Les llicències i autoritzacions tindran caràcter personal i no podran ser cedides ni subarrendades a tercers. L'incompliment d'aquest mandat donarà lloc a l'anul·lació de la llicència, sense perjudici de les quanties que correspongui abonar per part de les persones interessades.

10. Les autoritzacions d'ocupació dels epígrafs 1 i 4 de l’article 6 poden preveure la seva pròrroga anual. En aquest cas aquesta es produirà fins que les persones interessades presentin la declaració de baixa. La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del dia primer de l’any natural següent a la que es realitzi. La no-presentació de la baixa determinarà l'obligació de continuar abonant la taxa.

11. Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari/a, sense perjudici del pagament de la taxa, estarà obligat/ada al reintegrament del cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i al dipòsit previ del seu import. Si els danys fossin irreparables, l’entitat serà indemnitzada en una quantia igual a la del valor dels béns destruïts o l’import del deteriorament dels danyats.

12. Les persones titulars de les ocupacions per a la utilització privativa o l'aprofitament especial restaran obligades a mantenir la zona ocupada i l’àrea d’influència completament neta i sense residus i a deixar-la en perfectes condicions de neteja i higiene quan finalitzi l’ocupació. La sanció per l’incompliment d’aquesta obligació podrà arribar fins als 150 €.

Article 8.

Meritació

1. Quan es tracti de la concessió de nous aprofitaments en terrenys públics, la taxa es meritarà quan s’iniciï  l’ús privatiu o l’aprofitament especial, el qual s’entendrà que coincideix amb el de la concessió de la llicència, amb independència de l’exigència del dipòsit previ d’aquesta.

2. Quan es tracti de concessions d’aprofitaments ja autoritzats i que, per la seva naturalesa, requereix la seva meritació periòdica, aquesta tindrà lloc l’1 de gener de cada any natural, llevat dels casos en què l’inici de l’ocupació es produeixi amb posterioritat.

3. En el cas de la llicència per ocupació dels terrenys públics, la taxa es meritarà quan aquesta se sol·liciti.

4. Quan l’aprofitament hagi tingut lloc sense haver obtingut l’oportuna llicència, la taxa es meritarà quan s’iniciï l’activitat municipal conduent a determinar si l’establiment compleix les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar o denegar l’atorgament de la llicència i del procediment sancionador que es pugui incoar.

Article 9.

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel que disposa la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament. Les infraccions per incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública es regiran segons el que disposa l’ordenança corresponent.

Disposició final

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma; començarà a aplicar-se a partir del dia 1r de gener de 2015;  i tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER L’ÚS DE LES INSTAL·LACIONS  I ELS SERVEIS ESPORTIUS MUNICIPALS

Article 1.

Concepte

A l’empara d’allò previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 del mateix, aquest ajuntament estableix la taxa per l’ús dels de les instal·lacions i els serveis esportius municipals,.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis públics prestats en les instal·lacions esportives municipals, que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular al subjecte passiu, en els casos previstos a l’article 6.

Article 3.

Subjecte passiu

Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiades o afectades pels serveis o activitats objectes d’aquesta ordenança per ser les persones usuàries de les instal·lacions esportives municipals.

Article 4.

Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5.

Exempcions

Resten exempts del pagament de les quotes de les activitats lliures del polisportiu i dels camps de futbol, recollides en l’article 6 d’aquesta taxa:

- Els grups formats per alumnat de les escoles del municipi

- Les persones que formen part de les escoles esportives dels clubs esportius del municipi.

Article 6.

Base imposable i quota tributària

1.-  S’estableixen les següents quotes per les bases imposables indicades:

1. S’estableixen les següents quotes per les bases imposables indicades:

Conceptes

Base imposable

Quota tributària

1. Polisportiu municipal des Mercadal     

1.1. Activitats lliures:

Grups federats    Grups generals

· Pista central

hora

18,18 €                 22,31 €

· ½ pista

hora

11,57 €                 14,05 €

· 1/3 pista

hora

  8,26 €                   9,92 €

1.2. Activitats dirigides o realitzades a les instal·lacions del polisportiu: 

Base imposable

Quota 

a) Quotes activitats dirigides  

- Activitats amb monitor/a 2 hores setmanals

mes

21,90 €

- Activitats infantils amb monitor/a 1 hora setmanal

mes

10,95 €

- Activitats de gimnàstica per a persones jubilades

curs

16,53 €

 b) Quotes de l'ús de les instal·lació        

- Abonament esportiu

mes

26,86 €

- Abonament esportiu prèmium

mes

34,30 €

- Entrada puntual a la sala de fitness o a qualsevol classe dirigida

dia

  3,31 €

c) Matrícula 

any

  4,96 €

1.3. Entrada al partits o proves classificatòries

unitat

  8,26 €

2. Polisportiu municipal de Fornells

Base imposable    

2.1. Activitats lliures  

· Utilització de la pista

1 hora

  8,26 € 

· Utilització de la pista

1 h. 30'  

12,40 € 

· Utilització de la pista

2 hores

16,53 € 

3. Camp de futbol municipal Sant Martí

Base imposable

Quota

3.1. Activitats lliures:

- Camp gespa futbol 11

hora

60,00 €

- Camp gespa futbol 7 

hora

30,00 €

- Camp gespa futbol 5

hora

20,00 €

3.2. Entrada al partits o proves classificatòries

unitat

18,50 €

4. Camp de futbol municipal Las Arenas

Base imposable

Quota

4.1. Activitats lliures:  

- Camp futbol 11

hora

50,00 €

- Camp futbol 7

hora

25,00 €

4.2. Entrada al partits o proves classificatòries

unitat

18,50 €

5. Pistes de tennis i pàdel

Base imposable

Quota

5.1. Activitats lliures:

Socis          No Socis

- Pista de tennis (socis)

hora

3,00 €         15,00 €

- Pista de pàdel (socis)

hora

6,00 €         12,00 €

- Lloguer de raqueta de pàdel

hora

3,00 €           3,00 €

6. Piscina

Base imposable

Quota

6.1. Activitats lliures:

a) Tiquet diari 

- Persones adultes

dia

4,40 €

- Infants de 3 a 12 anys

dia

2,75 €

- Persones jubilades

dia

2,25 €

b) Abonaments temporals

- Individual de temporada 

temporada

58,00 € 

- Individual mensual

mes

39,00 €

- Familiar de temporada

temporada

89,00 € 

- Familiar mensual

mes

55,00 €

- Persones jubilades temporada individual

temporada

37,00 €

- Persones jubilades temporada matrimoni o parella

temporada

48,00 €

- Persones jubilades mensual individual

mes

22,00 €

- Persones jubilades mensual matrimoni o parella

mes

30,00 €

c) Abonaments per 10 entrades:            

- 10 entrades (3 a 12 anys)

10 entrades

22,00 €

- 10 entrades (majors de 12 anys)

10 entrades

33,00 €

- 10 entrades (persones jubilades)

10 entrades

17,00 € 

6.2. Activitats dirigides:

Ordinari         Abonat

- Curset mensual de 3 sessions/setmana

curset

42,00 €          33,60 €

- Curset mensual de 2 sessions/setmana

curset

36,00 €          28,80 €

- Curset quinzena

curset

35,00 €          28,00 €

7. Club hípic Ses Ramones

Base imposable

Quota

7.1. Quotes de l'ús de la instal·lació

- Lloguer d’estables

mes

20,00 €

- Matrícula (Quota socis/es)

mes

30,00 €

7.2.  Quotes per activitats dirigides

Socis             No socis

- Classe

hora 

12,00 €          13,50 €

- Abonament 1 classe/setmana

mes

45,00 €          50,00 €

- Abonament 2 classes/setmana

mes

84,00 €          92,00 €

2.- En les activitats lliures del polisportiu, es podrà aplicar la tarifa dels grups federats als grups que sol·licitin l’ús de la pista per tot el curs escolar, o temporada.

3. L’abonament esportiu del polisportiu habilita únicament per l’ús de la pista poliesportiva. L’abonament esportiu prèmium, permet, a més, l’accés a dues classes dirigides de fitness setmanals.

4. S’haurà de pagar matrícula per totes les activitats no puntuals realitzades al polisportiu.

5. Les quotes per les activitats lliures dels camps de futbol municipals del Municipi des Mercadal inclouen l’ús de vestuaris i el lloguer de dues pilotes per sessió.

6. Les tarifes anteriors no inclouen l’impost sobre el valor afegit, en els casos que aquest sigui aplicable.

Article 7.

Bonificacions

1. Tindran dret a una bonificació d’un 50% dels epígrafs 1 i 2 d’aquesta taxa, les persones que visquin en una unitat familiar amb una renda per càpita inferior al 75% del salari mínim interprofessional i justifiquin mitjançant l’informe de personal qualificat, la necessitat del seu ús. Aquesta bonificació no serà aplicable  a les persones jubilades que ja comptin amb tarifes reduïdes.

2. Per gaudir aquesta bonificació caldrà una sol·licitud prèvia a l’ús de les instal·lacions a la qual s’adjuntaran còpies de les declaracions de la renda i justificants dels ingressos dels darrers tres mesos de les persones que integren la unitat familiar, certificat de convivència i informe professional que expliqui la necessitat de l’ús de les instal·lació i la recomani expressament. La sol·licitud serà informada pels serveis socials i aprovada per decret de batlia.

3. Tindran dret a una bonificació del 10% dels epígrafs 3 i 4 d’aquesta taxa, els grups que utilitzin les instal·lacions durant una temporada completa. Aquesta bonificació es farà efectiva en acabar la temporada, si s’han utilitzat de forma efectiva fins a la seva finalització.

 

Article 8.

Meritació

Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'iniciï la prestació dels serveis subjectes a gravamen, i s'entén, a aquest efectes, que la susdita iniciació es produeix amb la sol·licitud d'aquells o a l’entrada a les instal·lacions.

Article 9.

Normes de gestió.

1. Aquesta taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació. Les persones usuàries podran autoritzar a l’entitat gestora al cobrament de les quotes mitjançant domiciliació bancària, mitjançant un full de domiciliació bancària.

2. El període impositiu serà l’especificat a l’article 6 per cada cas..

3. Les activitats lliures del polisportiu seran abonades pels grups generals en el moment de l’entrada a les instal·lacions. Pels grups federats i assimilats la liquidació es farà per trimestres.

4. Les tarifes s’abonaran dins de la primera setmana del mes, mitjançant domiciliació bancària, llevat de les altes i les entrades puntuals que s’abonaran en metàl·lic en el moment de fer el primer ús de la instal·lació. La matrícula s’abonarà el primer mes de realitzar l’activitat.

5. L’import de les despeses derivades de la devolució bancària dels rebuts haurà de ser assumit pels usuaris.

6. Els clubs que gestionen les instal·lacions esportives podran cobrar les quotes regulades a aquesta taxa. Seran objecte de Conveni les condicions de la cessió de les instal·lacions i les obligacions quant a les despeses de conservació i manteniment d’aquestes.

7. La quotes autoliquidades i no satisfetes s’exigiran per la via de constrenyiment.

Article 10.

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel disposat en la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament.

DISPOSICIÓ FINAL

1. Aquesta Ordenança entrarà en vigor el dia en què es publiqui en el BOIB i serà aplicable des de l’1 de gener de 2015 fins que es modifiqui o derogui expressament.

2. En relació a tot el que no s'hagi previst en aquesta ordenança, s'estarà a l'establert en les ordenances fiscals generals i demés disposicions legals vigents.

ORDENANÇA FISCAL QUE REGULA LA TAXA D’ACTIVITATS

Article 1

Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per activitats, que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal.

Article 2

Fet imposable

Constitueix el fet imposable d’aquesta taxa l’activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part,  dels expedients relatius a les activitats permanents, no permanents i itinerants, tant si estan subjectes a autorització o llicència, com si es tracta de la tramitació de les comunicacions prèvies i declaracions responsables en els supòsits en què l’exigència de llicència sigui substituïda per la presentació d’aquestes, així com la realització de les activitats de competència municipal necessàries per a la inspecció d’aquestes activitats.

 

Article  3

Subjecte Passiu

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiades o afectades pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (persones propietàries, usufructuàries, arrendatàries, prestatàries, precàries o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. En tot cas, tindran la condició de persones substitutes de la persona contribuent les persones sol·licitants de les llicències o aquelles que presentin les comunicacions o declaracions.

Article  4

Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5 

Quota tributària

1. La quota tributària es determina per una quantitat fixa senyalada segons la naturalesa de les llicències o comunicacions o declaracions a tramitar, d’acord amb els següents conceptes:

Concepte

Dec. Resp.

Inici i ex (1)

Com. Inic.

Inst i ob (2)

Sol llicència

instal·lac (3)

Transmissió

titularitat (4)

1. Activitats permanents

a) Petit comerç, serveis i restauració

1.1. Activitats innòcues

150,00 €

160,00 € 

230,00 €

125,00 €

1.2. Activitats menors

200,00 €

210,00 € 

310,00 €

250,00 €

1.3. Activitats majors i infrast. comunes

230,00 €

275,00 €

345,00 €

250,00 €

2. Altres activitats

Dec. Resp.

Inici i ex (1)

Sol autorit

inici i ex (5)

2.1.1. Activitats no permanents menors

---

50,00 €

2.1.2 Activitats no permanents majors

---

170,00 €

2.2.1 Activitats itinerants menors

50,00 € 

---

2.2.2 Activitats itinerants majors

170,00 €

---

(1) Declaració responsable d’inici i exercici d’activitat

(2) Comunicació prèvia d’inici d’obres d’instal·lació d’activitat

(3) Sol·licitud de permís o llicència d’instal·lació i obres d’activitat

(4) Comunicació de transmissió d’activitat o canvi de titular

(5) Sol·licitud d’autorització d’inici i exercici d’activitat no permanent

Les modificacions tributaran igual que les activitats originals.

b) Activitats permanents diferents de les de petit comerç, serveis i restauració:

S’aplicaran les quotes anteriors incrementades en els següents percentatges:

Tipus d'activitat

   Sup. Loc.

Coeficient

- comerç i restauració

150-300 m2

200%

> 300 m2

400%

- serveis i altres activitats

70-130 m2

200%

 > 130 m2 

400%

2. Als únics efectes de la liquidació d’aquesta taxa, es consideren activitats de petit comerç i restauració les que es realitzin en locals de menys de 150 m2 útils i de petits serveis les que emprin locals de menys de 70 m2 útils. En cap cas s’inclouran en aquestes categories les activitats de:

  • Hostaleria, és a dir les que impliquin el servei d’allotjament.
  • Banca
  • Serveis mèdics i d’ortodòncia
  • Serveis de farmàcia
  • Serveis d’arquitectura, enginyeria, advocats, economistes i altres professions liberals

3. En el cas de què es realitzi més d’una activitat s’abonarà l’import corresponent a una de les activitats més el 60% de l’import que correspongui a cadascuna de les altres activitats. Si es realitzen activitats de comerç i restauració i altres activitats, l’activitat de la qual es liquidi l’import sencer serà la d’aquestes darreres.

4. La quota de tarifa correspon a la tramitació completa de cada permís, llicència o comunicació o declaració, incloses els possibles requeriments de documentació, notificació a la persona interessada de l’acord recaigut i inspeccions de comprovació.

5. En els casos en què la tramitació de les llicències requereixi la publicació d’un anunci oficial, es liquidarà a part l’import d’aquest anunci. El pagament d’aquesta liquidació serà requisit imprescindible per a l’obtenció de la llicència.

6. En el cas de desistiment formulat per la persona sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència, les quotes que s'hauran de liquidar, seran el 75 per cent de les assenyalades en l’apartat 2 del punt 1. No es retornarà cap import en els casos de tramitació de comunicacions o declaracions.

Article 6

Exempcions i bonificacions

No es concedirà cap exempció ni bonificació del pagament de la quota tributària.

Article 7

Meritació

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir quan comença l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquest efectes, s'entendrà com a iniciada la dita activitat  el dia que es presenti  l'oportuna sol·licitud que inicia la tramitació dels documents i expedients, si el subjecte passiu ho demanava expressament.

2. En particular la taxa es meritarà de la següent forma:

  • En el moment de la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament, de la sol·licitud de permís d’instal·lació de l’activitat, quan aquest sigui obligatori.
  • En el moment de la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament, de la comunicació prèvia o la declaració de responsable d’inici i exercici de l’activitat o d’instal·lacions i obres o la comunicació de la transmissió o canvi de titular, quan la sol·licitud de llicència hagi estat substituïdes per aquestes.

3. L’obligació de liquidar la taxa d’activitat, un cop nascuda, no es veurà afectada, de cap manera, per la denegació per incompliment de la normativa d’aplicació del permís d’instal·lació en les activitats permanents majors, o per la no inscripció de les activitats menors i innòcues en el registre municipal creat a l’efecte, o per la concessió d’aquestes condicionades, o per la renuncia o desestiment de la persona sol·licitant.

 

Article  8

Règim de declaració i ingrés

1. Aquesta taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació. Els subjectes passius han d’autoliquidar la taxa, mitjançant l’oportuna declaració-liquidació, segons el model previst en l’annex 1 i ingrés simultani de la quota tributària a la Tresoreria Municipal, com a requisit previ per iniciar el tràmit de l’expedient.

2. Les persones interessades en la tramitació de les llicències o declaracions regulades en aquesta taxa presentaran a l’Ajuntament l’oportuna sol·licitud, a la qual s’acompanyarà la documentació necessària amb la finalitat de tramitar l’expedient i de comprovar l’exacta aplicació de la tarifa de la taxa. En l’escrit de sol·licitud dels documents s’haurà d’adjuntar còpia de l’autoliquidació. En les comunicacions o declaracions es lliurarà còpia de la declaració censal realitzada davant de l’Agència Tributària.

3. En el cas que la sol·licitud d’expedició de documents es presenti sense la còpia de l’autoliquidació de la taxa o qualsevol altre document o extrem necessari per a la seva tramitació, la sol·licitud serà admesa provisionalment, però no se li donarà curs si no s’esmena la deficiència, per la qual cosa es requerirà a la persona interessada perquè, en el termini de deu dies aboni la quota corresponent o aporti el document o extrem que manca amb l’advertiment de què, transcorregut aquest termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i la sol·licitud serà arxivada.

4. Si posteriorment a la iniciació de l’activitat o servei es canvies o amplies l’activitat o l’establiment en el qual s’exerceix respecte a l’inicialment previst, aquestes modificacions s’hauran de posar en coneixement de l’Administració municipal i liquidar la corresponent taxa.

Article 9.

Normes de gestió

1. La taxa d’activitat és independent i diferenciada de la taxa per llicències urbanístiques que es puguin meritar amb motiu de l’execució de les obres de condicionament o instal·lació de l’establiment. En conseqüència, a les sol·licituds de permís d’instal·lació o declaracions responsables respecte d’activitats subjectes a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, haurà de determinar-se en el preceptiu projecte tècnic (si aquest és necessari pel tipus d’activitat sol·licitada), el pressupost desglossat de les partides corresponents a obra civil i d’instal·lacions respectivament.

2. La tramitació de la llicència per a l’execució de les obres esmentades s’ha d’ajustar a les disposicions contingudes a l’Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per llicències urbanístiques.

3. Les persones titulars d’activitats que, d’acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, s’hagin de sotmetre a un període d’informació pública, hauran de fer-se’n càrrec de les despeses que es derivin de l’anunci en un dels periòdics de l’illa i de la col·locació d’un cartell en el lloc en el qual s’hagi d’exercir l’activitat. A aquest efecte, a la sol·licitud del permís d’instal·lació s’efectuarà la liquidació corresponent per aquests dos conceptes.

Article 10.

Infraccions i sancions

En tot el que concerneix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que hi corresponen en cada cas, hom es regirà pel que es disposa en els articles 178 i següents de la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2015. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

 

ANNEX
(En la pàgina següent)
AUTOLIQUIDACIÓ DE LA TAXA D’ACTIVITATS

1. DADES DE LA PERSONA SOL·LICITANT

Nom i llinatges o raó social:

D.N.I. N.IE. o C.I.F

Nom i llinatges del la persona representant:

D.N.I. N.IE. o C.I.F

Domicili a efectes de notificacions:

C.P.

Municipi:

Província:

Telèfon:

Fax:

Correu electrònic:

2. DADES DEL LOCAL

Carrer/Plaça/Avinguda:

Núm:

Població:

C.P.

m2 útils

3. EPÍGRAFS DE L’IAE:

(cal adjuntar còpia de la Declaració d’inici d’activitat davant l’Agència Tributària)

Activitat 1:

   Activitat  2:

Activitat 3:

Activitat 4:

4. AUTOLIQUIDACIÓ

Concepte                                                                      Quota

1. Activitats permanents

a) Petit comerç, serveis i restauració

1.1. Activitats innòcues

1.2. Activitats menors

1.3. Activitats majors i infrastructures comunes

b) Altres activitats

1.1. Activitats innòcues

1.2. Activitats menors

1.3. Activitats majors i infrastructures comunes

2.1. Activitats no permanents

2.2. Activitats itinerants

SUMA TOTAL A INGRESSAR:  ............................. euros

NORMES DE GESTIÓ

1. Aquesta taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació. Els subjectes passius han d’autoliquidar la taxa i ingressar simultàniament de la quota tributària a la Tresoreria Municipal, com a requisit previ per iniciar el tràmit de l’expedient.

2. En el cas que la sol·licitud d’expedició de documents es presenti sense la còpia de l’autoliquidació de la taxa o qualsevol altre document o extrem necessari per a la seva tramitació, la sol·licitud serà admesa provisionalment, però no se li donarà curs si no s’esmena la deficiència, per la qual cosa es requerirà a l’interessat perquè, en el termini de deu dies aboni la quota corresponent o aporti el document o extrem que manca amb l’advertiment de què, transcorregut aquest termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i la sol·licitud serà arxivada.

3. Es consideren activitats de petit comerç i restauració les que es realitzin en locals de menys de 150 m2 útils i de petits serveis les que emprin locals de menys de 70 m2 útils. En cap cas s’inclouran en aquestes categories les activitats de:

  • Hostaleria, és a dir les que impliquin el servei d’allotjament.
  • Banca
  • Serveis mèdics i d’ortodòncia
  • Serveis de farmàcia
  • Serveis d’arquitectura, enginyeria, advocats, economistes i altres professions liberals

4. En el cas de què es realitzi més d’una activitat s’abonarà l’import corresponent a una de les activitats més el 60% de l’import que correspongui a cadascuna de les altres activitats. Si es realitzen activitats de comerç i restauració i altres activitat, l’activitat de la qual es liquidi l’import sencer serà la d’aquestes darreres.

5. La quota de tarifa correspon a la tramitació completa de cada llicència o comunicació o declaració, incloses els possibles requeriments de documentació, notificació a la persona interessada de l’acord recaigut i inspeccions de comprovació.

6. En el cas de desistiment formulat per la persona sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència, les quotes que s'hauran de liquidar, seran el 75 per cent de les assenyalades en l’apartat 2 del punt 1.

Es Mercadal, ....... de .......................... de 20__

Signatura

SR. BATLE DE L’AJUNTAMENT DES MERCADAL

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Article 1r.

Fet imposable

1.- Constitueix el fet imposable de l’impost la realització, dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual s’exigeixi l’obtenció de la llicència d’obra o urbanística corresponent, o la comunicació prèvia preceptiva, així com la realització de les activitats administratives dirigides al seu control. La no sol·licitud de la llicència o de la comunicació prèvia no elimina la subjecció a l’impost, sempre que sigui competència municipal.

2.- Les construccions, instal·lacions o obres a les quals fa referència l’apartat anterior podran consistir en:

a) Obres de construcció d’edificacions i instal·lacions de tot tipus de nova planta.

b) Obres de demolició.

c) Obres en edificis, tant aquelles que modifiquen la seva disposició interior com el seu aspecte exterior.

d) Alineacions i rasants.

e) Obres de fontaneria i clavegueram.

f) Obres en cementeris.

g) Qualssevol altres construccions, instal·lacions i obres que requereixin llicència d’obra o urbanística.

Article 2n.

Subjectes passius

1.- Són subjectes passius d’aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, persones propietàries de les construccions, instal·lacions o obres, siguin o no propietaris de l’immoble sobre el qual es realitzi aquella. En aquest sentit, tindrà la consideració d’amo de la construcció, instal·lació o obra qui suporti les despeses o el cost que comporti la seva realització.

2.- Tindran una bonificació del 95% de la quota de l’impost les construccions, instal·lacions o obres declarades d’especial interès o utilitat municipal. Aquesta declaració, que requerirà la sol·licitud prèvia de la persona interessada, s’acorda que es concedeixi  en els següents casos:

a) Les construccions, instal·lacions o obres que es duguin a terme en el Polígon Industrial de Llinàritx.

b) Les construccions, ampliacions i reformes d’edificacions destinades directament a l’ús agrícola-ramader, amb exclusió dels habitatges i edificis dedicats a agroturisme o turisme rural.

c) Les rehabilitacions i reformes d’immobles situats a les zones declarades pel Ple de l’Ajuntament com a “àrees de rehabilitació integrada”, sempre que comptin amb una subvenció pública per a rehabilitació d’habitatges.

d) La part de quota resultant, de les partides especificades de forma individualitzada en el pressupost per les unitats d’obra directament afectades pels sistemes de recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials.

Article 3r.

Base imposable, quota i meritació

1.- La base imposable d’aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra, i s’entén per aquest, a aquests efectes, el seu cost d’execució material.

No formen part de la base imposable:

- l’Impost sobre el valor afegit i altres imposts anàlegs propis de règims especials,

- les taxes, preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades amb aquestes construccions, instal·lacions o obres,

- els honoraris de professionals

- el benefici empresarial de la persona o entitat contractista.

2.- La quota de l’impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3.- El tipus de gravamen serà el 2,90 per 100.

4.- L’impost es merita en el moment d’iniciar-se la construcció, instal·lació o obra, encara que no s’hagi obtingut la llicència corresponent.

Article 4t.

Gestió

1. En el cas de les obres amb projecte, quan es concedeixi la llicència preceptiva o, en qualsevol dels casos, quan s’iniciï la construcció, es practicarà una liquidació provisional a compte, i es determinarà la base imposable en funció del pressupost que resulti calculat d’acord als mòduls següents:

Tipologia

Valor €/m2

a) Habitatge plurifamiliar entre mitgeres

746 €

b) Habitatge plurifamiliar aïllat

820 €

c) Habitatge unifamiliar entre mitgeres

784 €

d) Habitatge unifamiliar aïllat

896 €

e) Piscina

522 €

f) Edifici industrial (nau)

522 €

g) Edificis comercials (oficines)

784 €

2. No obstant açò, s’aplicarà el pressupost presentat pel promotor o promotora si resulta superior a l’aplicació dels mòduls anteriors o pels conceptes en què no s’hagin definit aquests.

3. En el cas de les obres sense projecte, la liquidació i pagament de l’impost es farà en règim d’autoliquidació en el moment de la sol·licitud de la llicència d’obres o la presentació de la comunicació prèvia i seguint els mòduls recollits en l’apartat 1 d’aquest article o, en el seu cas, el pressupost descrit en l’apartat 2.

4. En vista de les construccions, instal·lacions o obres efectivament realitzades i del cost real efectiu d’aquestes, l’Ajuntament, mitjançant la comprovació administrativa oportuna, podrà modificar, si n’és el cas, la base imposable a la qual fa referència l’apartat anterior, practicar la liquidació definitiva corresponent, i exigir del subjecte passiu o reintegrar-li, segons pertoqui, la quantitat que correspongui.

Article 5è.

Inspecció i recaptació

La inspecció i recaptació de l’impost es realitzaran d’acord amb el que preveuen la Llei general tributària i les altres lleis de l’Estat reguladores de la matèria, així com les disposicions dictades per al seu desplegament.

Article 6è.

Infraccions i sancions

En tot quant es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries així com a la determinació de les sancions que per aquestes corresponguin en cada cas, s’aplicarà el règim regulat a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementen i despleguen.

Article 7è.

Exempcions i bonificacions

1. Està exempta del pagament de l’impost qualsevol construcció, instal·lació o obra de la qual sigui propietari l’Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals, que, estant subjectes a aquest, hagi de ser directament destinada a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió la duguin a terme organismes autònoms, tant si es tracta d’obres d’inversió nova com de conservació.

2. Tindran una bonificació del 95% de la quota de l’impost les construccions, instal·lacions o obres declarades d’especial interès o utilitat municipal. Aquesta declaració, que requerirà la sol·licitud prèvia la persona interessada, s’acorda que es concedeixi  en els següents casos:

a) Les construccions, instal·lacions o obres que es duguin a terme en el Polígon Industrial de Llinàritx.

b) Les construccions, ampliacions i reformes d’edificacions destinades directament a l’ús agrícola-ramader, amb exclusió dels habitatges i edificis dedicats a agroturisme o turisme rural.

c) Les rehabilitacions i reformes d’immobles situats a les zones declarades pel Ple de l’Ajuntament com a “àrees de rehabilitació integrada” o zones anàlogues delimitades per a la rehabilitació d’edificis en àmbits de regeneració i renovació urbana, sempre que comptin amb una subvenció pública per a rehabilitació d’habitatges.

d) La part de quota resultant, de les partides especificades de forma individualitzada en el pressupost per les unitats d’obra directament afectades pels sistemes de recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials.

3. Es delega la concessió individual de la bonificació pregada prevista a l’apartat anterior en la batllia o junta de govern municipal.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i començarà a aplicar-se a partir del primer dia de gener de 2015; tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.

 

Es Mercadal, 11 de desembre de 2014

EL BATLE
Francesc Ametller Pons