Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 22502
Aprovació definitiva de la modificació de les ordenances per a 2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública per presentar reclamacions contra els acords de modificació de les ordenances fiscals, adoptats pel Ple de l’Ajuntament a la sessió de 28 d'octubre de 2014, sense que s’hagi formulat cap reclamació, queden definitivament aprovats els acords que es detallen a continuació, de conformitat amb el que preveu l’article 17.3  del  RD 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

- Punt de l'ordre del dia núm. 10. "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'ordenança  núm.  1, reguladora de l'impost sobre béns immobles. "

A l'article 5 s'afegeix una bonificació,  que queda redactada de la manera següent:

Article 5

7.- Es concedirà una bonificació del 50% de la quota íntegra de l'impost pels béns immobles en els quals s'hagin instal·lat sistemes per l'aprofitament tèrmic i elèctric de l'energia provinent del sol, prèvia inspecció tècnica. L'aplicació d'aquesta bonificació estarà condicionada a que les instal·lacions per a producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació per a l'Administració competent.

A l'article 4, apartat i) es modifica l'exempció, que queda redactada de la manera següent:

Article 4

Amb caràcter general els immobles declarats Bé d'Interès Cultural  (monuments, jardins històrics, o béns inclosos als catàlegs de protecció amb una protecció integral en el cas de conjunts històrics, llocs històrics i/o zones arqueològiques) no gaudiran d'aquesta exempció si estan afectes a explotacions econòmiques.

Es crea un article nou, article 12. Declaració, que queda redactat de la manera següent:

Article 12.- Declaració

A més dels medis regulats per la normativa aplicable, també s'utilitzarà, com a medi de presentació de les declaracions cadastrals d'alteració de la titularitat i variació de la quota de participació als béns immobles, el model de declaració per a la liquidació sobre l'increment del valors dels terrenys de naturalesa urbana, sempre que constin identificats l'adquirent i el transmitent, l'immoble objecte de la transmissió, amb la seva referència cadastral, i s'hagi aportat la documentació requerida a l'article 3.1 a) i b) de l'Ordre EHA/348/2006, de 19 d'octubre, que aprova els models de declaració d'alteracions cadastrals, d'acord amb allò previst a l'ordre detallada.

Punt de l'ordre del dia núm. 11: "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'Ordenança núm. 3, reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres."

La modificació de ordenança, queda redactada de la manera següent:

Article 1r.  Fet imposable

1.  Constitueix el fet imposable de l'Impost la realització dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la que s'exigeixi la corresponent llicència urbanística, s'hagi obtingut o no l'esmentada llicència, o per la que s’exigeixi la presentació de declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que la seva expedició o tramitació correspongui a aquest municipi.

2. Les construccions, instal·lacions o obres a que es refereix l'apartat anterior podran consistir en:

 A   Obres de construcció d'edificacions i instal·lacions de tota classe de nova   planta.

 B   Obres de demolició.

 C   Obres en edificis, tant aquelles que modifiquin la seva disposició interior com el  seu aspecte exterior.

 D   Alineacions i rasants.

 E   Obres de fontaneria i clavegueram.

 F   Obres en cementiris.

 G Qualsevulles altres construccions, instal·lacions o obres que requereixin llicència urbanística o comunicació prèvia, d’acord amb els articles 134 i 136 de la Llei 2/2014, de 25 de març d'Ordenació i ús del sòl (LOUS) o qualsevol altre normativa de la qual pugui derivar l’obligació d’obtenir llicència urbanística o de presentar comunicació prèvia.

Article 2n.  Subjectes passius

1. Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, propietaris dels immobles sobre els que es realitzin les construccions, instal·lacions o obres sempre que siguin propietaris de les obres;  en els demés casos es considerarà contribuent a qui ostenti la condició de propietari de l'obra.

2. Tenen la consideració de subjectes passius substituts del contribuent les persones que sol·licitin les corresponents llicències o realitzin les construccions, instal·lacions o obres, si no fossin els propis contribuents, així com les persones que presentin la comunicació prèvia o declaració responsable.

3. Els subjectes passius que resideixin a l’estranger durant més de sis mesos de cada any natural, estaran obligats a designar un representant com a domicili en territori espanyol, als efectes de les seves relacions amb l’Hisenda Municipal.

Article 3r.  Base imposable, quota i acreditació

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra.

2. La quota de l'impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3. El tipus de gravamen serà el 3,5 per 100, quan es tracti de la construcció, instal·lació o obra que requereixi un projecte tècnic.

4. . El tipus de gravamen serà el 3 per 100, quan es tracti de la construcció, instal·lació o obra que no requereixi un projecte tècnic.

5. L’impost s’acredita en el moment d’iniciar-se la construcció, instal·lació o obra, tot i que no s’hagi obtingut la llicència corresponent.          

Article 4t.  Gestió per autoliquidació.

1. El subjecte passiu haurà de practicar l'autoliquidació en la forma prevista a l'article 8 de l'Ordenança fiscal General de Gestió, Administració i Recaptació.

En tot allò que faci referència a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que els corresponguin en cada cas, s’aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en las disposicions que la complementen i desenvolupen.

Article 5è. Exempcions, bonificacions i reduccions

1. Està exempt del pagament de l’impost, la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de les que siguin propietaris l’Estat, les Comunitats Autònomes o les Entitats Locals que, estant subjectes a l’Impost, vagin a ser directament destinades a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, tot i que la seva gestió es porti a terme per Organismes Autònoms, i tant si es tracta d’obres d’inversió nova com de conservació.

2. D’acord  amb el que es detalla a continuació, es concedirà una bonificació del 90 % o del 50 % de la quota de l’impost a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipals si concorren circumstàncies socials, culturals, històriques, artístiques o de foment de l’ocupació, que justifiquin aquesta declaració. Aquesta correspondrà al Ple de la corporació i s’acordarà, sempre que el subjecte passiu ho hagi sol·licitat prèviament, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

Sempre que, prèviament, s’hagi motivat i documentat tant interès especial com la utilitat municipal mitjançant els informes dels tècnics corresponents, s’haurà de considerar que existeix especial interès o utilitat municipal quan en la instal·lació o l’obra (rehabilitació o nova construcció, però ambdós casos han de ser obra major) concorrin totes les circumstàncies següents:

 a) D’una banda, la bonificació serà d’un 90 % de la quota quan:

- El sol·licitant o els sol·licitants acreditin la propietat de l’habitatge o del solar.

- Es tracti del primer habitatge.

- El sol·licitant o els sol·licitants no percebin una renda superior al 2,5 % (si és un sol·licitant) o al 5 % (si són dos o més de dos sol·licitants) del salari mínim interprofessional.

Cal esmentar que aquesta bonificació només es pot gaudir una sola vegada per sol·licitant o sol·licitants.

b) La bonificació serà d’un 50 % de la quota quan la construcció, la instal·lació o l’obra estigui destinada a la millora de façanes.

La sol·licitud de bonificació s’ha de presentar quan se sol·liciti la llicència urbanística i s’ha de motivar i documentar l'interès especial o la utilitat municipal. En aquests casos, s’ha d’autoliquidar el 10 % (si és obra major) o el 50 % (si és millora de façanes) de la quota quan se sol·licita la llicència; i el 90 % o el 50 % restants, quan la bonificació no sigui concedida.

3. Es concedirà una bonificació del 50% de la quota de l’impost per a les obres d’instal·lació de sistemes d’energia fotovoltaica. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

4. Es concedirà una bonificació del  50% de la quota de l’impost per a les  construccions,  les instal·lacions i les obres referents als habitatges de protecció oficial. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

5. Es concedirà una bonificació del 75% de la quota de l’impost per a les  obres de reforma que afavoreixin les condicions d’accés i habilitat  dels discapacitats. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

6. Es concedirà una bonificació del 75% de la quota de l’impost per a les construccions, les instal·lacions i les obres que es facin al Polígon Industrial. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

7. Es concedirà una bonificació del 50% de la quota de l’impost per a les construccions, les instal·lacions i les obres que facin servir fusta certificada. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i  la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

S’ha de concedir una bonificació del 50 % per a les obres de reforma o rehabilitació dels edificis que consten catalogats amb el nivell de protecció integral o de protecció parcial en el Catàleg de protecció del patrimoni històric del terme municipal d’Artà.

S’ha de concedir la mateixa bonificació per a les obres que s’hagin de realitzar en edificis que estiguin catalogats amb els nivells de protecció ambiental, puntual i de conjunts urbans homogenis, tot i que en aquests casos la bonificació només s’aplicarà a les obres que afectin la part de l’edificació que sigui objecte de catalogació.

En qualsevol cas, aquestes bonificacions només es concediran si les obres a realitzar s’ajusten estrictament a les determinacions que estableix el Catàleg de protecció del patrimoni històric del terme municipal d’Artà, amb independència que s’hagi produït o no la seva aprovació definitiva i la seva entrada en vigor.

8. Es concedirà  una bonificació del 90% de la quota de l’impost per a les obres consistents en tancament de solars.

9. Es concedirà una bonificació del 100% de la quota de l’impost per a les obres consistents en la  pavimentació de les voravies.

Punt de l'ordre del dia núm. 12: "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'Ordenança núm. 4, reguladora de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana."

Es crea una disposició temporal transitòria, que queda redactada de la manera següent:

Disposició Temporal Transitòria

Durant l'exercici de 2015 i a l'espera d'una reforma legislativa, l'òrgan competent suspendrà l'emissió de les liquidacions de l'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana en els supòsits que la transmissió de l'habitatge habitual s'hagi fet per raó de dació en pagament de deute hipotecari, per subhasta per execució hipotecària o per alguna altra figura jurídica que emmascari la veritable situació de pèrdua de la finca i adquisició per l'entitat crediticia amb motiu de no haver pogut fer front el creditor al deute pendent, la qual cosa s'haurà d'acreditar. Igualment, en relació a les liquidacions ja emeses i pendents de pagament, els interessats hauran de sol·licitar la suspensió d'aquest pagament, suspensió que serà resolta de conformitat amb les normes municipals que regeixen els ajornaments i fraccionaments.

Punt de l'ordre del dia núm. 13: "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'Ordenança núm. 7, reguladora de la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids urbans."

Es modifica  l'article  5.  Quota tributària, que queda redactat de la manera següent:

1. La quota tributària general consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local, que s’ha de determinar en funció de la naturalesa i la destinació dels immobles i de la categoria del lloc, plaça, carrer o via pública on estiguin ubicats. A aquest efecte, s’han d’aplicar les tarifes següents:

Recollida, transformació i transport (€)

Tractament i eliminació (€)

Total de la tarifa anual (€)

Nucli urbà

a) Habitatge*

148,80

90,90

239,70

*S’entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i els allotjaments que no excedeixen de les deu places.

b) Hotels, motels, hotels apartament (per plaça)*

48,98

29,71

78,70

*S’entén per allotjaments aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre els quals s’inclouen hotels, pensions, residències, centres hospitalaris, col·legis i altres centres de naturalesa anàloga, sempre que excedeixin de les deu places.

c) Restaurants i cafeteries

761,84

462,37

1.224,22

d) Bars

408,72

248,06

656,78

e) Resta de locals comercials

266,04

161,47

427,51

f) Centres comercials:

- Fins a 100 m2

199,62

121,16

320,78

- Més de 100 m2

397,86

241,50

639,36

- Locals comercials sense activitat

149,75

90,89

240,64

g) Indústries i tallers:

- Fins a 200 m2

397,86

241,50

639,36

- De 201 a 400 m2

408,72

248,06

656,78

- De 401 a 600 m2

608,29

369,18

977,47

- Més de 600 m2

761,84

462,37

1.224,22

h) Altres edificacions

143,92

80,15

224,06

i) Despatxos professionals

199,62

121,16

320,78

j) Carnisseries, peixateries i similars

199,62

121,16

320,78

k) Supermercats i similars

761,84

462,37

1.224,22

l) Petits comerços alimentaris

199,62

121,16

320,78

m) Hostaleria especial (càmpings, residències per a escolars, etc.)

24,50

14,87

39,37

n) Per lloc d’amarratge (port esportiu):

- Fins a 7 m

12,02

7,38

19,40

- De 7,1 a 12 m

19,25

11,80

31,04

- De més de 12 m

28,87

17,70

46,57

o) Parades de mercat

397,86

241,50

639,36

p) Paradetes per les fetes (per dia)

2,09

1,27

3,35

Disseminats

a) Habitatge rústic

138,13

83,82

221,95

b) Hotels apartament, cases d’agroturisme i turisme rural, per plaça

21,79

13,18

34,97

c) Restaurants i anàlegs

697,85

423,54

1.121,39

d) Bars

378,52

229,75

608,27

2. Les quotes establertes en l’apartat anterior corresponen a un any natural.       

3. En el cas que el domicili particular coincideixi amb el domicili on s’exerceixen activitats professionals o mercantils, només ha de ser objecte de pagament la quota professional o mercantil. I en el cas que en un mateix local coincideixin diverses activitats econòmiques, només s’ha de tributar per la quota més elevada.

4. S’estableix una quota tributària específica per a la venda de bosses compostables de 0,03 €/bossa.

5.  S’estableix una quota tributària específica pel tassó únic de 0,24 €/unitat.

6. Així mateix, s’estableix una quota tributària específica per la venda del poalet de reciclatge d’orgànic de 3,03 €/unitat.

Es modifica  l'article  6.  Exempcions i bonificacions, que queda redactat de la manera següent:

Article 6. Exempcions i bonificacions

4. Amb la finalitat d’incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s’estableix el programa d’inspecció tècnica de residus (ITR), el funcionament del qual es detalla en els subapartats següents.

a) S’estableixen unes bonificacions de les quotes fixades a l’article 5.1 per als subjectes passius que s’adhereixin al programa ITR en funció de la taula següent:

Bonificació  ITR

Nucli urbà

- Habitatge 

32%

- Hotels, motels i hotels apartament

41%

- Restaurants i cafeteries

41%

- Bars

41%

- Resta de locals comercials

60%

- Centres comercials

60%

- Indústries i tallers

32%

- Altres edificacions

32%

- Despatxos professionals

60%

- Carnisseries, peixateries i similars

60%

- Supermercats i similars

41%

- Petits comerços alimentaris

60%

- Hostaleria especial

41%

- Lloc d’amarratge (port esportiu)

32%

- Parades de mercat

0%

- Paradetes per les festes (per dia)

20%

Disseminats

- Habitatge rústic

60%

- Hotels apartament, cases d’agroturisme i turisme rural

60%

- Restaurants i anàlegs

60%

- Bars

60%

b) Per ser admeses al programa ITR, les persones interessades han d’estar al corrent de pagament de la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids, i han de sol·licitar-ne l’adhesió, mitjançant l’imprès de compromís, abans del 31 de desembre de l’any anterior i han d’acceptar les condicions següents:

- S’han de comprometre a acomplir el que estableix l’Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d’Artà.

- Han de consentir, en presència seva, que membres de l’Ajuntament d’Artà accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

- Han de consentir el control dels residus que dipositin en les àrees d’aportació i en el Parc Verd.

c) En el cas de no acomplir les condicions establertes en l’apartat b anterior, es perd el dret a la bonificació de la quota i s’ha d’abonar la taxa ordinària corresponent.

d) Així mateix, també es pot sol·licitar la inclusió dels immobles deshabitats en el programa ITR.

e) Les parades de mercat no es poden acollir al programa ITR.

f) L’adhesió al programa ITR es prorroga automàticament i de forma indefinida sempre que no la denunciï cap de les parts i que s’acompleixin les condicions establertes per al programa ITR.

Punt de l'ordre del dia núm. 14: "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'Ordenança núm. 12, reguladora de la taxa per expedició de documents administratius."

Es modifica  l'article 2, apartat 2. Fet imposable, que queda redactat de la manera següent:

Article 2

2. Específicament, pel que fa a la taxa per llicències urbanístiques i comunicacions prèvies en matèria urbanística, el fet imposable ho constitueix l’activitat municipal, tècnica i administrativa, que es realitzi, dins l’àmbit de les competències municipals, per a la tramitació de les sol·licituds de llicències urbanístiques o del procediment de comunicació prèvia. Tot això en relació als actes subjectes a prèvia i preceptiva llicència urbanística o a comunicació prèvia d’acord amb la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl (LOUS) o qualsevol altra normativa que pugui estableixi l’obligació de sol·licitar llicència urbanística o de presentar comunicació prèvia o declaració responsable. 

Es modifica  l'article 7, apartat 3. Tarifa, que queda redactat de la manera següent:

Article 7è. Tarifa

7.3. Epígraf tercer. Llicències urbanístiques i comunicacions prèvies.

- Per les sol·licituds de llicència urbanística prèvia o de legalització relatives a construccions i edificacions de nova planta, de qualsevol intervenció en les construccions o edificacions existents, de demolicions, moviments de terra, projectes d’urbanització o qualsevol altre tipus d’obres o instal·lacions subjectes a llicència urbanística municipal es prendrà com a base imposable el cost real de l’obra o instal·lació. La tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l’obra amb un mínim de 117,60 €.

  • Per llicències urbanístiques per a modificacions d'obres que ja hagin obtingut llicència i en les quals no s’augmenti el seu pressupost: 50 €.

- En les sol·licituds de pròrrogues de llicències urbanístiques que suposin la realització d’obres: s’aplicarà el 50 % de la taxa inicialment liquidada amb un mínim de 58,30 €. 

- Projectes de segregació, parcel·lació o reparcel·lació: 189,30 €.

- Pla parcial, projecte de compensació, projecte d’urbanització, estudis de detall  a instància de part, per ha o fracció: 265,00 €

- Per les comunicacions prèvies o declaracions responsables:  117,60 €

 7.4. Epígraf quart. Altres documents relatius a serveis d’urbanisme

- Per cada expedient de declaració de ruïna d’edificis: 97,82 €

- Per cada expedició de certificació sol·licitada a instància de part: 70.56

- Per cada expedient de concessió d’instal·lació de rètols i mostres: 22,76 €

- Obtenció de cèdula urbanística: 60,00 €

- Per expedició de còpies de plànols, per unitat: 12,12 €

- Els expedients que, d'acord amb la legislació, hagin de sotmetre's a un període d'informació pública s'han de fer càrrec de les despeses que es derivin d'inserir un anunci en el BOIB o en el BOE i/o uns dels diaris de l'illa.

Es modifica  l'article 9 . Acreditació,  que queda redactat de la manera següent:

Article 9è.  Acreditació

1. S'acredita la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan es presenti la sol·licitud, comunicació prèvia o declaració responsable que iniciï la tramitació dels documents i expedients subjectes al tribut.

Punt de l'ordre del dia núm. 15: "Aprovar, provisionalment, la modificació de l'Ordenança núm. 21, reguladora de la taxa per subministrament municipal d'aigua."

Es modifica  l'article 6. Quota Tributària, concretament l'epígraf segon i quart, que queda redactat de la manera següent:

Article 6.- Quota Tributària

1. La quantia de la taxa es determinarà aplicant les tarifes següent:

Epígraf Segon                                                         

B.- Manteniment (+)                                               

    - Local destinat a vivenda unifamiliar i comerç   10,34

    - Indústries, bars, restaurants, sales de festes, de ball i similars   13,79

    - Hotels per plaça   3,66

Epígraf Quart

E.- Capsa comptador   46,16

F.- Porta comptador     17,31

Disposició final

Aquestes ordenances, aprovades inicialment pel Ple en la sessió de dia 28 d'octubre de 2014, estaran en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i vigiran fins que es modifiquin o es deroguin.

El que es fa públic per al coneixement general i als efectes oportuns, la qual cosa significa que, contra aquests acords d’aprovació definitiva de les ordenances fiscals esmentades, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el termini de dos mesos, comptadors a partir de la publicació d’aquest edicte, de conformitat amb el que estableix l’article 19.1 del RD 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

Artà, 15 de desembre de 2014

El batle

Bartomeu Gili Nadal