Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I PRESSUPOSTS
Núm. 22477
Resolució del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 12 de desembre de 2014 per la qual s’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria per a l’any 2015 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat
Versió PDF
Fets
1. La Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament econòmic de les Illes Balears per millorar la competitivitat dels emprenedors i la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears, mitjançant la dotació de recursos financers en condicions òptimes de termini i tipus d’interès que els permetin mantenir la seva activitat i dur a terme els seus projectes en diferents línies d’actuació.
2. Per complir aquest mandat, la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts, mitjançant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, ha engegat un conjunt d’ajuts per facilitar el finançament de les pimes de les Illes Balears, en especial els emprenedors i, amb aquest efecte, te previst negociar convenis amb el Banc Europeu d’Inversions i altres institucions europees al llarg d’aquest exercici.
3. En aquesta matèria, el Decret 29/2011, d’1 d’abril, de mesures urgents en matèria de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, regula el marc general de la concessió d’ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d’inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d’interès i els ajuts per cobrir el cost de l’aval. A més, en l’article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l’empara d’aquest Decret s’han d’aprovar per resolució del conseller competent en matèria d’economia i hisenda i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. La Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.
3. El Decret 29/2011, d’1 d’abril, de mesures urgents en matèria de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d’abril), que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.
4. El Decret 122/2000, d’1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 112, de 12 de setembre).
5. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).
6. L’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost de 2008 pel qual es declaren determinades categories d’ajut compatible amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories), sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per a l’any 2015 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat, que consta en l’annex d’aquesta Resolució, la qual es tramitarà mitjançant un expedient de despesa anticipada, corresponent a l’exercici 2015, segons Resolució del conseller d’Hisenda i Pressuposts de data 30 d’octubre de 2014.
Aquesta resolució queda condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts de l’exercici 2015, atès que es tracta d’un expedient de despesa anticipada, d’acord amb la Resolució del conseller d’Hisenda i Pressuposts, de data 30 d’octubre de 2014.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Hisenda i Pressuposts en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 12 de desembre de 2014
El conseller d’Hisenda i Pressuposts
José Vicente Marí Bosó
Annex 1
Convocatòria per a l’any 2015 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l’exercici de 2015 l’atorgament d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears que tenguin aprovades operacions financeres beneficiàries dels fons provinents de convenis o acords entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Banc Europeu d’Inversions (BEI) o una altra institució europea, o avalades per ISBA, SGR, destinades a finançar noves inversions productives o per a liquiditat, formalitzades entre l’1 de desembre de 2014 i el 30 de novembre de 2015. Els ajuts es destinen a cobrir els interessos d’aquestes operacions financeres, i, si escau, el cost de l’aval que formalitzin amb ISBA, SGR.
2. Beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, domiciliades o que duguin a terme un projecte d’inversió a les Illes Balears, que compleixin els requisits de les microempreses, petites i mitjanes empreses i que formalitzin entre l’1 de desembre del 2014 i el 30 de novembre del 2015 operacions financeres en les quals es produeixi algun dels requisits següents:
a) Que financin projectes d’inversions de les pimes, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.
b) Que financin operacions de finançament de liquiditat de pimes, l’activitat principal de les quals es faci en centres productius ubicats a les Illes Balears.
2.2. Els emprenedors en procés de creació empresarial també poden ser beneficiaris de l’ajut, però han d’acreditar l’inici de l’activitat abans que es pagui l’ajut, en els termes que estableix l’article 17.1 del Decret 29/2011.
2.3. Als efectes d’aquesta convocatòria, es consideren emprenedors, en els termes de l’article 2.2 de la Llei 2/2012, les persones físiques o jurídiques que, en la data de formalització de l’aval, estan iniciant o ja han iniciat, en un termini no superior a dos anys, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears.
Segons l’article 2.4 de la Llei 2/2012, s’entén per activitat econòmica qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l’ordenació per compte propi dels mitjans de producció, dels recursos humans, o d’ambdós, a fi d’intervenir en la producció o distribució de béns o serveis. L’activitat econòmica ha de tenir l’objectiu d’obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l’organització.
2.4. Els beneficiaris d’ajuts derivats de convocatòries d’anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d’inversió.
3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris
Inicialment es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 612E01 47000 00, corresponent als pressuposts generals de l’any 2015 i les equivalents dels anys posteriors, els imports màxims següents amb la distribució d’anualitats que s’indica:
a) Ajuts per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR: 1.075.000,00 euros
- Any 2015: 375.000,00 euros
- Any 2016: 300.000,00 euros
- Any 2017: 225.000,00 euros
- Any 2018: 175.000,00 euros
b) Ajut per cobrir els interessos: 1.145.162,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 612E01 47000 00, corresponent als pressuposts generals de l’any 2016, en aplicació del que estableix l’apartat 11.1 d’aquesta convocatòria.
4. Ajuts per cobrir els interessos d’operacions financeres finalistes per a inversions productives noves
4.1. L’import de cada ajut serà l’equivalent a 1 punt d’interessos quan el finançament sigui finalista per a inversions productives que duguin a terme les pimes.
No obstant això, l’ajut serà equivalent a 2 punts quan així es prevegi expressament en el conveni o l’acord entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Banc Europeu d’Inversions o una altra institució europea, i en els casos següents:
a) Inversions efectuades per emprenedors o emprenedores.
b) Inversions efectuades per dones empresàries.
c) Microcrèdits per a inversions d’autònoms, cooperatives o economia social.
d) Inversions en innovació (TIC).
e) Inversions d’internacionalització.
L’import dels ajuts per cada 1.000,00 euros de préstec per a cada modalitat de termini i carència és el que s’especifica en l’annex 2 d’aquesta convocatòria.
En el cas que el termini d’amortització o de carència de l’operació superi el de les modalitats establertes en l’annex 2, s’ha d’aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.
En cap cas, la novació posterior de l’operació financera avalada, amb establiment de terminis més dilatats en el temps, pot suposar un augment de l’ajut concedit per cobrir els interessos o el cost de l’aval.
4.2. La quantia màxima de préstec sobre la qual es calcula l’ajut és de 375.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels set primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l’import finançat pugui superar aquesta xifra.
5. Ajut per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR
5.1. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que les entitats de crèdit mediadores formalitzin amb els beneficiaris han de disposar necessàriament d’un aval d’ISBA, SGR.
5.2. Les quanties de l’ajut per cobrir el cost dels avals d’operacions financeres que s’acullin a aquesta convocatòria són les següents:
- El 100 % del cost de l’aval el primer any, amb la limitació de l’1,25 % sobre l’import de l’aval
- El 50 % del segon al quart any, amb la limitació del 0,75 % sobre l’import de l’aval.
No obstant això, en el cas d’operacions financeres destinades a inversions, quan la persona sol·licitant sigui un emprenedor o una dona empresària, o l’operació correspongui a inversió en internacionalització, innovació (TIC), microcrèdits d’inversió per a autònoms, economia social o cooperatives, es finançarà el 100 % del cost de l’aval durant els quatre primers anys de durada de l’operació original.
6. Entitat col·laboradora
6.1. De conformitat amb l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d’acreditar les condicions de solvència i d’eficàcia mitjançant la presentació de la documentació que s’estableixi en el conveni de col·laboració corresponent. Entre altres funcions, s’ha d’encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne el seguiment, pagar l’ajut i, si s’escau, comprovar la inversió.
6.2. D’acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d’abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR, ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.
7. Presentació de sol·licituds
7.1. Les sol·licituds s’han de presentar a l’entitat col·laboradora ISBA, SGR, segons els models que hi ha disponibles en el web de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts, o en qualsevol dels llocs que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
7.2. Juntament amb la sol·licitud i la memòria explicativa dels objectius i les necessitats de liquiditat que s’han de cobrir o les despeses o inversions previstes, s’ha de presentar la documentació que s’indica a continuació:
a) Una còpia del document d’identitat de la persona que signa la sol·licitud, en nom propi o en representació d’una persona jurídica o d’una entitat sense personalitat jurídica.
b) Si es tracta de persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l’entitat degudament inscrit, si és preceptiu, en el registre corresponent, o un certificat d’inscripció registral, com també l’acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, o una nota simple informativa del registre mercantil en què consti la inscripció de l’empresa i la representació de qui signa la sol·licitud.
c) Una declaració responsable del titular de l’empresa o del representant legal en relació amb els aspectes següents:
1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, per la qual cosa ha de consignar-hi expressament la xifra de negoci, el volum d’actius i la plantilla de l’empresa corresponents a l’exercici de l’any 2013 o, alternativament, a l’exercici tancat a 31 de desembre de 2014 quan la persona sol·licitant ja hagi formulat els comptes i s’hagin aprovat, o ja hagi presentat les declaracions tributàries.
Per als emprenedors i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat a dia 1 de gener de 2014, si no s’han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d’actius que l’empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.
2n. Que compleix el requisit relatiu a la no-participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (Recomanació 2003/361/CE).
3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per rebre l’ajut segons la legislació vigent.
4t. Que no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l’operació financera o amb el projecte d’inversió, o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o rebuts.
5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i amb la Seguretat Social.
Quan la quantia total de l’ajut sol·licitat superi l’import 3.000 euros, la declaració prevista en el punt 6è anterior s’ha de acompanyar dels certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària d’estar al corrent dels pagaments corresponents.
En el cas d’empreses en procés de creació, els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària podran acreditar que l’empresa no consta en els seus registres.
d) La documentació acreditativa d’estar donat d’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors i en l’impost sobre activitats econòmiques.
e) Un informe d’ISBA, SGR, amb relació a l’operació, acompanyat del quadre d’amortització de l’aval.
7.3. Als efectes de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s’entendrà que autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i també per demanar, en representació seva, els certificats corresponents del punt 6è de la lletra c anterior.
8. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 4 de desembre de 2015.
9. Examen de la documentació
9.1. La Comissió Avaluadora és l’encarregada d’examinar la documentació presentada. Està formada per aquests membres:
- President: el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni
Suplent: el cap del Departament de Tresoreria
- Secretari: el cap del Servei de Mediadors d’Assegurances i SGR
Suplent: el cap del Servei de Gestió Financera del Sector Públic
- Vocals: un representant d’ISBA, SGR, i dos representants de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts
9.2. La Comissió Avaluadora s’ha de reunir periòdicament, sempre que el president en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, farà constar en l’acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
La Comissió Avaluadora pot eximir la persona sol·licitant de presentar algun dels documents assenyalats en l’apartat 7 d’aquesta convocatòria per raons de racionalització o de manca d’idoneïtat.
9.3. No s’estableixen criteris per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant el sistema que fixen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Sens prejudici que s’ampliï posteriorment, el pressupost d’aquesta convocatòria està calculat per concedir tots els ajuts que se sol·licitin fins a 30.000.000 euros de principal, dels quals, inicialment i sense caràcter limitador, es preveu destinar 16.000.000 euros a inversions i 14.000.000 euros a liquiditat i refinançament, o fins que s’exhaureixin els fons destinats a aquesta convocatòria.
9.4. L’òrgan competent per instruir el procediment i per fer la proposta de resolució és el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.
9.5. Si la sol·licitud o la documentació aportada són defectuoses o incompletes, es requerirà la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n’esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l’advertirà que, si no ho fa i no s’amplia expressament el termini a què es refereix l’article 14.4 del Decret 29/2011, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l’article 42 de la Llei 30/1992.
9.6. De conformitat amb l’article 17.3 del Text refós de la Llei de subvencions, les sol·licituds d’ajuts s’han de resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent per resoldre-les.
10. Resolució
10.1. L’òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és el conseller d’Hisenda i Pressuposts. La resolució s’ha de notificar al beneficiari i a ISBA, SGR.
10.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos.
11. Pagament i justificació de l’aplicació dels fons
Les persones o entitats beneficiàries han de justificar davant l’òrgan instructor, mitjançant l’entitat col·laboradora, la formalització de l’operació financera vinculada amb l’ajut concedit i l’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors i en l’impost sobre activitats econòmiques, en cas que aquets aspectes no s’hagin acreditat en el procediment de concessió.
11.1. Ajuts per cobrir els interessos
a) Per a les operacions que financin inversions, el pagament de l’ajut per cobrir els interessos es farà d’una sola vegada, com a bestreta i un cop que el beneficiari hagi justificat l’execució del projecte d’inversió davant ISBA, SGR, en el termini comprès entre l’1 de gener i el 31 d’octubre de 2016. Per aquest motiu, els pagaments en concepte d’ajut per cobrir els interessos s’efectuaran durant l’any 2016.
b) Els beneficiaris han de justificar davant ISBA, SGR, l’aplicació dels fons percebuts procedents de l’operació de finançament, per mitjà de la presentació d’un compte justificatiu que ha de contenir els documents següents:
1r. Declaració responsable de la persona titular de l’empresa, o del representant legal o voluntari, d’haver aplicat els fons percebuts de l’operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d’haver duit a terme les activitats per a les quals se sol·licità.
2n. Memòria de les activitats duites a terme en el projecte d’inversió pel qual s’hagi autoritzat l’operació de finançament, amb el desglossament de cada despesa que s’hagi generat. Quan el projecte d’inversió hagi estat finançat, a més de per l’operació objecte de l’ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha de fer constar la quantia, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
3r. Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l’aval, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. En el cas d’adquisició de béns immobles, a més d’aquests documents, s’ha de presentar el certificat d’un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent. En el cas d’operacions amb fons “ICO Garantia SGR” que incloguin com a part de la inversió despeses de circulant, aquesta partida s’ha de justificar mitjançant una declaració de la mateixa empresa emesa amb aquesta finalitat. En el cas de treballs efectuats per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s’ha d’expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l’IVA.
c) La justificació de l’aplicació dels fons percebuts, establerta en l’apartat anterior, s’ha d’efectuar en el termini màxim de deu mesos des de la data de la resolució de concessió de la subvenció, i sempre abans que acabi el termini que estableix la lletra a d’aquest apartat.
d) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l’ajut d’interessos per mitjà de l’entitat col·laboradora ISBA, SGR.
e) D’acord amb l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, s’autoritza el pagament anticipat d’aquests ajuts per raons d’interès públic i a sol·licitud motivada de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, una vegada presentada la documentació acreditativa de l’execució del projecte d’inversió o la formalització de l’operació de finançament. S’eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l’article 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
f) No justificar l’execució de la inversió almenys en un 50 % o no justificar-la dins el termini que estableix la lletra a anterior són motius que suposen, sense més tràmits, la renúncia a l’ajut per cobrir els interessos i el cost de l’aval, i l’inici del procediment de revocació amb reintegrament de les quanties percebudes.
11.2. Ajut per cobrir el cost de l’aval d’IBSA, SRG
El pagament de l’ajut al cost dels avals d’ISBA, SGR, s’ha d’efectuar directament a aquesta entitat per anualitats, que l’ha de reintegrar al beneficiari. El pagament de l’anualitat del 2015 es farà quan es dicti la resolució de concessió de l’ajut. Per pagar les anualitats següents, ISBA, SGR, ha de presentar trimestralment a la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts un certificat de tots els rebuts que vencin durant el trimestre en què s’han d’indicar, en relació amb cada aval, les dades següents:
- Nom i NIF de l’empresa
- Import total de l’aval
- Desglossament de les anualitats de l’aval
- Desglossament de la quantia de l’ajut que ha de pagar l’Administració autonòmica per l’anualitat corrent
11.3. Compte justificatiu en acabar l’operació financera objecte de l’ajut
També, en concepte de compte justificatiu a l’acabament de l’operació de finançament, o del tram objecte de l’ajut si l’operació financera té un termini superior a quatre o set anys, segons el cas, ISBA, SGR, ha de presentar a la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts un certificat acreditatiu del compliment de l’operació d’aval en els termes establerts en la concessió de l’ajut.
12. Reintegrament de l’ajut
12.1. Si el beneficiari incompleix les condicions establertes en l’acord, en la resolució de concessió o en la normativa aplicable, ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma els ajuts percebuts en la part cobrada i no meritada.
12.2. En el cas d’execució parcial de la inversió o d’alteració de les condicions d’execució, cal atenir-se al que estableix l’article 20 del Decret 29/2011.
No justificar la inversió en el termini que estableix l’apartat 11.1 a o en l’import mínim que fixa l’apartat 11.1 f es considerarà equivalent a la renúncia a l’ajut, amb els mateixos efectes de no executar la inversió.
12.3. En el supòsit de cancel·lació anticipada voluntària de l’operació de finançament, el beneficiari ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l’ajut en la part cobrada i no meritada.
12.4. Les amortitzacions anticipades parcials, si n’hi ha, no poden ser d’una quantia inferior al 20 % del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
13. Expedients de línies d’ajuts d’anys anteriors
La Comissió Avaluadora, que regula l’apartat 9 d’aquesta convocatòria, és també l’òrgan competent per examinar i interpretar les qüestions relatives als expedients de les convocatòries d’anys anteriors, en especial les que resulten dels convenis subscrits entre l’Institut de Crèdit Oficial i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dels anys 2006 a 2010 o dels convenis entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’entitat col·laboradora en la tramitació dels ajuts ISBA, SGR.
14. Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d’esmena i aportació de documentació, o altres que afecten sol·licituds d’ajuts acollides a aquesta convocatòria s’efectuaran per via telemàtica a l’adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.
Annex 2
Valor actual de la bonificació del tipus d’interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Imports dels pagaments dels ajuts de la convocatòria de 2015
|
Modalitat de préstec |
Per cada 1.000 € Bonificació de l’1 % |
Per cada 1.000 € Bonificació del 2 % |
|---|---|---|
|
3 anys / 0 carència |
17,13 |
34,19 |
|
4 anys / 0 carència |
21,89 |
-- |
|
5 anys / 0 carència |
26,65 |
53,21 |
|
5 anys / 1 carència |
31,47 |
62,81 |
|
7 anys / 0 carència |
36,00 |
71,85 |
|
7 anys / 2 carència |
45,48 |
90,77 |
*Valor actualitzat net per cada 1.000 € de finançament.
Annex 3
Definicions i conceptes subvencionables
A. Definicions
1. Emprenedor o emprenedora: persona física o jurídica que està iniciant o ja ha iniciat, en un termini no superior a dos anys, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears, i sempre que no superi els paràmetres de la condició de mitjana empresa.
2. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l’ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d’ambdós, a fi d’intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L’activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l’organització.
3. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d’acord amb l’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost pel qual s’estableixen determinades categories d’ajuda compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories):
a) Tenir menys de 250 treballadors.
b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d’euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d’euros.
c) No estar participades en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d’empreses que no compleixen els requisits anteriors.
En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 treballadors i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d’euros.
Les pimes que no compleixen aquestes característiques tenen la condició de mitjana empresa.
D’altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu treballadors i una xifra negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d’euros.
4. Innovació tecnològica: ús del coneixement tecnològic per crear o millorar els productes, els processos o els serveis aptes per introduir-los en el mercat.
5. Internacionalització: estratègia corporativa de creixement per diversificació geogràfica internacional, per mitjà d’un procés evolutiu i dinàmic de llarg termini que afecta gradualment les diferents activitats de la cadena de valor i l’estructura organitzativa, amb un compromís i una implicació creixents dels seus recursos i les capacitats amb l’entorn internacional.
6. Dona empresària: als efectes d’aquesta línia, els criteris que determinen la condició de dona empresària son:
a) Per a les persones físiques, que es tracti de dones que, en la data de formalització de l’aval, acreditin estar donades d’alta en l’impost d’activitats econòmiques.
b) Per a les persones jurídiques i assimilats, que es tracti d’empreses que, en la data de formalització de l’aval, acreditin que la titularitat de més del 50 % del capital correspon a dones, i que, a més, compleixin els següents requisits:
- L’òrgan d’administració ha d’estar compost majoritàriament per dones.
- La direcció general o l’òrgan executiu principal han d’estar composts majoritàriament per dones
B. Línia CAIB-ISBA 2015. Conceptes subvencionables en inversió
1. Emprenedors i emprenedores
- Finançament orientat a inversió en actius fixos productius.
2. Microcrèdits per a autònoms
- Operacions financeres a llarg termini (tres anys o més) destinades a la iniciació o la millora d’activitats empresarials de dimensió molt reduïda amb una marginalitat manifesta d’accés a fonts de finançament, amb un import nominal no superior a 25.000 euros. El microcrèdit no s’ha de complementar amb cap altre finançament aliè addicional. Cobreix necessitats de finançament d’inversió (maquinària, equipament informàtic, mobiliari, immobles, vehicles, actius fixos productius nous o de segona mà, etc.).
3. Internacionalització
Es financen les inversions següents:
a) Diagnòstic i estratègia internacional
b) Estudis de prospecció de mercats
d) Implantació comercial en mercats de destinació
e) Viatges de prospecció
f) Despeses en la participació de fires amb estand propi
4. Innovació tecnològica
- Nous actius fixos innovadors que suposin en si mateixos una millora tecnològica qualitativa i apreciable, en relació amb els actius existents en l’empresa:
a) Activitats de recerca i desenvolupament, en general
b) Maquinària amb noves tecnologies incorporades
c) Sistemes moderns d’informació i comunicació
- Nous actius fixos innovadors que siguin necessaris per posar en marxa novetats o nous projectes derivats d’estratègies encaminades a l’obtenció d’avantatges competitius, per mitjà d’innovacions o millores apreciables en les àrees de producte, servei o procés:
a) Llançament de nous projectes
b) Desenvolupament i diferenciació de productes
c) Nous sistemes de producció
d) Disseny, qualitat i medi ambient
e) Utilització de nous materials
C. Conceptes subvencionables en liquiditat
Necessitats puntuals de tresoreria.
D. Conceptes subvencionables en reestructuració financera
Refinançament d’operacions de préstec o crèdit que representin una millora de terminis.