Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 22448
Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats i presidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de 12 de desembre de 2014 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per posar en pràctica processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables amb el cofinançament fins un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es varen traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació, que varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d’assumpció i de distribució de les competències transferides de l’Estat a la Comunitat Autònoma en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

El Decret 30/2001, de 23 de febrer, de constitució i règim jurídic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), modificat pel Decret 9/2005, de 28 de gener (BOIB núm. 17, d’1 de febrer), i pel Decret 119/2010, de 26 de novembre (BOIB núm. 173 EXT., de 27 de novembre), estableix, en l’article 1.4, que el SOIB ha de gestionar totes les matèries transferides.

L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre).

Aquesta convocatòria té com a finalitat el foment de les accions que impulsin la integració de col·lectius amb especials dificultats d’inserció en el món laboral, per donar resposta a un problema d’interès públic, atesa la realitat social d’aquests col·lectius.

  • Els col·lectius vulnerables que han d’atendre els serveis de processos d’inserció prevists en aquesta convocatòria, són els següents:
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat i amb dificultats especials d’inserció laboral.
  • Col·lectiu de joves en risc d’exclusió social, d’entre 16 i 30 anys, i amb dificultats especials d’inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones en risc d’exclusió social i amb dificultats especials d’inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat per malaltia mental i amb dificultats especials d’inserció laboral.
  • Col·lectiu de dones en risc d’exclusió social i amb dificultats especials d’inserció laboral.

Aquests col·lectius figuren com a prioritaris en el Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, pel qual s’aprova l’Estratègia Espanyola d’Activació de l’Ocupació 2014-2016 i han estat seleccionats per donar continuïtat a les línies d’acció ja iniciades i una vegada analitzades les dades del mercat laboral de les Illes Balears.

La Resolució de la Secretaria d’Estat d’Ocupació, de 16 de setembre de 2014, per la qual es publica l’Acord del Consell de Ministres de 5 de setembre de 2014, pel qual s’aprova el Pla Anual de Política d’Ocupació per 2014 (PAPO), segons el que estableix l’article 4.ter de la Llei 56/2003, de 16 de desembre, d’ocupació, fixa per la comunitat autònoma de les Illes Balears, dins l’eix 3, referent a oportunitats d’ocupació, el programa de processos d’inserció de col·lectius vulnerables.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte i àmbit d’aplicació de la subvenció

Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per al període 2015 per a actuacions, dins l’àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables.

S’entenen per processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables els projectes que executen processos d’ajuda individual, personalitzada i integral, en els quals la persona, mitjançant l’acompanyament, construeix un projecte professional que integra les necessitats personals amb les exigències socials, amb l’objectiu final d’incorporar-se al mercat de treball de manera regular, tal com defineix el Marc teòric bàsic per desenvolupar processos d’ocupació per a col·lectius vulnerables en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que es troba a disposició de les persones interessades en el web <http://www.soib.caib.es/>.

Segon

Cofinançament del Fons Social Europeu

Les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria són cofinançades fins a un màxim del 50 % pel Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Tercer

Normativa

Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre).

Per motiu del cofinançament són d’aplicació el Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1081/2006 del Consell; el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell; la Instrucció 1/2010, de 28 de setembre, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa operatiu de les Illes Balears per al període 2007-2013, per la qual s’aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel FSE a través del Programa operatiu de les Illes Balears per al període 2007-2013 o la Instrucció que la substitueixi.

Quart

Crèdit assignat a la convocatòria

L’import econòmic destinat a aquesta convocatòria és de 6.000.000,00 euros, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, concretament amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D02, capítol 4, fons finalista 19113, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2015: un import de 3.000.000,00 euros, sotmès a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015.
  • Any 2016: un import de 3.000.000,00 euros, sotmès a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden augmentar els imports d’aquesta convocatòria.

D’acord amb l’article 15.2.c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), s’ha de tenir en compte la distribució del crèdit i s’han d’aplicar els criteris de puntuació d’acord amb el que disposen respectivament els apartats desè i catorzè d’aquesta convocatòria.

Cinquè

Entitats beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les subvencions per desenvolupar les accions descrites en l’apartat primer d’aquesta convocatòria:

 Les persones jurídiques sense finalitat de lucre amb seu a les Illes Balears que acreditin com a mínim 1 any d’experiència en l’àmbit de les Illes Balears en la realització d’accions que s’adrecin a acompanyar les persones desocupades en processos d’inserció laboral.

Les administracions locals de les Illes Balears, i les seves entitats dependents o vinculades, que acreditin com a mínim 1 any d’experiència en l’àmbit de les Illes Balears en el desenvolupament d’accions que s’adrecin a acompanyar les persones desocupades en processos d’inserció laboral.

No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, i en l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

Sisè

Subcontractació

La persona beneficiària de la subvenció no pot concertar amb tercers l’execució total o parcial del procés d’inserció aprovat.

Setè

Destinataris dels processos d’inserció

Els serveis de processos d’inserció per a l’ocupació es dirigeixen als col·lectius vulnerables envers el mercat laboral, demandants d’ocupació, amb especials dificultats d’ocupabilitat.

Els col·lectius vulnerables que han d’atendre els serveis de processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables són els que s’han descrit en el preàmbul. La definició del perfil de cada col·lectiu es troba a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es>.

No poden ser usuaris d’aquestes accions les persones següents:

  • El personal funcionari de carrera o interí i el personal laboral de l’Administració, mentre romanguin en servei actiu
  • El personal laboral d’empreses públiques
  • Les persones prejubilades
  • Les persones majors de 64 anys

El SOIB ha de facilitar la selecció d’usuaris que s’han d’atendre d’entre els demandants d’ocupació inscrits i ha de garantir a l’entitat l’enviament dels que resultin necessaris per atendre el nombre d’usuaris pactat inicialment, cobrir les baixes en el programa que es produeixin per causes no imputables a l’entitat col·laboradora i incorporar, durant el desenvolupament del pla, usuaris addicionals als inicialment acordats, si així ho sol·licita l’entitat.

Vuitè

Concepte de persona usuària atesa i persona usuària inserida

S’entén per persona usuària atesa la inscrita en el SOIB que s’ajusti al perfil del col·lectiu destinatari del projecte i que, després d’haver participat en la fase inicial del projecte, signi l’acord personal i el pla de treball inicial previst en el Protocol de gestió de processos d’inserció <www.soib.es>.

Es considera que la inserció laboral de la persona usuària atesa s’ha aconseguit quan, durant la vigència del procés d’inserció, la persona desocupada ha estat contractada com a treballador/a per compte d’altri o es doni d’alta com a treballador/a per compte propi.

La inserció com a treballador/a per compte d’altri ha de ser per un període total, independentment del nombre de contractes formalitzats, de durada no inferior a tres mesos per una jornada no inferior al 50 % de la jornada completa corresponent. Es permet una jornada inferior al 50 % sempre que el termini de durada de la contractació s’allargui proporcionalment a la diferència entre la mitja jornada i la jornada establerta en el contracte.

Es considera la inserció com a treballador/a per compte propi quan la persona desocupada es doni d’alta en el Règim especial de treballadors autònoms com a mínim durant tres mesos.

En qualsevol cas es considera inserció sempre que la persona desocupada sumi un període de cotització de tres mesos, combinant les dues situacions descrites en els dos apartats anteriors.

A l’efecte d’aconseguir els objectius d’inserció, també s’han de tenir en compte els contractes aconseguits pels usuaris atesos dels serveis, en aplicació de l’escala d’equivalència següent:

Durada del contracte

Jornada 50 %

Jornada completa

Un mes

0,25

0,5

Dos mesos

0,5

0,75

Tres mesos

1

1,5

Més de tres mesos i menys de 5

1,25

2

Més de 5 mesos

1,5

2,25

Indefinit

2,5

3

Novè

Objectius d’inserció que s’han d’assolir

La Resolució d’atorgament ha de determinar els objectius mínims d’inserció que ha d’assolir l’entitat beneficiària que han de ser com a mínim del 20 % dels usuaris atesos prevists en el projecte.

L’incompliment dels objectius d’inserció mínims anteriors suposa una disminució de la subvenció atorgada d’acord amb l’apartat 5 de l’annex 1 d’aquesta convocatòria.

Desè

Distribució del crèdit disponible

El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per als processos d’inserció és de 6.000.000 € que s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant el primer semestre de l’exercici 2014, de la manera següent:

  • Mallorca: 78,1 %
  • Menorca: 8,4 %
  • Eivissa i Formentera: 13,5 %

Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent:

Si el romanent correspon a l’illa de Menorca o a les d’Eivissa i Formentera, el crèdit passarà a l’illa de Mallorca, atès el major nombre de beneficiaris potencials.

Si el romanent correspon a l’illa de Mallorca, el crèdit passarà a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera d’acord amb la puntuació obtinguda.

El crèdit assignat inicialment a l’illa de Mallorca s’ha de distribuir de manera percentual per col·lectius, a l’efecte d’aconseguir una cobertura proporcional a les necessitats detectades:

  • Col·lectiu de persones amb discapacitat: 45 %
  • Col·lectiu de joves en risc d’exclusió social: 12 %
  • Col·lectiu de persones en risc d’exclusió social: 32 %
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat per malaltia mental: 6 %
  • Col·lectiu de dones en risc d’exclusió social: 5 %

Els romanents entre els col·lectius i les illes que hi pugui haver s’han de distribuir entre els projectes de Mallorca d’acord amb la puntuació obtinguda.

Onzè

Import de la subvenció

L’import màxim de l’ajut atorgat s’ha de determinar en la resolució de concessió de la subvenció sobre la base del pressupost presentat per la persona beneficiària, tenint en compte el conjunt de partides subvencionables d’acord amb l’annex 1 d’aquesta convocatòria i els recursos propis que pugui aportar l’entitat o els ajuts de tercers, respectant els llindars fixats en els punts núm. 3 i 4 d’aquest apartat.

La resolució de concessió ha de detallar el pressupost aprovat.

No s’aprovarà cap projecte al qual correspongui un import de subvenció inferior a 50.000,00 €.

En cap cas la subvenció ha de superar el cost de l’activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme ni el resultat d’aplicar la fórmula següent:

Col·lectiu de discapacitat i malaltia mental: 2.100,00 € per a cada persona usuària que s’ha d’atendre.

Resta de col·lectius: 1.900,00 € per a cada persona usuària que s’ha d’atendre.

En el cas què el crèdit previst en la convocatòria per a cada col·lectiu i illa no sigui suficient per subvencionar els imports sol·licitats per a tots els projectes que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria, s’ordenaran els beneficiaris que hagin obtingut la puntuació mínima segons la puntuació que la Comissió Avaluadora hagi atribuït a cada projecte, d’acord amb els criteris del punt catorzè d’aquesta convocatòria, i es repartirà el crèdit, fins que s’exhaureixi, per ordre de puntuació, d’acord amb els imports sol·licitats i respectant els llindars establerts en els paràgrafs anteriors.

Dotzè

Compatibilitat amb altres ajuts

En cap cas l’import de la subvenció que s’atorgui a l’empara d’aquesta Resolució no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat sol·licitant.

El beneficiari ha de comunicar al SOIB l’obtenció d’altres subvencions per la mateixa finalitat en el termini de 3 dies hàbils des de l’atorgament.

Tretzè

Termini i requisits de la sol·licitud

El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats només poden presentar una sol·licitud referida a un projecte d’un únic col·lectiu per illa.

Les sol·licituds s’han de fer mitjançant els models facilitats pel SOIB a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB, ubicada a l’edifici de la rotonda Asima, en el camí Vell de Bunyola, núm. 43 (polígon de Son Castelló), a Palma i a qualsevol de les delegacions a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en el web  <www.soib.es>. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, ha d’anar dins un sobre obert perquè el/la funcionari/ària de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals.

Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB, es recomana enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini durant les 24 hores següents a l’acabament del termini hàbil. Si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini. El número de fax és: 971 78 49 39.

D’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 42 de la Llei esmentada.

Quan la persona sol·licitant inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que consent expressament a usar aquest mitjà per fer les notificacions que es derivin d’aquest procediment, a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992. Amb aquesta finalitat es posa a disposició dels interessats la bústia <registre.xol@soib.caib.es>.

 Juntament amb les sol·licituds s’ha de presentar la documentació que s’indica a continuació:

Una memòria explicativa del procés d’inserció, d’acord amb el guió que estableix el SOIB (a disposició de les entitats a l’adreça <www.soib.es>), la presentació de la qual es considera requisit imprescindible per valorar la sol·licitud.

El número de registre, la secció, el grup i la data d’inscripció de l’entitat en el Registre d’Entitats Jurídiques de la Conselleria de Presidència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per tal que el SOIB pugui comprovar que les entitats participants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa. En el cas de no disposar d’aquestes dades, s’ha d’aportar una còpia compulsada de l’escriptura pública de constitució i dels estatuts en què consti que les entitats sol·licitants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa. Se n’exceptuen les administracions o les entitats públiques.

L’original o una còpia compulsada de la documentació acreditativa de la capacitat de la persona que representa legalment l’entitat sol·licitant per actuar en nom d’aquesta.

En cas que l’entitat no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, la declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, de conformitat amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius (BOIB núm. 21/2013, de 12 de febrer).

La presentació de la sol·licitud d’ajuts implica que s’autoritza al Servei d’Ocupació de les Illes Balears a obtenir de manera directa l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l’Administració General de l’Estat i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració General de l’Estat i/o de la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

Una declaració responsable d’acord amb el model que és a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es> en relació amb els aspectes següents:

No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, i de no incórrer en cap causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.

L’obligació o, si escau, l’exempció de complir la legislació aplicable en matèria de promoció de l’accessibilitat i d’eliminació de barreres arquitectòniques.

No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

Elaboració del Pla de Prevenció de Riscs Laborals, l’avaluació de riscs i la planificació de l’activitat preventiva de l’entitat, de conformitat amb el que determina la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).

Tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.

Contractació d’una assegurança de responsabilitat civil en començar l’activitat.

Una declaració expressa en la qual constin tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat, concedits per qualsevol institució, pública o privada.

D’acord amb l’article 35.f de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, els sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja estigui en poder del SOIB, sempre que comuniquin el nombre de l’expedient en el qual consta la documentació.

Catorzè

Criteris de valoració

Per concedir les subvencions objecte d’aquesta convocatòria, s’han de tenir en compte els criteris que s’indiquen a continuació:

Coherència del projecte: de 0 a 35 punts.

  • Apartat 1: anàlisi del perfil del col·lectiu de manera detallada en referència al seu procés d’inserció laboral: (0-3-5 punts).
  • Apartat 2: les accions i metodologies plantejades en el projecte s’adeqüen al perfil del col·lectiu i donen resposta a l’objectiu final d’un procés d’inserció: (0-5-10 punts).
  • Apartat 3: explica les accions complementàries amb serveis i programes del SOIB: (0-5-10 punts).
  • Apartat 4: explica les accions complementàries amb serveis i programes de la mateixa entitat: (0-3-5 punts).
  • Apartat 5: descripció detallada de l’avaluació i dels indicadors de resultats: (0-3-5 punts).

El caràcter innovador del procés d’inserció: de 0 a 15 punts.

Àrees preferents d’innovació:

Marcs teòrics de referència contrastada per al col·lectiu objecte del procés d’inserció

Metodologia

  • Ús i elaboració de materials i eines innovadores
  • Sistemes d’avaluació externa del programa
  • Ús de noves tecnologies i xarxes socials
  • D’altres

Qualificació:

  • Innovacions en una, dues o tres àrees preferents: 5 punts.
  • Innovacions en quatre o cinc àrees preferents: 10 punts.
  • Innovacions en més de cinc àrees preferents:  15 punts.
  • Territori i coordinació territorial: de 0 a 15 punts.

Apartat 1: àmbit territorial en què es pretén actuar (de 0 fins a 5  punts).

Apartat 2: descripció dels sistemes i de les vies de coordinació establerts amb els recursos externs (sanitaris, socials, formatius, educatius, ocupacionals, etc.) de l’àmbit territorial en què es pretén actuar (de 0 fins a 10 punts).

Recursos humans i materials: de 0 a 10 punts.

Experiència de l’entitat i la qualitat del procés: de 0 a 25 punts.

Apartat 1: experiència en el col·lectiu i en la gestió de programes d’acompanyament.

Apartat 2: qualitat

En el cas que l’entitat sol·licitant, en la data de publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB, tengui en els darrers 24 mesos un expedient de reintegrament resolt amb caràcter ferm per alguna de les causes establertes en l’article 37 de la Llei 38/2003 o en l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, que comporti un informe de liquidació del qual es derivi un import incorrectament executat superior al 70 % de l’import de la subvenció concedida, en el marc de qualsevol convocatòria aprovada pel SOIB: menys 15 punts.

Aquesta penalització s’aplica igualment a les entitats que, malgrat no trobar-se incloses en aquest supòsit, es trobin vinculades amb un percentatge del 100 % amb una altra entitat que tingui resolt un expedient de reintegrament d’aquestes característiques.

Queden excloses d’aquesta penalització les entitats que en període voluntari hagin abonat les quantitats que s’han de reintegrar.

Poden ser objecte de concessió de subvenció els projectes que com a mínim s’hagin valorat amb 40 punts.

En cas d’empat, s’ha de resoldre a favor dels projectes que tenguin major cobertura territorial.

Quinzè

Procediment de concessió de subvencions

L’òrgan competent per instruir el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i en concret, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

Un cop revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les, d’acord amb els criteris establerts en l’apartat 14 d’aquesta Resolució.

La Comissió Avaluadora està formada per:

Presidència:

Titular: el cap del Servei de Seguiment Tècnic d’Orientació i Foment de l’Ocupació del SOIB, que, en cas d’absència, vacant o malaltia, ha de ser substituït pel cap del Departament de Planificació i Gestió Administrativa.

Secretaria:

Titular: el cap del Servei de Gestió Administrativa i Seguiment Econòmic d’Orientació del SOIB.

Suplent: una cap de Secció del Servei de Gestió Administrativa i Seguiment Econòmic d’Orientació del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

Vocalies:

Vocalia primera, segona i tercera: tres tècnics del Servei de Seguiment Tècnic d’Orientació i Foment de l’Ocupació del SOIB. En cas d’absència, vacant o malaltia, cadascun d’aquests vocals pot ser substituït per un/a tècnic/a del SOIB.

La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.

La directora del SOIB, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s’ha de notificar als interessats, i se’ls concedeix un termini de 10 dies pel tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents.

En la proposta provisional, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i la modificació del pressupost presentat per l’entitat sol·licitant o les condicions i la forma d’execució de l’activitat que l’entitat ha proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, conformitat que s’entén atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició per escrit dins el tràmit d’audiència. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.

Sense perjudici del que preveu l’apartat anterior, quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.

La modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

Si transcorre el termini sense que el beneficiari reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’import susceptible d’atorgament.

Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l’entitat sol·licitant en el tràmit d’audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l’Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

La presidenta del SOIB, atesa la proposta de resolució definitiva, ha de dictar i notificar una resolució en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l’endemà de l’entrada de la sol·licitud en el registre de l’òrgan competent per tramitar-la, la qual ha d’estar degudament motivada. Transcorregut el termini màxim per resoldre el procediment sense que s’hagi notificat la resolució, s’ha d’entendre que es desestima la sol·licitud.

La resolució de concessió o de denegació s’ha de notificar de manera individualitzada. La resolució de concessió ha d’incloure, com a mínim, la informació següent:

El col·lectiu destinatari del procés i l’àmbit territorial d’actuació.

L’objectiu general d’atenció i els objectius quantificats d’inserció, que no poden ser inferiors als que estableix l’apartat novè d’aquesta convocatòria.

El pressupost aprovat.

La quantitat individual de la subvenció concedida.

D’acord amb el que estableix el punt 3.2.1. de l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, acceptar el finançament per part dels beneficiaris, implica l’acceptació de la seva inclusió en la llista d’operacions publicada, de conformitat amb l’article 115.2 del Reglament esmentat.

L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l’objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i havent-se omès el tràmit d’autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l’òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers.

Les propostes de resolució, provisionals i definitives, i les resolucions de concessió i les resolucions de pagament han d’indicar el programa operatiu, l’eix, el tema prioritari i que la subvenció està cofinançada fins un màxim del 50 % pel Fons Social Europeu i també han d’incloure la imatge corporativa del Fons Social Europeu.

Setzè

Desenvolupament de les accions subvencionades

 Les actuacions corresponents als projectes aprovats poden iniciar-se a partir de dia 1 de gener de 2015 i han d’haver finalitzat, com a màxim, el dia 31 de desembre de 2015.

 L’inici anticipat de les actuacions abans de la concessió de la subvenció, que ha de comunicar-se al SOIB, s’ha de fer sota la responsabilitat de cadascuna de les entitats, tenint en compte que només amb l’aprovació de la resolució d’atorgament de la subvenció es reconeix el finançament del projecte.

Dissetè

Forma de pagament

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears ha d’abonar a l’entitat beneficiària l’import de la subvenció de la forma següent, d’acord amb la Resolució del conseller d’Hisenda i Pressuposts, de 20 de novembre de 2014, en la qual s’autoritza el pagament anticipat de les subvencions per executar les accions aprovades en el marc d’aquesta convocatòria, i amb el que disposa l’article 37.1.b del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

S’eximeix la persona beneficiària de presentar garantia per als pagaments anticipats, d’acord amb l’article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d’agost.

El SOIB ha de tramitar el pagament de l’import de la subvenció a l’entitat beneficiària de la manera següent:

  • Un 50 % de l’import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, que es tramita d’ofici després de què s’hagi aprovat la subvenció, amb càrrec als pressuposts de 2015.
  • Un 30 % de l’import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, a partir del mes de gener de 2016, amb càrrec als pressuposts de 2016, previ informe favorable en la memòria intermèdia.
  • Fins al 20 % restant de l’import de la subvenció aprovada, amb càrrec al pressupost de l’exercici de 2016, quan el SOIB n’hagi liquidat la subvenció.

Sens perjudici del que estableix l’apartat vint-i-unè d’aquesta convocatòria, qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per determinar-ne la valoració tècnica i la subvenció que s’ha de concedir i, en qualsevol cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, donarà lloc a la modificació  de la resolució de concessió, d’acord amb el que disposa l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

Divuitè

Obligacions genèriques de les entitats beneficiàries

Són obligacions genèriques de l’entitat beneficiària:

Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, circumstància que s’ha d’acreditar abans de dictar la proposta de resolució definitiva de concessió mitjançant un certificat que ha de presentar l’UGE del SOIB a sol·licitud de la Comissió Avaluadora. Així mateix, també ha d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, fets que han de quedar acreditats abans de la proposta de resolució definitiva en la forma establerta en el punt 13.6.e d’aquesta convocatòria.

Dur a terme l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

Justificar la realització de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

Comunicar al SOIB, en el termini de 7 dies abans que es produeixi, les variacions de la seva situació que puguin tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, així com qualsevol modificació que tengui lloc en relació amb el projecte subvencionat i qualsevol alteració en les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció, en especial pel que fa als possibles canvis relatius al personal implicat en el desenvolupament de les accions, utilitzant els models que trobareu al vostre abast en la pàgina web <www.soib.caib.es>.

Comunicar al SOIB la percepció d’altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat en el termini de 3 dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció o ingrés i abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i financer dels programes subvencionats que el SOIB consideri necessaris i aportar tota la informació que li sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.

Sotmetre’s a les actuacions de control de l’activitat econòmica i financera que corresponguin a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, a la Intervenció General de la CAIB, a la Sindicatura de Comptes, als òrgans de control de la Unió Europea per motiu del cofinançament del FSE i a la Direcció General d’Economia i Estadística com a Organisme intermedi del PO FSE 2014-2020.

Facilitar qualsevol informació que li requereixi l’òrgan que concedeix la subvenció i els òrgans de control indicats en l’apartat anterior.

No percebre cap quantia de les persones que participen en les accions.

Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

Contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els llocs on es desenvoluparà l’activitat durant tot el període de vigència d’aquesta.

Contractar assegurances de protecció per als participants per risc d’accident derivades de l’assistència a un servei de processos d’inserció per a l’ocupació.

Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o del FSE, d’acord amb el que estableix l’article 140 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil que li sigui aplicable.

Les entitats beneficiàries han d’informar a tots els usuaris dels processos d’inserció i al públic en general de l’ajut obtingut del Servei d’Ocupació de les Illes Balears i del FSE a través de les mesures previstes en l’apartat vint-i-dosè d’aquesta Resolució.

Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, sense perjudici que les entitats beneficiàries usin metodologies pròpies supervisades i aprovades pel SOIB.

Acceptar la publicació en la llista de beneficiaris dels fons percebuts i el nom de l’operació cofinançada, d’acord amb els articles 6 i 7 del Reglament (CE) número 1828/2006 de la Comissió o els corresponents en el Reglament pendent de publicar pel qual es fixen normes de desenvolupament per al Reglament 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

Dinovè

Obligacions específiques

 L’entitat beneficiària i el SOIB han de  gestionar conjuntament el procés en els termes establerts en el Protocol de gestió de processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables <www.soib.es>. El Protocol de gestió de processos d’inserció té caràcter d’obligatori.

 Les entitats que duguin a terme projectes d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables, independentment del tipus d’acció, han de complir les obligacions següents:

  • Donar cobertura a la totalitat de l’àmbit territorial del projecte.
  • Garantir l’atenció personalitzada als usuaris del col·lectiu objecte d’intervenció.
  • Tenir o estar en disposició de tenir en el moment de començar les actuacions els locals, els recursos humans i els materials necessaris per desenvolupar les accions.
  • Tenir a disposició del SOIB els expedients complets, d’acord amb el que estableix el protocol de gestió.
  • Complir les prescripcions de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i guardar el secret professional respecte de les dades contingudes en els fitxers.
  • Presentar la informació relativa a les accions dutes a terme i la seva durada, els usuaris atesos i la data o les dates d’execució. Aquesta informació s’ha de presentar en el SOIB amb els mecanismes i amb la durada que aquest estableixi.
  • Presentar una memòria intermèdia dins el mes de juliol de 2015 utilitzant el model establert pel SOIB.
  • Atendre les persones derivades per les oficines d’ocupació del SOIB i utilitzar el procediment de derivació establert a aquest efecte.

 

Vintè

Justificació i liquidació de la subvenció

En el termini de 3 mesos comptadors des de l’acabament de l’activitat subvencionada, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu, d’acord amb els models facilitats pel SOIB, que ha de contenir:

Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

El SOIB ha de verificar el nivell d’inserció efectiu que l’entitat beneficiària certifiqui.

Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d’incloure:

Una relació classificada de totes les despeses subvencionables al desenvolupament de l’acció, d’acord amb el model que facilita el SOIB en el web <http://www.soib.es>.

Les especificitats respecte de les despeses subvencionables i la manera de justificar-les es determinen en l’annex 1 d’aquesta convocatòria. També és d’aplicació, en la justificació de les despeses, la Instrucció 1/2010, de 28 de setembre, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s’aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel FSE a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013 o la Instrucció que la substitueixi.

S’ha d’aportar, si escau, la resta de documentació a què fa referència l’article 19.2. de les bases reguladores.

També s’ha d’aportar el justificant d’haver ingressat l’import corresponent a la diferència entre la quantitat rebuda en concepte de bestreta i la quantitat justificada, així com els interessos legals que en derivin, si escau.

Quan no es presenti la documentació justificativa, s’ha de requerir la persona beneficiària perquè l’aporti en el termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, si no s’hagués presentat la documentació, es revocarà la subvenció o s’iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.

Quan s’hagin comprovat les actuacions i la documentació anteriors, el SOIB ha de liquidar la subvenció en funció de la consecució dels objectius mínims que s’han d’assolir aplicant les ràtios establertes en l’apartat 5 de l’annex 1.

En qualsevol cas, les entitats beneficiàries estan obligades a reunir i custodiar tota la documentació justificativa de cada despesa realitzada i dels pagaments efectuats en l’execució del projecte i de mantenir-la a plena disposició de les administracions amb competències en matèria de control, seguiment i justificació de subvencions públiques, que poden requerir-la en qualsevol moment, d’acord amb els apartats setzè i divuitè d’aquesta convocatòria.

Vint-i-unè

Revocació i reintegrament de les subvencions

L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en qualsevol cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l’entitat, d’acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.

A aquest efecte, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.

Vint-i-dosè

Difusió pública de les actuacions

Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, han d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones. A més, la persona beneficiària està sotmesa a les normes sobre informació i comunicació sobre l’ajut del FSE reflectides en l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell. Entre d’altres obligacions, s’hi ha de fer constar en tota la publicitat i documentació pública de les accions cofinançades la participació del SOIB i el cofinançament del Fons Social Europeu (FSE) mitjançant la incorporació dels elements identificatius corresponents. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius amb la mateixa grandària o amb una de menor que la dels logotips del SOIB i el FSE.

La informació necessària per acomplir amb les prescripcions anteriors es troba a disposició de les entitats en el lloc web <http://www.soib.es>.

Tota la publicitat i/o la difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB com a mínim set dies hàbils abans que es dugui a terme. S’hi ha d’indicar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats el SOIB, en aquest mateix termini, ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.

Les entitats beneficiàries tenen l’obligació d’aportar una còpia de tota la publicitat, documentació escrita, anuncis o senyalització que hagin utilitzat en què consti el cofinançament del SOIB i del FSE quan presentin la justificació de la realització de l’operació subvencionada i de la memòria econòmica.

Vint-i-tresè

L’eficàcia d’aquesta Resolució queda condicionada a la seva introducció dins el Pla Estratègic de subvencions per a l’any 2015, en compliment del que disposa l’article 6.1  del text refós de la Llei de subvencions.

Vint-i-quatrè

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comença a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 12 de desembre de 2014

La directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Francesca Ramis Pons
Per delegació de competències de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats i presidenta del SOIB
(Resolució de 18 de juny de 2013, BOIB núm. 90, de 27 de juny)

ANNEX 1
Despeses subvencionables i altres consideracions en relació amb la liquidació i la justificació de la subvenció

Despeses subvencionables

La subvenció aprovada s’ha de destinar a cobrir les despeses que responen a la naturalesa de l’activitat subvencionada, sempre que siguin estrictament necessàries per executar el projecte. La imputació de les despeses ha de venir donada pel cost exacte o real derivat de l’execució del projecte, és a dir, les despeses efectivament realitzades per l’entitat en el període d’execució del projecte, excepte pel que fa als costos indirectes, els quals s’han de calcular a un tipus fix màxim del 15 % dels costos directes de personal subvencionables (costos directes de personal i despeses de desplaçament del personal tècnic, de coordinació i de suport tècnic), d’acord amb l’article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Marítim i de la Pesca i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

Costos directes

Costos directes de personal                                                                                                                                                              

El cost brut dels conceptes retributius que siguin susceptibles de cotització a la Seguretat Social, amb inclusió de les assegurances socials del personal necessari —tècnics que desenvolupen les accions i tècnics que fan tasques de coordinació. Se n’exceptuen les despeses derivades de la situació de baixa laboral.

En concepte de tècnic o tècnica que dugui tasques de coordinació es pot imputar una jornada completa per projecte sempre que el servei tingui com a mínim 10 professionals a jornada completa, incloent-hi la persona coordinadora. En qualsevol cas, s’ha d’ajustar la quantia imputada en concepte de coordinador o coordinadora proporcionalment al nombre de tècnics, a la jornada laboral d’aquests i als mesos efectivament treballats de l’any natural.

En concepte de tècnic o tècnica que executi tasques de coordinació es pot imputar com a màxim una mitjana de 37.800 € per any i persona tècnica coordinadora.

En concepte de tècnic o tècnica que executi processos d’acompanyament a l’ocupació es pot imputar, com a màxim, una mitjana del cost laboral total de 35.000 € per any i tècnic o tècnica.

En tots els casos el personal imputat en aquest bloc és titulat universitari o ha d’estar habilitat degudament pel col·legi professional competent.

El cost brut dels conceptes retributius que siguin susceptibles de cotització a la Seguretat Social, amb inclusió de les assegurances socials del personal necessari de suport tècnic als tècnics que desenvolupen les accions i tècnics que fan tasques de coordinació. Se n’exceptuen les despeses derivades de la situació de baixa laboral.

En concepte de personal de suport tècnic es pot imputar, com a màxim, una mitjana del cost laboral total de 23.123,00 € per any i treballador.

En concepte de personal de suport tècnic es pot imputar una jornada completa per projecte sempre que el servei tingui com a mínim 8 professionals (tècnics i coordinador/a) a jornada completa. En qualsevol cas, s’ha d’ajustar la quantia imputada en concepte de personal de suport tècnic proporcionalment al nombre de tècnics, a la jornada laboral d’aquests i als mesos efectivament treballats de l’any natural.

Les tasques que ha de dur a terme el personal de suport tècnic són:

Atenció directa del servei: atenció directa i telefònica i recepció de les demandes de persones usuàries del servei (recepció i recollida de la demanda, informar del servei, citar persones usuàries), atenció i suport tècnic als usuaris i atenció i recepció de les demandes de les entitats derivants (recepció i recollida de la demanda, informar del servei i comunicació de cites).

Tasques derivades del suport al personal tècnic del servei: preparació i registre dels expedients tècnics, gestió de la base de dades d’usuaris i empreses (mecanització), i tasques d’arxiu de la documentació tècnica i expedients del servei, definits al protocol de gestió de projectes.

En cap cas són subvencionables en l’apartat de despeses directes de personal les tasques de caire administratiu, directiu o de coordinació administrativa.

Despeses de desplaçament del personal tècnic, de coordinació i de suport tècnic: en concepte de dieta per quilometratge es pot imputar fins a un import màxim de 0,24 €/km en cotxe i de 0,13 €/km en moto, sempre que la causa del desplaçament estigui degudament justificada.

Per tots els costos directes de personal:

Excepcionalment i motivat pel pagament de triennis i complements d’antiguitat del personal, les quantitats màximes fixades per a cada categoria de personal (tècnic o tècnica coordinadora, tècnic o tècnica que executi processos d’acompanyament i personal de suport tècnic) es poden superar sempre que l’import total imputat per excés en una categoria es pugui compensar amb l’import total estalviat en alguna de les altres categories que no han arribat al límit establert.

Les diferències entre el salari dels treballadors del mateix tipus s’han d’especificar en els projectes i només s’accepten les que derivin de causes objectives degudament motivades.

Qualsevol canvi de treballador/a durant l’execució del projecte ha de ser sol·licitat prèviament i autoritzat expressament.

Les quantitats han de fer referència a una jornada laboral completa, per tant, en cas que la prestació de serveis sigui a temps parcial, aquestes quantitats s’han d’ajustar proporcionalment a la jornada o als mesos efectivament treballats de l’any natural.

Per al control dels complements o productivitats salarials s’ha de tenir en compte també l’apartat 21 de «Despeses de personal» de la Instrucció 1/2010, de 28 de setembre, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s’aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel FSE a través del Programa operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013 o la Instrucció que la substituexi.

Altres costos directes

Les assegurances de protecció per als participants per risc d’accident derivades de l’assistència a un servei de processos d’inserció per a l’ocupació.

Les despeses d’amortització i/o d’arrendament dels immobles directament vinculats a l’atenció dels usuaris del projecte.

Costos indirectes

Tenen la consideració de costos indirectes tots els que no es poden vincular directament amb una operació de l’executant de l’activitat subvencionada, però que, tanmateix, són necessaris per fer l’activitat.

Els costos indirectes s’han de calcular a un tipus fix màxim del 15 % dels costos directes de personal subvencionables definits al punt 1.a d’aquest annex, d’acord amb l’article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

A títol orientatiu, són costos indirectes, sempre que tenguin relació amb el projecte subvencionat i siguin necessaris per a l’execució d’aquest:

Personal administratiu de l’entitat que faci funcions relacionades amb el projecte.

Altres despeses necessàries en relació amb els immobles adscrits al projecte (despeses de comunitat, incloent-hi les taxes d’incineració i l’impost de bens immobles, etc.).

Despeses d’assegurança d’accidents i responsabilitat civil d’aquests immobles.

Despeses d’execució o adquisició de material tècnic, material fungible, material de difusió destinat exclusivament a la captació d’empreses per aconseguir la inserció d’usuaris.

Despeses d’amortització o d’arrendament, inclòs el lísing i el rènting del mobiliari i els equips utilitzats en el desenvolupament del projecte.

Despeses de manteniment i reparació d’equips, instal·lacions i elements afectes al projecte.

Despeses informàtiques i d’adquisició o elaboració de programes informàtics pel projecte.

Despeses de subministrament i dels serveis següents: electricitat, aigua, combustible per a calefacció (si no està inclòs en l’arrendament), telefonia fixa, telefonia mòbil, neteja i missatgeria.

Despeses d’assessoria laboral, fiscal, jurídica, de prevenció de riscos laborals, despeses relatives a la gestió de protecció de dades, despeses de comptabilitat i de qualitat, en el cas de contractació externa d’aquests serveis.

Despeses financeres que suporti la persona beneficiària, i altres despeses similars, sempre que tenguin relació amb el projecte subvencionat i siguin necessàries per a l’execució d’aquest.

Criteris d’elegibilitat i liquidació

Despeses directes de personal

Únicament se subvencionen les retribucions susceptibles de cotització a la Seguretat Social d’acord amb el que estableix el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i el foment de la competitivitat, i el Reial decret 1041/2005, de 5 de setembre, pel qual es modifica el Reial decret 2064/1995, de 22 de desembre, en relació amb la cotització i liquidació d’altres drets de la Seguretat Social.

En el cas de substitucions de personal no se subvenciona la despesa corresponent als dies coincidents entre el treballador/a contractat/da i la persona substituta. En cas de coincidència, únicament s’ha d’imputar la despesa corresponent al treballador/a substituït fins a la data de baixa d’aquest.

No s’accepten com a cost elegible les despeses derivades de conceptes indemnitzables pel fet de no tractar-se d’un cost derivat directament del treball efectiu. 

Despeses de desplaçament del personal directament imputable. S’ha d’explicar l’objectiu i la necessitat del desplaçament de manera que quedi justificada la seva relació amb el projecte.

Assegurances de protecció per als participants per risc d’accident derivades de l’assistència a un servei de processos d’inserció per a l’ocupació.

S’hi inclouen les despeses derivades de la contractació d’una assegurança d’accidents per a les persones participants a l’operació que cobreixi els riscs que hi pugui haver a conseqüència d’assistir a un servei de procés d’inserció per a l’ocupació. La cobertura també inclou els trasllats i, si escau, pràctiques a empreses derivades del procés d’inserció. Aquesta assegurança ha de ser equiparable, amb els seus mínims, a l’assegurança escolar.

Despeses d’amortització d’immobles

L’amortització s’ha de fer segons els criteris d’amortització establerts per les normes de comptabilitat de general acceptació. Es considera correcta l’amortització en funció de la vida útil i del percentatge del coeficient lineal màxim aprovat, per al tipus de bé que es tracti, pel Reglament de l’impost de societats vigent.      

Al resultat obtingut de l’operació anterior, s’hi ha d’aplicar el percentatge que resulti de dividir el nombre total de metres quadrats de superfície destinada al projecte, entre els metres quadrats de superfície total del local.

Despeses d’arrendament d’immobles

Són elegibles els costos d’arrendament dels espais directament vinculats a l’atenció dels usuaris.

Documentació que suporta la justificació econòmica de la subvenció atorgada

Documents de despesa

Amb caràcter general, la justificació documental de les despeses directes, per les quals s’ha de justificar el cost exacte o real derivat de l’execució del projecte,  s’ha de fer a través de factura, emesa d’acord amb la legislació aplicable o a través de documents de valor probatori de caràcter equivalent a la factura.

En qualsevol cas, en les factures i els documents probatoris equivalents hi ha de figurar una descripció completa i detallada de l’objecte i, si escau, del període que aquest abasti.

No s’admeten justificants de despeses que no s’hagin inclòs en el compte justificatiu. Per tant, en la fase d’esmena de documentació no s’admetrà cap documentació justificativa nova que el SOIB no hagi requerit.

Pel que fa a les despeses indirectes, les quals s’imputen a un tipus fix màxim del 15 % dels costos directes de personal subvencionables, no cal aportar cap tipus de documentació justificativa.

L’entitat beneficiària ha de presentar una declaració responsable que ha destinat el percentatge de costos indirectes imputat a la finalitat i a l’objecte del projecte subvencionat.

Estampillat de factures i altres documents

L’entitat ha de presentar els originals de factures o documents de valor probatori equivalent, amb l’estampillat corresponent que ha de contenir, com a mínim, la informació següent:

Despesa cofinançada pel SOIB i el FSE amb càrrec al PO de les Illes Balears xxxxxxx, en el marc de la convocatòria aprovada per Resolució de xxxxxxxxxx

BOIB núm.: xxxx

Data: xxxxx

% imputació: xxx      Import: xxx

Signatura de la persona beneficiària: xxxxx

Justificació dels pagaments

Qualsevol document de despesa que s’hagi de presentar ha d’anar acompanyat del justificant de pagament corresponent. No s’admeten pagaments en efectiu per un import superior a 60,00 €. Les particularitats de la justificació dels pagaments i de la possibilitat de fer pagaments en efectiu es troben regulades en l’apartat 18 de la Instrucció 1/2010, de 28 de setembre de 2010, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, per la qual s’aprova el manual de justificació de les despeses subvencionables cofinançades pel FSE (BOIB núm. 148, de 14 d’octubre de 2010, i correcció d’errades BOIB núm. 44, de 26 de març de 2011).

Tots els pagaments s’han d’haver fet de manera efectiva amb anterioritat a la finalització del termini establert per justificar la subvenció, a excepció dels pagaments que, d’acord amb els terminis establerts per la normativa que els regula, s’efectuïn amb posterioritat a la finalització del termini indicat. De la mateixa manera, s’admeten els pagaments que s’hagin fraccionat o ajornat per l’entitat d’acord amb la normativa fiscal o de seguretat social. En tot cas, la persona beneficiària de la subvenció ha de justificar davant el SOIB els pagaments anteriors, en el mes següent al darrer pagament que correspongui, si passa altrament, el SOIB considerarà les quanties afectades com a no elegibles, a l’efecte de la justificació correcta de la subvenció.

Es considera efectivament pagada la despesa, a l’efecte de considerar-la com a subvencionable, amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció a favor dels creditors per raó de la despesa realitzada o amb el lliurament a aquests d’un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d’assegurances.

En qualsevol cas, si feta l’activitat i finalitzat el termini per justificar-ne el pagament, s’hagués pagat només una part de les despeses en que s’hagués incorregut, a l’efecte de pèrdua del dret de cobrament, s’hi ha d’aplicar el principi de proporcionalitat.

Justificació de les despeses directes de personal

S’ha d’aportar la documentació següent:

Els contractes dels treballadors juntament amb les modificacions i la declaració de la jornada efectivament realitzada a l’objecte de calcular el percentatge d’imputació del treballador/a al projecte.

Declaració del codi CNAE aplicat per l’entitat a l’efecte de determinar la quota de cotització empresarial.

Rebut de salari.

Justificació del pagament del rebut de salari que es pot fer mitjançant càrrec individual de cada persona treballadora al compte de l’entitat o ordre de pagament de nòmines al banc, acompanyada de la tramesa que detalli de forma individualitzada el pagament a cada treballador/a juntament amb el càrrec per import coincident al total de la tramesa.

Rebut de liquidació o TC1 acompanyat del justificant de pagament corresponent (càrrec bancari, segell que deixi constància inequívoca del pagament efectiu o validació mecànica de l’entitat bancària).

Relació nominal de treballadors (model TC2) degudament signada i segellada per la persona titular de l’autorització concedida per la TGSS.

Retencions i ingressos realitzats a compte de l’IRPF amb el   justificant de pagament (model 111).

Caràtula i fulls del resum corresponent anual (model 190) de les retencions practicades a compte de l’IRPF en què figurin els treballadors imputats al projecte.

Quant a les despeses en concepte de desplaçament del personal, a més d’emplenar l’apartat corresponent que figura en el compte justificatiu, l’entitat ha de presentar el full de desplaçaments signat pel/la cap o coordinador/a del projecte. També s’hi podran afegir els rebuts corresponents a la despesa d’estacionament i les dietes sempre que es justifiqui adequadament. Un model del registre es troba a disposició de les entitats en la pàgina web del SOIB.

Assegurances

Per justificar les despeses derivades d’assegurances s’ha d’aportar el contracte complet subscrit entre la persona o l’entitat beneficiària i la companyia d’assegurances, signat per les parts, i en el qual ha de constar clarament identificada l’operació, les cobertures contractades, el període de cobertura, el nombre de persones assegurades (en el cas de l’assegurança de protecció per als participants del procés) i la prima satisfeta. Per justificar el pagament és necessari aportar el rebut de la prima.

Arrendaments

S’ha d’aportar el document de suport de l’operació, per tant, és necessari adjuntar a la justificació econòmica el contracte d’arrendament amb les formalitats establertes en la normativa d’aplicació, juntament, si escau, amb les modificacions posteriors. No es poden imputar conceptes que segons la llei o el contracte d’arrendament no vagin a càrrec de la persona arrendatària, llevat que s’hagi pactat així i consti la repercussió en persona arrendatària en els rebuts d’arrendament.

A l’import de les despeses subvencionables, s’hi ha d’aplicar el percentatge que resulti de dividir el nombre total de metres quadrats de superfície destinada al projecte, entre els metres quadrats de superfície total del local.

Amortitzacions de béns

S’ha d’aportar la documentació següent:

S’han d’aportar les escriptures de compravenda de l’immoble i factures i d’altres documents de despesa activades com a major valor d’adquisició de  l’immoble i, si escau, les factures d’adquisició d’aquests elements i els justificants de pagament.

Un escrit signat per la persona responsable de l’entitat que indiqui que les despeses corresponen a inversions registrades oficialment en la comptabilitat de l’entitat beneficiària de la subvenció i que indiqui si s’ha obtingut alguna subvenció per finançar l’adquisició dels béns amortitzables.

Un quadre que consigni les dades relatives a l’amortització de cada immoble, que ha de contenir: valor d’adquisició i valor residual del bé que s’amortitza; la data d’inici de l’ús del bé, en el cas que no sigui la de la factura d’adquisició i vida útil del bé; mètode i percentatge d’amortització aplicat; quota anual d’amortització; criteri d’imputació a la subvenció (superfície d’ús operació / superfície total), i cost total imputat al projecte subvencionat.

Impost sobre el valor afegit

L’IVA es considera despesa elegible sempre que sigui efectivament suportat per l’entitat i, per tant, suposi una major despesa per a aquesta per motiu de la normativa que ho regula. En aquest supòsit, l’entitat ha d’aportar el certificat d’exempció pel fet de tractar-se d’una entitat de caràcter social a l’efecte del que disposa l’article 20.1 de la Llei 37/1992 (exempcions en operacions interiors), així com també el model 390 (resum anual d’IVA) en què figuri, si escau, la prorrata aplicada.

Retencions a compte de l’impost sobre les persones físiques (IRPF)

Si la despesa efectuada per l’entitat ha estat subjecta a una retenció a compte de l’IRPF, s’ha d’adjuntar a la memòria econòmica el model d’ingrés de les retencions practicades, amb el justificant de pagament corresponent, i la caràtula i els fulls del model del resum anual presentat de les retencions practicades, en què figuri la retribució percebuda per la persona que suporta la retenció i la retenció practicada a aquesta.

Altres consideracions per a la justificació correcta de la subvenció

Necessitat de la despesa i període elegible

Són subvencionables les despeses relacionades en l’apartat 1 d’aquest annex sempre que responguin de manera indubtable a la naturalesa de l’activitat subvencionada i resultin estrictament necessàries.

Únicament són elegibles les despeses meritades en el període d’execució del projecte, d’acord amb els terminis d’execució determinats en l’apartat 16 de la convocatòria i, per tant, per a una imputació correcta, s’ha de calcular la part proporcional de la despesa corresponent, si escau.

En la justificació de les despeses elegibles, ha de quedar acreditada la relació directa entre aquestes i la realització de les activitats objecte del projecte subvencionat.

Comptabilitat separada

L’entitat beneficiària ha d’acreditar que disposa d’un sistema comptable o una codificació separada eficaç que sigui capaç d’identificar adequadament les despeses imputades al projecte, parcialment o íntegrament.

La finalitat és garantir que les despeses objecte de la subvenció estan clarament identificades en la comptabilitat de l’entitat.

Raonabilitat i preu de mercat

El SOIB pot determinar la raonabilitat de l’import de la despesa perquè en qualsevol cas s’ha de considerar que la gestió dels fons públics, que en aquest cas es fa a través de tercers, està sotmesa a criteris d’eficiència i economia. D’aquesta manera, no es financen les despeses que, tot i estar correctament justificades des del punt de vista formal, no són considerades estrictament necessàries per a la correcta execució i consecució dels objectius del projecte o el seu import sigui desproporcionat, tant pel que fa al projecte i als objectius, com als preus de mercat. En aquest sentit, en cap cas poden superar el valor de mercat.

En el cas de concertació de serveis o adquisició de béns amb entitats vinculades, si es detecta que la finalitat única de la despesa és cercar un increment de costos, s’ha de presentar el ‘cost real’ de les despeses.

Pel que fa a les despeses relacionades amb la superfície dels immobles, el SOIB pot determinar una superfície, a l’efecte del càlcul de les despeses subvencionables, inferior a la declarada per l’entitat quan, en funció de les característiques del projecte (nombre d’usuaris que s’han d’atendre, nombre de tècnics del projecte, visites realitzades als immobles, etc.) es consideri que la superfície declarada no és proporcional a les necessitats del projecte i, per tant, aquest excés de superfície no compleix amb el requisit de despesa “estrictament necessària” de la Llei de subvencions.

Vinculació entre entitats

Juntament amb la memòria econòmica final, l’entitat ha d’adjuntar una declaració jurada del representant legal que signa el compte justificatiu, sobre l’existència o no de vinculació amb els creditors de les despeses imputades en la justificació.

Pressupost aprovat i desviacions del pressupost del projecte

Una vegada aprovat el projecte, juntament amb el pressupost presentat, no s’admeten variacions en els imports ni en les partides, ni desviacions ni compensacions entre aquestes, superiors al 5 %, llevat de causes excepcionals degudament motivades i valorades pel SOIB.

En el cas de desviacions d’execució a la baixa en el pressupost aprovat i l’executat finalment que siguin superiors al 10 %, l’entitat haurà d’explicar les causes d’aquesta desviació i justificar convenientment en la memòria final que la manca d’execució del pressupost inicialment previst no ha suposat una minoració de l’atenció d’usuaris, ni de la qualitat ni dels objectius del projecte aprovat.

Liquidació final de la subvenció

Vista la documentació justificativa de la subvenció, previ l’informe favorable dels serveis tècnics i, si escau, fetes les comprovacions que es considerin oportunes sobre la documentació justificativa presentada, el SOIB ha de liquidar la subvenció, en funció del nombre d’usuaris inserits. Així, l’import final de la subvenció és el resultat de minorar l’import elegible, d’acord amb la taula següent:

Percentatge d’inserció assolit sobre el nombre previst d’usuaris atesos

Minoracions

Igual o superior al 10 % i inferior al 20 %

2 % del cost elegible que s’ha de restar del cost elegible

Igual o superior al 5 % i inferior al 10 %

4 % del cost elegible que s’ha de restar del cost elegible

Inferior al 5 %

10 % del cost elegible que s’ha de restar del cost elegible