Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 21801
Elevació automàtica a definitiu de l'acord d'aprovació inicial del reglament del servei d'abastament d'aigua potable al T.M. de Mancor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 10 de setembre de 2014 d’aprovació inicial de la modificació del Reglament del servei d’abastament d’aigua potable al T.M. de Mancor, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Segon. El text íntegre de la modificació del Reglament del servei d’abastament d’aigua potable al T.M. de Mancor es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Tercer. Contra el present acord definitiu de l’Ordenança Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.

REGLAMENT DEL SERVEI D’ABASTAMENT D’AIGUA POTABLE AL T.M. DE MANCOR.

PREÀMBUL

L’Ajuntament de Mancor de la Vall té al seu càrrec el subministrament d’aigua potable. Aquest subministres es poden verificar bé directament per l’Ajuntament o bé a través d’entitats concessionària segons acord plenari, mitjançant la pertinent concessió administrativa, corresponent en el seu cas a l’entitat concessionària l’administració de d’aquest subministrament, mantenir en correcte funcionament la xarxa general i les seves escomeses, i establir els controls i mesures correctores necessàries per la garantia sanitària de l’aigua distribuïda, d’acord amb el contracte signat, en el seu cas, entre l’Ajuntament de Mancor de la Vall i l’entitat concessionària.

Per regular les relacions entre l’Ajuntament de Mancor de la Vall i en el seu cas l’Entitat Concessionària d’aquest servei i els seus abonats es redacta el present Reglament que consta dels següents Capítols:

I.- Objecte i àmbit d’aplicació.

II.- De la tramitació d’escomeses i comptadors.

III.- De l’execució de les escomeses i instal·lacions de comptadors.

IV.- Del subministrament i de les contractes.

V.- Del règim jurídic.

VI.- De les despeses, impostos i arbitris.

VII.- Procediment de Suspensió del subministra.

VIII.- Dels danys a tercers.

IX.- De la jurisdicció

- Disposició Addicional.

- Disposició Final.

CAPÍTOL I. -
Objecte i àmbit d’aplicació

I.1.- Aquest Reglament té per objecte regular les relacions entre l’Empresa Concessionària Subministrament Municipal d’Aigua, d’ara endavant ECSMA, i els seus usuaris i normalitzar les característiques tècniques de les escomeses i instal·lacions de comptadors, potenciant la instal·lació de comptadors individuals i incrementant altres mesures que tendeixen a aprofitar al màxim l’aigua.

CAPÍTOL II. -
De la tramitació d’escomeses i comptadors.

II.0.- Les sol·licituds i la seva consegüent tramitació s’efectuaran davant l’Ajuntament, sent competència de l’Ajuntament, totes quantes qüestions afectin o es derivin del subministrament.

II.1.- Escomeses

II.1.1.-Únicament s’admetran sol·licituds d’escomeses quan el subministrament vagi destinada a obres, edificis i instal·lacions situades en sòl urbà i l’aigua vagi a utilitzar-se fonamentalment a usos domèstics, industrials o comercials i rebutjar per tant les sol·licituds per subministrament agropecuària i solars sense edificar. En el sòl no urbà únicament es podran admetre sol·licituds d’escomeses quan el subministrament vagi destinada a vivendes unifamiliars que comptin en la corresponent cèdula d’habitabilitat emesa pels organismes competents, o quant vagin destinades a instal·lacions declarades de interès social per els organismes competents; tot això, sense perjudici de l’establert al capítol IV punt 7 d’aquest reglament.

Les escomeses a sòl rústic hauran de comptar amb un informe tècnic previ sobre la viabilitat del subministra, en el que es tindrà en compte la xarxa de distribució existent.

II.1.2.-Seran refusades les sol·licituds d’escomesa per aquells edificis en sòl urbà que no disposin d’escomesa de clavegueram realitzada segons normes dels Serveis Tècnics Municipals a no ser que es sol·liciti dita escomesa amb l’aigua  potable o s’acrediti la no necessitat o impossibilitat de l’execució de l’escomesa de clavegueram, segons certificació expedida pels Serveis Tècnics Municipals.

II.1.3.-Els documents necessaris per la sol·licitud i posterior tramitació de les escomeses i comptadors es redactaran segons el model que s’inclou com Annex  1 en aquest Reglament i que integra:

- Sol·licitud del comptador.

- Informe de l’empresa ECSMA.

- Informe tècnic  municipal

- Autorització d’instal·lació i connexió

II.1.4.- Tant per els edificis existents com els de nova planta s’admetrà una sola escomesa amb comptadors centralitzats en un sol recinte de mesurament.

Excepcionalment i prèvia justificació es podran admetre més d’una escomesa.

II.1.5.- Per emplenar correctament l’apartat «Comptadors previstos» de l’imprès   s’ha de tenir en compte el següent:

- S’indicaran els comptadors necessaris en l’ordre 1 a 2, 3, 4, etc., començant per aquells que hagin d’alimentar els locals situats en la cota més baixa de l’immoble (soterrani o planta baixa).

- Les plantes es definiran pel seu nombre d’altura a l’immoble, tenint en compte com cota de referència zero, la planta baixa. Els soterranis tindran per tant signe negatiu.

- A la columna «Per subministrament de» s’indicaran els tipus i nombres d’usuaris que han d’alimentar el comptador (per exemple: 1 local, 12 habitatges, etc.).

II.1.6.- Edificis de nova construcció. Els edificis que es vagin a construir, la tramitació ha de ser la següent:

a) El peticionari o persona autoritzada presentarà a les oficines de l’entitat concessionària l’imprès model núm. 1 (sol·licitud d’escomesa) degudament complimentat i, en dos exemplars, i adjuntant-ne la còpia dels següents documents:

* Llicència Municipal d’Obres.

* Plànols d’emplaçament de l’immoble E: 1/1000 en què es grafiarà de forma clara i destacada l’emplaçament de l’escomesa i la seva distància a qualsevol de les mitjanceres o cantonades de l’edifici.

b) En base a les dades aportades pel Peticionari a l’imprès Annex 1 i amb les dades obtingudes sobre el terreny, en un termini de trenta dies hàbils, l’entitat concessionària redactarà l’Informe Tècnic i el remetrà a la persona interessada. A dit informe s’inclourà l’import de l’escomesa calculada en funció de barems establerts en les tarifes aprovades, i la instal·lació de comptadors per obres.

c) Quan la persona interessada es personi davant l’Ajuntament o  ECSMA per fer efectiu l’import del pressupost d’escomesa, podrà subscriure el  contracte de comptadors per obres el qual termini de validesa serà el mateix que el  e la Llicència Municipal d’Obres. L’Instal·lador Autoritzat deurà realitzar, en el seu moment, la instal·lació en base a les dades que s’especifiquin a l’Informe Tècnic.

d)Una vegada obtingudes per l’Ajuntament o ECSMA les dades corresponents a possibles interferències amb altres serveis (gas, electricitat, telèfon, etc.) i obtinguda de l’Ajuntament la preceptiva llicència d’obres, es procedirà per l’entitat concessionària a l’execució de l’escomesa i la instal·lació del comptador per obres en els emplaçaments sol·licitats pel peticionari.

e)Quan s’hagi conclòs la instal·lació de l’edifici i realitzat el muntatge dels elements que competin a l’Instal·lador Autoritzat, aquest sol·licitarà la Inspecció del recinte de mesurament, mitjançant l’imprès model núm. 2. Si el resultat de dita inspecció fora positiu, inclòs la prova d’estanqueïtat, l’instal·lador procedirà en presència de l’inspector de l’Ajuntament o ECSMA a la connexió del tub d’alimentació pel muntant amb la clau en servei la bateria de comptadors amb el qual quedant en servei la bateria de comptadors.

Al mateix temps i per l’inspector de l’Ajuntament o ECSMA es procedirà al precintat dels taps de cada una de les sortides de la bateria.

De la inspecció efectuada s’aixecarà acta redactada segons el model núm. 3 i subscrita pel representant de l’Ajuntament o ECSMA i l’instal·lador. Aquesta acta es complimentarà, en dos exemplars, un per l’instal·lador i el segon per l’Ajuntament o ECSMA el qual l’incorporarà a l’expedient.

Sense aquest document degudament complimentat i adjuntat al butlletí d’instal·lacions Interiors per Subministrament d’Aigua segellat per la Conselleria de Comerç i Indústria, i cèdula d’habitabilitat o final d’obra expedida per l’Ajuntament no podrà admetre’s les sol·licituds dels comptadors definitius.

II.1.7.-Edificis existents.

Per als edificis existents, la tramitació serà la mateixa que per als edificis de nova construcció, excepte que junt amb la sol·licitud adjuntarem les cèdules de habitabilitat en lloc de la llicència municipal.

II.1.8.-Subministrament a noves zones subjectes a un pla

Els promotors de Plans Parcials en els casos previstos en el Pla General PGOU, abans de definir el punt de connexió a les xarxes municipals (xarxa pública) presentaran la sol·licitud a l’Ajuntament o ECSMA junt amb els documents precisos (Plànols, edificabilitat, propostes d’abastament, ...etc), als efectes de que dita entitat concessionària emeti informe i posterior resolució.

II.2.-Comptadors definitius

La instal·lació de comptadors definitius queda supeditada que el recinte de mesurament on vagin a ubicar-se reuneixi les condicions descrites per les Normes Bàsiques del Ministeri d’Indústria.

Una vegada presentada la sol·licitud l’Ajuntament o ECSMA redactarà, en un termini no superior a 30 dies hàbils, el corresponent Informe Tècnic remetent-lo a la persona interessada.

CAPÍTOL III. -
De l’execució d’escomeses i instal·lacions de comptadors.

III.1.- Les escomeses i les instal·lacions de comptadors es realitzaran d’acord al previst en les Normes Bàsiques per Instal·lacions Interiors de Subministrament d’Aigua (O.M. d’Indústria i Energia de 9/12/75 publicades en el BOE de 13/1/76).

III.2.- En el muntatge de les instal·lacions intervindran exclusivament l’Ajuntament o ECSMA i els Instal·ladors Autoritzats per la Conselleria de Comerç i Indústria.

És d’exclusiva competència de l’Ajuntament o ECSMA el següent:

- Instal·lació de l’escomesa.

- Precintat i desprecintat de sortides de bateria de comptadors.

- Reparació, modificació o substitució d’escomeses i comptadors.

La manipulació de qualsevol dels elements citats per persones alienes a l’Ajuntament o ECSMA podrà donar lloc al tall del subministrament, a més, de les responsabilitats a què hagués lloc.

És de competència dels instal·ladors el següent:

- Instal·lació del tub d’alimentació des de la clau de registre.

- Subministrament i col×locació de la bateria de comptadors, amb el seu manòmetre, vàlvula d’entrada, filtre i demés accessoris inclòs els taps cecs i plaques identificaves dels subministres.

- La prova d’estanqueïtat de la bateria de comptadors en presència de l’inspector de l’Ajuntament o ECSMA i prèviament l’acta d’Inspecció.

 

Col·locació de Comptadors.

Tot això a0mb els materials que tinguin establerts l’Ajuntament o ECSMA i que són homologats per la Direcció General d’Indústria de les Illes Balears .

Serà per compte del promotor de l’immoble l’execució del recinte de mesurament amb el seu desguàs, beina i portes de tancament i en el seu cas, la il·luminació elèctrica.

III.3.- L’emplaçament dels comptadors definitius sobre la bateria i el seu calibre es definirà en el I.T. que facilitarà l’Ajuntament o ECSMA. Aquestes dades han de ser tingudes en compte per l’instal·lador a l’efecte de muntatge i situació dels tubs ascendents o muntants. Els comptadors hauran de estar situats a cara de carrer.

Com a norma general, el subministrament deurà realitzar-se a través d’aljub amb un sistema de reelevació, fixant-se les reserves d’aigua en un mínim de 3.000 litres per habitatge, podent, si les característiques tècniques ho permeten per un òptim servei, cada vivenda disposà del seu comptador individual.

CAPÍTOL IV. -
Del subministrament i dels contractes de subministrament.

IV.1.-Els Contractes d’abonament se subscriuran per terminis d’un any, termini que quedarà prorrogat d’una forma automàtica i successivament d’any en any quedant obligat l’abonat a comunicar el seu desig de donar per acabat el contracte de subministrament amb anterioritat a la data en què s’hagi de causar baixa en el Servei, en el termini d’un mes.

IV.2.-El titular del contracte de subministrament, ha de ser necessàriament el que ho sigui de relació jurídica d’ocupació o de propietat de l’immoble, sent el propietari en tot cas responsable subsidiari a tots els efectes. Tota situació que no reuneixi aquesta condició es considerarà fraudulenta, i per tant, subjecte a tall del Servei, sense perjudici de qualsevol altra mesura administrativa.

En els casos en què estigui constituïda la Comunitat de Propietaris, aquesta podrà subscriure el contracte de subministrament.

IV.3.-Els contractes s’estendran per facilitar a l’usuari el servei de recaptació pel subministrament, i al Servei del seu control, pel motiu del qual compartiran la facturació de tants mínims o quotes de Servei com a habitatges, locals comercials i unitats susceptibles d’abonament se serveixin a través del mateix comptador.

IV.4.-Podrà l’entitat concessionària sol·licitar el pagament de rebuts a través de domiciliació bancària, i en el supòsit que l’abonat s’hi negàs, cobrar en concepte de despeses de cobrament una quantitat segons la tarifa aprovada per la Comissió de Preus.

IV.5.-Els abonats sota cap pretext, podran emprar l’aigua per altres usos que pels què s’hagi concedit, no podent tampoc vendre-la ni cedir-la.

IV.6.-Classes de subministrament.- El subministra domèstic consisteix a l’aplicació de l’aigua per atendre a les necessitats normals de una vivenda.

El subministrament comercial es l’aplicació de l’aigua a les necessitats de locals comercials i de negoci, com oficines i despatxos, i aquelles indústries en el procés de les quals no intervingui l’aigua de manera predominant en l’obtenció, transformació o manufacturació de un producte.

El subministrament es considerarà industrial quan l’aigua intervingui com element del procés de fabricació per incorporació al producte o com a determinant del resultat. El prestador del servei no estarà obligat a aquest tipus de subministra.

El subministrament agrícola es el destinat al rec per l’obtenció de productes agrícoles, compreses les explotacions industrials de floricultura. El prestador del servei no vendrà obligat a aquest tipus de subministra.

IV.7.-L’Entitat Concessionària del Servei Municipal d’Aigua Potable té per objecte satisfer les necessitats de la població urbana únicament.

Les concessions d’aigua per a usos industrials, piscines, jardins i vivendes situades en sòl no urbà es faran solament en cas que les necessitats d’abastament de la població ho permetin.

Quan l’ajuntament directament, o a través de l’entitat concessionària (ECSMA), consideri necessari en qualsevol moment, rebaixar i inclús suspendre el Servei per a usos industrials, jardins, piscines vivendes situades en sòl no urbà, podrà fer-lo sense que per això l’Ajuntament o l’Entitat Concessionària contreguin cap obligació, ja que en tot moment, aquests serveis queden subordinats a les exigències del consum domèstic de la població urbana.

En cas de posar-se restriccions en el subministrament, aquestes afectarien en primer lloc als subministres en sòl no urbà, en segon lloc als subministres per a usos de recreació (piscines, rec de jardins, etc.) i, seguidament, als subministres industrials.

No es considerarà explotació agrícola, a efecte de consum, els habitatges amb hort en el casc urbà, els quals es consideren com a jardins.

IV.8.-El subministrament d’aigua als abonats serà permanent.

L’Ajuntament o ECSMA no podrà interrompre el subministrament, solament en aquests casos:

1- Avaria en qualsevol de les instal·lacions de Servei que faci impossible el subministrament.

2- Pèrdua o disminució del cabal disponible que provoqui insuficiència de la dotació, acumulació o pressió d’aigua.

3- Execució d’obres de reparació o millora de les instal·lacions que siguin necessàries per la perfecció de les condicions del propi subministrament.

El servei comunicarà almenys amb dos dies d’anticipació, per medi de la premsa, tauló d’anuncis o qualsevol altre medi de difusió segons la urgència del cas, la interrupció del subministrament, el temps aproximat que durarà dita interrupció i l’horari per les restriccions que s’imposin als abonats.

Només en casos de reconeguda urgència o força major podrà el Server prescindir d’aquesta obligació de preavís.

IV.9.-El servei està obligat a prendre totes les mesures necessàries per garantir el subministrament a l’altura del recinte de mesurament.

IV.10.-A efectes contractuals i de subministrament es distingeixen el comptador per obres i el comptador definitiu.

a)Comptador per obres. Com el seu propi nom indica, el comptador per obres servirà únicament per realitzar l’obra, finalitzat el termini de validesa del contracte simultàniament amb el termini d’execució de les obres que fixi la llicència Municipal. El seu emplaçament serà el que designi el peticionari en el lloc de l’obra que consideri convenient, podent ser desplaçat del lloc totes les vegades que ho requereixi el bon funcionament de l’obra. La seva alimentació s’efectuarà a través de la «Clau de Registre».

En casos d’edificis de nova planta, a construir sobre un solar resultant de la demolició de l’immoble que ja disposava d’escomesa, i amb l’objecte de no demorar l’inici de les obres per falta de subministrament d’aigua, s’admetrà la sol·licitud del comptador per obres sobre l’escomesa existent, sense que això pugui ser obstacle per la instal·lació de l’escomesa i comptadors definitius en les condicions que defineix aquest Reglament.

b) Comptador definitiu. S’entén per comptador definitiu aquell que s’utilitza pel subministrament d’habitatge o locals de l’immoble una vegada que l’obra està totalment conclosa. Tots els comptadors definitius d’un immoble es centralitzaran en la corresponent Bateria de Comptadors que deurà estar situada adjacent amb el carrer, pels perjudicis que pugui causar i per la facilitat de l’accés.

La muntura del comptador definitiu es compon del propi comptador, de la clau de pas al comptador la clau de pas a l’abonat, vàlvula de retenció i la clau de comprovació i filtre.

IV.11.-Els comptadors seran conservats per l’Ajuntament o ECSMA a compte de l’abonat, i conforme a la quota aprovada per l’Ajuntament o per la Comissió de Preus, podent l’Ajuntament o ECSMA cometre-ho a totes les verificacions que consideri necessàries, efectuant-hi les reparacions que procedeixi i obligar l’abonat a la seva substitució en cas d’avaria irreparable, sent dita substitució a càrrec de l’Ajuntament o de ECSMA.

En els casos en què s’evidencien en el comptador destrosses provocades expressament, la reparació anirà a càrrec de l’abonat, el qual deurà mantenir convenientment tancat el recinte de mesurament.

IV.12.- A partir del tub muntant posterior al comptador, l’abonat podrà distribuir les aigües per al seu propi ús.

IV.13.-A les instal·lacions interiors corresponents a cada contracte d’Abonament, no podran estar empalmades amb xarxa, canonada o distribució d’aigua d’altre procedència. Tampoc podrà empalmar-se amb la instal·lació procedent d’un altre contracte, ni podrà barrejar-se amb l’aigua del Servei amb una altra.

IV.14.- Els dipòsits receptors o reguladors es mantindran acuradament tancats, nets i desinfectats, i degudament coberts els dipòsits elevats, responent l’abonat de les possibles contaminacions per dits dipòsits.

Igualment deuran estar dotats dels sistemes automàtics per evitar pèrdues d’aigua, encara que dita aigua ha de ser registrada per un comptador anterior, considerant-se la falta d’atenció en aquest aspecte com a pertorbació del Servei.

IV.15.- Es prohibeix expressament el muntatge en qualsevol part de la instal·lació de bombes o aparells que succionin l’aigua que arriba a través de l’escomesa. La seva existència donarà lloc al tall immediat del subministrament.

IV.16.- L’abonat no podrà subministrar a tercers, ni a títol gratuït, l’aigua objecte d’aquest contracte, sense autorització escrita de l’Ajuntament o ECSMA.

Solament en casos justificats es presentarà aquesta autorització, i sempre amb caràcter transitori.

Tampoc podrà l’abonat repartir, per comptador o aixeta d’aigua, l’aigua que rep, a tercers, encara que aquest siguin els seus inquilins, ni cobrar-los cap quantitat en forma de sobrepreu ni revenda excepte que hi estiguin reglamentàriament autoritzat, devent en aquest cas incoar l’oportú expedient a la Conselleria de Comerç i d’Indústria, i sotmetre’s a totes les prescripcions legals.

IV.17.- L’elecció del tipus de comptador, el seu calibre i l’emplaçament, i els materials a utilitzar, els fixarà l’Ajuntament o ECSMA d’acord amb les Normes Bàsiques d’instal·lacions interiors d’aigua, tenint en compte el mínim subscrit, el consum efectiu probable, règim de la xarxa i condicions de l’immoble que es desitgi abastar. Però si el consum real no guardes la deguda relació, amb el que correspon al rendiment normal del comptador, deurà ser aquest substituït per altre calibre adequat, obligant-se l’abonat a satisfer les despeses que l’operació ocasioni.

IV.18.-L’abonat mai podrà practicar operacions, o manipulacions que alterin el funcionament del comptador, en el sentit d’aconseguir que hi passi aigua a través sense que aquest marqui cap consum o marqui cabdals inferiors als límits reglamentaris de tolerància. Aquestes manipulacions s’estenen al comptador i a les vàlvules de pas i aixeta de comprovació que l’acompanyen.

Entre aquestes operacions, queda especial i concretament prohibida la instal·lació de claus de pas, abans dels dipòsits, si n’hi hagués, graduades o aforades, de tal forma que obstaculitzin el funcionament normal del comptador, podent-se únicament emprar, per evitar que els dipòsits arribin a vessar, vàlvules automàtiques de model oficialment aprovat. Les vàlvules automàtiques de la instal·lació han de ser d’obertura i tanca ràpida a l’objecte d’evitar que amb una tanca parcial d’aquestes vàlvules el cabal de servei estigui per davall de la despesa mínima d’arrencada del comptador o que aquest funcioni amb una equivocació major que la reglamentària.

De les infraccions, al preceptuat en aquest capítol, l’Ajuntament o ECSMA farà responsable a l’abonat.

comptador per obres i el comptador definitiu.

a)Comptador per obres. Com el seu propi nom indica, el comptador per obres servirà únicament per realitzar l’obra, finalitzat el termini de validesa del contracte simultàniament amb el termini d’execució de les obres que fixi la llicència Municipal. El seu emplaçament serà el que designi el peticionari en el lloc de l’obra que consideri convenient, podent ser desplaçat del lloc totes les vegades que ho requereixi el bon funcionament de l’obra. La seva alimentació s’efectuarà a través de la «Clau de Registre».

En casos d’edificis de nova planta, a construir sobre un solar resultant de la demolició de l’immoble que ja disposava d’escomesa, i amb l’objecte de no demorar l’inici de les obres per falta de subministrament d’aigua, s’admetrà la sol·licitud del comptador per obres sobre l’escomesa existent, sense que això pugui ser obstacle per la instal·lació de l’escomesa i comptadors definitius en les condicions que defineix aquest Reglament.

b) Comptador definitiu. S’entén per comptador definitiu aquell que s’utilitza pel subministrament d’habitatge o locals de l’immoble una vegada que l’obra està totalment conclosa. Tots els comptadors definitius d’un immoble es centralitzaran en la corresponent Bateria de Comptadors que deurà estar situada adjacent amb el carrer, pels perjudicis que pugui causar i per la facilitat de l’accés.

La muntura del comptador definitiu es compon del propi comptador, de la clau de pas al comptador la clau de pas a l’abonat, vàlvula de retenció i la clau de comprovació i filtre.

IV.11.-Els comptadors seran conservats per l’Ajuntament o ECSMA a compte de l’Abonat, i conforme a la quota aprovada per l’Ajuntament o per la Comissió de Preus, podent l’Ajuntament o ECSMA cometre-ho a totes les verificacions que consideri necessàries, efectuant-hi les reparacions que procedeixi i obligar l’abonat a la seva substitució en cas d’avaria irreparable, sent dita substitució a càrrec de l’Ajuntament o de ECSMA.

En els casos en què s’evidencien en el comptador destrosses provocades expressament, la reparació anirà a càrrec de l’abonat, el qual deurà mantenir convenientment tancat el recinte de mesurament.

IV.12.- A partir del tub muntant posterior al comptador, l’abonat podrà distribuir les aigües per al seu propi ús.

IV.13.-A les instal·lacions interiors corresponents a cada Pòlissa d’Abonament, no podran estar empalmades amb xarxa, canonada o distribució d’aigua d’altre procedència. Tampoc podrà empalmar-se amb la instal·lació procedent d’una altra pòlissa d’abonament, ni podrà barrejar-se amb l’aigua del Servei amb una altra.

IV.14.- Els dipòsits receptors o reguladors es mantindran acuradament tancats, nets i desinfectats, i degudament coberts els dipòsits elevats, responent l’abonat de les possibles contaminacions per dits dipòsits.

Igualment deuran estar dotats dels sistemes automàtics per evitar pèrdues d’aigua, encara que dita aigua ha de ser registrada per un comptador anterior, considerant-se la falta d’atenció en aquest aspecte com a pertorbació del Servei.

IV.15.- Es prohibeix expressament el muntatge en qualsevol part de la instal·lació de bombes o aparells que succionin l’aigua que arriba a través de l’escomesa. La seva existència donarà lloc al tall immediat del subministrament.

IV.16.- L’abonat no podrà subministrar a tercers, ni a títol gratuït, l’aigua objecte d’aquest contracte, sense autorització escrita de l’Ajuntament o ECSMA.

Solament en casos justificats es presentarà aquesta autorització, i sempre amb caràcter transitori.

Tampoc podrà l’abonat repartir, per comptador o aixeta d’aigua, l’aigua que rep, a tercers, encara que aquest siguin els seus inquilins, ni cobrar-los cap quantitat en forma de sobrepreu ni revenda excepte que hi estiguin reglamentàriament autoritzat, devent en aquest cas incoar l’oportú expedient a la Conselleria de Comerç i d’Indústria, i sotmetre’s a totes les prescripcions legals.

IV.17.- L’elecció del tipus de comptador, el seu calibre i l’emplaçament, i els materials a utilitzar, els fixarà l’Ajuntament o ECSMA d’acord amb les normes Bàsiques d’instal·lacions interiors d’aigua, tenint en compte el mínim subscrit, el consum efectiu probable, règim de la xarxa i condicions de l’immoble que es desitgi abastar. Però si el consum real no guardes la deguda relació, amb el que correspon al rendiment normal del comptador, deurà ser aquest substituït per altre calibre adequat, obligant-se l’abonat a satisfer les despeses que l’operació ocasioni.

IV.18.-L’abonat mai podrà practicar operacions, o manipulacions que alterin el funcionament del comptador, en el sentit d’aconseguir que hi passi aigua a través sense que aquest marqui cap consum o marqui cabdals inferiors als límits reglamentaris de tolerància. Aquestes manipulacions s’estenen al comptador i a les vàlvules de pas i aixeta de comprovació que l’acompanyen.

Entre aquestes operacions, queda especial i concretament prohibida la instal·lació de claus de pas, abans dels dipòsits, si n’hi hagués, graduades o aforades, de tal forma que obstaculitzin el funcionament normal del comptador, podent únicament emprar-se, per evitar que els dipòsits arribin a vessar, vàlvules automàtiques de model oficialment aprovat. Les vàlvules automàtiques de la instal·lació han de ser d’obertura i tanca ràpida a l’objecte d’evitar que amb una tanca parcial d’aquestes vàlvules el cabal de servei estigui per davall de la despesa mínima d’arrencada del comptador o que aquest funcioni amb una equivocació major que la reglamentària.

De les infraccions, al preceptuat en aquest capítol, l’Ajuntament o ECSMA farà responsable a l’abonat.

IV.19.- A l’objecte de poder garantir la prestació del servei en les condicions que tenen encomanades l’ECSMA, aquesta podrà procedir, amb càrrec a l’abonat a la renovació total o parcial d’aquelles escomeses que presentin defectes o avaries que impedint el seu correcte funcionament siguin imputables a l’abonat.

IV.20.- La facturació del consum (Efectuada mensual, bimensual o trimestralment, a criteri de l’Ajuntament o ECSMA) s’ajustarà a la indicació del comptador, per a la qual cosa un empleat de l’Ajuntament o ECSMA, anotarà, en el corresponent llibre de lectures, les indicacions de l’aparell.

Els rebuts deuran contenir de forma clara, com a mínim les següents dades:

a) Domicili de l’abonat.

b) Domicili de l’abonament si es distinta al del subministrament.

c) Tarifa aplicada PTA/m3.

d) Lectures dels comptadors que determinin el consum facturat i

dates de les mateixes que defineixin el termini de facturació.

e) Consums facturats.

f) Complements de tarifa, aplicats en el seu cas, independentment per cada concepte.

g) Import total del subministrament.

h) Gravàmens o Tributs, legalment repercutibles al consumidor.

i) Quantitats ja abonades a compte en cas que hagi anul·lació de factures anteriors.

j) Net a pagar.

k) Suma total de la factura.

l) Telèfon de les oficines comercials de l’Ajuntament o ECSMA, nom i direcció per dirigir les reclamacions i llocs on es pugui efectuar el pagament.

 

IV.21.-Si per haver-se aturat el comptador, o pel seu mal funcionament no es pugui conèixer el consum efectuat es facturarà el corresponent al consum del mateix període de l’any anterior.

IV.22.-Tant l’abonat com l’Entitat Concessionària, té el dret a sol·licitar, en qualsevol moment de la Conselleria de Comerç i Indústria la verificació dels comptadors mesuradors instal·lats, qualsevol que fos el seu propietari. En cas de mal funcionament de l’aparell, comprovat per la Conselleria de Comerç i Indústria, es practicarà la liquidació corresponent en base al criteri establert en el paràgraf anterior. Les despeses derivades de la revisió dels comptadors seran sufragades per el peticionari de la mateixa en el cas de que resultes que els mateixos funcionaven correctament.

IV.23 .- En els supòsits en els quals es produeixi una fuita per un fet fortuït, no atribuïble a la negligència del client i sempre i quan el client aporti la documentació que es relaciona seguidament, l’entitat subministradora aplicarà al total consumit, en la factura corresponent, la tarifa de caràcter excepcional aprovada per l’ Ajuntament de Mancor. En el cas de no existir tarifa de caràcter excepcional en el supòsit de fuita, s’aplicarà la següent:

- Per aquells usos on existeix tarifa amb 3 ó més blocs de facturació s’aplicarà el segon bloc al total consumit.

- Per aquells usos on existeix només un únic bloc de facturació, s’aplicarà bonificació del 50% de la tarifa.

Per a que s’estimi l’aplicació d’aquesta tarifa de caràcter excepcional, l’usuari haurà de presentar la següent documentació:

1.- Informe de l’empresa subministradora en el què consti: la pèrdua o fuita que s’ha produït, la data de la pèrdua o fuita, la quantitat d’aigua (m3) que estima vessada per motiu de fuita o pèrdua.

2.- Informe de l’empresa d’assegurances en el cas de tenir-la contractada, en el qual consti l’existència de la fuita, la data, la reparació i si l’assegurança cobreix el pagament de la factura de l’aigua.

3.- Factura oficial que acrediti l’existència de la fuita i la seva reparació.

Aquesta mesura reductora de caràcter excepcional, no es podrà aplicar a un mateix subministrament més d’una vegada, en un període de dos anys.

CAPÍTOL V.-
Del regim jurídic

V.1.-L’ajuntament o ECSMA està obligada a atendre al públic amb correcció i celeritat, procurant satisfer les necessitats dels abonats mitjançant ’atenció constant als problemes d’abastament i distribució d’aigua, tant en la qualitat, com en la quantitat d’aigües subministrades. Procurarà mantenir informats als abonats de les dificultats que poguessin afectar a aquests, quan n’hi hagués, i de les solucions que pensi arbitrar per millorament del Servei.

V.2.-Tota falta greu comesa en l’ús de l’aigua potable serà suficient per a la immediata suspensió cautelar del subministrament, prèvia autorització de l’Ajuntament de Mancor.

V.3.-Constituirà falta greu la comissió dels següents fets:

1) Destinar l’aigua a usos distints del pactat.

2) Subministrar aigua a tercers, tant gratuïtament com a títol onerós.

3) Impedir l’entrada del personal de l’ECSMA al lloc on es troben les instal·lacions, escomeses o comptadors de l’abonat, en hores normals de relació amb l’anterior.

4) Obrir o tancar les claus de registre o generals situades en la via pública sense causa justificada, estiguin o no precintades.

5) Alterar en alguna forma el subministrament als altres abonats o el funcionament de la xarxa pública.

6) Manipular les instal·lacions amb objecte d’impedir que els comptadors registrin el cabal realment consumit.

7) No satisfer l’abonat amb la deguda puntualitat l’import del servei i prèvia notificació del deute.

8) Desatendre els requeriments que l’Ajuntament o ECSMA dirigeixi als abonats perquè solucionin els defectes observats en la seva instal·lació, que tindran que ser atesos en el termini màxim de un mes, en cas que no indiqui un termini distint.

9) Intercalar entre el comptador i el dipòsit qualsevol sistema mecanitzat.

10) Qualsevol acte i omissió que la legislació consideri faltes greus.

V.3.1.-Als tres mesos d’haver comunicat el precintat del comptador per falta de pagament a l’abonat, donarà opció a l’Ajuntament o ECSMA a retirar el comptador i en cas d’interessar novament el subministrament, transcorregut aquest termini, es considerarà escomesa nova, sense que això suposi la liberalització del deute ja existent.

V.4.-L’empresa subministradora podrà negar-se, prèvia comunicació a l’Ajuntament de Mancor de la Vall, a facilitar el subministrament si la instal·lació, nova o reformada, propietat de l’abonat, no reuneix les condicions de seguretat reglamentària.

V.5.-Els fets que poguessin constituir infracció penal (tals com ruptura de precintes, la destrucció de instal·lacions, la contaminació de les aigües i demés especificacions en el Codi Penal) serà posat en coneixement dels Jutjats i Tribunals d’Inca.

V.6.-Tots els costs dels treballs de represa del subministrament, seran a càrrec de l’abonat, quan aquest s’hagi tallat per comissió de falta greu.

V.7.-En el supòsit d’abonats morosos en el pagament dels rebuts, factures o reparacions, l’Ajuntament o ECSMA podrà, reclamar els interessos de demora produïts des de la conclusió del termini assenyalat per la liquidació del principal.

V.7.1.-L’Ajuntament o ECSMA podrà exigir AVAL BANCARI en el supòsit que l’abonat sigui per dues vegades reincident en l’impagament dels subministres.

V.8.-Els propietaris dels habitatges i locals on s’efectuï el subministrament, seran en tot cas responsables solidaris de les faltes greus que puguin cometre els inquilins, encara que aquests fossin titulars de la Pòlissa d’Abonament.

V.9.-En les actes que es formulin com a conseqüència d’inspeccions, revisions o comprovacions, es farà constar:

a- Motius que l’originen, indicant-hi si es realitzen a instància de part, per disposició de l’Ajuntament o ECSMA, o per sol·licitud d’Organisme Oficial.

b- Data i hora en què es va efectuar la comprovació.

c- Lloc o llocs en què s’ha realitzat i resultats obtinguts, especificant-ne la seva relació amb les característiques normals.

d- Abonats, sectors o zones afectades per deficiències del Servei.

CAPÍTOL VI.-
De les despeses impostos i arbitris

VI.1.-Si qualsevol de les parts volgués elevar a escriptura pública el contracte de subministrament d’aigua, les seves despeses, i els impostos, contribucions, arbitris, taxes i exaccions de qualsevol classe, creats o per crear, en favor de l’Estat, Comunitat Autònoma o Municipi, meritats tant per raó del contracte de subministrament, com en ocasió del consum que sota la mateixa s’efectuï, els seus annexos o incidències, anirà a compte de l’abonat.

CAPÍTOL VII.-
Procediment de suspensió del subministrament.

El prestador del servei podrà suspendre el subministrament de l’aigua als seus abonats per Decret de Batllia o del regidor que tingui delegades les esmentades funcions ò prèvia notificació pel servei de l’Ajuntament, en el casos establerts a l’apartat V.3 i pels procediments següents:

En els casos establerts per l’esmentat apartat, el servei haurà de notificar a l’abonat per correu certificat o per fax, o de qualsevol manera que quedi constància, com a l’Ajuntament perquè, prèvia comprovació dels fets, dictamini la resolució procedent considerant-se que el prestador del servei queda autoritzat per la suspensió del subministrament si no rep qualque contraordre de l’Ajuntament, en el termini de dotze dies hàbils a partir de la data de presentació o comunicació per fax a l’Ajuntament, i del tràmit de la notificació dels fets a l’abonat per la seva comprovació.

Si donat el cas de que l’abonat hagués formulat reglamentàriament qualque reclamació o recurs, el prestador del servei no podrà privar el subministrament mentre no hi hagi resolució sobre la reclamació formulada.

Si la persona interessada interposes recurs contra la resolució de l’Ajuntament, se’l podrà privar del subministrament fins que no dipositi la quantitat deguda, a una compte del prestador del servei a una entitat bancària local confirmada per la resolució objecte del recurs.

La suspensió del subministrament d’aigua pel prestador del servei no podrà realitzar-se en dia festiu o en altre que per qualsevol motiu no hi hagués servei complet administratiu i tècnic d’atenció al públic a efectes de la tramitació, completa d’establiment del servei, ni la vigília del dia en que es doni alguna d’aquestes circumstàncies.

El restabliment del servei es realitzarà el mateix dia, o com a més tard al següent dia hàbil en que s’hagin subsanat les causes que originaren el tall del subministrament.

La notificació de tall de subministrament inclourà, com a mínim, els punts següents:

  • Nom i adreça de l’abonat
  • Data i hora aproximada a partir de la qual es produirà el tall del subministrament.
  • Nom, adreça, telèfon i horari de les oficines comercials de l’empresa subministradora allà on es poden corregir les causes que originaren el tall.
  • Si l’empresa comprova l’existència de derivacions clandestines podrà inutilitzar-les immediatament, i donarà compte a l’Ajuntament.

Revocació del subministrament.

Les despeses que origini la suspensió seran a compte de l’empresa subministradora i la renovació de la connexió del subministrament, en el cas de tall notificat, segons regula l’article abans esmentat, serà a compte de l’abonat, que haurà d’abonar una quantitat el doble dels drets de l’escomesa en vigor per un cabdal igual al contractat, el qual s’abonarà per avançat. En cap cas es podran percebre aquests drets si no s’ha realitzat el tall del subministrament.

Resolució del contracte.

Transcorreguts dos mesos des de la suspensió del subministrament sense que l’abonat hagi al·legat cap causa, establerta al capítol VII d’aquest reglament, per les quals es va produir l’esmentada suspensió, el subministrador del servei estarà facultat per resoldre el contracte, emparant-se amb el disposat a l’article 1124 del Codi Civil.

Retirada del comptador de subministrament.

Resolt el contracte, el prestador del servei podrà retirar el comptador i si es propietat de l’abonat, dipositar-ho al seu nom a l’empresa a on hi tingui concertada la conservació d’aquest o, en el seu cas, ho tindrà en dipòsit i a disposició de l’abonat a les dependències del subministrador del servei durant el període d’un mes, a partir del qual el subministrador del servei podrà disposar lliurament d’aquest.

CAPÍTOL VIII.-
Dels danys a tercers

VIII.1.-L’abonat es responsable dels danys i perjudicis que amb ocasió del subministrament es puguin produir a tercers, per desperfectes o anomalies en la xarxa interior particular o manipulació en les escomeses o xarxa general que li siguin imputables.

VIII.2.-Les reclamacions, dubtes o interpretacions de les condicions de subministrament seran resoltes per la Conselleria de Comerç i Indústria podent recórrer en reposició davant la mateixa en el termini d’un mes.

Els recursos deuran presentar-se a la Conselleria de Comerç i Indústria. Independentment correspon als Tribunals de Justícia, a instància de part interessada, intervenir en totes les qüestions pròpies de la seva jurisdicció.

CAPÍTOL IX. -
De la jurisdicció

IX.1.Tant l’abonat com l’Ajuntament o l’empresa subministradora quedaran sotmesos als jutges i tribunals amb Jurisdicció d’Inca, renunciant expressament a altre privilegi.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA

Per tal d’actualitzar les dades relatives al subministre, en els sis mesos següents a la entrada en vigor d’aquest reglament, els abonats hauran de subscriure un nou contracte de subministrament. L’Ajuntament o el concessionari del servei haurà de comunicar als abonats aquesta obligació.

La formalització de la nova pòlissa de subministra no suposarà cap cost pels abonats.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

En tot allò que no és previst en aquest Reglament, el Servei aplicarà les normes de la Llei de Règim Local, els seus reglaments, el reglament de verificacions elèctriques i regularitat en el subministrament d’energia, la O.M. del Ministeri d’Indústria de 9 de desembre de 1975 (BOE 13.1.76) i al reglamentat per la Conselleria d’Indústria i Comerç i altres disposicions que siguin d’aplicació”.

 

Mancor de la Vall, 3 de desembre de 2014.

El batle
Juan Antonio Ripoll Campaner