Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 20919
Aprovació definitiva ordenances fiscals reguladores de diversos tributs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovació definitiva de la modificació d’ordenances fiscals reguladores de diversos tributs.

Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, han resultat aprovades definitivament modificacions d’ordenances fiscals. Es publica el text íntegre de les mateixes per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Art. 1r. Disposicions generals.

1. D'acord amb allò que preveu l'article 60 en relació amb l'article 15.2, tots dos de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, modificada per la Llei 51/2002, de 27 de desembre i normes complementàries, s’estableix l'impost sobre béns immobles com a tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles, regulat pels articles 61 i següents de la Llei esmentada.

2. A més, caldrà atenir-se a allò que estableixen les disposicions concordants o complementàries dictades per tal de desplegar la normativa assenyalada.

Art. 2n. Fet imposable.

1. Constitueix el fet imposable de l’Impost sobre béns immobles la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics, urbans i de característiques especials:

a) D’una concessió administrativa sobre els propis immobles o sobre els serveis públics als que estiguin afectes.

b) D’un dret real de superfície.

c) D’un dret real d’usdefruit.

d) Del dret de propietat.

2. La realització del fet imposable que correspongui d’entre els definits a l’apartat 1r per l’ordre en ell establert determinarà la no subjecció de l’immoble a les restants  modalitats previstes en el mateix.

3. Tenen la consideració de béns immobles rústics, urbans i de característiques especials els definits com a tals a l’article 2n de la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del cadastre immobiliari.

Article 3è. No subjecció.

No estaran subjectes a l’impost:

a) Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítimo-terrestre i hidràulic, sempre que sigui d’aprofitament públic i gratuït.

b) Els següents béns immobles propietat de l’Ajuntament:

- Els de domini públic afectes a l´ús públic.

- Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l’Ajuntament, llevat quan es tracti d’immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació.

- Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació.

Article 4t. Exempcions

1. Gaudiran d'exempció els següents béns:

Els que siguin propietat de l'Estat, de les comunitats autònomes o de les entitats locals, i estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius i penitenciaris, així com el de l’Estat afectes a la defensa nacional.

Els béns comunals i els forests veïnals en mà comú.

Els de l'Església Catòlica, en els termes previstos en l'Acord entre l'Estat espanyol i la Santa Seu sobre assumptes econòmics, de data 3 de gener de 1979, i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut d’allò que disposa l'article 16 de la Constitució.

Els de la Creu Roja Espanyola.

Els d'aquells organismes o entitats als quals sigui d'aplicació l'exempció en virtut de convenis internacionals en vigor, i els dels Governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica o consular, o als seus organismes oficials, a condició de reciprocitat i conforme als convenis internacionals en vigor.

La superfície de forests poblats amb espècies de creixement lent reglamentàriament determinades, quin principal aprofitament sigui la fusta o el suro, sempre que la densitat de l'arbrat sigui la pròpia de l'espècie de que es tracti.

Els terrenys ocupats per les línies de ferrocarrils i els edificis enclavats en els mateixos terrenys, que estiguin dedicats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l'explotació de les esmentades línies. En conseqüència, no estan exempts els establiments d'hosteleria, espectacles comercials i d'esbarjo, les cases destinades a vivendes dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils.

2. Així mateix, prèvia sol·licitud, estaran exempts el següents béns immobles:

Els béns immobles que es destinin a l’ensenyament per centres docents acollits, totalment o parcialment al règim de concert educatiu, en quant a la superfície afectada a l’ensenyament concertat, sempre que el titular cadastral coincideixi amb el titular de l'activitat docent.

Els declarats expressament i individualitzada monument o jardí històric d'interès cultural, mitjançant reial decret en la forma establerta per l'art. 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, i inscrits en el Registre General a què es refereix el seu art. 12 com a integrants del Patrimoni Històric Espanyol; i també els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de l'esmentada llei.

Aquesta exempció no arribarà a qualsevol classes de béns urbans ubicats dins del perímetre delimitatiu de les zones arqueològiques i llocs i conjunts històrics, globalment integrats en ells, sinó, exclusivament, als que reuneixin les condicions següents:

- En zones arqueològiques, els que estiguin inclosos com objecte d'especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'art. 20 de la Llei 6/1985, de 25 de juny.

- En llocs o conjunts històrics, els que tinguin una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst en l'art. 86 del Reglament de planejament urbanístic com objecte de protecció integral en els termes previstos en l'art. 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny.

Els forests quant a la part repoblada de les finques on les corporacions, entitats i particulars realitzin repoblacions forestals i també els trams en regeneració de masses arbrades subjectes a projectes d'ordenació o plans tècnics aprovats per l'Administració forestal. L'exempció prevista en aquest paràgraf tindrà una durada de quinze anys, comptats a partir del període impositiu següent al qual es realitzi la sol·licitud.

Els béns dels quals siguin titulars els centres sanitaris de titularitat pública, sempre que els mateixos estiguin directament afectats al compliment dels fins específics dels referits centres.

A l’empara del que disposa l’article 15.2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, estaran exempts els béns dels quals siguin titulars, en els termes previstos en la normativa reguladora de les Hisendes Locals, les següents entitats sense finalitats lucratives, sempre que compleixin els requisits establerts a l’article 3 de la mateixa llei, excepte els afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats:

Les fundacions.

Les associacions declarades d’utilitat pública

Les organitzacions no governamentals de desenvolupament a que es refereix la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, sempre que estiguin constituïdes com a fundacions o associacions.

Les delegacions de fundacions estrangeres inscrites en el registre de fundacions.

Les federacions esportives espanyoles, les federacions esportives territorials d’àmbit autonòmic integrades en les anteriors, el comitè olímpic espanyol i el comitè paralímpic espanyol.

Les federacions i associacions de les entitats sense finalitats lucratives a que es refereixen la lletres anteriors.

3. Les exempcions de caràcter pregat s'hauran de sol·licitar pel subjecte passiu de l'impost davant l'Ajuntament, havent d'anar acompanyades de la documentació acreditativa, i no s'admetrà l'analogia per estendre'n el seu abast més enllà dels termes estrictes previstos per la Llei.

4. La concessió d'exempcions que siguin sol·licitades abans que la liquidació corresponent adquireixi fermesa tindran efectes des de l'inici del període impositiu a què es refereix la sol·licitud, sempre que en la data del meritament del tribut haguessin concorregut els requisits legalment exigibles per al gaudiment de l'exempció.

5. En aplicació de l’article 63.4 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, els béns de naturalesa urbana la quota líquida dels quals sigui inferior a 6,00 euros, així com els de naturalesa rústica, quan per a cada subjecte passiu la base imposable corresponent a la totalitat dels seus béns rústics situats al municipi sigui inferior a 9,00 euros. Aquests límits poden ser actualitzats en la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a cada any.

Art. 5è. Subjecte passiu.

1. En són subjectes passius les persones físiques i jurídiques, com també les herències jacents, les comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, susceptible d’imposició, que ostentin la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable de l’impost.

En el supòsit de concurrència de varis concessionaris sobre un mateix immoble de  característiques especials, serà substitut del contribuent el que hagi de satisfer el  major cànon.

2. El que es disposa en el punt anterior serà d’aplicació sense perjudici de la  facultat del subjecte passiu de repercutir l’impost d’acord amb les normes del dret  comú.

L’Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l’impost en qui, no essent  subjectes passius, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o  patrimonials.

Així mateix, el substitut del contribuent podrà repercutir sobre els altres  concessionaris la part de la quota líquida que els correspongui en proporció als  cànons que hagin de satisfer cadascú.

3. En els supòsits de canvis de titularitat dels drets que constitueixen el fet  imposable de l’impost, els béns immobles objecte dels esmentats drets quedaran  afectes al pagament de la totalitat de les quotes tributàries en els termes previstos a  l’article 41 de la Llei General Tributària. A aquests efectes, els notaris sol·licitaran  informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l’Impost  sobre els Béns Immobles associats a l’immoble que es transmet.

4. Responen solidàriament de la quota d’aquest impost, i en proporció a les seves  respectives participacions, els copartícips o cotitulars de les entitats a que es refereix  l’article 33 de la Llei General Tributària, si figuren inscrits com a tals en el Cadastre  Immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s’exigirà per parts iguals en tot  cas.

V. BASE IMPOSABLE

Art. 6è

1.- La base imposable d’aquest impost estarà constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d’impugnació conforme a l’establert en les normes reguladores del cadastre Immobiliari.

2.- Reducció de la base imposable i determinació de la base liquidable dels béns immobles rústics:

D’acord amb allò que estableix l’article 11.3 de la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, que modifica la disposició transitòria 18 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i als efectes de determinar el component individual de la reducció a què es refereix l’article  68 del text refós de l’esmentada llei, aquesta serà, en cada any, la diferència positiva entre el primer component del valor cadastral de l’immoble en el primer exercici de la seva vigència i el seu valor base. Aquest valor base serà el resultat de multiplicar el referit primer component del valor cadastral de l’immoble pel coeficient 1.

Art. 7è

El valor cadastral dels béns immobles serà el determinat objectivament per cada bé immoble a partir de les dades obrants en el Cadastre Immobiliari i estarà integrat pel valor cadastral del sòl i el valor cadastral de les construccions, d’acord amb l’establert a les normes reguladores del cadastre Immobiliari.

VI. QUOTA I ACREDITACIÓ

Art. 8è

1. La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen.

2. La base liquidable d’aquest impost serà el resultat de practicar, en el seu cas, a la imposable les reduccions que legalment s’estableixin.

3. El tipus de gravamen serà el 0,473% quan es tracti de béns de naturalesa urbana.

4. El tipus de gravamen  per  aplicar  quan  es  tracti  de  béns de  naturalesa  rústica  serà  del 0,718 %.

5. La quota líquida serà la resultant d’aplicar a la quota íntegra les bonificacions que procedeixin en aplicació de les condicions i requisits que siguin exigibles.

Art. 9è. Bonificacions

 1. Tindran una bonificació del 50%  en la quota íntegra de l’impost, sempre que així es sol·liciti pels interessats abans de l’inici de les obres, els immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària, tant  d’obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.

Els acords relatius als beneficis abans esmentats seran adoptats, a  instància de part, per les oficines gestores competents a les quals correspongui la concessió o denegació singular d'aquestes  bonificacions. 

El termini d’aplicació d’aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell en què s’iniciïn les obres fins el  posterior a l’acabament de les mateixes, sempre que durant aquest  temps es realitzin obres d’urbanització o construcció efectiva, i sense  que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius. 

Únicament es reconeixeran aquelles bonificacions obligatòries per  als municipis d’acord amb la Llei d’Hisendes locals i altra normativa concordant, sempre que concorrin les condicions que la dita normativa requereixi a tal fi, i en concret les previstes amb aquest caràcter a l’article 63.

2. Tindran dret a una bonificació del  50 per 100 de la quota íntegra, durant els tres períodes impositius següents al de l'atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquests conforme a la normativa de la respectiva Comunitat Autònoma. La bonificació es concedirà a petició de l'interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a la conclusió dels tres períodes impositius de durada de la mateixa i assortirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent a aquell en el qual es sol·liciti. Per poder gaudir de la bonificació els interessats hauran d'aportar la següent documentació:

- Fotocòpia del DNI o NIF

- Certificat final d’obres

- Fotocòpia de la Cèdula de Qualificació Definitiva d’Habitatges de Protecció Oficial, inscrita al Registre de la Propietat

- Fotocòpia del plànol de situació del nou habitatge

- Fotocòpia de l’escriptura de propietat

- Fotocòpia de l’imprès 902 de declaració d’alta per nova construcció, presentat davant l’Ajuntament o bé davant la Gerència Territorial del Cadastre

2.1. Així mateix, un cop transcorregut el termini de tres anys indicat en l'apartat anterior, i quan concorrin els requisits en ell establerts, els habitatges de protecció oficial gaudiran de les següents bonificacions:

  • Un 30 per 100 de la quota de l'impost el quart exercici següent al de l'atorgament de la qualificació definitiva
  • Un 10 per 100 de la quota de l'impost el cinquè exercici següent al de l'atorgament de la qualificació definitiva

Aquesta bonificació s'aplicarà a continuació de la que s'hagi gaudit en virtut de l'apartat 2.1 anterior, sense que en aquest cas calgui sol·licitud prèvia per part l'interessat.

3. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra i, en el seu cas, del recàrrec al qual es refereix l'article 134 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, els béns rústics de les cooperatives agràries i d'explotació comunitària de la terra, en els termes establerts en la Llei 20/1990 sobre règim fiscal de les Cooperatives.

4. Gaudiran d’una bonificació de 40 € per fill a partir del tercer, fins a un màxim del 80% de la quota íntegra de l’impost, aquells subjectes passius que tinguin la condició de família nombrosa.

Per gaudir d'aquesta bonificació s'hauran de reunir els següents requisits formals i substantius:

1.) Cal acreditar que s'està en possessió del títol oficial de família nombrosa.

2.) L'immoble bonificat ha de ser titularitat del titular de família nombrosa (pare o mare).

3.) Aquest immoble ha de ser el de la residència habitual de la família. Aquesta residència habitual s'acredita mitjançant l'empadronament de tots els membres de la família en l'habitatge.

B. Aquesta bonificació no es podrà gaudir per més d'un immoble per família.

C. La present bonificació és de caràcter pregat i cal que sigui sol·licitada per l'interessat abans de la fermesa de la liquidació.

D. La vigència de la present bonificació és anual. Com a conseqüència ha de ser sol·licitada cada any per l'interessat provant els requisits formals i materials enumerats en l'apartat 1 anterior.

5. Les bonificacions regulades en els apartats 2 i 4 del present article es poden gaudir de forma acumulativa sempre que es sol·licitin degudament i es reuneixin els requisits establerts. A aquests efectes, s'aplicarà sobre la quota de l'impost bonificat d'acord amb el què estableix l'apartat 2, la bonificació prevista en l'apartat 4.

6. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra de l’impost els titulars dels béns immobles afectes a explotació econòmica situats:

  • en zones arqueològiques, els inclosos com a objecte d’especial protecció en l’instrument de planejament urbanístic a què es refereix l’article 20 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.
  • en llocs o conjunts històrics, els que comptin amb una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst en el Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana, com a objecte de protecció integral en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny.

ARTICLE 10è  Període Impositiu i acreditació de l’impost.

1.) L'impost s'abonarà el primer dia del període impositiu.

2.) El període impositiu coincideix amb l'any natural.

3.) Els fets, actes o negocis que es produeixin en els béns gravats i hagin d’ésser objecte de declaració o comunicació, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què tinguin lloc, sense que l’efectivitat esmentada quedi supeditada a la notificació dels actes administratius corresponents.

4.) L’efectivitat dels procediments de valoració col·lectiva i de determinació del valor cadastral dels béns immobles de característiques especials coincidirà amb la data d’efectes cadastrals prevista a la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del Cadastre Immobiliari.

Article 11è.- Règim de declaracions, comunicacions i sol·licituds

1.- Els titulars dels drets constitutius del fet imposable de l’impost estan obligats a declarar davant la Gerència Territorial del Cadastre les circumstàncies determinants d’una alta, baixa o modificació de la descripció cadastral dels immobles, llevat en els supòsits de comunicació o de sol·licitud previstos en els apartats següents.

2.- L’Ajuntament s’obliga a posar en coneixement del Cadastre els fets, actes o negocis susceptibles de generar una alta, baixa o modificació cadastral, derivats d’actuacions per les que s’hagi atorgat la corresponent llicència o autorització municipal.

3.- Seran objecte de declaració o comunicació, segons procedeixi, els següents fets, actes o negocis:

a) La realització de noves construccions i l’ampliació, rehabilitació, demolició o enderrocament de les ja existents, ja sigui parcial o total. No tindran aquesta consideració les obres o reparacions que tinguin per objecte la simple conservació i manteniment dels edificis i les que afecten tant sols a característiques ornamentals o decoratives.

b) La modificació d’ús o destí i els canvis de classe de cultiu o aprofitament.

c) La segregació, divisió, agregació i agrupació dels béns immobles.

d) L’adquisició de la propietat per qualsevol títol, així com la seva consolidació.

e) La constitució, modificació o adquisició de la titularitat d’una concessió administrativa i dels drets reals d’usdefruit i de superfície.

f) Les variacions en la composició interna o en la quota de participació dels copropietaris o els cotitulars de les entitats de l’article 33 de la Llei General Tributària.

4.- Es podran presentar davant el Cadastre les següents sol·licituds:

a) Sol·licitud de baixa, que podrà formular qui figurant com a titular cadastral hagi cessat en el dret que originà la referida titularitat.

b) Sol·licitud d’incorporació de titularitat, que podrà formular el propietari d’un bé afecte a una concessió administrativa o gravat per un dret real de superfície o d’usdefruit.

c) Sol·licitud d’incorporació de cotitulars quan resulti procedent.

Article12 Obligacions formals

Els subjectes passius, estan obligats a formalitzar les declaracions d’alta i les de les alteracions d’ordre físic, econòmic o jurídic dels béns immobles situats en aquest Terme municipal,  amb els impresos normalitzats, i presentar-les a aquest Ajuntament en els següents terminis, fins que el Ministeri d’Hisenda determini altres:

a) Per a les modificacions o variacions de les dades físiques, dos mesos,  comptats a partir del dia següent a la data de finalització de les obres.

b) Per a les modificacions o variacions de les dades econòmiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a l'atorgament de l'autorització administrativa de la  modificació d'ús o destí de què es tracti.

c) Per a les modificacions o variacions de les dades jurídiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la de l'escriptura pública o, si escau, el document  en què es formalitzi la variació.

La falta de presentació de les declaracions referides en aquest article, o la presetació fora del termini establert, serà considerada com a infracció tributària d’acord amb la Llei General Tributària.

2. La liquidació i recaptació, així com la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d’aquest impost, serà competència exclusiva de l’Ajuntament i comprendrà  les funcions de reconeixement i denegació d’exempcions i bonificacions, realització  de les liquidacions, emissió dels documents cobratoris, resolució dels expedients de devolució d’ingressos indeguts, resolució dels recursos contra els esmentats actes i actuacions per a l’assistència i informació al contribuent en aquestes matèries.

Article 13è. Beneficis fiscals.

Amb l’objectiu de facilitar el compliment de l’obligació tributària, s’estableix d’acord amb el que preveu l’article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents:

Aquest sistema especial de pagament serà d’aplicació als contribuents i altres obligats que sol.licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana.

Els requisits que han de concórrer en el sol.licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:

  1. Formular l’oportuna sol.licitud, abans del 31 de gener de l’any que es tracti.
  2. No mantenir cap tipus de deutes en període executiu.
  3. Efectuar pagaments mitjançant domiciliació bancària.
  4. Efectuar els pagaments en qualsevol de els següents modalitats.

1er)  En nou mensualitats (de febrer a octubre), la quantitat que figuri en el formularide sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import dels rebuts liquidats pels sol.licitants en l’exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació  per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.

2ón) En tres pagaments trimestrals( febrer, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de l’impost sobre béns immobles liquidats al sol.licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distibuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.

3er.) En un sòl pagament únic (de febrer a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduïr, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirpa d’ofici a la devolució.

e. Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.

f. L’acolliment als sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.

g. Si el sol.licitant incorregués enl’impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte, es perdrà el dret a la bonificació i s’haurà de pagar el deute total segons les normes del sistema normal de pgament. Es podrà, no obstant això, sol.licitar la devolució de les quantitats ja pagades.

h. El sistema especial de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que es seguirà regint per la seva normativa específica.

Article 14è. Infraccions i sancions

En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i a les sancions que els corresponguin en cada cas caldrà ajustar-se al que disposa la legislació tributària vigent.

Disposició addicional

Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança.

Disposició Final

La present Ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà amb efectes de l’1 de gener de 2015 i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS

Article 1. Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’art. 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i conformement amb el que es disposa als articles 15 al 19 de la Llei  39/1988, de 28 de desembre reguladora de les Hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per expedició de documents administratius, que es regeix per aquesta Ordenança Fiscal, les normes de la qual s’atenen al que preveu l’art. 58 de l’esmentada Llei 39/1988.

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa, l’activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part, de tota classe de documents que expedeixi i d’expedients de què entengui l’Administració o les Autoritats municipals.

2. A aquest efecte, s’entén tramitada a instància de part qualsevol documentació administrativa que hagi estat aprovada pel particular o redundi a favor seu encara que no hi hagi hagut una sol·licitud expressa de la persona afectada.

3. No està subjecta a aquesta taxa la tramitació de documents i expedients necessaris per al compliment d’obligacions fiscals, ni tampoc les consultes tributàries, els expedients de devolució d’ingressos indeguts, els recursos administratius contra resolucions municipals de qualsevol ordre i els relatius o la prestació de serveis o realització d’activitats de competència municipal i a la utilització privativa o l’aprofitament especial de béns del domini públic municipal, que estiguin gravats per una altra taxa municipal o pels que s’exigeixi un preu públic per aquest Ajuntament.

Article 3. Subjecte passiu

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a les quals es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària que sol·licitin, provoquin o en interès de les quals redundi la tramitació del document o expedient de què es tracti.

Article 4. Responsables

  1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants o col·laborin en la realització d’una infracció tributària.
  2. Els coparticips o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a que es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària respondran  solidàriament en proporció a ses seves respectives participacions de les obligacions tributàries de dites Entitats.
  3. Els administradors de persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva competència per el compliment de les obligacions tributàries d’aquelles respondran subsidiàriament  dels següents deutes:
  1. Quan s’ha comes una infracció tributària simple, de l’import de la sanció.
  2. Quan s’hagi comes una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.
  3. En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l’import de les obligacions tributàries pendents en la data del cessament.

4. La responsabilitat s’exigirà  en tot cas en els termes i de conformitat al procediment previst en la Llei General Tributària.

Article 5. Exempcions subjectives

Gaudeixen d’exempció aquells contribuents en els quals concorri alguna de les següents circumstàncies:

1.  Haver estat declarats pobres per precepte legal.

2.  Estar inscrits en el Padró de la Beneficència com a pobres de solemnitat.

3.  Haver obtingut el benefici judicial de pobresa pel que fa als expedients que han de fer efecte, precisament, en el procediment judicial en el que hagin estat declarats pobres.

Article 6. Quota tributària

  1. La quota tributària la determinarà una quantitat fixa assenyalada segons la naturalesa dels documents o expedients a tramitar, d’acord amb la tarifa que conté l’article següent.
  2. La quota de Tarifa correspon a la tramitació completa, en cada instància, del document o expedient de què es tracti, des que s’inicia fins a la resolució final, inclosa la certificació i notificació a la persona interessada de l’acord recaigut.
  3. Les quotes resultants per aplicació de les anteriors tarifes s’incrementaran un 50 per 100 quan els interessats sol·licitin amb caràcter d’urgència la tramitació dels expedients que motivin la meritació.

Article 7. Tarifa

Censos de població d’habitants

Altes i alteracions en el Padró d’habitants, per habitant

1,60

Certificacions d’empadronament en el Cens de població

vigent

2,10

de censos anteriors amb

l’informació informatitzada

5,40

de censos anteriors amb

l’informació  sense

informatitzar

5,40

Certificats de convivència

2,10,

Certificats de residència emesos a les oficines municipals

1,00

Certificats de residència emesos mitjançant caixers automàtics o agències de viatge

A n’aquest cas el sol·licitants haurà d’abonar l’import que tinguin establerts aquestes

entitats

0,00

Certificats de residència emesos mitjançant màquines expenedors municipals o via

Internet

0,00

Certificats d’arrelament

38,50

En cas que la mateixa persona i pel mateix motiu en

sol·liciti un altre dins el termini d’un any natural

l’import d’aquest serà de

2,00

Certificacions i compulses:

Certificació de documents o Acords municipals

8,00

Certificació de nomenclatura i numeració d’immobles urbans o rústics situats  al terme municipal

 8,00

Certificacions obre senyals o situacions de trànsit

23,00

Les altres certificacions

8,00

Diligència de confrontació de documents

15,50

Per a la validació de poders que hagin de tenir efecte en les oficines municipals

15,50

Altres certificats amb informe  tècnic o policial

38,50

Documents expedits i estesos per les oficines municipals

Per expedició de certificacions i informes en expedients d’obertura, traspassos,

activitats o similars de locals, per cada un

50,00

Per cada compareixença davant la Batlia per qualsevol finalitat amb constància per

escrit sol·licitada per la persona interessada

16,20

Per cada document que s’expedeixi en foto-còpia, per foli

0,50

Pels relatius a celebració de noces, o de constitució de parella estable, a la Casa

Consistorial o Casa de Cultura:

150,00

Cas de residència al municipi d’un o d’ambdós contraents

0,00

Taxa drets d’examen

Drets d’exàmens per als concursos i oposicions convocats per aquesta Corporació

 15,00

Cas de no ser admès a les proves convocades l’interessat podrà reclamar la devolució dels drets satisfets

Documents relatius a serveis d’urbanisme

Per cada expedient de declaració de ruïnad’edificis:

Elements de façana:

77,00

Part estructural:

116,00

Totalitat de l’edifici:

382,00

Per cada certificació que s’expedeixi de serveis urbanístics sol·licitada a instància

de part

23,00

Certificació d’antiguitat o similar

115,50

Certificació de condicions d’habitabilitat per a reagrupació familiar

38,50

Certificació per serveis turístics en elmedi rural

115,50

Per cada projecte que presenti un particular

Bàsic:

69,50

D’execució:

38,50

Bàsic i execució:

92,50

Telecomunicacions:

38,50

D’electrificació:

77,00

Per cada còpia de plànol d’alineació de carrers, emplaçament,  eixamplaments, etc.:

DIN A-1

3,90

DIN A-2

1,90

DIN A-3

1,00

DIN A-4

0,50

Per expedició de còpies de plànols obrants en l’expedient de concessió de llicències d’obra:

DIN A-1

3,90

DIN A-2

1,90

DIN A-3

1,00

DIN A-4

0,50

Memòria

0,20

SUBMINISTRAMENT DE DOCUMENTACIO CARTOGRAFICA

Subministrament de plànols cartogràfics:

La cartografia bàsica del Terme municipal de Felanitx es divideix en:

Zona a escala 1/500, que correspon al Sòl Urbà i Urbanitzable, segons el Pla General d’Ordenació Urbana vigent.

Zona a escala ½.000, que correspon al Sòl no Urbanitzable, segons l’indicat Pla General d’Ordenació Urbana.

En tots els casos i circumstàncies la informació cartogràfica que l’Ajuntament subministra a tercers es realitza sota la fórmula de “Llicència d’ús”, la qual únicament concedeix al titular el dret, no exclusiu ni transferible, a utilitzar la informació cedida i no la seva propietat, la qual és exclusiva de l’esmentat organisme.

L’Ajuntament, com a propietari de la informació cartogràfica, es reserva el dret de concedir la “Llicència d’ús” de la informació sol·licitada en les condicions que cregui oportunes amb la finalitat de protegir els drets de la seva propietat i la seva correcta utilització i/o difusió.

La documentació cartogràfica que subministra l’Ajuntament és una reproducció, limitada o no, dels seus arxius o de les seves bases de dades amb l’estructura, actualització, contingut i característiques mètriques que en cada moment pogués tenir l’esmentada informació.
1.1.      Valor de la informació

Cost de la informació per hectàrea

a) Per a plànols de la zona a escala 1/500

Euros

Planimetria

20,00

Altimetria

 6,00

Serveis i mobiliari urbà

14,00

Cartografia completa

40,00

Informació cadastral

24,00

b) Per a plànols de la zona a escala 1/2000

Euros

Cartografia completa

5,70

Informació cadastral

4,80

Per a peticions superiors a una hectàrea, per valor de la informació, s’aplicaran els següents coeficients reductors decreixents, tenint com a base el cost de la primera hectàrea a mesura que n’augmenti el nombre:

Coeficient

Per a la 2ª hectàrea o fracció

1,00

Per a la 3ª hectàrea o fracció

1,00

Per a la 4ª hectàrea o fracció

0,80

Per a la 5ª hectàrea o fracció

0,70

Per a la 6ª hectàrea o fracció

0,60

Per a la 7ª hectàrea o fracció

0,50

Per a la 8ª hectàrea o fracció

0,40

Per a la 9ª hectàrea o fracció

0,25

Per a la 10ª hectàrea i següents o fracció

0,10

c) Per a plànols de tipus guia de carrers (GIPBASE)

Euros

Superfície mínima de valoració econòmica, subministrament i facturació 150 hectàrees

Amb un mínim de 5,50

- Cost per cada hectàrea

0,04

- Cost de tot el termini municipal de Felanitx

266,00

Per a sol·licituds especials d’informació cartogràfica d’altres productes, altres escales o continguts diferents als descrits anteriorment s’elaboraran els seus corresponents pressuposts específics amb les limitacions de subministrament, ús i confidencialitat de la informació que en cada cas i moment puguin determinar-se.

1.2. Reproducció de la informació

La informació cartogràfica sol·licitada podrà ser reproduïda i subministrada en un dels dos suports que més endavant es descriuen.

En el cas de requerir que la informació sol·licitada sigui subministrada en els dos suports es pagarà el cost de les dues reproduccions.

Plànols en suport de paper polièster o similar: confeccionats en monocrom o a color amb traçat automàtic (plotter). La informació cartogràfica podrà ser reproduïda a escala diferent a la utilitzada com origen de la seva formació (1:500 o 1:2000) sense cost addicional.

Tarifa per plànol en funció de la seva mida amb independència de l’escala:

Euros

Fins a 25 x 25 cm.

8,50

Fins a 50 x 50 cm.

10,70

Fins a 75 x 75 cm.

13,40

Fins a 100 x 100 cm.

17,00

En suport magnètic: els fitxers cartogràfics seran gravats i subministrats en disquets de 1.44 Mb. Els formats dels fitxers d’informació podran ser gravats en DXF, DWG o DGN. A tal efecte es crearan les taules de transformació necessàries que incloguin la informació cartogràfica continguda a cadascun dels grups o menús establerts en l’apartat 1.1.

Les capes o nivells en DXF, DWG o DGN, així com les seves característiques gràfiques, seran les definides per l’IMI, és a dir, no es realitzaran modificacions a l’estructura de la informació acordada per exigències dels clients.

Per cada disquet o C.D. el cost per reproducció, gravació i subministrament de la informació és de 7,50 €.

Subministrament de fotografies aèries:

Costs per a la reproducció de fotogrames aeris verticals mitjançant contactes i ampliacions fotogràfiques en b/n o color.

La relació de preus correspon al cost de la primera reproducció d’un original negatiu.

Per a segones o més reproduccions d’un mateix original negatiu, independentment del tipus que siguin, el cost unitari de cadascuna es reduirà en 6,50 €.

Euros

Contactes

19,00

Ampliacions:

Fins a 25 x 25 cm.

33,50

Fins a 30 x 40 cm.

40,00

Fins a 40 x 50 cm.

46,00

Fins a 50 x 60 cm.

50,00

Fins a 70 x 80 cm.

67,50

Fins a 80 x 100 cm.

73,50

Metre quadrat

81,50

Subministrament de còpies de plànols

Reproducció d’originals de plànols en monocrom amb copiadores de plànols

Euros

Còpia de polièster

12,30

Còpia en paper

Fins 62 x 88 cm

3,90

Fins 88 x 123 cm

7,40

La relació de preus correspon al cost unitari per a la primera còpia d’un mateix original.

Per a segones o més reproduccions d’un mateix original el seu cost unitari de cada una d’elles es reduirà en un 30% per a les còpies en paper i un 20% per a les còpies en polièster.

Per cada certificació de l’arquitecte o enginyer municipals, en valoració de danys per incendis i altres peritatges sobre edificis:

77,00

Certificació d’usos:

23,00

Cèdula urbanística:

38,50

Certificat d’indivisibilitat:

38,50

Certificat final d’obra:

116,00

Informes específics a efectes d’edificació d’expedients anteriors, etc:

 38,50

Documents de policia local:

Confecció d’extracte informatiu per accident de transit

75,00

Confecció d’un informe per accident de trànsit

150,00

Confecció d’altres informes per la policia

38,50

Contractació d’obres i serveis

Certificacions d’obres, cada una

16,30

Per cada contracte administratiu, que es subscrigui d’obres, béns o serveis

38,50

Actes de recepció d’obres, cada una

38,50

Altres expedients o documents

Per qualsevol altre expedient o document no tarifats

8,00

Certificats amb informe tècnic no tarifats

38,50

Article 8. Bonificacions de la quota

Tendran una bonificació del 75% de la quota els documents que se sol·licitin a efectes d’obtenir les corresponents prestacions per atur o altres de similars, de caire social.

Article 9. Meritació

  1. Es merita la taxa i neix l’obligació de contribuir quan es presenta la sol·licitud que inicia la tramitació dels documents i expedients subjectes al tribut.
  2. En els casos als quals es refereix el número 2 de l’art. la meritació es produeix quan tinguin lloc les circumstàncies que proveeixin l’actuació municipal d’ofici o quan aquesta s’iniciï sense la sol·licitud prèvia de la persona interessada, però redundi en benefici seu.

Article 10. Declaració i ingrés

  1. La taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació, pel procediment del segell municipal adherit a l’escrit de sol·licitud de la tramitació del document o expedient o en aquests mateixos documents si no hi ha escrit, o la sol·licitud no és expressa.
  2. Els escrits rebuts pels conductes als quals fa referència l’art. 38.4)b, c ,d i e de la Llei de Règim Jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i pels quals no s’hagin satisfet les taxes corresponents, seran admesos provisionalment, però no se’ls donarà curs si no es repara la deficiència, per la qual cosa es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, aboni les quotes corresponents amb l’advertiment que, passat l’esmentat termini sense efectuar l’abonament, es tindran els escrits com no presentats i serà arxivada la sol·licitud.
  3. Les certificacions o els documents que expedeixi l’Administració Municipal en virtut d’ofici de Jutjats o Tribunals per a tota classe de plets, no s’entregaran ni trametran sense que prèviament s’hagi satisfet la corresponent quota tributària.

Article 11 – Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants o col·laborin en la realització d’una infracció tributària.

2. Els coparticips o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a que es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària respondran  solidàriament en proporció a ses seves respectives participacions de les obligacions tributàries de dites Entitats.

3. Els administradors de persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva competència per el compliment de les obligacions tributàries d’aquelles respondran subsidiàriament  dels següents deutes:

a) Quan s’ha comes una infracció tributària simple, de l’import de la sanció.

b) Quan s’hagi comes una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.

c) En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l’import de les obligacions tributàries pendents en la data del cessament.

4. La responsabilitat s’exigirà  en tot cas en els termes i de conformitat al procediment previst en la Llei General Tributària.

Article 12. Infraccions i sancions

En tot quant fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries, i també de les sancions que hi corresponen en cada cas, s’aplicaran les previsions contingudes en els articles 77 i següents de la Llei General Tributària.

Disposició Final

La present Ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà a partir de l’endemà de la seva publicació i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.

Felanitx, a 18 de novembre de 2014.

El Regidor Delegat d’Hisenda
Rafael Roig Grimalt