Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 21035
Aprovació definitiva modificació OF reguladora taxa atorgament llicències urbanístiques i presentac. comunicacions prèvies.
Versió PDF
Durant el període d'exposició al públic no s'han presentat reclamacions contra l'acord provisional sobre la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per atorgament de llicències urbanístiques i presentació de comunicacions prèvies (publicada al BOIB núm. 100, de 24 de juliol de 2014), aprovat pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió feta el dia 26 de juny de 2014).
D'acord amb el que disposa l'article 17.3 i 17.4 del RD Leg. 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, és dóna per aprovada definitivament i es publica a continuació el seu text íntegre:
"ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER ATORGAMENT DE LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES I PRESENTACIÓ DE COMUNICACIONS PRÈVIES"
Art. 1.- Fonament legal i naturalesa
Fent ús de les facultats que concedeixen els arts. 132.2 i 142 de la Constitució i l'art. 106 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i d'acord amb el que disposen els articles que van del 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia estableix la taxa per atorgament de llicències urbanístiques i per la presentació de la comunicació prèvia d'obres, actes a què es refereixen els arts. 134 i 136 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl.
Art. 2.- Fet imposable
1.- Constitueix el fet imposable de la taxa:
- L'activitat municipal tècnica i administrativa que tendeix a verificar si els actes d'edificació i ús del sòl subjectes a llicència municipal d'acord amb la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, que hagin de realitzar-se en el terme municipal, s'ajusten a les normes urbanístiques d'edificació i policia previstes en les lleis urbanístiques i normes subsidiàries municipals.
- L'activitat municipal tècnica i administrativa a desplegar en relació amb les comunicacions prèvies, especialment pel que fa al seu registre, comprovació de documentació, treballs de control ei inspecció.
2.- Aquesta taxa és independent i compatible amb l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres que es regeix per la seua pròpia ordenança.
Art. 3.- Subjecte passiu
1.- Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals es refereix l'art. 35.4 de la Llei general tributària, que siguin propietaris o posseïdors o, si és el cas, arrendataris dels immobles en els quals es projecti realitzar les obres.
2.- En tot cas tendran la condició de substituts del contribuent els constructors i contractistes d'obres.
Art. 4.- Responsables
1.- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu, les persones físiques i jurídiques a les quals es refereixen els arts. 41 i 42 de la Llei general tributària.
2.- Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que marca l'art. 43 de la Llei general tributària.
Art. 5.- Base imposable
Constitueix la base imposable de la taxa:
En els projectes d'urbanització, parcel·lacions urbanes, obres de nova planta, col·locació de cartells de propaganda visibles des de la via pública, demolicions, moviments de terra i qualsevol altre tipus d'obra subjecta a l'obtenció de llicència o presentació de comunicació prèvia, es prendrà com a base el cost real de l'obra o construcció.
Art. 6.- Quota tributària
La quota tributària resultarà d'aplicar a la base imposable els següents tipus de gravamen:
a) el 0,55 per 100 en els casos de l'art. 5
b) en les transmissions de llicència: una quantitat fixa de 100,00 €
c) per concessions de pròrroga, exclosa la primera pròrroga, s'abonarà el 0,55 per 100 del pressupost de l'obra pendent de realitzar, amb una quota mínima de 30,05 €
d) en la concessió de llicències de segregació: una quota fixa de 175,00 €
Art. 7.- Exempcions i bonificacions
No es concedirà cap exempció ni bonificació en l'exacció de la taxa, excepte les expressament previstes en les normes amb categoria de llei o les derivades de l'aplicació de tractats internacionals.
Art. 8.- Meritació
1.- Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que constitueix fet imposable. Amb aquesta finalitat, s'entendrà iniciada l'esmentada activitat en la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de llicència urbanística o comunicació prèvia, quan el subjecte passiu la formuli expressament.
El procediment d'ingrés de la quota tributària serà, d'acord amb el que preveu l'art. 27 TRLHL, el d'autoliquidació. Els subjectes passius hauran d’autoliquidar la taxa en el moment d'iniciar-se la presentació del servei o activitat, mitjançant l'oportuna declaració liquidació i ingrés simultani de la quota tributària en la tresoreria municipal, com a requisit previ per iniciar el tràmit de l'expedient.
2.- Quan les obres s'hagin iniciat o executat sense haver obtingut la llicència corresponent o sense la presentació, en el seu cas, de la comunicació prèvia, la taxa es meritarà quan s'iniciï efectivament l'activitat municipal que condueix a determinar si l'obra és o no autoritzable, amb independència de la iniciació de l'expedient administratiu que es pugui instruir per a l'autorització d'aquestes obres o la seua demolició si no fossin autoritzables.
3.- L'obligació de contribuir, una vegada sorgida, no es veurà afectada de cap manera per la denegació de la llicència sol·licitada del projecte presentat, per la renúncia o desestimació del sol·licitant o per la seua caducitat. Aquesta obligació de contribuir tampoc es veurà afectada si una vegada presentada una comunicació prèvia, i efectuada la corresponent comprovació municipal, les obres a executar s'han d'autoritzar mitjançant llicència.
Art. 9.-
Els sol·licitants de llicències d'obra municipal o, en el seu cas, els que presenten l'oportuna comunicació prèvia d'obres, hauran d'assenyalar en la seua sol·licitud, amb la resta de documents necessaris per a l'execució de l'obra, l'import del pressupost real d'execució.
Art. 10.-
Si després d'haver formulat la sol·licitud de llicència o presentat la corresponent comunicació prèvia es modifiqués o ampliés el projecte, s'haurà de comunicar a l'Administració municipal adjuntant la documentació pertinent i quedant obligat el sol·licitant a l'autoliquidació complementària de la quota tributària de la taxa en la quantia corresponent.
Si com a conseqüència de la modificació del projecte inicial s'hagués reduït la base del gravamen, una vegada atorgada la llicència i practicada la liquidació, serà tornat a l'interessat el saldo que resulti al seu favor.
En el cas que el sol·licitant formuli la substitució del projecte inicialment presentat per un altre, el tipus de gravamen aplicable al segon d'ells es reduirà en el 50 per 100.
Art. 11.-
1. Les autoliquidacions inicials tindran caràcter provisional fins que, una vegada acabades les obres, sigui comprovat per l'Administració municipal el què realment s'ha executat i el seu import, tot això sense perjudici de la legalització, si és procedent, de l'obra definitiva efectuada i de la imposició, si és el cas, de les sancions que corresponguin.
2. A la vista del resultat de la comprovació efectuada quan correspongui, si el cost real de les obres excedeix del pres com a base imposable de l'autoliquidació, es notificarà aquest extrem al sol·licitant perquè formuli autoliquidació complementària que sigui procedent, en el termini de quinze dies, a comptar des de la notificació; a aquests efectes, l'Administració municipal practicarà la liquidació complementària.
3. Les quotes liquidades i no satisfetes durant el període voluntari i la seua pròrroga, es faran efectives per la via de constrenyiment d'acord amb el vigent reglament general de recaptació
4. Se notificaran les liquidacions als subjectes passius, expressant els requisits que preveu l'art. 102 de la Llei 58/2003 de 17 de desembre, general tributària:
a. Elements essencials de les liquidacions
b. Mitjans d'impugnació que puguin ser exercits, amb indicació de termini i òrgans davant els quals hauran de presentar-se.
c. Lloc, termini i forma en què s'ha de satisfer el deute tributari
Art. 12.-
Es consideraran persones fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives en via de constrenyiment. Per a la seva declaració s'haurà de formalitzar el corresponent expedient d'acord amb el què preveu el vigent Reglament general de recaptació.
Art 13.- En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que corresponguin en cada cas, s'aplicarà la llei general tributària.
Disposició derogatòria
A partir de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança, queda derogada l'anterior ordenança reguladora de la taxa per atorgament de llicències, l'última modificació de la qual va ser publicada en el BOIB núm. 13 de 28.01.2006.
Disposició final.
Les modificacions de la present ordenança entraran en vigor una vegada transcorregut el termini assenyalat en l'art. 113 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i es publiqui íntegrament l'acord definitiu en el BOIB "
Sant Josep de sa Talaia, 20 de novembre de 2014.
LA ALCALDESA,
M. Nieves Marí Marí.