Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 20284
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Modificació de la reforma de la dàrsena esportiva del Club Nàutic, Eivissa. (107C/14)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de juliol de 2014, ha pres el següent acord,
ATÈS QUE
1.Es consulta a la CMAIB com a administració afectada per l'execució del projecte Reforma de la dàrsena esportiva del Club Nàutic d'Eivissa. Modificat III, als termes previstos a l'article 37 de la Llei 21/2013, dins de la fase d'informació pública i consulta a les administracions afectades.
2.Amb anterioritat la CMAIB va emetre diferents acords en relació al projecte inicial i els seus modificats i en l'actualitat s'ha realitzat una nova tramitació ambiental, sobre la base de la nova Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, atès que l'anterior expedient es va arxivar per motiu de terminis.
3.L’objectiu del present projecte consisteix en:
- Adequar i millorar les infraestructures actuals que es troben en mal estat, regularitzant la geometria del contorn del mirall d'aigua i optimitzant el mirall d'aigua.
- Adaptar els llocs d'amarrament a les noves proporcions entre màniga i eslora passant de 298 a 311 amarraments per a eslores compreses entre els 6 i els 15.
- Implantar un sistema de gestió ambiental, així com s'instal·laran mitjans de recollida i tractament de residus, de residus líquids d'embarcacions i d'aigües de vessament hidrocarburades.
4. Les actuacions més significatives són: operacions de demolició i neteja de fons (dragatge i abocament de materials de categoria II i IIIa), operacions d'execució i col·locació de pantalans, urbanització de l'àrea portuària i dotació de nous serveis amb un pressupost de 7.447.398,22 €
5. És inviable portar i tractar els sediments dragatges directament a abocador, donada la seva naturalesa i volum
6. És viable i autoritzable l'abocament a la mar dels sediments dragatges i tractats amb categoria II (19.340 m3), prèvia autorització especial i seguint les recomanacions CEDEX.
7. El tractament específic dels materials de categoria IIIa (4.345 m3) consisteix en separació granulomètrica, desarenat i deshidratació de llots, sent el resultat llots secs, arena i aigua.
8 . És viable, prèvia autorització, traslladar els llots secs provinents del tractament específic dels sediments contaminats de categoria IIIa a pedrera amb pla de restauració aprovat, si les analítiques compleixen amb els criteris establerts. Aquests materials són tractats com a residus, per la qual cosa hauran de complir amb l'estipulat al Reial decret 105/2008 pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
9.L’aigua filtrada procedent del tractament, prèvia anàlisi i autorització necessària, es vessarà a la mar.
10.L’arena obtinguda del tractament podrà reutilitzar-se, previ compliment de paràmetres físico-químics establerts segons l'ús previst.
11.De forma prèvia a l'inici dels treballs se sol·licitarà informe a la Direcció General de Recursos Hídrics en relació a l'Estudi realitzat sobre l'afecció al funcionament hidràulic de ses Feixes del Prat de Vila.
12.Es presenta un Estudi d’Impacte Ambiental on s'han valorat els impactes i s'han proposat una extensa sèrie de mesures correctores.
13.Es presenta un PVA per garantir el compliment de les mesures correctores establertes tant per a la fase d'execució com per a la fase d'explotació. Es realitzarà un seguiment ambiental de l'obra per part de dues persones que es responsabilitzaran del seu compliment i realitzaran informes.
14.Segons l'informe s'han inclòs totes i cadascuna de les mesures proposades a l'anterior acord.
15.S’utilitzaran cortines anti-terbolesa durant el treball del dragatge del material.
16.Es recomana encaridament promoure la formació i sensibilització activa de totes les persones implicades en l'activitat del Port (treballadors, usuaris, etc.) perquè s'utilitzin de forma activa i es disminueixi al màxim els impactes associats a aquestes activitats.
17.La diferència entre el Modificat II i el Modificat III del projecte radica solament en la definició de la destinació final dels materials dragatges, per la qual cosa s'ha analitzat que al projecte Modificat II s'hagin incorporat a l’Estudi d’Impacte Ambiental les observacions realitzades a l'últim acord de l'1 d'octubre de 2013 (BOIB nº167 del 03 de desembre de 2013), on ja es va analitzar que el document ambiental tingués el contingut mínim de l’Estudi d’Impacte Ambiental establert en la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears.
ACORDA
Que es constata que l’Estudi d’Impacte Ambiental conté les observacions realitzades a l'anterior Acord de l'1 d'octubre de 2013. Encara així, es realitzen les següents recomanacions o recordatoris:
1.Es recomana no utilitzar les arenes resultants del procés de tractament dels materials de categoria IIIa per a regeneració de platges tret que s'asseguri la seva absoluta innocuïtat per a la salut humana, aportant-se els documents tècnics i científics que assegurin la fiabilitat de la tècnica utilitzada per alliberar completament els contaminants del sediment. Es proposa utilitzar-los per a la pròpia obra, com a farcits o un altre fi, prèvia anàlisi de la seva adequació.
2.Segons les recomanacions CEDEX, per a l'autorització especial d'abocament a la mar de materials de dragatge pertanyents a la categoria II, serà obligatòria a més de la realització d'un informe amb els estudis necessaris per a la gestió del material dragatge, la presentació d'un estudi de transport i dispersió de la fracció susceptible de quedar en suspensió tant durant l'operació de descàrrega com a llarg terme.
3.S’haurà de comptar amb l'informe i l'autorització de l'administració competent en matèria de residus: Servei de Residus del Departament de Canvi Climàtic i Educació Ambiental de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.
4.S’haurà de tenir també amb l'informe i autorització de l'administració competent en matèria de pedreres.
5.En relació al renou durant les obres, i atenent que està previst el treball de la draga durant la nit, es creu necessari especificar clarament quins són els nivells límit a aplicar (ja que són límits específics en zona portuària), com es mesuraran i com s'actuarà en el cas que se superin. Si es reben denúncies i es comprova que se superen repetidament els nivells límit, s'hauria d'estudiar la necessitat de suspendre el treball nocturn.
Palma, 6 d’octubre de 2014
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato