Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 20619
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a la mesura d’augment del valor afegit dels productes agrícoles, corresponent a la segona convocatòria de l’any 2014
Versió PDF
El desenvolupament d’una mesura que impulsi l’augment del valor afegit dels productes agrícoles és una passa més per al progrés de l’agricultura, necessària per la importància social, econòmica i cultural del sector agrari balear.
El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2007-2013, aprovat per la Decisió de la Comissió C (2008) 3833, de 16 de juliol, estableix mesures d’ajuda destinades al sector agrari d’acord amb el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural per mitjà del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). Aquest Reglament preveu, dins l’Eix 1 (Augment de la competitivitat del sector agrícola i forestal), la mesura d’ajudes per a l’augment del valor afegit dels productes agrícoles i forestals, i el Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, estableix disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 esmentat. Aquest Programa contempla, entre d’altres, la mesura 1.2.3 relativa a l’augment del valor afegir dels productes agrícoles.
En el capítol 4 del Marc Nacional es justifica la implantació d’aquesta mesura, orientada a millorar la competitivitat de la indústria agroalimentària i forestal, considerada un sector clau de l’economia espanyola, amb un gran potencial d’exportació i un element dinamitzador i vertebrador del medi rural.
El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2007-2013, aprovat per la Decisió de la Comissió C (2008) 3833, de 16 de juliol, estableix mesures d’ajuda destinades al sector agrari, d’acord amb el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural per mitjà del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que preveu la mesura d’ajudes a inversions forestals no productives, i el Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005. Aquest Programa contempla, entre d’altres, la mesura 1.2.3 relativa a l’augment del valor afegir dels productes agrícoles.
L’objectiu prioritari d’aquesta mesura és que les empreses dedicades o que vulguin dedicar-se a la transformació i/o comercialització en el sector agroalimentari augmentin la seva competitivitat i la seva eficiència; i n’ha de ser la iniciativa privada la que ha de liderar i promoure les diferents iniciatives i projectes. De manera més concreta, es volen aconseguir els següents objectius:
- Desenvolupament d’una estructura moderna, integral i adequada.
- Impuls de l’accés i desenvolupament de la innovació i l’aplicació de les noves tecnologies, en coordinació amb altres actuacions comunitàries i nacionals en matèria de R+D.
- Adaptació de les produccions a les demandes del mercat.
- Avançament cap a la millora ambiental de la indústria agroalimentària.
Aquests objectius s’emmarquen en l’estratègia prioritària de millorar la competitivitat de la indústria agroalimentària i forestal, afavorint la creació de feina i promovent el creixement, revalorant les produccions, aturant l’abandonament de les zones rurals en servir d’estímul al sector primari i, en definitiva, contribuint a l’enfortiment social del medi.
En data 15 de desembre de 2012 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007 i s’aprova el Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013.
Aquest Text Refós, en el seu article 2 assenyala que seran objecte d’ajuda, entre d’altres, les activitats relatives a l’augment del valor afegit dels productes agrícoles sota l’epígraf de la mesura 1.2.3, corresponent al Programa de Desenvolupament Rural (PDR).
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
Així mateix, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrícola i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l’article 1 que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 6/2013, de 2 de maig, del President de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, i es preveu, en el seu annex, l’adscripció en aquesta Conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals hi figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l’article 3 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012,correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l’Autoritat de gestió, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la segona convocatòria de subvencions corresponent a l’any 2014, per a fomentar l’augment del valor afegit dels productes agrícoles, d’acord amb el que estableix el Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos milions noranta-quatre mil vuit-cents noranta-quatre euros amb seixanta-tres cèntims(2.094.894,63€), amb la possibilitat d’ampliar-ne els crèdits assignats amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de l’anualitat 2014.
2. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel FEADER en un 35%, pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA) en un 40% i per la CAIB en un 25%.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que duguin a terme les actuacions que s’esmenten a l’apartat quart de la present Resolució i que, en el moment de presentació de la seva sol·licitud, tenguin la condició de:
- microempreses i petites i mitjanes empreses definides a la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió i/o
- empreses no contemplades a l’article 2.1 de la Recomanació 2003/361/CE que tenguin menys de 750 empleats o un volum de negocis inferior a 200 milions d’euros.
2. Els requisits esmentats a l’apartat anterior s’hauran de mantenir durant un període mínim de cinc anys comptats a partir de la data de concessió de l’ajuda.
3. No es podran concedir ajudes a empreses en crisi, segons la definició establerta a les Directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi.
4. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, s’hauran de complir els requisits prevists a l’article 10 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, així com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat serà realitzada pel FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi ambient i Territori, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
6. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, de la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Seran objecte de subvenció les inversions materials o immaterials que, respectant el medi ambient, la seguretat laboral i la higiene i el benestar animal, contribueixin a augmentar el valor afegit dels productes agrícoles inclosos en l’annex III d’aquesta Resolució, que compleixin els requisits enumerats en el punt 2 i que es destinin a:
a) Desenvolupament d’una estructura moderna, integral i adequada:
- Donar suport a inversions materials i immaterials per a la creació de noves empreses i ampliar-ne les existents.
- Donar suport a inversions materials i immaterials per a la millora de la competitivitat de les empreses.
- Donar suport a inversions dirigides a millorar la integració o cooperació entre els esglaons de la cadena, evitant la dispersió del valor afegit a altres sectors.
- Donar suport a les inversions resultants de reestructuracions sectorials, amb el foment de l’anticipació dels canvis, en el context de la reestructuració i la modernització, de manera especial en aquells les produccions dels quals creïn excedent o es mostri una tendència negativa al seu consum en el mercat existent.
- Fomentar projectes integrats i la seva coordinació.
b) Impuls de l’accés i desenvolupament de la innovació i l’aplicació de les noves tecnologies:
- Donar suport a inversions per a l’elaboració de nous productes i l’aplicació de nous processos i tecnologies.
- Facilitar l’ús de noves tecnologies de la informació i comunicació (TIC), entre les quals el suport a la implantació de sistemes de comerç electrònic, estimulant l’accés a mercats majoristes de matèries primeres i la venda de productes elaborats als consumidors i el suport a la implantació de sistemes informàtics de gestió que facilitin el control i el funcionament de les empreses.
c) Adaptació de les produccions a les demandes del mercat:
- Donar suport a les inversions derivades de l’aplicació de sistemes de gestió de qualitat, mediambiental i riscs laborals.
- Donar suport a les inversions dirigides a l’elaboració de productes de qualitat.
- Donar suport a inversions dirigides a fomentar l’especialització en segments de mercat per reduir la rivalitat entre competidors.
- Donar suport a les inversions derivades de l’aplicació de mecanismes de major traçabilitat i seguretat alimentària.
d) Avançament cap a la millora ambiental de la indústria agroalimentària:
- Donar suport a inversions dirigides a l’estalvi energètic, ús més eficient de l’energia, utilització d’energies renovables i cogeneració.
-Donar suport a inversions dirigides a l’estalvi d’aigua, la gestió de residus, l’aprofitament de subproductes i la utilització responsable dels recursos naturals.
- Fomentar la implantació de sistemes de gestió mediambiental durant la cadena alimentària, a través d’ajudes a les inversions que tenguin aquesta finalitat.
- Ajudes a inversions per adaptar-se a noves normes comunitàries obligatòries, durant un període màxim de tres anys a partir de l’adopció de la norma, sempre que aquestes inversions hagin estat efectuades per microempreses definides segons la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió. En aquest cas, s’haurà de complir la norma comunitària en el període de temps anteriorment establert.
2. Únicament seran subvencionables les inversions que compleixin els següents requisits:
a) Es realitzin a les Illes Balears.
b) Millorin el rendiment global de l’empresa.
c) Afectin els següents àmbits:
- transformació i/o comercialització dels productes enumerats a l’annex III d’aquesta Resolució i/o
- desenvolupament de nous productes, processos i tecnologies relacionats amb els productes inclosos a l’annex III d’aquesta Resolució.
d) Compleixin les normes comunitàries aplicables a les inversions que es facin.
e) Siguin tècnicament i econòmicament viables.
f) Compleixin els mínims exigibles relatius a les necessitats de conservació del medi ambient, seguretat laboral i higiene i benestar dels animals, que estan definits a la normativa.
g) No vagin adreçades al comerç minorista en destinació, excepte les inversions promogudes per agricultors o ramaders per a la venda directa dels seus productes agraris. En aquest cas, la totalitat dels productes transformats i/o comercialitzats en el punt de venda haurà de ser del productor o de l'associació de productors sol·licitants del projecte.
h) Existeixi demanda i sortides normals al mercat per a l’objecte de la inversió.
i) Responguin a una necessitat estructural o territorial.
j) Demostrin una repercussió econòmica favorable als productors de base afectats.
k) No hagin estat iniciades amb anterioritat a la data de la inspecció o visita de control inicial efectuada pels tècnics de FOGAIBA, acreditativa del no-inici de la inversió; llevat dels honoraris tècnics, estudis de viabilitat, adquisició de patents o llicències i obtenció de permisos, o els pagaments a compte de maquinària i equips, sempre que el seu muntatge, instal·lació o incorporació in situ no hagi tingut lloc abans de l’aixecament de l’acta de no-inici. En qualsevol cas, no seran admissibles les iniciades abans del dia 17de febrer de 2014.
l) Contribueixin a augmentar el valor afegit dels productes primaris.
3. En qualsevol cas, no podran ser subvencionades les següents inversions:
a) Les que no respectin les restriccions de producció o limitacions de l’ajuda comunitària en virtut de les organitzacions comunes de mercat.
b) En el sector de l’hortofructicultura, les que afectin explotacions de membres d’una Organització de productors de fruites i hortalisses (OPFH) promogudes i finançades amb fons de la mateixa organització, per a les quals existeixi una contribució econòmica específica dels membres que es beneficien de l’acció. No obstant això, seran subvencionables les inversions de caràcter individual d’agricultors membres d’una OPFH que hagin estat concebudes, decidides, finançades i dutes a terme pel propi agricultor.
A més, no seran subvencionables les operacions d’inversió relatives a l’augment del valor afegit dels productes agrícoles en el sector vitivinícola.
c) Les destinades a la transformació o comercialització de productes de països no comunitaris. En cas que l’empresa faci servir matèries primeres de països tercers en el procés de transformació, amb una proporció inferior al 50% del volum total de matèries primeres, es podrà subvencionar aplicant la reducció que correspon a la proporció “kg matèria primera forana”/“kg matèria primera total emprada” (mitjana dels darrers tres anys). Per a verificar la procedència de la matèria primera es podrà requerir la traçabilitat o altres documents acreditatius.
d) Les inversions dirigides a productes d’imitació de la llet.
e) Les relatives a magatzems frigorífics per a productes congelats o ultracongelats, excepte si les capacitats d’emmagatzematge són proporcionals a la capacitat de producció de les instal·lacions de transformació a les quals estan vinculades.
f) Inversions no vinculades directament a les activitats productives, de transformació o comercialització, el foment de les quals persegueixin les ajudes de la present convocatòria. Entre d’altres, queden excloses les obres d’embelliment i equipaments d’oci.
g) Inversions que incrementin la producció, sobrepassant les restriccions o limitacions imposades per una organització comuna de mercat o règim d’ajuda directa finançada pel FEAGA.
h) Les inversions que es limitin a substituir un edifici o una màquina existents o una de les seves parts per un edifici o una màquina nous i moderns, sense ampliar-ne la capacitat de producció en més d’un 25% o sense introduir canvis fonamentals en la naturalesa de la producció o la tecnologia corresponent. No es consideraran inversions substitutives la demolició total d’un edifici agrari de 30 anys o més i la seva substitució per un altre de modern, ni la renovació general d’un edifici. Una renovació es considerarà general quan el seu cost suposi, com a mínim, el 50% del valor de l’edifici nou.
A més de les limitacions esmentades en els punts anteriors, hauran de ser considerades les que imposin les regles d’elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER, així com les establertes en el Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per subvencionar les despeses en el marc dels Programes de Desenvolupament Rural cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
4. Podran ser subvencionades les següents despeses derivades de les actuacions subvencionables:
a. La compra de nova maquinària i equipaments, inclosos els suports lògics d’ordinador, fins al valor de mercat del producte, necessaris per augmentar el valor afegit dels productes agrícoles.
b. Els costs generals vinculats a les despeses contemplats al paràgraf anterior tals com els honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències, fins un màxim del 4% del cost total de les despeses de l’apartat a).
5. En cap cas podran ser subvencionades les despeses següents:
a) L’impost del valor afegit (IVA) o qualsevol altre impost recuperable pel beneficiari, sota cap concepte o supòsit.
b) Despeses de constitució i primer establiment d’una societat.
c) Projectes d’investigació, promoció de productes o eradicació de malalties animals.
d) Mobiliari d’oficina. No tenen aquesta consideració les instal·lacions telefòniques, faxos, fotocopiadores i ordinadors, inclosos els programes informàtics. S’admetrà l’adquisició d’equipaments per a laboratoris i per a sales de conferències.
e) Compra de material normalment amortitzable en un any (botelles, embalatge, material fungible de laboratori i similars). Es considera que les tarimes, capses i caixes de camp tenen una durada de vida superior a un any, per la qual cosa són auxiliables, a condició que no siguin venudes amb la mercaderia.
f) Compra i instal·lacions de maquinària i equipaments de segona mà.
g) Despeses relatives al trasllat de maquinària ja existent fins al local o lloc on es dugui a terme el projecte.
h) Les despeses del lloguer d’equipaments i les inversions finançades mitjançant arrendament financer (leasing).
i) Reparacions i obres de manteniment. No tenen la consideració de reparacions les operacions realitzades sobre maquinària instal·lada per ampliar-ne la seva capacitat o millorar-ne les prestacions.
j) La mà d’obra pròpia ni els materials de la mateixa procedència.
k) La compra de vehicles, amb excepció dels equips de transport intern. Únicament seran auxiliables les carrosseries especials per a vehicles que siguin necessàries per a l’activitat productiva de l’empresa, sempre que aquests equipaments formin part d’un projecte d’inversions i el seu import no superi el 40% del total de l’actuació.
l) Nòmines i despeses socials de personal pagades pel beneficiari.
m) Els interessos deutors dels comptes bancaris; interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals i les despeses de procediments judicials.
n) Les despeses de garantia bancària, despeses de refinançament dels interessos, les despeses generals i les despeses d’assegurances.
o) Totes aquelles que no tenguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.
p) Les despeses derivades de la fusió i concentració d’empreses.
6. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 12.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan a causa de les especials característiques de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministren o presten, o excepte quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert.
L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació o, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme conforme criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
7. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
8. Per a actuacions que suposin inversions que superin un cost total de 50.000,00 euros, el beneficiari haurà de col·locar una placa explicativa, com a mínim de 300 mm d’ample i 200 mm d’alt.
Així mateix, s’instal·larà una tanca publicitària o cartell rígid, com a mínim de 2.000 mm d’ample i 1.000 mm d’alt, en les infraestructures que superin els 500.000,00 euros de cost total.
En aquestes tanques publicitàries i plaques explicatives, que s’hauran d’ubicar en un lloc visible de l’empresa, a ser possible a l’entrada de les instal·lacions, hi ha de figurar una descripció del projecte o de l’operació que ha d’ocupar el 25% de la placa o tanca.
A més, hi ha d’aparèixer en aquesta placa la bandera europea, d’acord amb les normes gràfiques establertes en el punt 4 de l’annex VI del Reglament (CE) núm. 1974/2006, juntament amb el lema “Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural: Europa inverteix en les zones rurals”.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1. Per a les microempreses, petites i mitjanes empreses, definides a la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, el percentatge de subvenció serà d’un 35% de les despeses elegibles.
Aquest percentatge es podrà incrementar de la següent manera:
a) Variació segons el tipus de beneficiari:
- Un increment d’un 3% per a les cooperatives agràries, les Societats Agràries de Transformació i les societats anònimes laborals de productors agraris.
- Un increment d’un 2% per a les organitzacions de productors i agrupacions de productors, reconegudes per la Conselleria d’Agricultura, Medi ambient i Territori del Govern Balear o pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
Aquests dos percentatges podran ser acumulables.
b) Variació segons la localització del beneficiari:
- Un increment d’un 5% per a inversions a les zones desafavorides esmentades a l’annex IV.
En cap cas el percentatge d’ajuda podrà excedir del 40% de l’import de la inversió subvencionable.
2. Per a la resta d’empreses (de fins a 750 empleats o amb volum de negocis inferior a 200 milions d’euros), el càlcul que resulti atesos els criteris esmentats en el punt 1 anterior, es reduirà a la meitat i en serà el seu màxim percentatge d’ajuda el 20%.
3. En cap cas l’import de l’ajuda podrà superar el cost de l’activitat a realitzar.
4. La subvenció màxima que podrà rebre un beneficiari en aplicació del present règim d’ajudes serà decinc-cents mil euros(500.000,00 €) en el marc de la present convocatòria. Durant tota la vigència del Programa 2007-2013 el màxim per beneficiari serà de dos milions d’euros (2.000.000,00€).
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies i començarà a comptar el dia següent de la data de publicació d’aquesta Resolució en el BOIB.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I que figura a la pàgina web http://www.caib.es adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s’hauran de presentar, correctament emplenades, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, dels Consells Insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o a qualsevol dels llocs que preveu l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex I.
3. Les sol·licituds d’ajuda han d’anar acompanyades de la documentació següent:
a) Si el sol·licitant és persona física: fotocòpia compulsada del DNI del sol·licitant i, si n’és el cas, s’ha d’adjuntar també fotocòpia compulsada del DNI del representant legal i document que acrediti aquesta representació.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica: fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat, dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent i document que acrediti la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud, juntament amb la còpia compulsada del DNI d’aquest representant.
c) Memòria agronòmica de la inversió que haurà d’incloure: antecedents, objecte, descripció detallada de les inversions i la seva repercussió en l’augment del valor afegit del producte, realització del procés productiu, capacitat de transformació i emmagatzematge, matèries primeres i productes finals, abans i després del projecte d’execució.
d) Descripció detallada i justificació del benefici econòmic de la inversió per als productors de matèries primeres agrícoles i ramaderes i la incidència en el sector agrari corresponent, d’acord amb la capacitat productiva/transformadora de l’empresa. S’ha d’adjuntar algun dels següents justificants:
- relació de proveïdors habituals
- relacions contractuals a curt i mig termini
- contractes homologats
- compromisos i precompromisos d’adquisició/aportació de matèria primera
- acords interprofessionals
- declaracions d’interès efectuades per organitzacions professionals agràries, sindicats, organismes oficials, ajuntaments...
- servei que l’empresa dóna a agricultors i ramaders.
e) Estudi de viabilitat econòmica i financera de l’empresa i del projecte a realitzar. S’haurà d’acreditar que l’empresa no està en crisi, que els productes tenen sortides comercials al mercat i que la inversió millora el rendiment global de l’empresa.
e1) En cas d’empreses en funcionament, aquest estudi ha de constar dels següents punts:
e1.1) Còpia dels comptes anuals dels dos darrers exercicis registrats al Registre Mercantil o en el de cooperatives. Els models a presentar, normal o abreujat, són els que estableixen les normes d’elaboració dels comptes anuals del Pla general comptable, i hi haurà de figurar: balanç, compte de pèrdues i guanys i memòria.
e1.2) Memòria explicativa que l’empresa no està en crisi, d’acord amb la definició que s’estableix a les Directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi.
e1.3) Memòria explicativa que la inversió millora el rendiment global de l’empresa amb el càlcul de la taxa interna de rendiment (TIR) del projecte d’inversió, detallant els ingressos anuals derivats de fer la inversió. El TIR haurà de ser igual o superior al 5% per considerar que millora el rendiment.
e1.4) Memòria de les sortides comercials dels seus productes: anàlisi de mercat, objectiu comercial i previsió de vendes, d’acord amb la capacitat productiva, preus, distribució i comunicació. Cal especificar punts de venda actual i prevists.
e2) En cas d’empreses de nova creació, només s’ha d’aportar una memòria que descrigui almenys:
e.2.1) Presentació de l’empresari/empresa: formació i experiència empresarial, ubicació de l’empresa.
e.2.2) Situació inicial així com també les fites i objectius per al desenvolupament d’activitats.
e.2.3) Definició del producte o servei: delimitació del negoci on l’empresa es vol instal·lar.
e.2.4) Estudi de sortides comercials dels seus productes: anàlisi de mercat, objectiu comercial i previsió de vendes, preus, distribució i comunicació.
e.2.5) Estudi econòmic i financer que demostri la viabilitat de l’empresa: fonts de finançament, pla de tresoreria i càlcul del TIR, detallant els cobraments i pagaments prevists.
f) En cas d’inversions relacionades amb la transformació o comercialització de productes ramaders, només si l’empresa té animals vius, certificat o informe emès per un tècnic competent, que acrediti el compliment de les normes mínimes d’higiene i benestar dels animals, establertes a la normativa europea, estatal i autonòmica.
g) Plànols o croquis en els quals hi figuri l’emplaçament i detall dels equips i maquinària, abans i després de la inversió.
h) Pressupost de les inversions confeccionat pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats (factures proforma). S’han de presentar els tres pressuposts en el cas del que estableix l’apartat 4.6 d’aquesta Resolució.
i) Si n’és el cas, documentació justificativa del compliment d’algun dels criteris de puntuació establerts a l’apartat setè, punt 2, de la present Resolució.
j) Si escau, documentació justificativa del compliment d’algun dels supòsits establerts a l’apartat 5.1 d’aquesta Resolució, d’increment de percentatge d’ajuda.
k) En el cas de les empreses no contemplades a l’article 2.1 de la Recomanació 2003/361/CE que tenguin menys de 750 empleats o un volum de negocis inferior a 200 milions d’euros, certificat d’auditor extern que determini de manera expressa les dades referents a nombre de treballadors, volum de negocis i balanç anual, d’acord amb el que estableixen els articles 3,4, 5 i 6 de la Recomanació de la Comissió (2003/361/CE), de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses. Per a les microempreses, petites i mitjanes empreses, aquest certificat podrà esser exigit pel servei gestor en cas que es presentin dubtes sobre l’empresa: si és autònoma o està associada o vinculada a d’altres.
A més de l’esmentada en els punts anteriors, tota la documentació complementària que el FOGAIBA consideri necessària per a la correcta avaluació de les sol·licituds.
4. En el cas que el sol·licitant vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació d’aquesta autorització juntament amb els certificats corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.
5. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants mitjançant una resolució publicada a la pàgina web http://www.caib.es, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides de les seves sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents resolucions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, el primer dia hàbil de cada mes.
6. En el cas que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo novament, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència on varen ser presentats o, en el seu cas, emesos, i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-los novament si els documents exigits han estat incorporats a la base documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats ha d’estar vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
7. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes al Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012 i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria, seran seleccionats els beneficiaris que tenguin major puntuació, atesos els següents criteris:
a. Per tipus d’actuació, serà assignada la puntuació següent:
- Les que suposen la millora de la dimensió econòmica de l’empresa en la consecució dels objectius de la mesura: 2 punts.
- Les que contribueixen a potenciar i complementar plans estratègics de la comunitat autònoma de les Illes Balears o del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient: 2 punts.
- Les que vagin dirigides a la reestructuració i modernització de sectors que es pugin veure afectats en un futur per canvis substancials: 2 punts.
- Les que milloren el medi ambient: 1 punt.
- Les que apliquen tecnologies innovadores: 1 punt.
- Les que afecten productes de qualitat: 1 punt.
A aquest efecte, una inversió es considerarà com actuació de millora de medi ambient, de tecnologia innovadora o que afecta productes de qualitat, només quan dediqui, com a mínim, el 50% del seu import a aquesta actuació.
b. Per tipus de beneficiari, el qual haurà d’acomplir el requisit en el moment de la sol·licitud d’ajuda, serà assignada la puntuació següent:
- Les inversions realitzades per organitzacions de productors reconegudes, cooperatives agràries o societats agràries de transformació: 1 punt.
- Les iniciatives promogudes per dones: 1 punt. Aquest punt s’assignarà només quan el beneficiari sigui una persona física dona o una persona jurídica formada exclusivament per dones.
3. En cas d’empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general adjunt de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o persona en qui delegui.
- Vicepresident: directora general de Medi Rural i Marí o persona en qui delegui.
- Vocals:
.Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
.Adjunt de la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
.Cap de l’Àrea Jurídica Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
.Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
.Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/a un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists en l’apartat setè.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el l’Àrea de gestió d’ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’ajudes al desenvolupament rural i amb l’informe previ, si n’és del cas, de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, per la Secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, s’emetrà informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa, així com també l’eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 42.6 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà ales persones interessats mitjançant la seva publicació en el BOIB.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
5. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d’elles, en funció dels criteris de valoració prevists.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris, s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
6. Sense perjudici que la notificació es dugui a terme així com estableixen els punts anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveu l’article 111 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà, amb caràcter informatiu, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web: http://fogaiba.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.
7. Amb caràcter excepcional i respectant la quantia de l’ajuda concedida, els beneficiaris podran sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades, així com els termes i terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents, quan es donin les circumstàncies que alteren o dificulten el desplegament de les activitats, que no siguin imputables als sol·licitants.
Les sol·licituds de modificació han d’estar convenientment motivades i s’han de formular amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquen i, en el seu cas, abans del moment que finalitzi el termini d’execució de les activitats subvencionades.
Les resolucions de les sol·licituds de modificació les dictarà el vicepresident del FOGAIBA, en el termini màxim d’un mes comptador des de la data de la seva presentació en el registre, i no podrà implicar perjudici per als altres sol·licitants. Transcorregut aquest termini sense que hagi recaigut resolució expressa, s’entendrà desestimada.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.
- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la present Resolució.
- En cas que sigui obligatòria la inscripció d’acord amb la normativa vigent, registrar les actuacions objecte de subvenció en el Registre sanitari o en el Registre d’establiments del sector de l’alimentació animal, abans de la data d’acabament del termini per a justificar les inversions previst a l’apartat onzè, punt 1, d’aquesta Resolució.
- Mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant al menys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, i també mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a l’explotació i el beneficiari, durant aquest període.
- No efectuar a la inversió objecte de subvenció cap modificació important:
a) que afecti la seva naturalesa o les seves condicions d’execució o que proporcioni un avantatge inadequat a una empresa o a un organisme públic i
b) que resulti, ja sigui d’un canvi en la naturalesa del règim de propietat, d’una determinada infraestructura o bé de la interrupció o del canvi de localització d’una activitat productiva.
- En cas dels beneficiaris de les ajudes a inversions per adaptar-se a noves normes comunitàries obligatòries, s’haurà de donar compliment a la norma comunitària en el període màxim de tres anys a partir de l’adopció de la norma.
- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació a les ajudes concedides.
2. A més de les obligacions esmentades en el punt anterior, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, així com la resta que se’n derivin de la normativa estatal i europea d’aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la Resolució és de sis mesos, a comptar des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda. Es podran concedir pròrrogues en l’execució de les inversions en el cas de dificultat manifesta en el finançament de les inversions o demora en el subministrament dels equips que conformen la inversió.
En tot cas, aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2015.
2. L’actuació subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la realització de la visita i comprovació prèvia de no-inici d’inversions, i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió. En tot cas, no seran subvencionables les actuacions realitzades abans del dia 17 de febrer de 2014, en els termes establerts en el punt 2 k) de l’apartat quart de la present Resolució.
Es podran admetre determinades visites prèvies, realitzades pels tècnics de FOGAIBA, sol·licitades inicialment per a altres línies d’ajuda del Programa de Desenvolupament Rural i que, per motius d’elegibilitat, s’adaptin a aquesta línia de valor afegit. En aquests casos, el servei gestor ho especificarà a l’informe tècnic corresponent.
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les corresponents sol·licituds de pagament, d’acord amb el model de l’annex II, que figura a la pàgina web http://www.caib.es, degudament complimentat, adreçades al president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’han de presentar en els registres d’entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, o a qualsevol dels llocs prevists a l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex II s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.
Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada del documents justificatius següents:
a) Factura/es original/s que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que contengui el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.
b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres, presentant:
1r. Justificant de l’ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura o el número de factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament. Aquest document haurà d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi figuri el càrrec d’aquesta transferència.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, amb el corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d’aquest taló o pagaré.
c) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressuposts presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).
d) Si escau, comprovants de la inscripció en el Registre Sanitari o Registre d’establiments del sector de l’alimentació animal.
4. Es podran presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d’acord amb les condicions de l’apartat dotzè de la present Resolució.
5. Es podrà presentar sol·licitud d’un pagament parcial de l’actuació subvencionable sempre que s’hagin concedit tots els permisos i autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió. El pagament s’efectuarà quan s’hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si n’és el cas, de l’import rebut en concepte de bestreta de pagament. En el cas que les necessitats de compliment de la programació financera així ho determinin, es podrà efectuar el pagament sense descomptar l’import de la bestreta, sempre que la suma del pagament parcial i la bestreta no sigui superior al 100% de l’ajuda concedida.
El pagament parcial i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.
6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i de l’aplicació de la subvenció i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes esmentats per a la correcta justificació suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3, apartat desè, de la present Resolució.
A aquests efectes, l’execució de les actuacions s’haurà d’ajustar a la distribució de la despesa acordada en la resolució de concessió. No obstant això, s’admetran canvis justificats i no substancials de les partides pressupostàries dins cada una de les actuacions previstes en la resolució de concessió, sempre que amb les actuacions realitzades s’hagin assolit els objectius prevists.
8. En cas que es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que les inversions realitzades corresponguin a inversions unitàries completes previstes en el projecte i s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists.
9.En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
Dotzè
Bestreta de pagament de l’ajuda
1.Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins el 50% de l’ajuda concedida, quan hagin constituït una garantia per un import igual al 110% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s’haurà d’aportar d’acord amb el model previst a l’annex V que figura a la pàgina web http://www.caib.es.
2.La sol·licitud de la bestreta es formularà d’acord amb el model previst a l’annex V que figura a la pàgina web http://www.caib.es degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, conforme als termes establerts en el punt 1 anterior.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex V s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.
3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l’obligació de justificar la realització de l’activitat objecte de subvenció, així com l’aplicació dels fons percebuts, en el termini i termes prevists a l’apartat onzè d’aquesta Resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats percebudes més els interessos legals a comptar des del moment de pagament de la bestreta.
4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, haurà de sol·licitar així mateix la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, haurà de presentar la sol·licitud, d’acord amb el model que figura a l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 3 de l’apartat onzè.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. Sempre que s’hagi justificat degudament la realització de l’activitat objecte de subvenció, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels següents motius:
a) mort del beneficiari
b) llarga incapacitat professional del beneficiari
c) expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia que es va subscriure el compromís
d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació
e) destrucció accidental dels edificis per al ramat de l’explotació
f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del ramat del productor
No obstant, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.
2. Quan durant el període d’execució d’un compromís adquirit com a condició per a la concessió d’una ajuda, el beneficiari transfereixi totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, aquesta altra podrà assumir el compromís durant la part restant d’aquest període. En cas de no assumir el compromís, el beneficiari estarà obligat a reemborsar les ajudes rebudes.
Catorzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Quinzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que s’estableix a:
- Reglament (CE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005, sobre finançament de la política agrícola comuna.
- Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
- Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
- Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
- Marc Nacional de Desenvolupament Rural 2007-2013 (Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí).
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013.
- Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per subvencionar les despeses en el marc dels Programes de Desenvolupament Rural, cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
Setzè
Controls
Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm.65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el Títol I del Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011.
Dissetè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de novembre de 2014
El president del FOGAIBA
Gabriel Company Bauzá
ANNEX III
SECTORS SUBVENCIONABLES
1. Fruites i hortalisses fresques i transformades
2. Fruits secs
3. Ous i aus
4. Llet i productes lactis
5. Carn
6. Cereals i arròs
7. Oleaginoses i oli d’oliva
8. Alcohol, excepte sector vitivinícola
9. Alimentació animal i farratges
10. Llavors
11. Patata
12. Flors i plantes de viver
13. Animals diversos, excepte peixos, crustacis i mol·luscs
14. Preparats alimentaris, excepte peixos, crustacis i mol·luscs
15. Altre sector de l’annex I del Tractat de la UE, excepte productes de la pesca
ANNEX IV
ZONES DESAFAVORIDES
Alaior, Alaró, Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Campanet, Campos, Ciutadella de Menorca, Deià, es Castell, es Mercadal, es Migjorn Gran, Escorca, Esporles, Estellencs, Ferreries, Formentera, Fornalutx, Lloseta, Mancor de la Vall, Maó, Pollença, Puigpunyent, Sant Antoni de Portmany, Santa Eulària des Riu, Sant Joan de Labritja, Sant Josep de sa Talaia, Sant Lluís, Santa Maria del Camí, Selva, Ses Salines, Sóller i Valldemossa.