Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 20539
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a la millora i consolidació de regadius, per a l’any 2014

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A les Illes Balears, el reguiu és avui dia una activitat primordial a l’hora d’establir la viabilitat de les explotacions agràries. Des dels anys 80 les administracions públiques autonòmiques i estatals han fet un gran esforç per crear noves infraestructures de xarxes col·lectives de reg. Aquestes xarxes necessiten, a hores d’ara, actuacions per tal d’adaptar-les a les necessitats quant a eficiència, reducció de pèrdues i contaminació i qualitat del servei, per això es fa necessari convocar les subvencions previstes al Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, a la mesura 1.2.5.1.

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2007-2013, aprovat pel Comitè de Desenvolupament Rural de la Comissió Europea, de 23 de maig de 2008 i ratificat per la Decisió de la Comissió C (2008) 3833, de 16 de juliol, contempla una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari a l’empara del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005. Respecte aquest Programa i amb la finalitat d’adequar-lo en major mesura a la realitat agrària de les illes, s’han plantejat una sèrie de modificacions, alguna de les quals afecta a la mesura 1.2.5 de millora i desenvolupament de les infraestructures relacionades amb l’evolució i l’adaptació de l’agricultura i la silvicultura.

En el capítol 4 del Marc Nacional de Desenvolupament Rural 2007-2013, aprovat per Decisió de la Comissió (2007) 5937, de 28 de novembre de 2007, es justifica la implantació d’una mesura destinada a la gestió dels recursos hídrics de reg, encaminada a l’estalvi d’aigua i a la disminució de la contaminació de sòls i aigües subterrànies com una de les prioritats de l’estratègia espanyola de desenvolupament rural, que apareix recollida en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears en la mesura 1.2.5.1, relativa a la gestió de recursos hídrics, i queda consolidada com a nou repte establert a la Decisió del Consell de 19 de gener de 2009 (2009/61/CE).

En data 15 de desembre de 2012, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, i s’aprova el Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013. Aquest Text refós, en el seu article 2 assenyala que seran objecte d’ajuda, entre d’altres, les activitats relatives a la millora i desenvolupament d’infraestructures rurals i, d’entre aquestes, la gestió de recursos hídrics, mesura 1.2.5.1, corresponent al Programa de Desenvolupament Rural (PDR).

L’objectiu prioritari d’aquesta mesura és incrementar l’estalvi d’aigua, actuant en zones regables en servei i no contempla l’increment de la superfície regable. Les actuacions a aquestes zones regables han de comptar amb declaració d’interès general i estar incloses al Pla Nacional de reguius vigent i/o en el Reial decret 287/2006 o en els plans d’actuació definits per la CAIB. Per això s’estima necessari proporcionar els fons necessaris a aquesta mesura per a assolir un dels objectius del PDR.

La convocatòria anterior, aprovada per Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen per segona vegada a l’exercici 2013 subvencions per a la millora i consolidació de regadius publicada al BOIB núm. 174 de 19 de desembre de 2013 ha afavorit la millora i consolidació de diverses xarxes de regadiu de la nostra Comunitat, per tant, la mesura esdevé un instrument molt important per assegurar la millora i desenvolupament de les infraestructures relacionades amb l’evolució i l’adaptació de l’agricultura per assolir els nous reptes d’eficiència en la gestió dels recursos hídrics.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

Així mateix, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l’article 1 que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.

Mitjançant el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori i es preveu, en el seu annex, l’adscripció en aquesta Conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals hi figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l’article 3 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l’Autoritat de gestió, dict la següent

RESOLUCIÓ 

Primer

Objecte de les subvencions  i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l’any 2014, per a les actuacions previstes a la mesura 1.2.5.1, d’acord amb el que preveu el Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.

2. Constitueix l’objecte d’aquesta convocatòria de subvencions, la consolidació i la millora de regadius per aconseguir un increment en l’estalvi de l’aigua. 

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears. 

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A la present convocatòria s’hi destina un import màxim de cent dos mil tres-cents seixanta-quatre euros amb setanta-dos cèntims (102.364,72 €), amb la possibilitat d’ampliar-ne els crèdits que s’hi han assignat, a càrrec dels pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), per a l’exercici 2014.

Aquest import correspon a les aportacions FEADER, CAIB i de l’Administració General de l’Estat.  

2. Les actuacions esmentades seran finançades pel Fons Europeu d’Ajudes al Desenvolupament Rural (FEADER) en un 75,00%, per la Comunitat Autònoma de las Illes Balears (CAIB) en un 13,09% i pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA) en un 11,91%.  

Tercer

Beneficiaris

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes previstes a la present convocatòria les comunitats de regants que gestionin xarxes de reguiu a les Illes Balears.  

2. Els requisits generals esmentats a l’apartat anterior s’hauran de mantenir durant un període mínim de cinc anys comptats a partir de la data de concessió de l’ajuda. 

3. A més, hauran de complir els requisits prevists a l’article 10 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i s’haurà de tenir en compte el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona. 

4. D’acord amb el que disposa l’article 10.1e) del Text Refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió. 

La comprovació del compliment del requisit esmentat serà realitzada per part del FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. 

Quart

Actuacions subvencionables 

1. Les actuacions a desenvolupar, hauran de comptar amb caràcter general, amb declaració d’interès general i estar incloses en el Pla Nacional de reguius vigent o a altres plans d’àmbit nacional o en els plans d’actuació definits per la CAIB.

2. Seran objecte de subvenció les despeses que s’indiquen al punt següent, derivades de les següents actuacions:

a. Actuacions sobre les estructures hidràuliques existents per evitar pèrdues d’aigua (impermeabilitzacions, pèrdues per evaporació, etc.)

b. Modificacions en el sistema de bombeig, transport i distribució.

c. Canvis en el sistema d’aplicació d’aigua.

d. Millora de la xarxa de drenatge.

e. Millora de la capacitat de regulació, emmagatzematge i control de l’aigua.

f. Control del consum de l’aigua. Establiment de sistemes de control.

g. Millora en la gestió de l’aigua.

h. Implantació de tecnologies de comunicació vinculades a les xarxes de reg o d’energia.

i. Actuacions en sistemes de depuració. Obres de canalització per l’ús d’aigua regenerada que permeti una reducció equivalent del subministrament tradicional d’aigua per reg.

j. Millora de la xarxa viària contemplada en projectes integrals de modernització de reguius.

k. Implantació i millora d’instal·lacions elèctriques vinculades als sistemes de reg.

3. Les inversions que es realitzin en àrees de Xarxa Natura 2000 tendran en compte les disposicions de la Directiva d’Hàbitats relativa a l’execució de les accions i projectes en aquestes àrees i la necessitat d’evitar qualsevol possible dany als valors d’aquesta Xarxa Natura 2000.  

4. Podran ser subvencionades les següents despeses:

a) Les despeses necessàries per a la realització de les obres i instal·lacions descrites en el paràgraf anterior.

b) Els costs generals, vinculats a les despeses contemplades a la lletra a), tals com honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències, fins al límit del 8% del cost total de les despeses d’a).

5. En cap cas podran ser subvencionades les despeses següents:

a) L’impost del valor afegit (IVA), excepte l’IVA no recuperable quan sigui costejat de manera efectiva i definitiva pel beneficiari.

b) Compra de terrenys o edificis, incloses les despeses que s’hi relacionen (honoraris de notari, registre de la propietat, imposts i similars).

c) Treballs provisionals que no estiguin directament relacionats amb l’execució del projecte (per exemple: construcció d’hangars per allotjar maquinària amb la finalitat de garantir la continuïtat de la producció). Tot i això, podran ser subvencionables determinats treballs provisionals, en la mesura que permetin una disminució dels costs de construcció (accés o moll provisional, caseta d’obres i similars).

d) Compra i instal·lacions de maquinària i equipaments de segona mà.

e) Despeses relatives al trasllat de maquinària ja existent fins al local o lloc on es dugui a terme el projecte.

f) Les despeses del lloguer d’equipaments i les inversions finançades mitjançant arrendament financer (leasing).

g) Reparacions i obres de manteniment. No tenen la consideració de reparacions les operacions realitzades sobre instal·lacions existents per ampliar-ne la seva capacitat o millorar-ne les seves prestacions.

h) La mà d’obra pròpia, ni els materials de la mateixa procedència.

i) Nòmines i despeses socials de personal pagades pel beneficiari.

j) Els interessos deutors dels comptes bancaris; interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals i les despeses de procediments judicials.

k) Les despeses de garantia bancària.

l) Totes aquelles que no tenguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent i, expressament, les inversions a l’interior de la parcel·la. 

6. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 30.000,00 euros, en cas de cost per execució d’obra, o de 12.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan a causa de les especials característiques de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o prestin, o excepte quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert. 

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació o, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció es durà a terme conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

En el supòsit d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà de fer constar a l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l’import de la subvenció concedida, i hauran de ser objecte d’inscripció aquests extrems en el registre públic corresponent. 

7. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. 

8. Per ser considerada subvencionable serà necessari que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria i es trobi en possessió de les autoritzacions i/o avaluacions mediambientals previstes a la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions estratègiques. A tals efectes, serà preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s’esmenta a l’apartat onzè de la present Resolució.  

9. Per a actuacions que suposin inversions que superin un cost total de 50.000,00 euros, el beneficiari haurà de col·locar una placa explicativa, de com a mínim 300 mm d’ample i 200 mm d’alt.

Així mateix, s’instal·larà una tanca publicitària o cartell rígid, de com a mínim 2.000 mm d’ample, i 1.000 mm d’alt, en les infraestructures que superin els 500.000,00 euros de cost total.

En aquestes tanques publicitàries i plaques explicatives, que s’hauran d’ubicar en un lloc visible de l’actuació, si és possible a l’entrada de les instal·lacions, hi ha de figurar una descripció del projecte o de l’operació que n’ha d’ocupar el 25% de la placa o tanca.

A més, hi ha d’aparèixer en aquesta placa la bandera europea, d’acord amb les normes gràfiques establertes en el punt 4 de l’annex VI del Reglament (CE) núm. 1974/2006, juntament amb el lema “Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural: Europa inverteix en les zones rurals”. 

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La quantia de la subvenció d’ajuda serà del 100% del cost subvencionable de l’acció.  

2. En cap cas l’import de l’ajuda no podrà superar el cost de l’activitat a realitzar. 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és de trenta dies naturals i començarà a comptar el dia següent de la data de publicació d’aquesta Resolució en el BOIB.

Aquestes sol·licituds s’han de presentar correctament emplenades, d’acord amb el model de l’annex I que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’han de presentar en els registres del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o a qualsevol dels llocs prevists a l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. 

Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex I.  

2. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la següent documentació:

a) Fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat.

b) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal de l’entitat.

c) Documentació acreditativa de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

d) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l’entitat o dels estatuts socials o reglaments degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d’inscripció registral dels documents esmentats o dades i indicació del Butlletí Oficial de les Illes Balears on està publicat, amb indicació de les seves modificacions.

e) Certificat de la situació censal que reculli les obligacions tributàries del sol·licitant.

f) Projecte tècnic o memòria de les actuacions amb la descripció i pressupost detallats de les actuacions, així com els objectius que persegueixen.

g) Si n’és el cas, les tres ofertes de proveïdors diferents previstes al punt 6 de l’apartat quart d’aquesta Resolució, així com la memòria justificativa de l’elecció quan aquesta no correspongui a la millor oferta econòmica. 

3. En el supòsit que en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari aportar-lo de bell nou, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència en què varen ser presentats o, en el seu cas, emesos, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, de la manera que estableixi la convocatòria, no serà necessari aportar-los novament si els documents exigits han estat incorporats a la base de dades documental del FOGAIBA, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució. 

4. En el cas que el sol·licitant vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. 

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, es requerirà al sol·licitant que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si un cop passat aquest temps no s’ha fet l’esmena, s’entendrà com a desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. 

6. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient, es presenten ratllades o esmenes, el document serà considerat com a no presentat i es procedirà en aquest cas conforme indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

7. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de la persona beneficiària, de tot allò que conté la present convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012 i la resta de normativa d’aplicació. 

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva. 

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria, seran seleccionats els beneficiaris que tenguin major puntuació, atesos els següents criteris:

- Major estalvi d’aigua produït: 2 punts

- Major disminució de demanda originada: 1,5 punts

- Millora en la qualitat d’aigua: 1,5 punts

- Major nombre de regants afectats: 1,5 punts

- Projecte amb les infraestructures de la zona en pitjor estat: 1 punt

- Conreus hortícoles: 5 punts

- Condicions de ruralitat, actuacions dutes a terme en municipis de menys de 50.000 habitants:  1 punt

- Projecte amb major grau d'intensitat en la modernització: 1 punt 

3. En cas d’empat, tendrà preferència la sol·licitud que s’hagi presentat en primer lloc. 

 

Vuitè

Comissió avaluadora

1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:

-President: secretari general adjunt de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o persona en qui delegui. 

-Vicepresident: directora general de Medi Rural i Marí o persona en qui delegui.

-Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
  • Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap de l’Àrea Jurídica Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

-Secretari/ària: actuarà com a secretari un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora. 

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists en l’apartat setè. 

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres. 

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En cas de ser necessari notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es. 

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA i, previ informe, si és del cas de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, per la Secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, s’emetrà informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa i l’eix prioritari del programa que es tracti. 

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord als termes que preveu l’article 60.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud. 

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l’article 42.6 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per a dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB. 

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

5. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d’elles, en funció dels criteris de valoració prevists.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, i sempre com a màxim abans del 30 d’abril de 2015, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris, s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació. 

6. Sense perjudici que la notificació es dugui a terme així com estableixen els punts anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveu l’article 111 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà, amb caràcter informatiu, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web: http://fogaiba.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.

7. Amb caràcter excepcional i respectant la quantia de l’ajuda concedida, els beneficiaris podran sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades, així com els termes i terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents, quan es donin les circumstàncies que alterin o dificultin el desplegament de les activitats, que no siguin imputables als sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d’estar convenientment motivades i s’han de formular amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquen i, en el seu cas, abans del moment que finalitzi el termini d’execució de les activitats subvencionades. 

Les resolucions de les sol·licituds de modificació les dictarà el vicepresident del FOGAIBA, en el termini màxim d’un mes comptador des de la data de la seva presentació en el registre, i no podrà implicar perjudici per als altres sol·licitants. Transcorregut aquest termini sense que hagi recaigut resolució expressa, s’entendrà desestimada. 

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la present Resolució.

- Mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant al menys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, com també mantenir els requisits i condicions exigibles respecte al beneficiari, durant aquest període.

- No efectuar a la inversió objecte de subvenció cap modificació important que afecti la seva naturalesa o les seves condicions d’execució o que proporcioni un avantatge inadequat a una empresa o a un organisme públic.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació a les ajudes concedides. 

2. A més de les obligacions esmentades en el punt anterior, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 del Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, així com la resta que se’n derivin de la normativa estatal i europea d’aplicació. 

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents. 

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes 

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la resolució és de sis mesos a comptar des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda, termini que podrà ser prorrogat en casos degudament justificats com és el cas de dificultat de finançament o demora en l’atorgament de la llicència. En tot cas, aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2015.  

2. L’actuació subvencionada haurà d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la sol·licitud d’ajuda o la data de realització de la visita i comprovació prèvia de no-inici d’inversions, si aquesta és anterior, i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió. 

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les corresponents sol·licituds de pagament. Aquestes sol·licituds s’han de presentar correctament emplenades, d’acord amb el model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA). Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex II i es presentaran a les oficines dels òrgans competents, amb els documents justificatius següents:

a) Factura/es original/s que reuneixin els requisits i les formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que contengui el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.

En el cas de pagament de taxes, s’haurà d’aportar el comprovant administratiu corresponent.

b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres, presentant:

1r. Justificant de l’ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura o el número de factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament. Aquest document haurà d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi figuri el càrrec d’aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, amb el corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d’aquest taló o pagaré.

c) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressuposts presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).

d) En cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar la llicència d’obres i, en el supòsit d’existir projecte, el certificat final d’obra del tècnic facultatiu director del projecte, així com la resta de documentació prevista en el punt 8 de l’apartat quart d’aquesta convocatòria, si n’és el cas.

e) Si escau, sol·licitud de la devolució de la garantia consignada, d’acord amb el model que figura a l’annex II. 

4. Es podrà presentar sol·licitud de pagaments parcials de l’actuació subvencionable sempre que s’hagin concedit tots els permisos i autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió. Els pagaments s’efectuaran quan s’hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents. En cap cas la suma dels pagaments parcials i la bestreta serà superior a la subvenció concedida.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat. 

5. Es podran presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d’acord amb les condicions de l’apartat dotzè de la present Resolució. 

6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i de l’aplicació de la subvenció i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. 

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes esmentats per a la correcta justificació suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3, apartat desè, de la present Resolució. 

8. En cas que es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que les inversions realitzades corresponguin a inversions unitàries completes previstes en el projecte i s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists. 

9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005. 

Dotzè

Bestreta de pagament de l’ajuda

1. Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l’ajuda concedida, quan hagin constituït una garantia per un import igual al 110% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s’haurà d’aportar d’acord amb el model previst a l’annex III que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).

2. La sol·licitud de la bestreta es formularà d’acord amb el model de l’annex IV que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA). Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex citat i s’hauran de presentar a les oficines dels òrgans competents i s’hauran de presentar juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, conforme als termes establerts en el punt 1. 

3. La concessió de la bestreta no eximeix al beneficiari de l’obligació de justificar la realització de l’activitat objecte de subvenció, així com l’aplicació dels fons percebuts, en els termes prevists a l’apartat onzè d’aquesta Resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats percebudes a més dels interessos legals a comptar des del moment de pagament de la bestreta.  

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, haurà de sol·licitar així mateix la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, haurà de presentar la sol·licitud, d’acord amb el model que figura a l’annex II, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 3 de l’apartat onzè. 

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. Sempre que s’hagi justificat degudament la realització de l’activitat objecte de subvenció, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels següents motius:

a) mort del beneficiari

b) llarga incapacitat professional del beneficiari

c) expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia que es va subscriure el compromís

d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació

e) destrucció accidental dels edificis per al ramat de l’explotació

f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del ramat del productor.

No obstant, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho. 

2. Quan, durant el període d’execució d’un compromís adquirit com a condició per a la concessió d’una ajuda, el beneficiari transfereixi totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, aquesta altra podrà assumir el compromís durant la part restant d’aquest període. En cas de no assumir el compromís, el beneficiari estarà obligat a reemborsar les ajudes rebudes.  

Catorzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada. 

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que s’estableix a:

- Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

- Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.

- Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.

- Marc Nacional de Desenvolupament Rural 2007-2013 (Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí).

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per subvencionar les despeses en el marc dels Programes de Desenvolupament Rural, cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat pel Comitè de Desenvolupament Rural de la Comissió Europea de 23 de maig de 2008 i ratificat per la Decisió de la Comissió C (2008) 3833, de 17 de juliol.

- Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 4 de desembre de 2012. 

Setzè

Controls

Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm.65/2011 de la Comissió de 30 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural. 

Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol I del Reglament (CE) núm.65/2011 de la Comissió, de 30 de gener de 2011. 

Dissetè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Palma, 17 de novembre 2014

 El president del FOGAIBA
Gabriel Company Bauzá