Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 20467
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs, teules i altres productes ceràmics de Ladrilleras Ibicencas, s.a.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de juliol de 2014,

ATÈS

1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.

2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.

3.Que es tracta d’una instal·lació amb una Autorització Ambiental Integrada en vigor.

4.Que la modificació de l’autorització dona compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.

ACORDA

1. Informar favorablement l’adaptació de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs, teules i altres productes ceràmics de LADRILLERAS IBICENCAS SA, a la Llei 5/2013, d’11 de juny, per la qual es modifiquen la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, quedant la mateixa amb el condicionat de l’annex.

2. Publicar-ho al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Notificar-ho a l’interessat

ANNEX: l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs, teules i altres productes ceràmics de LADRILLERAS IBICENCAS SA

Objecte

L’Autorització Ambiental Integrada es concedirà a LADRILLERAS IBICENCAS, SA, única i exclusivament per a l’activitat de fabricació de productes ceràmics mitjançant fornejat, tot conforme a l’establert al projecte bàsic de la instal·lació amb número de visat 127609/0001 de 9 de juny de 2010 del Col·legi oficial d’Enginyers Industrials de Balears, amb les mesures correctores que s’hi proposen i la documentació complementària aportada.

La fàbrica ocupa una parcel·la situada a uns dels laterals de la carretera C-733 Eivissa-Portinatx, a la altura del creuament amb la carretera PM-804 a Sant Miquel al terme municipal de Sta. Eulària des Riu, concretament a l’adreça Ctra. Sant Joan Km 5.2.

Les coordenades UTM de l’activitat són (Huso UTM: 31):

X

365378

Y

4313155

La superfície total de la parcel·la és de 20.305,41 m2 dels quals aproximadament 5.500m2 es corresponen amb les edificacions. Es poden diferenciar bàsicament dos edificacions. La més petita, de dues plantes de 245m2 cadascuna, està destinada a exposició i venda, despatxos i magatzem. La segona edificació és a on es desenvolupa el procés productiu.

La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 3.5 de l’annex 1 de la Llei 16/2002.

Declaració d’impacte ambiental

En data 9 de juny de 2011 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acordà informar favorablement la fàbrica de blocs, teules i altres productes ceràmics condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a l’Autorització Ambiental Integrada, i a la legislació vigent.

Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’Autorització Ambiental Integrada per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’Autorització Ambiental Integrada es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

Consums

S’estima que els consums màxims de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició seran els següents:

Matèria primera

Consum anual

Argila

55.000 t  (1)(2)

Aigua

21.200 t

Palets de fusta

reutilitzables

Bobines de fleje

-

Bobines de plàstic

-

Energia elèctrica (potència contractada)

300kW

Fuel oil

1.600 t  (1)

Gasoil A

60.000 l (1)

Gasoil B

20.000 l (1)

Propà

2,5 t (1)

Farina de granilla de raïm

2.397 t (3)

Serradís, pelilles, retalls, fusta, residus d’escorça, suro i pellets provinents de fusta no tractada

3.476 t (3)

“orujillo” i ós d’oliva

2.562 t (3)

Olis i greixos comestibles (oli vegetal usat) LER 20 01 25

360 t (4)

(1) Dades extretes de la relació entre consum-producció real i capacitat màxima de producció.

(2) Tota la matèria primera que s'extregui de pedreres ha de provenir de pedreres que compleixin tota la normativa específica i tinguin un pla de explotació i de restauració aprovat.

(3) Dades considerant una substitució del 100% del fuel-oil a la capacitat màxima de producció.

(4) Dades considerant una substitució de fins a un 30% del fuel mitjançant oli vegetal usat. S’ha de tenir en compte que la quantitat màxima anual disponible d’oli vegetal usat a l’illa d’Eivissa és, segons les consultes realitzades pel promotor als gestors de residus, de 120 t però una millora en la seva gestió podria veure incrementada aquesta quantitat.

La producció anual s’estima com a màxim en:

Producte final

Producció anual màxima

Productes ceràmics

48.500

 Condicionants de gestió de residus

El centre de treball ubicat a la ctra. Sant Joan Km 5,2 del municipi de Sta. Eulalia des Riu (Eivissa) i que és objecte d’aquesta autorització es troba inscrit al registre de la CAIB amb número d’identificació medi ambiental (NIMA) 0700002566.

Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

-Prevenció

-Preparació per a la reutilització

-Reciclat

-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

Informe base del sòl

En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

Residus perillosos

1.Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n’autoritza la producció:

Residus

Codi LER

Producció anual estimada (kg)

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 06*

1350

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminades per elles

15 01 10*

40

Envasos metàl·lics, inclosos els recipients a pressió buits, que contenen una matriu sòlida i poroses perilloses

15 01 11*

100

Absorbents, materials de filtració (inclosos els filtres d’oli no especificats en una altra categoria), draps de neteja i roba protectora contaminada

15 02 02*

30

Filtres d’oli

16 01 07*

30

Bateries de plom

16 06 01*

50

 *Residus perillosos

2.LADRILLERAS IBICENCAS en base a les quantitats especificades, té la consideració de petit productor de residus perillosos, per la qual cosa no podrà superar les 10 tones d’aquest tipus de residus a l’any.

3.En cap cas aquesta Autorització Ambiental Integrada no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.

4.En tot cas, LADRILLERAS IBICENCAS ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l’esmentat reglament.

5.LADRILLERAS IBICENCAS ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del Reial Decret 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

6.En relació als residus produïts LADRILLERAS IBICENCAS ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos pertinents en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d’acord amb allò que disposa l’article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011 de Residus i Sòls Contaminats. LADRILLERAS IBICENCAS S.A. ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, els esmentats documents durant cinc anys. Aquests documents de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tingui el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació).

7.S’han d’envasar i etiquetar els contenidors dels residus d’acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d’acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

8. L’Autorització Ambiental Integrada es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions de l’empresa LADRILLERAS IBICENCAS SA, i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.

9.Emmagatzematge dels residus perillosos

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions de LADRILLERAS IBICENCAS.

b.Els residus han d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d’emmagatzematge.

10.LADRILLERAS IBICENCAS ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

Residus no perillosos

1.LADRILLERAS IBICENCAS està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar els residus no perillosos a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d’esser lliurats a la entitat local corresponent d’acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans.

2.En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d’higiene i seguretat. En el cas dels pneumàtics fora d’ús, no poden romandre emmagatzemats por un període superior a un any a les instal·lacions. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable ha de ser destinat a aquest fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

3.Pel cas de material ceràmic defectuosos es recomana esmicolar-los per fer servir com a matèria prima.

4.En segon lloc, es procurarà la seva valorització a la restauració de pedreres, sempre d’acord amb els condicionants imposats al corresponent Pla de restauració prèviament aprovat.

Condicionants hídrics

Consum d’aigua

1.El consum principal d’aigua es fa durant les fases de pastat i rehidratació. El consum màxim anual d’aigua és el següent:

Procés

Volum m3

Pastat

9.850

Hidratació

9.700

Altres usos

550

Fuites

1.100

TOTAL

21.200

2.En el càlcul s’han tingut en compte les fuites del sistema—que  s’estimen en un 5% del consum total—i altres usos com reg de jardins i ús domèstic. Les instal·lacions sanitàries compten amb dispositius d’estalvi d’aigua.

3.La autorització d’aflorament actual, per 500m3, no és suficient i per tant s’ha de sol·licitar l’augment de volum.

4.En cap cas es pot sobrepassar el volum autoritzat.

5.S’han de minimitzar al mínim tecnològic viable el consum d'aigua de la instal·lació. Les mesures s'han de centrar principalment en la fase de producció.

Emissions i gestió

Aigües residuals de tipus domèstic

Les aigües residuals de tipus domèstic generades a les instal·lacions sanitàries s’aboquen a la xarxa de clavegueram. S’estima un volum anual de 21 persones.

Aigües del procés d’hidratació

1.Les basses de rehidratació es buiden dues vegades a l’any, mitjançant una bomba que connecta amb la xarxa de clavegueram. El volum buidat és de 22 m3 anuals.

2.En cas de vessament les aigües de les piscines de rehidratació es recirculen i reutilitzen a la mateixa bassa.

3.En cap cas es poden abocar al torrent sense autorització administrativa.

4.En els abocaments previstos a les operacions de neteja de les basses, s’ha d’assegurar el compliment de la ordenança d’ús de clavegueram de l’Ajuntament de Santa Eulària. En cas que no hi hagi ordenança la qualitat de l’efluent abocat s’ha d’ajustar al següent:

pH

de 6,5 a 9, 5

DBO5

<350

DQO

<700

DQO/DBO5

aprox 2

SS

<320 ppm

Olis i greixos

<120ppm

Temperatura

<30

Conductivitat

<3000 µS

5.Per tal de garantir això es duran a terme analítiques químiques abans de l’abocament a la xarxa de clavegueram, situant el punt de mostreig ala mateixa bassa.

Aigües pluvials.

1.Segons el projecte presentat s’evacuen a la xarxa de clavegueram.

2.Les aigües de les teulades s’han d’emmagatzemar i utilitzar en el procés productiu o per al reg de jardins. La recollida pot ser per gravetat i es recomana la instal·lació i manteniment de sistemes de filtració abans del seu emmagatzemament als aljubs existents o a nous dipòsits.

3.Les pluvials de pista han de comptar amb un tractament previ al seu abocament a la xarxa de clavegueram. Aquest tractament ha de garantir una concentració d’hidrocarburs inferior a 5 ppm.

Focus potencials de contaminació

Dipòsits de combustible.

1.A les instal·lacions hi ha 7 dipòsits de combustible amb les següents característiques:

Unitats

Combustible

Capacitat Unitats

Disposició

1

Gasoil

2000 l

?

1

Gasoil

3000 l

?

1

GLP

4m3

aeri

1

Fueloil

100 t

soterrat

1

Fueloil

25 t

aeri

1

Fueloil

60t

soterrat

1

Gasoil

2000l

soterrat

2.Els dipòsits aeris de combustible han de comptar amb cubetes de retenció o algun sistema anàleg de contenció en cas de fuita. Si les cubetes són individuals han de poder contenir el volum màxim del dipòsit tenint en compte el volum que romandria al mateix dipòsit en cas de ruptura, si les cubetes són per varis dipòsits es dimensionaran per recollir el 40% del volum total dels dipòsits o el 80% del volum total del dipòsit més gran.

3.Els dipòsits soterrats han de tenir doble paret i sistema de detecció de possibles fuites entre les parets dels dipòsits. En cas que això no sigui possible s’hauran de fer proves d’estanqueïtat amb freqüència anual i de 4 a 6 piezòmetres de control a la zona on s’ubiquin els dipòsits de manera que es pugui detectar uns possible contaminació de manera immediata.

4.En cas de produir-se fuites del depòsit es notificaran a l’òrgan competent en matèria de sòls contaminats del Govern de les Illes Balears.

Control

1.Control d’extraccions. Per tal de controlar les extraccions d’aigües subterrànies s’ha d’instal·lar un comptador homologat al pou en el termini d’un mes a partir de la entrada en vigor d’aquesta autorització.

S’ha de dur un registre mensual de lectures del comptador i les dades s’han de notificar anualment.

2.Control de consum. Anualment es presentarà un informe de consum en que s’incloguin les dades de control d’extracció, les dades de reutilització de pluvials, el volum d’aigües pluvials de les pistes abocades a la xarxa de clavegueram i el consum total de l’activitat.

3.Control de focus potencials de contaminació. En cas que els dipòsits soterrats no tinguin doble paret i sistema de detecció de fuites, es duran a terme proves d’estanqueïtat amb una periodicitat mínima anual i als piezòmetres es mesuraran els següents paràmetres amb la periodicitat indicada: 

Fase

Paràmetres

Periodicitat

Fase lliure

Olor

Setmanal

Aigua

TPH, BTEX, MTBE i benzè

Anual

4.Si es detecta olor en els piezòmetres, es comunicarà en el termini màxim de 48 hores a la Direcció General de Recursos Hídrics i Ladrilleras Ibicencas iniciarà les tasques de descontaminació o prevenció de la contaminació adients.

5.Control d’abocaments a la xarxa de clavegueram. Abans del buidat de la bassa de hidratació es comprovarà que compleix amb els valors límit d’emissió esmentats al punt 0. En cas que no complís s’haurà de tractar l’efluent o dur-ho a un gestor autoritzat.

6.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.

La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.

Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.

Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%. Accions sobre el medi.

Condicionants d’atmosfera

Prescripcions de caràcter general.

La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; en el Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera.

1.La instal·lació en conjunt està classificada com a Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup A, codi 03 03 19 01 “Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción => 75t/día”, segons l’annex del Reial decret 100/2011.

2.El principal focus d’emissió de gasos a l’atmosfera és la sortida del forn de cocció. Els gasos són conduïts a una turbina que els impulsa cap a la xemeneia. Aquesta té una alçada de uns 30 m i un diàmetre equivalent (secció quadrada) de 0,72 x 0,60 m. En cas d’avaria de la turbina i no poder aturar el forn, es reduirà el número de cremadors al mínim i després el projecte exposa dues opcions: Opció 1: connectar directament la sortida del túnel amb la xemeneia, i Opció 2: col·locar una turbina petita entre el forn túnel i la xemeneia mitjançant adaptadors.

3.Els gasos procedents de la caldera d’aire calent, són introduïts en el forn de cocció en una zona on els gasos tenen una temperatura equivalent. 

4.Un altre focus emissor és la retractiladora de l’embalatge, la qual té una potència nominal de 358,78 kW i un consum de 26 kg/h de propà. 

5.Finalment, hi ha un grup generador d’emergència de 270 kW, el qual funciona una mitjana de 20,8 h/any, els fums del qual són introduïts en els assecadors per aprofitar el calor.

6.A més, es produeixen emissions difuses en les zones d’apilament, molta i preparació de l’argila.

7.A la taula següent s’indiquen les activitats existents i la seva classificació:

Núm. focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup

Instal·lació de depuració

FC1

Forn túnel (combustió)

Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción asimilables no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción >= 75t/día

03 03 19 01

A

 

---

Forn túnel (descarbonatació)

Ladrillos o tejas (descarbonatación)

04 06 17 10

-

 

---

Caldera

Caldera de potencia térmica nominal <=2,3 MWt y >= 70 kWt

03 01 03 03

C

 

FC2

Retractiladora

Otros equipos de combustión no especificados anteriormente de potencia térmica nominal <=2,3 MWt y >= 100 kWt

03 01 06 03

C

 

FC3

Grup generador 

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal < 1 MWt

03 01 05 04

-

 

FC4

Molí

Almacenamiento u operaciones de manipulación, mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de materiales pulverulentos en la industria de ......o resto de actividades diversas no especificadas en otros epígrafes en instalaciones industriales, ....con capacidad de manipulación de estos materiales < 200 t/día   

04 06 17 52

-

Filtre de màniga

FNC1

Emissions difuses

Almacenamiento u operaciones de manipulación, mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de materiales pulverulentos en la industria de ......o resto de actividades diversas no especificadas en otros epígrafes en instalaciones industriales, ....con capacidad de manipulación de estos materiales < 200 t/día   

04 06 17 52

-

(1)

(1) Segons el projecte les mesures correctores de reducció de les emissions difuses són les següents:

a.L’alçada màxima de l’apilament d’argila correspon a l’alçada inferior de la coberta de la nau d’emmagatzematge i molta situada en el lateral de l’apilament i la zona superior de la pantalla vegetal situada devora la carretera;

b.Tots els camions que entrin a les instal·lacions duran la càrrega tapada amb lones;

c.Es mantindrà la vegetació que serveix de pantalla i es regarà

Controls i valors límit d’emissió: Emissions canalitzades

Mètodes de mesura.

Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

Punts de mostreig.

1.Els punts de mostreig de la xemeneia compliran amb els requisits de l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial de l’atmosfera. En cas d’instal·lació de una nova xemeneia haurà de complir els requisits de la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

2.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

3.Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.

Valors límit d’emissió per focus.

El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a continuació per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.

Les mesures es realitzaran en condicions normals d’operació de les instal·lacions.

Forn túnel FC1, xemeneia única de la instal·lació:  

1.El control de la caldera d’aire calent es fa conjuntament amb el forn ja que comparteixen la xemeneia de sortida de gasos.

2.En cas d’avaria de la turbina, que ajuda a expulsar els gasos de sortida del forn, i no poder aturar el forn, es reduirà el número de cremadors al mínim i s’operarà amb una de les dues opcions exposades en el projecte, preferentment la segona. Aquesta circumstància s’ha de comunicar a l’òrgan competent, tant l’inici de l’avaria, la solució aplicada com la seva durada.

3.S’adjunta taula amb contaminants a mesurar, control extern per part d’un Organisme de Control Autoritzat (OCA), periodicitat de les mesures i valors límit d’emissió.

Contaminant

Valor límit d’emissió

Control

Periodicitat

Partícules

150 mg/Nm3

 OCA

 Anual 

SO2

500 mg/Nm3

NOx

250 mg/Nm3

CO

1445 ppm

HCl

30 mg/Nm3

OCA

Cada cinc anys (1)

HF

100 g/Nm3

(1)S’ha suprimit la obligatorietat de mesurar COT i s’estableix la periodicitat de cinc anys a comptar des de novembre de 2012.

4.Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d’emissió, estaran referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec. Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 18 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència.

5.El període de mostreig per al HCl i HF serà el suficient per poder valorar el compliment del valor límit d’emissió.

6.Es considerarà que se superen els valors límit d’emissió a l’atmosfera quan la mitjana de les mesures realitzades en una sèrie superi els valors límit fixat en la present resolució i la majoria de les mesures individuals superi el valor límit o 1/3 de les mesures individuals superi el valor límit en un 40%.

Retractiladora FC2 i grup generador FC3

Per les característiques de la instal·lació i hores de funcionament no es consideren focus emissors sistemàtics ni la retractiladora ni el generador d’emergència.

Molí FC4

El filtre de mànigues ha d’estar en bon estat de manteniment, i s’ha de mantenir un registre dels seus controls.

Davant qualsevol incidència que evidenciï que el filtre no està retenint la pols es donarà lloc a una aturada immediata del procés fins que s’hagi resolt el problema.

Controls i valors límit d’emissió: Emissions difuses

Mesures correctores i/o preventives

Les emissions no canalitzats o difuses es controlaran cada tres anys mitjançant una comprovació, per part d’un Organisme de Control Autoritzat, de les mesures correctores instal·lades i de la seva eficàcia.

A fi d’evitar l’emissió difusa de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:

a)Es mantindrà en bon estat la vegetació que serveix de pantalla.

b)A la zona d’emmagatzematge d’argila:

-S’evitarà els emmagatzematges a l’aire lliure, establir mesures tècniques i implantar les bones pràctiques en les operacions amb generació d’emissions difuses de partícules.

-L’alçada de l’apilament a l’aire lliure no superarà ni el nivell de la nau colindant ni la barrera de vegetació.

-S’evitarà realitzar treballs de càrrega, descàrrega i moviment de materials en els períodes de vent fort.

c)A la zona d’operacions de transport:

-Els camions que duguin material pulverulent han de dur la càrrega tapada.

-La zona de trànsit haurà d’estar pavimentada.

-La velocitat de circulació de camions per l’interior de la planta es limitarà a 10 Km/h.

-Es recollirà periòdicament els material pulverulent dispers en la instal·lació, per evitar la seva acumulació.

-Es regarà periòdicament les vies de circulació.

d)En la zona de procés:

-S’evitarà realitzar operacions de càrrega i descàrrega i moviments de materials en moments de vent fort.

-La màniga a la sortida del molí tindrà un manteniment acurat.

Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals

Davant qualsevol incidència que evidenciï que el filtre de mànigues no està retenint la pols es donarà lloc a una aturada immediata del procés corresponent fins que s’hagi resolt el problema.

Notificacions immediates

Si hi ha qualque superació de valors límit d’emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

Registre

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.

Immissions o qualitat de l’aire

No s’han de fer controls.

Requisits de seguretat i activitats

Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.

Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Es revisarà la inscripció en el Registre Industrial i s’obtindrà el Document de Qualificació Empresarial.

-Es donarà compliment al Reglament per suprimir les barreres arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-El titular de l’activitat haurà de prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests tenen el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert per la Llei estatal 31/95, de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’han d’ajustar a l’establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. S’ha de posar especial atenció en el compliment del Reial Decret 374/2001, sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Als edificis de caràcter industrial es compliran les prescripcions de protecció contra incendis indicades en el Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per un altre banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el manteniment s’han d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (Reial Decret 1942/1993) i normes UNE corresponents.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al Reial Decret 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics i les instruccions tècniques complementàries.

-S’haurà d’obtenir informe favorable d’Industria respecte:

 

a)Mesures contraincendis de les que disposa l’establiment.

b)No aplicació de la directiva SEVESO no només des del punt de vista del nivell de risc intrínsec d’incendi si no també per la quantitat de substàncies perilloses que es poden emmagatzemar a la instal·lació tal com indica l’Annex I del Reial Decret 1254/1999.

Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa  vigent en aquesta matèria.

Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

Controls periòdics

Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient i Mobilitat podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’Autorització Ambiental Integrada, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions de LADRILLERAS IBICENCAS, SA per part dels tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient i Mobilitat, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’Autorització Ambiental Integrada.

Inventari d’emissions al Registre PRTR

D’acord amb l’establert en l’art. 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferències de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), i pel Reial Decret 508/2007, de 20 d’abril, LADRILLERAS IBICENCAS, SA haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, al registre informàtic PRTR-España del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. 

Control documental

. Control periòdic

Els informes d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, seran tramesos per part de l’OCA directament al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:

-Informe anual d’emissió de contaminants a l’atmosfera de la xemeneia única (partícules, CO, NOx, i SO2).

-Cada cinc anys, un informe amb el control de les emissions de HF i HCl, a la sortida a l’exterior del rentat de gasos.

-Cada tres anys, l’informe de compliment i valoració de totes les prescripcions d’atmosfera de l’Autorització Ambiental Integrada: correcte funcionament dels sistemes de depuració, disposició dels corresponent registres, eficàcia de les mesures correctores per minimitzar les emissions difuses implantades, així com identificació de possibles emissions no considerades a aquesta autorització.

1.Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’Autorització Ambiental Integrada, un informe del període precedent (any anterior), abans de l’1de març de cada any, en el qual s’inclourà:

a.Residus

-Informe anual dels residus produïts.

b.Emissions i immissions al medi hídric

-Registre d’extraccions d’aigües subterrànies.

-Resultats de les proves anuals d’estanqueïtat dels dipòsits soterrats.

-Registre de control d’olors en piezòmetres de control dels dipòsits soterrats de combustible.

-Analítica de les aigües dels piezòmetres de control dels dipòsits soterrats de combustible.

-Estimació de volum de pluvials reutilitzat.

-Analítiques prèvies a la operació de buidat de la bassa de rehidratació.

c.Renous

-Informe anual en el qual es remetran els controls d’emissions de renous.

d.Industria

-Certificats de revisió periòdica realitzats per Organisme de Control Autoritzat dels dipòsits de gasoil i fueloil tal com indica el Reglament d’Instal·lacions de Productes Petrolífers (ITC MU-IP03).

-Certificats de revisió periòdica realitzat per Organisme de Control Autoritzat del dipòsit de 4.000 litres de propà tal com indica la ITC-ICG-03. La periodicitat amb la que s’han de realitzar és cada 5 anys.

-Certificats de revisió periòdica realitzada per Organisme de Control Autoritzat de les instal·lacions de Baixa Tensió i Mitja Tensió. Aquests certificats s’han de realitzar cada 5 anys tal com marquen els seus respectius reglaments.

-Verificació periòdica dels equips de protecció contra incendis segons el Reial Decret1942/1993.

e.En caràcter general

-Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

-Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

-Les dades exigides pel Reial Decret 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

-L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les Autoritzacions Ambientals Integrades trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

-Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

Funcionament diferent al normal

En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

Incompliment de les condicions de la present autorització

L’incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.

Caràcter de l’autorització.

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

Causes d’extinció.

Són causes d’extinció de l’Autorització Ambiental Integrada:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa LADRILLERAS IBICENCAS SA.

-La declaració de fallida de l’empresa LADRILLERAS IBICENCAS SA quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

Modificació de les condicions.

L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

  

Palma, 6 d’octubre de 2014

 

El president de la CMAIB 

José Carlos Caballero Rubiato