Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 20431
Aprovació definitiva del reglament i normes de gestió d'estades diürnes del municipi d'Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió ordinària celebrada dia 22 de setembre de 2014, entre d’altres, va acordar:

Aprovar inicialment el REGLAMENT I NORMES DE RÈGIM INTERN DEL SERVEI D'ESTADES DIÜRNES DEL MUNICIPI D'ANDRATX.

(Refª. Publicació Aprovació Inicial – BOIB, núm. 137 de 07-10-2014).

Atès que l’esmentat expedient ha romàs exposat al públic durant el termini de TRENTA DIES HÀBILS, termini comprès entre el dia 8 d'octubre i el 12 de novembre de 2014, sense que s'hagi presentat cap reclamació, ni suggeriment, ni al·legació.

El text íntegre del REGLAMENT I NORMES DE RÈGIM INTERN DEL SERVEI D'ESTADES DIÜRNES DEL MUNICIPI D'ANDRATX, és el següent:

«L’establiment de serveis socials anomenat “SERVEI D’ESTADES DIÜRNES D’ANDRATX”, ubicat al carrer Sallent, 41. El titular del qual és l’Ajuntament d’Andratx. Es defineix com un centre d’estades diürnes per persones majors, que ofereix serveis d’acolliment i suport, amb finalitat terapèutica i rehabilitadora durant un determinat nombre d’hores al dia, com també d’assistència per a les activitats de la vida diària a persones amb situació de dependència.

CAPÍTOL 1

Article 1.- Objecte:

L'objecte del reglament de règim intern és regular les normes de funcionament del centre i determinar els drets i les obligacions tant de les persones usuàries de servei com de l'entitat que el presta, i el sistema d'admissió de baixes i les causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei.

La gestió del servei es podrà prestar mitjançant qualsevol de les formes previstes per la Llei de Bases de Règim Local, Llei de contractes de les administracions públiques, i Reglament de serveis.

Article 2.- Definició:

El centre d’estades diürnes d’Andratx, és un servei sociosanitari de suport familiar que ofereix, durant el dia, atenció individualitzada en els aspectes higiènics, terapèutics, psicològics i socioculturals a les persones majors de 65 anys empadronades al municipi d’Andratx que necessiten organització, supervisió i assistència en la realització de les activitats de la vida diària, i necessitin complementar l’atenció pròpia de l’entorn familiar.

Amb un informe professional previ també seran usuaris del centre de dia les persones de 55 anys o mes. Segon es recull al decret 86/2010 de 25 de juny a l’article 4 a).

Amb una capacitat prevista de 30 places

Article 3. - Objectius i funcions.

Objectiu general: proporcionar atenció terapèutica diürna mitjançant programes de psicoestimulació global a nivell cognitiu, psicosomàtic i social.

Estimulació per afavorir el desenvolupament de l’autonomia personal de l’usuari.

Objectius específics:

a) Incrementar o recuperar l'autonomia personal de les persones usuàries i la seva relació amb l'entorn, mitjançant la millora de la mobilitat de la persona, l'àrea cognitiva i mantenir l'àrea sensoperceptiva, que ens permetin les seves potencialitats.

b) Donar assistència bàsica: alimentació, higiene, i rehabilitació.

c) Preveure situacions de deteriorament físic i psíquic, potenciant al màxim les aptituds vitals residuals de les persones, i tenint en conte també l’atenció dels seus aspectes emocionals.

d) Donar informació, orientació i recolzament a la família.

e) Integració i permanència de les persones en el seu entorn habitual, evitant o retardant en la mesura que sigui possible, els ingressos no desitjats en centres residencials.

f) Millorar o mantenir el nivell de salut de les persones mitjançant el control i seguiment de les seves malalties i processos de deteriorament.

Funcions

  • Valoració de la situació i disseny de programes
  • Acolliment i convivència
  • Atenció personal en les A.V.D (activitats de la vida diària)
  • Readaptació funcional i psicosocial
  • Suport familiar
  • Manutenció.
  • Dinamització sociocultural

CAPÍTOL 2

Article 4.- Persones Usuàries.

Persones majors de 65 anys empadronades al municipi d’Andratx que necessiten organització, supervisió i assistència en la realització de les activitats de la vida diària, i necessitin complementar l’atenció pròpia de l’entorn familiar.

Amb un informe professional previ també seran usuaris del centre de dia les persones de 55 anys o mes. Segon es recull al decret 86/2010 de 25 de juny a l’article 4 a).

Article 5.- Requisits

1.- Estar empadronat i residir al municipi d’Andratx, amb una antiguitat almenys de dos anys (en casos excepcionals es realitzarà una valoració pel tècnic per determinar la viabilitat de poder accedir a una plaça).

2.- Haver complert els 65 anys en el moment de la sol·licitud de plaça i disposar d'un suport social i familiar suficient que garanteixi l'adequada permanència al seu entorn habitual. O amb informe previ professional les persones de 55 anys o mes. ( decret 86/2010 de 25 de juny article 4 a)

3.- No poder ser atès suficientment per la seva família i necessitar atenció terapèutica, rehabilitadora o psicosocial.

4.-Tenir reduïda l'autonomia per a les activitats de la vida diària, sempre que la situació de dependència pugui ser atesa adequadament pel servei d'estades diürnes.

5.- No necessitar una assistència sanitària intensiva o presentar una dependència extrema.

6.- No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda en estat terminal que requereixi l'atenció imprescindible en un centre hospitalari.

7.- No estar afectat per trastorn psíquic greu ni psicòpates susceptibles d'alterar la normal convivència en el centre.

Article 6.- Procés de sol·licitud

a) Les sol·licituds del centre d'estades diürnes es recolliran al mateix centre o a l'àrea de serveis socials, i una vegada emplenada correctament s'entregaran al registre general de documents de l’Ajuntament.

b) L’atorgament del servei es realitzarà en base a l'informe tècnic/barem elaborat pels professionals del servei d'acord amb la capacitat del centre. En cas de llista d'espera s'accedirà segons la puntuació del barem i la data de sol·licitud d'ingrés al servei.

En el cas que es sol·liciti una estada temporal s’avaluarà en funció dels recursos i capacitat del centre.

CAPÍTOL 3

Article 7. Normes de funcionament de l’establiment

1.- L'establiment estarà obert 10 hores al dia, en un horari comprés entre les 8,00 i les 18,00 hores, de dilluns a divendres, no inclosos els festius.

2.- Les persones usuàries del centre de dia poden rebre visites dels seus familiars o amics. L'horari de visites que reben els usuaris serà des de les 15,30 hores fins a les 17,00 hores, respectant els horaris de menjars, les activitats terapèutiques i el descans habitual dels usuaris. Les visites fora d'aquest horari indicat hauran de ser justificades.

3.- Les visites comunicaran a la recepció de l’establiment el nom de la persona que desitgen visitar i s’identificaran amb el document nacional d’identitat o document similar.

4.- L’establiment de centre d'estades diürnes, és un centre obert, per la qual cosa les persones usuàries són lliures per entrar i sortir; no obstant això quan les persones usuàries hagin de sortir, sempre acompanyat del familiar responsable o amb l’autorització per escrit d’aquest, es realitzarà mitjançant prèvia comunicació al responsable del centre. Quan la persona usuària s’absenti de l’establiment haurà de comunicar tant la seva sortida com la tornada a la recepció. En el supòsit d’absència dins l’horari del dinar s’haurà de comunicar expressament.

5.-En cas d’absències voluntàries d’un dia o més s’hauran de comunicar a l’establiment amb una antelació de 48 hores.

6.-Com a norma general, les portes d’accés al centre es tancaran a les 18,00 hores.

7.- En el supòsit d’absència forçosa per malaltia o altra causa es comunicarà al centre d’estades diürnes el mateix dia a primera hora.

8.-Tant els treballadors, persones usuàries, com visites tindran cura de les instal·lacions del centre procurant que estigui net i ordenat en tot moment.

9.- Queda totalment prohibit el lliurament de regals o almoines de les persones usuàries als treballadors del centre, així com la donació de qualsevol tipus de bé.

10.- Al centre d’estades diürnes es seguiran unes normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat e higiene, tractant en tot moment amb el màxim respecte tant a les persones usuàries, com al personal del centre, evitant crits i baralles.

11.- El personal del centre estarà sempre a disposició de les persones usuàries, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible, per la qual cosa les persones usuàries hauran de seguir les indicacions del personal que en tot moment vetllaran pel seu benestar.

12.- Les diverses dependències de l’establiment, es destinaran als fins i usos concrets que tenen assignats, per la qual cosa s’evitarà realitzar fora dels llocs adequats activitats que no corresponguin.

13.- No es permeten els animals domèstics al centre d’estades diürnes, excepte en supòsits especials i amb prèvia autorització de la direcció.

14.- No es permet fumar dintre del centre de dia.

15.- Esta prohibit introduir o treure aliments del menjador.

16.- La persona usuària aportarà els objectes personals d’higiene (sabó, colònia, tovallola...), pertinents, i una muda de roba neta per si duran la seva estada fos necessari canviar-lo, medicació.

17.- La persona usuària seguirà dependent del centre de salut corresponent per a la seva atenció.

18.- El centre no es responsabilitza de les pertinences personals de les persones usuàries.

19.- Les persones usuàries atendran les indicacions del personal mèdic relatives a la medicació que han de prendre i seguiran les pautes del tractament que se’ls ha prescrit.

Article 8. Horaris de l’establiment

L’establiment estarà obert de 8.h a les 18 h, de dilluns a divendres, festius no inclosos.

El centre tindrà els horaris següents:

 

Berenar matí: és convenient que la persona usuària arribi berenada de casa seva, el Centre servirà un berenar lleuger a mitjan matí (fruita, iogurt...).

L'horari del berenar serà de 9 a 10 hores.

Dinar al migdia: se'ls donarà el dinar adaptat a la dieta recomanada segons les condicions de cada cas i la seva necessitat (baix en sal, triturat, ...).

L'horari del dinar serà de les 13 hores a les 14 hores.

Berenar horabaixa: de les 17 a les 17,30 hores.

Article 9. Suggeriments i reclamacions

Les persones usuàries que desitgin presentar suggeriments o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o dels serveis del centre de dia, les faran arribar a la direcció mitjançant els fulls de reclamació que tindran a la seva disposició en la recepció.

Es podrà realitzar qualsevol tipus de suggeriment, que comporti una millora de la qualitat de vida en el centre, mitjançant la bústia col·locada en la zona de recepció.

Article 10.- Admissions i baixes.

Ingrés al centre:

La persona usuària haurà d’aportar:

  • Sol·licitud específica del centre.
  • DNI
  • Targeta de la seguretat social.
  • Certificat mèdic del seu estat físic i psíquic en el moment de l’alta al centre.
  • Informe social.
  • 2 fotografies carnet.
  • Certificat d'empadronament i convivència.
  • Domiciliació bancària.

Per a l’ingrés s’establirà un període de prova de 15 dies.

L'accés d'alta al centre es formalitzarà mitjançant la signatura del contracte assistèncial.

La condició de persona usuària es perdrà per una de les causes següents:

  • Baixa voluntària: per renúncia voluntària que s’expressarà de forma expressa i inequívoca.
  • Per defunció.
  • Baixa forçosa (temporal o permanent): per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre i/o per qualsevol altra circumstància que reculli el reglament de règim interior, sempre que estigui ben documentada i acreditada, i es produeixi com a conseqüència d’una resolució recaiguda en un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.
  • Per variació de les condicions personals, físiques i/o psíquiques que l’impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.
  • Retràs en el pagament de dues mensualitats, previ avís del mateix, que es realitzarà mitjançant notificació de l'atorgament d'un termini de 15 dies per presentar les al·legacions que estimin pertinents.

En acabar de forma definitiva la seva estada al centre, se li farà la liquidació en funció del temps real que hi hagi estat, tenint en compte el següent:

  • Baixa voluntària: la persona usuària, ha de comunicar la baixa amb 15 dies d’antelació, en cas contrari se li podrà cobrar fins a un màxim de 15 dies addicionals del preu de l’estada com a compensació.
  • Baixa no voluntària: si no hi ha hagut preavís es podrà cobrar fins a un màxim de 15 dies addicionals d’estada, deduint-ne el cost d’alimentació.

L''Ajuntament podrà iniciar el procés de baixa forçosa de la persona usuària en cas d'incompliment reiterar de les normes de convivència. L'inici d'aquest procés serà la notificació a l'interessat, el qual disposarà de 15 dies per prestar les oportunes explicacions o al·legacions. Transcorregut aquest termini, si es resol baixa es notificarà a la persona usuària i serà efectiva al cinquè dia de la data de recepció de la notificació.

Article 11.- Causes de suspensió o cessament de la prestació del servei

1.- Seran causes de suspensió temporal del servei per part del centre, i que comportaran l’expulsió temporal per un temps no superior a un mes les següents:

  • L’alteració continuada de l’ordre i la manca de respecte cap a altres persones usuàries i treballadors.
  • El robatori de béns o objectes de qualsevol classe propietat del centre, del personal o de qualsevol persona.
  • No respectar les normes contingudes en aquest reglament.
  • L'incompliment en el pagament de tres mensualitats

La suspensió de la prestació del servei i per tant l’expulsió temporal de l’usuari del centre serà comunicada per escrit mitjançant notificacio de decret de Batlia, previ informe del tècnic del departament de Serveis Socials a l’usuari amb una antelació mínima d'una setmana. En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquesta es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats, i en cas contrari s’haurà de comunicar amb una antelació d'un mes.

2. Seran causes de cessament en la prestació del servei les següents:

  • L’agressió física o els maltractaments greus a altres usuaris o personal del servei.
  • L’incompliment en el pagament de tres mensualitats.
  • Per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre.
  • Variació de les condicions personals, físiques i/o psíquiques que l'impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al servei. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.
  • El tancament degudament autoritzat del servei de centre de dia.

La suspensió de la prestació del servei i per tant l’expulsió temporal de l’usuari del servei serà comunicada per escrit mitjançant notificació de decret de Batlia, previ informe del tècnic del departament de Serveis Socials a (l’usuari/familiar responsable/representant legal) amb una antelació mínima de (1 setmana). En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquesta es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats, i en cas contrari s’haurà de comunicar amb una antelació d'1 mes).

Les causes que comportin la suspensió temporal o definitiva del servei hauran d'estar ben documentades i acreditades.

Article 12.- Serveis i sistemes de cobrament del preu de serveis del centre

La persona usuària per ser beneficiària del servei d'assistència i estada al centre de dia, està obligada al pagament de la tarifa que en cada moment estigui establerta per l'Ajuntament.

Els preus actualitzats de la quota mensual i dels serveis complementaris estaran exposats en el tauler d’anuncis del centre.

El pagament del preu serà sempre previ a la prestació del servei i es realitzarà de la forma següent:

  • En el servei de caràcter regular es pagarà dins la primera setmana de cada mes mitjançant domiciliació bancària.
  • En el servei de caràcter eventual, si la durada és inferior a un mes, es pagarà la prestació del servei una vegada finalitzada mitjançant domiciliació bancària.

El centre prestarà un servei de menjador que inclourà:

Berenar : de les 9 a les 10 hores

Dinar : de les 13 a les 14 hores.

Berenar : de les 17 a les 17,30 hores.

Els menús vindran fitxats pel centre, i estaran aprovats pel metge, les persones usuàries que necessitin un menú especial ho sol·licitaran expressament i el personal sanitari els hi prescriurà.

 

CAPÍTOL 4

Article 13.- Mecanismes d’informació i participació democràtica

  • Es crearà una comissió formada per: President/Regidor de Serveis Socials, dos tècnics del centre, dues persones usuàries o familiars responsables dels usuaris on s’informarà de les decisions que afectin al centre.

(En el cas de què es presentin més de dos usuaris o familiars interessats, és dura a terme una votació entre ells).

  • La comissió es reunirà trimestralment i sempre que la convoqui el President/ Regidor o ho sol·liciti un terç dels seus membres.
  • De cada reunió que es dugui a terme, es redactarà una acta que s’exposarà al tauler d’anuncis durant 3 setmanes i es farà arribar una còpia de la mateixa als familiars responsables que ho demanin.
  • Les persones usuàries o familiars responsables podran fer arribar els suggeriments mitjançant una bústia i/o per registre municipal (SAC).
  • El personal qualificat informarà setmanalment, de forma escrita, als familiars responsables de les incidències amb la persona usuària.

CAPÍTOL 5

Article 14.- Carta de drets i obligacions

Drets de les persones usuàries:

Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin qualcuna de les parts que hi intervenen.

Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.

Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

Dret a la participació regulada en el títol IV de la llei. Serveis Socials

Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

Dret a suggerir i a fer reclamacions.

Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

L'Ajuntament d'Andratx facilita el dret de l'usuari a ser atès en català mitjançant el reglament per a l'ús de la llengua catalana a l'article 6.2 on diu que «’Ajuntament d’Andratx ha de tenir cura perquè els seus contractistes i proveïdors presentin la documentació en català i perquè, en la màxima mesura possible, facin ús del català en els béns i en els serveis que són objecte del contracte».

Deures de les persones usuàries dels serveis socials

Les persones usuàries del centre d'estades diürnes i, si n’és el cas, els seus representants legals, estaran obligades a facilitar la prestació del servei i, en especial, a:

  1. Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.
  2. Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.
  3. Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.
  4. Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels serveis socials.
  5. Contribuir al finançament del cost del servei quan es tingui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament a les ordenances municipals.
  6. Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.
  7. Complir el reglament de règim intern.
  8. Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.
  9. La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.


La qual cosa es fa públic pel seu general coneixement.

  

Andratx, 17 de novembre de 2014.

 

El Batle President.

Llorenç SUAU SIMÓ.