Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 20053
Acord de Ple 1.09.2014: aprovació RSAR de Son Servera
Versió PDF
Havent intentat per dues vegades la notificació de la certificació de l’acord adoptat per la sessió ordinària del Ple de la Corporació de data de 18 de setembre de 2014, en relació a la proposta d’aprovació definitiva del Reglament municipal de sanejament d’aigües residuals del municipi de Son Servera, el qual conté també l’informe emès per l’enginyer tècnic municipal i per la tècnica municipal de Medi Ambient en relació a l’escrit d’al·legacions presentat pel Sr. Jaime Nicolau Monserrat, en representació de la Comunidad de Regantes del EDAR de Son Servera.
De conformitat amb el que disposen els articles 58, 59, 60 i 61 de la de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú, es procedeix a la publicació de l’esmentat acord amb la seva part bastant:
Atès l’acord adoptat pel Ple de la Corporació, en sessió ordinària de dia 20 de març de 2014, d’aprovació inicial del Reglament municipal de sanejament d’aigües residuals, el qual fou publicat, per al coneixement general, al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43, de 29 de març de 2014.
Atès que l’exposició pública de l’acord ressenyat s’esgotà en data de 7 de maig de 2014.
Atesa l’al·legació presentada en termini, per Jaime Nicolau Monserrat, en representació de la Comunidad de Regantes del EDAR de Son Servera, amb registre municipal d’entrada núm. 3355, de 7 de maig de 2014.
Així mateix, atès l’informe emès per l’enginyer tècnic municipal per una banda, i per la tècnica municipal de Medi Ambient, per l’altra, de data de 24 de juliol de 2014., el qual diu, textualment:
“Informe sobre les al·legacions al reglament municipal de sanejament d’aigües residuals
En data 7 de maig de 2014 es va registrar d’entrada a l’Ajuntament de Son Servera amb núm. 3355 al·legacions del Sr. Jaime Nicolau Monserrat, en representació de la Comunitat de Regants de l’EDAR de Son Servera, al reglament municipal de sanejament d’aigües residuals.
En data 8 de maig de 2014 el batle, Antoni Servera Servera va disposar sol·licitar informe sobre les esmentades al·legacions a l’enginyer tècnic municipal i a la tècnica de medi ambient, els quals subscriuen el present informe.
Consideracions de cadascuna de les al·legacions presentades:
Incloure a l’expositiu que el destí de bona part de l’aigua vessada a la xarxa de sanejament, després del seu pas per la depuradora és l’ús de la mateixa pels regants que formen part de la Comunitat de regants.
Els tècnics que subscriuen consideren que es pot afegir una referència als usos posteriors de l’aigua de la següent manera: “I, amb l’objecte de procedir a la seva actualització i adaptació del servei a les noves circumstàncies, inclosa la reutilització de part de les aigües residuals per a usos agrícoles, es fa necessària l’aprovació d’una nova normativa més escaient. Per això,”
Afegir a l’article 28.b1) del reglament que les aigües residuals assimilables a domèstiques han de complir els paràmetres d’abocament previstos a l’article 32 del mateix reglament.
Els tècnics que subscriuen consideren que no es necessari afegir aquest aclariment ja què es sobreentén que tots els abocaments d’aigua a la xarxa de clavegueram municipal han de complir les limitacions que s’especifiquen a l’article 32 del reglament.
Afegir a l’article 29 que els contaminants admissibles són totes aquelles substàncies que no perjudiquin l’ús posterior de l’aigua regenerada i afegir una referència a l’agricultura en l’apartat de contaminants inadmissibles.
Els tècnics que subscriuen entenen que es pot afegir la referència indicada a les al·legacions a l’article 29.1 del reglament de la següent manera: “[...] i depuració d’aigües residuals dependents de l’entitat prestadora del servei ni perjudiquen la reutilització de les aigües residuals”.
Per altra banda, consider innecessari afegir una referència a l’agricultura en l’apartat de contaminants inadmissibles (article 29.3) ja que es pot entendre inclòs en el terme “medi ecològic”.
Establir a 500 mg/litre el límit màxim del vessament de clorurs i afegir un límit de 160 mg/litres per al sodi.
L’article 32 del reglament estableix un límit de 1.000 mg/litre de clorurs en les descàrregues d’abocaments d’aigües residuals. Aquesta és la mateixa limitació que estableix el pla hidrològic de les Illes Balears, aprovat pel Real Decret 684/2013 de 6 de setembre (BOE de 7/9/13).
Les dades que disposen els tècnics que subscriuen el present informe no resulten suficients per estimar positivament la reducció del límit màxim del vessament de clorurs a 500 mg/litres.
En relació a la limitació de l’abocament de clorurs, independentment de la possibilitat de reduir la concentració màxima tolerable a la descàrrega d’aigües residuals, consideram que, d’acord amb l’estudi d’HIDROMA (estudi hidrogeològic registrat d’entrada a l’Ajutament de Son Servera en data 13 de novembre de 2013 amb núm. 7809), per reduir la salinitat de les aigües residuals resulta necessari ampliar l’estudi esmentat i determinar i solucionar de forma concreta les causes de l’elevada concentració de clorurs a les aigües residuals. Les conclusions d’aquest estudi apunten com a possibles causes de la salinitat de l’aigua el vessament d’aigua salada o salobre a la xarxa que podria procedir de maquinaria d’hotels, piscines, centres spa, etc.
Quant a afegir un límit de 160 mg/litres, el Pla Hidrològic de les Illes no estableix cap limitació per al sodi. A més, el Real Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà estableix una limitació de 200 mg/litre per al sodi per a aigües potables, així doncs, la quantia que proposa el Sr. Jaime Nicolau Monserrat en representació de la Comunitat de Regants, fins i tot és inferior de la que es regula per a l’aigua potable.
Prohibir expressament el vessament de restes procedents de processos de separació com la descalcificació i l’osmosi, entre d’altres.
Els tècnics que subscriuen entenen que la limitació del vessament d’aquestes substàncies s’estableix a l’article 32 del reglament quan estableix una limitació de 1000 mg/litre de clorurs com a concentració màxima instantània de contaminants tolerables en les descàrregues d’aigües residuals.
Pujar l’import de les sancions establertes a l’article 59.
L’article 186.3 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix que a no ser que existeixi una previsió legal diferent en la llei sectorial aplicable, les multes per infraccions de les ordenances locals no poden excedir de les següents quanties: infraccions lleus fins a 750 €; greus fins a 1500 € i molt greus fins a 3000 €.
A l’article 60 afegir el terme medi ambient com a element a tenir en compte per a graduar la sanció a aplicar.
Els tècnics que subscriuen no veuen inconvenient en afegir el terme “i/o del medi ambient” a l’article 60 del reglament. La redacció completa seria la següent: “b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l’alteració causada i el grau d’afectació que aquesta infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones i del medi ambient”.
A l’article 62 afegir una protecció a la depuradora i a la xarxa de la comunitat de regants.
L’article 186.5 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix que els procediments sancionadors poden determinar, al seu cas, l’abast dels danys produïts i la obligació de reposició dels béns afectats per la conducta infractora.
L’article 62 del reglament estableix una indemnització pels danys i perjudicis causats en les instal·lacions municipals, obres annexes, o qualsevol altre bé del patrimoni municipal que hagi resultat afectat.
Els tècnics que subscriuen entenen que l’article 62 del reglament pretén protegir tot el sistema de sanejament d’aigües residuals, el qual es defineix a l’article 4 del reglament, que inclou l’estació depuradora d’aigües residuals. Quan a la xarxa de la comunitat de regants considera que, s’haurà de determinar si legalment queda inclosa dins el sistema de sanejament d’aigües residuals.
Els titulars d’usos no domèstics haurien de presentar anualment a l’Ajuntament tota la gestió que realitzen de la seva aigua, des de l’entrada a la mateixa fins el seu vessament, sigui quina sigui la seva procedència o l’ús que se li doni i on s’aboqui.
La disposició transitòria segona del reglament estableix que tots els titulars d’abocaments no domèstics han de remetre, en el termini de sis mesos, a l’Ajuntament, la sol·licitud d’autorització d’abocament amb la documentació justificativa.
Els tècnics que subscriuen consideren que no és necessari la presentació anual de tota aquesta documentació ja que el capítol I regula el control d’abocaments i, concretament, l’article 47 estableix que en cas d’abocament d’aigües industrials serà obligatori que la persona física o jurídica titular de la corresponent activitat acrediti anualment davant l’Ajuntament la correcta retirada dels residus amb el gestor autoritzat, l’evacuació dels quals no estigui permesa a la xarxa municipal. Així mateix, l’article 44 estableix que els resultats dels anàlisis hauran de ser remesos a l’Ajuntament i hauran d’estar sempre a disposició dels tècnics responsables de la inspecció i control dels abocaments pel seu examen, quan aquesta es produeixi.
Conclusió
D’acord amb les consideracions precedents, es proposa estimar parcialment les al·legacions presentades en data 7 de maig de 2014 pel Sr. Jaime Nicolau Monserrat, en representació de la Comunitat de Regants de l’EDAR de Son Servera, de la següent manera:
Estimar les següents al·legacions:
A l’expositiu, afegir una referència als usos posteriors de l’aigua de la següent manera: “I, amb l’objecte de procedir a la seva actualització i adaptació del servei a les noves circumstàncies, inclosa la reutilització de part de les aigües residuals per a usos agrícoles, es fa necessària l’aprovació d’una nova normativa més escaient. Per això,”
A l’article 29.1, afegir una referència als usos posteriors de l’aigua regenerada de la següent manera: “[...] i depuració d’aigües residuals dependents de l’entitat prestadora del servei ni perjudiquen la reutilització de les aigües residuals”.
A l’article 29.3, substituir el terme “medi ecològic” per “medi ambient”.
7. Afegir el terme i/o del medi ambient” a l’article 60 del reglament. La redacció completa seria la següent: “b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l’alteració causada i el grau d’afectació que aquesta infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones i del medi ambient”.
Desestimar les següents al·legacions:
Afegir a l’article 28.b1) del reglament que les aigües residuals assimilables a domèstiques han de complir els paràmetres d’abocament previstos a l’article 32 del mateix reglament.
Prohibir expressament el vessament de restes procedents de processos de separació com la descalcificació i l’osmosi, entre d’altres.
Pujar l’import de les sancions establertes a l’article 59.
Establir a 500 mg/litre el límit màxim del vessament de clorurs i afegir un límit de 160 mg/litres per al sodi.
9. Els titulars d’usos no domèstics haurien de presentar anualment a l’Ajuntament tota la gestió que realitzen de la seva aigua, des de l’entrada a la mateixa fins el seu vessament, sigui quina sigui la seva procedència o l’ús que se li doni i on s’aboqui.
En relació a l’al·legació núm. 8. els tècnics que subscriuen entenen que la protecció a la depuradora ja està inclosa i que s’haurà de determinar legalment si la xarxa de la comunitat de regants forma part o no del sistema de sanejament d’aigües residuals.
Son Servera, 24 de juliol de 2014
Tècnica de Medi Ambient Enginyer tècnic municipal”
I, amb l’objecte de procedir a la seva actualització i adaptació del servei a les noves circumstàncies, inclosa la reutilització de part de les aigües residuals per a usos agrícoles, es fa necessària l’aprovació d’una nova normativa més escaient.
Per això,
Propòs al Ple l’adoptació del següent
ACORD:
PRIMER.- Desestimar, d’acord amb a l’informe emès per l’enginyer tècnic municipal per una banda, i per la tècnica municipal de Medi Ambient, per l’altra, de data de 24 de juliol de 2014, les al·legacions següents:
2.Afegir a l’article 28.b1) del reglament que les aigües residuals assimilables a domèstiques han de complir els paràmetres d’abocament previstos a l’article 32 del mateix reglament.
4.Prohibir expressament el vessament de restes procedents de processos de separació com la descalcificació i l’osmosi, entre d’altres.
5.Pujar l’import de les sancions establertes a l’article 59.
6.Establir a 500 mg/litre el límit màxim del vessament de clorurs i afegir un límit de 160 mg/litres per al sodi.
9.Els titulars d’usos no domèstics haurien de presentar anualment a l’Ajuntament tota la gestió que realitzen de la seva aigua, des de l’entrada a la mateixa fins el seu vessament, sigui quina sigui la seva procedència o l’ús que se li doni i on s’aboqui.
8.En relació a l’al·legació núm. 8. els tècnics que subscriuen entenen que la protecció a la depuradora ja està inclosa i que s’haurà de determinar legalment si la xarxa de la comunitat de regants forma part o no del sistema de sanejament d’aigües residuals.
SEGON.- Estimar les al·legacions següents:
1.A l’expositiu, afegir una referència als usos posteriors de l’aigua de la següent manera: “I, amb l’objecte de procedir a la seva actualització i adaptació del servei a les noves circumstàncies, inclosa la reutilització de part de les aigües residuals per a usos agrícoles, es fa necessària l’aprovació d’una nova normativa més escaient..”
3.A l’article 29.1, afegir una referència als usos posteriors de l’aigua regenerada de la següent manera: “[...] i depuració d’aigües residuals dependents de l’entitat prestadora del servei ni perjudiquen la reutilització de les aigües residuals”.
A l’article 29.3, substituir el terme “medi ecològic” per “medi ambient”.
7.Afegir el terme i/o del medi ambient” a l’article 60 del reglament. La redacció completa seria la següent: “b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l’alteració causada i el grau d’afectació que aquesta infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones i del medi ambient”.
TERCER.- Aprovar definitivament el Reglament municipal del servei de sanejament d’aigües residuals del municipi de Son Servera, amb les estimacions ressenyades a l’informe emès per l’enginyer tècnic municipal per una banda, i per la tècnica municipal de Medi Ambient, per l’altra, de data de 24 de juliol de 2014, i recollides al punt Segon del present. El reglament ressenyat resta aprovat definitivament i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 131, de 27 de setembre de 2014.
Així mateix us notific que contra aquest acord que esgota la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
No obstant l’anterior, es pot exercitar, ni n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la llei 29/1998 de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la llei 4/1999 de 13 de gener, de modificació de la llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Son Servera, 11 de novembre de 2014
La secretària accidental
Catalina Magdalena Servera Gual