Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 19917
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al foment de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament per l'any 2014
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinari de 3 de novembre de 2014, adoptà els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del CIM per al foment de les cooperatives agràries de Menorca de primer grau de subministrament.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2014, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.4120.4890061 Ajuts per a les cooperatives agràries de subministrament |
40.000 € |
L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 10 dies naturals comptats a partir del dia següent d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) La instructora d’aquest expedient serà la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta.
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DEL COOPERATIVISME AGRARI DE MENORCA DE PRIMER GRAU DE SUBMINISTRAMENT PER A L’ANY 2014
1. OBJECTE
L'objecte d'aquest ajut de minimis és finançar l’activitat de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament que es desenvolupi des de dia 1 de gener a 30 de novembre de 2014.
L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és l’illa de Menorca.
2. FINALITAT
La finalitat d'aquest ajut de minimis és fomentar el cooperativisme dels agricultors i ramaders de Menorca.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES
Són objecte de subvenció les despeses generades en el desenvolupament de l'activitat ordinària de la cooperativa.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS I RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
2. Depenent de l'activitat econòmica de cada sol·licitant, hi resultarà d'aplicació la regulació continguda en el Reglament de minimis 1408/2013, aplicable al sector agrari, o la continguda en el Reglament de minimis 1407/2013, aplicable a tots els sectors, d'acord amb els requisits, els límits i les definicions que s'hi recullen. En particular, s'entén per “producte agrícola” els productes enumerats en l'annex I del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; no es consideren “transformació de productes agrícoles” les activitats que s'hagin de fer en l'explotació agrària necessàries per preparar un producte animal o vegetal per a la primera venda, i no es considera “comercialització de productes agrícoles” la primera venda per part d'un productor primari a intermediaris o transformadors ni la venda de productes pel productor primari a consumidors finals, tret que es dugui a terme en instal·lacions independents reservades a tal fi.
D'acord amb l'activitat econòmica de cada sol·licitant, en virtut de la naturalesa específica de l'ajut de minimis:
a) Estaran sotmesos als requisits i les exigències del Reglament 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:
- Els sol·licitants que operen en el sector de la producció primària de productes agrícoles.
- Els sol·licitants que operen tant en el sector de la producció primària com en el de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que no garanteixin, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats del sector primari no es beneficiaran dels ajuts de minimis que es puguin concedir en aplicació del Reglament 1407/2013 aplicable a tots els sectors.
L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiària no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2012, 2013 i 2014), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 15.000 €. Així mateix, s'ha de respectar el topall nacional que s'indica en l'annex de l'esmentat reglament.
b) Estaran sotmesos als requisits i les exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:
- Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles.
- Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que, així mateix, operen en algun dels sectors exclosos -com ara els que es dediquen a la producció primària de productes agrícoles-, sempre que garanteixin que les activitats dels sectors exclosos no es beneficien de les ajudes de mínimis concedides d'acord amb aquest reglament, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos.
L'aplicació d'aquest Reglament implica que l'entitat beneficiaria no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2012, 2013 i 2014), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 200.000 €.
3. Són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar la mateixa activitat subvencionada, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput total no superi el pressupost d'execució del projecte.
En l'atorgament de les ajudes s'hauran de respectar, així mateix, de forma sistemàtica, les exclusions i limitacions previstes en el marc de les disposicions comunitàries, com les regles sobre acumulació amb altres ajuts de minimis i amb ajuts estatals recollides en els esmentats reglaments de minimis aplicables.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Poden ser-ne beneficiàries les cooperatives agràries de primer grau, regulades en l’art. 120 i següents de la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears, amb activitat de subministrament de matèries primeres agrícoles i ramaderes desenvolupada durant l’any 2013 amb un mínim de facturació, per aquest concepte, d’1.000.000 € i que mantenguin la seva activitat durant l’any 2014.
Les cooperatives han d'estar inscrites en el Registre de cooperatives de les Illes Balears i desenvolupar principalment la seva activitat societària en el territori de l’illa de Menorca.
No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (Annex II)
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries davant l'Administració General de l'Estat, de les seves obligacions amb la Seguretat Social o de les seves obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca es verificarà d'ofici per la Tresoreria del Consell Insular)
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2012, 2013 i 2014), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € o 200.000 € (segons els sigui aplicable l'apartat a o b de la base 5.2, respectivament).
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases, que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca, a Maó; a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació de la cooperativa i estatuts socials, documents degudament inscrits en el Registre de cooperatives de les Illes Balears.
b) Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, hauran d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.
c) Còpia acarada del document d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant (NIF).
d) Acreditació de la representació i còpia del NIF del representant.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
g) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
i) Declaració en relació amb l'ajut de minimis (annex III).
Documentació específica
j) Certificat societari signat per les persones titulars de la Secretaria i la Presidència en què constin les dades següents relatives a l’any 2013 que resultin dels llibres i documents de la cooperativa:
-nombre de socis a 31 de desembre
-nombre d’empleats (mitjana anual)
El certificat ha d'acreditar, així mateix, que la cooperativa manté la seva activitat al llarg de 2014.
k) Memòria econòmica de l'any 2013.
-Declaració responsable relativa al Reglament comunitari de minimis aplicable (annex V)
l) Projecte i pressupost de despeses previstes (annex VI) o compte justificatiu de les despeses ja realitzades (d'acord amb la base 14a).
3. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).
En qualsevol cas, l'acreditació del compliment d'aquestes obligacions es pot substituir per una declaració responsable del representant legal de l'entitat sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c i g en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i a Sa Granja, o en els ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
8. SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS I QUANTIA DE LES AJUDES
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva si l’import global demanat entre tots els sol·licitants no supera el crèdit de la convocatòria. En aquest supòsit, les sol·licituds que compleixin els requisits de la convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació corresponent es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 100 % de l’ajut sol·licitat.
2. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva si l’import global sol·licitat supera el crèdit pressupostari. En aquest supòsit es tindran en compte els barems següents per al repartiment de l’ajut:
a) En relació amb el nombre d’associats
|
Segons nombre socis |
Puntuació |
|---|---|
|
0 - 50 |
1 |
|
51 - 100 |
2 |
|
101 - 150 |
3 |
|
151 - 200 |
4 |
|
201 - 250 |
5 |
|
251 - 300 |
6 |
|
301 - 350 |
7 |
|
351 - 400 |
8 |
|
401 - 450 |
9 |
|
a partir de 451 |
10 |
b) En relació amb el nombre d’empleats
|
Segons nombre empleats |
Puntuació |
|---|---|
|
1 |
1 |
|
2 |
2 |
|
3 |
3 |
|
4 |
4 |
|
5 |
5 |
|
6 |
6 |
|
7 |
7 |
|
8 |
8 |
|
9 |
9 |
|
a partir d'10 |
10 |
Es prorratejarà l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les sol·licituds presentades que compleixin els requisits, de forma proporcional a la puntuació obtinguda.
3. L’import individual màxim que podrà rebre cada beneficiari dependrà del Reglament de mínimis aplicable: si és el Reglament 1408/2013 serà de 15.000 €, i si és el Reglament 1407/2013 serà de 24.000 €; quanties que s'hauran de reduir en cada cas, si pertoca, per tal de no sobrepassar els llindars màxims en tres exercicis fiscals prevists als Reglaments ni el topall màxim nacional establert en l'annex del Reglament 1408/2013.
9. DESPESES SUBVENCIONABLES. PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE.
1. Són despeses subvencionables les estrictament necessàries per al desenvolupament de l'activitat ordinària de la cooperativa. A tall enunciatiu, són les següents:
-despeses de personal
-despeses de telèfon
-despeses de llum
-despeses de reparacions
-despeses de combustible
-despeses de relacions públiques
-depeses de publicitat
-despeses d'assessorament tècnic
-despeses de serveis professionals
- despeses d'assegurances
2. En qualsevol cas, no són subvencionables les inversions, les obres ni la compra d'equipaments o de qualsevol bé inventariable de naturalesa similar.
3. Tampoc són despeses subvencionables:
- Despeses que no compleixin els requisits esmentats a l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del l'activitat subvencionada i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-ho ni dur-ho a terme.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives, i les despeses de procediments judicials.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o altres de semblants.
4. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
- Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en el Text refós de la Llei de contractes del sector públic per al contracte menor, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, tret que per les seves especials característiques no hi hagi en el mercat un nombre d'entitats suficient que els realitzin, prestin o subministrin, o tret que la despesa s'hagués realitzat abans de la concessió de la subvenció.
L'elecció entre las ofertes presentades, que s'hauran d'aportar en la justificació o, en el seu cas, en la sol·licitud de subvenció, es farà seguint criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar l'elecció expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
- Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, en el seu cas, la part que se li imputa a la subvenció no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
- Vocals:
-José Luis Orfila Hernández, director d'Economia, Medi Ambient i Caça
-Helena Fonolleda Gòmez, cap de negociat de Sa Roqueta.
-José Maria Mir Orfila, tècnic del departament
-Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del departament
11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspon a un funcionari del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
Abans que la Comissió Avaluadora emeti el seu informe, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient ha d'emetre un informe en el qual s'acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior al sol·licitat es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de dos mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de notificar-la individualment a les persones interessades. S'haurà d'informar a l'entitat beneficiària de la quantia de l'ajuda de minimis concedida, del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al Reglament aplicat.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. MODIFICACIÓ DE L'AJUT SOL·LICITAT
1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants a l'ajut sol·licitat, és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca l'abans possible o, en tot cas, en el moment de la justificació.
2. No s'admetran modificacions substancials de l'ajut sol·licitat, és a dir, que alterin la naturalesa, finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.
13. JUSTIFICACIÓ I PAGAMENT DE LES AJUDES
1. El termini per justificar l'activitat objecte de la subvenció finalitzarà dia 9 de desembre de 2014.
Es preveu la possibilitat que es presenti la justificació juntament amb la sol·licitud de subvenció si les actuacions per les quals es sol·licita l'ajut ja s'han executat. (Annex I)
2. La justificació de la realització de l'activitat subvencionada, s'ha de fer de forma individual per a cada una de les actuacions subvencionades, i ha d'acreditar la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut. És la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet l'activitat subvencionada d'acord com la va sol·licitar inicialment o amb la introducció dels canvis que, prèviament, ha comunicat al Departament. S'ha de fer d'acord amb l'establert en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el següent contingut:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i altres aspectes que siguin rellevants. En cas que no s'hagi executat la totalitat del l'activitat subvencionada per causes alienes o de força major, la memòria ha d'exposar les causes i s'ha d'explicar la resta de l'activitat subvencionada realitzada.
b) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament. En cas que el pressupost s'atorgui d'acord a un pressupost estimat, s'indicaran les desviacions esdevingudes. (Annex IV amb caràcter orientatiu)
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i procedència.
d) Un exemplar, en el seu cas, de la publicitat escrita i gràfica relativa a l'activitat subvencionada, en la qual s'ha de fer constar el patrocini del Consell Insular de Menorca, en cas de les actuacions realitzades posteriorment a l'aprovació de la convocatòria.
e) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS).
f) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o que sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la realització de l'activitat i la justificació econòmica del projecte subvencionat.
3. Si la sol·licitud o la documentació presentades tene algun defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris.
Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
4. Si la despesa justificada per cada una de les activitats que són objecte de subvenció és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podran requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa i de pagament seleccionats.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb l'establert a l'article 31.3 b de l'RLGS, l'òrgan instructor li farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS.
14. ABONAMENT DELS AJUTS
1.Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2.No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant que el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries, davant la Seguretat Social i amb el CIM.
3.El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
15. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
1.Dur a terme l'activitat subvencionada en les mateixes condicions i amb les mateixes característiques que es va presentar.
2.Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
3.Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
4.Disposar de les autoritzacions administratives que siguin exigibles per a l’exercici de l’activitat subvencionada, si escau.
5.Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos ajudes per al mateix projecte.
6.Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes hauran de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la presentació de la sol·licitud.
7.Acreditar, d'acord amb l'establert en aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
8. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
9.Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
10.Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.
11.Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
12.Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altre material imprès s'haurà de fer constar, de manera expressa, el suport del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades (en cas d'actuacions que tenguin lloc després de la convocatòria) i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO.
13.Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en aquestes bases, incorre en alguna de les causes que consten en l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament o l'haurà de reintegrar.
D'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe en aquest. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació dels següents criteris de gradació:
a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases, per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b) En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retard.
c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 5% l'import de la subvenció correctament justificada.
d) Si el beneficiari no compleix amb l'obligació de manteniment d'1 any de l'activitat, se li podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se li va concedir la subvenció.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
8. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
9. L’obligació de reintegrament establerta en aquesta base és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
17. INFRACCIONS I SANCIONS
-El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
-L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
18. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
- Reglament UE núm. 1407/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
- Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUDES DE MINIMIS
ANNEX II: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO ESTAR SOTMÈS A CAP DE LES CIRCUMSTÀNCIES QUE DETERMINEN LA IMPOSSIBILITAT D'OBTENIR LA CONDICIÓ DE BENEFICIARI (consta en l'expedient)
ANNEX III: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE SOBRE AJUDES SOL·LICITADES O CONCEDIDES I SOBRE LA TOTALITAT DELS AJUTS PÚBLICS O D'ENS PRIVATS FINANÇATS AMB FONS PÚBLICS, REBUTS EN CONCEPTE DE MINIMIS (consta en l'expedient)
ANNEX IV: RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE PRIMER GRAU DE MENORCA DE SUBMINISTRAMENT 2014 (consta en l'expedient)
ANNEX V: DECLARACIÓ RESPONSABLE RELATIVA AL REGLAMENT COMUNITARI DE MINIMIS APLICABLE (consta en l'expedeint)
ANNEX VI: PRESSUPOST D'INGRESSOS I DESPESES (consta en l'expedient)
Maó, 7 de novembre de 2014
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón