Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA
Núm. 19618
Publicació del text del Reglament de les prestacions econòmiques de l'Ajuntament de Palma
Versió PDF
El ple de l'Ajuntament de Palma va aprovar definitivament, en sessió ordinària de 30 d'octubre de 2014, el Reglament de les prestacions econòmiques de l'Ajuntament de Palma.
A continuació, de conformitat amb aquest Acord plenari, es procedeix a publicar el text íntegre d'aquest Reglament.
Reglament de les prestacions econòmiques de l'Ajuntament de Palma
Preàmbul
L’Ajuntament de Palma contempla, en compliment de la Constitució Espanyola – articles 39 i següents -, de la llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis socials de les Illes Balears i del decret 56/2011 de 20 de maig pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2011-2014, l’atenció a persones i nuclis familiars en situació de vulnerabilitat social.
El conjunt d’ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l’objectiu, a mig i llarg termini, d’ incidir en la consecució de l’autonomia personal de les mateixes.
La majoria de les prestacions regulades al present reglament estan vinculades al pla de treball individual i familiar de la persona perceptora de la prestació per assolir, no únicament un ajut reactiu, sinó, també, la incidència en les causes originàries de la situació amb l’activació de la persona en principis de col·laboració, motivació o voluntarietat. El present reglament preveu l’element discrecional o facultatiu del personal tècnic de referència dels serveis socials comunitaris bàsics el qual, de forma fonamentada, pot proposar l’atorgament de prestacions tot i no concórrer la integritat de requisits per l’accés. El motiu no és altre que la necessitat de combinar l’exigència de regulació amb la de flexibilitat, atesa la complexitat de les situacions d’exclusió social.
Així mateix el present reglament dóna compliment als principis que, en funció de la llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, han de guiar l’actuació pública en matèria d’objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics, particularment en un àmbit tant sensible com és el de l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social.
Marc Legal
L’article 25 de la llei 7/85, Reguladora de les Bases del Règim Local atribueix la competència en matèria de serveis socials en els següents termes:
“e) Avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social”
L’article 26 de la mateixa llei obliga a prestar aquesta competència als ajuntaments majors de 20.000 habitants.
L’article 22 de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, dedica el capítol III als elements que componen el sistema públic de serveis socials, i al seu article 22 fa la diferència entre tres tipus de prestacions econòmiques:
La nostra llei de serveis socials també dedica l’article 25 a definir les prestacions econòmiques garantides que anomena prestacions bàsiques garantides. Aquestes són l’allotjament, l’alimentació i el vestit i calçat. El mateix article remet a la Cartera de Serveis com a instrument normatiu que desenvolupi aquest dret subjectiu.
El present reglament pretén desenvolupar i regular dins l’àmbit municipal les prestacions econòmiques d’urgència social.¡
Capítol 1. Disposicions generals
Article 1. L’objecte
L’objecte del present reglament és determinar les característiques, naturalesa i tipologia de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament de Palma, així com establir el procediment d’accés a les mateixes.
Article 2. Les prestacions
Tal com queda recollit a la llei 4/2009 de Serveis socials a les Illes Balears les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques.
Les prestacions tècniques són els serveis i les intervencions que duen a terme els equips professionals que s’adrecen a la prevenció, el diagnòstic, la valoració, la protecció, la promoció de l’autonomia, l’atenció i la inserció de les persones, les unitats de convivència i els grups en situació de necessitat social. L’aplicació de qualsevol tipus de prestació social ha d’anar acompanyada de l’aplicació de prestacions tècniques adaptades en cada cas.
Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.
Són prestacions tecnològiques les que per mitjà d’un producte atenen les necessitats socials de la persona i es poden associar amb altres prestacions. Tenen aquesta consideració les prestacions següents l’assistència tecnològica i la teleassistència domiciliària i les ajudes instrumentals destinades a mantenir o millorar l’autonomia personal o a afavorir la inserció social.
Segons l’article 5 del decret 56/2011 de 20 de maig pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials les prestacions del sistema de serveis socials poden ser garantides per a tothom o bé no garantides i ser atorgades segons la disponibilitat pressupostària.
Article 3. Finalitat i modalitats de prestació
3.1. Les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a finalitat pal·liar les necessitats següents:
a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:
b. Necessitats bàsiques d’alimentació i higiene:
c. Necessitats d’integració educativa:
d. Necessitats d’integració social:
e. Necessitats d’integració laboral:
f. Necessitats de suport a la infància en risc:
g. Altres:
Aquest llistat té caràcter modificable en funció de la detecció de noves necessitats o en funció de necessitat de redistribució pressupostària. Anualment s’elaborarà un document tècnic on es recolliran les necessitats a cobrir i les quantitats i s’aprovarà per resolució.
3.2 El conjunt de prestacions es classifica als efectes del present reglament com a:
a. Materials, és a dir, en espècie.
b. Dineràries
b.1 Pagament únic
S’entén com a prestacions de pagament únic de caràcter econòmic, les dirigides a cobrir puntualment les necessitats bàsiques d’aquelles persones i/o nuclis familiars que manquen de recursos econòmics suficients per fer front a despeses específiques necessaris per prevenir, evitar o pal·liar situacions d’exclusió social, essent sempre un recolzament a la intervenció social.
b.2 Pagament periòdic
S’entén com a prestacions de pagament periòdic les ajudes temporals de caràcter econòmic, dirigides a cobrir les necessitats d’integració laboral i de suport a la infància en risc.
Les prestacions dineràries es poden pagar directament a la persona beneficiària o bé al proveïdor del servei.
Article 4. Àmbit d’aplicació
El present reglament serà d’aplicabilitat a persones físiques i nuclis familiars empadronats al municipi de Palma.
Article 5. Naturalesa jurídica dels ajuts
5.1. Els ajuts contemplats al present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic. Principalment per manca de disponibilitat pressupostària, la direcció de l’Àrea pot limitar els ajuts i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons un barem a establir.
5.2. Els ajuts tenen un caràcter puntual i voluntari. Majoritàriament són a iniciativa de la persona interessada.
Article 6. Dotació pressupostària
6.1. L’Ajuntament consigna en una partida pressupostària les quanties destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.
6.2. Les esmentades partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’ens.
6.3. Les prestacions econòmiques vinculades no gaudiran de l’efecte de la consolidació de les mateixes en el pressupost municipal del següent exercici.
Article 7. Quantia de les prestacions
7.1. La quantia màxima que podrà atorgar-se com ajut econòmic és del valor d’1 IPREM anual (Indicador públic de renda d’efectes múltiples que es publica anualment a través de la llei de Pressuposts) per unitat familiar i any. Qualsevol situació extraordinària que superi aquesta quantia requerirà de l’aprovació explícita de la direcció tècnica de Benestar Social.
7.2. Anualment s’elaborarà un document tècnic de prestacions econòmiques que permetrà la fixació de màxims de les quanties per concepte i temps per a cada tipus d’ajuts, i s’aprovarà per resolució.
7.3. L’import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.
Capítol 2. Persones beneficiàries, accessibilitat i acreditació de la necessitat
Article 8. Persones beneficiàries, requisits i obligacions
8.1. Persones beneficiàries
Podran ser beneficiaris dels ajuts qualsevol persona o nucli familiar que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per al qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l’empitjorament de la situació.
Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula el present Reglament, el nucli constituït per dues persones amb vincle de parella i les persones amb parentesc fins el primer grau de consanguinitat en línia ascendent i descendent o adopció. També es considera nucli familiar aquell nucli amb parentiu en el qual existeix una situació de tutela.
8.2. Requisits
Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:
Algunes prestacions poden tenir establerts uns requisits específics modificables per part de la direcció de l’Àrea en funció de les necessitats i del pressupost.
8.3. Obligacions de les persones beneficiàries
A més de les establertes a l’article 38 del Reglament de Centres municipals de serveis socials, les següents:
Article 9. Criteris d’atorgament
9.1. L’atorgament de l’ajut se sustentarà en els requisits contemplats a l’apartat segon de l’article 8, sense perjudici que els professionals puguin proposar excepcions motivades de casos quan la situació així ho requereixi.
Segons el decret 56/2011 de 20 de maig d’aprovació de la Cartera bàsica de serveis socials l’atorgament de la prestació requerirà la valoració prèvia per part dels professionals.
Aquesta valoració ha de tenir en compte dues vessants:
a. Valoració econòmica
Per establir la situació econòmica de la persona o nucli familiar es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt del nucli familiar durant els 3 mesos anteriors a la data de sol·licitud.
Els ingressos els composen:
- Ingressos del treball per compte aliena
- Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia
- Prestacions socials
- Ingressos percebuts per infants
- Altres ingressos: arrendament d’habitacions, vivendes,...
Les despeses que es tendran en compte seran les següents:
- Aliments
- Habitatge
- Articles de vestir, calçat i higiene
- Subministrament d’aigua, electricitat i/o gas
- Salut
- Transports
- Altres
Pel càlcul dels rendiments del treball s’estarà a les següents regles:
En aquests casos i a efectes de corregir desajusts, podrà aplicar-se criteris de rendabilitat real i no únicament de caràcter tributari.
b. Valoració Social
Els professionals valoraran la situació de necessitat social de la persona o nucli familiar.
És tindrà en compte:
Els professionals tramitaran l’ajut i el cap de sector l’autoritzarà prèvia revisió tècnica de l’expedient i amb criteris d’equitat i control pressupostari.
9.2 La majoria de prestacions estan vinculades al pla de treball individual-familiar dels beneficiaris de l’ajut. No obstant, no tots els casos atesos des dels centres municipals de serveis socials necessiten l’elaboració d’un pla individualitzat, ja què es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel caràcter assistencial i de contenció que els cal. Al igual que quan es tracta de prestacions de dret subjectiu.
9.3. D’acord amb l’article 6 del present reglament l’atorgament de les prestacions restarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.
9.4. Les prestacions concedides no podran ser invocades pel beneficiari com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.
9.5. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica contribueixi a la resolució o millora de la situació carencial.
9.6. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.
9.7. En el supòsit que varies persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència (dos o més persones/nuclis familiars que conviuen a un mateix habitatge) concorrin per fer front a la mateixa despesa, només podrà concedir-se a una d’elles, promovent l’acord entre les parts interessades.
Article 10. Documentació que acredita la situació de necessitat
La documentació general a aportar és la següent:
La fotocòpia de la documentació acreditativa serà incorporada físicament a l’expedient de la persona o nucli familiar.
La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.
En cap cas es reclamarà documentació que ja consti actualitzada a l’expedient de la persona sol·licitant o del nucli familiar, ni aquella que es pugui aconseguir d’ofici a altres serveis municipals o altres administracions segons l’article 6.2, lletra b de la llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.
Capítol 3. El procediment de concessió
Article 11. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor
11.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és el regidor/a de Benestar Social.
11.2. La competència de dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades són la unitat administrativa i els serveis socials comunitaris de l’Ajuntament de Palma.
Article 12. Procediment per a la gestió de la prestació
L’accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i diagnòstic dels professionals. A tal efecte per conèixer la situació social es portaran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques.
El procediment s’iniciarà a instància dels professionals del centre municipal de serveis socials corresponent, un cop acordat el pla de feina amb la persona/nucli familiar beneficiària i acreditant-ho amb la signatura de l ‘acord-contracte de treball i de la signatura de la declaració jurada. Aquesta va lligada a l’acord-contracte tenint la mateixa vigència.
L’inici del tràmit dels ajuts implica l’acceptació per part de la persona beneficiària de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.
Article 13. Pagament de les ajudes
Les ajudes econòmiques es tramitaran preferentment via transferència bancària. El pagament per taló s’emprarà en aquells casos en què no sigui possible fer-ho per transferència i la persona beneficiària sigui una persona física. El pagament a persones jurídiques sempre s’efectuarà via decret i transferència bancària.
Quan la modalitat de pagament és via taló bancari la persona beneficiària haurà de signar un full de rebut, on hi figura la quantitat i el concepte de l’ajuda.
Article 14. Comprovació de l’ús de l’ajuda
Els professionals de referència comprovaran l’adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. Aquesta comprovació serà incorporada a l’expedient de la persona o nucli familiar beneficiari de l’ajuda.
La no destinació de l’ajuda al fi corresponent és motiu de falta greu.
Article 15. Justificació de la despesa
La justificació de la despesa s’acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, o mitjançant altres documents de valor probatori equivalent.
La justificació s’haurà d’efectuar un cop haver fet ús de l’ajuda i en tot cas en el termini màxim de 3 mesos següents a la data de concessió. La manca de justificació o la justificació incorrecta de l’ajuda rebuda pot ser motiu de sanció.
Capítol 4. Denegació, anul·lació i infraccions
Article 16. Procediment de denegació, modificació i anul·lació
Aquests procediments podran iniciar-se d’ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es comunicaran a la persona beneficiària les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències que se’n deriven.
16.1. Denegació
Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:
Atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de l’equip de professionals, es pot estimar la denegació per altres situacions sempre de forma motivada. En quedarà constància escrita a l’expedient.
16.2. Modificació
Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l’ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació a proposta de la pròpia persona interessada o del professional. En les beques d’infància en risc (menjador escolar i escoleta infantil), la modificació d’alguna de les circumstàncies implica la baixa administrativa i l’alta d’una nova beca.
16.3. Anul·lació
Procedirà l’anul·lació de les prestacions per alguna de las següents causes:
Article 17. Infraccions i sancions
Amb caràcter previ a l’imposició de qualsevol sanció, serà necessari el ple acompliment i garantia per part de l’Ajuntament del tràmit d’audiència de l’interessat als efectes de formular les al·legacions i aportació de la documentació que estimi pertinent.
17.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries incloses en el pla de treball o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d’obrar. Tindrà lloc l’exempció de responsabilitat en relació als actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en el present reglament en aquells supòsits en què concorri força major.
17.3. Aquestes infraccions es consideren greus, seguint l’establert en el Reglament de centres municipals de serveis socials. Les infraccions anteriorment enumerades podran suposar la imposició d’una de les següents sancions:
En tot cas , les sancions abans esmentades no seran acumulatives.
Es crearà una comissió integrada pel professional referent, el cap de sector, l’equip de cas i dos professionals del centre per determinar la durada del tancament de l’expedient.
L’acta de la comissió servirà per informar a les persones usuàries i es guardarà l’original a l’expedient. El cap de sector i el professional en donaran coneixement a la persona usuària convocant una entrevista per a tal fi.
Article 18. Règim d’incompatibilitats
Amb caràcter general les ajudes previstes en el present reglament són compatibles amb qualsevol altre de les concedides per altres administracions, tenint, en tot cas, el caràcter de complementari d’aquestes.
En el supòsit d’existir qualsevol causa d’incompatibilitat en el moment de valoració i abans de proposta de concessió de ajuda, s’informarà a la persona beneficiària per part de l’Ajuntament.
Article 19. Règim fiscal i Dret supletori
19.1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.
19.2. Tot allò no previst en aquest reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d’aplicació.
Article 20.Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides
Amb l’obertura de l’expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal fi.
Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la llei 15/1999, de 13 de desembre de Protecció de dades.
Disposició addicional
Totes les denominacions que en aquest reglament apareixen en masculí s’han d’entendre referides també al femení.
Disposició final primera
Aquest reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorreguts els terminis establerts en l’article 70.2 i 65.2 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Disposició final segona
Totes les estadístiques inclouran sistemàticament la variable sexe i es tindrà en compte a l’hora de la recollida de la informació com en els informes que es publiquin.
DECLARACIÓ JURADA
Nom i cognoms:___________________________________________________________
DNI/NIE____________________________________ _____________________________
Adreça:__________________________________________________________________
Població: ________________________________ Codi postal:______________________
DECLARO:
Que no he rebut ajudes pel mateix destí d’altre organisme, públic o privat. En cas contrari, hauré d’indicar les que hagi sol·licitat i l’import de les rebudes.
Que em comprometo a justificar les ajudes concedides per aquest Ajuntament.
Que no posseeixo bens mobles o immobles, diferents de l’habitatge habitual, sobre els que es tingui un dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seves característiques, valoració, possibilitat d’explotació o venta, indiqui l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual sol·licito l’ajut.
Que autoritzo expressament a l’Ajuntament de Palma per recavar qualsevol tipus d’informació que pugui obrar en el seu poder o sol·licitar-la a altres administracions I em comprometo a comunicar-li qualsevol modificació que es produeixi en la meva situació econòmica personal.
Que estic informat de les obligacions establertes al Reglament municipal com a perceptor d’aquesta ajuda i que figuren al revers d’aquest full.
Palma,_____d______________________ de ______
(signatura)
Obligacions de les persones beneficiàries:
Palma de Mallorca, 5 de noviembre de 2014
La jefa de servicio de Bienestar Social e Igualdad, en funciones
Silvia Gordiola Llabrés