Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA
Núm. 19630
Resolució de l'Autoritat de Gestió del PDR de les Illes Balears per la cual s'aprova la convocatòria extraordinària pel foment de la qualitat de vida i diversificació econòmica a través del mètode Leader en el marc del PDR de les illes Balears per l'any 2014, presentada pel Grup d'acció Local de Menorca, Associació Leader Illa de Menorca
Versió PDF
CONVOCATÒRIA D’AJUTS LEADER 2014
Associació Leader Illa de Menorca.
Menorca, com altres zones rurals de la Unió Europea, es troba davant d’alguns desafiaments, com la pèrdua d’actius, que debiliten el seu teixit social i poden posar en perill el seu futur. El programa LEADER, gràcies a la seva concepció integrada i participativa, és l’instrument idoni per donar solució a alguns d’aquests problemes.
D’altra banda, no es pot oblidar que el paisatge rural de l’illa constitueix, sense cap dubte, un dels seus principals recursos. Cal destacar que aquest paisatge és resultat d’una cultura i d’uns mètodes seculars d’aprofitament de la terra, que integra perfectament zones de conreu amb vegetació natural i els diferents monuments arqueològics i elements etnològics repartits per aquest territori. La constatació pràctica d’una filosofia tan àmpliament divulgada com difícil de portar a la pràctica és un dels principals valors de Menorca i, per aquest motiu, l’illa fou declarada per la UNESCO reserva de biosfera l’any 1993.
Les consideracions anteriors han aconsellat que la convocatòria d’ajudes LEADER se centri en la millora en la qualitat de vida les zones rurals i la diversificació de l’economia en el marc de la reserva de biosfera i de l’entorn territorial en el qual es desenvolupa l’activitat econòmica i social.
La implementació d’un programa LEADER permetrà així avançar en el desenvolupament d’un model d’equilibri intersectorial i en la conservació dels recursos naturals i paisatgístics.
Aquesta finalitat es podria reduir tan sols a intentar assolir un equilibri entre les activitats productives que generin ocupació i riquesa i la preservació de l’entorn natural i cultural. Açò no obstant, es pretén anar més enllà. En concret, es tracta de fer compatible, per un costat, la necessitat de mantenir un nucli de població rural acceptable, que conservi els seus trets culturals, socials i econòmics; i per l’altre, consolidar o desenvolupar un conjunt d’activitats que contribueixin a la preservació i la gestió adequada i sostenible del medi ambient.
Per aconseguir aquest objectiu s’aplicarà la metodologia LEADER, que es basa en la mobilització dels agents locals perquè es responsabilitzin del seu propi desenvolupament. És un enfocament territorial, integrat i participatiu i amb capacitat demostrativa que concedeix una particular importància al caràcter innovador i pilot dels projectes.
Es tracta de donar suport a iniciatives originals de desenvolupament rural de petita escala que tenguin un caràcter pilot i puguin servir d’exemple de pràctiques correctes en àmbits tan diversos com:
En aquest sentit, per aquesta convocatòria extraordinària del 2014, l’Associació Leader Illa de Menorca vol fer especial menció a la importància que se li donarà als projectes productius, de ràpida execució, que tenguin una incidència sobre l’ocupació de la zona i generin nous llocs de treball.
Segons l’exposat anteriorment, el Consell Rector de l’Associació Leader Illa de Menorca RESOL: Aprovar la convocatòria que regula les condicions que hauran de complir els projectes presentats a la convocatòria LEADER per poder accedir als ajuts públics, segons les bases que es transcriuen a continuació:
BASES PER ALS AJUTS EUROPEUS LEADER A L’ILLA DE MENORCA
Primer
Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació
1.L’Associació Leader Illa de Menorca aprova la convocatòria de subvencions corresponent al període de programació 2007-2013, per al foment de la qualitat de vida i la diversificació econòmica a través del mètode Leader, d’acord amb el que estableix el text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
2.L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la zona elegible del Programa de Desenvolupament Local Leader 2007-2013. Aquest àmbit està integrat pels municipis següents: Alaior, es Mercadal, es Migjorn, Ferreries, Ciutadella, es Castell, Sant Lluís i Maó (tot el terme municipal excepte el nucli urbà de la ciutat de Maó).
Segon
Import màxim, finançament i termini de presentació de sol·licituds
Per la convocatòria extraordinària del 2014 es destina un import màxim de 391.174,57 € així com es reflexa a continuació.
L'Associació Leader Illa de Menorca compta amb el crèdit necessari per fer front a la convocatòria amb la següent distribució orientativa per mesures.
Mesura 311. Activitats no agràries 10.000,00 €
Mesura 312. Ajuda creació i desenvolupament. microempreses 20.000,00 €
Mesura 321. Serveis bàsics per a l’economia i la població rural 336.174,57 €
Mesura 323. Conservació i millora del Patrimoni Rural 20.000,00 €
Mesura 331. Formació i informació 5.000,00 €
Les dotacions previstes en aquest quadre indicatiu podran ser modificades pel Consell Rector de l’Associació per tal d’aprovar el major nombre de sol·licituds; així si una vegada ateses totes les sol·licituds a una mesura, existeix un romanent de pressupost, aquest romanent podrà ser dedicat a una altra mesura per tal d’afavorir la utilització de la totalitat dels recursos disponibles.
El pressupost d'aquesta convocatòria podrà ser ampliat si es produeixen romanents de convocatòries anteriors o si les administracions cofinançadores incrementen les seves aportacions al eix 3 del PDRIB, per a ser gestionades pel grup Leader de Menorca.
Les ajudes esmentades seran cofinançades pels fons europeus FEADER en un 47,18%, per l’Administració General de l’Estat en un 33,64%, i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en un 19,18%. Aquests percentatges de cofinançament es mantindran a nivell de mesura.
Per l’actual convocatòria extraordinària del 2014 el termini màxim de presentació de sol·licituds d’ajuda començarà el dia següent a la data de publicació d’aquestes bases al BOIB i finalitzarà als 21 dies naturals.
Tercer
Beneficiaris finals de les ajudes. Obligacions
Els beneficiaris finals hauran de complir (en la data de l’endemà del tancament de la convocatòria d’ajudes) amb tots i cadascun dels requisits previstos per ser beneficiaris de les ajudes, tal com consta en l’article 10 del text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, així com en els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i al punt 3.4.1. del Manual de Procediment LEADER (disponible a la web www.leadermenorca.org).
Podran obtenir la condició de beneficiari final i sol·licitar ajudes per a la realització de projectes els titulars que es proposin desenvolupar l’activitat subvencionable i compleixin aquests requisits durant un any comptador des del dia següent al tancament de la convocatòria d’ajudes:
a) Les persones físiques que hagin d’exercir l’activitat que va fomentar l’atorgament o que estiguin en la situació que en legitimi la concessió. (Llei gral. de subv. 38/2003. No estar incurs en alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l'article 13.)
b) Societats mercantils, societats agràries de transformació, cooperatives, societats laborals i qualsevol altra entitat, associativa o societària, amb personalitat jurídica recollida en la legislació vigent.
c) Comunitats de béns o altres entitats de tipus comunal que, encara que no tenguin personalitat jurídica, puguin dur a terme les inversions o activitats que motiven la concessió de la subvenció. En aquests casos, els integrants de l’entitat nomenaran un representant o apoderat únic i, en document que s’incorporarà a l’expedient, manifestaran les seves respectives participacions en la cosa comuna i assumiran la seva responsabilitat solidària en les obligacions derivades de l’expedient.
d) Associacions o fundacions de caràcter preferentment local que no tenguin fins lucratius en els termes prevists en la Llei 49/2002, de 23 desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge.
e) Les entitats locals i el Consell Insular de Menorca.
Els titulars dels projectes hauran de complir tots i cadascun dels següents requisits i obligacions per obtenir la condició de perceptor final:
a)Estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social en el moment de fer la sol·licitud, en el moment de dictar resolució de l’ajuda i en el moment del pagament de l’ajuda; a més de no haver estat sancionat o condemnat per solució administrativa o sentència judicial per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tracte desigual per raó de sexe (d’acord amb l’article 27 de la Llei 12/2006, del 20 de setembre).
b)Executar el projecte a la zona d'aplicació del Programa de Desenvolupament Local de Menorca o relacionada directament amb aquest en termes de desenvolupament. Executar el projecte aprovat en el lloc previst en l'expedient, tret que el grup autoritzi, a petició raonada del promotor, un canvi d'ubicació, en tot cas dintre del territori d'actuació del grup i amb l'adequació del projecte en allò que resulti necessari.
No obstant, quan la zona d'actuació es beneficia total o parcialment d'una operació realitzada fora de la mateixa, aquesta podrà ser admesa sempre i quan compleixi amb lo establert a l'article 12.2 del Reial Decret 1852/2009, de 4 de desembre: "territorialitat de les despeses".
Els beneficiaris finals també hauran de complir les següents obligacions:
Quart.
Actuacions subvencionables. Mesures
Amb caràcter general, seran d'aplicació totes les condicions contingudes en:
Es consideraran despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l'activitat subvencionada segons marca l'estratègia del programa de desenvolupament local de l'Associació Leader Illa de Menorca i, realitzant-se en el termini establert, estiguin especificades segons:
S'haurà de complir amb la limitació establerta en el reglament CE 1998/2006 de la comissió de 15 de desembre de 2006 relatiu a l'aplicació dels articles 87 i 88 del tractat a les ajudes de minimis.
No podran ser objecte de subvenció les activitats ja realitzades abans de la data de presentació de la sol·licitud de subvenció, o de la data de l’acta de no inici.
Amb carcter general, no seran subvencionables:
* Honoraris de tècnics, redacció de projectes, estudis de viabilitat, estudis de rendibilitat, de mercat, de sòls, i altres. Adquisició de patents i llicències. (fins 18 mesos abans de la sol·licitud).
* Provisió de materials de construcció i pagaments a compte per adquisició de maquinaria (fins 12 mesos abans de la sol·licitud).
MESURA 3.1.1.: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES
Regulada en els articles 52 i 53 del Reg. 1698/2005 i art. 35 del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals
Petites i mitjanes empreses o persones titulars de l’explotació agrària (mínim amb 1 ATP) i familiars de primer i segon grau.
Els requisits per a ser beneficiaris s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats auxiliables
Tindran cabuda en aquesta mesura tres tipus d'accions: les de creació, les d'ampliació o les de modernització d'empreses vinculades a membres de l'explotació agrària que tenguin una activitat de diversificació cap a activitats no agràries, i contribueixin a consolidar l'activitat agrària de l'explotació.
Són activitats auxiliables, entre d’altres, les següents:
Inversions i despeses subvencionables
Es consideren despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l'activitat subvencionada i realitzant-se en el termini establert s'incloguin en la relació següent:
a) La construcció o millora d'immobles que estiguin afectes al fi per al qual se subvenciona l'actuació, senyalització d’itineraris, millora d’elements de les finques, entre d’altres.
b) La compra de maquinària i equips, inclosos programes informàtics.
c) Costos generals lligats a les despeses esmentades, com ara arquitectes, enginyers i honoraris de consulta, estudis de viabilitat, l'adquisició de drets de patents i permisos fins a un màxim del 12 % del cost d’inversió.
No són subvencionables les inversions descrites en el Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, com per exemple les inversions de reposició o mera substitució d'equips i maquinària.
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d'inversió.
MESURA 3.1.2: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES
Regulada en els articles 52 i 54 del Reg. 1698/2005 i a l'Annex II del Regl.1974/2006.
Beneficiaris finals
Microempreses i autoempreses prioritàriament de subsectors minoritaris o inexistents en el territori, especialment les àrees de producció, transformació i comercialització de productes locals agraris i mediambientals (gestió de residus, instal·lacions d'energies renovables...) i serveis a la població. Entenent per microempresa aquella de menys de 10 treballadors i amb un volum anual de negoci o balanç general anual no superior als 2.000.000€ segons consta a la recomanació 2003/361/CE de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
En el cas d’empreses de nova creació hauran d’acreditar la seva condició abans de la certificació final i mantenir els requisits per l’obtenció de l’ajuda, durant al menys un any amb posterioritat a la decisió de concessió de l’ajuda.
Els requisits per a ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Les activitats auxiliables han de pertànyer a subsectors considerats minoritaris i estratègics al Programa de Desenvolupament Local Leader. Aquests subsectors pertanyen, entre altres a:
Inversions i despeses subvencionables
Les inversions aniran destinades a la creació de noves empreses, l'ampliació (augment de la producció) o modernització (millora de la productivitat i del rendiment global) d'empreses existents, de les seves instal·lacions, processos productius, transformació i/o de comercialització.
Es podran considerar les inversions o despeses que es relacionin amb la naturalesa del projecte i s'incloguin en la relació següent:
1) Construcció o millora dels béns immobles.
2) Equipaments, adquisició i/o arrendament-adquisició de maquinària, utillatge i equips, inclosos els suports lògics d’ordinador, fins el valor de mercat del producte.
3) Despeses generals. Projectes, direcció d’obra, costos generals relacionats amb la inversió, com honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències. Aquestes despeses generals seran elegibles fins a un 12% de la despesa elegible.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d'inversions.
Per considerar subvencionable l’activitat o projecte, aquest ha de ser coherent amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013. Es prioritzaran els projectes en funció de tres criteris:
MESURA 3.2.1: SERVEIS BÀSICS PER A L'ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL
Regulada en l’art. 52 i 56 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Petites i mitjanes empreses del sector primari, secundari, administracions públiques locals, l’Associació Leader illa de Menorca, entitats o persones.
Les entitats sense ànim de lucre hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Els requisits per a ser beneficiaris s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats auxiliables
Inversions en infraestructura, equipament i/o projectes demostratius pilot que contribueixin a millorar els serveis a la població i l'economia són objecte de la present mesura. També empreses que ofereixin serveis a la població i les empreses que puguin considerar-se estratègiques.
Les ajudes cobriran la implantació de serveis bàsics, incloses les activitats culturals i d'esplai, per a una o diverses poblacions rurals, i les corresponents infraestructures a petita escala igualment relacionades amb l'economia i la població rural. Entre altres, seran auxiliables:
Inversions i despeses subvencionables
Seran inversions i despeses elegibles les següents:
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d'inversions.
MESURA 3.2.3: CONSERVACIÓ I MILLORA DEL PATRIMONI RURAL
Regulada en els articles 52 i 57 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Entitats sense ànim de lucre públiques o privades (associacions, ONG, administracions públiques locals, empreses públiques...), explotacions agràries, petites i mitjanes empreses, l’Associació Leader illa de Menorca, entitats locals o persones. També altres persones, físiques o jurídiques, que disposin de béns patrimonials dignes de conservació.
Les entitats sense ànim de lucre hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Els requisits per a ser beneficiaris s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats i projectes auxiliables:
Els projectes tindran objectius coherents amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals definides al Programa de Desenvolupament Local.
Queden excloses d’aquesta mesura les actuacions vinculades a infraestructures d’oci general, a càrrec de la mesura 321.
Inversions i despeses subvencionables
a) Les inversions relacionades amb el manteniment, la restauració i la millora del patrimoni natural o cultural, així com el desenvolupament de paratges d'alt valor natural, incloent les despeses relacionades relatives a honoraris de tècnics i consultors, adquisició de drets i llicències. Quedaran excloses d'aquesta mesura les actuacions vinculades a infraestructures d'oci general (a càrrec de la mesura 3.2.1. Serveis Bàsics per a la població).
b) Els estudis i assistències tècniques i inversions relatives al manteniment, la restauració i la millora del patrimoni cultural o natural de poblacions i el paisatge rural. També estudis per millorar el coneixement dels recursos del patrimoni o per dissenyar i portar a terme actuacions de recuperació i de valoració social i econòmica del patrimoni.
Aquests estudis hauran de guardar obligatòriament relació amb accions concretes a desenvolupar en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears i en el Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
c) La preparació de plans de gestió de les zones Natura 2000.
d) Accions de conscienciació i sensibilització cultural i ambiental destinades a la integració de la conservació del patrimoni cultural i natural com a element transversal en la resta de sectors de l'activitat del medi rural.
e) Despeses generals tals com honoraris d’arquitectes ,enginyers i consultors estudis de viabilitat, estudis de mercat, adquisició de patents i llicències. Les despeses generals seran elegibles fins a un 12% de la despesa elegible.
Els projectes que no responguin a aquesta relació es consideraran no elegibles a pesar que la seva temàtica estigui relacionada amb el desenvolupament rural en qualsevol de les seves possibles accepcions. Els projectes justificaran la seva pertinència en el context insular.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d'inversions.
MESURA 3.3.1: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L'EIX 3
Regulada en els articles 52 i 58 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Poden ser titulars dels projectes els agents econòmics que desenvolupin les seves activitats en els àmbits inclosos a tot l'eix 3, tal com queda definit en el Programa de Desenvolupament Local Leader Menorca 2007-2013, especialment entitats que treballen amb col·lectius amb risc d’exclusió social.
També l’Associació Leader illa de Menorca, petites i mitjanes empreses, entitats o persones, promotors de projectes Leader, especialment dones, joves i col·lectius de discapacitats o col·lectius amb risc d’exclusió, les administracions públiques i les entitats sense ànim de lucre, aquestes hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Els requisits per a ser beneficiaris s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats i projectes auxiliables
Les accions d'aquesta mesura cobriran els àmbits d'actuació dels potencials beneficiaris o agents participants en l'eix 3 en el marc de les següents mesures aplicades amb el mètode Leader:
Diversificació cap a activitats no agràries (mesura 3.1.1)
Creació i desenvolupament de microempreses (mesura 3.1.2)
Conservació del patrimoni rural (mesura 3.2.3)
Les actuacions no son territorialitzables ja que les accions de formació i informació les podran rebre persones, siguin o no de la zona Leader.
Les activitats facilitaran l'accés dels sectors econòmics minoritaris a formació i informació de qualitat, animaran l'estructuració de col·lectius entorn d'aspectes d'interès per al desenvolupament previst per a Menorca (petites produccions locals...) i/o contribuiran a l'extensió de l'ús de les TIC en el conjunt de la població.
Inclouran, entre d'altres, actuacions referents a:
Inversions i despeses subvencionables
S’hi inclouen entre d’altres les actuacions següents:
- Organització i impartició de cursos
- Participació en programes de formació especialitzats, amb excepció dels que formen part dels sistemes educatius reglats. (Reglament 1698/2005).
- Visites tècniques i intercanvis.
- Estades en empreses o operadors, amb programa d'aprenentatge definit.
- Sessions d'informació.
- Organització i impartició de Tallers.
- Edició de manuals i material informatiu específics per a les condicions del territori i/o de l'objecte de l'activitat.
Es consideren les despeses elegibles següents:
No seran susceptibles d'ajuda a inversions, l'adquisició de material i equips no fungibles en la mateixa activitat, amortització, protocol, donacions ni regals (Reial Decret 1852/2009; Reglament CE 1698/2005).
Es podran subvencionar actuacions que, no estant incloses entre les relacionades anteriorment, contribueixen a la consecució dels objectius d’aquesta mesura i contribueixen al desenvolupament de les zones rurals pel seu caràcter innovador.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1.- Intensitat de les ajudes:
La intensitat d’ajuda màxima que podrà rebre un projecte, en el cas d’aconseguir la màxima puntuació a tots els criteris de baremació i en el cas de prou disponibilitat pressupostària, serà la següent, sempre que no se superin les intensitats d’ajuda màximes establertes per la legislació vigent:
2.- Activitats no agràries
Percentatge públic màxim 40 %
Inversió mínima a realitzar 10.000€
Ajuda màxima per expedient 10.000€
3.- Creació i desenvolupament microempreses
Percentatge públic màxim 40 %
Inversió mínima a realitzar 10.000€
Ajuda màxima per expedient 20.000€
3.2.1 Serveis bàsics per a l'economia i població rural
Percentatge públic màxim 90 %
Inversió mínima a realitzar 10.000€
Ajuda màxima per expedient 80.000€
3.2.3 Conservació del patrimoni rural
Percentatge públic màxim 90 %
Inversió mínima a realitzar 10.000€
Ajuda màxima per expedient 20.000€
3.3.1 Formació i informació
Percentatge públic màxim 100 %
Inversió mínima a realitzar 5.000€
Ajuda màxima per expedient 5.000€
Els límits anteriors no seran d’aplicació quan el promotor del projecte sigui el propi grup d’acció local, sempre que es justifiqui la seva necessitat
El pressupost mínim auxiliable per expedient presentat, a qualsevol de les mesures, és de 10.000 € (excepte a la mesura 331) i el límit màxim d’ajuda per beneficiari serà de 80.000€.
Els projectes productius en cap cas podran tenir més del 50 % de subvenció.
No és subvencionable l’impost sobre el valor afegit (IVA) recuperable, ni el suportat pels ens públics que prestin serveis sense contraprestació o mitjançant contraprestació de naturalesa tributaria.(Reial Decret 1852/2009).
En qualsevol cas es compliran les limitacions establertes al Reglament (CE) 1998/2006 del 15 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat de les ajudes de Minimis.
Sisè
Sol·licituds
Lliurament: Les sol·licituds hauran de presentar-se a l'oficina de l’Associació Leader Illa de Menorca, situada a l’edifici del Consell Insular de Menorca, plaça de la Biosfera, 5, a Maó (Menorca), o bé a qualsevol de les oficines del Consell Insular de Menorca.
Les sol·licituds d'ajuda podran realitzar-se entre el dia de la publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB i durant els 21 dies naturals posteriors a la publicació.
Després de la seva presentació haurà de registrar-se amb la data de recepció i el número correlatiu que li correspongui i se li assignarà un número d'expedient, que estarà format per set dígits, tenint en compte el que s’estableix a continuació:
- el primer fa referència al Grup d’Acció Local. 03
- els tres següents fan referència a la mesura
- els tres darrers són el número correlatiu d'expedient
El model de sol·licitud que cal presentar ha de tenir tots els seus apartats emplenats i s’ha de presentar signat pel sol·licitant de l'ajuda, juntament amb la següent documentació relativa al projecte d'inversió o activitat que es pretengui realitzar:
a) Memòria del projecte: cal presentar un exemplar signat en paper i també un altre en format electrònic (presentat en un cd o llapis digital (pendrive) o enviat per correu electrònic a l’adreça leader.menorca@cime.es), que inclogui: a) descripció de la inversió o activitat, b) descripció dels objectius i de la seva contribució al desenvolupament de la zona, c) pressupost de les despeses que s’han d’efectuar (desglossant base impositiva i IVA) i d) impacte ambiental previst. La memòria ha de contenir tot els extrems de la plantilla que figura a l’apartat de descàrregues de l’espai web: www.leadermenorca.org
b) Projecte visat: Quan el projecte impliqui la realització d'obra civil, i així ho requereixi l'administració pública per a l'atorgament de la corresponent llicència, haurà de presentar-se un projecte realitzat per tècnic competent, visat pel col·legi professional que correspongui. Quan l'obra civil no afecti la fonamentació o estructura (adequació interior, embelliment, restauració de façanes o cobertes, etc.) s'aplicarà el que, en aquests casos, exigeixi l'administració pública per a l'atorgament de llicències.
c) Factures proforma: Quan la inversió suposi l'adquisició de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica per un import superior a 12.000 €, i per inversions superiors a 30.000 €/proveïdor, es presentaran com a mínim tres factures proforma o pressupost.
L'elecció entre els ofertes presentades, que s'hauran d'aportar amb la justificació econòmica, o, en el seu cas, amb la sol·licitud de subvenció, es realitzarà segons criteris d'eficiència i economia, justificant expressament en la memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
d) Expedients de Formació: Quan l'activitat sigui de formació, la memòria explicativa haurà d’incloure els objectius, els continguts pedagògics, la durada i dates, els mitjans que s'empraran per realitzar-la, un calendari de l'activitat, descripció del personal encarregat de la seva realització i el pressupost detallat segons els diferents conceptes de despesa.
e) Documentació del beneficiari: Si el sol·licitant és una persona física, aportarà la fotocòpia del NIF, i en el cas que sigui una persona jurídica, la fotocòpia del CIF juntament amb documentació justificativa de la personalitat jurídica, i document en el qual es delegui el poder de representació al representant de la persona jurídica juntament amb còpia del seu NIF.
f) Altres ajudes: Declaració de les ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres entitats privades, organismes o administracions nacionals, autonòmica o locals. Cal lliurar el document d'altres ajudes en el moment de la sol·licitud d'ajuda, com també en el moment de la sol·licitud de pagament.
g) Obligacions fiscals: Certificats d’estar al corrent en el pagament a l’administració d’hisenda estatal i autonòmica, així com a la Seguretat Social.
h) Acreditació de la propietat o capacitat legal d'ús i gaudi dels béns del projecte amb una durada mínima de 5 anys, a comptar des de la data de resolució de l'ajuda.
i) Permisos, inscripcions i registres, i/o qualssevol altres requisits que siguin exigibles per la comunitat autònoma i/o municipi, per al tipus de millora o activitat de què es tracti. El projecte i els permisos, inscripcions i altres requisits legals previs al començament de l'acció seran exigibles en el moment de la subscripció del contracte d'ajuda, tret que l’Associació Leader illa de Menorca autoritzi expressament i de forma individualitzada, cosa que constarà com a condició particular en el contracte d'ajuda, la seva presentació posterior, que, en qualsevol cas, haurà d'efectuar-se amb anterioritat a la data límit d'execució del projecte fixada en el contracte d'ajuda. Qualsevol contracte en el qual no consti algun dels documents exigibles es considerarà nul de ple dret, excepte en els supòsits autoritzats assenyalats anteriorment; en aquest cas el contracte explicitarà la seva eficàcia demorada a la presentació dels referits documents en el termini establert, transcorregut el qual sense haver-los presentat el contracte esdevindrà ineficaç. Els permisos, inscripcions i registres exigibles per a la posada en marxa de l'activitat seran exigibles abans de la certificació final.
j) Microempreses: Declaració del compliment de ser microempresa, en ajudes incloses en la mesura 3.1.2. i la documentació acreditativa.
k) Ajuda de Minimis: Declaració d'haver rebut o no haver rebut ajuda de Minimis.
l) Compromisos:
- De generació i/o manteniment d'ocupació.
- De respectar la destinació de la inversió durant, almenys, 5 anys posteriors a la concessió de l’ajuda.
- De posar a disposició de l’Associació Leader illa de Menorca, del Govern de les Illes Balears, de la Comissió de la UE o dels òrgans de control establerts la documentació necessària perquè aquests puguin recaptar informació precisa i verificar la inversió o despesa, fins als cinc anys següents al darrer pagament de l'ajuda.
m) Altres documents: Qualsevol altre document que l’Associació Leader illa de Menorca estimi necessari per poder adoptar motivadament la corresponent resolució.
L’Associació Leader comprovarà que tots els apartats de la sol·licitud estan emplenats i que està firmada per qui correspon. El beneficiari final ha de lliurar tots els documents necessaris per normativa així com els que exigeixi el grup amb la sol·licitud.
En cas d’haver-hi deficiències, l’associació fixarà un termini de 10 dies hàbils per a la presentació de la documentació necessària. Un cop acomplert aquest termini sense aportar la documentació, s’entendrà per desistida la petició.
En el cas de promotors que ja hagin presentant alguna sol·licitud d’ajuda Leader amb anterioritat, l’Associació Leader eximeix a aquests de presentar els documents que ja s’ha presentat a altres convocatòries, amb la condició indispensable de que segueixin en vigor i no hi hagi hagut cap canvi respecte a les convocatòries anteriors. En aquest darrer cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
Setè
Selecció dels beneficiaris i determinació de la intensitat d’ajuda
Entre els tres primers blocs de puntuació com a màxim es podran puntuar 75 punts.
Per poder ser seleccionat un projecte haurà d’assolir una puntuació mínima de 50 punts. A l’espai web www.leadermenorca.org hi ha un tauler d’anuncis amb els Criteris de Baremació on es detallen tots els conceptes d’aquests quatre apartats, en funció si es tracta d’un projecte productiu o bé d’un projecte no productiu.
Vuitè
Comissió Avaluadora
Novè
Instrucció del procediment
Desè
Termini de finalització, justificació dels projectes i pagament de les ajudes
b.1. Fotocòpia acarada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
b.2. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
b.3. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
b.4. Pagaments amb targeta de crèdit. Es podrà admetre justificant de pagament mitjançant targeta de crèdit per despesa per imports inferiors a 500€ per expedient, juntament amb l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figuri el càrrec de la transacció i còpia del justificant del pagament de la targeta de crèdit.
b.5. En els pagaments en metàl·lic, com a màxim de 300 € per expedient, es comprovarà a la comptabilitat que estigui obligat, que a l’empresa ha existit una disminució patrimonial equivalent al dit pagament en la comptabilitat a la qual està obligat, i en tot cas, mitjançant les factures que s’acompanyen de certificats de cobrament dels proveïdors o que incloguin l’expressió: “He rebut en metàl·lic” datades i signades amb el NIF del cobrador.
b.6. Relació detallada de correspondència de les partides presentades al pressupost de la sol·licitud d’ajuda (factures proforma) amb les factures finalment presentades. Les inversions no previstes inicialment no seran subvencionables.
g.1. Contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.
g.2. Nòmines dels treballadors.
g.3. Documents TC1 i TC2 de tot el període del qual se sol·licita el pagament juntament amb una llista en què figurin de forma detallada, desglossat per mes i per treballador, els imports corresponents al total de la nòmina i del TC.
g.4. Documentació justificativa del pagament dels salaris efectuats als treballadors com també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat de les següents maneres:
- Amb fotocòpia compulsada del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, on figuri la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l'objecte de que quedi identificat el pagament de la nòmina, així com les dades de l'ordenant i el destinatari hauran de coincidir amb el promotor i amb el treballador respectivament. A aquest document s'haurà d'adjuntar l'extracte bancari del perceptor final de l'ajuda on figuri el càrrec de la transferència. O amb la còpia del txec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda on figuri el càrrec del txec o pagaré.
- Justificats de l'ingrés efectuat a la tresoreria General de la Seguretat Social.
- Models 111 i 190 pagats a l'Agència Estatal de l'Administració Tributaria.
En cas de no presentar la sol·licitud de pagament en el termini establert, implicaria incompliment de les obligacions del beneficiari, per la qual cosa es procediria a la revocació total de l’ajuda.
Onzè
Ajudes no reintegrables
No es reintegraran les ajudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels motius següents:
Dotzè
Incompatibilitats de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes cofinançades amb fons de la Unió Europea.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació la següent normativa disponible a la plana web de l’Associació Leader: www.leadermenorca.org (Tauler d’anuncis):
Catorzè
Controls
Quinzè
Publicació
Aquesta resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, l’Associació Leader illa de Menorca farà difusió de la convocatòria mitjançant els taulers d’anuncis de totes les corporacions locals de Menorca i del Consell Insular, la plana web de l’Associació, www.leadermenorca.org i els principals mitjans de comunicació de l’illa de Menorca.
ÍNDEX CONVOCATÒRIA LEADER ILLA DE MENORCA
ANNEXOS
BAREMACIÓ DELS PROJECTES PRODUCTIUS
|
Criteri |
Interval puntuació |
Puntuació atorgada |
|
1. Territori |
0-25 |
|
|
1.1 Dades demogràfiques de l’àrea d’aplicació |
0 – 10 |
|
|
1.2 Localització territorial del projecte |
0 - 10 |
|
|
1.3. Situació del projecte a espais naturals protegits |
0 - 5 |
|
|
2. Característiques del promotor |
0-25 |
|
|
2.1. Es una entitat associativa |
0 – 15 |
|
|
2.2. Es dona o jove |
0 – 15 |
|
|
2.3. Solvència econòmica |
0 – 15 |
|
|
2.4. Solvència tècnica |
0 – 15 |
|
|
2.5. Estudi de mercat |
0 – 15 |
|
|
2.6. Qualitat tècnica del projecte, diferenciació i sinèrgia |
0 – 15 |
|
|
2.7. Prima de la economia social (caràcter del promotor) |
0 - 15 |
|
|
3. Impacte socioeconòmic del projecte |
0--25 |
|
|
3.1. Innovació, efecte demostratiu, dinamitzador i transferibilitat |
0 – 10 |
|
|
3.2. Característiques del projecte (projecte de diversificació, formació, increment de valor afegit, disseny, i implantació de noves tecnologies) |
0 – 10 |
|
|
3.3. Incidència sobre l’ocupació de la zona |
0 – 10 |
|
|
3.4. Promoció de la dinamització econòmica de la zona |
0 – 10 |
|
|
3.5 Qualitat, diferenciació i sinèrgia amb altres projectes |
0 – 10 |
|
|
3.6. Atenció a col·lectius amb dificultats, dones o joves |
0 – 10 |
|
|
3.7. Millora el teixit productiu a través de la diversificació de productes o serveis, o a través de la competitivitat o a través de les xarxes de comercialització |
0 – 10 |
|
|
3.8. Viabilitat econòmica i financera del projecte |
0 - 10 |
|
|
3.9. Millora de la organització de comunitats rurals, especialment a la capacitat productiva local |
0 – 10 |
|
|
3.10. Superació de la insularitat mitjançant l’ús de noves tecnologies |
0 – 10 |
|
|
3.11. Consecució d’una amplia gamma de productes locals de qualitat i o increment del valor afegit |
0 – 10 |
|
|
3.12. Contribució a l’augment de les rendes del mon rural que permeti estabilització i increment de la població dins del sector primari i artesà |
0 – 10 |
|
|
3.13. Millora de la comercialització dels productes locals i millora de la seva producció i promoció. |
0 – 10 |
|
|
3.14. Millora del coneixement tècnic sobre els productes locals |
0 – 10 |
|
|
3.15. Aportació a la difusió dels valores del patrimoni mediambiental, cultural i gastronòmic de Menorca |
0 – 10 |
|
|
3.16. Millora en els coneixements de l’aportació del sector agrari a la resta de sectors i de la societat i la difusió d’aquests valors |
0 – 10 |
|
|
3.17. Contribució a la desestacionalització productiva |
0 – 10 |
|
|
3.18. Contractació de treballadors amb risc d’exclusió social i/o dificultats d’accés a l’ocupació |
0 – 10 |
|
|
3.19. Us de noves tecnologies de comunicació, producció i/o comercialització |
0 – 10 |
|
|
4. Impacte mediambiental |
0-25 |
|
|
4.1. Contribució a la protecció contra incendis i erosió |
0 – 20 |
|
|
4.2. Contribució a la millor gestió dels recursos hídrics disponibles fomentant l’estalvi d’aigua |
0 – 20 |
|
|
4.3. Afavorir la gestió de residus i purins |
0 – 20 |
|
|
4.4. Contribució a la biodiversitat i conservació d’hàbitats |
0 – 20 |
|
|
4.5. Foment de l’ús de les energies renovables i/o de l’eficiència energètica |
0 – 20 |
|
|
4.6. Preservació i valoració del patrimoni agrari, natural i cultural de Menorca |
0 – 20 |
|
|
4.7. Millora del coneixement tècnic sobre el patrimoni mediambiental i cultural |
0 – 20 |
|
|
4.8. Coherència amb el concepte de desenvolupament sostenible i la imatge de Menorca Reserva de Biosfera |
0 – 20 |
|
|
4.9. Prima dels criteris de Responsabilitat Social Empresarial a la implantació del projecte |
0 - 20 |
|
|
TOTAL |
Màxim 100 |
|
BAREMACIÓ DELS PROJECTES NO PRODUCTIUS
|
Criteri de baremació |
Interval puntuació |
Puntuació atorgada |
|
1. Territori |
0-25 |
|
|
1.1 Dades demogràfiques de l’àrea d’aplicació |
0 - 10 |
|
|
1.2 Localització territorial del projecte |
0 - 10 |
|
|
1.3. Situació del projecte a espais naturals protegits |
0 - 5 |
|
|
2. Característiques del promotor |
0-25 |
|
|
2.1. Es una entitat associativa, en funció de la representativitat i de la contribució als objectius del Programa (Coop. Sector Primari, Ec. Social...) |
0 – 15 |
|
|
2.2. Es dona o jove, menor de 40 anys |
0 – 15 |
|
|
2.3. Solvència econòmica |
0 – 15 |
|
|
2.4. Solvència tècnica |
0 – 15 |
|
|
2.5. Estudi de necessitats |
0 – 15 |
|
|
2.6. Qualitat tècnica del projecte, diferenciació i sinèrgia |
0 – 15 |
|
|
2.7. Prima de la economia social (caràcter del promotor) |
0 - 15 |
|
|
3. Impacte socioeconòmic del projecte |
0--25 |
|
|
3.1. Innovació, efecte demostratiu, dinamitzador i transferibilitat |
0 – 10 |
|
|
3.2. Característiques del projecte (projecte de diversificació, formació, increment de valor afegit, disseny, i implantació de noves tecnologies) |
0 – 10 |
|
|
3.3. Incidència sobre l’ocupació de la zona |
0 – 10 |
|
|
3.4. Promoció de la dinamització econòmica de la zona |
0 – 10 |
|
|
3.5 Qualitat, diferenciació i sinèrgia amb altres projectes |
0 – 10 |
|
|
3.6. Atenció a col·lectius amb dificultats, dones o joves |
0 – 10 |
|
|
3.7. Explicació del benefici social generat |
0 – 10 |
|
|
3.8. Viabilitat econòmica del projecte |
0 – 10 |
|
|
3.9. Millora de la organització de comunitats rurals, especialment a la capacitat productiva local |
0 – 10 |
|
|
3.10. Superació de la insularitat mitjançant l’ús de noves tecnologies |
0 – 10 |
|
|
3.11. Consecució d’una amplia gamma de productes locals de qualitat i o increment del valor afegit |
0 – 10 |
|
|
3.12. Contribució a l’augment de les rendes del mon rural que permeti estabilització i increment de la població dins del sector primari i artesà |
0 – 10 |
|
|
3.13. Millora de la comercialització dels productes locals i millora de la seva producció |
0 – 10 |
|
|
3.14. Millora del coneixement tècnic sobre els productes locals |
0 – 10 |
|
|
3.15. Aportació a la difusió dels valores del patrimoni mediambiental, cultural i gastronòmic de Menorca |
0 – 10 |
|
|
3.16. Millora en els coneixements de l’aportació del sector agrari a la resta de sectors i de la societat i la difusió d’aquests valors |
0 – 10 |
|
|
4. Impacte mediambiental |
0-25 |
|
|
4.1. Contribució a la protecció contra incendis i erosió |
0 – 20 |
|
|
4.2. Contribució a la millor gestió dels recursos hídrics disponibles fomentant l’estalvi d’aigua |
0 – 20 |
|
|
4.3. Afavorir la gestió de residus i purins |
0 – 20 |
|
|
4.4. Contribució a la biodiversitat i conservació d’hàbitats |
0 – 20 |
|
|
4.5. Foment de l’ús de les energies renovables i/o de l’eficiència energètica |
0 – 20 |
|
|
4.6. Preservació i valoració del patrimoni agrari, natural i cultural de Menorca |
0 – 20 |
|
|
4.7. Millora del coneixement tècnic sobre el patrimoni mediambiental i cultural |
0 – 20 |
|
|
4.8. Coherència amb el concepte de desenvolupament sostenible i la imatge de Menorca Reserva de Biosfera |
0 – 20 |
|
|
4.9. Prima dels criteris de Responsabilitat Social Empresarial a la implantació del projecte |
0 – 20 |
|
|
TOTAL |
Màxim 100 |
|
Intensitat de l’ ajuda dels projectes no productius:
El percentatge de subvenció aplicable sobre la inversió total auxiliable s’establirà a partir de la puntuació obtinguda pel projecte, sense sobrepassar el percentatge màxim establert per la legislació vigent.
Projectes No productius
% Ajuda = P Equivalència lineal. Exemple: 73 punts = 73 % ajuda
Menorca a 30 d’octubre de 2014
El vicepresident de l’Associació Leader Illa de Menorca
José Luís Orfila Hernández
SOL·LICITUD D’AJUDA