Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 19310
Acord del Consell de Govern de dia 31 d’octubre de 2014 de modificació de l’Acord de 23 de setembre de 2011 pel qual s’adopten mesures per reduir el dèficit públic en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Decret 85/1990
Versió PDF
Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 23 de setembre de 2011 (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 145, de 27 de setembre), s’adoptaren mesures per reduir el dèficit públic en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Entre altres mesures, l’Acord va instar els consellers i els òrgans competents dels ens instrumentals a planificar i a organitzar els recursos humans disponibles amb l’objectiu d’evitar la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada de treball habituals.
Això no obstant, amb caràcter excepcional i per raons d’interès general, la lletra b del punt tercer de l’Acord permet autoritzar la prestació d’aquests tipus de serveis a determinats col·lectius de funcionaris.
Posteriorment, l’Acord s’ha modificat tres vegades per incloure en la lletra b del punt tercer altres col·lectius d’empleats públics adscrits a serveis considerats essencials per als ciutadans i per a la mateixa Administració. Així, mitjançant l’Acord de 18 de novembre de 2011 s’hi varen incloure els facultatius que presten serveis a la Direcció General d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic amb funcions d’operativa i de manteniment de la xarxa i dels sistemes informàtics corporatius, sistemes que afecten, entre d’altres, serveis bàsics, com ara l’atenció primària, la gestió de centres educatius o els sistemes tributaris. D’altra banda, l’Acord del Consell de Govern de 30 de març de 2012 (BOIB núm. 48, de 3 d’abril), també hi inclogué els facultatius que presten serveis a la Direcció General de Salut Pública i Consum amb funcions d’inspecció i laboratori, per la importància en protecció de la salut, epidemiologia i prevenció de malalties, sanitat ambiental, sanitat veterinària, inspecció sanitària, inspecció dels serveis sanitaris, defensa dels consumidors i usuaris, i control de mercat i inspecció de consum. Finalment, l’Acord del Consell de Govern de 2 de maig de 2014 (BOIB núm. 60, de 3 de maig) també hi va incloure el personal funcionari de l’Agència Tributària que participa en la campanya Renda Àgil.
L’Acord obvia, però, altres col·lectius d’empleats públics adscrits a serveis que són essencials per als ciutadans i per a la mateixa Administració, com ara el personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d’Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Consum de la Conselleria de Salut.
La necessitat d’incloure-hi aquest personal es fonamenta en l’establiment d’un torn de disponibilitat en el Servei d’Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Consum de la Conselleria de Salut, com una de les mesures relacionades amb la prevenció i el control del contagi pel virus de l’Ebola.
El virus de l’Ebola suposa un risc evident per a la vida de l’ésser humà per l’alta taxa de mortalitat que presenta entre les persones que n’estan infectades i la manca d’una teràpia amb resultats acreditats, per la qual cosa té un risc evident i greu per a la salut pública.
D’acord amb els articles 44 i 45 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, en relació amb l’article 2.5 del Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, el director general de Salut Pública i Consum és l’òrgan competent per disposar, com a mesura especial en matèria de salut pública, l’internament obligatori i immediat de les persones que estiguin en una situació aparentment objectiva de poder patir el virus de l’Ebola, amb la finalitat de fer-los les proves corresponents.
Atesa la transcendència que poden tenir aquestes mesures, les quals poden implicar, d’acord amb la Llei orgànica 3/1986, de 14 d’abril, de mesures especials en matèria de salut, la restricció de drets fonamentals i llibertats públiques del ciutadà, com ara en aquest cas la llibertat ambulatòria o de moviments del ciutadà que serà confinat —llibertat garantida en termes estrictes per l’article 17.1 de la Constitució espanyola—, sembla evident que aquestes mesures s’han de prendre una vegada que es tengui un convenciment raonable, basat en l’evidència científica, de l’existència efectiva d’un risc genèric per a la salut de la població que fonamenti la presa de la decisió, i, en conseqüència, per adoptar aquesta resolució és necessari que els facultatius superiors que tenen adscrites funcions epidemiològiques puguin emetre un judici de valor, basat en els seus coneixements, que permeti fonamentar aquesta decisió.
Ara bé, la mateixa naturalesa de la malaltia que provoca aquesta situació exigeix la màxima celeritat en la resposta i, en conseqüència, és necessari que les persones que, a partir dels seus coneixements, han de fonamentar una resolució d’una transcendència jurídica inhabitual per a l’Administració puguin ser localitzades de manera immediata quan es presenti un cas susceptible de requerir la realització de les proves esmentades, ja que els criteris epidemiològics són fonamentals a l’hora de prendre la decisió més correcta i, per això, és necessari establir un torn de disponibilitat per a aquest personal, amb un horari que inclogui les 24 hores de tots els dies de la setmana, fora de la jornada laboral habitual del personal que hi participi. D’altra banda, el nombre limitat d’aquest personal fa inviable plantejar una compensació d’hores extraordinàries per dies lliures.
Per poder remunerar els funcionaris que atenguin el torn de disponibilitat, actualment la Secretaria General de la Conselleria de Salut tramita una modificació de la relació de llocs de treball, de manera que aquest personal tengui reconegut un horari especial i, per tant, li sigui aplicable l’article 6 del Decret 35/2014, d’1 d’agost, mitjançant el qual es regulen la jornada i els horaris generals i especials del personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears representat a la Mesa Sectorial de Serveis Generals.
Ara bé, la tramitació administrativa requereix uns tràmits procedimentals determinats que suposen el compliment de certs terminis, mentre que l’activitat d’aquests funcionaris, per raons òbvies de preservació de la salut pública, s’ha de dur a terme immediatament, la qual cosa implica que s’ha de proveir el pagament dels serveis que imperativament han de desenvolupar fora de la seva jornada i horari habituals. Segons la disposició addicional segona del Decret, l’excés de jornada es pot compensar econòmicament sempre que es refereixi a un dels col·lectius que s’estableixin mitjançant un acord del Consell de Govern.
Sembla convenient, doncs, modificar l’Acord esmentat i ampliar la relació dels col·lectius de funcionaris als quals es permet fer serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada laboral habituals, tot això de conformitat amb l’article 6.2 del Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta conjunta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de dia 31 d’octubre de 2014, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Modificar la lletra b de l’apartat tercer de l’Acord del Consell de Govern de 23 de setembre de 2011 pel qual s’adopten mesures per reduir el dèficit públic en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la redacció següent:
b) Malgrat el que estableix l’apartat segon anterior, amb caràcter excepcional es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l’horari o la jornada habituals de treball als col·lectius de funcionaris següents:
Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Palma, 31 d’octubre de 2014
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez