Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 19113
Aprovació definitiva Reglament de Funcionament del GPS
Versió PDF
Transcorregut el termini de trenta dies de l’exposició pública del Reglament de Funcionament del Sistema de Gestió Mitjançant Tecnologia de Posicionament per Satèl·lit de la Flota del Servei de Transport Urbà de Viatgers en Automòbils Lleugers de Lloguer amb Conductor/a de l’Ajuntament d’Eivissa, sense que s’hagi presentat cap reclamació, s’exposa el text íntegre de l’esmentat Reglament, als efectes previstos als articles 103 i 113 de La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:
“REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL SISTEMA DE GESTIÓ MITJANÇANT TECNOLOGIA DE POSICIONAMENT PER SATÈL·LIT DE LA FLOTA DEL SERVEI DE TRANSPORT URBÀ DE VIATGERS EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR/A DE L’AJUNTAMENT D’EIVISSA.
Preàmbul
L’Ajuntament d'Eivissa va aprovar pel Ple a data 30 d’abril de 2013, el “Reglament de gestió mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota del servei de transport urbà i interurbà de viatgers en vehicle turisme de l’Ajuntament d´Eivissa”, que va ser publicat al Butlletí Oficial Número 77 de l’ 1 de Juny de 2.013. En aquest Reglament s’establia un període de transitori per a la seva implantació (nou mesos excloent d’aquest còmput el període comprés entre el 1 de juliol i el 30 de setembre) En aquest Reglament s’assenyala que la configuració de l’assignació de serveis per la central es definirà en un reglament intern de funcionament del sistema que haurà de ser aprovat per l’Ajuntament. Per això, es fa necessari crear i desenvolupar una sèrie de normes per una prestació del servei eficaç, expeditiva i de qualitat.
OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ.
Article 1
El principal objecte d’aquest Reglament és coordinar el funcionament del nou sistema de gestió mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota d’auto-taxis de l’Ajuntament d’Eivissa per garantir un servei eficient i de qualitat que arribi per igual a la totalitat de les persones residents i visitants de vila, així com millorar la seguretat de les persones professionals del sector.
Article 2
Aquesta normativa serà d'obligat compliment tant per l’entitat/s operadora/es, que compti/in amb la prèvia conformitat de l'Ajuntament, d'aquest sistema de gestió de serveis amb origen en la totalitat del municipi d’Eivissa, com per les persones professionals del sector del taxi, ja siguin persones titulars de llicències fixes com d'autoritzacions temporals
VEHICLES
Article 3
El Reglament de l’Ajuntament declara obligatòria la implantació de la tecnologia de posicionament per satèl·lit en la totalitat dels vehicles d’auto-taxi del municipi. Les persones usuàries (els/les taxistes) podran escollir el/s sistema/es de GPS i l’entitat/s operadora/es que considerin oportú/ns/ oportuna/es.
Article 4
Serà possible la distribució de serveis a vehicles auto-taxi amb llicència municipal o autorització estacional incardinades en l’Ajuntament d’Eivissa. Les preferències i les Zones es determinaran segons les necessitats del servei i sempre prèvia proposta a l’Ajuntament que haurà d'aprovar-les. L’Ajuntament també podrà proposar l’entitat/s operadora/es la creació de Zones i preferències. L’assignació de serveis no podrà excloure cap de les parades ubicades al terme Municipal d’Eivissa, excepte si existeix autorització municipal
Article 5
Els vehicles tenen l’obligació de proporcionar a la central les seves característiques més importants, tals com adaptació per persones de mobilitat reduïda, cobrament amb targeta de crèdit, acceptació de mascotes, portar baca … La incorporació en els vehicles, del sistema per cobrar serveis mitjançant targeta de crèdit serà opcional.
SERVEIS
Article 6
Els serveis seran sol·licitats mitjançant trucada de telèfon, SMS o internet al nombre prefixat, si la persona usuària ja és client/a. El servei ha de remetre’s successivament per ordre de preferència al vehicle que estigui ubicat primer en parada o zona, si el/la taxista no accepta o rebutja el servei passarà al següent i així successivament, sempre de forma automàtica pel sistema.
Article 7
Els serveis sol·licitats es distribuiran segons les seves característiques:
- Trucades Normals, (client/a registrats o no registrats) es distribuiran segons les preferències establertes.
- Reserves Normals (client/a registrats o no registrats) (Eurotaxis o destinació Port, Aeroport i Hospitals) es distribuiran segons les preferències establertes amb un temps que vendrà determinat per cada zona buscant contínuament fins trobar el vehicle. Comunicació per part del sistema al client/a (si es possible) la confirmació i temps d’arribada del taxi. (Des de 24 hores abans).
- Reserves Periòdiques, (client/a registrats) (Eurotaxis o destinació Port, Aeroport i Hospitals) es distribuiran segons les preferències establertes amb un temps que vendrà determinat per cada zona buscant contínuament fins trobar el vehicle. Comunicació per part del sistema al client/a (si es possible) la confirmació i temps d’arribada del taxi.
- Serveis Preferents, es distribuiran segons les preferències establertes amb un temps que vendrà determinat per cada zona buscant contínuament fins trobar el vehicle. Comunicació per part del sistema al client/a (si es possible) la confirmació i temps d’arribada del taxi.”
PRESTACIÓ DE SERVEI
Article 8
El servei tindrà la consideració de Servei Públic i es prestarà durant les vint-i-quatre hores al dia i tres cents seixanta i cinc dies l’any. Es podrà proposar a l’Ajuntament un calendari de dies lliures que una vegada aprovat serà d’obligat compliment.
Article 9
Les disposicions dels taxis seran:
· Lliures i connectats al sistema, disponibilitat d’acceptar el servei assignat.
· Pausa, per diverses raons com recollida de serveis, finalització de jornada, o qualsevol altra parada amb gent esperant-hi, serà possible aqueixa pausa, deixant de rebre peticions de servei.
· Ocupats a zona, es podrà introduir la destinació final "zona" del/de la client/a i acceptar despatxos amb ocupat, el sistema, automàticament li guardarà el servei, sempre que no hi hagin taxis que entrin en la zona corresponent amb preferència, en aquest cas s’assignarà a aquests, sempre de forma automàtica pel sistema.”
Article 10
Si en l’ordre de preferències qualsevol parada és la primera, el primer auto-taxi està obligat a acceptar el servei, i si no és així el servei passarà al següent ubicat en parada i així successivament, sempre de forma automàtica pel sistema”.
Article 11
En el cas de que un vehicle es trobi posicionat en parada, quan s’accepti un servei designat i resulti nul, aquest vehicle recuperarà la primera posició de ubicació, en la parada d'on va sortir, i s´haurà de comunicar a l’entitat/s Operadora/es
Article 12
Els vehicles auto taxis disposen d’un temps de resposta de 30 segons i el rebuig d’un servei ha d’estar motivat. Si es passa l’ordre de preferències sense resposta de cap vehicle, el servei passarà a la borsa de pendents, el sistema ha de permetre que sigui acceptat per els/les taxistes encara que no es trobin a la zona. Al primer vehicle que entri a la zona, se li assignarà el servei de forma automàtica.
Article 13
Una vegada acceptat el servei el conductor/a serà el/la responsable i no es podrà rebutjar, excepte per causa de força major, la qual haurà de comunicar a l’entitat/s Operadora/es.
LA CENTRAL
Article 14
L’entitat/s operadora/es pot/poden ser gestionada/es per un tercer. Tindrà/n equipament tecnològic i personal suficient per donar un bon servei general tant a la clientela com a les persones professionals del taxi. De la mateixa manera ha/n d’estar comunicada/es amb el Servei d’Emergències de les Illes Balears SEIB 112. Així mateix ha/n de disposar d’un sistema auxiliar de comunicació davant possibles errades en el funcionament del sistema de GPS.
L’entitat/s operadora/es donaran el servei en igualtat de drets i obligacions, a canvi d’una quota. Aquestes quotes han de garantir que es cobreixi el cost real del servei en condicions normals de productivitat, i organització. Aquestes quotes es poden revisar de manera excepcional quan es produeixi una variació en els costos que alteri significativament l’equilibri econòmic per a la qual cosa s’ha de motivar degudament davant l'Ajuntament. El no abonament de les quotes estarà en lo estipulat en el contracte entre les parts (L’entitat/s operadora/es i els/les taxistes),
L’entitat/s operadora/es ha/n d’elaborar un model d’estudi econòmic, per a la millor gestió de l’actualització de les quotes. El pressupost anual i las quotes han d’obtenir la conformitat de l'Ajuntament.
L’entitat/s operadora/es atendrà/n la sol·licitud de serveis, registrant les dades, si els usuaris no són clients/es, col·locarà/n els serveis dins la zona corresponent i els passarà/n segons l’ordre de preferències i una vegada acceptat el/la conductor/a disposarà dels detalls del servei.
Article 15
El rigorós compliment, tant d’aquesta Normativa com del Reglament de l’Ajuntament d'Eivissa i la resta de normativa d’aplicació és condició indispensable.
Article 16
Disposarà d’un servei d’informació que a través de missatge avisarà als vehicles que estiguin dins zona, de l’existència a la mateixa, de serveis atorgats a altres taxis, amb la finalitat de no recollir cap servei assignat a un altre vehicle.
Article 17
Funcions dels terminals embarcats:
- Consulta de serveis pendents.
- Els vehicles podran saber l’estat de les parades i de les zones del municipi.
- Emetre i rebre missatges tipus "GPRS, 3G, 4G" únicament amb l’entitat/s Operadora/es.
- Sol·licitar ajuda en cas d’emergència, el qual tindrà un protocol específic.
- Demanar petició de veu amb l’entitat/s Operadora/es.
- Diverses configuracions del terminal embarcat (il·luminació, llenguatge, so, etc.)
- Navegador o mapa per guiar fins a la destinació, etc.”
ZONES I PREFERÈNCIES.
Article 18
El municipi d’Eivissa es dividirà amb tantes zones com sigui necessari: Urbanes i urbanitzables. Aquestes zones seran aprovades per l'Ajuntament a proposta de els/les taxistes i/o l’entitat/s Operadora/es, i estaran subjectes a variació segons les necessitats del servei. L'Ajuntament també podrà realitzar propostes al respecte.
Article 19
Primer la parada i després la proximitat o el temps inferior d’arribada determinarà l’ordre de la llista dins cada preferència per a l’assignació dels serveis sol·licitats. Posteriorment passaran a la borsa que buscarà taxis del municipi a les zones adjacents on poden ser acceptats seguint les mateixes preferències i prioritats que els anteriors.
Article 20
Es crearà una relació de preferències diferent per atendre les peticions de servei segons temporada.
La proposta de les dates que determinin l’aplicació d’aquestes preferències s’hauran d’aprovar per l’Ajuntament.
PROCEDIMENT SANCIONADOR: FALTES I SANCIONS.
Article 21
Les persones professionals dels vehicles d’auto-taxi podran ser sancionats per les infraccions establertes en el present Reglament, en la resta d'acords presos per l'Ajuntament i la normativa que en sigui d'aplicació.
El procediment sancionador s'ajustarà al procediment establert a la Llei 30/1992 de 26 de novembre de règim jurídic i procediment administratiu comú i pel RD 1398/1993 de 4 d'agost per l'exercici de la potestat sancionadora.
A més de les infraccions a què es refereix el present reglament, constituiran infraccions els fets i omissions tipificades a la Llei 16/1987 de 30 de juliol d'ordenació dels transports terrestres i al seu Reglament aprovat per Reial Decret 1211/1990 de 28 de setembre, altres normes de l'Estat i/o Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals seran sancionades conforme a les esmentades normes.
Article 22
En funció del present procediment sancionador establert, podran imposar-se sancions sempre que la falta estigui tipificada en aquest Reglament de funcionament i que no hagi prescrit.
I.- Els expedients sancionadors podran iniciar-se:
· D'ofici, bé a conseqüència d'actes d'infracció subscrites pels serveis d'inspecció o com a conseqüència de denúncies formulades per les forces i cossos de Seguretat de l'Estat, per la policia autonòmica, per la policia local o per serveis d'inspecció d'altres Administracions.
· Per denúncia de persones usuàries, entitats, associacions o persones interessades.
· Les denúncies d'associacions, entitats, persones usuaris i persones interessades podran formular-se mitjançant comunicació escrita, amb signatura original, dirigida a l'òrgan competent per qualsevol mitjà.
II.- Quan l'òrgan competent tingui coneixement dels fets, emetrà un informe determinant si els fets són susceptibles de considerar-se falta i acordarà, en el seu cas, la sanció associada a la falta comesa. Aquesta proposta de sanció serà notificada per escrit a la presumpta persona infractora.
III.- El termini màxim en el qual s'ha de notificar la resolució del procediment sancionador serà d'un any des de la data de notificació de l'acord d'inici d'aquest procediment. Una vegada transcorregut aquest termini, s'ha d'acordar la caducitat de l'expedient i l'arxiu de totes les actuacions.
IV.-La presumpta persona infractora disposarà d'un termini de 15 dies naturals per presentar les al·legacions que estimi convenients. Una vegada rebudes les al·legacions o transcorregut el termini sense al·legar, es resoldrà l'expedient, notificant per escrit la resolució final que serà d'obligat compliment per part de la persona sancionada.
V.- El termini màxim en el qual s'ha de notificar la resolució del procediment sancionador serà d'un any des de la data de notificació de l'acord d'inici d'aquest procediment. Una vegada transcorregut aquest termini, s'ha d'acordar la caducitat de l'expedient i l'arxiu de totes les actuacions.
Article 23
La sanció serà conseqüència de la comissió d'una infracció al que es disposa al present reglament. Les infraccions podran ser considerades, lleus, greus o molt greus.
Article 24
Es consideren faltes lleus:
- Rebutjar més de tres serveis al mes.
- Si s’utilitza per comunicar-se el sistema de radio taxi.
- Fer-ne mal ús utilitzant llenguatge inadequat, o comentaris aliens als temes de feina.
- Usar de manera incorrecta les opcions del dispositiu mòbil.
- La lleugera incorrecció amb els/les altres taxistes o amb el personal de l’entitat/s operadora/es.
- Una vegada es faci càrrec d’un servei, desatendre’l per recollir a altra clientela, sinó hi ha un altre cotxe per fer-ho. Mai podrà quedar pendent.
- No realitzar el manteniment necessari d’aquells components i accessoris que siguin necessaris per al desenvolupament de l’activitat.
- Portar un servei d’un/a company/a una vegada que estigui assignat.
Article 25
Es consideren faltes greus:
- Rebutjar més de cinc serveis al mes.
- No respectar la present normativa de funcionament mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit.
- No recollir qualque servei el qual s'ha acceptat i l’entitat/s operadora/es li hagi transferit, sense comunicar-ho prèviament i motivant la decisió.
- Cometre tres faltes lleus en un període de dos mesos.
- Fer qualsevol tipus de reclamació o denúncia a un/a altre/a company/a o a l’entitat/s operadora/es en fals.
- Pronunciar blasfèmies, paraules malsonants, o maltractaments greus a clients o al personal de l’entitat/s operadora/es.
- Finalitzar un servei de manera falsa, abandonant al client/a i no comunicant-ho a l’entitat/s operadora/es.
- Realitzar manipulacions no autoritzades d'aquells components accessoris que siguin necessaris per al desenvolupament de l'activitat.
Article 26
Es consideraran faltes molt greus:
- Reincidència i manifesta desobediència en relació als serveis objecte d'aquesta normativa.
- Cometre dues faltes greus en un semestre
- La reiteració de dues faltes greus en el transcurs d'un any.
- Les agressions entre companys/es que causin lesions físiques o psíquiques.
- La realització d'operacions fraudulentes amb l’entitat/s operadora/es, sempre que alterin en normal funcionament de la distribució de serveis en benefici d'un/a o diverses persones usuàries.
- Les agressions al personal de l’entitat/s operadora/es en el desenvolupament de la seva feina.
- Qualsevol altre falta no tipificada en els articles anteriors estarà subjecte a estudi per part de l'Ajuntament.
Article 27
Sancions:
- A les dues primeres faltes lleus, dos dies sense servei d’Operador, i dos dies més per cada falta lleu, fins arribar a les tres
- A la primera falta greu, quinze dies sense servei d’Operador, i quinze dies més per cada falta greu, fins arribar a les quatre.
- A la primera molt greu, trenta dies sense servei d’Operador.
Article 28
1) Les infraccions lleus són sancionades amb prevenció o multa de fins a 250 euros, o amb les dues sancions al mateix temps; les greus, amb multa de fins a 1.250 euros; i les molt greus, amb multa de fins a 2.500 euros.
2) La quantia de les sancions es graduaran tenint en compte el dany o el perjudici causat, la intencionalitat i la reincidència. Es considera una circumstància atenuant haver corregit la infracció a requeriment de l'Administració.
3) La quantia de les sancions pecuniàries que poden correspondre a les persones infractores com a conseqüència d'expedients sancionadors incoats es reduiran en un 50% si, en el termini per formular les al·legacions al plec de càrrecs, es produeix el pagament voluntari, fet que donarà lloc a la finalització de l'expedient amb imposició de la sanció per la quantia ingressada.
4) L'import econòmic de les sancions serà convenientment actualitzat prenent com a base el valor de l'IPC. publicat pels Organismes Estatals.
Article 29
Les infraccions molt greus prescriuen al cap de tres anys, les infraccions greus prescriuen al cap de dos anys i les infraccions lleus prescriuen al cap d'un any, el còmput començarà a partir de la data de la comissió de la infracció. Aquests mateixos terminis són aplicables a la prescripció de les sancions. El còmput dels terminis es regeix per la legislació sobre el procediment administratiu comú.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor una vegada aprovat definitivament per la Corporació, s’hagi publicat el seu text íntegre i al dia següent de la seua publicació.”
Eivissa, 29 d’octubre de 2014
L’ALCALDESSA,
Virginia Marí Rennesson