Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SENCELLES
Núm. 17126
Aprovació definitiva Ordenança per a la Regulació de la venda ambulant al municipi de Sencelles
Versió PDF
El Ple de l´Ajuntament de Sencelles en sessió extraordinària celebrada en data 27 de març de 2014, va acordar l´aprovació provisional dels punts següents:
- Creació de l’ordenança per a la regulació de la venda ambulant al municipi de Sencelles.
Una vegada superat el temps d’exposició pública sense que s’hagi presentat cap reclamació, queda aprovada definitivament, amb el text que es reprodueix seguidament:
ORDENANÇA PER A LA REGULACIÓ DE LA VENDA AMBULANT AL MUNICIPI DE SENCELLES
El Reial Decret 199/2010, de 26 de febrer, regula l’exercici de la venda ambulant o no sedentària, desenvolupant les previsions de la Llei 7/1996 i de la Directiva Comunitària 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior.
La Llei 11/2001 de les Illes Balears estableix en el seu article 32 la regulació municipal mínima de la venda ambulant que després de la modificació introduïda per la Llei 8/2009 ha d’establir : La determinació de les característiques dels tipus de venda ambulant, que es diferenciaran en Mercats periòdics de caràcter tradicional o de nova implantació, ubicats a llocs o espais determinats i de periodicitat fixa. Aquests només es podran realitzar durant un màxim de dos dies a la setmana, amb l’excepció dels usos i costums. Mercats dedicats a la venda de productes artesanals. Mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars. Venda realitzada en camions-botiga o llocs instal·lats a la via pública que s’autoritzin en circumstàncies i condicions precises. Així mateix, la normativa municipal haurà d’establir la determinació de les infraestructures sanitàries que es posin a disposició dels venedors ambulants.
La Llei balear estableix que l’autorització municipal indicarà els productes a què es refereix, així com els llocs, els dies i les hores en què podrà realitzar-se la venda ambulant pels seus titulars. Per altra banda estableix la obligació pel venedor o la venedora ambulant que haurà d’informar, mitjançant un cartell visible, de la direcció on s’hauran d’atendre, si pertoca, les reclamacions dels consumidors. Aquesta direcció haurà de figurar, en tot cas, a la factura o al comprovant de la venda.
La venda ambulant es realitza mitjançant l’ocupació de la via pública, en conseqüència aquesta utilització especial del domini públic municipal precisa de les autoritzacions demanials regulades per la Llei 33/2003 de patrimoni de les administracions públiques en els seus articles 86 i 91 i següents, tot complint les normes contingudes en la Llei 17/2009 sobre el libre acceso a las actividades de servicios y su ejercicio (BOE 24 Noviembre 2009), especialment les del seu capítol II
CAPÍTOL I: DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Concepte, Modalitats i Règim Jurídic de la venda ambula
1.- Se considera venda ambulant o no sedentària la realitzada per comerciants fora d’un establiment comercial permanent amb independència de la periodicitat i del lloc on es celebri.
2.- L’exercici de la venda ambulant o no sedentària es podrà realitzar en qualcuna de les següents modalitats:
a) Venda en Mercats periòdics.
b) Venda en Mercats dedicats a la venda de productes artesanals.
c) Venda en Mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars.
d) Venda realitzada en camions-botiga o llocs instal·lats a la via pública que s’autoritzin en circumstàncies i condicions precises.
3.- L’activitat desenvolupada en qualcuna de les modalitat de venda ambulant o no sedentària s’efectuarà amb subjecció al règim general establert a la Llei 7/1996 de 15 de gener d’Ordenació del Comerç Minorista, la Llei 11/2001 de Comerç de les Illes Balears i el Real Decreto 199/2009 de 26 de febrer pel que es regula la venda ambulant o no sedentària.
Article 2. Règim d’autorització
1.- L’òrgan competent de l’Ajuntament determinarà la zona o zones d’emplaçament per a l’exercici de la venda ambulant, fora de les quals no se podrà exercir l’activitat comercial, determinant el tamany dels trasts així com els productes que es podran comercialitzar a cada zona.
2.- Els trasts de venda ambulant no se podran situar en els accessos a edificis d’ús públic, establiments comercials ni industrials no en llocs que dificultin l’accés i la circulació.
3.- Per a cada emplaçament concret i per a cadascuna de les modalitats de venda ambulant que el o la comerciant es proposi exercir haurà de sol·licitar l’oportuna autorització municipal.
4.- El o la comerciant haurà de tenir exposada al públic i a disposició dels agents de l’autoritat l’autorització municipal i una direcció per a la recepció de les possibles reclamacions com a conseqüència de l’exercici de la seva activitat.
5.- L’autorització municipal indicarà els productes a què es refereix, així com els llocs, els dies i les hores en què podrà realitzar-se la venda ambulant pels seus titulars.
6.- L’Ajuntament podrà comprovar i inspeccionar en qualsevol moment els fets, activitats, transmissions i demés circumstàncies de l’autorització concedida.
7.- Els mercaders de productes d’alimentació i herbodietètica hauran de complir els requisits que imposa la normativa sanitària.
CAPÍTOL II: DE LES DISTINTES MODALITATS DE VENDA AMBULANT.
Secció 1ª Venda en Mercats Periòdics
Article 3. Els Mercats Periòdics.
1.- Tal com és tradicional els mercats periòdics se mantenen:
a).- Al poble de Sencelles els dimecres al matí durant tot l’any, s’ubicarà a Sa Plaça Nova i si n’és el cas a les zones properes que es determinin a les bases de la convocatòria d’autorització.
b) Al poble de Biniali els dissabtes al matí durant tot l’any, s’ubicarà a Sa Plaça de la Puríssimai si n’és el cas a les zones properes que es determinin a les bases de la convocatòria d’autorització.
2.- L’horari màxim dels mercats periòdics se podrà modificar durant la vigència de l’autorització per atendre a les necessitats de la població.
3.- La convocatòria d’autoritzacions podrà distribuir les distintes zones dels mercats per afectar-les a la venda de distints tipus de mercaderies.
4.- A més dels mercats tradicionals podran convocar-se per l’òrgan competent municipal altres mercats periòdics especialitzats les característiques dels quals hauran de determinar-se a la corresponent convocatòria.
5.- Per a l’organització i convocatòria de mercats periòdics especialitzats l’òrgan competent municipal podrà assessorar-se per associacions de productors o distribuïdors dels bens propis del mercat especialitzat.
Article 4. Tipus d’autoritzacions als Mercats Periòdics.
Les autoritzacions per a l’ocupació de trasts als mercats periòdics podran ser de dos tipus:
a).- Autorització d’ocupació anual, que assignarà a un o una comerciant l’ocupació per un període d’un any d’un trast concret
b).- Autorització d’ocupació eventual, que permetrà l’ocupació d’un trast disponible per al dia de l’autorització, dependrà sempre de la disponibilitat de trasts lliures el mateix dia de mercat de l’autorització i l’assignació concreta del trast la farà l’agent de l’autoritat municipal encarregat del bon ordre del mercat just en acabar l’horari de muntatge establert a l’article 5 de la present Ordenança. En qualsevol cas l’autoritació es donarà sempre i quan el sol·licitant ofereixi productes diferents als dels que es venen als trasts periodics.
Article 5. Horaris dels Mercats Periòdics,
1.- Per als Mercats Periòdics tradicionals de Sencelles i Biniali, els horaris de descàrrega de mercaderies i muntatge i recollida seran els següents:
a).- La descàrrega de mercaderies i muntatge se durà terme entre les 6,30 i les 8,00 hores. El o la comerciant, amb autorització anual, que no tengui descarregades les mercaderies i muntada la seva parada a les 8,00 hores perdrà, per aquell dia, el dret a ocupar el trast que tengui assignat i només podrà descarregar i muntar la seva parada en el lloc on li ho autoritzi l’agent de l’autoritat que vetlli pel bon ordre del mercat.
b).- El o la comerciant que gaudeixi d’una autorització eventual muntarà la seva parada, al trast vacant d’autorització que se li hagi assignat, en el mateix horari. Excepcionalment, i només pel cas de que un o una comerciant amb autorització anual no hagi comparegut i muntat la seva parada en el trast assignat en l’horari indicat en l’apartat anterior, podrà sol·licitar de l’agent de l’autoritat que vetlli pel bon ordre del mercat muntar en el trast vacant; en aquest cas la parada haurà d’estar totalment muntada a les 8,15 hores.
c) L’horari de recollida del Mercat, serà entre les 12,30 i les 13,30. A les 13,30 totes les parades hauran d’estar totalment desmuntades.
d) En el cas excepcional de que un mercader o una mercadera hagi de recollir la seva parada abans de l’horari establert a l’apartat anterior ho farà de tal manera que no causi cap molèstia a la resta dels mercaders.
2.- Les convocatòries per a les autoritzacions d’ocupació amb mercats periòdics especialitzats establiran els horaris aplicables al mercat que regulin.
Secció 2ª.Mercats dedicats a la venda de productes artesanals.
Article 6. Mercats dedicats a la venda de productes artesanals.
1.- L’Ajuntament podrà organitzar la celebració de mercats ocasionals dedicats a la venda de productes artesanals com a instrument de la competència de promoció de l’artesania.
2.- La convocatòria del mercat ocasional de productes artesanals fixarà la zona de la via pública dedicada al mateix, definint els trasts objecte d’autorització d’ocupació, la durada i horaris del mercat, així com les característiques de les mercaderies que es posin a la venda en el concret mercat artesà.
3.- Per a l’organització i convocatòria de mercats ocasionals de productes artesanals l’òrgan competent municipal podrà assessorar-se per associacions de productors o distribuïdors dels bens propis del mercat convocat.
Secció 3ª Venda en Mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars
Article 7. Mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars.
1.- L’Ajuntament podrà organitzar amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars, la celebració de mercats. La convocatòria de les autoritzacions d’ocupació definirà, la zona de la via pública dedicada al mateix, determinarà els trasts objecte d’autorització d’ocupació, la durada i horaris del mercat, així com les característiques de les mercaderies que es posin a la venda en el concret mercat firal.
2.- La sol·licitud d’autorització es podrà descarregar via web o recollir a l’ajuntament, fins a quatre dies abans de la fira, festa o esdeveniment popular. A la mateixa s’haurà d’especificar de forma detallada el tipus d’articles o productes que es posen a la
venda, així com els metres necessaris. L’Ajuntament contactarà amb el responsable del trast per tal de comunicar-li el lloc assignat dos dies abans.
3.- Juntament amb la sol·licitud s’haurà d’haver satisfet la corresponent taxa d’ocupació de via pública, tal i com s’estableix a l’article sisè de l’ordenança fiscal reguladora de tributs publicada al BOIB núm. 149, de 5 d’octubre de 2007.
Secció 4ª. Venda realitzada en camions-botiga o llocs instal·lats a la via pública que s’autoritzin en circumstàncies i condicions precises.
Article 8. Venda realitzada en camions-botiga o llocs instal·lats a la via pública que s’autoritzin en circumstàncies i condicions precises
La venda realitzada en camions - botiga o llocs instal·lats a la via pública s’autoritzarà d’acord a les convocatòries per a mercats periòdics, mercats artesans o mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars en funció de les sol·licituds que se presentin.
Al igual que en el cas de la venda al mercats periòdics, mercats artesans o mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars, en aquest cas, s’haurà de sol·licitar la pertinent autorització i liquidar la taxa corresponent tal i com s’estableix aals apartats 2 i 3 de l’article 7.
CAPÍTOL III: PROCEDIMENT DE SELECCIÓ PER A LES AUTORITZACIONS.
Article 9.- Convocatòries d’autoritzacions d’ocupació del domini públic amb motiu de la celebració de mercats.
1.- El procediment per a la concessió d’autoritzacions d’ocupació del domini públic local amb motiu de la celebració dels mercats contemplats en el capítol II d’aquesta ordenança s’iniciarà atenent al nombre de sol·licituds que es presentin a l’Ajuntament.
2.- L’òrgan competent per aprovar la convocatòria, a proposta de la regidoria responsable de comerç, és el Batle.
3.- Des de l’Ajuntament s’establiran els barems que s’hagin de fer servir per valorar les sol·licituds per al cas de que hi hagi més sol·licituds de trasts que trasts disponibles, de no establir-se barems per aquest cas, se preveurà la resolució mitjançant sorteig.
4.- Les autoritzacions s’atorgaran directament als peticionaris que reuneixin les condicions requerides, llevat de que hi hagués més peticionaris que autoritzacions d’ocupació de trasts disponibles, en aquest cas s’atorgaran en règim de concurrència competitiva llevat del cas en que no s’haguessin de valorar condicions especials dels sol·licitants en que s’atorgarien mitjançant sorteig públic.
5.- Ni els mercats periòdics ni en els dedicats a la venda de productes artesanals un mercader o una mercadera no podrà ser titular de més de dos trasts o dotze metres lineals de parada.
Article 10.- De les sol·licituds d’autorització.
1.-Les sol·licitud d’autorització es presentaran amb els requisits que estableix l’article 70 de la Llei 30/1992 de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú. La convocatòria inclourà un model de sol·licitud que estarà a disposició dels interessats a la plana web o a les dependències municipals.
2.- La sol·licitud requerirà únicament la firma d’una declaració responsable en la que com a mínim es manifesti:
a) El compliment dels requisits establerts a la convocatòria.
b) Estar en possessió de la documentació que així ho acrediti a partir de l’inici de l’activitat.
c) Mantenir el compliment durant el termini de vigència de l’autorització.
d) Estar donat d’alta a l’epígraf corresponent de l’impost sobre activitats econòmiques ( o d’aquell que el substitueixi ) i estar al corrent en el pagament de la tarifa o, en cas d’estar exempt, estar donat d’alta en el cens d’obligats tributàris.
e) Estar d’alta i al corrent de pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social.
f) Els prestadors procedents de tercers països hauran d’acreditar el compliment de les obligacions establertes a la legislació vigent en matèria d’autoritzacions de residència i treball.
g) Reunir totes i cadascuna de les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecte de venda ambulant.
3.- En cap cas la convocatòria exigirà com a requisit la residència al municipi.
4.- La circumstància d’estar donat d’alta i al corrent de pagament de l’impost sobre activitats econòmiques o, en cas d’exempció, en el cens d’obligats tributaris haurà de ser acreditada, a opció de l’interessat, bé per ell mateix, bé mitjançant autorització a l’Ajuntament per a que verifiqui el compliment. No serà exigible la justificació documental de cap altre dels requisits detallats a la declaració responsable, sense perjudici de les facultats de comprovació de l’administració municipal.
Article 11.- De la documentació de l’autorització
1.- Un cop concedides les autoritzacions per als mercats periòdics i per als mercats dedicats a la venda de productes artesanals, l’Ajuntament facilitarà als mercaders autoritzats una credencial que inclourà la fotografia de cadascun dels venedors autoritzats, la numeració i superfície del trast, el nom de la persona titular, les mercaderies autoritzades i la data de concessió de l’autorització i de la seva vigència.
2.- Els venedors hauran de tenir a disposició dels agents de l’autoritat i visible a la parada, en tot moment la credencial.
CAPÍTOL IV: OBLIGACIONS DELS MERCADERS
Article 12: Obligacions dels mercaders.
1.- Els mercaders tenen l’obligació d’acudir als mercats als que han estat autoritzats.
2.-Els mercaders autoritzats a l’ocupació dels trasts de mercat estan obligats a:
a) Complir totes les disposicions legals que siguin d’aplicació en matèria d’abastament, sanitat, policia, alimentació i comerç dictades pels organismes, autoritats competents i autoritat municipals.
b) Ocupar personalment el trast o a través dels seus empleats i amb compliment de la legislació laboral.
c) Usar bon llenguatge i tenir bon comportament, entre ells i amb el públic i els representants de l’Ajuntament.
d) Posar a la vista del públic el document acreditatiu de l’autorització, el número i la identificació del trast i, en cas de venedors d’aliments, el carnet de manipulador o manipuladora.
e) Serà obligació inexcusable de la persona titular la recollida de la totalitat de les deixalles i escombraries i caldrà deixar el lloc en perfecte estat de neteja
f) Els mercaders estan obligats a tenir permanentment el preu dels productes ben visibles i també l’origen del producte, així com a mantenir els productes col·locats de forma adequada i procurant oferir, en tot moment, una bona imatge.
g) Els mercaders estan obligats a estacionar els vehicles als llocs on determini l’autoritat municipal.
h) Vendre només allò per al que s’ha sol·licitat i obtingut autorització.
i) El venedor o la venedora ambulant haurà d’informar, mitjançant un cartell visible, de la direcció on s’hauran d’atendre, si pertoca, les reclamacions dels consumidors. Aquesta direcció haurà de figurar, en tot cas, a la factura o al comprovant de la venda.
3.- A més de les obligacions anteriorment esmentades, els venedors de fruites, verdures, fruits secs i derivats, hauran de complir les següents normes:
a) Tots aquells productes que necessiten fred per a la seva conservació s’han d’exposar en armaris o vitrines i a més hauran d’estar protegits del sol.
b) Si es fan servir poals per pesar a la menuda hauran d’estar desinfectats i nets per a cada mercat;
c) Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments estaran en bon estat i hauran de permetre fàcilment la seva neteja i desinfecció. Per tant, caldrà que siguin de materials resistents, llisos, impermeables i no tòxics.
4.- Els mercaders autoritzats, hauran de satisfer a la Corporació, els drets i taxes fixats a l’article sisè de l’Ordenança fiscal que regula la ocupació de via pública, publicada al BOIB núm. 149, de 5 d’octubre de 2007.
Article 13. Deure d’assistència
La no assistència al mercat de forma continuada podrà suposar el canvi dels trast assignat. Si la no assistència fos de tres mesos seguits o més, sense causa justificada,
el Batle, prèvia audiència del mercader podrà retirar l’autorització municipal, encara que s’hagin abonat les taxes corresponents a tot el període de vigència de l’autorització.
Article 14. Mesures cautelars.
Els agents de l’autoritat municipal podran ordenar, com a mesura cautelar, què no tindrà el caràcter de sanció, el cessament de l’exercici per aquell dia amb el corresponent desmuntatge i retirada del trast del venedor o la venedora que hagi alterat el bon ordre del mercat o presenti els productes en evidents males condicions.
CAPÍTOL V: DRETS I OBLIGACIONS DELS USUARIS
Article 15. Drets i obligacions dels usuaris
1. Els usuaris i compradors tindran dret que els donin les mercaderies en condicions de qualitat, pes, mesura i servits de manera higienicosanitària.
2. El comprador o la compradora que no es mostri conforme amb el pes o mesura de les mercaderies, abans d’abandonar el mercat on les hagi comprat, haurà de donar avís a l’agent de l’autoritat encarregat del bon ordre del mercat perquè l’acompanyi a fer la segona pesada o repès municipal. A més de la comprovació pertinent, tindrà dret a denunciar totes les deficiències que vegi, respecte a la qualitat de les mercaderies, servei i tracte per part dels venedors, mitjançant un escrit adreçat a la Batlia o regidoria competent que es presentarà en el Registre General de l’ajuntament.
3.- Els usuaris tenen dret a ser atesos en qualcuna de les llengües oficials de les Illes Balears, i no podran ser discriminats ni atesos incorrectament per raó de la llengua oficial que utilitzin.
4. Queda absolutament prohibit als usuaris tocar o palpar les mercaderies exposades al públic, especialment aquells productes susceptibles de fàcil contaminació.
5. El usuaris hauran de mantenir una actitud correcta tant respecte als venedors i subministradors com respecte a l’agent de l’autoritat encarregat del bon ordre del mercat i el públic concorrent.
CAPÍTOL VI: RÈGIM SANCIONADOR.
Article 16. Infraccions lleus:
Són infraccions lleus:
1.- La no exhibició de la documentació de l’autorització municipal en la forma regulada en la present ordenança.
2.- Qualsevol incompliment de la present ordenança que no tengui naturalesa de infracció greu o molt greu.
Article 17. Infraccions greus
Són infraccions greus:
1.-Ocupar amb la parada més espai que el trast autoritzat.
2.- No tenir els productes o els estris nets i en condicions de qualitat
3.- Incomplir els horaris de descàrrega, muntatge, desmuntatge i càrrega.
4.- Barallar-se amb altres mercaders
5.- L’explotació del trast o la venda per persona no autoritzada
6.- Desobeir les instruccions dels agents de l’autoritat municipal
7 .- La negativa o resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats o els seus agents en l’exercici de les seves funcions de comprovació i el subministrament d’informació inexacta o incompleta.
8.- La reincidència en infraccions lleus. S’entendrà que hi ha reincidència per la comissió en el termini d’un any de més d’una infracció lleu quan així s’hagi declarat per resolució administrativa ferma.
9.- Atendre els usuaris amb menyspreu o negar-se a atendre’ls.
Article 18. Infraccions molt greus.
Son infraccions molt greus:
1.- Traspassar l’autorització sense comunicar-ho a l’Administració Municipal.
2.- Vendre productes no autoritzats.
3.- Exercir la venda ambulant sense autorització municipal.
4.- Efectuar un pes o mesuratge clarament desproporcionat amb ànim d’enganyar.
5.- La reincidència per comissió en el terme d’un any:
a). De més d’una infracció greu quan així s’hagi declarat per resolució administrativa ferma.
b). Per tal de tipificar com a molt greu una infracció per reincidència , només s’entendrà com a infracció greu la comissió en quatre ocasions de fets tipificats com a infracció lleu.
Article 19. Sancions.
Les infraccions tipificades en la present ordenances seran sancionades amb les següent sancions:
a.- Per a les infraccions lleus, d’advertiment a multa de fins a 60 euros.
b.- Per a les infraccions greus, multa de 61 a 300 euros.
c.- Per a les infraccions molt greus:
a.-Multa de 301 a 600 euros
b.- Suspensió de l’autorització d’un a tres mesos.
c.-Retirada de l’autorització.
Article 20. Prescripcions
1.- Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als tres mesos. Aquests terminis es contaran a partir de la producció del fet sancionable o de la terminació del periode de comissió si se tracta d’infraccions continuades.
2.- Les sancions prescriuran en els mateixos terminis comptats a partir de la fermesa de la resolució sancionadora.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única:
En el termini d’un any des de l’entrada en vigor de la present ordenança el Batle efectuarà la primera convocatòria per a la concessió de les autoritzacions regulades a l’article 4, a) de la present ordenança.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única:
Les activitats informatives no comercials de caràcter artístic, institucional, de organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, partits polítics i sindicats, podran coincidir amb la celebració dels mercats regulats en la present ordenança sempre que no destorbin el lliure exercici del comerç pels titulars de les autoritzacions.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada transcorregut el termini indicat a l’article 103, en relació amb el 113, ambdós de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i deroga qualsevol altra que existís i estigui en contradicció amb aquesta.
Sencelles, 25 de setembre de 2014
EL BATLE,
BARTOMEU MORRO OLIVER