Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 15114
Conveni entre el CIM i l'Aj.d'Alaior per a la tramitació i concessió dels ajuts econòmics individuals,temporals i d'emergència social finançats pel CIM

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Conveni entre el Consell Insular de Menorca i l’ajuntament d’ALAIOR per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel consell insular de Menorca

D’una part, l’Honorable Senyor Santiago Tadeo Florit, President del Consell Insular de Menorca d’acord amb la normativa de la Llei de bases de règim jurídic local i la Llei orgànica de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

I d’altra part l’Il·lma. Sra. Misericòrdia Sugranyes Barenys, batlessa de l’Ajuntament d’Alaior, en virtut de l’establert en l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, i en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Ambdues parts, reconeixent-se mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest acord,

EXPOSEN

L’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia atribueix com a competència pròpia dels consells insulars els serveis socials i assistència social i les polítiques d’atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que els ajuntaments, en la seva qualitat d’institucions de govern dels municipis illencs, poden assumir en el seu àmbit territorial la funció executiva i la gestió de les competències pròpies dels consells insulars o d’aquelles que els hagin estat prèviament transferides.

Els municipis, com a entitats locals bàsiques de l’organització territorial i com a instruments fonamentals per a la participació de la comunitat local en els afers públics, i a través dels ajuntaments, com a formes de govern i administració municipal, són competents per a la prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social.

D’acord amb l’article 34 de la Llei 4/2009 de Serveis Socials de les Illes Balears, correspon a l’Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s’asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.

L’article 25 de la Llei 4/2009 determina que la cartera de serveis ha de garantir la resposta immediata a les situacions d’emergència social i les prestacions que donin cobertura a les necessitats bàsiques de les persones beneficiàries de la Llei. Entre les prestacions bàsiques garantides hi ha l’allotjament, l’alimentació i el vestit; qüestions, totes tres conceptes principals als que van adreçats els ajuts econòmics individuals.

L’article 48 de la Llei 4/2009 disposa que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.

Des de l’any 2008, el Consell Insular de Menorca ha anat signant convenis de col·laboració amb els ajuntaments de l’illa per a la delegació de la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.

Aquests convenis es van signar amb l'objectiu d’unificar les diferents línies d'ajuts que fins el moment aportaven tant el Consell Insular i els diferents municipis de l'illa i per aconseguir una major coordinació i agilitat en la tramitació, a la vegada que aproximar la gestió dels mateixos als ciutadans i ciutadanes.

La valoració d'aquesta delegació de competències durant aquests anys ha estat positiva pel fet d’haver assolit una major agilitat i simplificació de la gestió i una major adequació de les respostes a les necessitats dels usuaris dels serveis socials municipals.

Atès que, finalitzada la vigència dels esmentats convenis i manifestada la voluntat compartida entre el Consell Insular de Menorca i tots els ajuntaments de Menorca de donar continuïtat a l’esmentada col·laboració per tal que aquests ajuts puguin ser gestionats des dels municipis, assolint així una major eficàcia, eficiència i proximitat al ciutadà, mitjançant la signatura d’un nou conveni a l’efecte, el duen a terme d’acord amb els següents

PACTES

PRIMER. OBJECTE DEL CONVENI

1.1 Aquest conveni té per objecte articular la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les institucions que el subscriuen, en l’àmbit de les seves competències respectives, per a la gestió per part de l’Ajuntament d’Alaior dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.

SEGON. CONCEPTE I TIPOLOGIA DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL

2.1. Concepte

Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d’uns objectius prèviament definits en un pla d’intervenció pels serveis socials.

Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.

2.2. Tipologia. Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que s’hagin d’atendre:

2.2.1. Ajuts per a habitatge

Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca

Equipament de la llar

Manteniment de la llar i suministres (llum, aigua…)

Inspeccions d’habitatge obligatòries

Pagament de pensions, hostals...

2.2.2. Ajuts per a manutenció

Pagament de bolquers i llet per a nadons

Pagament de menús

Manutenció en general

2.2.3. Ajuts per a activitats educatives

Pagament de l’escola infantil

Pagament de material escolar

Pagament del menjador escolar

Pagament d’activitats extraescolars i de lleure

Pagament del transport escolar

2.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral

Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives

Transport per a accions formatives

Desplaçaments per a inserció social

Ajuts puntuals per a la guarda de fills

2.2.5. Ajuts per motius sociosanitaris

Ajudes tècniques

Reparació/adaptació de la llar

Tractaments professionals

2.2.6. Ajuts d’emergència social

Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars, que es regularan en una convocatòria específica.

TERCER. DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

Per tal de fer efectiu l’objecte expressat en la clàusula anterior, mitjançant aquest conveni el Consell Insular de Menorca delega en l’Ajuntament d’Alaior, que l’accepta, l’exercici de les competències en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que corresponen al primer, de conformitat amb allò previst a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la resta de normativa aplicable, en els termes establerts en el present conveni.

QUART. ABAST I CONTINGUT DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

4.1 La delegació de competència en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social comprèn tots els actes administratius necessaris per a la seva tramitació i concessió, en concret: la valoració de les sol·licituds, elaboració dels informes que correspongui, emissió de la proposta amb determinació de la quantia, aprovació per l’òrgan competent i pagament de l’ajut.

4.2 En tots els casos, la concessió dels ajuts ha d’estar subjecta al procediment recollit en aquest conveni.

CINQUÈ. VIGÈNCIA DEL CONVENI I DURADA DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

5.1 El present conveni tindrà vigència des de la seva signatura, amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2014, fins el 28 de febrer de 2015.

5.2 Mentre que la durada de la delegació de competències, per tramitar i gestionar aquests ajuts, començarà l’1 de gener de 2014 i acabarà el 31 de desembre de 2014. Tot això sense perjudici de que s’hagi de donar compliment a la resta d’obligacions fixades en aquest conveni.

SISÈ. FINANÇAMENT

6.1 El Consell Insular de Menorca es compromet a abonar mensualment, mitjançant transferència o compensació, a l’Ajuntament d’Alaior una quantia de 1.687,92€ ( mil sis-cents vuitanta-set euros i noranta-dos cèntims) en concepte d’ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al període comprés entre l’1 de gener de 2014 i el 31 de desembre de 2014. Aquesta transferència té per finalitat finançar pròpiament la quantia dels ajuts, i en cap cas servirà per cobrir despeses d’estructura o de funcionament dels serveis municipals, com costos de personal o costos materials de qualsevol tipus.

6.2 Aquest import en resulta d’aplicar al crèdit total que el Consell Insular de Menorca ha previst per a ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al 2014, els criteris de distribució entre ajuntaments que preveu la clàusula setena d’aquest conveni.

6.3 L’Ajuntament d’Alaior podrà complementar la transferència rebuda pel Consell Insular de Menorca amb les quantitats que desitgi amb càrrec al seu pressupost.

SETÈ. DETERMINACIÓ DELS CRITERIS SOBRE ELS QUALS ES REALITZA LA DISTRIBUCIÓ ECONÒMICA ENTRE ELS AJUNTAMENTS

7.1 La distribució del fons que el Consell Insular de Menorca realitza entre els ajuntaments que han acceptat la delegació es regirà sempre pel principi d’equitat, entenent que “equitat” significa tractament individualitzat, just i equilibrat entre les parts en funció de les necessitats de cada cas, i no pas tractament homogeni.

7.2 L’any 2014, les variables a partir de les quals s’ha efectuat la distribució del fons han estat les següents:

  1. Població total
  2. Gent gran
  3. Menors
  4. Població aturada

Els indicadors que han servit per mesurar la incidència de cada variable, i el pes relatiu que té cadascun d’ells en la distribució de recursos, han estat els següents:

  1. Nombre d’habitants empadronats…….………………… 50%
  2. Nombre de persones majors de 65 anys.………………20%
  3. Nombre d’habitants de 14 anys o menys..………………10%
  4. Nombre d’aturats de llarga durada………………………20%

Per al càlcul dels indicadors s’han fet servir estadístiques d’organismes oficials, concretament les dades del padró, a data 1 de gener de 2013, publicades per l’Institut Nacional d’Estadística i el nombre de persones aturades des de fa més de sis mesos segons les quanties acumulades al llarg del 2013 a les estadístiques mensuals per municipis de l’Observatori de Treball de la Direcció General d’Economia i Estadística del Govern de les Illes Balears.

7.3 Atès que el fons del Consell Insular de Menorca per a l’any 2014 per a ajuts individuals, temporals i d’emergència social que es distribuiran entre tots els ajuntaments és de 200.000 euros, i de conformitat amb l’establert en els apartats anteriors, l’aportació per a l’any 2014 al municipi d’ Alaior serà de 20.255,12 euros.

VUITÈ. REQUISITS PER PODER SER BENEFICIARI DELS AJUTS

8.1 Per poder gaudir dels ajuts objecte d’aquest conveni els sol·licitants hauran de complir els requisits generals que es relacionen a continuació, així com els requisits específics que regulen les bases de concessió. Requisits generals:

  • Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.
  • Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
  • No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

NOVÈ. PROCEDIMENT APLICABLE

9.1 El procediment administratiu per concedir els ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social s’iniciarà a instància de part mitjançant sol·licitud de la persona interessada dirigida a l’òrgan municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.

9.2 Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

9.3 Les bases i la convocatòria seran aprovades per l’òrgan competent de l’Ajuntament d’Alaior, respectant els criteris annexes en aquest conveni.

9.4 Les bases de la convocatòria d’ajuts hauran d’establir un model de sol·licitud, la documentació que cal adjuntar-hi i les obligacions que contrauran els beneficiaris. Així mateix, establiran el procediment a seguir, si s’escau, en la modificació de la resolució de concessió i en la revocació i/o reintegrament de les ajudes concedides.

9.5 El règim d’infraccions i sancions administratives serà l’establert a la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.

DESÈ. JUSTIFICACIÓ I MEMÒRIA ANUAL

10.1 L’Ajuntament d’Alaior, abans del 31 de gener de l’any següent, haurà de presentar la justificació de les despeses corresponents a aquest conveni mitjançant l’expedició d’un certificat de l’interventor o del secretari que acrediti que la quantia rebuda per l’objecte d’aquest conveni s’ha dedicat als fins que especifica.

10.2 Per altra banda, l’Ajuntament d’Alaior, durant els dos primers mesos de l’any següent, remetrà al Consell Insular de Menorca una memòria anual dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que respongui al doble objectiu de control de la subvenció transferida i d’avaluació del programa.

10.3 Per elaborar aquesta memòria, s’haurà de fer servir el model que li faciliti el Consell Insular de Menorca amb l’objectiu de tractar tota la informació d’una manera senzilla, homogènia i àgil.

10.4 Amb la finalitat de disposar d’informació estadística útil per a la planificació i l’avaluació dels serveis públics insulars i municipals, l’Ajuntament també reportarà, en la mateixa memòria, informació sobre els ajuts econòmics de naturalesa similar a la que regula aquest conveni i que són finançats amb recursos propis. El Consell Insular de Menorca, a la vegada, lliurarà una còpia de la memòria insular a tots els ajuntaments.

ONZÈ. IMATGE CORPORATIVA I COMUNICACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

11.1 L’Ajuntament d’Alaior reflectirà en el model de sol·licitud i en tots els documents de comunicació amb els beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, que aquests són finançats –o, si s’escau, cofinançats– pel Consell Insular de Menorca. Aquests documents hauran de contenir, a més, el logotip del Consell en un lloc destacat, amb una mida no inferior a la del logotip de l’Ajuntament (en cas que aquest aparegui).

11.2 L’Ajuntament d’Alaior també farà constar la referència al finançament d’aquests ajuts per part del Consell Insular de Menorca en qualsevol mitjà escrit o audiovisual que vagi adreçat a la ciutadania en general amb finalitats informatives, i on s’expliqui la naturalesa, els objectius o els requisits per ser beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals o d’emergència social, com poden ser les pàgines web municipals, catàlegs de serveis, etc.

DOTZÈ. COMISSIÓ DE SEGUIMENT

12.1 Amb l’objectiu de fer un seguiment dels pactes establerts en el present conveni, es crea una comissió de seguiment interadministrativa.

12.2 Aquesta comissió estarà integrada pel conseller o consellera del Consell Insular de Menorca que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, que actuarà com a president/a; un/una directora/a insular del departament del Consell Insular de Menorca que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social; i un representant de cadascun dels ajuntaments als quals s’hagi delegat la gestió dels ajuts objecte d’aquest conveni. Podran assistir-hi altres membres, nomenats per qualsevol de les parts, amb funcions d’assessorament. Els ajuntaments que no tenguin delegada la gestió dels ajuts podran ser convidats a participar en la comissió de seguiment, sense que puguin prendre part de les decisions que es prenguin. Actuarà com a secretari/ària un/a funcionari/ària del Consell Insular.

12.3 Les principals funcions d’aquesta comissió són:

  1. Vetllar pel compliment del conveni i fer-ne el seguiment.
  2. Interpretar el conveni, i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació.
  3. Aprovar els protocols i annexos que es vulguin signar en el desenvolupament del conveni.

TRETZÈ. PROTOCOLS O ANNEXOS SINGULARS DE DESPLEGAMENT

La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n’és el cas, de desplegament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i els mateixos efectes vinculants que aquest conveni.

CATORZÈ. RESCISSIÓ

14.1 Aquest conveni es pot rescindir:

  1. Per acord mutu i voluntari de les parts, que s’ha d’instrumentar per escrit.
  2. Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, d’acomplir les obligacions que es derivin de l’objecte del conveni.
  3. Per incompliment d’una les parts, a la qual s’ha de comunicar la rescissió de forma fefaent, amb audiència prèvia i, com a mínim, amb tres mesos d’antelació, sempre que, igual que en l’apartat anterior, es faci inviable l’acompliment de les finalitats del conveni.

14.2 En cap cas la rescissió del conveni ha d’afectar l’execució dels serveis i/o les prestacions que es duguin a terme, i les parts hauran d’adoptar les mesures pertinents per tal d’assegurar la continuïtat de les prestacions i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.

QUINZÈ. NATURALESA DEL CONVENI

15.1 Aquest conveni té naturalesa administrativa i, en conseqüència, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la seva interpretació i l’execució s’han de dirimir en el si de la Comissió de Seguiment prevista en el seu pacte dotzè. Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s’han de resoldre de conformitat amb el que disposa l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

SETZÈ. PUBLICITAT DEL CONVENI

16.1 Aquest conveni s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el Consell Insular de Menorca serà l’Administració encarregada de dur a terme aquesta publicació.

I, com a prova de conformitat, signam aquest conveni, per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i la data més avall indicats.

 

Maó, 5 de maig de 2014

 

El President del ConsellInsular de Menorca                                    La batlessa de l’Ajuntament d’Alaior

 Santiago Tadeo Florit                                                                          Misericòrdia Sugranyes Barenys

 

ANNEX AL CONVENI

CRITERIS QUE HAN DE REGIR LES BASES i CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL PER A L’ANY 2014 EMMARCADES EN EL CONVENI ENTRE EL CONSELL INSULAR I ELS MUNICIPIS DE MENORCA

1- OBJECTE DE LA CONVOCATÒRIA

1.- L’objecte d’aquests ajuts és donar suport i resposta de manera puntual a una situació de necessitat de un ciutadà/ana o de una família. La sol·licitud ha de formar part d’un pla d’intervenció mitjançant el qual l’ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

2.- Tenen la consideració d’ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social els emmarcats dins els conceptes següents:

3.- Situacions en què una ajuda econòmica puntual forma part d'un pla d'intervenció, en què no només es pretén resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda, sinó que també es pretén actuar d'una manera més integral amb aquella persona/família segons uns objectius pactats prèviament.

  • Situacions en què una ajuda econòmica puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'esmentada ajuda.
  • Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

2.- ACTUACIONS I NECESSITATS SUBVENCIONADES

Es poden acollir a aquesta convocatòria les actuacions i necessitats següents, les quals es classifiquen de la manera següent en funció de la necessitat a atendre:

2.1 Ajuts per a habitatge

Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca

Equipament de la llar

Manteniment de la llar i suministres (llum, aigua…)

Inspeccions d’habitatge obligatòries

Pagament de pensions, hostals...

2.2 Ajuts per a manutenció

Pagament de bolquers i llet per a nadons

Pagament de menús

Manutenció en general

2.3 Ajuts per a activitats educatives

Pagament de l’escola infantil

Pagament de material escolar

Pagament del menjador escolar

Pagament d’activitats extraescolars i de lleure

Pagament del transport escolar

2.4 Ajuts per a inserció social i laboral

Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives

Transport per a accions formatives

Desplaçaments per a inserció social

Ajuts puntuals per a la guarda de fills

2.5 Ajuts per motius sociosanitaris

Ajudes tècniques

Reparació/adaptació de la llar

Tractaments professionals

2.6 Ajuts d’emergència social

Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquestes bases i d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.

3.- REQUISITS DELS BENEFICIARIS

3.1 Per poder optar a aquests ajuts s’ha complir els següents requisits:

- Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.

- Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.

- No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

3.2. Condicions per a la concessió dels ajuts

La concessió dels ajuts està subjecta, d’una banda, a l’escassetat d’ingressos econòmics del possible beneficiari i, d’altra banda, a unes condicions específiques segons la tipologia d’ajut que se sol·liciti.

3.2.1 Escassetat d’ingressos

Per calcular l’escassetat d’ingressos econòmics s’aplicaran les condicions següents:

  1. Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 125% de l’IPREM. Per a l'any 2014, aquesta quantitat queda fixada en 776,57 euros mensuals.
  2. Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30% pel segon membre, en un 20% pel tercer i en un 10% a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la següent taula
  3. Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits regulats a les bases tercera i quarta, però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.

3.2.2 Condicions específiques segons la tipologia d’ajut

3.2.2.1 Ajuts per a habitatge:

a) Pagament de lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es podrà concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l’habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.

e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l’import de dos mesos d’estada, sempre que s’hagin esgotat altres vies com cases d’acollida o altres recursos disponibles.

En tots els casos de ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s’han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d’emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que es convoqui l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.

3.2.2.2 Ajuts per a manutenció:

a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d’un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s’hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d’acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.

3.2.2.3 Ajuts per activitats educatives

a) Pagament de l’escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75% del total del cost anual.

b) Pagament de material escolar:

Educació infantil: fins a 150 euros any per fillet/a

Primària: fins a 210 euros any per fillet/a

Secundària: fins a 240 euros any per fillet/a

c) Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.

d) Pagament d’activitats extraescolars i de lleure: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d’aquestes activitats.

e) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, Així mateix en aquells casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat es podrà subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular

En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins a arribar al 75% del cost total.

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es podran superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.

3.2.2.4 Ajuts per a inserció social i laboral:

a) Pagament puntual d’ajuts per a l’assistència a accions formatives per a aquelles persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l’ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a aquelles persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s’imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.)

d) Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a aquelles situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no existeixin altres alternatives, recursos o ajuts.

3.2.2.5 Ajuts per motius sociosanitaris:

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.

Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.

c)Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d’autonomia i d’atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

3.2.2.6 Ajuts per emergència social

Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

4.- SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ

Les sol·licituds s'han d'adreçar a l’òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social, i s'han de presentar a l’ajuntament on resideixi el sol·licitant.

Els expedients hauran d’incloure la documentació següent:

  1. DNI del sol·licitant o del seu representant.
  2. Certificat d'empadronament.
  3. Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.
  4. Fotocòpia del llibre de família.
  5. Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.
  6. Informe social.
  7. Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’Administració autonòmica competent.
  8. En els casos en què correspongui, declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.
  9. Full de dades bancàries
  10. Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.
  11. Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajuda.

5.- INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan competent de l’entitat que tingui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.

6.- OBLIGACIONS QUE ES CONTREUEN PER PART DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:

  1. Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.
  2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
  3. Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
  4. Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases.

7.- MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

8.- REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES

D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d’aquesta incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.

Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

9.- REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES

D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:

  1. L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
  2. L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l’entitat beneficiària.
  3. L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
  4. La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
  5. La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
  6. Altres supòsits establerts en les bases reguladores.

Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.

Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

10.- RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, a la normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és el president/a de l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts de conformitat amb l’establert en els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

11.- INSPECCIÓ

D’acord amb el que disposen aquestes bases les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d’aplicació.

12.- NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes a les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18/11/2003).

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31/12/05).