Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 14672
Publicació de Resolució de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament de l’expedient RA 187/2009, en relació a la línia d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals, convocatòria any 2009.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de Resolució de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament de l’expedient RA 187/2009,  el titular del qual és PARELLETA, SRM,  en relació a la línia d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals..

 D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar la interessada, mitjançant aquest anunci es notifica a PARELLETA, SRM  amb NIF J07712573, la següent Resolució del vicepresident del FOGAIBA, de dia 3 de juliol de 2014, en  relació a l’expedient RA 187/2009 de la línia d’ajudes  per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals:

                 “RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ  DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE LA DECLARACIÓ D’OBLIGATORIETAT DE REINTEGRAMENT.

 ANTECEDENTS 

  1. En data de 23 d’abril de 2009, amb núm. de registre d’entrada 240,  PARELLETA SRM., amb NIF J07712573,  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals,  a l’empara de la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 30 de gener de 2009, per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals. 
  2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 15 de novembre de 2010, per un import de 2.850,00 euros, cofinançat pel FEADER en un 35% i pel FOGAIBA en un 65%,  d’acord amb la següent distribució: 
  • 997,50 euros amb càrrec a la línia FEADER.
  • 1.852,50 euros amb càrrec al pressupost del FOGAIBA. 

L’ajuda es va concedir per a la totalitat del període de 5 anys, d’acord amb la següent distribució anual i amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

         Any  2010   FEADER                 199,50€              FEADER 050405012141004

                                               CAIB                     370,50€              amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

                           Any  2011   FEADER                199,50€              FEADER 050405012141004

                                               CAIB                    370,50€             amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

                          Any 2012    FEADER                 199,50€              FEADER 050405012141004

                                               CAIB                    370,50€             amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

                           Any 2013    FEADER               199,50€              FEADER 050405012141004

                                               CAIB                    370,50€             amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

                           Any 2014    FEADER              199,50€              FEADER 050405012141004

                                               CAIB                  370,50€              amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA       

  1. En data de 2 de desembre de 2010  la interessada va signar el contracte d’assumpció dels compromisos que s’exigeixen als beneficiaris d’aquestes ajudes. En conseqüència, en data de 23 de desembre de 2010,  es va pagar a la interessada un import de 570,00 euros corresponent a la primera anualitat (any 2010). 
  2. Posteriorment, en data de 28 d’abril de 2010, amb número de registre d’entrada 459, dins el termini establert, la interessada presenta la sol·licitud de pagament de la segona anualitat (any 2011), però atesa aquesta així com la documentació presentada es comprova que la interessada incompleix l’establert en el punt 2 c) de l’apartat tercer de la Resolució de la convocatòria, que disposa que un dels requisits a complir, en relació als requisits específics que han de complir les explotacions ramaderes, és el de tenir una càrrega ramadera màxima d’1 Unitat de Bestiar Major (UBM) per hectàrea farratgera equivalent i any, i del resultat del control administratiu efectuat pel gestor es determina que la càrrega ramadera declarada és d’1,19 UBM/ha farratgera equivalent.

Per aquest motiu no es procedeix al pagament de l’ajuda corresponent a l’import de la segona anualitat (any 2011).

  1. En data de 7 d’abril de 2011, amb número de registre d’entrada 428, la interessada presenta la sol·licitud de pagament corresponent a la tercera anualitat (any 2012), i atesa aquesta així com la documentació adjunta es procedeix a efectuar el pagament d’aquesta anualitat per un import de 570,00 euros el dia 28 de desembre de 2012. 
  2. En data de 30 d’abril de 2012, amb número de registre d’entrada 598, la interessada presenta la sol·licitud de pagament corresponent a la quarta anualitat (any 2013), i atesa aquesta així com la documentació adjunta es procedeix a efectuar el pagament d’aquesta anualitat per un import de 570,00 euros el dia 20 de setembre de 2013. 
  3. En data de 30 d’abril de 2013, amb número de registre d’entrada 592, la interessada presenta la sol·licitud de pagament corresponent a la cinquena anualitat (any 2014), però atesa aquesta així com la documentació presentada es comprova que la interessada incompleix l’establert en el punt 2 c) de l’apartat tercer de la Resolució de la convocatòria, que disposa que un dels requisits a complir, en relació als requisits específics que han de complir les explotacions ramaderes, és el de tenir una càrrega ramadera màxima d’1 Unitat de Bestiar Major (UBM) per hectàrea farratgera equivalent i any, i del resultat del control administratiu efectuat pel gestor es determina que la càrrega ramadera declarada és d’1,20 UBM/ha farratgera equivalent.

Per aquest motiu no es pot procedir al pagament de l’ajuda corresponent a l’import de la cinquena anualitat (any 2014), i en conseqüència es detecta una reiteració de l’esmentat incompliment en dues anualitats (anys 2011 i 2014).

  1. En conseqüència, en data de 24 d’abril de 2014, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici de revocació  de la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 15 de novembre de 2010, per la qual es concedia una ajuda a la  interessada  així com l’inici  de procediment de reintegrament per una quantitat de 1.710,00 euros, corresponent al pagament de les anualitats  primera, tercera i quarta (anys 2010, 2012 i 2013), més els interessos de demora corresponents. Es va concedir a la  interessada un termini de 15 dies per al·legar i aportar la documentació que considerés adient per a la seva defensa. I se li va informar que si efectuava l’ingrés dins el període voluntari no se li reclamarien els interessos de demora corresponents, la qual cosa havia de justificar mitjançant la corresponent Carta de Pagament davant l’òrgan gestor i, en conseqüència, es procediria a l’arxiu de l’expedient. Aquest Acord fou notificat a la interessada el dia 12 de maig de 2014. 
  2. Dins el termini legalment establert, en data de 13 de maig de 2014, amb número de registre d’entrada 382, la interessada presenta un escrit d’al·legacions a l’Acord d’inici del vicepresident del FOGAIBA de dia 24 d’abril  de 2014, en el qual manifesta que: 
  • L’explotació fa un maneig d’agricultura ecològica, i fa una rotació de totes les parcel·les. D’aquí se n’obtenen productes destinats a la venta directa, igualment s’aprofiten la resta per a l’alimentació dels animals de l’explotació.
  • L’explotació ha fet un esforç en invertir les ajudes cobrades en conservar altres races locals de Menorca com porc negre, cabra de la vall, ase balear, vaca vermella de Menorca, ovella menorquina, cavall menorquí, gallina menorquina, gall d’indi menorquí...
  • Al principi del conveni es van comprometre una quantitat d’animals, i per falta de coneixements a la segona anualitat, l’explotació volia fer feina en la conservació de més varietat de races locals projectant que es puguin reconèixer com a races autòctones en un futur i no va tenir en compte el límit de càrrega ramadera.
  • Per poder complir l’ajuda del contracte agrari reserva de la biosfera que anteriorment se li havia denegat per no complir amb el requisit de generar 1 UTA, a la PAC de 2013 es va optar per declarar cultius d’horta que l’explotació havia augmentat per complir amb aquesta ajuda. Per desconeixement es van declarar un tipus de cultius que no computen per càrrega ramadera per l’ajuda de races autòctones, però els animals de l’explotació abans i desprès dels cultius es fan combinacions amb la pastura d’animals. 

Per això, sol·licita que es revisi l’expedient i que s’acceptin aquestes al·legacions presentades. 

FONAMENTS JURÍDICS 

  1. Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 30 de gener de 2009 per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals.
  2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).
  3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
  4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu  comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
  5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual  s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació amb les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
  6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interès aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE)  1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.
  7. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
  8. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
  9. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
  10. Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears (BOIB núm. 60EXT, de 2 de maig de 2013), modificat pel Decret 15/2013, de 7 de juny. 

CONCLUSIONS 

PRIMERA.-  De les sol·licituds de pagament corresponents a les anualitats segona i cinquena (anys 2011 i 2014) presentades per la interessada així com de la documentació presentada per a l’efecte, es dedueix que la interessada incompleix l’establert en el punt 2 c) de l’apartat tercer de la Resolució de la convocatòria, que disposa que un dels requisits a complir, en relació als requisits específics que han de complir les explotacions ramaderes, és el de tenir una càrrega ramadera màxima d’1 Unitat de Bestiar Major (UBM) per hectàrea farratgera equivalent i any. 

Tal i com s’estableix en el punt 3 de l’apartat tercer de la Resolució de la convocatòria aquest requisit general s’haurà de mantenir durant els cinc anys següents a la data de la concessió de l’ajuda. 

De la qual cosa es desprèn que la interessada incompleix aquest requisit tant per a poder cobrar la segona anualitat així com també per poder cobrar la cinquena anualitat, per tant existeix una reiteració en relació a l’incompliment del requisit esmentat. 

SEGONA.- Ateses les al·legacions presentades per la interessada en data de 13 de maig de 2014, així com la documentació que consta dins l’expedient, es comprova que no es poden acceptar aquestes al·legacions, ja que la interessada no justifica ni acredita el compliment, exigit per la normativa d’aplicació, de tenir una càrrega ramadera màxima d’1 UBM per hectàrea farratgera equivalent i any. 

TERCERA.-  Si tenim en compte el que s’estableix en l’Annex IV de la Resolució de la present convocatòria, les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d’admissibilitat tendran com a base l’article 18 del Reglament (CE) núm. 1975/2006, i  ens trobam que existeixen compromisos excloents que són aquells l’incompliment dels quals implica la no concessió de l’ajuda per a l’any en què se sol·licita i en el cas de reiteració, l’exclusió de l’actuació en qüestió i, si escau, el reemborsament de l’ajuda. 

També a l’Annex IV, en relació a la tipificació dels compromisos d’aquesta línia d’ajudes, s’estableix que es considera compromís excloent el de mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a l’explotació, als animals i al beneficiari indicats a l’apartat tercer de la resolució de la convocatòria. 

Per tot això, es dedueix que degut a l’incompliment d’aquest compromís, tipificat com excloent i reiterat per segon any consecutiu, es considera necessari la revocació de l’ajuda concedida així com també el reintegrament de la quantitat rebuda indegudament per part de la interessada en relació a la primera, tercera i quarta anualitats (anys 2010, 2012 i 2013). 

QUARTA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

CINQUENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.        

SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera a PARELLETA SRM., amb NIF J07712573, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 1.710,00 euros, import corresponent a les anualitats primera, tercera i quarta (anys 2010, 2012 i 2013) que la interessada va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents. 

Atesa la Proposta de dia 1 de juliol de 2014  del cap de servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;                                                                                   

                                                                              RESOLC 

PRIMER. – Revocar   la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 15 de novembre de 2010, per la qual es concedeix una ajuda a PARELLETA SRM., amb NIF J07712573, a l’empara de la línea d’ajudes per al foment de les races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals. 

SEGON.- Declarar l’obligació de reintegrament, perquè en dates de 23 de desembre de 2010, 28 de desembre de 2012 i 20 de setembre de 2013  es va abonar a PARELLETA SRM, amb NIF J07712573,  un total de 1.710,00 euros  corresponent al pagament de les anualitats primera, tercera i quarta (anys 2010, 2012 i 2013); per la qual cosa s’ha produït un pagament indegut per un import de 1.710,00 euros, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a la  interessada  com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) 65/2011, de 27 de gener de 2011; en la Llei 30/1992, de 26 de novembre; i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. 

TERCER-  Informar a la  interessada  que la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació parcial de l’ajuda concedida. 

Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ ingrés són:

  • Les notificacions rebudes entre els dies 1 i 15 de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 20 del mes següent o hàbil posterior immediat.
  • Les notificacions rebudes entre els dies 16 i darrer de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o hàbil posterior immediat.

A més, informar a la interessada  que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora. 

QUART.- Notificar aquesta Resolució a la  interessada, indicant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori  en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.” 

 

Palma, 05 d’agost de 2014

 

El director gerent  del FOGAIBA

Joan Simonet Pons