Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 14385
Decret d'alcaldia sobre el control del trànsit local mitjançant sistema de videovigilància

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

DECRET D’ALCALDIA

- De conformitat amb el "contracte administratiu d'adjudicació del servei d'assistència tècnica i col·laboració en la gestió dels elements del servei públic municipal del control de la seguretat viària, mitjançant procediment negociat sense publicitat" i a la vista de la proposta emesa per la Policia Local, per a la creació de fitxers de dades de caràcter personal;

- Llei orgànica 5/2012, de 29 d'octubre, de regulació del tractament de les dades de caràcter personal.

- Llei Orgànica 1/2982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge.

ANTECEDENTS DE FET

Primer. L'Ajuntament de Maó suporta un considerable trànsit de vehicles, motivat tant per la circulació dels propis veïns, com per la molt desitjada presència de visitants forans.

L'Ajuntament considera que el nombre tan important de vehicles que circulen pels nostres carrers fa insuficients les tradicionals formes de regulació del trànsit i que aquestes circumstàncies aconsellen la incorporació d'un suport tecnològic sobre les funcions de vigilància, control i regulació del trànsit que té encomanada la Policia Local.

Per aquest motiu, l'Ajuntament de Maó ha decidit incorporar al servei que li competeix la instal·lació i ús d'una xarxa de videocàmeres associades al funcionament d'accés a zones de trànsit restringit, destinades a la vigilància, control i disciplina de la circulació.

CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primer. La disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 4/1997, de 4 d'agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i cossos de seguretat en llocs públics, estableix que "La instal·lació i ús de videocàmeres i de qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d'imatges per al control, regulació, vigilància i disciplina del trànsit s'efectuarà per l'autoritat encarregada de la regulació del trànsit, amb les finalitats previstes en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, i resta de normativa específica sobre la matèria, i amb subjecció al que disposen les lleis orgàniques 5/1992, de 29 d'octubre, de regulació del tractament automatitzat de les dades de caràcter personal (en l'actualitat, LOPD), i 1/1982, de 5 de maig, de protecció del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge, en el marc dels principis d'utilització de les mateixes que preveu aquesta Llei ".

Segon. Per la seva banda, la disposició addicional única del Reial decret 596/1999, de 16 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament i execució de la Llei orgànica 4/1997, de 4 d'agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i cossos de seguretat en llocs públics, estableix, respecte al règim aplicable a les videocàmeres per a la vigilància, control i disciplina del trànsit, el següent:

- La instal·lació i ús de videocàmeres i de qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d'imatges per al control, regulació, vigilància i disciplina del trànsit a les vies públiques, es realitzarà amb subjecció al que disposa la disposició addicional vuitena de l’LO 4/1997 i la present disposició.

- Correspon a les administracions públiques amb competència per a la regulació del trànsit el fet d’autoritzar la instal·lació i ús dels dispositius esmentats a l'apartat anterior.

- La resolució que ordeni la instal·lació i ús dels dispositius fixos de captació i reproducció identificarà genèricament les vies públiques o els trams d’aquelles la imatge de les quals sigui susceptible de ser captada, les mesures tendents a garantir la preservació de la disponibilitat, confidencialitat i integritat dels enregistraments o registres obtinguts, així com l'òrgan encarregat de la seva custòdia i de la resolució de sol·licituds d'accés i cancel·lació. La vigència de la resolució serà indefinida mentre no variïn les circumstàncies que la van motivar.

Tercer. La captació d'imatges a través de càmeres per al control i regulació del trànsit ha de complir els requisits exigits per l’LOPD.

Els avenços tecnològics, singularment els vinculats a la captació d'imatge, suposen possibilitats d'intromissió en l'àmbit de la privacitat i intimitat, així com la limitació i vulneració del dret a l’autodisposició de les informacions que són rellevants per a cada persona. Per això, l'ordenament jurídic reconeix drets en aquest camp i estableix mecanismes per a la seva garantia. La Constitució espanyola, en l'article 18, reconeix com a dret fonamental el dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge, i estableix que "La Llei limitarà l'ús de la informàtica per garantir l'honor i la intimitat personal i familiar dels ciutadans i el ple exercici dels seus drets".

El Tribunal Constitucional, interpretant aquest article, ha declarat en la seva jurisprudència, i especialment en les seves sentències 290/2000 i 292/2000, que el mateix protegeix el dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal, i li atorga una substantivitat pròpia. Aquest dret ha estat denominat "dret a l'autodeterminació informativa" per la doctrina.

La seguretat i la vigilància no són incompatibles amb el dret fonamental a la protecció de la imatge com a dada personal, fet que, en conseqüència, exigeix ​​respectar la normativa existent en matèria de protecció de dades, per tal de mantenir, d'aquesta manera, la confiança de la ciutadania en un sistema democràtic.

Les imatges es consideren dades de caràcter personal, en virtut del que estableix l'article 3 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i l'article 5.1 f) del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la meritada Llei orgànica, que considera com a dada de caràcter personal la informació gràfica o fotogràfica.

Quart. És responsabilitat de les administracions locals allò que concerneix a la creació, modificació o supressió de fitxers de dades de caràcter personal.

Cinquè. L'article 52 del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (LOPD, article 20), disposa que la creació, modificació o supressió dels fitxers de titularitat publica només podrà fer-se per mitjà de disposició general o acord publicat en el butlletí oficial corresponent.

En virtut de l'exposat, DECRET:

Primer. La instal·lació i ús d'una xarxa de videocàmeres i de reproducció d'imatges per al control, vigilància i disciplina del trànsit, subjecta a les estrictes condicions fixades per la disposició única del citat RD 596/1999.

Aquesta vigilància s'estendrà a les següents vies i/o interseccions:

Càmera

Ubicació

1

Carrer Sant Roc

2

Plaça del Carme, núm. 22

3

Carrer Cós de Gràcia, núm. 28

4

Carrer Cós de Gràcia, núm. 52

5

Carrer Infanta, núm. 12 - plaça Reial

6

Costa d'en Deià-carrer Àngel

7

Camí des Castell, núm. 25

8

Costa de sa Plaça-plaça Constitució

9

Carrer Sant Jaume-carrer de Sant Climent  

Segon. Creació de fitxers.

Tercer. Mesures de seguretat

La custòdia, conservació i destrucció, si escau, de les imatges captades per les càmeres, i que s'integren en els fitxers automatitzats que pel present decret es creen, compleixen les mesures de seguretat i exigències establertes en el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, alhora que l'òrgan encarregat de la custòdia i de les resolucions de les sol·licituds d'accés i cancel·lació serà el mateix Ajuntament.

Quart. Publicació

De conformitat amb el que estableix la normativa vigent, s'ordena que el present decret sigui publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Comunicar aquesta resolució a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

Sisè. Donar compte al Ple en la primera sessió que realitzi.

Setè. Entrada en vigor

El present acord entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

ANNEX I

FITXER: VIDEOVIGILÀNCIA TRÀNSIT LOCAL

PRIMER. Òrgan, ens o autoritat administrativa responsable del fitxer: Ajuntament de Maó (Prefectura de la Policia Local).

SEGON. Òrgan, servei o unitat davant el qual s'hauran d'exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició: Policia Local de Maó.

TERCER. Encarregats del tractament: L'Ajuntament té subscrit un contracte administratiu d'adjudicació del servei d'assistència tècnica i col·laboració en la gestió dels elements del servei públic municipal del control de la seguretat viària, amb l'empresa IRIS CONTROL SYSTEMS SL, amb número de NIF B61845392, pel qual l’empresa, als únics efectes derivats del tractament de dades, té encomanada la recepció, tractament i captura d'imatges enregistrades per les càmeres, en el control d'accessos restringits, vigilància de càrregues i descàrregues, i control de la velocitat, així com la seva transmissió al responsable del fitxer, juntament amb la data, hora, minut i segon de la seva captura, i matrícula del vehicle, per si la Policia local considera la incoació del corresponent expedient sancionador.

L'empresa adjudicatària i l'Ajuntament han reflectit per escrit les condicions de confidencialitat, tal com exigeix ​​l'article 12 de l’LOPD.

No s'autoritza la subcontractació del servei, encara que l'encarregat del tractament podrà recolzar-se, als mers efectes de conservació i/o transmissió de les dades, en proveïdors de serveis d'informació/telecomunicació, que, no obstant, hauran d'assumir les mateixes condicions de seguretat i confidencialitat que el mateix encarregat.

QUART. Nom i descripció del fitxer que es crea: "Videovigilància trànsit local", conjunt d'imatges digitals de persones usuàries de les vies, matrícules i vehicles que transiten per les vies titularitat de l'Ajuntament de Maó.

CINQUÈ. Es tracta d'un fitxer de caràcter informatitzat, en recolzar-se en la captació d'imatges en un videogravador digital que admet connexió.

SISÈ. Mesures de seguretat: Nivell bàsic.

SETÈ. Tipus de dades de caràcter personal que s'ubicaran en el fitxer: Imatge/veu.

VUITÈ. Finalitat del fitxer: Control i disciplina del trànsit.

NOVÈ. Col·lectius sobre els quals pretén obtenir dades o resum obligats a subministrar-los: Persones usuàries de les vies. Conductors i infractors.

DESÈ. Procedència de les dades: La mateixa persona interessada.

ONZÈ. Procediment de recollida: Captació mitjançant càmeres.

DOTZÈ. Òrgans i entitats destinataris de les cessions previstes: Forces i cossos de seguretat.

TRETZÈ. No hi ha prevista transmissió internacional de dades.

Ho mana i signa la Sra. alcaldessa, a Maó, el dia 28 juliol de 2014, cosa que jo, com a secretària interina, certific.

L'ALCALDESSA
Àgueda Reynés Calvache

LA SECRETÀRIA INTERINA
Mónica Mercadal Pons