Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

VICEPRESIDÈNCIA I CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA

Núm. 13967
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l’Acord següent:

I. De conformitat amb les negociacions prèvies fetes pel Grup de Treball constituït per l’Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears de dia 9 d'abril de 2014, per a l'estudi i proposta de solució de les discrepàncies competencials manifestades en relació amb la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears, ambdues parts les donen per resoltes en els termes següents:

1r. En relació amb les discrepàncies relatives als articles 7, 15, 16, 17 i 96, ambdues parts concorden que aquests han de ser interpretats com segueix:

a) L'article 7, relatiu a les mesures de protecció i regeneració, s'ha d'entendre referit únicament i exclusivament a les aigües interiors del litoral de les Illes Balears.

b) L'article 15.1, relatiu a les repoblacions marines, s'ha d'interpretar en el sentit d'entendre que la solta deliberada al mar de tàxons extingits requerirà d'una avaluació prèvia per part de l'òrgan competent del MAGRAMA.

c) L'article 16.1, relatiu a altres mesures de protecció, s'ha d'interpretar en el sentit de predicar l'excepció prevista en l'apartat 16.1.a) als supòsits prevists en els apartats b), c) i d) del mateix article.

d) L'informe preceptiu previst en l'article 16.2 s'ha d'entendre com el previst en els articles 20 i 21 de la Llei 3/2001 de pesca marítima de l'Estat.

e) L'article 17.1, relatiu al mecanisme de col·laboració permanent entre les autoritats ambientals i pesqueres, s'entén que només resulta d'aplicació per a espècies protegides que habitin espais de competència autonòmica.

f) L'accés del personal previst en els articles 96 i 97 del títol XI, relatiu al control i inspecció, s'ha d'entendre en concordança amb el previst en el Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de ports de l'Estat i de la Marina Mercant.

2n L'executiu de la Comunitat Autònoma es compromet a promoure en la Llei 6/2013 les modificacions que es detallen a continuació:

2.1 Referent als incisos "aigües marítimes competència de les Illes Balears", "aigües de la seva competència", "aigües de les Illes Balears" i "aigües que pertanyin a l'àmbit territorial de les Illes Balears", es promourà la seva substitució en la part dispositiva de la Llei per l'incís "aigües interiors del litoral de les Illes Balears".

Per tant, aquesta modificació afectarà la modificació de cada un dels articles següents: 3.a); 4 (definició de pesca marítima); 10; 11; 19; 20; 22; 23; 24; 25; 68; y 91.

A més, es promourà en la modificació de la disposició addicional tercera, de manera que quedi redactada amb el tenor següent:

"Per a l'exercici de les seves competències estatutàries sobre pesca en aigües interiors del litoral de les Illes Balears i per aconseguir una eficàcia més gran en les actuacions públiques, la Comunitat promourà l'establiment de vies de col·laboració amb l'Estat, d'acord amb la legislació vigent."

2.2 Quant al concepte "àrea marina protegida" es promourà la modificació de la seva definició i denominació, que passarà a ser "espai marí protegit". La modificació que s’ha de promoure afectarà els articles següents:

- En l'article 4, la definició d'"àrea marina protegida" serà substituïda per la següent: "espai marí protegit: qualsevol àrea del medi marí, incloses les àrees intermareal i submareal, protegida mitjançant una figura legal".

- En els articles 10, 11, 12 i 13, es promourà una modificació que utilitzarà l'incís "espai marí protegit" en substitució de l'incís "àrea marina protegida".

2.3 Referent a l'apartat 2 de l'article 10 i a l'apartat h) de l'article 11, es promourà la seva modificació de manera que quedin redactats com segueix:

- Article 10.2: "Poden integrar-se a la Xarxa Balear d'Espais Marins Protegits les àrees marines que tenguin alguna figura de protecció legal, a proposta de l'autoritat competent per a la seva gestió."

- Article 11.h): "Participar, en el marc de la legislació estatal, en les iniciatives de les xarxes nacionals o internacionals equivalents, i establir mecanismes de cooperació que permetin la projecció externa de la Xarxa".

2.4 Quant a l'article 8.2 es promourà la seva modificació, amb el text següent: "L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars, de comú acord, poden compartir la gestió de les reserves marines. En tot cas, quan en la delimitació geogràfica de la reserva coincideixin més d'una institució insular, quan aquesta sigui contigua a aigües exteriors o quan la reserva sigui declarada d'interès autonòmic, la gestió de la pesca en aigües interiors correspon en exclusiva a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2.5 Es promourà la modificació dels apartats 2 i 3 de l'article 14 de manera que quedin redactats com segueix:

- Article 14.2: "Per a la col·locació de matèries sobre el fons marí amb la finalitat de crear zones de condicionament marí, se seguirà el que estableix l'article 35 de la Llei 41/2010 de protecció del medi marí, com també els criteris que reglamentàriament s'estableixin en desenvolupament d'aquesta norma".

- Article 14.3: "La col·locació d'embarcacions amb la finalitat de crear esculls artificials ha de complir els requisits següents:

 

a) Els materials han de ser avaluats adequadament i descontaminats, d'acord amb la legislació autonòmica i nacional, i els convenis internacionals aplicables.

b) El llast ha de ser de materials no contaminants que garanteixin la immobilització en el punt d'ancoratge.

c) Quan l'enfonsament tengui lloc en aigües interiors, ha de tenir lloc en una zona que la conselleria competent en matèria de pesca hagi declarat prèviament zona d'enfonsament".

2.6 Es promourà la derogació de l'article 18.

2.7 Es promourà la modificació de l'article 22.1, relatiu a la pesca de ròssec, de manera que la seva redacció quedi com segueix: "1. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears haurà de regular els principis generals per a la pràctica d'aquesta modalitat en les aigües interiors del litoral de les Illes Balears".

2.8 Finalment, quant a l'article 47, relatiu a "port base", es promourà la modificació del seu apartat 3, la redacció del qual quedarà com segueix: "En la planificació dels espais portuaris de competència de la Comunitat Autònoma tenen preferència les embarcacions que formen la flota pesquera de les Illes Balears, per la seva condició de sector primari."

II. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, com també inserir aquest Acord en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

23 de juny de 2014

Cristóbal Montoro Romero

MINISTRE D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Antonio Gómez Pérez

VICEPRESIDENT I CONSELLER DE PRESIDÈNCIA