Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE POLLENÇA

Núm. 14162
Aprovació definitiva del Reglament regulador d'ajudes dels serveis socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent-se presentat pels interessats, durant el termini d’informació pública, cap reclamació, objecció i/o observació contra l’acord d’aprovació inicial del reglament regulador d’ajudes (prestacions econòmiques) dels serveis socials de l’Ajuntament de Pollença, adoptat en sessió ordinària celebrada dia 27 de març de 2014, ha resultat definitivament aprovat segons el disposat a l’article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i per aquest motiu, complint-se el que disposa l’article 103.1 de l’esmentada Llei,  es publica íntegrament el text normatiu del reglament esmentat:

REGLAMENT REGULADOR D’AJUDES (PRESTACIONS ECONÒMIQUES) DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE POLLENÇA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La fonamentació de les prestacions econòmiques dins el marc dels Serveis Socials es troba a la Constitució Espanyola, en el desenvolupament de l’article 9.2, que estableix en el capítol III del seu títol I els principis rectors de la política social i econòmica, i assenyala una sèrie de deures dels poders públics que generen en els seus destinataris uns drets, la satisfacció dels quals ha de ser estímul i meta del bon fer polític.

Els poders públics, segons la norma constitucional, asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de les persones en situació de necessitat, desemparament, circumstàncies greus o d’urgent necessitat per carències econòmiques i sociofamiliars.

L’article 148.1 del text constitucional faculta les comunitats autònomes a assumir plenitud de competències en matèria d’assistència social.

La creació d’un reglament es justifica per raons:

a) Normatives

  • La Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears que estableix els principis de responsabilitat pública, universalitat i igualtat, equitat territorial, descentralització i desconcentració, planificació, coordinació, prevenció, globalitat, normalització i integració, avaluació dels processos i els resultats, solidaritat, participació cívica, participació de la ciutadania en la programació, l’avaluació i el control en tots els nivells administratius de les Illes Balears, qualitat, intervenció comunitària, atenció personalitzada, foment de l’autonomia personal i respecte pels drets de la persona.  
  • La necessitat de normalitzar el procediment administratiu en la gestió de les prestacions conforme a la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques.

b) Tècniques/professionals

  • La necessitat de fer visibles i normalitzar els serveis socials al si de les polítiques municipals.
  • La necessitat de millorar la coordinació interna municipal, particularment amb la consecució de formes de pagament més àgils.
  • La necessitat d’incrementar l’eficàcia dels ajuts, en termes d’equitat, pel pas endavant que implica haver fixat un barem social i econòmic.
  • La necessitat de guanyar en rigor i criteris objectius, però sense rigideses i, per tant, amb la possibilitat d’atendre casos excepcionals on no concorren tots els requisits d’accessibilitat.

CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Objecte i règim jurídic

Aquest reglament té per objecte regular el procediment de concessió d’ajudes econòmiques en el municipi de Pollença per tal de donar suport a aquelles persones i famílies que no tenen recursos econòmics per fer front a les necessitats bàsiques en relació amb l’alimentació, allotjament, vestimenta, educació i formació, atenció sanitària no cobertes pels diferents sistemes públics, així com evitar les conseqüències físiques, psíquiques i socials que la manca de recursos suficients provoca i que afecten el normal desenvolupament de les persones a la societat.  

La concessió de les ajudes econòmiques municipals per part dels Serveis Socials es regiran de conformitat amb el que estableixen la normativa i les disposicions que s’adoptin per a la seva aplicació i desplegament, concretament, es desplega d’acord amb les facultats que confereix a aquest Ajuntament la normativa vigent, en particular l’article 25.2.e) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, tot exercitant la potestat normativa que regula l’article 84.1 de l’esmentada Llei 7/1985. Així mateix, té en compte el que estableix la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, aconseguint d’aquesta manera la implantació efectiva d’un sistema per a l’autonomia i atenció de la dependència, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Article 2. Àmbit d’aplicació

L’àmbit territorial d’aplicació d’aquest reglament és el terme municipal de Pollença, i l’àmbit funcional és l’atenció de situacions de necessitat bàsica de caràcter urgent.

Són titulars del dret a accedir al sistema de serveis socials i per tant del dreta accedir a les ajudes d’urgència o emergència els espanyols, els nacionals de la resta d’estats membres de la Unió Europea i els estrangers residents, sempre que estiguin empadronats en aquest municipi. La resta de persones que no tinguin la nacionalitat espanyola es regiran d’acord amb allò que estableix la legislació estatal sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, en els tractats internacionals i en els convenis que s’estableixin amb el país d’origen. En tot cas, les persones d’aquesta localitat que estiguin en una situació d’urgència personal, familiar o social, poden accedir a les prestacions del sistema de serveis socials que permetin atendre la situació esmentada. Els professionals municipals de serveis socials valoraran la situació en funció de la seva gravetat, precarietat i peremptorietat.

Article 3. Definició

Es consideren ajudes d’urgència social, als efectes d’aquest reglament, les prestacions econòmiques de pagament únic i de caràcter extraordinari destinades a resoldre situacions puntuals d’emergència que afectin persones o famílies a les quals sobrevinguin situacions de necessitat en què estiguin privades dels mitjans de vida primaris i imprescindibles, amb la finalitat de dispensar una atenció bàsica i urgent en el moment en què aquelles es produeixin.

Les ajudes d’urgència o emergència social tenen el caràcter de subvencions directes, destinades a les persones que estiguin en una situació d’urgència extrema o necessitat greu i els recursos de les quals no els permetin fer front a les despeses més imprescindibles per a la seva pròpia subsistència o la de la seva família.

Les ajudes d’urgència social es caracteritzen per:

- El seu caràcter finalista, ja que s’han de destinar per satisfer la necessitat específicament assenyalada a l’acord de reconeixement de l’ajuda, fet que s’ha d’acreditar.

- El seu caràcter subsidiari respecte d’altres prestacions econòmiques reconegudes o recognoscibles segons la legislació vigent.

- El seu caràcter personalíssim i intransferible.

- El seu caràcter transitori i no periòdic.

Article 4. Objectius

1. La concessió de les ajudes té com a objectiu primordial satisfer necessitats puntuals i urgents.

2. A partir de la concessió d’una ajuda s’obrirà un procés en el qual:

- S’analitzarà la realitat social individual del subjecte i s’elaborarà l’estratègia més adequada per afavorir el benestar social i millorar la qualitat de vida.

-  S’adoptaran les mesures oportunes per promoure l’autonomia personal i familiar del beneficiari i família, mitjançant el desenvolupament de les seves capacitats.

- Es contribuirà al desenvolupament humà assegurant el dret dels ciutadans a viure dignament durant totes les etapes de la seva vida.

- S’afavorirà, en el seu cas, la integració social de les persones.

Article 5. Modalitats de prestacions

S’estableixen dos tipus de prestacions econòmiques en funció de la necessitat plantejada i la seva periodicitat:

a) Ajudes econòmiques d’emergència social. Aquestes ajudes s’estableixen per tal de donar resposta a les situacions puntuals de necessitat generades per emergència individual, familiar o col·lectiva; tenen caràcter transitori i estan motivades per circumstàncies excepcionals de caràcter puntual i urgent. No necessàriament estaran incloses en un programa d’inserció.

b) Ajudes econòmiques puntuals o periòdiques. Aquestes ajudes són per a aquelles situacions de desavantatge social, i poden ser puntuals o de caràcter periòdic, amb una durada determinada. Aquestes darreres estan incloses en un programa d’inserció social i es poden percebre fins que es compleixin els objectius establerts en aquest.

L’accés a aquest servei és un dret que s’estableix a la Llei 4/2009, d’11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears, que a la vegada exigeix una resposta positiva per part del sol·licitant encaminada a la superació de la seva situació de desavantatge.

Ambdues ajudes econòmiques, ja siguin d’emergència social o puntuals o periòdiques, es concediran per cobrir les següents necessitats:

a) Ajudes econòmiques per a tractaments. Ajudes econòmiques per  pagar tractaments especialitzats i processos terapèutics, sempre que aquests no estiguin inclosos en la cobertura de la xarxa pública.

b) Ajudes econòmiques per a l’allotjament a centres. Ajudes econòmiques per pagar un lloc alternatiu d’allotjament quan es fa inviable la permanència de la persona en el seu domicili habitual, i quan es pugui acreditar la falta de plaça a un centre públic i/o subvencionat o la inexistència d’aquests centres per cobrir la necessitat d’allotjament dins la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tals com centres de transeünts, centres d’urgència per a dones que pateixen violència de gènere, centres per a mares i altres centres.

c) Ajudes econòmiques complementàries. Ajudes econòmiques destinades a atendre persones o grups familiars l’objectiu de les quals sigui cobrir despeses de caràcter complementari, tals com material escolar, formació no reglada, activitats ocupacionals, activitats d’oci, campaments, transport, menjador escolar, etc. que la seva importància per a la inserció social, educativa i/o formativa estigui degudament justificada.

d) Ajudes econòmiques per a l’habitatge. Ajudes econòmiques destinades a pagar el lloguer, la fiança i el manteniment de l’habitatge.

e) Ajudes econòmiques per a la manutenció. Ajudes econòmiques de suport a processos d’integració familiar i social destinades a cobrir les necessitats bàsiques i/o prevenir situacions de risc que afectin persones o grups familiars.

f) Ajudes econòmiques per acudir a centre de dia i/o centres residencials per a discapacitats o persones majors. Ajudes econòmiques destinades a subvencionar en part o en la seva totalitat el cost per cobrir una plaça de centre de dia o centres residencials per a persones discapacitades o majors. Aniran destinades a usuaris/àries que, atesa la seva situació econòmica i socio familiar, ho requereixin; només en podran ser beneficiaris/àries si no perceben o tenen dret reconegut a percebre prestacions econòmiques relacionades amb la dependència.

g) Ajudes econòmiques per a beques de guarderia. Ajudes econòmiques periòdiques de pagament directe a escoles infantils i guarderies privades per a tots aquells menors de zero a tres anys que per necessitats familiars o característiques del menor així ho requereixin.

h) Ajudes econòmiques per a altres despeses excepcionals. Ajudes econòmiques destinades a cobrir altres necessitats d’emergència no recollides en els apartats anteriors.

i) Ajudes en espècie. Són ajudes econòmiques dirigides a comprar aliments i productes bàsics que seran gestionades i subministrades als beneficiaris directament des de l’Àrea de Serveis Socials o des de l’establiment assignat.

Article 6. Naturalesa jurídica

- Els ajuts contemplats en el present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic.

- Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari, i no és de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que principalment per limitació pressupostària, el personal tècnic de referència de l’equip de serveis socials comunitaris bàsics pugui limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits objectius contemplats en els apartats de valoració social i econòmica d’accessibilitat al dret de prestació d’aquest mateix reglament.

- La persona beneficiària de l’ajut no en podrà exigir l’augment o revisió. No obstant això, les persones interessades sol·licitants de l’ajut podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l’expedient que hagi estat instruït per a la concessió de l’ajut.

- Per qualsevol incidència que es pugui presentar s’acordarà el que es consideri més ajustat al present reglament i prèvia audiència, per un termini no menor de 10 dies, a la persona interessada.

- L’Ajuntament és el competent per a la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest reglament.

Article 7. Dotació pressupostària

Les ajudes estaran subjectes al pressupost municipal anual de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença i a les quanties que l‘Institut Mallorquí d’Afers Socials i/o la Conselleria de Família i Serveis Socials del Govern de les Illes Balears facilitin al propi Ajuntament per a la seva gestió.

L’esmentat pressupost propi per a ajudes podrà ser incrementat en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la Corporació davant la circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’Ajuntament.

Les ajudes estaran sotmeses, en el seu cas, als terminis corresponents.

CAPÍTOL II
BENEFICIARIS I REQUISITS

Article 8. Persones beneficiàries, requisits, obligacions i drets

8.1. Persones beneficiàries

Amb caràcter general, podran ser beneficiàries de les prestacions econòmiques municipals totes les persones físiques en representació de la seva unitat familiar que es trobin en una situació de dificultat socioeconòmica i per a les quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l’empitjorament de la situació. Aquestes persones hauran d’estar empadronades i residir en el municipi.

Tindran accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat previstes a l’article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.

S’entén per unitat familiar la formada per més d’una persona en la qual els seus membres, a més de conviure en el mateix domicili, estiguin units per relació conjugal o anàloga, adoptiva o de consanguinitat en segon grau i afinitat en primer grau.

El grau de parentesc es comptarà a partir del beneficiari. A tenor del codi civil es consideren de primer grau de consanguinitat pares i fills; de segon grau, padrins, néts i germans, i de grau d’afinitat, sogres, gendres i nores.

8.2. Requisits generals

Els requisits generals per a ser beneficiaris de les prestacions econòmiques són:

a) Residir i estar empadronats en el municipi amb un any d’antiguitat.

b) Ser majors de 18 anys o estar emancipats legalment, o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.

c) Acreditar la situació de necessitat.

d) Aportar la documentació exigida en cada cas.

e) No tenir prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.

f) No haver sol·licitat ajudes econòmiques a l’Ajuntament de Pollença en els darrers sis mesos, a excepció de casos que requereixin renovar l’atenció urgent i immediata o bé en els casos de falta de resolució de la necessitat durant el primer atorgament de prestació econòmica.

g) Acceptar el/la beneficiari/ària les condicions de la intervenció social i firma, en el seu cas, del contracte sociofamiliar.

h) No estar sancionat per l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença en el moment de la sol·licitud.

8.3. Obligacions generals de les persones beneficiàries

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

- Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència de l’equip d’atenció primària de Serveis Socials.

- Comunicar als serveis socials comunitaris bàsics municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut de lloguer, aliments, etc.).

- Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària, i a la realització dels acords establerts en l’acord sociofamiliar.

- En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del seu cost, el beneficiari estarà obligat a fer-se càrrec de la part restant.

- Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

- Comunicar a l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Pollença i facilitar tota la informació i documentació que li sigui requerida.

- Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir.

- Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi de Pollença durant el temps de percepció de l’ajuda.

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord sociofamiliar corresponent a la seva concessió, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials comunitaris bàsics.

8.4. Obligacions específiques segons tipologies d’ajut

Cada tipologia d’ajut tindrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi l’ajut o, en el seu cas, en la convocatòria ad hoc que publiqui l’ajuntament per a la seva concessió.

8.5. Drets dels beneficiaris

· Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim de la prestació.

· Dret a la intimitat i al tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l’expedient. Tant el/la regidor/a delegat/ada de l’Àrea de Serveis Socials, el/la Batlle/sa i la Junta de Govern Local, en el seu cas, així com els tècnics que tramitin les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients atès que la intimitat de les persones està afectada, i resta subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord amb l’art. 18 de la Constitució Espanyola, i amb el que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

· Dret a exercir el seu dret a queixa en base a les disposicions vigents.

· Dret a l’abandonament efectiu de l’ajuda o prestació, una vegada aquesta s’hagi resolt.

Article 9. Criteris d’atorgament

9.1. D’acord amb l’article 7 del present reglament, l’atorgament de les prestacions restarà subjecte en general a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.

L’informe tècnic de l’equip dels serveis socials comunitaris bàsics se sustentarà en els requisits contemplats a l’apartat segon de l’article 8 del present reglament, sense perjudici que el mateix professional pugui fer excepcions en els casos en què la situació així ho requereixi i que depassin la causa concreta.

L’informe generador de la resolució favorable a l’atorgament de la prestació indicarà el fonament i les causes que, en el cas de compliment dels requisits, permet l’esmentada aprovació de la prestació.

En tot cas, l’informe que, de forma originària, generi la prestació es basarà en la valoració econòmica i social:

a) Valoració econòmica

Per establir la situació econòmica de la família o unitat de convivència es consideren els ingressos nets percebuts pel conjunt de membres de la llar durant els sis mesos anteriors a la data de sol·licitud. Els ingressos que es tenen en compte són:

- Ingressos del treball per compte aliè.

- Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

- Prestacions socials.

- Rendes de capital o de la propietat.

- Transferències rebudes i pagades a altres llars.

- Ingressos percebuts per infants.

- Resultats de declaracions d’impostos.

Del còmput dels ingressos de la unitat de convivència, en podran ser beneficiàries les persones sol·licitants que no superin els ingressos (descomptant les despeses d’habitatge habitual) dels següents percentatges del IPREM per nombre de membres de la unitat de convivència i de forma mensual.

NÚM. DE MEMBRES DE LA UNITAT DE CONVIVÈNCIA

PERCENTATGE IPREM

1 membre

50%

2 membres

75%

3 membres

100%

4 membres

125%

5 membres

150%

6 o més membres

175%

b) Valoració social

Les peticions socials s’hauran de completar amb una valoració social per part del personal professional de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença.

En funció del que preveuen els articles 3 i 6 del present reglament la valoració social podrà ser completada per l’informe o informes tècnics dels serveis socials comunitaris bàsics on s’estipulin les consideracions especials de cada cas i es raoni la no aplicabilitat del barem econòmic o social.

9.2. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

           

CAPÍTOL III
QUANTIA DE LES PRESTACIONS

Article 10. Quantia de les prestacions

Amb caràcter general, la prestació econòmica no cobrirà per complet la necessitat plantejada. Es planteja com a una ajuda o prestació econòmica significativa per a solucionar l’esmentada necessitat.

10.1. Les prestacions econòmiques locals de quantia variable i orientades a donar cobertura a la integritat de la necessitat són el conjunt de les regulades a l’article 5:

a) Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge i/o despeses que se’n derivin.

b) Necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, roba i calçat.

c) Atenció als infants.

d) Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent.

e) Desplaçaments habituals per necessitats formatives, d’atenció sanitària o altres que siguin imprescindibles per al beneficiari i totalment justificades.

f) Altres.

En el cas d’extrema i severa necessitat l’import serà íntegrament finançat per la Corporació.

La forma d’acreditació de la prestació i subsegüent despesa es guiarà per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica.

10.2. Les ajudes econòmiques es podran sol·licitar amb la quantitat màxima en la seva totalitat o com a màxim amb la quantitat establerta de dues vegades i mitja de l’IPREM corresponent, conforme el percentatge establert.

No obstant això, i de forma acreditativa a l’expedient, es podran esdevenir casos de superació de l’esmentada quantia per necessitats socials justificades i en casos excepcionals.

L’import de les ajudes concedides en cap cas, ni de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, podrà superar el cost de l’activitat objecte de prestació econòmica.

10.3. Actualització de les quanties

Atès que es tracta d’un dret discrecional, i no revisable per part de la persona receptora, l’Ajuntament podrà revisar l’augment o disminució de les quanties màximes dels ajuts en els casos que estigui justificat per necessitats socials.

CAPÍTOL IV
PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

Article 11. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

11.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia-Presidència que podrà delegar aquesta facultat a la Junta de Govern Local o al/la regidor/a delegat de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença.

11.2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions econòmiques sol·licitades és l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença.

 

Article 12. Documentació que ha d’acompanyar la sol·licitud

15.1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà al sol·licitant, en cada cas, la necessària per efectuar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.

En cap cas es reclamarà documentació que ja consti a l’expedient del sol·licitant o de la unitat de convivència, ni aquella que ja consti d’ofici a altres àrees de l’Ajuntament de Pollença o a altres administracions segons el que disposa l’article 6.2, lletra b de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

15.2. Documentació general per a qualsevol tipus d’ajuda:

1. Sol·licitud d’ajuda, segons model normalitzat, degudament emplenada i signada per la persona interessada o representant legal.

2. DNI/NIE/passaport de tots els membres de la unitat de convivència.

3. Targeta sanitària de tots els membres de la unitat de convivència.

4. Llibre de família, si escau. En cas de no tenir-ne, partides de naixement.

5. Si en la unitat de convivència hi ha algun cas d’acolliment, presentar document acreditatiu d’aquesta situació.

6. Llibre de família nombrosa, en el cas de tenir-ne.

7. Certificat d’empadronament i de convivència on hauran de figurar tots els membres que convisquin en el domicili i l’antiguitat d’empadronament a Pollença.

8. Certificat de discapacitat, en el cas de tenir-ne.

9. Sentència de divorci o separació, en el cas de tenir-ne.

10. Conveni regulador, en el cas que de tenir-ne.

11. Certificat de dades fiscals de l’Agència Tributària.

12. Certificat de vida laboral actualitzat.

13. Certificat de pensions o prestacions de l’INSS (Institut Nacional de la Seguretat Social), o certificat negatiu del mateix organisme, on figuri que no està cobrant cap prestació o pensió.

14. Certificat de pensions o prestacions del SEPE, o certificat negatiu del mateix organisme, que no està cobrant cap prestació o pensió.

15. Targeta de demanda de feina del SOIB.

16. En cas de fer feina:

a. Nòmina i contracte de feina o certificat de l’empresa.

17.  En cas de treballadors autònoms:

a. Darrera liquidació trimestral de l’IRPF i/o butlletí de cotització a la Seguretat Social.

18.  En cas d’estudiants majors de 16 anys:

a.  Certificat del centre on estigui matriculat.

19. Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

20. Declaracions jurades.

21. Contracte de lloguer i darrer rebut abonat o certificat bancari d’hipoteca per domicili habitual i altres despeses bàsiques de l’habitatge que siguin sol·licitats.

22. Declaració de responsabilitat (inclosa dins la sol·licitud).

- No rep cap altra ajuda de similar contingut o finalitat que cobreixi la totalitat de l’ajuda sol·licitada. En cas contrari, haurà d’indicar les que hagi sol·licitat i l’import de les rebudes. 

- Autoritz a registrar les meves dades en un programa informàtic i a incloure-les dins els fitxers i registres de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença.

- Accept proporcionar les dades que pugui requerir l’Àrea de Serveis Socials i a comunicar-ne qualsevol variació.

- Accept la possibilitat de contribuir econòmicament, si així resultés de l’aplicació en el meu cas de la normativa local vigent.

- Declar que el contingut de totes les dades i de la documentació aportada adjunta amb aquesta sol·licitud és cert.

- En el cas que s’accepti l’ajuda, em don per notificat sobre el meu deure de justificar l’ajuda concedida pel concepte acordat, en el termini d’un mes des de la recepció de la notificació.

23. Documentació específica segons la necessitat que correspongui a la sol·licitud (pressuposts, factures, etc.) i qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència de l’Àrea de Serveis Socials o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

12.3.- Es garantirà la confidencialitat de les dades i el seu processament adequat, i es respectarà sempre el que estableix la Llei Orgànica de Protecció de Dades. El sol·licitant ha de signar l’autorització expressa de tractament de dades de caràcter personal. 

Article 13. Procediment normalitzat de les ajudes

Els ciutadans podran sol·licitar les ajudes al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta del regidor delegat o la regidora delegada de l’Àrea de Serveis Socials o del professional de referència quan es tracti de persones amb les quals ja s’està efectuant una intervenció social o professional.

Les ajudes són tramitades pels/per les treballadors/es socials de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença.

El procediment s’iniciarà mitjançant una sol·licitud dirigida a l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença, acompanyada de la documentació requerida en cada cas, amb la realització de les pertinents entrevistes amb el/la treballador/a social responsable del cas i visites al domicili.

Les sol·licituds es presentaran a les diferents unitats de treball social que pertanyin a l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Pollença, sense perjudici del que estableix l’article 38 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s’hagi aportat tota la documentació necessària es requerirà al sol·licitant que l’aporti en un termini de 15 dies hàbils, i se l’informarà que l’incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits.

En el termini de 15 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud el treballador/a social emetrà un informe en el qual es proposarà la concessió o no de l’ajuda sol·licitada i, en el seu cas, de la quantia de l’ajuda.

La resolució de la sol·licitud de prestació, que atorgarà o denegarà l’ajuda, serà del batle/batlessa o, en el seu cas, del regidor/a delegat/ada  de l’Àrea de Serveis Socials o de la Junta de Govern Local en el cas que la dita atribució els hagi estat expressament delegada. Tots participaran igualment del deure de mantenir el secret al qual estan obligats/des per ètica professional els/les treballadors/es socials. No es farà publicitat de les ajudes concedides, atès el que disposa l’article 18.3 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, en relació a l’article 7 del Decret legislatiu 2/2007, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Després que l’òrgan competent hagi resolt l’expedient, es comunicarà per escrit al sol·licitant, i s’indicarà la quantia i les condicions de l’ajuda (concepte, utilització de la prestació, duració i pla de treball, si n’és el cas), així com els recursos administratius i jurídics en el cas que es vulgui impugnar l’acord.

Posteriorment es presentarà a l’Àrea d’Intervenció la resolució per tal que es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d’acord amb les condicions que s’estableixen.

Article 14. Percepció

Una vegada atorgada l’ajuda i signat el programa d’intervenció familiar, si escau, el/la sol·licitant podrà percebre directament l’abonament de l’esmentada prestació a través de la seva entitat bancària.

L’Ajuntament podrà facilitar altres formes de pagament de l’ajuda sol·licitada, amb la finalitat de millorar aquesta prestació (per exemple, abonar l’ajuda directament al beneficiari/a destinatari/ària, a l’entitat prestadora del servei, etc.).

Una vegada percebuda la prestació econòmica, el/la sol·licitant es compromet a presentar les factures que hagi abonat per allò que va ser concedida l’ajuda, en el termini màxim d’un mes des de la notificació de la percepció de l’ajuda. L’incompliment d’aquest requisit podrà donar lloc a l’extinció de l’ajuda o ser sancionat per l’òrgan competent durant un any sense poder sol·licitar cap altra ajuda econòmica.

Així mateix, la incorrecta utilització de l’ajuda per a la finalitat per la qual va ser concedida podrà ser igualment sancionada amb la denegació de qualsevol tipus de sol·licitud econòmica durant el termini d’un any.

Article 15. Periodicitat

Les ajudes econòmiques d’emergència social es realitzaran en un pagament únic i, en el cas de les ajudes periòdiques, el tècnic valorarà la temporalització de l’ajuda.

Article 16. Denegació de la prestació

La denegació de les sol·licituds, que haurà de ser motivada, serà procedent per alguna de les causes següents:

1. Les ajudes a l’atenció del sol·licitant que corresponguin a una altra administració pública a causa de la naturalesa de la prestació o per raó de residència. Es podran contemplar situacions especials i excepcionals degudament justificades.

2. El gaudir de forma gratuïta de serveis que cobreixin les mateixes necessitats.

3. Les sol·licituds que, tot i que compleixin els requisits establerts, a judici tècnic no siguin susceptibles de concessió:

  1. Per manca de col·laboració amb la intervenció social.
  2. Perquè no està degudament justificada la situació de necessitat.
  3. Perquè la prestació econòmica resultant no pugui resoldre significativament la necessitat plantejada.
  4. Perquè consti en el seu expedient personal no haver complert les obligacions mínimes imposades en la resolució de concessió i/o conveni d’inserció, en altres ocasions en què s’hagin concedit ajudes econòmiques d’emergència social i/o puntuals.   
  5. Perquè no s’hagi presentat tota la documentació requerida.

4. Que el patrimoni del beneficiari o beneficiaris sigui suficientment significatiu per sufragar la necessitat plantejada.

5. No haver presentat la sol·licitud o tota la documentació requerida en el termini establert.

6. No complir els requisits exigits per a la concessió de la prestació.

Article 17. Modificació de la prestació

La prestació es podrà modificar per:

- Modificació del nombre de membres de la unitat econòmica de convivència.

- Modificació dels recursos que s’hagin utilitzat de base per al càlcul de la prestació.

Article 18. Suspensió de la prestació

La suspensió de la prestació pot ser motivada per la pèrdua temporal d’algun dels seus requisits o per l’ incompliment de les obligacions del destinatari que preveu l’article 8 del present reglament.

La suspensió es mantindrà mentre persisteixin les circumstàncies que l’hagin ocasionat durant un període continuat màxim de tres mesos; transcorregut aquest temps es procedirà a l’extinció del dret a la prestació.

Independentment que s’hagi iniciat o no un procediment d’extinció en base als motius assenyalats a l’article següent, bé d’ofici o a instància de part, es pot procedir a la suspensió cautelar del pagament de la prestació quan a la unitat econòmica de convivència independent es detectin indicis d’una situació que impliqui la pèrdua d’algun dels requisits exigits per al seu reconeixement o manteniment. 

S’ha de resoldre sobre el manteniment, suspensió o extinció de la prestació en un termini màxim de tres mesos des de l’adopció de la suspensió cautelar. 

Article 19.  Extinció de la prestació

Es produirà l’extinció de la prestació econòmica pels motius següents:

1. Per ocultació o falsedat de les dades que s’han tingut en compte per concedir la prestació.

2. Per la desaparició de les circumstàncies o de la situació de necessitat que donaren origen a la seva concessió.

3. Per manca de col·laboració amb la intervenció social i/o incompliment dels compromisos adquirits en l’acord/conveni sociofamiliar.

4. Per mort, renúncia o trasllat del sol·licitant fora del municipi de Pollença.

5. Per la pèrdua d’alguns requisits o condicions exigides per ser beneficiari de la prestació.

6. Per mantenir una situació de suspensió durant un període continuat superior a tres mesos.

7. Per haver-se complit el termini de duració de la prestació econòmica.

8. Per no destinar la prestació a l’objecte que l’ha motivada.

Article 20. Desistiment i renúncia

La persona sol·licitant pot desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda, mitjançant un escrit dirigit a l’Ajuntament. Aquest dictarà resolució en la qual s’expressarà la circumstància en què concorri tot indicant els fets produïts i les normes aplicables.

Article 21. Reintegrament

Es reintegraran les quantitats obtingudes en concepte d’ajudes socials, amb l’exigència de l’interès de demora establert legalment, en els casos següents:

- Obtenir l’ajuda falsejant i ocultant dades que haguessin determinat la seva denegació

- Destinar l’ajuda a altres fins diferents d’aquells que es van especificar en la resolució de la concessió

- No justificar l’aplicació de l’ajuda o justificar-la fora de termini

- En la resta de supòsits que preveu la legislació reguladora de subvencions

Article 22. Procediment d’urgència

En el cas d’urgència degudament justificada i valorada pels professionals dels serveis socials municipals, es concedirà una part proporcional de l’ajuda precisa amb la major rapidesa possible sense perjudici de l’adopció de les mesures necessàries que garanteixin la seva finalitat i l’aprovació posterior de l’òrgan competent.

CAPÍTOL V
POTESTAT SANCIONADORA, INFRACCIONS I SANCIONS

Article 23. Potestat sancionadora

La potestat sancionadora correspon al Batle/essa, dins l’àmbit de les seves competències, sens perjudici de comunicar, si escau, a les autoritats governatives i judicials, en el cas que puguin constituir objecte de delicte o manca de les conductes i infraccions la sanció i inspecció de les quals tinguin atribuïdes legalment o reglamentàriament, sempre amb incoació prèvia de l’expedient administratiu corresponent, de conformitat amb l’article 17 del Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el reglament de procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora; els articles 80, 127 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i els articles 100 i següents de la Llei 4/2009, de 11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.

Article 24. Infraccions

Constitueixen infracció administrativa les vulneracions dels deures i les obligacions que el present reglament fixa per als usuaris i usuàries de les prestacions dels serveis socials.

Són faltes lleus les infraccions que no estan qualificades com a greus o molt greus.

Són faltes greus les següents accions:

- No aportar i/o facilitar la informació complementària sol·licitada per l’Àrea de Serveis Socials

- No realitzar i/o col·laborar amb les pertinents revisions de l’ajuda, en el cas que s’estigui percebent, aportant la documentació requerida per l’Àrea de Serveis Socials o incomplir els terminis establerts per presentar-la

- No facilitar informació sobre els canvis en la situació personal, familiar, econòmica i social

- No presentar la documentació justificativa que donà lloc a la prestació econòmica concedida  

Són faltes molt greus les següents accions:

- La comissió de dues faltes greus en el període de sis mesos

- La falsedat en la documentació presentada o l’ocultació d’informació prioritària per tal d’obtenir la prestació econòmica

- No destinar la prestació/ajuda a la finalitat per a la qual va ser concedida

- No complir l’acord sociofamiliar

Article 26. Sancions

1.- Les infraccions lleus es poden sancionar amb una amonestació de la qual es deixarà constància a l’expedient personal de l’usuari/ària de l’Àrea de Serveis Socials

2.- Les infraccions greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària o beneficiària de la prestació econòmica per un període màxim de sis mesos

3.- Les infraccions molt greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària o beneficiària de la prestació econòmica per un període màxim de dotze mesos o amb l’extinció de la prestació. 

Article 27. Prescripció

Les infraccions administratives molt greus tipificades en aquest reglament prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys i les lleus, a l’any. Aquest termini comença a comptar des de la data en què es produeix la infracció.

Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuen als quatre anys; les greus, als tres anys i les lleus, a l’any. Aquest termini començarà a comptar el dia següent en què la resolució per la qual s’imposa la sanció sigui ferma. 

Contra aquest acord es pot interposar directament recurs contenciós- administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació de la present ordenança/reglament.

No obstant l’anterior, es pot exercitar si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú.

Pollença, 10 de juny de 2014

EL BATLE

Bartomeu Cifre Ochogavía