Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 24028
CONSELL EXECUTIU
Aprovació de les bases que regeixen la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d'atenció a persones en l'àmbit social, any 2013
Versió PDF
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió extraordinària de 16 de desembre de 2013, va adoptar el següent acord:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d’atenció a persones en l’àmbit social per a l’any 2013, que s’adjunten en annex.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2013, que es regirà per les bases de referència; convocatòria l'aprovació de la qual se sotmet a la condició suspensiva que hi hagi crèdit per a aquesta finalitat en el pressupost del Consell Insular de Menorca per a l’any 2014, d’acord amb les condicions següents:
a) Les subvencions concedides s'atendran amb càrrec al pressupost del 2014 del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, amb un import màxim de 130.000,00 €.
b) El termini de presentació de les sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir del dia següent a aquell en què aquesta convocatòria surti publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'òrgan instructor és la persona que ocupa el lloc d’administratiu o administrativa del Departament de Benestar Social i Joventut.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES ENTITATS PRIVADES SENSE ÀNIM DE LUCRE PER AL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES D’ATENCIÓ A PERSONES EN L’ÀMBIT SOCIAL PER A L’ANY 2013
1. OBJECTE
Aquestes bases tenen per objecte establir i regular els ajuts del Consell Insular de Menorca destinats a subvencionar programes en matèria de benestar social, per part d’entitats sense ànim de lucre, que es corresponguin amb els sectors següents: dependència i promoció de l’autonomia personal de la gent gran, situació o risc de pobresa, malaltia crònica o atenció a la família.
2. FINALITAT
Les ajudes es concedeixen per dur a terme activitats, projectes o programes que representin un millor benestar als sectors de població objecte d’aquestes bases i que millori l’oferta de serveis socials existents a Menorca, mitjançant els quals es contribueixi a fomentar l’autonomia personal, la qualitat de vida i la cohesió social de la ciutadania.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran efectives amb càrrec a la partida i per l’import màxim que s’estableixen a la convocatòria.
4. ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden sol·licitar la subvenció les entitats privades sense ànim de lucre que es dediquin a l’atenció i millora de les condicions de vida dels sectors de població relacionats a l’objecte d’aquesta convocatòria i que compleixin els requisits següents:
a) Estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials, o haver-ho sol·licitat, d’acord amb el que preveu el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular, en el benentès que una vegada s’hagi resolt favorablement sobre la subvenció, la inscripció en el registre esmentat s’hagi formalitzat definitivament.
b) Estar legalment constituïdes.
c) Tenir un àmbit d’actuació insular o autonòmic, segons el títol constitutiu. En el cas que l’àmbit d’actuació sigui autonòmic, s’ha de demostrar la incidència de la seva actuació a Menorca.
d) No ser lucratives.
e) No haver estat objecte de cap resolució ferma de caràcter sancionador en relació amb la prestació del servei que se subvenciona, o bé, haver-ne estat objecte i que hagi prescrit la sanció.
f) Haver presentat la justificació de les despeses corresponents a les subvencions rebudes anteriorment del Consell Insular de Menorca, en el termini concedit. En cas contrari, no es podrà concedir un nou ajut econòmic a l’entitat sol·licitant per a l’any 2013.
g) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
h) No estar integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50% per béns o drets aportats o cedits per l’administració insular.
i) Disposar d’estructura i capacitat per garantir el compliment de l’activitat per a la qual se sol·licita la subvenció.
En qualsevol cas, no en poden ser beneficiàries les entitats en què concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 de Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
5. TIPUS D’AJUDA
Els ajuts es destinaran al finançament d’activitats, projectes i programes orientats a:
a) La prevenció de les situacions de dependència i promoció de l’autonomia personal, adreçades al col·lectiu de gent gran.
b) La prevenció, informació, atenció i suport a persones o col·lectius en situació o risc de pobresa.
c) La prevenció, atenció i suport, divulgació i formació a persones o col·lectius amb alguna malaltia crònica
d) La promoció i atenció a la família
Les actuacions subvencionables són aquelles que s’han dut a terme entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2013.
Es podran subvencionar les despeses inherents al desenvolupament dels projectes presentats d’acord amb l’objecte i finalitat de la convocatòria i referides al període d’execució esmentat, en concret:
Despeses de personal imputat al projecte. Les despeses corresponents a nòmines o minutes del personal de direcció i coordinació de programes només són subvencionables fins a un màxim del 50% de l’import total del projecte presentat.
Despeses de planificació, coordinació i assistència tècnica.
Despeses derivades de la difusió i informació als associats i a la ciutadania en general.
Despeses corresponents al material fungible d’oficina i d’informàtica, així com a la correspondència.
Despeses derivades de contractes d’arrendament respecte de béns immobles directament destinats a l’execució dels projectes subvencionats.
Despeses derivades de crèdit hipotecari que gravi béns immobles directament destinats a l’execució dels projectes subvencionats. No obstant això, la subvenció concedida no ha d’haver contribuit a la compra dels béns. L’amortització es calcularà de conformitat amb les normes de comptabilitat generalment acceptades. El cost s’haurà de referir exclusivament al període subvencionable.
6. CRITERIS DE VALORACIÓ
6.1 Es valorarà la innovació, la continuïtat i la no duplicació de les actuacions que du a terme l’Administració. La puntuació atorgada serà d’entre 0 i 25 punts:
Que el projecte sigui innovador en el seu àmbit d’aplicació, tenint en compte el valor afegit que fa que aquell projecte sigui diferent respecte d'altres projectes similars existents: 8 punts
Que no dupliqui les actuacions que ja du a terme l’Administració, valorant que siguin actuacions que no correspongui a l’Administració dur-les a terme; que siguin actuacions que, per motius diversos, l’Administració no ofereix, o bé que siguin actuacions que, tot i oferir-les l’Administració, aquesta oferta resulta insuficient: 7 punts
La continuïtat de les activitats, atenent el bon funcionament del projecte en qüestió, que fa que l’entitat l’ofereixi de forma continuada en el temps: 5 punts
Major adequació dels projectes a la finalitat de la subvenció, tenint en compte la incidència en els sectors de població diana d’aquestes bases i el seu objecte (prevenció de la dependència i promoció de l’autonomia personal de la gent gran, situació o risc de pobresa, malaltia crònica o atenció a la família), així com la millora de l’oferta de serveis socials existents a Menorca, contribuint així a fomentar l’autonomia personal, la qualitat de vida i la cohesió social de la ciutadania: 5 punts
6.2 Es valorarà que els projectes presentats afavoreixin la contractació de personal adient per dur-los a terme, especialment entre els col·lectius amb especials dificultats d’inserció laboral. La puntuació atorgada serà d’entre 0 i 25 punts:
1 persona contractada: 10 punts
2 persones o més contractades: 15 punts
Per cada persona contractada que pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d’inserció laboral s’augmentarà en cinc punts fins un màxim de 10 punts.
6.3 Es valorarà el grau de repercussió de l’acció en el seu àmbit territorial. La puntuació atorgada serà d’entre 5 i 20 punts:
Si l’activitat abasta tos els municipis de l’illa: 20 punts
Si l’activitat abasta el 50% dels municipis de l’illa: 15 punts
Si l’activitat abasta 2 o 3 municipis de l’illa: 10 punts
Si l’activitat abasta un sol municipi de l’illa: 5
6.4 Es valorarà el percentatge d’aportació pròpia que l’entitat sol·licitant assumeixi respecte de l’import total del projecte presentat. La puntuació atorgada serà d’entre 10 i 30 punts:
Si l’entitat aporta fins a un 25% de finançament propi per dur a terme el projecte: 10 punts
Si l’entitat aporta entre un 26% i un 50% de finançament propi per dur a terme el projecte: 20 punts
Si l’entitat aporta més d’un 51% de finançament propi per dur a terme el projecte: 30 punts
7. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds, serà el següent:
a) Adjudicació de la puntuació corresponent a cada una de les sol·licituds, d’acord amb l’apartat 6è d’aquestes bases.
b) Suma del total dels punts que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de punts adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d’obtenir el valor econòmic del punt.
d) La quantitat que correspondrà a cada sol·licitud serà el resultat de multiplicar els punts que s’hi hagin adjudicat pel valor del punt sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència d’aquesta correcció es podrà repartir de forma proporcional als crèdits obtinguts entre la resta de sol·licituds de la convocatòria.
L’import màxim de les subvencions serà de 60.000 € per entitat i concepte.
8. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
El ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sense perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca en la forma establerta en aquestes bases.
L’import de les subvencions que es concedeixi no pot ser, en cap cas, de tal quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
En qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat subvencionada, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
En cap cas són subvencionables les activitats que hagin estat o siguin objecte de concert, contractació o d’un conveni per part del Consell Insular de Menorca.
9. SOL·LICITUDS, TERMINI DE PRESENTACIÓ I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex 1 d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella. Aquest imprès ha d’anar signat per la persona que exerceixi la representació legal de l’entitat.
Les sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:
Còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació dels estatuts, degudament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i de designació de representant.
Certificat signat pel representant legal de l’entitat on constin els actuals membres de la junta directiva i el nombre actual de socis de l’entitat (annex 2), junt amb la còpia acarada de l’acta de l’assemblea general de socis on s’acordà nomenar els membres de l’actual junta directiva.
Còpia acarada del CIF de l’entitat.
Còpia acarada del DNI del representant legal de l’entitat.
Autorització actualitzada del servei, d’acord amb el que estableix el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular. En el supòsit d’estar en tràmit d’obtenir-ne l’autorització, cal presentar còpia de la sol·licitud d’autorització registrada d’entrada en l’organisme competent per a aquestes autoritzacions, a més d’una declaració on es manifesti que el projecte presentat s’ajusta a la normativa vigent en matèria de serveis socials. El peticionari haurà d’haver acreditat l’obtenció d’aquesta autorització administrativa en els 15 dies posteriors a la data de la notificació de la resolució per la qual, en el seu cas, se li concedeix la subvenció.
Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició d’entitat col·laboradora o beneficiària de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 de Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, en el qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el model de la qual s’adjunta com a annex 3 d’aquestes bases.
Document de designació de compte bancari de l’entitat segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 4).
Memòria explicativa del projecte o l’activitat per al qual se sol·licita la subvenció acompanyada del seu pressupost específic d’ingressos i despeses, segons el model oficial que s’adjunta (annex 5).
Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes concedides o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades durant l’any 2013, destinades a finançar total o parcialment l’activitat per a la qual s’ha sol·licitat ajuda econòmica al Consell Insular de Menorca, el model de la qual s’adjunta com annex 6 d’aquestes bases.
Certificats acreditatius d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’administració de l’Estat d’acord amb el que preveu l’art. 22 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions o autoritzar que el Consell Insular de Menorca pugui comprovar-les d’ofici.
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c, d, e i g en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, sempre que es faci constar expressament aquest fet en la sol·licitud, i sempre que les dades no hagin experimentat cap modificació des d’aleshores. En aquest cas, l’aportació es pot substituir per una declaració de la persona sol·licitant, que s’inclou en el mateix imprès de sol·licitud, que acrediti que no s’han produït modificacions en les dades que consten en la documentació presentada.
Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats anteriors s’han de presentar, dins els termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, o en aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el del Consell Insular de Menorca per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
10. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ:
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
La instrucció correspondrà a la persona que ocupa el lloc d’administratiu o administrativa responsable dels programes de família del departament de Benestar Social i Joventut, qui ha de formalitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
Per això, l’instructor de l’expedient ha d’examinar les sol·licituds presentades dins el termini establert i la documentació adjunta per determinar si l’ajuda s’adequa a l’objecte de la convocatòria.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, l’instructor/a en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició i es procedirà de conformitat amb l’establert en l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
L’instructor/a emetrà un informe en el qual ha de constar que de la informació de la que disposa es desprèn que els beneficiaris compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.
11. COMISSIÓ AVALUADORA
Es crea la Comissió Avaluadora que està formada per:
- La consellera executiva de Benestar Social i Joventut, o la persona en qui delegui, que actuarà com a president/a.
- Quatre vocals:
El/la director/a insular d’Atenció a la Dona, la Infància, la Joventut, la Família, la Immigració i les Drogodependències
El/la directora/a insular d’Atenció a les Persones
El/la tècnic/a responsable dels programes de família del departament de Benestar Social i Joventut
L’administratiu o administrativa responsable dels programes de família del Departament de Benestar Social i Joventut que, alhora, actuarà com a secretari/ària de la Comissió)
12. FUNCIONS DE LA COMISSIÓ AVALUADORA
Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.
Emetre l’informe previ que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional.
Emetre l’informe sobre les propostes de modificació de la sol·licitud inicial per ajustar-se a la subvenció susceptible de ser atorgada que presentin els sol·licitants dins el període d’audiència prèvia.
13. TRAMITACIÓ I RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT
De l’examen, l'avaluació i la qualificació de les sol·licituds, la Comissió Avaluadora emetrà un informe motivat en el qual es concretarà el resultat de l’avaluació efectuada d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.
L’instructor/a, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució provisional.
Quan la quantia de l’ajut proposat,sigui substancialment inferior al sol·licitat, el beneficiari podrà, dins el tràmit d’audiència prèvia de la proposta de resolució, i en el termini de 15 dies hàbils, comptats a partir del dia següent a la notificació, modificar la sol·licitud inicial per tal d’ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
La modificació de la sol·licitud ha de ser informada, així mateix, per la Comissió Avaluadora, que ha de remetre l’informe a l’instructor/a.
L’instructor/a, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució definitiva.
El/la conseller/a executiu/va de Benestar Social i Joventut, a la vista de l’informe motivat de la Comissió Avaluadora i de la proposta de l’instructor/a, elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, la qual haurà d’incloure les sol·licituds estimades i desestimades.
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca ha de resoldre el procediment derivat de l’aplicació d’aquesta convocatòria i ha de concedir o denegar l’ajuda sol·licitada.
La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts en les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos, comptats des de la fi de la data límit de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si així s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
La concessió de l’ajuda es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat receptora, en el qual s’han de fixar els drets i les obligacions de les parts que el subscriuen, els terminis, la forma de pagament, la justificació de la despesa i altres aspectes que es considerin convenients, d’acord amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
14. VARIACIÓ DE LES ACTIVITATS SUBVENCIONADES
Les entitats subvencionades queden obligades a comunicar qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir l’ajuda, o que alteri o dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar al cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular de Menorca per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte de la subvenció. Les sol·licituds de modificació substancial han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquen i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
L’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat subvencionada, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
Les esmentades eventualitats s'han de ser comunicades a fi que, si es considera prou important, es pugui modificar tant el contingut i la quantia de l’activitat subvencionada com la forma i els terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents.
15. ABONAMENT DE LES SUBVENCIONS I JUSTIFICACIÓ DE LA DESPESA
15.1 Els ajuts s’abonaran, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases, en el termini màxim de 60 dies comptats des de la correcta justificació.
15.2 En el termini de tres mesos des que es faci la publicació de la concessió dels ajuts al BOIB, les entitats subvencionades han de presentar una memòria justificativa final que ha de contenir:
Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat en relació amb les subvencions sol·licitades i concedides d’altres administracions i entitats públiques i privades per a les activitats del 2013, amb còpia acarada de la resolució de concessió (annex 6).
Una avaluació final de la totalitat del projecte subvencionat pel Consell Insular de Menorca amb el seu pressupost d’ingressos i despeses, que haurà de comprendre, com a mínim, una relació de tot el procés de l’actuació, el nivell d’acompliment dels objectius, els efectes socials i estructurals de l’acció, persones beneficiàries, així com el detall dels recursos humans i econòmics utilitzats per a l’execució del projecte (Annex 7).
Certificat que acrediti les despeses derivades de l’execució del projecte subvencionat i que la subvenció s’ha aplicat a la finalitat prevista (Annex 7).
Còpia acarada de tots els justificants econòmics de les despeses que han estat necessaris per la realització de la totalitat del projecte que serví de base per a la concessió de la subvenció per part del Consell Insular de Menorca.
Còpia de tot el material gràfic utilitzat per donar difusió de les activitats objecte de la subvenció, on es faci constar el suport del Consell Insular de Menorca. (Annex 7).
15.3 Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les hauran d’al·legar per escrit, i a la vista d’aquestes l’òrgan competent per a l’atorgament de la subvenció podrà ampliar els terminis abans esmentats.
15.4 Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies.
15.5 Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’entitat subvencionada. Si per contra la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
15.6 El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
15.7 No s’entendrà del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del projecte d’actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció. D’acord amb això, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha d’acreditar en la justificació l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
16. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES
Comunicar al Consell Insular de Menorca l’acceptació de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de la concessió. Si no es produeix una renúncia expressa en el termini de 15 dies des que s’hagi notificat la resolució, s’entendrà que ha estat acceptada.
Realitzar el projecte que fonamenta la concessió de l’ajuda en el termini previst.
Justificar la realització del projecte pel qual es concedeix l’ajuda i complir amb la resta de requisits i condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de la concessió dels ajuts.
Acreditar, si escau, en el termini establert a la base 9a lletra e, haver obtingut l’autorització administrativa de conformitat amb el que estableix el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.
Proporcionar la informació sobre l’execució del projecte subvencionat que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional. La comunicació es farà mitjançant la presentació d’una còpia de la sol·licitud i de la resolució de concessió de l’ajut.
Estar, abans de fer-se el pagament de la subvenció, al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i posar a la seva disposició els materials gràfics i audiovisuals relatius a l’activitat subvencionada.
Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre.
Reflectir, en un lloc destacat de tots els elements publicitaris de la inversió subvencionada, la col·laboració del Consell Insular de Menorca.
Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, així com qualsevol eventualitat que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular de Menorca per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte de l’ajuda. Les sol·licituds de modificació substancial han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
Presentar, en el termini establert en aquestes bases, la justificació de la despesa per l’import de la totalitat del projecte que serví de base per a la concessió de la subvenció.
17. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en el qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, l’entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte totalment o parcialment l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
18. REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
18.1. D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si escau, l’interès de demora en els casos següents:
Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o amagant les que ho hagin impedit i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu aquesta normativa.
Incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat o del projecte, o la no-adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
Incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en la normativa aplicable i en les normes reguladores de la subvenció.
Incompliment de l’obligació d’adoptar las mesures de difusió a què es refereix aquesta normativa.
Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta normativa, així com l’incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar-ne l’ús que se n’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o de la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera com han de aconseguir-se els objectius, realitzar l’activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits por aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d’això derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
No-acreditació d’haver obtingut, en el seu cas, l’autorització administrativa corresponent abans dels terminis fixats en les bases reguladores.
Altres casos previstos en la normativa reguladora de la subvenció.
18.2. Per reintegrar les subvencions s’han d’aplicar els procediments prevists a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons els quals s’ha de garantir l’audiència a les persones interessades.
En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració d’acord amb la naturalesa de l’incompliment. S’ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si es deu a actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest.
La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, per contra, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que, en el seu cas, siguin exigibles.
19. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per determinar la competència per a la imposició de les sancions derivades d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions, s’ha d'aplicar la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
20. INSPECCIÓ
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
21. PUBLICITAT DELS AJUTS
A tot el material gràfic o d’altre tipus utilitzat per donar difusió de les activitats de l’entitat objecte de la subvenció, ha de constar el suport del Consell Insular de Menorca.
Quan el projecte es financi amb altres fons, els mitjans de difusió de la subvenció concedida, així com la rellevància, han de ser anàlegs als utilitzats respecte de les altres fonts de finançament.
22. ALTRES DISPOSICIONS:
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18/11/2003).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31/12/05).
ANNEX I: Instància de sol·licitud (consta en l’expedient)
ANNEX II: Certificat del nombre de socis i de la composició de la junta directiva (consta en l’expedient)
ANNEX III: Declaració responsable que l’entitat compleix les circumstancies recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (consta en l’expedient)
ANNEX IV: Document de designació de compte bancari de l’entitat (consta en l’expedient)
ANNEX V: Memòria explicativa del projecte o l’activitat (consta en l’expedient)
ANNEX VI: Declaració responsable que l’entitat ha sol·licitat o se li han concedit, en el seu cas, subvencions d’altres entitats públiques o privades (consta en l’expedient)
ANNEX VII: Memòria d’execució de l’activitat – avaluació i justificació de les despeses (consta en l’expedient)
Maó, 27 de desembre de 2013
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón