Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 23518
Aprovació definitiva de les ordenances fiscals 2014

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d’exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 29 d’octubre de  2013, de modificació i creació de les ordenances fiscals, sense que s’hagi formulat cap reclamació, queden definitivament aprovats els  acords que es detallen a continuació, de conformitat amb el que preveu l’article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 18. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 3, reguladora de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres.

Article 1.

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de l'Impost la realització dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la que s'exigeixi obtenció de la corresponent llicència d'obra urbanística, s'hagi obtingut o no l'esmentada llicència, sempre que la seva expedició correspongui a aquest municipi.

2. Les construccions, instal·lacions o obres a que es refereix l'apartat anterior podran consistir en:

A Obres de construcció d'edificacions i instal·lacions de tota classe de nova planta.

B Obres de demolició.

C Obres en edificis, tant aquelles que modifiquin la seva disposició interior com el seu aspecte exterior.

D Alineacions i rasants.

E Obres de fontaneria i clavegueram.

F Obres en cementiris.

G Qualsevulles altres construccions, instal·lacions o obres que requereixin llicència d'obra urbanística.

 

Article 2.

Subjectes passius

1. Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, propietaris dels immobles sobre els que es realitzin les construccions, instal·lacions o obres sempre que siguin propietaris de les obres; en els demés casos es considerarà contribuent a qui ostenti la condició de propietari de l'obra.

2. Tenen la consideració de subjectes passius substituts del contribuent les persones que sol·licitin les corresponents llicències o realitzin les construccions, instal·lacions o obres, si no fossin els propis contribuents.

3. Els subjectes passius que resideixin a l’estranger durant més de sis mesos de cada any natural, estaran obligats a designar un representant com a domicili en territori espanyol, als efectes de les seves relacions amb l’Hisenda Municipal.

Article 3.

Base imposable, quota i acreditació

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra.

2. La quota de l'impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3. El tipus de gravamen serà el 3,5 per 100.

4. L’impost s’acredita en el moment d’iniciar-se la construcció, instal·lació o obra, tot i que no s’hagi obtingut la llicència corresponent.

 

Article 4.

Gestió per autoliquidació.

1. El subjecte passiu haurà de practicar l'autoliquidació en la forma prevista a l'article 8 de l'Ordenança fiscal General de Gestió, Administració i Recaptació.

Article 5.

Comprovació i investigació

La inspecció i recaptació de l’impost es realitzaran d’acord amb el que es preveu en la Llei General Tributària i en les demés Lleis de l’Estat reguladores de la matèria, així com en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

Article 6.

Infraccions i sancions

En tot allò que faci referència a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que els corresponguin en cada cas, s’aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en las disposicions que la complementen i desenvolupen.

Article 7.

Exempcions, bonificacions i reduccions

1. Està exempt del pagament de l’impost, la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de les que siguin propietaris l’Estat, les Comunitats Autònomes o les Entitats Locals que, estant subjectes a l’Impost, vagin a ser directament destinades a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, tot i que la seva gestió es porti a terme per Organismes Autònoms, i tant si es tracta d’obres d’inversió nova com de conservació.

2. D’acord amb el que es detalla a continuació, es concedirà una bonificació del 90 % o del 50 % de la quota de l’impost a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipals si concorren circumstàncies socials, culturals, històriques, artístiques o de foment de l’ocupació, que justifiquin aquesta declaració. Aquesta correspondrà al Ple de la corporació i s’acordarà, sempre que el subjecte passiu ho hagi sol·licitat prèviament, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

Sempre que, previament, s’hagi motivat i documentat tant interès especial com la utilitat municipal mitjançant els informes dels tècnics corresponents, s’haurà de considerar que existeix especial interès o utilitat municipal quan en la instal·lació o l’obra (rehabilitació o nova construcció, però ambdós casos han de ser obra major) concorrin totes les circunstàncies següents:

a) D’una banda, la bonificació serà d’un 90 % de la quota quan:

- El sol·licitant o els sol·licitants acreditin la propietat de l’habitatge o del solar.

- Es tracti del primer habitatge.

Cal esmentar que aquesta bonificació només es pot gaudir una sola vegada per sol·licitant o sol·licitants.

b) La bonificació serà d’un 50 % de la quota quan la construcció, la instal·lació o l’obra estigui destinada a la millora de façanes.

La sol·licitud de bonificació s’ha de presentar quan se sol·liciti la llicència urbanística i s’ha de motivar i documentar l'interès especial o la utilitat municipal. En aquests casos, s’ha d’autoliquidar el 10 % (si és obra major) o el 50 % (si és millora de façanes) de la quota quan se sol·licita la llicència; i el 90 % o el 50 % restants, quan la bonificació no sigui concedida.

3. Es concedirà una bonificació del 90% de la quota de l’impost per a les obres d’instal·lació de sistemes d’energia fotovoltaica. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

4. Es concedirà una bonificació del 50% de la quota de l’impost per a les construccions, les instal·lacions i les obres referents als habitatges de protecció oficial. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

5. Es concedirà una bonificació del 75% de la quota de l’impost per a les obres de reforma que afavoreixin les condicions d’accés i habilitat dels discapacitats. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

6. Es concedirà una bonificació del 90% de la quota de l’impost per a les construccions, les instal·lacions i les obres que es facin al Polígon Industrial. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

7. Es concedirà una bonificació del 50% de la quota de l’impost per a les construccions, les instal·lacions i les obres que facin servir fusta certificada. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu i la bonificació s’ha de fer sobre la partida pressupostària corresponent.

8. S’ha de concedir una bonificació del 50 % per a les obres de reforma o rehabilitació dels edificis que consten catalogats amb el nivell de protecció integral o de protecció parcial en el Catàleg de protecció del patrimoni històric del terme municipal d’Artà, aprovat provisionalment pel Ple de l’Ajuntament d’Artà amb data de 29 de gener de 2008. S’ha de concedir la mateixa bonificació per a les obres que s’hagin de realitzar en edificis que estiguin catalogats amb els nivells de protecció ambiental, puntual i de conjunts urbans homogenis, tot i que en aquests casos la bonificació només s’aplicarà a les obres que afectin la part de l’edificació que sigui objecte de catalogació. En qualsevol cas, aquestes bonificacions només es concediran si les obres a realitzar s’ajusten estrictament a les determinacions que estableix el Catàleg de protecció del patrimoni històric del terme municipal d’Artà, amb independència que s’hagi produït o no la seva aprovació definitiva i la seva entrada en vigor.

9. Concedir una bonificació del 90 % de la quota de l’impost per a les obres consistents en tancament de solars.

10. Concedir una bonificació del 100 %  de la quota de l’impost per a les obres consistents en la pavimentació de les voravies, sempre que aquest import bonificat afecti únicament a la llicència de pavimentació de la voravia.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 19. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 6, reguladora de la taxa per llicència d’obertura d’establiments. Ordenança núm. 6, reguladora de la taxa per serveis relatius a activitats, establiments i instal·lacions.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 a 19 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la taxa pels serveis relatius a activitats, establiments i instal·lacions, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual acompleixen el que preveu l’article 57 de l’esmentat text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, revisat de conformitat amb el Reial decret llei 19/2012, de 25 de maig, de mesures urgents de liberalització del comerç i de determinants serveis.

Article 2.

Fet imposable

1. Constitueixen el fet imposable d’aquesta taxa:

a) L’activitat municipal, tècnica, administrativa i de comprovació necessària per determinar si és procedent atorgar la llicència d’activitat sol·licitada o si l’activitat comunicada realitzada, o que es pretén realitzar, s’ajusta a les determinacions de la normativa i de les ordenances municipals.

b) Els serveis prestats per la Policia Local i personal tècnic municipal amb motiu de la comprovació de renous o altre tipus de molèsties procedents d’establiments o activitats.

c) L’activitat consistent en el precintament i desprecintament de locals, equips, instal·lacions, maquinària i d’equips limitadors de so de locals o establiments.

2. A l’efecte d’aquest tribut, es considera establiment el lloc o local en què habitualment s’exerceix o s’ha d’exercir qualsevol activitat per a l’obertura i funcionament de la qual és necessari, en virtut d’un precepte legal, l’obtenció de la llicència municipal, la comunicació prèvia o la declaració responsable.

3. Tenen la consideració d’activitat, en els termes que preveu la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears:

a) La primera instal·lació, l’inici o el començament de qualsevol activitat a l’establiment de què es tracti.

b) La modificació o ampliació de l’activitat duita a terme a l’establiment, encara que continuï la mateixa persona titular.

c) L’ampliació de l’establiment i qualsevol alteració que s’hi dugui a terme i que afecti les condicions de la llicència atorgada, la comunicació prèvia o la declaració responsable presentada.

d) Canvi de titularitat de l’activitat.

 

Article 3.

Subjecte passiu

Han de pagar la taxa, en concepte de subjectes passius contribuents, les persones físiques i jurídiques a què es refereix l’article 35 de la Llei general tributària, i en aquest cas concret:

a) Les persones titulars de l’activitat, establiment o instal·lació que es pretén dur a terme o, si n’és el cas, que es du a terme.

b) Les persones responsables del renou o de les molèsties, i, en defecte d’això, la persona titular de l’establiment. Si es comprova que el nivell de renou o de molèsties està dins dels autoritzats, el subjecte passiu ha de ser la persona sol·licitant del servei.

 

Article 4.

Responsables

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general en els supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei general tributària.

Article 5.

Quota tributària

La quota tributària s’ha de determinar d’acord amb les tarifes que figuren en l’annex d’aquesta Ordenança, establertes d’acord amb l’activitat, la superfície dels establiments i la naturalesa de l’activitat.

Article 6.

Meritació

1. Segons el tipus d’activitat permanent, la taxa s’ha de meritar de la manera següent:

a) Activitats permanents innòcues i permanents menors: la taxa d’activitat merita des del moment en què es presenta la declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat en el registre d’entrada de l’Ajuntament d’Artà.

b) Activitat permanent major: la taxa d’activitat merita des del moment en què es presenta la sol·licitud de permís d’instal·lació de l’activitat en el registre d’entrada de l’Ajuntament d’Artà.

2. Respecte de les activitats no permanents, la taxa d’activitat merita des que es presenta, en el registre d’entrada de l’Ajuntament d’Artà, la declaració responsable o, si s’escau, amb la sol·licitud o concessió d’ocupació de la via pública o de terrenys de titularitat pública.

3. Respecte de les transmissions de titularitat de les activitats permanents, la taxa d’activitat merita des que es presenta, en el registre d’entrada de l’Ajuntament d’Artà, la comunicació de la transmissió d’una activitat inscrita en el registre d’activitats permanents.

4. L’obligació de liquidar la taxa d’activitat, un cop nascuda, no s’ha de veure afectada, de cap manera, pels motius següents:

a) per la denegació per incompliment de la normativa d’aplicació del permís d’instal·lació en les activitats permanents menors i majors;

b) per la no inscripció de les activitats innòcues en el registre municipal creat a aquest efecte o per la concessió de llicències condicionades; o

c) per la renúncia o desistiment de la persona sol·licitant.

 

Article 7.

Exempcions i bonificacions

No s’atorga cap exempció ni bonificació en el pagament de la taxa.

Article 8.

Acreditació

1. S’acredita la taxa quan s’inicia la prestació del servei o la realització de l’activitat. A aquests efectes, l’activitat s’entén iniciada en la data de presentació de la sol·licitud de llicència, de presentació de la comunicació prèvia o de la declaració de responsable, si el subjecte passiu la formula expressament.

2. Quan l’activitat hagi tengut lloc sense que s’hagi obtingut la llicència corresponent, o no s’hagi presentat la comunicació prèvia o declaració responsable preceptives, la taxa merita quan s’inicia efectivament l’activitat municipal per determinar si l’activitat, l’establiment i les instal·lacions acompleixen les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar-ne l’activitat o decretar-ne el tancament, si no és autoritzable aquesta activitat. Tot això sense perjudici de l’actuació de la inspecció tributària.

3. No es tramitaran les sol·licituds ni es podrà iniciar l’activitat si no s’ha efectuat el pagament corresponent prèviament.

4. L’obligació de contribuir, una vegada nascuda, no s’ha de veure afectada, de cap manera, ni per la denegació de la llicència sol·licitada o la concessió d’aquesta condicionada, ni per la renúncia o el desistiment de la persona sol·licitant una vegada concedida la llicència d’instal·lació o d’obertura.

Article 9.

Declaració i ingrés

1. El procediment d’ingrés d’aquesta taxa és el d’autoliquidació, de conformitat amb el que disposa l’article 27 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març. Així mateix, els subjectes passius han pagar la taxa en el moment d’iniciar la prestació del servei o activitat, mitjançant l’autoliquidació corresponent.

2. Si després d’iniciar el servei es varia o amplia l’activitat que es du a terme a l’establiment, o si s’amplia el local previst inicialment, aquestes modificacions s’han de posar en coneixement de l’Administració municipal amb el mateix abast que a l’autoliquidació prevista al paràgraf anterior.

3. En les sol·licituds d’inspecció d’activitats, la persona sol·licitant ha de presentar l’autoliquidació i, en el cas que, una vegada realitzada, es comprovi que el nivell de renou o molèsties no està autoritzat, se li ha de tornar la quantitat abonada i s’ha de notificar el deute a la persona responsable del renou o molèsties o a la titular de l’establiment.

4. Quan l’activitat administrativa o el servei públic no es presti per causes no imputables al subjecte passiu, s’ha de retornar l’import corresponent.

Article 10.

Normes de gestió

1. La taxa per serveis relatius a activitats, establiments i instal·lacions és independent i diferent de la taxa per llicències urbanístiques que es puguin acreditar amb motiu de l’execució de les obres de condicionament o instal·lació de l’establiment.

2. Les llicències d’activitats complementàries de caràcter temporal es consideren condicionades a la llicència d’obertura de l’activitat principal i caduquen el darrer dia de l’exercici en què es concedeixin, llevat que aquestes determinin una altra data expressa de caducitat. Es poden renovar, amb petició prèvia de la persona interessada, en forma successiva, amb la caducitat abans ressenyada. La quota tributària resultant té caràcter anual i irreductible.

3. Les persones titulars d’activitats que, d’acord amb la legislació, hagin de sotmetre’s a un període d’informació pública s’han de fer càrrec de les despeses que es derivin d’inserir un anunci en un dels diaris de l’illa i de col·locar un cartell en el lloc on s’hagi de fer l’activitat.

Article 11.

Infraccions i sancions

Pel que fa a la qualificació d’infraccions tributàries i a les sancions que corresponguin en cada cas, cal atenir-se a allò que disposen els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

 

ANNEX DE L’ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SERVEIS

RELATIUS A ACTIVITATS, ESTABLIMENTS I INSTAL·LACIONS

A) Quota general

1. Quota fixa inicial: 293,93 €

2. Increments per excés de superfície

Per cada metre quadrat que excedeixi els 100 m2 de superfície de local, cal aplicar els increments següents a quota fixa inicial:

- De 101 a 1.000 m2: 0,58 €/m2

- De 1.001 a 2.000 m2: 0,44 €/m2

- De més de 2.000 m2: 0,29 €/m2

B) Quotes fixes inicials individualitzades

En les activitats que es relacionen a continuació, les quotes individualitzades següents s’han de sumar a la quota general (A).

1. Discoteques, sales de festa, sales de ball i cinemes: 1.346,72 €

2. Bars i cafeteries: 391,20 €

Per cada metre quadrat que excedeixi els 100 m2 de superfície de local, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 101 a 1.000 m2: 0,62 €/m2

- De 1.001 a 2.000 m2: 0,59 €/m2

- De més de 2.000 m2: 0,55 €/m2

3. Cafès concert, cafès cantant, cafès teatre, bars musicals, pubs i similars: 489,00 €

Per cada metre quadrat que excedeixi els 100 m2 de superfície de local, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 101 a 1.000 m2: 0,62 €/m2

- De 1.001 a 2.000 m2:  0,59 €/m2

- De més de 2.000 m2:   0,55 €/m2

4. Restaurants amb una superfície de fins a 100 m2:   523,00 €

Per cada metre quadrat que excedeixi els 100 m2 de superfície de local, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 101 a 500 m2: 0,88 €/m2

- De 501 a 750 m2: 0,83 €/m2

- De 751 a 1.000 m2: 0,78 €/m2

- De més 1.000 m2: 0,73 €/m2

5. Hotels: 523,00 €

Per cada plaça turística que disposi l’establiment, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 5 estrelles: 25,35 €/plaça

- De 4 estrelles: 20,88 €/plaça

- De 3 estrelles: 15,80 €/plaça

- De 2 estrelles: 12,14 €/plaça

- D’1 estrella: 8,81 €/plaça

6. Hotels apartament: 523,00 €

Per cada plaça turística que disposi l’establiment, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 4 estrelles: 20,88 €/plaça

- De 3 estrelles: 15,80 €/plaça

- De 2 estrelles: 12,14 €/plaça

- D’1 estrella: 8,82 €/plaça

7. Apartaments turístics: 523,00 €

Per cada plaça turística que disposi l’establiment, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 4 claus: 15,80 €/plaça

- De 3 claus: 12,14 €/plaça

- De 2 i 1 claus: 8,82 €/plaça

8. Hostals o pensions: 523,00 €

Per cada plaça turística que disposi l’establiment, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- De 3 estrelles: 12,86 €/plaça

- De 2 estrelles: 9,00 €/plaça 6

- D’1 estrella: 5,14 €/plaça

9. Hotel rural, turisme d’interior i agroturisme: 523,00 €

Per cada plaça turística que disposi l’establiment, cal aplicar els increments següents a la quota fixa inicial:

- Hotel d’interior: 15,80 €/plaça

- Agroturisme:  15,80 €/plaça

- Hotel rural: 15,80 €/plaça

10. Campaments turístics, càmpings, instal·lacions esportives i similars: .......391,20 €

Per cada metre quadrat que excedeixi els 100 m2 de superfície de local, cal aplicar un increment de 0,26 € a la quota fixa inicial.

11. Bingos: 1.650,95 €

12. Bancs i sucursals: 1.650,59 €

13. Sales de jocs recreatius amb màquines d’atzar que donin premis en metàl·lic, a més de la quota general: 152,45 € per màquina d’atzar instal·lada

14. Màquines d’atzar que donin premi en metàl·lic situades en altres establiments, a més de la quota corresponent a l’establiment de què es tracti: 152,45 € per màquina d’atzar instal·lada

15. Aparcaments

a) En edifici:

- D’1 i 2 places: 62,76 €

- De 3 a 5 places: 104,60 €

- De més de 5 places: 31,38 €/plaça

b) A l’aire lliure:

- D’1 i 2 places: 47,07 €

- De 3 a 5 places: 78,45 €

- De més de 5 places: 23,53 €/plaça

C) Modificacions substancials

1. En els casos de modificacions substancials, establertes en l’article 27.6 de la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears, s’han d’aplicar íntegrament les quotes corresponents a l’activitat en qüestió.

2. No s’ha d’aplicar el 100 % de les quotes que pertoquin a l’activitat en els supòsits de modificacions substancials que no afectin la part autoritzada anteriorment. En aquests casos, sempre que s’hagi presentat prèviament la sol·licitud justificada de la manera corresponent i que s’hagi emès l’informe tècnic municipal, s’ha de disminuir la quota en el percentatge equivalent a la proporció que representa la part ja autoritzada en relació al total de l’activitat.

D) Modificacions no substancials.

En el cas que es presenti documentació per a una reforma d’activitats autoritzades que no impliqui modificacions substancials, s’ha d’aplicar el 20 % de la quota corresponent a l’activitat.

E) Canvis de titularitat d’activitats

- Per canvi de titularitat de l’activitat: 132,32 €

- Per canvis de titularitat per herència a favor de cònjuges, ascendents i descendents legítims en primer grau:  66,16 €

F) Activitats no permanents

1. Són les que es fan en un local, un establiment o un recinte, tancat, cobert o a l’aire lliure, amb envelat, caseta o similar, que no es destina amb caràcter fix a l’espai ni permanent en el temps i que necessiten una llicència o autorització que les empari específicament. S’hi inclouen les instal·lacions de concurrència pública, les de tipus industrial i, en general, totes les que tenguin caràcter de provisionalitat inferior a tres mesos.

2. La quota s’ha de determinar d’acord amb les tarifes següents:

a) Activitats no permanents del tipus temporals convalidables: 175 €

b) Activitats no permanents del tipus temporals no convalidables: 150 €

c) Activitats no permanents del tipus extraordinàries:  175 €

d) Activitats no permanents del tipus exceptuables: 175 €

e) Altres activitats no permanents: 125 €

3. Les activitats no permanents fetes en zona pública han de constituir una fiança per la concessió de les autoritzacions i llicències. La quantia d’aquesta fiança, segons la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitats de les Illes Balears, és del 0,25 % dels capitals garantits en la pòlissa de responsabilitat civil. Les activitats comercials i de venda ambulant que tenguin caràcter de provisionalitat no es consideren activitats temporals i es regulen segons la seva pròpia ordenança.

G) Activitats complementàries musicals (tant en primera sol·licitud com en renovacions)

1. Bars i cafeteries: 312,96 €

2. Cafès concert, cafès cantant, cafès teatre, bars musicals, pubs i similars: 391,20 €

3. Restaurants: 419,40 €

4. Hotels, hotels apartament, apartaments turístics: 1.023,84 €

5. Hostals i pensions: 405,00 €

6. Altres: 60,00 €

H) Inspeccions de renous o molèsties

1. Sonometria a locals o establiments en horari diürn: 250,00 €

2. Sonometria a locals o establiments en horari diürn: 450,00 €

3. Precintament i desprecintament d’equips limitadors de renou: 100,00 €

4. Precintament de locals, equips, instal·lacions o maquinària per execució forçosa de l’ordre de tancament d’activitats (s’hi inclou el desprecintament): 100,00 €

5. Altres inspeccions en horari diürn: 100,00 €

6. Altres inspeccions en horari nocturn: 200,00 €

 

Punt de l’ordre del dia núm. 20. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 7, reguladora de la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids urbans.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids urbans, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual acompleixen el que preveu l’article 57 del RDLEG 2/2004 esmentat i el que estableix l’Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d’Artà.

Article 2.

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria i recollida domiciliària, transferència, transport i tractament de fems i residus sòlids urbans, d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis. Es consideren urbans a aquest efecte tots els béns que tributin pel concepte d’IBI urbà. En el cas de les tarifes incloses dins l’epígraf de disseminats, el servei no inclou la recollida domiciliària de residus sòlids urbans.

2. Així mateix, també constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de transferència, transport i tractament de fems i residus sòlids urbans, d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, ubicats  fora dels nuclis de població.

3. A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i deixalles d’alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges i s’exclouen d’aquest concepte els residus de tipus industrial, les runes d’obres, els detritus humans, les matèries i materials contaminants, corrosius o perillosos, o la recollida o l’abocament dels quals exigeixi adoptar mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat especials.

4. No està subjecte a la taxa la prestació voluntària o a instància de part dels serveis següents:

a) La recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d’indústries, hospitals i laboratoris.

b) La recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) La recollida de runes d’obres.

5. La liquidació i el pagament de la taxa de recollida i eliminació de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.

Article 3.

Subjecte passiu

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix la Llei general tributària, que ocupen o utilitzen els habitatges i locals ubicats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què es presta el servei, i també els ubicats fora del nucli urbà que gaudeixen del servei mitjançant la xarxa de contenidors i punts d’aportació, ja sigui com a persona propietària o usufructuària, com rellogada, arrendatària o, fins i tot, en precari.

2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, qui pot repercutir, si s’escau, les quotessatisfetes sobre les persones usuàries del servei.

Article 4.

Responsables

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei general tributària.

3. Han d’actuar com a obligades tributàries, atès que són les deutores principals, les persones usuàries del servei.

Article 5.

Quota tributària

1. La quota tributària general consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local, que s’ha de determinar en funció de la naturalesa i la destinació dels immobles i de la categoria del lloc, plaça, carrer o via pública on estiguin ubicats. A aquest efecte, s’han d’aplicar les tarifes següents:

 

 

 

 

Recollida, transformació i transport

(€)

Tractament i eliminació (€)

Total de la tarifa anual (€)

Nucli urbà

 

 

 

a) Habitatge*

124,00

75,75

199,75

*S’entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i els allotjaments que no excedeixen de les deu places.

b) Hotels, motels, hotels apartament (per plaça)*

40,82

24,76

65,58

*S’entén per allotjaments aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre els quals s’inclouen hotels, pensions, residències, centres hospitalaris, col·legis i altres centres de naturalesa anàloga, sempre que excedeixin de les deu places.

c) Restaurants i cafeteries

634,87

385,31

1.020,19

d) Bars

340,60

206,72

547,33

e) Resta de locals comercials

221,70

134,56

356,26

f) Centres comercials:

 

 

 

- Fins a 100 m2

166,35

100,97

267,32

- Més de 100 m2

331,55

201,25

532,80

- Locals comercials sense activitat

124,79

75,74

200,53

g) Indústries i tallers:

 

 

 

- Fins a 200 m2

331,55

201,25

532,80

- De 201 a 400 m2

340,60

206,72

547,33

- De 401 a 600 m2

506,91

307,65

814,56

- Més de 600 m2

634,87

385,31

1.020,19

h) Altres edificacions

119,93

66,79

186,72

i) Despatxos professionals

166,35

100,97

267,32

j) Carnisseries, peixateries i similars

506,91

307,65

814,56

k) Supermercats i similars

634,87

385,31

1.020,19

l) Petits comerços alimentaris

166,35

100,97

267,32

m) Hostaleria especial (càmpings, residències per a escolars, etc.)

20,42

12,39

32,82

n) Per lloc d’amarratge (port esportiu):

 

 

 

- Fins a 7 m

10,02

6,15

16,16

- De 7,1 a 12 m

16,04

9,83

25,86

- De més de 12 m

24,06

14,75

38,81

o) Parades de mercat

331,55

201,25

532,80

Disseminats

 

 

 

a) Habitatge rústic

115,11

69,85

184,96

b) Hotels apartament, cases d’agroturisme i turisme rural, per plaça

18,16

10,98

29,15

c) Restaurants i anàlegs

581,54

352,95

934,49

d) Bars

315,43

191,46

506,89

2. Les quotes establertes en l’apartat anterior corresponen a un any natural.

3. En el cas que el domicili particular coincideixi amb el domicili on s’exerceixen activitats professionals o mercantils, només ha de ser objecte de pagament la quota professional o mercantil. I en el cas que en un mateix local coincideixin diverses activitats econòmiques, només s’ha de tributar per la quota més elevada.

4. Així mateix, s’estableix una quota tributària específica per a la venda de bosses compostables de 0,03 €/bossa.

Article 6.

Exempcions i bonificacions

1. Han de gaudir d’exempció les persones contribuents que hagin estat declarades pobres per precepte legal.

2. Han de quedar exempts d’aquesta taxa els immobles situats fora del nucli urbà que formin part d’una explotació agrària o ramadera, la qual cosa s’ha de demostrar mitjançant la presentació del Llibre de registre d’explotació.

3. Els immobles situats en el Polígon Industrial han de gaudir de les bonificacions següents:

- Primer any: 100 %

- Segon any:   75 %

- Tercer any:   25 %

4. Amb la finalitat d’incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s’estableix el programa d’inspecció tècnica de residus (ITR), el funcionament del qual es detalla en els subapartats següents.

a) S’estableixen unes bonificacions de les quotes fixades a l’article 5.1 per als subjectes passius que s’adhereixin al programa ITR en funció de la taula següent:

Bonificació ITR

Nucli urbà

- Habitatge 12 %

- Hotels, motels i hotels apartament 21 %

- Restaurants i cafeteries 21 %

- Bars 21 %

- Resta de locals comercials 40 %

- Centres comercials  40 %

- Indústries i tallers  12 %

- Altres edificacions 12 %

- Despatxos professionals  40 %

- Carnisseries, peixateries i similars 21 %

- Supermercats i similars 21 %

- Petits comerços alimentaris   40 %

- Hostaleria especial    21 %

- Lloc d’amarratge (port esportiu) 12 %

Disseminats

- Habitatge rústic 40 %

- Hotels apartament, cases d’agroturisme i turisme rural 40 %

- Restaurants i anàlegs 40 %

- Bars 40 %

b) Per ser admeses al programa ITR, les persones interessades han d’estar al corrent de pagament de la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids, i han de sol·licitar-ne l’adhesió, mitjançant l’imprès de compromís, abans del 31 de desembre de l’any anterior i han d’acceptar les condicions següents:

- S’han de comprometre a acomplir el que estableix l’Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d’Artà.

- Han de consentir, en presència seva, que membres de l’Ajuntament d’Artà accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

- Han de consentir el control dels residus que dipositin en les àrees d’aportació i en el Parc Verd.

c) En el cas de no acomplir les condicions establertes en l’apartat b anterior, es perd el dret a la bonificació de la quota i s’ha d’abonar la taxa ordinària corresponent.

d) Així mateix, també es pot sol·licitar la inclusió dels immobles deshabitats en el programa ITR.

e) Les parades de mercat no es poden acollir al programa ITR.

Article 7.

Acreditació

1. S’acredita la taxa i neix l’obligació de contribuir quan s’inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris, transferència, transport i tractament, en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats per les persona contribuents subjectes a la taxa.

2. Una vegada que el servei esmentat s’hagi establert i posat en funcionament, les quotes s’acrediten el primer dia de cada any, excepte que l’acreditació de la taxa es produeixi amb posterioritat a la data esmentada. En aquest cas, la primera quota s’acredita el primer dia del trimestre natural següent.

Article 8.

Declaració i ingrés

1. Durant els trenta dies hàbils següents a la data en què s’acrediti la taxa per primera vegada, els subjectes passius han de formalitzar-ne la inscripció en matrícula, per a la qual cosa han de presentar la declaració d’alta i fer l’ingrés de la quota corresponent.

2. Quan es conegui qualsevol variació de les dades que figurin en la matrícula, tant si és d’ofici com per comunicació de les persones interessades, s’han de dur a terme les modificacions corresponents, les quals han de tenir efecte a partir del trimestre següent al de la data en què s’hagi efectuat la declaració.

3. Les quotes s’han de cobrar anualment mitjançant el rebut derivat de la matrícula.

Article 9.

Pagament fraccionat

1. Les persones contribuents poden sol·licitar el pagament fraccionat, que sempre ha de ser trimestral. A aquest efecte, la persona interessada l’ha de sol·licitar expressament a l’Ajuntament abans del 15 de febrer de l’any en curs.

2. L’acolliment al sistema fraccionat de pagament es prorroga automàticament per a l’exercici següent, sempre que la persona interessada no manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.

3. Si la persona sol·licitant incorr en l’impagament de qualsevol càrrec del sistema fraccionat, aquest quedarà sense cap efecte.

4. El sistema fraccionat de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos pertinents ni de qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que s’ha de regir per la seva normativa específica.

Article 10.

Infraccions i sancions

Pel que fa a la qualificació d’infraccions tributàries i a les sancions que corresponguin en cada cas, cal atenir-se a allò que disposa la Llei general tributària.

Disposició transitòria

Per a l’exercici de 2014, el període per adherir-se al programa d’inspecció tècnica de residus (ITR) que es regula en el punt 4 de l’article 6 s’amplia fins al 31 de gener de 2014.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 21. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 9, reguladora de la taxa per retirada de vehicles abandonats o estacionats defectuosament o abusivament a la via pública.

Article 1r.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la "Taxa per retirada de vehicles abandonats o estacionats defectuosament o abusivament a la via pública", que es regeix per aquesta ordenança fiscal, lesnormes de la qual s'ajusten al que preveu l'article 57 del RD 2/2004.

Article 2n.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la prestació del servei de retirada de vehicles, els conductors o propietaris dels quals, havent estat advertits per mobilitzarlos, no corregeixin la deficiència que ha motivat la mesura i la permanència d'un vehicle abandonat o estacionat abusivament a la via pública.

Article 3r.

Obligació de contribuir

L'obligació de contribuir neix per l'aplicació de l'article 292 del Codi de la Circulació i afecta qualsevol vehicle el conductor o propietari del qual, havent estat advertit a mobilitzar-lo per l'agent de circulació, no corregeix la deficiència causant de l'advertència i la permanència d'un vehicle abandonat al carrer pel fet de trobar-se estacionat a la via pública de manera que impedeixi la circulació, hi signifiqui un perill o la destorbi greument.

Article 4t.

Subjecte passiu

En són subjectes passius els propietaris dels vehicles retirats, que estan obligats a pagar les tarifes que s'assenyalen, amb independència de la multa que correspongui, segons la infracció comesa.

Article 5è.

Tarifes

Les tarifes que s'han d'aplicar són les que es detallen en els apartats següents:

5.1. Tarifa diària per servei diürn

a) Motocicletes, ciclomotors, vehicles de tres rodes i altres vehicles decaracterístiques anàlogues:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 10,21 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 5,10 €

b) Automòbils de turisme, camions i similars fins a 3.500 kg de massa màxima autoritzada (MMA):

- Per retirada i transport de cada vehicle: 86,78 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 10,21 €

c) Tota mena de vehicles amb MMA superior a 3.500 kg:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 163,36 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 20,42 €

5.2. Tarifa diària per servei nocturn i festiu

a) Motocicletes, ciclomotors, vehicles de tres rodes i altres vehicles de característiques anàlogues:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 10,21 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 5,10 €

b) Automòbils de turisme, camions i similars fins a 3.500 kg de massa màxima autoritzada (MMA):

- Per retirada i transport de cada vehicle: 112,31 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 10,21 €

c) Tota mena de vehicles amb MMA superior a 3.500 kg:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 219,51 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 20,42 €

Es considera servei nocturn, el que es fa entre les 19 hores i les 8 hores.

Es considera servei festiu, el que es fa en dissabte, diumenge o en festes del calendari laboral del municipi.

5.3. Altres serveis

- Per cada servei de col·locació de paranys als vehicles:  40 €

- Recollida turisme declarat residu sòlid urbà:  80 €

- Recollida ciclomotor declarat residu sòlid urbà: 40 €

 

Article 6è.

Bonificacions

En el cas d’enganxament del vehicle sense que es faci el transport al dipòsit: la quantia de la tarifa es reduirà en un 50 %.

Article 7è.

Gestió i liquidació

Aquesta taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 22. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 10, reguladora de la taxa de cementeri municipal i serveis funeraris.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la "Taxa Cementiri Municipal" que es regirà per aquesta Ordenança fiscal, les normes dela qual compleixen el que preveu l'article 57 de l'esmentat RD 2/2004.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la Taxa de prestació dels Serveis del Cementiri Municipal, tals com: assignació d'espais per a enterraments; permisos de construcció de panteons o sepultures; ocupació dels mateixos; reducció, incineració; moviment de làpides; col·locació de làpides, reixes i ornaments; conservació dels espais destinats al descans dels difunts, i qualsevol altres que, de conformitat amb el que preveu el Reglament de Policia Sanitària mortuòria siguin procedents o s'autoritzin a instància de part.

Article 3.

Subjecte passiu

Són subjectes passius contribuents els sol·licitants de la concessió de l'autorització o de la prestació dels serveis i, en el seu cas, els titulars de l'autorització concedida.

Article 4.

Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a que es refereixen la Llei General Tributaria.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala la Llei General Tributaria.

Article 5.

Exempcions i bonificacions

En aquesta taxa no es concedeix cap bonificació ni exempció.

Article 6.

Quota tributària

La quota tributària es determinarà segons les tarifes següents.

a) Cementeri:

- Conservació d’un nínxol: 10,21 €

- Sepultures familiars (8 nínxols): 71,47 €

- Panteons (20 nínxols): 158,25 €

- Per arrendament d’un nínxol:

  • 1r període (d’1 a 5 anys): 206,24 €
  • 2n període (de 6 a 10 anys): 275,67 €
  • 3r període (més de 10 anys): 311,40 €

- Traspàs per cessió, donació o permuta d’un nínxol: 15,31 €

- Traspàs per cessió, donació o permuta d’una sepultura: 81,68 €

- Traspàs per cessió, donació o permuta d’un panteó: 195,00 €

- Canvi de titularitat d’un solar:   55,00 €

- Placa de nínxol, per cada una:  102,10 €

- Placa de tomba, per cada una: 801,48 €

- Per cessió a perpetuïtat d’un solar:  5.570,58 €

b) 2a ampliació del Cementeri:

- Cessió a perpetuïtat d’una sepultura: 13551,63 €

- Cessió a perpetuïtat d’un nínxol: 1.717,32 €

c) Serveis funeraris

- Per cada enterrament:

  • Exhumació: 51,00 €

  • Inhumació: 51,00 €

  • Trasllat: 51,00 €

- Drets de cambra frigorífica (per dia):  76,57 €

- Utilització de la sala de vetlla – tanatori (per dia): 102,10 €

 

Article 7è.

Acreditació

S'acreditarà la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan s’inicií la prestació dels serveis subjectes a gravamen, entenent-se, a aquests efectes, que l'esmentada iniciació es produeix amb la sol·licitud d'aquells.

Article 8è.

Declaració, liquidació i ingrés

La present taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació en la forma prevista a l'Ordenança General de Gestió, Administració i Recaptació, a excepció de la quota anual de conservació del cementiri, que serà mitjançant padró i rebut.

Article 9è.

Infraccions i sancions

Pel que fa a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que a aquestes corresponguin en cada cas, s'estarà a allò que disposa la Llei General Tributaria.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 23. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 12, reguladora de la taxa per expedició de documents administratius.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per expedició de documents administratius i per la utilització de documentació municipal, que es regiran per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual compleixen el que preveu l'article 57 del RD 2/2004.

Article 2.

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la Taxa l'activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part, de tota classe de documents que expedeixi i d'expedients de què entengui l'Administració o les Autoritats Municipals.

2. A aquests efectes, s'entendrà tramitada a instància de part qualsevol documentació administrativa que hagi estat provocada pel particular o redundi en el seu benefici tot i que no hagi sol·licitud expressa de l'interessat.

3. No estarà subjecte a aquesta Taxa la tramitació de documents i expedients necessaris per al compliment d'obligacions fiscals, així com les consultes tributàries, els expedients de devolució d'ingressos indeguts, els recursos administratius contra resolucions municipals de qualsevol classe i els relatius a la prestació de serveis o realització d'activitats de competència municipal i la utilització privativa o el aprofitament especial de béns del domini públic municipal, que estiguin gravats per una altra Taxa Municipal o pels que s'exigeixi un preu públic per aquest Ajuntament.

Article 3.

Subjecte passiu

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària que sol·licitin, provoquin o en interès de les quals redundi la tramitació del document o expedient de què es tracti.

Article 4.

Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals es refereix la Llei General Tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala la Llei General Tributària.

Article 5.

Exempcions

Gaudiran d'exempció aquells contribuents en els quals es doni una de les següents circumstàncies:

1ª. Haver estat declarats pobres per precepte legal.

2ª. Estar inscrits al Padró de la Beneficència com a pobres de solemnitat.

3ª. Haver obtingut el benefici judicial de pobresa, respecte als expedients que han de sortir efecte, precisament, en el procediment judicial en el que hagin estat declarats pobres.

 

Article 6.

Quota tributària

1. La quota tributària es determinarà per una quantitat fixa assenyalada segons la naturalesa dels documents o expedients a tramitar, d'acord amb la Tarifa que conté l'article següent.

2. La quota de Tarifa correspon a la tramitació completa, en cada instància, del document o expedient de què es tracti, des de la seva iniciació fins la seva resolució final, inclosa la certificació i notificació a l'interessat de l'acord recaigut.

3. Les quotes resultants per aplicació de les anteriors tarifes s'incrementaran en un 50 per 100 quan els interessats sol·licitessin amb caràcter d'urgència la tramitació dels expedients que motivessin l'acreditació.

Article 7.

Tarifa

La tarifa a què es refereix l'article anterior s'estructura en els epígrafs següents.

7.1. Epígraf primer. Censos de població d’habitants

- Certificats de residència i empadronament: 1,12 €

- Per cada sol·licitud d’usuari i contrasenya per al  certificat de residència a partir la segona: 1,12 €

7.2. Epígraf segon. Certificacions i compulses

- Diligència de confrontament de documents, per full: 2,05 €

- Validació de poders que hagin de produir efecte en les oficines municipals:  20,00 €

- Certificacions de documents o acords municipals: 9,42 €

7.3. Epígraf tercer. Documents relatius a serveis d’urbanisme

- Per cada expedient de declaració de ruïna d’edificis:  97,82 €

- Per cada certificació que s’expedeixi de serveis urbanístics sol·licitada a instància de part:  57,21 €

- Per cada informe que s’expedeixi sobre característiques de terrenys o per consulta a efecte d’edificació a instància de part amb inspecció in situ: 70,56 €

- Per cada expedient de concessió d’instal·lació de rètols i mostres: 22,76 €

- Obtenció de cèdula urbanística: 60,00 €

- Per expedició de còpies de plànols, per unitat: 12,12 €

- Llicència d’obra major i projecte de dotació de serveis: el 2 per mil del pressupost de l’obra amb un mínim de 117,60 €

- Llicència per modificacions d’una obra major que no augmenten el pressupost: 50,00 €

- Pròrroga de llicències d’obres: el 50 % de la taxa inicialment liquidada amb un mínim  de 58,30 €

- Llicències d’obra menor: 117,60 €

- Pla parcial, projecte de compensació, projecte d’urbanització, estudis de detall a instància de part, per ha o fracció:             265,00 €

- Projecte de segregació, parcel·lació o reparcel·lació: 189,30 €

- Els expedients que, d’acord amb la legislació, hagin de sotmetre’s a un període d’informació pública s’han de fer càrrec de les despeses que es derivin d’inserir un anunci en el BOIB, en el BOE i/o un dels diaris de l’illa.

7.4. Epígraf quart. Contractació d’obres i serveis

- Constitució, substitució i devolució de fiances per licitacions i obres municipals, per cada acta: 7,10 €

- Per cada contracte administratiu que se subscriu d’obres, béns o serveis: l’1 per mil del preu de contracte amb un mínim de 42,00 €

7.5. Epígraf cinquè. Altres expedients o documents

- Per qualsevol altre expedient o document no expressament tarifat: 18,62 €

- Fotocòpies, per cada fulla: 0,19 €

- Impressió de documents, per cada full imprès:  0,19 €

- Per cada informe d’habitatge per al reagrupament familiar: 31,55 €

- Per cada informe d’arrelament: 31,55 €

- Per expedició de targeta ciutadana, per cada targeta: 10 €

7.6. Epígraf sisè. Documents relatius a serveis de la Policia

- Per cada informe policial o atestat per accident de trànsit: 110,42 €

- Per cada informe d’actuació policial sol·licitat a instància de part: 66,25 €

 

Article 8è.

Bonificacions de la quota

No es concedirà cap bonificació dels imports de les quotes tributàries assenyalades a la tarifa d'aquesta Taxa.

Article 9è.

Acreditació

1. S'acredita la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan es presenti la sol·licitud que inicií la tramitació dels documents i expedients subjectes al tribut.

2. En els casos a que es refereix el número 2 de l'article 2n., l'acreditació es produeix quan es donin les circumstàncies que proveeixin l'actuació municipal d'ofici o quan s’inicií sense prèvia sol·licitud de l’interessat però redundi en el seu benefici.

Article 10è.

Declaració i ingrés

1. La Taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació, pel procediment del segell municipal adherit a l'escrit de sol·licitud de la tramitació del document o expedient, o en aquests mateixos si aquell escrit no existís, o la sol·licitud no ho expressa.

2. Els escrits rebuts pels conductes a que fa referència l'article 66 de la Llei de Procediment Administratiu, que no vinguin degudament reintegrats, seran admesos provisionalment, però no podran donar-los-hi curs sense que es corregeixi la deficiència, per la qual cosa es requerirà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies aboni les quotes corresponents amb l'apercibiment que, transcorregut l'esmentat termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i serà arxivada la sol·licitud.

3. Les certificacions o documents que expedeixi l'Administració Municipal en virtut d'ofici de Jutjats no es lliuraran ni es remetran sense que prèviament s'hagi satisfet la corresponent quota tributària.

Article 11è.

Infraccions i sancions

En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que aquestes corresponguin en cada cas, s'estarà a allò que disposa la Llei General Tributaria.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 24. Aprovar  la modificació de l’ordenança núm. 16, reguladora de la taxa per instal·lació de taules i cadires en terrenys d’ús públic.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la “Taxa per la instal·lació i lloguer de taules i cadires en terrenys d’ús públic” que es regirà per la present Ordenança fiscal.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa l’aprofitament especial del domini públic local que té lloc mitjançant l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules, cadires i altres elements i el lloguer i prestació de taules, cadires i altres elements de propietat municipal, en els supòsits previstos a l’article 6 d’aquesta Ordenança.

 

Article 3.

Subjectes passius

Són subjectes passius les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix la Llei General Tributària a favor de les quals s’atorguin les llicències, o els qui es beneficiïn de l’aprofitament, si és que es va procedir sense l’autorització corresponent.

Article 4.

Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries totes les persones que siguin causants d'una infracció tributària o que col×laborin a cometre-la.

2. Els coparticipants o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a què es refereix la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a les seves respectives participacions de les obligacions tributàries d’aquestes Entitats.

3. En el cas de societats o entitats dissoltes i liquidades, les seves obligacions tributàries pendents es transmetran als socis o partícips en el capital, que respondran d’elles solidàriament i fins el límit del valor de la quota de liquidació que se’ls hagués adjudicat.

4. Els administradors de persones jurídiques que no van realitzar els actes de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries d’aquelles respondran subsidiàriament dels deutes següents:

a) Quan s’ha comès una infracció tributària simple, de l’import de la sanció.

b) Quan s’ha comès una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.

c) En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l’import de les obligacions tributàries pendents en la data de cessament.

5. La responsabilitat s’exigirà en tot cas en els termes i d’acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària.

6. Les taxes liquidades a persones físiques i jurídiques que hagin sol·licitat la llicència per a gaudir dels aprofitaments especials en exercici d’explotacions i activitats econòmiques, podran exigir-se a les persones que succeeixin al deutor en l’exercici de l’activitat econòmica.

7. L’interessat que pretengui adquirir la titularitat de l’activitat econòmica, prèvia conformitat del titular actual, podrà sol·licitar de l’Ajuntament certificació dels deutes per taxes dimanants de l’exercici de l’explotació esmentada. Cas que la certificació s’expedeixi amb contingut negatiu, el Sol·licitant restarà exempt de responsabilitat pels deutes existents en la data d’adquisició de l’explotació econòmica.

Article 5.

Beneficis fiscals

1. L’Estat, les Comunitats Autònoms i les Entitats locals no estaran obligats al pagament de la taxa quan sol·licitin llicència per a l’ocupació de l’ús públic local amb els materials descrits a l’article 1 necessaris per als serveis públics de comunicacions que exploten directament i per a altres usos que immediatament interessen a la seguretat ciutadana o a la defensa nacional.

2. No s’aplicarà bonificacions ni reduccions per a la determinació del deute.

Article 6.

Quota tributària

La quota a satisfer per aquesta taxa s’obté de l’aplicació de les tarifes contingudes als apartats següents :

La quota a satisfer per aquesta taxa s’obté de l’aplicació de les tarifes contingudes als apartats següents.

6.1. Epígraf 1. Ocupació

L’ocupació és per metre quadrat de superfície ocupada.

a) Passeig Marítim

- Per dia: 2,45 €/m2

- Per trimestre:  -

- Per semestre: -

- Per any natural: 87,45 €/m2

b) Carrer de Ciutat:

- Per dia: 1,70 €/m2

- Per trimestre natural :  21,26 €/m2

- Per semestre natural:  42,52 €/m2

- Per any natural: 61,75 €/m2

- Mes demarç: 7,09 €/m2

- Mes d’octubre: 7,09 €/m2

c) Resta de carrers:

- Per dia: 0,82 €/m2

- Per trimestre natural : 10,93 €/m2

- Per semestre natural: 21,85 €/m2

- Per any natural: 30,90 €/m2

- Mes demarç:  3,65 €/m2

- Mes d’octubre: 3,65 €/m2

L’ocupació del tram de la intersecció entre l’avinguda de Costa i Llobera i la Gran Via de la Constitució tendrà una reducció del 25 %.

Els dies de mercat municipal a Artà, es permetrà augmentar la superfície ocupada en un 20% amb un màxim de 4 m2, sense càrrec.

6.2. Epígraf 2. Lloguer de taules i cadires i altres elements

- Per cada cadira: 0,30 €/dia

- Per cada taula (4 places): 0,80 €/dia

- Per cada taula (8 places): 1,60 €/dia

- Per cada post/tauló (14 places): 3,00 €/dia

- Lloguer d’equip de so municipal: 20 €/dia

Regles particulars d’aplicació

EPÍGRAF 1. OCUPACIÓ

a) Si el nombre de metres quadrats de l’aprofitament no és sencer, s’arrodonirà per excés per obtenir la superfícies ocupada.

b) Si, com a conseqüència de la col·locació de veles, marquesines, separadors, barbacoes i altres elements auxiliars, es delimita una superfície més gran que la que ocupen les taules i les cadires, es prendrà la superior com a base de càlcul.

c) Els aprofitaments poden ser anuals, quan s’autoritzin per a tot l’any natural, i temporals, quan el període comprengui una part de l’any natural. Tots els aprofitaments realitzats sense autorització administrativa es consideren anuals.

EPÍGRAF 2. LLOGUER DE TAULES I CADIRES I ALTRES ELEMENTS

a) Per la utilització de les taules o cadires, caldrà dipositar una fiança prèvia al lloguer per import de 50 €, per garantir la seva devolució en el mateix estat amb el qual s’entrega.

b) Si en el moment de retornar el material s’observés algun desperfecte, es procedirà a descomptar de la fiança dipositada la quantitat equivalent a l’esmentat desperfecte.

 

Article 7.

Acreditació

1. La taxa s’acreditarà quan s’iniciï el gaudiment de l’aprofitament del servei, moment que, a aquests efectes, s’entén que coincideix amb el de concessió de la llicència, si la mateixa fou sol·licitada.

2. Sense perjudici del previst en el punt anterior, serà precís dipositar l’import de la taxa quan es presenti la sol·licitud d’autorització per a gaudir de l’aprofitament especial.

3. Quan s’ha produït el gaudiment de l’aprofitament especial sense sol·licitar llicència, l’acreditació de la taxa té lloc en el moment de l’inici d’aquest aprofitament. Tots els aprofitaments realitzats sense autorització administrativa es consideren anuals.

 

 

Article 8.

Període impositiu

1. El període impositiu serà l’any natural.

2. Quan per causes no imputables al subjecte passiu no es pugui beneficiar de l’aprofitament sol·licitat, procedirà la devolució de la taxa satisfeta.

Article 9.

Règim de declaració i ingrés

La taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 25. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 17, reguladora de  a taxa per llocs de venda al mercat d’abastament.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la “Taxa per llocs de venda al mercat d’abastaments” que es regirà per la present Ordenança fiscal.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa l’aprofitament especial del domini públic local que beneficia de mode particular els subjectes passius i que es produeix per la instal·lació de llocs de venda al mercat d’abastaments.

Article 3.

Subjectes passius

Són subjectes passius de les taxes les persones físiques o jurídiques, així com les entitats a què es refereix la Llei General Tributària a favor de les quals s’atorguin les llicències per a gaudir dels aprofitaments especials que constitueixin el fet imposable d’aquesta taxa.

Article 4.

Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries totes les persones que siguin causants d'una infracció tributària o que col×laborin a cometre-la.

2. Els coparticipants o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a què es refereix la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a les seves respectives participacions de les obligacions tributàries d’aquestes Entitats.

3. En el cas de societats o entitats dissoltes i liquidades, les seves obligacions tributàries pendents es transmetran als socis o partícips en el capital, que respondran d’elles solidàriament i fins el límit del valor de la quota de liquidació que se’ls hagués adjudicat.

4. Els administradors de persones jurídiques que no van realitzar els actes de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries d’aquelles respondran subsidiàriament dels deutes següents:

a) Quan s’ha comès una infracció tributària simple, de l’import de la sanció.

b) Quan s’ha comès una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.

c) En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l’import de les obligacions tributàries pendents en la data de cessament.

5. La responsabilitat s’exigirà en tot cas en els termes i d’acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària.

6. Les taxes liquidades a persones físiques i jurídiques que hagin sol·licitat la llicència per a gaudir dels aprofitaments especials en exercici d’explotacions i activitats econòmiques, podran exigir-se a les persones que succeeixin al deutor en l’exercici de l’activitat econòmica.

7. L’interessat que pretengui adquirir la titularitat de l’activitat econòmica, prèvia conformitat del titular actual, podrà sol·licitar de l’Ajuntament certificació dels deutes per taxes dimanants de l’exercici de l’explotació esmentada. Cas que la certificació s’expedeixi amb contingut negatiu, el Sol·licitant restarà exempt de responsabilitat pels deutes existents en la data d’adquisició de l’explotació econòmica.

Article 5.
Quota tributària

La quota a satisfer per aquesta taxa s’obté de l’aplicació de les tarifes contingudes a l’apartat següent:

     Euros

A Solar interior Per cada solar per dia            6,67 €

B Solar exterior Per cada solar per dia            5,48 €

C Solar subministrament de carn, per mes  461,90 €

D Solar subministrament de peix, per mes  368,80 €

E Solars ocupats els mesos de maig a octubre Per cada solar per dia  10,81 €

Quan per a l’autorització de la utilització privativa s’utilitzin procediment de licitació pública, l’import de la taxa vindrà determinat pel valor econòmic de la proposició sobre la que recaigui la concessió, autorització o adjudicació.

Article 6.

Exempcions i bonificacions

Bonificació del 50% de les tarifes de l’article anterior a totes aquelles empreses censades a Artà.

Article 7.

Acreditació

1. La taxa s’acreditarà quan s’iniciï l’aprofitament especial, moment que, a aquests efectes, s’entén que coincideix amb el de concessió de la llicència, si la mateixa fou sol·licitada.

2. Sense perjudici del previst en el punt anterior, serà precís dipositar l’import de la taxa quan es presenti la sol·licitud d’autorització per a procedir a les instal·lacions de les quals derivin els aprofitaments especials regulats en aquesta Ordenança.

3. Quan s’ha produït l’aprofitament especial sense sol·licitar llicència, l’acreditació de la taxa té lloc en el moment de l’inici d’aquest aprofitament.

Article 8.

Període impositiu

1. Quan la instal·lació dels llocs de venda hagi de durar menys d’un any, el període impositiu coincidirà amb aquell determinat en la llicència municipal.

2. Els adjudicataris han d’abonar per avançat la taxa corresponent al semestre natural.

Quan la duració temporal de la instal·lació s’estengui a varis exercicis, l’acreditació de la taxa tindrà lloc el primer mes de cada semestre.

En el mercat artesanal, els adjudicataris han d’abonar per avançat la taxa corresponent a la temporada, la qual es calcula comptabilitzant els dies de mercat.

3. Si no s’autoritzés la instal·lació sol·licitada, o per causes no imputables al subjecte passiu no es poden realitzar els aprofitaments especials, procedirà la devolució de la taxa satisfeta.

Article 9.

Règim de declaració i ingrés

1. El dia que s'acrediti per primera vegada la Taxa, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula, presentant, a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota del semestre corresponent.

2. Quan es conegui, ja d'ofici o per comunicació dels interessats qualsevol variació de les dades figurades en la matrícula, s'hi portaran a terme les modificacions corresponents, que sortiran efectes a partir del semestre següent al de la data en que s'hagi efectuat la declaració.

3. El cobrament de les quotes s'efectuarà semestralment, mitjançant rebut derivat de la matrícula.

Article 10.

Notificacions de les taxes

1. En supòsits d’aprofitaments especials continuats que s’estenguin a varis exercicis, la primera liquidació té caràcter periòdic, es notificarà personalment al sol·licitant junt amb l’alta en el registre de contribuents. La taxa d’exercicis successius es notificarà col·lectivament, mitjançant l’exposició pública del padró en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament, pel període que es publicarà en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. A l’empara del que preveu la Disposició Transitòria segona de la Llei 25/1998, les taxes de caràcter periòdic regulades en aquesta Ordenança que són conseqüència de la transformació dels anteriors preus públics no estan subjectes al requisit de notificació individual, sempre que el subjecte passiu de la taxa coincideixi amb l’obligat al pagament del preu públic al que substitueix.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 26. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 23, reguladora de la taxa pels serveis culturals, turístics i de publicitat.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per serveis culturals, turístics i de publicitat, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual acompleixen el que preveu l’article 57 del RDLEG 2/2004 esmentat.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació de serveis culturals i turístics, com ara l’entrada a espais públics gestionats per l’Ajuntament (poblat talaiòtic de ses Païsses, Centre de Visitants, Museu, etc.); la venda de llibres i altres elements d’edició municipal; l’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, destinada a concedir i regular l’ús de locals municipals; l’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, destinada a concedir i regular l’ús d’un espai visual públic amb finalitat de fer publicitat privada, i l’emissió de publicitat en els mitjans de comunicació municipals.

Article 3.

Subjecte passiu

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques usuàries dels diferents serveis als quals fa referència l’article 2.

Article 4.

Quota tributària

1. Entrada a espais públics culturals gestionats per l’Ajuntament:

- Entrada individual (sense visita guiada): 4,00 €

- Entrada de grup (més de 10 persones, sense visita guiada):   2,00 €/persona

- Entrada de grup escolar (sense visita guiada):  1,50 €/alumne

- Per altres esdeveniments culturals:  25,00 €/persona

2. Venda de productes turístics i culturals:

- Guies: 1,50 €/unitat

- Postals: 0,60 €/unitat

- Targeta de fidelització Artàcard: 20,00 €/persona

- Venda de llibres d’edició municipal: 50,00 €/unitat

- Venda d’elements, mostres o objectes  de marxandatge d’edició municipal: 100,00 €/unitat.

3. Vistes guiades i tallers en espais públics culturals gestionats per l’Ajuntament:

- Visita guiada i taller didàctic per a grup escolar

   (inclou material didàctic i entrada):  4,50 €/alumne

- Visita guiada per a grups turístics, entre 15 i 25 persones:  10,00 €/persona

- Altres tallers didàctics per a grups escolars amb desplaçament de monitors i monitores:

  • Taller didàctic amb desplaçament zona 1 (entre 1 i 15 km): 3,00 €/alumne més 12,00 € en concepte de desplaçament
  • Taller didàctic amb desplaçament zona 2 (entre més de 15 km i 30 km): 3,00 €/alumne més 22,00 € en concepte de desplaçament
  • Taller didàctic amb desplaçament zona 3 (més de 30 km): 3,00 €/alumne més 48,00 € en concepte de desplaçament

4. Ús de locals de titularitat municipal:

- Ús de despatxos de l’edifici municipal Ses Escoles:

  • Despatxos fins a 12 m2: 100 €/mes
  • Despatxos de més de 12 m2 fins a 17 m2: 150 €/mes
  • Despatxos de més de 17 m2 fins a 25 m2: 200 €/mes
  • Despatxos de més de 25 m2:  300 €/mes

Ús de les sales d’assaig: 3,00 €/hora

- Ús d’altres locals públics fins a 25 m2 (excepte en el cas d’actes socials):  15,00 €/hora

- Ús d’altres locals públics de més de 25 m2 (excepte en el cas d’actes socials): 25,00 €/hora

5. Publicitat:

- Per inserció de publicitat a la web municipal, a la web turística municipal o similar: 150,00 €/trimestre

- Per emissió de publicitat a la ràdio municipal (la falca publicitària base és de 30 segons): 6,00 €/falca base

- Per inserció de publicitat en els elements fixos (marquesines o similars) i senyalística municipal: 250,00 €/ m2/trimestre

- Per inserció de publicitat en targetes, díptics, programes i altres materials d’edició municipal, per tiratge de 5.000 unitats:  25,00 €/cm2

6. Cases de Betlem: 5,00 €/persona/dia

Article 5.

Bonificacions i fiança

1. Cases de Betlem

a) Bonificacions

- Bonificació del 50 % per a totes les persones empadronades a Artà.

- Bonificació del 100 % per a les ONG, les associacions inscrites en el Registre d’Entitats Ciutadanes, els centres escolars del municipi i els centres esportius del municipi.

b) Fiança

La persona titular de l’autorització està obligada a constituir, amb caràcter previ, una fiança per import de 100 € com a garantia per la reparació de possibles danys i l’acompliment de les obligacions inherents a les instal·lacions.

Aquest dipòsit previ s’ha de retornar un cop que els serveis tècnics municipals hagin verificat l’estat de les instal·lacions. En el cas que el cost dels danys en les instal·lacions resulti superior a l’import del dipòsit previ, s’ha d’exigir el pagament de la diferència.

En cas d’anul·lació de la reserva, només s’ha de retornar el 50 % de la tarifa i sempre que s’hagi comunicat amb quinze dies d’antelació.

2. Locals de titularitat municipal

a) Bonificacions

S’ha d’aplicar un bonificació del 100 % a les ONG, a les associacions inscrites en el Registre d’Entitats Ciutadanes, als centres escolars del municipi i als centres esportius del municipi.

b) Fiança per l’ús de locals de titularitat municipal

La persona titular de l’autorització està obligada a constituir, amb caràcter previ, una fiança per import de 300 € com a garantia per la reparació dels possibles danys i l’acompliment de les obligacions inherents a les instal·lacions.

Aquest dipòsit previ s’ha de retornar un cop que els serveis tècnics municipals hagin verificat l’estat de les instal·lacions. En el cas que el cost dels danys en les instal·lacions resulti superior a l’import del dipòsit previ, s’ha d’exigir el pagament de la diferència.

3. La Junta de Govern Local pot establir, de forma excepcional, altres bonificacions sempre que, prèviament, s’hagin motivat tant l’interès especial com la utilitat municipal.

Article 6.

Acreditació

S’acredita la taxa i neix l’obligació de contribuir quan s’inicia la prestació dels serveis subjectes a gravamen, entenent-se, a aquests efectes, que la iniciació esmentada es produeix amb la seva sol·licitud.

Article 7.

Declaració, liquidació i ingrés

Aquesta taxa s’ha d’exigir en règim d’autoliquidació en la forma prevista a l’Ordenança general de gestió, administració i recaptació.

Article 8.

Infraccions i sancions

Pel que fa a la qualificació d’infraccions tributàries i a les sancions que corresponguin en cada cas, cal atenir-se a allò que disposa la Llei general tributària.

Disposició derogatòria

Es deroga l’Ordenança núm. 32, reguladora de la taxa per la instal·lació i l’emissió de publicitat privada a la web de l’Ajuntament d’Artà i als mitjans de comunicació municipals.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 27. Aprovar la modificació de l’ordenança núm. 24, reguladora de la taxa pel servei de la residència de persones majors.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la "Taxa pel servei de la residència de persones majors", que es regeix per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'ajusten al que preveu l'article 57 de l'esmentat RD 2/2004.

Article 2.

Fet imposable

El fet imposable ve determinat per la utilització dels serveis de la Residència de Persones majors.

Article 3.

Subjecte passiu

1.- L’obligació de contribuir neix per la prestació dels serveis, hi hagi o no sol·licitud de l’usuari o de l’obligat al pagament.

2.- Estan obligats a pagar:

a) Els beneficiaris dels serveis regulats en aquesta Ordenança o, si s’escau els que els sol·licitin.

b) Els hereus i, si escau, les herències “jacents”, o les persones o institucions que tinguin l’obligació legal o pactada d’atendre els usuaris del servei.

 

Article 4.

Quota tributària

La quantia de la taxa que regula aquesta Ordenança és la que es fixa en les tarifes següents:

- Residents: 1073,87 €/mes

- Persones dependents:  1802,49 €/mes

- Persones semidependents: 1515,60 €/mes

Els residents amb data d’ingrés anterior a 31 de desembre de 2007 que ocupin plaça de persona assistida o semiassistida i cobrin una prestació vinculada al servei (del Govern) hauran d’aportar la totalitat de dita prestació i els endarreriments, sempre que la suma de la quota que estigui pagant i la vinculada no superin el cost total de la plaça de persona dependent o semidependent. En tot cas, pagaran com a màxim el preu que dicti l’ordenança segons la seva situació de dependència.

Qualsevol persona que entri a la Residència de Persones Majors haurà de pagar segons l’estat de dependència que presenti. En el cas que, amb els anys, presenti més dependència, haurà de pagar com a persona assistida.

Article 5.

Normes de gestió

1.- Les persones residents han de pagar la seva estança a la Residència per mesos anticipats i abans de dia 10 de cada mes.

2.- Han d’abonar, en ingressar a la Residència, la primera de les mensualitats.

3.- S’han d’obligar a satisfer la quantitat que, en cada moment, estigui fixada en concepte de quota i les altres despeses mèdiques i complementàries que motivi la persona resident.

4.- En el cas de no poder abonar totalment o parcialment la quota, l’aspirant a resident ha de presentar una declaració, amb justificants, del béns que posseeix, en ús o en propietat, i dels ingressos anuals. La residència pot, en tot moment, fer les gestions oportunes per determinar l’exactitud de les declaracions que, en aquest sentit, facin els residents.

5.- Si la persona beneficiària no pot pagar la totalitat de la quota i disposa de béns immobles s’ha d’establir el sistema de reconeixement de deute amb l’Ajuntament, reconeixement que s’ha de firmar en el moment del seu ingrés, i, posteriorment, s’ha de firmar el deute contret per aquest anualment, i si s’escau, en el moment que es produeixi la seva baixa de la Residència.

6.- Amb la finalitat d’evitar o minorar el reconeixement de deute, la família del sol·licitant es pot comprometre a abonar el cost de la seva estada o a abonar una quantitat fitxada al seu criteri, amb la finalitat que, en el moment de la seva baixa, no existeixi deute o que el contret sigui menor.

7.- La Direcció ha de fer una proposta d’aportació econòmica de l’usuari i l’ha d’elevar a la  Junta de Govern Local, perquè sigui aprovada, amb el vistiplau previ de la Comissió  nformativa.

 

Punt de l’ordre del dia núm. 28. Aprovar  la creació de  l’ordenança núm. 40, reguladora de la taxa de concessió de llicències i control de la publicitat comercial directe.

Article 1.

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per l’article 3 de la Llei 5/1997 de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, l’Ajuntament d’Artà estableix la taxa per a la prestació dels serveis d’atorgament de les autoritzacions relatives a l’exercici de les activitats de publicitat comercial directa dins el terme municipal, així com pel control de l’esmentada publicitat.

Article 2.

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa l’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, necessària per a concedir o denegar les autoritzacions relatives a l’exercici de la publicitat comercial directa que ha de desenvolupar-se dins el terme municipal I exercir el seu control. A efectes d’aquesta ordenança s’entén com a publicitat comercial directa el repartiment domiciliari de publicitat a habitatges, oficines i despatxos o el seu dipòsit en les bústies o porteries dels immobles així com el repartiment en mà de material imprès per mitjà del contacte directe entre els agents publicitaris i els possibles usuaris, amb caràcter gratuït, i utilitzant, per a tal fi, les zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència pública.

Article 3.

Subjecte passiu

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques titulars de l’activitat de publicitat comercial directa i els que la reparteixen, en cas de ser de la mateixa empresa.

Article 4.

Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.

3. Actuaran com a obligats al pagament com a deutors principals de la taxa els titulars de la llicència municipal.

4. En tot cas tindrà la consideració de responsable en el pagament de la taxa l’empresa anunciant.

Article 5.

Quota tributaria

La taxa per a la concessió de llicències per a la distribució de publicitat comercial directa es mesurarà en funció de la unitat publicitària repartida amb un mínim de 30 €.

  • Per cada 100 unitats format A5 o similar: 2 €
  • Per cada 100 unitats format A4 o similar: 2,5 €
  • Per cada 100 unitats format A3 o similar: 4 €
  • Per cada 100 unitats de mostres, objectes o similar: 5 €
  • Per cada 100 unitats de guies telefòniques o similar: 5 €

Article 6.

Exempcions i bonificacions

1. Bonificació del 100%, per a les persones físiques i jurídiques que paguin la taxa de residus al municipi d’Artà.

2. Bonificació del 100% per a les ONG o entitats sense ànim de lucre inscrites al Registre d’Entitats Jurídiques de l’Ajuntament d’Artà sempre que el contingut de la publicitat siguin les seves pròpies activitats, sense caràcter comercial.

3. Bonificació del 20% quan la publicitat que es reparteixi sigui amb paper reciclat certificat amb el corresponent segell.

4. A efectes d’aquesta ordenança, la publicitat electoral i la del propi Ajuntament i ens dependents queden exemptes d’aquesta taxa.

Article 7.

Acreditació

S’acredita la taxa i neix l’obligació de contribuir quan s’inicia la prestació dels serveis subjectes a gravamen, entenent-se, a aquests efectes, que la iniciació esmentada es produeix amb la seva sol·licitud.

Article 8.

Declaració, liquidació i ingrés

Aquesta taxa s’ha d’exigir en règim d’autoliquidació en la forma prevista a l’Ordenança general de gestió, administració i recaptació.

Article 9.

Infraccions i sancions

Pel que fa a la qualificació d’infraccions tributàries, així com de les sancions que corresponguin en cada cas, s’ha d’estar a allò que disposa la Llei general tributària.

Disposició final

Aquestes ordenances, aprovades inicialment pel Ple en la sessió de dia 29 d’octubre de 2013,  entraran en vigor l’1 de gener de 2014, o l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, si la publicació és posterior a a aquest dia.

El que es fa públic per al coneixement general i als efectes oportuns, la qual cosa significa que, contra aquest acord d’aprovació definitiva de les ordenances fiscals esmentades, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el termini de dos mesos, comptadors a partir de la publicació d’aquest edicte, de conformitat amb el que estableix l’article 19.1 del Reial decret legislatiu 2/2004, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

 

Artà, 16 de desembre  de 2013

El batle
Jaume Alzamora Riera