Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 23193
Acord del Consell de Govern de 13 de desembre de 2013 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de Multimèdia de les Illes Balears
Versió PDF
Mitjançant l’escriptura pública inscrita en el Registre Mercantil, amb l’autorització prèvia del Govern de les Illes Balears acordada pel Decret 5/2006, de 27 de gener, es va constituir la societat Multimèdia de les Illes Balears, SA, com una empresa pública de les previstes en l’article 1 b de la Llei 3/1989, de 29 de març, d’entitats autònomes i empreses públiques vinculades. L’Acord del Consell de Govern de 5 d’agost de 2011 va autoritzar la modificació dels Estatuts de la societat per adaptar-los a la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En l’annex del Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es determina l’adscripció de Multimèdia de les Illes Balears, SA, a la Vicepresidència i Conselleria de Presidència.
L’objecte social de l’empresa es recull en l’article 3 dels seus estatuts, i és el següent:
a) El transport, la codificació, la multiplexació, la distribució, la contribució, la difusió i l’accés de serveis audiovisuals, de dades, o multimèdia, la mobilitat i Internet, o qualsevol tipus de xarxa de telecomunicacions i radiocomunicacions electròniques; el desenvolupament de productes i la gestió tècnica i operativa per als serveis i xarxes indicats.
b) La gestió, l’operació, la contractació i la comercialització d’infraestructures bàsiques, xarxes i serveis de telecomunicacions per als camps, serveis i xarxes indicats en el punt anterior; i qualsevol altre tipus d’activitat de provisió de serveis, incloses la consultoria, la formació, el disseny, la promoció, el desenvolupament, la implantació, la instal·lació i l’explotació, com també la formació i l’assistència tècnica.
c) La prestació de serveis relacionats amb la coordinació departamental entre òrgans de conselleries diverses, com també amb la coordinació, la implementació i el seguiment de programes del Govern i amb la gestió de serveis administratius que afectin conselleries diferents. L’elaboració, el desenvolupament i l’execució de projectes i programes relatius a contractes d’obres, subministraments i serveis relacionats amb aquest epígraf i els anteriors.
d) La participació en empreses o societats relacionades amb els serveis de telecomunicacions i amb qualsevol dels conceptes indicats en els epígrafs anteriors.
La recent entrada en vigor de la Llei 5/2013, d’1 d’octubre, audiovisual de les Illes Balears, la qual, entre d’altres, té com a objectiu dur a terme una regulació integral de l’activitat audiovisual de la comunitat autònoma de les Illes Balears articulant tot un seguit d’accions institucionals i mesures de foment d’aquesta activitat, com també establint una organització administrativa en matèria audiovisual, com a via a través de la qual la Comunitat Autònoma ha de desenvolupar les competències que té atribuïdes en aquesta matèria.
El títol VII de la Llei esmentada regula, entre d’altres, les competències i l’organització autonòmica en matèria audiovisual integrada per la competent en matèria audiovisual, i també, l’Illes Balears Film Comission. Altrament, l’article 41 de la Llei 5/2013 estableix que l’Illes Balears Film Comission té com a objectiu principal facilitar a les productores nacionals i internacionals tota la informació que necessitin per a la realització de rodatges en qualsevol lloc del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears i que es constitueix com a una oficina de serveis que podrà exercir directament la conselleria competent en matèria audiovisual o, si escau, mitjançant un ens del sector públic instrumental autonòmic.
Així doncs, l’Illes Balears Film Comission s’integrarà dins l’empresa Multimèdia de les Illes Balears, SA, atès que la Llei 5/2013 permet l’execució de les funcions a través d’una entitat dependent de la conselleria competent en matèria audiovisual. Per dur a terme aquesta integració resulta necessari modificar els Estatuts de la societat i és la Junta General d’Accionistes l’òrgan competent per fer la modificació.
Altrament, l’article 53 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les modificacions d’estatuts de les societats públiques mercantils han de ser elevades, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l’òrgan societari que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia. Aquest acord s’adoptarà a proposta de la conselleria interessada, amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
Així doncs, en data 25 d’octubre de 2013, el director gerent de Multimèdia va emetre un informe relatiu a l’inici d’activitat de l’Illes Balears Film Comission. Posteriorment, en data 11 de novembre, el cap del Departament Jurídic i Administratiu de la conselleria d’Hisenda i Pressuposts va emetre un informe jurídic favorable en relació amb la modificació dels Estatuts de la societat mercantil pública Multimèdia de les Illes Balears, condicionat a les consideracions que s’hi feien. Aquestes consideracions varen ser incorporades i el director gerent de Multimèdia va emetre un nou informe en data 12 de desembre de 2013.
En data 26 de novembre de 2013 es va informar favorablement la modificació dels estatuts proposada mitjançant l’informe del cap del Servei de Sector Públic, de la conselleria d’Hisenda i Pressuposts.
Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta del vicepresident i conseller de Presidència, en la sessió de dia 13 de desembre de 2013, adoptà, entre d’altres, l’acord següent:
“Primer. Autoritzar la modificació d’Estatuts de la societat mercantil pública Multimèdia de les Illes Balears, SA, que passen a tenir una nova redacció en els termes que estableix l’annex que s’adjunta al present Acord.
Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Palma, 13 de desembre de 2013
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
Estatuts de la societat Multimèdia de les Illes Balears, SA
Capítol I
Constitució, règim, objecte, durada i domicili
Article 1
Constitució de la societat
1. La societat Multimèdia de les Illes Balears, SA, està constituïda mitjançant escriptura pública inscrita en el Registre Mercantil, amb l’autorització prèvia del Govern de les Illes Balears acordada pel Decret 5/2006, de 27 de gener.
2. La societat té personalitat jurídica pròpia, plena capacitat d’obrar per al compliment dels seus fins, patrimoni propi, administració autònoma i s’adscriu a la Conselleria de Presidència.
3. La societat està constituïda amb un capital de 61.000,00 euros, subscrit i desemborsat íntegrament per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a soci únic.
Article 2
Règim jurídic
1. La societat Multimèdia de les Illes Balears, SA, és una societat mercantil pública i se sotmet al règim jurídic que estableix l’article 51.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. D’aquesta manera, la societat s’ha de regir per aquests Estatuts, per les normes civils, mercantils i laborals integrants del dret privat, i per les normes de la Llei 7/2010 i la resta de normes de dret públic que específicament li siguin aplicables per raó de la seva integració en el sector públic.
Article 3
Objecte social
La societat té per objecte:
a) El transport, la codificació, la multiplexació, la distribució, la contribució, la difusió i l’accés de serveis audiovisuals, de dades, o multimèdia, la mobilitat i Internet, o qualsevol tipus de xarxa de telecomunicacions i radiocomunicacions electròniques; el desenvolupament de productes i la gestió tècnica i operativa per als serveis i xarxes indicats.
b) La gestió, l’operació, la contractació i la comercialització d’infraestructures bàsiques, xarxes i serveis de telecomunicacions per als camps, serveis i xarxes indicats en el punt anterior; i qualsevol altre tipus d’activitat de provisió de serveis, incloses la consultoria, la formació, el disseny, la promoció, el desenvolupament, la implantació, la instal·lació i l’explotació, com també la formació i l’assistència tècnica.
c) La prestació de serveis relacionats amb la coordinació departamental entre òrgans de conselleries diverses, com també amb la coordinació, la implementació i el seguiment de programes del Govern i amb la gestió de serveis administratius que afectin conselleries diferents. L’elaboració, el desenvolupament i l’execució de projectes i programes relatius a contractes d’obres, subministraments i serveis relacionats amb aquest epígraf i els anteriors.
d) La participació en empreses o societats relacionades amb els serveis de telecomunicacions i amb qualsevol dels conceptes indicats en els epígrafs anteriors.
e) La facilitació a les productores nacionals i internacionals de tota la informació que necessitin per fer rodatges en qualsevol lloc del territori de la comunitat autònoma amb la finalitat d’afavorir l’activitat audiovisual a les Illes Balears, i, en general, fomentar aquesta activitat, executant les funcions esmentades a través de l’oficina denominada Illes Balears Film Comission, que queda així integrada en la societat.
Article 3 bis
Règim de la societat com a mitjà propi instrumental de les administracions públiques i dels ens instrumentals
1. De conformitat amb el que preveu l’article 24.6 de la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, la societat tindrà el caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que, d’acord amb la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, esmentada, s’hagin de considerar com a poders adjudicadors, sempre que es compleixin les condicions a què es refereix l’apartat 3 següent.
2. A aquests efectes, qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l’apartat anterior pot encarregar a la societat l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb l’objecte social a què es refereix l’article 2 d’aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, la societat pugui participar en cap licitació de contractació pública convocada per aquestes administracions o ens instrumentals.
La contraprestació a favor de la societat per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes aprovades per l’Administració autonòmica, les quals s’han de calcular en funció dels costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la societat. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s’han d’aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs, per mitjà d’una resolució del titular de la conselleria a la qual està adscrita la societat.
3. En tot cas, el caràcter de mitjà propi de la societat a què es refereixen els apartats anteriors exigirà que la societat compleixi els criteris per poder ser considerada com una entitat del sector públic autonòmic, en els termes que preveu l’article 1.3 c del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, sempre que, a més, el 100 % del capital de la societat sigui de titularitat pública. D’aquesta manera, en el cas que no es compleixin ambdues circumstàncies, la societat no adquirirà, o, si escau, perdrà, la seva condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques i ens instrumentals.
Article 4
Durada de la societat
La societat té una durada indefinida i va començar les operacions societàries a partir del moment de la seva constitució, mitjançant escriptura pública inscrita en el Registre Mercantil.
Article 5
Domicili social
1. El domicili social de l’empresa pública Multimèdia de les Illes Balears, SA, es fixa al passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma.
2. El canvi del domicili social ha de ser aprovat per la Junta General d’Accionistes, a la qual així mateix correspon la decisió sobre la creació, la supressió o el trasllat d’oficines, sucursals, delegacions o despatxos de la societat a qualsevol altre lloc del territori nacional o de l’estranger.
3. No obstant l’anterior, el canvi del domicili social dins la mateixa ciutat pot ser acordat pel Consell d’Administració.
Capítol II
Capital social
Article 6
Accions
1. El capital social és de 61.000,00 euros representat per 61 accions nominatives de 1.000,00 euros cada una, numerades correlativament del número 1 al 61, ambdós inclusivament, que, com a soci únic, estan íntegrament subscrites i desemborsades en la seva totalitat per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Tant la pèrdua de posició majoritària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com la venda de títols de la societat que no comportin la pèrdua de posició majoritària s’han d’acordar segons el que preveuen els articles 75 i 76, 86 i 87 de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 7
Dividends passius
La porció de capital no desemborsat en operacions d’augment del capital ha de ser aportada per l’accionista en la forma i en el termini que, a l’efecte, determini la Junta General d’Accionistes.
Article 8
Títols de les accions
1. Els títols representatius de les accions han d’expressar els requisits que determina l’article 114 del Text refós de la Llei de societats de capital, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol.
2. Els títols de les accions podran tenir el caràcter de múltiples dins la mateixa sèrie.
3. El títol de cada acció ha de ser signat per l’òrgan d’administració de la societat, la signatura del qual podrà figurar impresa.
4. Les accions s’han d’inscriure en el llibre de registre d’accions nominatives, en el qual s’han d’anotar els aspectes que expressa l’article 116 del Text refós de la Llei de societats de capital.
Article 9
Resguards provisionals
Es poden estendre resguards provisionals de les accions, que han de ser nominatius.
Article 10
Ampliació i reducció de capital
El capital social pot ser ampliat o reduït amb subjecció als requisits que estableix el Text refós de la Llei de societats de capital.
Article 11
Drets dels accionistes
La titularitat de les accions confereix al seu titular legítim la condició de soci i li atribueix els drets reconeguts pel Text refós de la Llei de societats de capital i per aquests Estatuts.
Capítol III
Òrgans de govern i administració
Article 12
Nombre d’òrgans
Amb les facultats que els atribueixen el Text refós de la Llei de societats de capital i aquests Estatuts, el govern, l’administració i la representació de la societat correspon als òrgans següents:
a) La Junta General d’Accionistes, com a òrgan deliberant suprem en què es manifesta la voluntat social per decisió de la majoria de capital.
b) El Consell d’Administració, al qual correspon la gestió, l’administració i la representació de la societat.
c) El director gerent, al qual correspon l’administració i la gestió ordinària.
Secció 1a
Junta General d’Accionistes
Article 13
Facultats
1. De conformitat amb el que estableix l’article 54 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Junta General ha d’estar constituïda pel Consell de Govern, sempre que l’Administració de la Comunitat Autònoma sigui el soci únic de la societat. El soci únic ha d’exercir les competències pròpies de la Junta General i les seves decisions s’han de consignar en acta, i podran ser executades i formalitzades pel mateix soci o per l’òrgan d’administració de la societat.
En els casos en què, juntament amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, hi hagi altres socis del sector públic o del sector privat, la Junta General estarà integrada pels diversos accionistes, tenint en compte, pel que fa a l’Administració de la Comunitat Autònoma, el que estableix l’article 77 de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’adopció d’acords s’ha de regir pels apartats següents d’aquest article i pels articles 14 a 16 d’aquests Estatuts.
2. Els accionistes, vàlidament convocats i constituïts en la Junta General d’Accionistes, com a òrgan suprem de la societat, decideixen per majoria de capital en els assumptes propis de la seva competència i orienten l’activitat de la societat establint les directrius i adoptant les decisions encaminades al compliment de l’objecte social.
3. Tots els socis, fins i tot els dissidents i els que no hagin participat en la reunió, queden sotmesos als acords de la Junta General d’Accionistes, sens perjudici del dret d’impugnació que correspon a qualsevol accionista en els casos, els terminis i els requisits que preveu el Text refós de la Llei de societats de capital.
4. La Junta General d’Accionistes té les facultats que li encomanen el Text refós de la Llei de societats de capital i aquests Estatuts i, especialment, les següents:
a) Nomenar els vocals del Consell d’Administració.
b) Modificar l’objecte social i els Estatuts.
c) Augmentar o disminuir el capital social.
d) Emetre obligacions o altres valors.
e) Aprovar l’inventari i els balanços.
f) Aprovar els comptes anuals.
g) Aprovar els plans i els programes de gestió.
Article 14
Classes de juntes
1. La Junta General d’Accionistes ordinària s’ha de reunir dins els sis primers mesos següents al tancament de l’exercici econòmic.
2. Corresponen a la Junta General d’Accionistes ordinària les facultats següents:
a) Examinar i, si és procedent, aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior, presentats pel Consell d’Administració.
b) Censurar la gestió social.
c) Decidir sobre l’aplicació del resultat.
3. Qualsevol altra Junta General d’Accionistes que es convoqui té el caràcter d’extraordinària i es regeix per la regulació que recullen el Text refós de la Llei de societats de capital i aquests Estatuts.
Article 15
Forma de convocatòria
1. La Junta General d’Accionistes ordinària o extraordinària ha de ser convocada, en els terminis i amb els requisits establerts en els articles 166 i següents del Text refós de la Llei de societats de capital i en aquests Estatuts, per iniciativa del Consell d’Administració sempre que ho estimi convenient per als interessos de la societat i, en tot cas, si ho sol·licita un nombre de socis titulars de, com a mínim, un 5 % del capital subscrit amb dret a vot, tot expressant en la sol·licitud els assumptes que s’hi han de tractar.
2. No obstant això, s’entén que la Junta General d’Accionistes es troba vàlidament constituïda per tractar-hi qualsevol assumpte, sense convocatòria prèvia, si hi és present tot el capital desemborsat i els assistents ho accepten per unanimitat.
3. La Junta General d’Accionistes ordinària o extraordinària queda vàlidament constituïda en primera convocatòria quan els accionistes presents o representats posseeixin almenys el 25 % del capital subscrit amb dret a vot, llevat dels supòsits especials establerts en l’article 194 del Text refós de la Llei de societats de capital, en què serà necessària la concurrència del 50 % del capital subscrit amb dret a vot.
4. En segona convocatòria, és vàlida la constitució de la Junta General d’Accionistes ordinària o extraordinària amb independència del percentatge de capital subscrit amb dret a vot que hi concorri, llevat dels supòsits especials esmentats abans, en què és necessària la concurrència d’almenys el 25 % del capital esmentat.
Article 16
Adopció d’acords
1. Tot accionista que tengui inscrites les seves accions en el llibre de registre d’accions nominatives de la societat, amb cinc dies d’antelació, com a mínim, al que hagi de tenir lloc la Junta General d’Accionistes ordinària o extraordinària, pot assistir-hi personalment o representat per mitjà d’una altra persona, encara que aquesta no sigui accionista, en la forma que estableix el Text refós de la Llei de societats de capital, i amb caràcter especial per a cada reunió.
2. El Consell d’Administració ha d’assistir a la Junta General d’Accionistes. També hi poden assistir el director gerent i els apoderats, els tècnics i els assessors que es convoquin a l’efecte.
3. El president i el secretari són els qui ho siguin del Consell d’Administració i, si no hi són, els accionistes que, per a cada cas, elegeixin la majoria dels socis assistents a la reunió.
4. Abans d’entrar en l’ordre del dia, el secretari ha de formar la llista dels assistents, amb expressió del caràcter o la representació de cadascun i el nombre d’accions pròpies i alienes que, si escau, hi concorren.
5. El president dirigeix les deliberacions i concedeix la paraula primer als accionistes que ho hagin sol·licitat per escrit amb anterioritat i després als que ho sol·licitin verbalment en la reunió, sempre per rigorós ordre de petició dins aquesta preferència.
6. Cada un dels punts que formen l’ordre del dia de la Junta General d’Accionistes són objecte de deliberació i de votació per separat.
7. Els acords de la Junta General d’Accionistes s’adopten per majoria del capital subscrit amb dret a vot que pertanyi als accionistes presents o representats, excepte en els casos especials de l’article 201 del Text refós de la Llei de societats de capital, en què és necessari el vot favorable dels dos terços del capital si, en segona convocatòria, aquest representa menys del 50 %.
8. Una vegada finalitzada la sessió de la Junta General d’Accionistes, el secretari ha d’estendre l’acta de la reunió, que pot ser aprovada en la mateixa reunió o en la següent, la qual ha de signar amb el vistiplau del president i s’ha de transcriure en el llibre corresponent.
Secció 2a
Consell d’Administració
Article 17
Estructura
1. La gestió i l’administració, com també el poder de representació de la societat en judici o fora d’aquest, i en tots els actes compresos en l’objecte social, correspon al Consell d’Administració, que actua de manera col·legiada, sens perjudici dels apoderaments o de les delegacions que es puguin conferir a favor d’un conseller, d’un conseller delegat o de qualsevol altra persona, d’acord amb el Text refós de la Llei de societats de capital i aquests Estatuts.
2. El Consell d’Administració de la societat està format per un mínim de set consellers i un màxim de tretze consellers. A aquests efectes, la Junta General d’Accionistes ha de nomenar els consellers següents:
a) La persona titular de la conselleria a la qual està adscrita la societat.
b) La persona titular de la secretaria general de la conselleria a la qual està adscrita la societat.
c) La persona titular de la direcció general competent en matèria de coordinació de Govern.
d) La persona titular de la direcció general competent en matèria de tecnologia i comunicacions.
e) La persona titular de la direcció general competent en matèria d’emergències.
f) El director general de l’Ens Públic Radiotelevisió de les Illes Balears.
g) Una persona en representació de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, designada pel seu titular.
h) Fins a un màxim de sis persones més, a proposta del titular de la conselleria a la qual està adscrita la societat.
3. El càrrec de conseller és renunciable, revocable i reelegible. Per poder ser elegit conseller no es requereix la qualitat d’accionista. Els consellers han d’exercir el seu càrrec per un termini de cinc anys i poden ser reelegits per períodes de la mateixa durada.
4. Les vacants que es produeixin en el Consell d’Administració durant el termini pel qual siguin nomenats els consellers, les pot proveir provisionalment el mateix òrgan d’administració, designant els titulars que han d’ocupar aquestes vacants fins que siguin ratificades per la primera Junta General d’Accionistes que es dugui a terme.
5. El Consell d’Administració es reuneix quan ho requereix l’interès de la societat i amb caràcter necessari dins els tres primers mesos de cada exercici, per formular els comptes de l’exercici anterior i l’informe de gestió i per aprovar la planificació de l’exercici en curs a què es refereix l’article 17.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, a més, sempre que s’hagi de convocar la Junta General d’Accionistes.
6. Els consellers han d’elegir entre ells un president i un vicepresident del Consell d’Administració, per als casos d’absència, malaltia o impediment del primer i, si no hi són ambdós, el president és el conseller de més edat.
7. Els consellers han de designar un secretari i un vicesecretari del Consell d’Administració, per als casos d’absència, malaltia o impediment del primer, que no han de tenir necessàriament la condició de conseller i, en aquest cas, la persona designada tindrà veu però no vot i, si no hi són ambdós, el secretari és el conseller de menys edat.
Article 18
Funcionament
1. El Consell d’Administració es reuneix quan el convoqui el president, a iniciativa seva o a sol·licitud d’un mínim de la tercera part dels membres, i queda vàlidament constituït quan concorrin a la reunió, presents o representats, la meitat més un dels consellers.
2. Llevat dels casos d’urgència, les convocatòries del Consell d’Administració s’han de fer amb una antelació mínima de 48 hores i s’hi ha d’indicar l’ordre del dia de la reunió.
3. La representació d’un membre ha de recaure obligatòriament en un altre, i s’ha d’atorgar per escrit per a una reunió determinada, mitjançant una carta o bé un telegrama adreçat al president. Un mateix conseller pot exercir més d’una representació en la mateixa sessió.
4. Encara que el Consell d’Administració s’hagi convocat per tractar determinats punts, també pot adoptar vàlidament acords sobre altres punts dels que estableixi l’ordre del dia, sempre que hi siguin presents tots els components del Consell i ho acordin per majoria de vots dels consellers presents o representats.
5. Poden assistir a les reunions del Consell d’Administració, amb veu però sense vot, el director gerent i els apoderats, com també els tècnics i els assessors de la societat que siguin convocats a l’efecte.
6. Ha d’assistir a les sessions, en tasques d’assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta pugui delegar les dites funcions en un membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’ens.
7. Els acords del Consell d’Administració s’han de prendre per majoria de vots dels consellers presents o representats, excepte en els supòsits de l’article 249 del Text refós de la Llei de societats de capital, relatiu a la delegació permanent de les facultats del Consell d’Administració en un conseller delegat i la designació de la persona que ha d’ocupar aquest càrrec, en què es requereix el vot favorable de les dues terceres parts dels components del Consell d’Administració.
8. Una vegada finalitzada la sessió del Consell d’Administració, el secretari ha d’estendre l’acta de la reunió, que pot ser aprovada en la mateixa reunió o en la següent, la qual ha de signar amb el vistiplau del president i s’ha de transcriure en el llibre corresponent.
9. El fet de pertànyer al Consell d’Administració no dóna dret a cap retribució, però els consellers poden percebre la indemnització que, per assistir a les reunions dels òrgans de govern i administració, la Junta General d’Accionistes acordi anualment.
Article 19
Facultats
1. El Consell d’Administració de la societat té les més àmplies facultats per administrar i gestionar, com també per representar la societat en judici o fora d’aquest i en tots els actes compresos en l’objecte social i que, per llei, no estiguin expressament reservats a la Junta General d’Accionistes.
2. A títol merament enunciatiu i no limitador, les facultats del Consell d’Administració són les següents:
a) Convocar la Junta General d’Accionistes quan, d’acord amb aquests Estatuts o el Text refós de la Llei de societats de capital, sigui procedent convocar-la, com també quan per la naturalesa dels assumptes pendents sigui convenient o necessari fer-ho.
b) Redactar i formular, dins els tres primers mesos de cada exercici social, l’informe de gestió, els comptes anuals, les propostes d’aplicació de resultats de l’exercici, com també redactar els pressuposts i altres documents i informes que s’hagin de sotmetre a l’aprovació o al coneixement de la Junta General d’Accionistes per exigència del Text refós de la Llei de societats de capital, com també per les normes de gestió financera i pressupostària aplicables en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Elaborar els avantprojectes de pressuposts d’explotació i de capital que s’han de trametre anualment a la conselleria competent en matèria d’hisenda, de conformitat amb el que estableix el capítol IV del títol II del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Determinar la utilització dels capitals disponibles i la inversió dels fons.
e) Concertar, dins els límits que preveu la legislació vigent, crèdits i préstecs de tot tipus amb persones físiques o jurídiques, amb entitats de crèdit, fins i tot amb el Banc d’Espanya i les seves sucursals, i amb qualsevol altre organisme o entitat. Perquè siguin efectius, pot subscriure pòlisses, lletres, pagarés i altres documents que estimi convenients, com també les renovacions, ampliacions, reduccions i modificacions d’aquests documents.
f) Modificar, transferir, cancel·lar, retirar i constituir dipòsits d’efectiu o de valors, provisionals o definitius.
g) Comprar, vendre, gravar i permutar purament o condicionalment, amb preu confessat, ajornat o pagat al comptat, tota classe de crèdits, mercaderies, béns mobles o immobles, drets reals i personals.
h) Constituir, acceptar, modificar, adquirir, alienar, posposar i cancel·lar, totalment o parcialment, abans o després dels venciments, hipoteques, penyores, anticresis, préstecs i crèdits davant organismes i entitats de crèdit, fins i tot amb el Banc Europeu d’Inversions, el Banc Hipotecari d’Espanya, les caixes d’estalvis i de pensions, els organismes de l’Estat i altres entitats, i establir lliurement les condicions, els terminis, l’interès i altres operacions d’aquesta naturalesa.
i) Constituir, acceptar, dividir, alienar, gravar, redimir i extingir usdefruits, serveis, censos, arrendaments inscriptibles, drets de superfície i altres drets reals, i exercitar totes les facultats que se’n deriven.
j) Acceptar donacions, sens perjudici del que disposa la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
k) Decidir la participació de l’entitat en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses, públiques o privades, per complir millor les seves finalitats.
l) Aprovar la plantilla de personal de l’empresa, com també els criteris de selecció, admissió i retribució.
m) Contractar i separar els càrrecs directius de la societat a proposta del president, com també atorgar els apoderaments o les delegacions corresponents a favor d’un conseller, d’un conseller delegat o de qualsevol altra persona.
Article 20
Conseller delegat
1. El Consell d’Administració pot delegar les seves facultats en un únic conseller delegat elegit entre els consellers, amb l’enumeració particularitzada de les facultats delegades, o bé amb l’expressió que es deleguen totes les facultats legalment i estatutàriament delegables i per un termini de durada en el càrrec no superior a cinc anys, de conformitat amb allò que es determini en l’acord de nomenament, que requereix el vot favorable de les dues terceres parts dels components del Consell d’Administració i la inscripció en el Registre Mercantil.
2. El conseller delegat ha de retre comptes del seu encàrrec al Consell d’Administració en cadascuna de les seves reunions i, en tot cas, una vegada cada tres mesos.
Article 21
President i secretari
1. Correspon al president del Consell d’Administració exercir les facultats següents:
a) Presidir i dirigir els debats de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració, com també vetllar pel compliment dels acords adoptats.
b) Convocar i fixar l’ordre del dia de les reunions del Consell d’Administració, com també dirimir els empats amb el seu vot de qualitat.
c) Signar les actes de les reunions de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració, visar els certificats —expedits pel secretari— de les actes dels òrgans de govern i administració, com també visar els documents que s’hagin de sotmetre a la Junta General d’Accionistes.
d) Vigilar el funcionament dels serveis de la societat i el desenvolupament de la seva activitat social, amb facultats per sol·licitar informació a qualsevol òrgan de gestió i d’administració.
e) Proposar al Consell d’Administració el nomenament, la contractació i la separació del conseller delegat, del director gerent i dels altres càrrecs directius de la societat.
f) Exercir les facultats que li delegui el Consell d’Administració, amb l’abast de les funcions i la durada de la delegació que es determini en l’acord corresponent, com també les altres facultats atribuïdes per aquests Estatuts.
2. Correspon al secretari del Consell d’Administració:
a) Lliurar les convocatòries per a les reunions de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració, amb els punts de l’ordre del dia fixats pel Consell d’Administració i pel seu president, respectivament.
b) Elaborar les llistes d’assistents i les actes de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració.
c) Signar les actes de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració amb el vistiplau del president, com també transcriure-les en el llibre d’actes corresponent.
d) Certificar els acords de la Junta General d’Accionistes i del Consell d’Administració, i qualsevol altra facultat que li confereixin les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.
Article 22
Director gerent
1. A proposta del president, el Consell d’Administració pot designar un director gerent.
2. El director gerent exerceix les facultats d’administració i gestió ordinària de la societat i, en general, les altres funcions executives que li siguin atribuïdes per delegació o apoderament del Consell d’Administració.
3. Segons l’abast de les facultats delegades i el temps de dedicació al càrrec, el director gerent té dret a la retribució o bé a la indemnització que el Consell d’Administració acordi anualment.
4. D’acord amb les directrius que el Consell d’Administració assenyali, les facultats del director gerent són les següents:
a) Auxiliar el president per dur a terme les activitats de la societat.
b) Executar els acords del Consell d’Administració i de la Junta General d’Accionistes i vetllar perquè es compleixin.
c) Contractar el personal, com també exercir la direcció i la inspecció de tots els serveis de la societat.
d) Informar el president, el Consell d’Administració i la Junta General d’Accionistes sobre les qüestions que es refereixin a la gestió de la societat.
e) Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat. Informar-ne el Consell d’Administració, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
f) Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d’hisenda i pressuposts, amb l’antelació suficient, la celebració de reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, com també responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la societat, d’acord amb el que estableixen les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
e) Executar les facultats o les funcions que li delegui el Consell d’Administració, quant a l’administració i la gestió ordinària de la societat.
5. En cas de vacant, absència o malaltia, el director gerent ha de ser substituït per la persona que designi el Consell d’Administració.
Capítol IV
Personal directiu professional
Article 23
Coordinador de l’Illes Balears Film Comission
1. Per assegurar el funcionament i el compliment dels objectius de l’Illes Balears Film Comission es podrà nomenar un coordinador al seu capdavant.
2. La seva relació laboral és l’especial d’alta direcció d’acord amb el que estableix l’article 22 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el seu règim serà el que disposa l’article esmentat.
3. Quant a les funcions del coordinador, i de conformitat amb el que estableix l’article 22.1 de la Llei 7/2010, aquest exercirà funcions de direcció tècnica, programació, coordinació, impuls i avaluació de les actuacions pròpies de l’Oficina de l’Illes Balears Film Comission.
Capítol V
Exercici social, règim econòmic, beneficis, règim pressupostari i financer, comptes anuals i patrimoni
Article 24
Exercici social
L’exercici social començarà l’1 de gener de cada any i acabarà el 31 de desembre següent. Excepcionalment, el primer exercici social comprendrà el període de temps que discorri entre la constitució de la societat i el 31 de desembre de l’any de començament de l’activitat.
Article 25
Règim econòmic
La formulació, presentació i aprovació dels comptes anuals, la proposta de distribució de beneficis i la censura dels comptes s’ha de regir per les normes que contenen el Text refós de la Llei de societats de capital; la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i les disposicions de desplegament d’aquesta Llei.
Article 26
Beneficis
De conformitat amb el que estableixen els articles 275 i 276 del Text refós de la Llei de societats de capital, els beneficis socials, si escau, han de ser repartits de la manera següent:
a) La quantitat necessària per constituir el fons de reserva legal en la forma i amb l’abast que prescriguin les disposicions legals.
b) La suma que la Junta General d’Accionistes estimi pertinent per a la constitució de reserves voluntàries i de fons de previsió destinats a atendre amortitzacions, despeses i pèrdues eventuals de qualsevol classe.
c) S’ha de donar aI romanent, si n’hi ha, la destinació que la Junta General d’Accionistes determini en cada moment.
Article 27
Règim pressupostari i financer
1. El règim pressupostari i financer de la societat s’ha de subjectar al que disposa el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, l’activitat de la societat queda sotmesa a les disposicions que, en matèria pressupostària, de tresoreria, comptable i de control intern, contenen, respectivament, els articles 7 a 9, 11 i 12, 13 i 14, i 15 a 19 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i les disposicions de desplegament d’aquesta Llei.
2. Pel que fa a aquest règim, el funcionament de la societat ha d’observar els criteris següents:
a) Els avantprojectes de pressuposts de la societat s’han de trametre al conseller competent en matèria d’hisenda perquè aquest els sotmeti al Govern de les Illes Balears i s’han d’integrar en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) La societat s’ha de finançar amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també per mitjà de la comercialització i la venda dels seus productes i serveis.
c) La societat ha d’ajustar la seva comptabilitat al Pla General de Comptabilitat en els termes que preveu el Decret 128/1993, de 16 de desembre, sobre comptabilitat i rendició de comptes de les empreses públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o la norma que el substitueixi, sens perjudici d’ajustar-se a la legislació mercantil i de tècnica comptable que siguin aplicables.
3. El control financer de l’activitat econòmica i financera de la societat serà exercit per la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, de conformitat amb el que estableix el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears esmentat abans, sens perjudici de la resta de mecanismes de control que siguin aplicables a l’activitat de la societat de conformitat amb les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i les disposicions de desplegament d’aquesta Llei.
4. Així mateix, l’activitat de la societat se sotmetrà al control de la Sindicatura de Comptes en els termes que preveu la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les competències que puguin correspondre al Tribunal de Comptes.
Article 28
Comptes anuals
1. El Consell d’Administració de la societat ha de formular, amb referència al 31 de desembre de cada any i dins els tres mesos següents a l’acabament de cada exercici social, els comptes anuals, que comprendran el balanç, el compte de pèrdues i guanys, i la memòria corresponents a l’exercici esmentat, acompanyats amb un informe de gestió en el qual s’han d’analitzar detalladament la gestió i la situació de la societat durant l’exercici de què es tracti.
Els comptes anuals han de ser aprovats per la Junta General d’Accionistes en els sis mesos següents al tancament de l’exercici, una vegada emès l’informe d’auditoria pública o l’informe que pertoqui en el cas que l’entitat quedi sotmesa a control financer permanent, com també, si escau, l’informe del Comitè d’Auditoria de la societat.
Els comptes anuals s’han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en els deu dies posteriors a la seva formulació i a la seva aprovació.
Així mateix, juntament amb els comptes anuals, s’ha de formular, aprovar i trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma una liquidació dels pressuposts de la societat.
2. El Consell d’Administració ha de formular, d’acord amb el balanç aprovat, una proposta d’aplicació del resultat, per a l’aprovació, si escau, de la Junta General d’Accionistes.
3. Els documents a què es refereixen els apartats anteriors s’han de sotmetre a l’examen i l’informe d’auditoria pública o, si escau, als informes de control permanent, d’acord amb les normes que estableixen el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes reglamentàries de desplegament.
Article 29
Patrimoni
El patrimoni de la societat constitueix un patrimoni propi i separat del patrimoni de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el seu règim jurídic es regeix pel dret privat, sens perjudici que la seva gestió compleixi amb els principis generals d’eficàcia, eficiència i transparència, de conformitat amb el que estableix l’article 25.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Capítol VI
Dissolució i liquidació de la societat
Article 30
Dissolució i liquidació
La dissolució i la liquidació de la societat s’han d’ajustar al que estableix el títol X del Text refós de la Llei de societats de capital, sens perjudici de l’aprovació prèvia per acord del Consell de Govern i de la resta de les exigències administratives derivades de la legislació aplicable en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.