Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ESTELLENCS
Núm. 22896
Aprovació definitiva de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa
Versió PDF
Es va publicar en el BOIB núm. 142 de 17/10/2013, l’acord d’aprovació provisional, adoptat per el Ple de la Corporació en data 27/09/2011, de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa.
Havent transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública, que estableix la Llei 20/2006 de 15 de desembre, sense que s’hagin presentat reclamacions, d’acord amb l’article 49 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim Local, s’entén definitivament adoptat l’acord aleshores provisional i es procedeix a la publicació de l’Ordenança a efectes de la seva entrada en vigor segons el previst a l’art 17 de RDL 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text Refós de la llei Reguladora de les Hisendes Locals.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER OCUPACIÓ TERRENYS D’ÚS PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES AMB FINALITAT LUCRATIVA.
Article 1 Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RDL 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la “Taxa per ocupació de terrenys d’ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa”, que es regularà per la present Ordenança.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa l’aprofitament especial del domini públic local que té lloc mitjançant l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa en els supòsits previstos a l’article 4 i 7
Article 3. Subjectes passius.
Són subjectes passius, i per tant estan obligats al pagament de la taxa d’aquesta ordenança, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a favor de les quals s’atorguin les llicències, o els qui es beneficiïn de l’aprofitament, si es va procedir sense l’oportuna autorització.
Article 4. Quantia
1.- La quantia de la taxa regulada en aquesta Ordenança serà la fixada en les tarifes contingudes en l’apartat següent, atenent a la superfície ocupada pels aprofitaments expressats en metres quadrats.
2.- La tarifa de la taxa serà la següent, per cada metre quadrat de superfície ocupada:
·Ocupació de qualsevol via pública amb taules i cadires amb finalitat lucrativa, per metre quadrat a l’any..............................15,00 €/m2.
3.- Als efectes previstos per l’aplicació de l’apartat 2 anterior, es tindrà en compte el següent:
a)La present tarifa és per sol·licituds de la zona contigua a la façana de l’edifici.
b)Si el nombre de metres quadrats de l’aprofitament no fos sencer s’arrodonirà per excés per obtenir la superfície ocupada.
c) Els aprofitaments seran anuals. Tots el aprofitaments realitzats sense autorització administrativa es consideren anuals.
Article 5. Gestió
1- Les quantitats exigibles d’acord amb les Tarifes es liquidaran per cada aprofitament sol·licitat o realitzat i seran irreductibles pel període anual autoritzat.
2- Les persones o entitats interessades en la concessió d’aprofitaments regulats en aquesta Ordenança hauran de sol·licitar prèviament la corresponent llicència, realitzar el dipòsit previ a què es refereix l’article 6.2 següent i formular declaració en què consti la superfície de l’aprofitament i els elements que s’instal·laran, així com un plànol detallat de la superfície que es pretén ocupar i de la seva situació dins del municipi.
3- Els serveis tècnics d’aquest Ajuntament comprovaran i investigaran les declaracions formulades pels interessats, concedint les autoritzacions de no trobar diferencies amb les peticions de llicencies, si es donessin diferencies, es notificaran als interessats i es giraran si cas, les liquidacions complementaries que precedeixen, concedint-se les autoritzacions una vegada esmenades les diferencies pels interessats i, si s’escau, realitzats els ingressos complementaris que precedeixin.
4- En cas de denegar les autoritzacions, els interessats podran sol·licitar a aquest Ajuntament la devolució de l’import ingressat.
5- No es consentirà l’ocupació de la via pública fins que s’hagi abonat el dipòsit previ a què es refereix l’article 6.2 a) següent i s’hagi obtingut la corresponent llicència pels interessats. L’incompliment d’aquest mandat podrà donar lloc a la no concessió de la llicència sense perjudici del pagament de la taxa i de les sancions i recàrrecs que procedeixin.
6- Una vegada autoritzada l’ocupació s’entendrà prorrogada mentre no s’acordi la seva caducitat per Batlia o es presenti baixa justificada per l’interessat o pels seus legítims representants en cas de defunció.
7- La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del dia primer del període natural de temps següent assenyalat en l’epígraf de la Tarifa que correspongui. Sigui quina sigui la causa que s’al·legui en contra, la no presentació de la baixa determinarà l’obligació de continuar abonant la taxa.
8- Les autoritzacions tindran caràcter personal i no podran ser cedides o subarrendades a tercers. L’incompliment d’aquest mandat donarà lloc a l’anul·lació de la llicència.
Article 6.-Obligació de pagament.
1.- L’obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança neix:
a) De concessions de nous aprofitaments de la via pública, en el moment de sol·licitar la corresponent llicència.
b) De concessions d’aprofitaments ja autoritzats i prorrogats el dia primer de cada any.
2.- El pagament de la taxa es realitzarà:
a)De concessions de nous aprofitaments, per ingrés directe on estableixi l’Ajuntament sempre abans de retirar la corresponent llicencia.Aquest ingrés tindrà caràcter de dipòsit previ, de conformitat amb el que disposa l’article 4 del RDL 2/2004 de 5 de març, quedant elevat a definitiu quan es concedeixi la llicència corresponent.,
b) Tractant-se de concessions d’aprofitament ja autoritzades i prorrogades, una vegada incloses en el padrons o matrícules per anys naturals en les oficines de l’Ajuntament des de dia 1 del mes de gener fins dia 15 del mes de febrer.
ZONES ESPECÍFIQUES
Article 7.- Aprofitaments de zones específiques
1.- La terrassa existent damunt la porxada de la Plaça Constitució i qualsevol altra zona que es pugui considerar específica de forma raonada es regulen per el present article al tenir condicions especials per la seva situació i característiques
2.- La seva gestió i tarifa es regularà en els següents termes:
a) L’aprofitament especial del domini públic local que té lloc mitjançant l’ocupació de les presents zones, amb l’ús públic amb taules i cadires, s’acordarà en el primer plenari de l’any fixant un preu de sortida per cada zona.
Acordat treure públic l’aprofitament es penjaran edictes per cada zona al tauló d’anuncis de l’ajuntament i a la seva pàgina web (www.ajestellencs.net) per tal que els interessats, en un termini de 20 dies naturals, puguin presentar, en sobre tancat, les seves propostes a les oficines de l’Ajuntament d’Estellencs de 9:00h a 14:00h de dilluns a divendres.
b) Finalitzat el termini de presentació s’anunciarà el dia en que es durà a terme l’obertura dels sobres, al tauló d’anuncis de l’ajuntament i a la seva pàgina web (www.ajestellencs.net), i s’atorgarà la llicència a l’oferta amb el preu més alt.
c) La llicència tindrà un termini d’un any.
DISPOSICIÓ DEROGATORIA
La present ordenança deroga l’anterior. Igualment queden derogades les llicències atorgades fins el moment havent-se de demanar de nou a partir de l’any 2014.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordenança s’aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2014 i serà vigent fins que es modifiqui o derogui.”
RECURSOS
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptador a parir del dia següent de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial.
b) El recurs de reposició potestatiu davant el Ple de l’Ajuntament, en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial. Contra la desestimació per silenci dels recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de sis mesos, comptador a partir del dia següent a la desestimació presumpta.
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de Regim Jurídic de les Administració Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Estellencs, 10 de desembre de 2013
El Batle
Bartomeu Jover Sánchez