Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 22288
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Sol•licitud del tràmit d’urgència per a la tramitació d’impacte ambiental dels Projectes de millora del sanejament i drenatge de la zona costera de la Platja de Palma Part II (fase I i fase II)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió d’1 d’octubre de 2013

ATÈS

1. Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.

2. Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació d’impacte ambiental.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AIA és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:

“El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

L'escrit del director tècnic d'EMAYA de 25 de setembre de 2013 indica que ante la finalización del periode 2007-2013 de los Fondos de Cohesión -FEDER la administración central dispone de un remanente para realizar inversiones en las Islas Baleares, siempre y cuando los proyectos sean declarados de interés general, se adjudiquen dentro en curso y hayan superado la tramitación ambiental pertinente. Los proyectos de referencia, al implicar obras de saneamiento de la bahía de Palma se encuentran bajo el interés general de manera que podrían financiarse al 80% acogiéndose a dichos fondos si la tramitación ambiental se superase. El pequeño margen de tiempo disponible para la ejecución de dichos proyectos ocasiona que la administración central solicite para empesar los trámites de adjudicación que la tramitación ambiental haya sido superada.

3. Que, en conseqüència, per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. S'observa que el temps és determinant per impulsar la inversió a les Illes Balears, i per no perdre la financiació dels Fons de Cohesió – FEDER.

4. Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista de les raons exposades a l'escrit del director tècnic d'EMAYA, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.

5. Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.

ACORDA

Informar favorablement l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació d'impacte ambiental del “Projecte de millora del sanejament i drenatge de la latja de Palma; part 2 (fases I i II)”, reduint-se a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública, que passarà a ser de 15 dies.

 

Palma, 4 de novembre de 2013

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato