Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 22246
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Reforma de la dàrsena esportiva del Club Nàutic d'Eivissa, Eivissa
Versió PDF
En relació a l'assumpte de referència, i d'acord amb el RDL 1/2008, d'11 de gener, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental de Projectes, es comunica que el Ple de la CMAIB, en sessió d'1 d’octubre de 2013 i en el tràmit de consulta preceptiva a l'òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,
ATÈS
1.Que l'Autoritat Portuària de Balears ha remès a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) l'Estudi d'Impacte Ambiental als efectes previstos en l'article 9.5 del Reial Decret Legislatiu 1/2008 d'11 de gener, modificat per la Llei 6/2010 de 24 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental de projectes.
2.Que es va realitzar la fase prèvia de consultes a petició de la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí i el Ple de la CMAIB va acordar amb data 08/02/2011, recomanar que el projecte se sotmeti a avaluació d'impacte ambiental proposant que l'Estudi d'Impacte Ambiental hauria d'incloure el contingut mínim establert en l'article 27 de la Llei autonòmica 11/2006 de 14 de setembre i una sèrie de consideracions.
3.Que la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental en data 13/06/2011 realitza una nova consulta a la CMAIB remetent nova documentació presentada pel promotor i el Ple de la CMAIB acorda que tant si se subjecta o no a avaluació d'impacte ambiental es tinguin en compte una sèrie de punts.
4.Que l'objecte del projecte és la reforma de la dàrsena esportiva del Club Nàutic d'Eivissa amb la finalitat de:
-Regularitzar la geometria del contorn del mirall d'aigua en explotació, conservant la superfície total de les instal·lacions.
-Adequar les infraestructures actuals del Club Nàutic perquè ofereixi una qualitat de servei d'acord amb les necessitats actuals del mercat nàutic.
-Dotar a la infraestructura d'una capacitat d'adaptació a les necessitats de configuració del port d'Eivissa.
-Assegurar la durabilitat de les instal·lacions a llarg termini.
-Adaptar els llocs d'amarrament a les noves proporcions entre màniga i eslora.
-Optimitzar l'aprofitament del mirall d'aigua.
-Minimitzar la generació d'impactes ambientals deguts a la gestió de les activitats pròpies del Club Nàutic.
5.Que l'Estudi d'Impacte Ambiental compleix amb els mínims establerts en l'article 27 de la Llei 11/2006, però amb deficiències en el contingut.
6.Que les alternatives que es presenten no totes són tècnicament viables i l'alternativa seleccionada no es justifica des d'un punt de vista ambiental.
7.Que s'identifiquen i valoren la majoria d'impactes generats durant l'execució i explotació del projecte, es presenten algunes mesures protectores i correctores i un pla de vigilància ambiental (PVA) per assegurar el compliment de les mateixes i s'indica el pressupost per al seguiment del PVA.
8.Que s'observen algunes contradiccions en la valoració dels impactes.
9.Que el principal impacte ambiental del projecte és la gestió del material dragatge.
10.Que existeix informació contradictòria referent a la superfície a dragar i el volum de sediments que s'obtindran en la documentació del projecte, en l'Estudi d'Impacte Ambiental i en els annexos de tots dos.
11.Que es diferencien dues zones de dragatge i es cataloguen els sediments de categoria II i categoria IIIa respectivament.
12.Que en els sediments de categoria II s'han inclòs mostres que superen el nivell d'acció 2 (recomanacions del CEDEX) que s'haurien de classificar com a categoria IIIa.
13.Que no s'ha estudiat la capacitat de càrrega del medi receptor dels sediments dragatges de categoria II i de categoria IIIa.
14.Que es proposa l'abocament dels sediments de categoria II en un punt a 12MN que ha estat autoritzat per a altres abocaments de categoria I i es desconeix si ja s'ha superat el volum autoritzat.
15.Que s'observen contradiccions en les instal·lacions que es proposen per a la gestió del material dragatge de categoria IIIa.
16.Que l'opció d'abocar al mar sediments amb concentracions de contaminants moderades no es considera ambientalment la millor opció.
17.Que el pressupost general de l'obra és de 6.967.049,19€.
ACORDA
d'acord amb l'article 9.3 del Reial Decret Legislatiu 1/2008, d'11 de gener, realitzar les següents observacions a l'Estudi d'Impacte Ambiental presentat del projecte “Reforma de la dàrsena esportiva del Club Nàutic d'Eivissa”:
1.Les alternatives han de ser tècnicament viables i s'ha de justificar ambientalment la solució adoptada.
2.S’hauria de detallar en l'Estudi d'Impacte Ambiental el nombre total d'embarcacions que podrà albergar el Club Nàutic després de la modificació.
3.S’haurà d'esclarir quin és el volum final de material a dragar i la superfície d'actuació.
4.S’hauran de tornar a valorar els impactes tenint en compte les observacions indicades en aquest informe, destacant els punts següents:
-Es considera indispensable realitzar una identificació, caracterització i valoració de l'impacte de l'abocament del material dragatge de categoria II i categoria IIIa.
-En l'apartat 5.2.1.5 “impacte sobre la qualitat de les aigües” en la fase d'explotació s'indica que l'impacte es valora com a positiu i compatible a causa de la reducció del nombre d'embarcacions de 298 a 274, mentre que el projecte bàsic que es presenta indica que es produeix un augment en el nombre d'embarcacions passant de 298 a 311.
-L'impacte sobre la qualitat de l'aire en la fase d'execució es considera compatible i s'indica que no es precisarà cap tipus de mesura protectora o correctora, cal destacar que es presenten algunes mesures per disminuir l'emissió de partícules en l’EIA i en el present informe s'amplien aquestes mesures en considerar-se que l'impacte és moderat a causa del volum de materials, sediments i residus que es manipularan i generaran.
-Respecte a l'impacte sobre el soroll i vibracions s'haurà de detallar quin és l'horari de les actuacions que es duran a terme, ja que en determinats apartats s'indica que no es treballarà en horari nocturn mentre que en l'annex 11 del projecte bàsic a la pàgina 9 “durada aproximada de les obres de dragatge” s'indica que la maquinària encarregada del dragatge treballa contínuament 24h al dia, en cicles de 8h/dia, per la qual cosa s'estima una durada de 25 dies.
5.S’haurà de completar la matriu d'impactes amb els descrits en l'annex 11 del projecte bàsic i determinar les conseqüents mesures correctores i també s'haurà d'incloure com a impacte l'abocament de residus i valorar aquests impactes.
6.A causa de la deficient gestió dels residus generats durant anys en el Club Nàutic d'Eivissa s'observen altes concentracions de contaminants provinents de l'activitat humana en els sediments, per la qual cosa es considera que tots els sediments haurien de catalogar-se com a categoria IIIa i gestionar-se de manera adequada.
7.L’alternativa de gestió del material de categoria II es realitza sense tenir en compte que l'autorització d'abocament de sediments era per a un volum determinat, el qual es desconeix si s'ha superat i per a sediments de Categoria I i no de Categoria II com es pretén.
8.S’haurà d'estudiar la capacitat de càrrega del medi receptor si s'aboquen sediments en el punt indicat a 12MN.
9.Respecte a la gestió dels sediments de categoria IIIa existeixen incongruències en la documentació presentada ja que en alguns casos es parla de gestió en abocador d'inerts i en uns altres en pedrera amb pla de restauració aprovat, cal indicar que són dos tipus d'instal·lacions diferents que es regeixen per normatives diferents, els abocadors es regeixen per la Llei 1481/2001 de 27 de desembre mentre que les pedreres es regeixen per la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i pel RD 9/2005 de 14 de gener, pel qual s'estableix la relació d'activitats potencialment contaminants del sòl i els criteris i estàndards per a la declaració de sòls contaminats.
Vists projectes anteriors per a la gestió d'aquest tipus de materials en abocador resulta adequada la gestió de rentat i assecat dels mateixos per eliminar l'excés de sals, mentre que per a la gestió del material en pedrera autoritzada s'haurien de dur a terme les analítiques descrites en l'annex 5 del RD 9/2005 de 14 de gener, pel qual s'estableix la relació d'activitats potencialment contaminants del sòl i els criteris i estàndards per a la declaració de sòls contaminats, i segons els resultats de les analítiques s'haurà d'escollir la gestió més adequada per a aquests residus.
10.Es considera necessari introduir també les següents mesures protectores i correctores:
-L'ocupació del sòl per les instal·lacions auxiliars hauria d'estar perfectament delimitada des del mateix inici de les obres.
-En cas d'apilament de materials que puguin produir lixiviats, s'evitarà en tot moment el seu vessament al mitjà marí i terrestre.
-Si es duu a terme el rentat i assecat dels sediments de categoria IIIa com a mesura protectora s'haurà de realitzar la recollida i tractament de les aigües resultants del rentat, ja que es podria arrossegar un altre tipus de contaminants presents en el material i s'ha d'evitar en tot moment l'abocament directe tant al medi marí com a terrestre. Igualment cal indicar que a la pàgina 22 de l'annex 11 del projecte bàsic de gestió del material dragatge s'indica que es realitzarà una recollida i evacuació de les aigües de vessament cap a la dàrsena portuària, la qual cosa està prohibit.
-S'evitarà en tot moment l'abocament de residus i/o materials a la mar.
-S'haurà de realitzar un control arqueològic durant les obres per evitar qualsevol interacció del projecte sobre el patrimoni històric, cultural i arqueològic.
-Si s'extragués material arqueològic es detindrien les obres immediatament i es posarà en coneixement de l'administració competent.
-Es verificarà que els materials de préstec provenen d'extraccions o moviments de terra degudament autoritzats.
-Si els materials que s'aporten tenen un gran contingut de fins s'haurà de realitzar un tractament previ perquè el percentatge de fins que contingui sigui el mínim a l'efecte de reduir la terbolesa de l'aigua.
-Es controlaran els nivells de pols, recomanant-se la implantació d'una xarxa de control atmosfèric de mesura en continu de les partícules (PM10).
-Els residus perillosos que es generin a la fase d'execució (tant a la fase de demolició com de construcció) han de ser separats, emmagatzemats correctament i lliurats a un gestor autoritzat per a cada tipus de residu perillós (Llei 22/2011, de 28 de juliol).
-S'haurà d'esclarir quina és la gestió que es durà a terme amb els residus de construcció-demolició.
-Instal·lació de plaques solars que complementin la producció d'energia elèctrica en les noves instal·lacions del Club.
-S'hauran d'implementar mesures per disminuir la contaminació lumínica.
-S'hauran d'implantar mesures preventives i correctores en les operacions de gestió, tractament i magatzematge dels residus de categoria IIIa, a la zona de rentat i assecat d'aquests residus, com per exemple control de la impermeabilització de la superfície, es realitzarà un control de la qualitat de les aigües de vessament del reg del sediment que es pretén abocar a la mar.
-S'hauran d'implantar mesures per evitar possibles abocaments o fugides en els dos dipòsits de combustible que s'instal·laran.
-S'haurà de realitzar un pla de gestió viària per a la circulació de camions per així poder tenir en compte les rutes i horaris que menys es molesti a la població.
-En la mesura del possible els contractistes tindran un sistema de gestió ambiental implantat en la seva empresa.
-Finalitzades les obres es retiraran tots els materials sobrants i instal·lacions auxiliars.
11.Respecte al Pla de Vigilància Ambiental:
-El PVA hauria de descriure quins són els nivells permesos i els no permesos de cadascun dels paràmetres i detallar les mesures a prendre si se superen els nivells permesos.
-S'haurà de realitzar una sonometria prèvia a l'inici de les obres i durant l'obra es realitzaran mesuraments periòdics per comprovar els nivells sonors tant diürns com a nocturns.
-S'haurà de comprovar diàriament l'estat de les cortines antiterbolesa.
-S'haurà de verificar que no es produeixen abocaments accidentals o intencionats de substàncies contaminants al medi marí tant a la zona de dragatge com a la d'abocament.
-Les campanyes de mostreig de qualitat de les aigües es realitzaran en les 5 estacions de la zona de dragatge i es realitzaran en tres ocasions, abans, durant i un mes després de l'activitat i a la zona d'abocament es realitzarà el control de la qualitat de l'aigua així com en el punt més proper al Parc Natural de Ses Salines, considerant-se que aquestes últimes analítiques han de realitzar-se una vegada al mes i també s'hauran d'analitzar els paràmetres següents, Coure, Plom, Mercuri, Zinc, PCBs, Hidrocarburs.
-S'haurà de controlar la possible afecció als recursos pesquers.
-S'haurà d'incorporar al PVA el control de totes les mesures proposades en aquest acord.
-S'indica que amb anterioritat a l'inici de les obres es desenvoluparà un diagrama i calendari respecte a l'obra, elaboració d'un pla-síntesi de situació de totes les mesures de control, elaboració d'un quadre resum d'operacions de vigilància, cal indicar que la documentació indicada no s'ha presentat pel que es recomana que la mateixa sigui avaluada per l'òrgan ambiental abans de l'inici de les obres.
-Es recomana l'elaboració d'un llibre o registre de seguiment ambiental en el qual s'inclouran les incidències ambientals sorgides durant les obres.
12.S’haurà de sol·licitar informe a la Direcció General de Recursos Hídrics, òrgan competent en matèria hidràulica, sobre l'afecció del projecte al funcionament hidràulic de Ses Feixes.
L'auditor ambiental que es contracti d'acord amb l'article 54 de la Llei 11/2006 haurà d'estar qualificat, format i capacitat específicament per a la realització d'aquest tipus de seguiment.
Palma, 4 de novembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato