Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 21762
Aprovació definitiva del reglament de règim intern i funcionament dels horts urbans de l’Ajuntament de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment en el Ple ordinari de l’Ajuntament de Calvià de data 27 de juny de 2013, el “Reglament de règim intern i funcionament dels horts urbans de l’Ajuntament de Calvià”, durant el període d’exposició pública es varen presentar al·legacions.

Igualment, i a l’empar de l’article 7.g) de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, es va sol·licitar l’inform d’impacte de gènere a l’Institut Balear de la Dona, que va realitzar propostes de modificació, propostes de millora i recomanacions.

Ateses les al·legacions, propostes de millora i recomanacions, i en virtut de l’establert en l’article 102.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el 31 d’octubre de 2013, va resoldre aprovar per unanimitat la següent proposta d’acord:

Primer.- Aprovar la incorporació al Reglament de les propostes de modificació conform a les al·legacions presentades conjuntament per Grup Municipal PSOE i Grup Municipal PP.

Segon.- Aprovar la incorporació al Reglament de les propostes de modificació de l’Institut Balear de la Dona referents a la revisió del llenguatge, i desestimar la resta de conformitat amb l’inform emès pel tècnic municipal.

Tercer.- Aprovar de forma definitiva el Reglament de règim intern i funcionament dels Horts Urbans de l’Ajuntament de Calvià, segons el texte que s’acompanya.

Quart.- Publicar íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Reglament de règim intern i funcionament dels Horts Urbans de l’Ajuntament de Calvià per a la seva posterior entrada en vigor”.

Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del contenció administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des del dia següent de la publicació d’aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa.

 

Calvià, 18 de novembre de 2013.

 

LA TINENT DE BATLE DE SERVEIS SOCIALS, SANITAT I TERCERA EDAT.

Cristina de León Rodríguez

 

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN I FUNCIONAMENT DELS HORTS URBANS DE L’AJUNTAMENT DE CALVIÀ.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seves competències, pot promoure tota classe d’activitats i prestar tots aquells serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal. Aquesta norma atribueix als municipis, en tots els casos i en els termes de la legislació de l’Estat i de les Comunitats Autònomes, competències en matèria de protecció del medi ambient, de prestació dels serveis socials i de promoció i reinserció social, així com en matèria d’ocupació del temps lliure.

L’experiència dels horts urbans comença a tenir una gran acceptació en diferents municipis de l’Estat, reunint vessants socials i ambientals. D’una banda, s’afavoreix la creació d’un teixit de noves relacions i millora la qualitat de vida de les persones que hi participen i d’una altra, es fomenta el valor ambiental del municipi, ja que es converteixen en nous espais verds públics.

Els horts urbans de l'Ajuntament de Calvià es configuren com a àrees de cultiu d'hortalisses i de plantes aromàtiques que, situades dins d'un entorn urbà, i gestionades segons els principis de l'agricultura ecològica, a més de produir aliments per al consum propi tenen una finalitat social, integradora, educativa, d'oci, ambiental i participativa.

En el municipi de Calvià existeix demanda per part dels col·lectius de la tercera edat, de compartir espais municipals per desenvolupar en ells l'activitat de cultiu de la terra, amb la finalitat de cobrir la necessitat d'invertir el seu temps d'oci de forma eco-sostenible a un cost mínim i controlat, atesa l'actual dificultat per accedir a aliments de qualitat i ecològics a causa del seu major preu de mercat.

Amb la finalitat de satisfer aquesta demanda, aquest Reglament estableix el procediment per oferir als ciutadans i ciutadanes del municipi, principalment majors de 60 anys, la possibilitat de ser adjudicataris d’horts urbans que siguin habilitats per l’Ajuntament de Calvià en parcel·les municipals, mitjançant la cessió d’ús privatiu de domini públic, i estableix també les normes que regiran l’ús d’aquests espais.

Igualment, s’estableix la possibilitat d’entaular col·laboracions amb entitats sense ànim de lucre per a la implantació d’horts urbans, els seu manteniment i la dinamització dels espais.

ARTICLE 1. OBJECTE

1.- El present reglament regula la cessió d'ús privatiu de domini públic, per temps determinat, d’horts urbans ubicats en parcel·les municipals de l'Ajuntament de Calvià per al seu cultiu.

El funcionament i règim intern d'aquests horts urbans d'ús individual es regirà per les normes del present reglament.

2.- Les normes contingudes en el present reglament, no seran d’aplicació a les entitats referides en l'article 2.2, les quals es regiran per l'establert en el conveni de cessió d'ús subscrit entre aquestes i l'Ajuntament de Calvià.

ARTICLE 2. DETERMINACIÓ DELS HORTS URBANS

1.- L’Ajuntament de Calvià determinarà el nombre, ubicació i característiques dels horts urbans ubicats en parcel·les municipals que es destinin a aquest ús, mitjançant acord plenari, podent delegar en altre òrgan la resta de tràmits per a la seva adjudicació i gestió, segons el procediment previst en aquest reglament.

2.- L’Ajuntament de Calvià podrà determinar la reserva d’un nombre de parcel·les per ser usades per entitats sense ànim de lucre, mitjançant conveni de cessió d’ús, a canvi de la col·laboració en la gestió del servei d’horts urbans i dels espais comuns.

ARTICLE 3. REQUISITS PER SOL·LICITAR L’ADJUDICACIÓ D’HORTS URBANS

Per participar en el procés d’adjudicació s’hauran de complir els següents requisits:

a) Realitzar una sol·licitud formal en el període d’inscripció que s’obri a l’efecte.

b) Ser major de 60 anys i no realitzar activitat laboral retribuïda, ja sigui per compte d’altre o pròpia, amb excepció del que disposa l’apartat 8 de l’article 5 del present reglament.

c) Estar empadronat o empadronada en el municipi de Calvià amb un mínim de 1 any d’antiguitat a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d’adjudicació.

d) No estar empadronat o empadronada, o no formar part de la mateixa unitat familiar, amb una altra persona que hagi presentat una sol·licitud d’adjudicació d’hort a la mateixa convocatòria. En cas de presentació de vàries sol·licituds de persones empadronades al mateix domicili o que pertanyin a una mateixa unitat familiar, s’atendrà a aquella que hagi estat presentada abans per ordre cronològic d’entrada en el registre municipal.

e) No haver estat objecte de privació d’un hort urbà anteriorment per resolució ferma fonamentada en una causa imputada a la persona sol·licitant.

f) Formular declaració expressa, a l’escrit de formalització de la llicència, de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, tant a nivell estatal, com a nivell autonòmic i local.

ARTICLE 4. EXCLUSIONS.

Encara que es reuneixin les característiques compreses a l’article anterior, no podran optar a l’adjudicació d’un hort urbà qui es trobi en qualcuna de les següents circumstàncies:

a) Haver obtingut l’ús d’un altre hort urbà de l’Ajuntament de Calvià.

b) Estar empadronat o empadronada al mateix domicili amb qualcú que ostenti la condició d’adjudicatari o adjudicatària d’un hort urbà de l’Ajuntament de Calvià en el moment de presentació de la sol·licitud.

c) Formar part de la mateixa unitat familiar de qualcú que ostenti la condició d’adjudicatari o adjudicatària d’un hort urbà de l’Ajuntament de Calvià, encara que es trobi empadronat en un domicili diferent.

ARTICLE 5. SISTEMA D’ADJUDICACIÓ DELS HORTS URBANS

1.- L’Ajuntament de Calvià posarà a disposició els horts urbans que s’ofereixin mitjançant convocatòria pública per a formar part de la llista de persones interessades en la seva adjudicació.

2.- La convocatòria pública detallarà la identificació dels horts urbans que s’ofereixin, els requisits de les persones sol·licitants, el termini en que s’hauran de presentar les sol·licituds i la documentació que s’haurà d’aportar juntament amb la sol·licitud per acreditar el compliment dels requisits continguts en el present Reglament.

3.- Una vegada publicada la convocatòria en el taulell d’anuncis de l’Ajuntament de Calvià i en la pàgina Web municipal, s’obrirà un període de presentació de sol·licituds d’adjudicació d’horts urbans no inferior a 20 dies hàbils.

4.- Una vegada comprovades les sol·licituds, i en cas de detectar deficiències esmenables en aquestes, s’obrirà un termini de 10 dies hàbils per a la seva esmena.

5.- Finalitzat el procés de presentació de sol·licituds i d’esmena de deficiències l’Ajuntament elaborarà la llista provisional de persones admeses i excloses que publicarà en el taulell d’anuncis i en la pàgina Web municipal, obrint-se un període de 15 dies per a la presentació d’al·legacions.

6.- Transcorregut el termini d’al·legacions i resoltes aquestes, l’Ajuntament publicarà la llista definitiva de persones admeses i excloses en el taulell d’anuncis i en la pàgina Web municipal.

7.- L’elecció d’horts urbans per les persones admeses es realitzarà per ordre alfabètic del primer llinatge, començant per la lletra que aleatòriament resulti en sorteig realitzat per l’Ajuntament de Calvià.

8.- Finalitzat el procés d’adjudicació d’horts urbans, si restés qualcun d’ells sense adjudicar, s’obrirà un termini de presentació de sol·licituds, obert també a aquelles persones entre 55 i 60 anys que no realitzin activitat laboral retribuïda, ja sigui per compte d’altre o pròpia, i que compleixin a més a més la resta de requisits de l’article 3 del present reglament.

9.- Si el nombre de sol·licituds admeses és superior al nombre d’horts ofertats, les persones admeses que no assoleixin l’adjudicació d’un hort passaran a formar part de la llista d’espera.

10.- La llista d’espera romandrà oberta per possibilitar que les persones majors de 60 anys que estiguin interessades i compleixin amb la resta de requisits exigits en l’article 3 d’aquest reglament, puguin aportar sol·licituds d’inscripció en aquesta llista, un cop finalitzat el procés d’adjudicació d’horts urbans.

11.- Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa s’adjudicarà l’hort per ordre de la llista d’espera. En primer lloc, les persones interessades de la primera adjudicació que havien quedat afora i per ordre del sorteig. Després, les persones interessades que amb posterioritat hagin sol·licitat un hort, i per ordre cronològic de presentació de la instància.

12.- Abans de l’adjudicació, la persona interessada haurà de manifestar que accepta i s’obliga a complir les determinacions del present reglament.

13.- Quan l’Ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, ja sigui per ampliació de l’espai existent o per un nou emplaçament, haurà de fer ús de la llista d’espera vigent. No obstant, en cas de què la llista d’espera s’esgoti, l’Ajuntament iniciarà un nou procediment d’adjudicació mitjançant nova convocatòria pública.

ARTICLE 6. DRETS DE LA PERSONA ADJUDICATÀRIA

Els drets de la persona adjudicatària són cultivar qualsevol varietat d’hortalisses, verdures i flors, aptes pel consum humà, a l’hort que li ha estat adjudicat, pel temps establert en la llicència d’ús, sempre que el seu cultiu o el seu lícit comerç no hagi estat prohibit per qualque disposició.

ARTICLE 7. OBLIGACIONS DE LA PERSONA ADJUDICATÀRIA

1.- Assumir personalment el cultiu de l’hort adjudicat, realitzant de forma directa els treballs necessaris per al correcte desenvolupament i manteniment.

2.- Mantenir l’entorn (camins) del seu hort en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d’herbes i plantes espontànies, així com gestionar adequadament les deixalles que es produeixin, separant les d’origen orgànic de la resta i dipositant cada tipus de residu en el contenidor específic.

3.- Abonar la fiança i la quota vigent, conforme a l’establert en l’Ordenança reguladora de la tasa per aprofitament especial de domini públic en els Horts Urbans de l’Ajuntament de Calvià.

4.- Abonar a l’Ajuntament de Calvià la despesa per subministrament d’aigua derivada de la seva activitat, calculada en proporció a la superfície adjudicada, segons la següent fórmula:

Gh= (Gt / m2t) . m2h

Essent:

Gh: despesa per subministrament d’aigua de l’hort adjudicat.

Gt: despesa total per subministrament d’aigua del solar on s’ubiquen els horts.

m2t: superfície del solar on s’ubiquen els horts.

m2h: superfície de l’hort adjudicat.

5.- Seran a càrrec de les persones adjudicatàries, a més a més de la despesa d’aigua calculada conforme a la regla anterior, les llavors, adobs i altres elements que utilitzin per al cultiu, això com les eines i estris necessaris per a la seva activitat.

ARTICLE 8. RÈGIM D’ÚS.

1.- L’ús privatiu de l’hort per la persona adjudicatària és a títol personal i intransferible i no es pot cedir, alienar, gravar o disposar d’ell a títol onerós o gratuït, cas en el qual es produiria la resolució de l’autorització.

2.- La cessió d’ús de l’hort per al seu cultiu no suposa en cap cas la transmissió de la propietat del terreny, que continuarà essent de propietat municipal.

3.- L’espai adjudicat es destinarà única i exclusivament a hort familiar. En conseqüència, no podrà ser destinat a altres finalitats, restant expressament prohibit:

a) Instal·lar barraques, cobertes, porxades i edificacions de qualsevol tipus.

b) Plantar arbres.

c) Instal·lar hivernacles.

d) Limitar l’hort amb murs, canyissos, fustes, plàstics, uralites, etc.

e) Utilitzar l’hort com a dipòsit o magatzem de materials.

f) Instal·lar galliners i/o gàbies per a la criança d’aus, conills o de qualsevol altre animal.

g) Introduir animals en el recinte.

h) Construir pous.

i) Sobrepassar els límits marcats de cadascun dels horts.

j) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui invadir o regar altres horts veïnats.

k) Cultivar la terra amb criteris diferents als de l’agricultura ecològica.

l) Qualsevol altre ús que, no havent estat previst anteriorment, produeixi molèsties, pudors, limiti l’ús i satisfacció de la resta d’horts o afecti a l’entorn del lloc.

m) Comerciar amb els productes obtinguts o destinar-los a activitats amb ànim de lucre o que generin una contraprestació econòmica a la persona adjudicatària.

n) Cultivar espècies no aptes per al consum humà, plantes degradants del sòl, o plantes psicotròpiques.

4.- L’Ajuntament de Calvià podrà prohibir l’ús de productes que puguin ser entesos com tòxics i aconsellar a les persones adjudicatàries la millor manera de cultivar seguint els criteris ecològics.

ARTICLE 9. DURACIÓ DE LES LLICÈNCIES

L’ús privatiu de l’hort s’estableix per un temps limitat i improrrogable de quatre anys, comptadors des de la data de notificació de l’adjudicació, sempre que no concorri cap causa de resolució o que els terrenys no siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.

Esgotat aquest termini, es podrà tornar a optar a l’adjudicació d’una llicència, mitjançant la presentació de instància, conforme es regula en els apartats 10 i 11 de l’article 5 del present Reglament.

ARTICLE 10. SERVEIS COMUNS.

1.- Dins de les disponibilitats tècniques i econòmiques de l’Ajuntament es dotarà de banys a cada solar municipal on s’ubiquin horts urbans, així com d’un espai, individual o comunitari, on les persones adjudicatàries puguin dipositar les eines, estris i altres elements, sense que es pugui utilitzar de forma abusiva, o com espai social, havent de respectar en tot moment les normes de bona convivència. Fins que això no sigui possible les persones adjudicatàries hauran de traslladar els elements esmentats.

2.- El personal tècnic responsable estirà facultat per imposar la retirada dels elements dipositats si ho consideren oportú o per ordenar el seu desallotjament.

ARTICLE 11. HORARI I ACCÉS.

1.- L’horari en que es podrà accedir als horts urbans serà el que autoritzi l’Ajuntament de Calvià.

2.- L’accés als horts queda restringit al personal municipal autoritzat, a les persones adjudicatàries d’aquests i a qui els supleixin en cas de impossibilitat temporal, conforme a l’establert en l’apartat següent.

3.- En cas de impossibilitat temporal i justificada de la persona adjudicatària per a dur a terme les tasques de cura i manteniment de l’hort, aquesta podrà autoritzar a altra persona per dur a terme aquestes pel temps imprescindible fins que es solventi la impossibilitat de realitzar-les per si mateixa. L’Ajuntament emetrà una autorització provisional d’accés a la persona designada per l’adjudicatari o adjudicatària.

4.- Les persones adjudicatàries o els autoritzats de forma provisional per impossibilitat justificada de l’adjudicatari o adjudicatària, podran introduir en el recinte fins un màxim de dos acompanyants simultàniament.

ARTICLE 12. RÈGIM DE RESPONSABILITAT

L’Ajuntament de Calvià no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar als horts. Igualment, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de la persona adjudicatària o dels seus acompanyants en el desenvolupament de les seves tasques de cultiu i en la seva estància en el recinte. Serà a càrrec de la persona adjudicatària qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

ARTICLE 13. PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE PERSONA ADJUDICATÀRIA

1.- La condició de persona adjudicatària es perdrà automàticament per:

a) Renúncia.

b) Canvi de residència fora del municipi de Calvià.

c) Subarrendament o cessió a tercers del cultiu de l’hort.

d) Abandonament o carència de cultiu de l’hort durant més de tres mesos seguits, excepte en casos justificats com malaltia o ingrés hospitalari.

e) Realització dins de l’hort de construccions, barraques, hivernacles o plantació d’arbres, així com la instal·lació de tancaments o elements de separació diferents als expressament autoritzats.

f) Utilització de l’hort per a ús i finalitats diferents a les que es detallen en aquest reglament.

g) Requeriment del terreny per part de l’Ajuntament de Calvià per obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament del Pla General d’Ordenació Urbana o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.

h) Concurrència de l’adjudicació de dos o més horts en la mateixa persona o en altra persona empadronada en el mateix domicili o pertanyent a la mateixa unitat familiar.

i) Inobservança de las normes bàsiques de convivència, manifestació d’una conducta insolidària, realització d’una despesa excessiva d’aigua o utilització de productes tòxics.

j) Impagament de la fiança i/o de la tasa vigent per aprofitament especial de domini públic en els horts urbans de l’Ajuntament de Calvià.

k) Impagament de la part proporcional de consum d’aigua en el termini d’un mes després de l’enviament del càrrec corresponent.

l) Concurrència d’alguna de les prohibicions que es detallen en aquest reglament.

m) Finalització del termini de vigència de la concessió.

n) Defunció.

o) Pèrdua irreversible de les condicions físiques o mentals de la persona adjudicatària per dur a terme els treballs necessaris per al cultiu i manteniment de l’hort.

2.- La rescissió de l’autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.

3.- Per privar a la persona adjudicatària de l’ús del seu hort s’haurà d’instruir un expedient en el què es demostrarà que concorre en alguna de les circumstàncies previstes en el reglament per decaure en el seu dret, prèvia audiència de la persona interessada per un termini de quinze dies, i a proposta de l’òrgan instructor que hagi estat designat per l’Ajuntament.

4.- En cas de finalització del termini de vigència la persona adjudicatària haurà d’entregar l’hort en el termini màxim de venciment de l’adjudicació, sense necessitat de cap altre requeriment.

5.- En el cas que els terrenys siguin necessaris per obres, serveis o instal·lacions municipals, l’Ajuntament comunicarà a la persona adjudicatària la finalització de l’autorització amb un preavís de tres mesos, a la finalització del qual s’haurà d’entregar l’hort a l’Ajuntament.

ARTICLE 14. ÒRGAN COMPETENT

Les competències atribuïdes pel present Reglament a l’Ajuntament de Calvià, que no estiguin expressament atribuïdes al Ple, podran ser exercides per la Batlia de la corporació o per la Teneduria de Batle en qui Batlia delegui.

DISPOSICIÓ FINAL

Una vegada aprovat definitivament l’esmentat reglament entrarà en vigor després de la publicació del seu text íntegre en el BOIB i sempre que hagi transcorregut el termini a que es refereix l’art. 113 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.