Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 21727
Aprovació definitiva del Reglament del servei de clavegueram de Sant Joan de Labritja.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent resultat aprovat definitivament el “Reglament del Servei de clavegueram de Sant Joan de Labritja”, aprovat inicialment per l’Ajuntament Ple de data 28 d’agost, anunci publicat al BOIB núm. 129 de data 19 de setembre de 2013, i després d’haver estat exposat al públic durant el termini reglamentari, sense que s’hagin produït reclamacions sobre el mateix; es transcriu a continuació per al general coneixement.

 

Sant Joan de Labritja, 21 de novembre de 2013.

L’ ALCALDE
Antoni Marí Marí

 

REGLAMENT DEL SERVEI DE CLAVEGUERAM DE SANT JOAN DE LABRITJA 

ÍNDEX

 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS  

CAPÍTOL I. – GENERALITATS

ARTICLE 1: OBJECTE

ARTICLE 2: FORMA DE GESTIÓ I TITULARITAT DEL SERVEI 

ARTICLE 3: OBLIGACIONS DEL PRESTADOR DEL SERVEI   

ARTICLE 4: DRETS DEL PRESSTADOR DEL SERVEI   

ARTICLE 5: OBLIGACIONS DE L’USUARI 

ARTICLE 6: DRETS DE L’USUARI   

CAPÍTOL II. – CONDICIONS DEL SERVEI   

ARTICLE 7: CONDICIONS GENERALS  

ARTICLE 8: DISPONIBILITAT

ARTICLE 9: AMPLIACIÓ DE LA XARXA PER PODER REALITZAR LA CONNEXIÓ DE SERVEI

ARTICLE 10: CONSULTES I INFORMACIÓ

ARTICLE 11: RECLAMACIONS

ARTICLE 12: RÈGIM JURÍDIC DEL SERVEI  

 

TÍTOL II

DEL SANEJAMENT 

CAPÍTOL I. – DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL

ARTICLE 13: COMPETÈNCIA

ARTICLE 14: PRINCIPIS DEL SANEJAMENT 

ARTICLE 15: CONCEPTES

ARTICLE 16: FACULTATS DEL PRESTADOR DEL SERVEI  

ARTICLE 17: DE LES CONDICIONS DEL CLAVEGUERAM 

ARTICLE 18: ALTRA NORMATIVA D’APLICACIÓ

ARTICLE 19: FINALITATS

CAPÍTOL II. – DEL CLAVEGUERAM   

ARTICLE 20: CONDICIONS PRÈVIES PER A LA CONNEXIÓ

ARTICLE 21: OBLIGATORIETAT EN LA CONNEXIÓ

ARTICLE 22: SOL·LICITUD DE CONNEXIÓ

ARTICLE 23: REQUISITS I CARACTERÍSTIQUES BÀSIQUES DE LA CONNEXIÓ SE SERVEI 

ARTICLE 24: OBLIGACIONS DEL PROPIETARI  

ARTICLE 25: LIMITACIONS

ARTICLE 26: SISTEMES PARTICULARS 

ARTICLE 27: CONSERVACIÓ I MANTENIMENT DE LES CONNEXIONS DE SERVEI

ARTICLE 28: POTESTATS MUNICIPALS 

CAPÍTOL III. – DE L’ABOCAMENT D’AIGÜES RESIDUALS INDUSTRIALS

ARTICLE 29: RÈGIM D’AUTORITZACIÓ 

ARTICLE 30: EL PERMÍS DE L’ABOCAMENT DEL SISTEMA

ARTICLE 31: CONTINGUT, REVISIÓ I/O REVOCACIÓ DEL PERMÍS D’ABOCAMENT AL SISTEMA

ARTICLE 32: TERMINI

ARTICLE 33: PROHIBICIONS I LIMITACIONS DE L’ABOCAMENT      

ARTICLE 34: INSPECCIÓ I CONTROL 

ARTICLE 35: ALTRES PROHIBICIONS

ARTICLE 36: OBLIGACIONS DE TRACTAMENT  

ARTICLE 37: MESURES CORRECTORES

ARTICLE 38: POTESTATS MUNICIPALS 

ARTICLE 39: CONDICIONS DE L’ABOCAMENT

CAPÍTOL IV. – ABOCAMENTS EN SITUACIÓ D’EMERGÈNCIA

ARTICLE 40: DEFINICIÓ

ARTICLE 41: INDÚSTRIES PERILLOSES

ARTICLE 42: PROCEDIMENT 

 

TÍTOL III

RÈGIM ECONÒMIC   

ARTICLE 43: RÈGIM ECONÒMIC DEL SERVEI DE CLAVEGUERAM I COMPETÈNCIA      

 

TÍTOL IV

RÈGIM  SANCIONADOR

ARTICLE 44: ÒRGAN COMPETENT I TIPIFICACIÓ DE LES INFRACCIONS    

ARTICLE 45: SANCIONS

ARTICLE 46: GRADUACIÓ DE LES SANCIONS  

DISPOSICIÓ  TRANSITÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

 

ANNEXOS

ANNEX I: SUBSTÀNCIES PROHIBIDES

ANNEX II: LÍMITS DE L’ABOCAMENT 

ANNEX III: SOL·LICITUD DE PERMÍS D’ABOCAMENT AL SISTEMA O DE REVISIÓ

 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

 

CAPÍTOL I. – GENERALITATS

ARTICLE 1: OBJECTE

I. - L'objecte del present Reglament és la regulació del Servei de Clavegueram en el terme municipal de Sant Joan de Labritja i de les relacions entre el Prestador del Servei, sigui l'Ajuntament o un particular, i els seus usuaris, assenyalant els drets i obligacions bàsiques per cadascuna de les parts, sense perjudici de les atribucions d'altres administracions.

II. - El Servei de Clavegueram és de caràcter públic, i tendran dret a la seua utilització, les persones físiques i jurídiques que així ho sol·licitin, sense altres limitacions que les condicions i obligacions assenyalades en aquest Reglament i altres disposicions legals vigents. En tot cas, el Servei de Clavegueram s'ajustarà al previst en el present Reglament i, subsidiàriament al previst en la normativa aplicable en matèria de gestió de serveis públics per part dels ens locals.

ARTICLE 2: FORMA DE GESTIÓ I TITULARITAT DEL SERVEI         

El Servei de Clavegueram, amb independència de la modalitat de prestació, quedarà sotmès permanentment al control de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, el qual podrà revisar en tot moment les tasques i treballs que es duguin a terme.

El Prestador del Servei, en ser persona diferent a l'Ajuntament, representarà a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja davant els organismes de l'Administració Pública en totes les activitats relacionades amb el sanejament, i durà a terme en aquest sentit els acords municipals que s'adoptin sobre aquest tema.

ARTICLE 3: OBLIGACIONS DEL PRESTADOR DEL SERVEI   

El Prestador del Servei de Clavegueram, està subjecte al compliment de les següents obligacions:

a) Prestar el servei a tot peticionari i ampliar-lo per a qualsevol usuari que ho sol·liciti, sempre que es compleixin els requisits establerts en el present Reglament i altres disposicions aplicables.

b) Mantenir i conservar, al seu càrrec, en bon estat de funcionament, les xarxes i instal·lacions existents per a l'evacuació de les aigües residuals.

c) Garantir la recollida d'aigües fecals o residuals des del límit de la propietat privada fins als punts d'abocament. En cas de propietats aïllades i/o  zones sense cobertura de sanejament s'aplicarà el descrit en els articles pertinents.

d) Mantenir la disponibilitat i regularitat del Servei de Clavegueram.

i) En el supòsit d'interrupcions o alteracions del Servei per accidents o causes de força major, el Prestador del Servei estarà exempt de qualsevol responsabilitat per danys i perjudicis davant l'usuari, si bé haurà d'informar-los de la seua incidència territorial i temporal, amb la deguda antelació, quan sigui possible, i pels mitjans públics que assegurin la màxima difusió de l'avís.

f) Atendre degudament les reclamacions, peticions o consultes dels usuaris del Servei de Clavegueram.

g) Enviar a l'Ajuntament les sol·licituds de connexió que, en aplicació de l’article 22 d'aquest Reglament, li hagin estat presentades.

h) Mantenir un servei d'avisos on els usuaris puguin dirigir-se per comunicar possibles avaries o per donar informació en supòsits d'urgència.

i) Aplicar els preus o tarifes vigents a cada moment a l'hora de facturar als usuaris la taxa, o si escau, el preu privat, per a la prestació del Servei de Clavegueram del terme municipal de Sant Joan de Labritja en el cas que l'Ajuntament li hagi encomanat aquesta funció recaptatòria.

j) El seu personal, en les relacions amb els usuaris, anirà proveït d'aquella documentació que acrediti degudament la seua identitat.

ARTICLE 4: DRETS DEL PRESTADOR DEL SERVEI   

El Prestador del servei tendrà els següents drets:

a) Percebre la taxa o, si escau, el preu privat, que tengui aprovat en cada moment l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per a la prestació del Servei de Clavegueram dins del terme municipal, en els termes que així estableixi aquest Consistori i en el supòsit que l'ajuntament li hagi encarregat aquesta funció recaptatòria.

b) Percebre els imports que li puguin correspondre per l'execució de les tasques accessòries al Servei de Clavegueram que es realitzin en benefici dels usuaris, segons els preus oficialment aprovats per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

c) Comprovació i revisió de les instal·lacions interiors dels usuaris, podent imposar l'obligació d'instal·lar equips correctors en cas que aquella pogués produir pertorbacions a la xarxa.

ARTICLE 5: OBLIGACIONS DE L’USUARI 

L'usuari estarà subjecte a les següents obligacions:

a)Respectar les instal·lacions que integren la infraestructura del Servei de Clavegueram, xarxes d'evacuació d'aigües residuals i connexions corresponents, quedant prohibida qualsevol manipulació o alteració dels seus elements per part de personal no autoritzat.b) Satisfer puntualment l'import dels serveis prestats, d'acord amb el previst en aquest Reglament, i si escau, en l'Ordenança Fiscal aplicable.

b)Abstenir-se d'establir o permetre derivacions en la seua instal·lació per evacuar aigua d'altres locals o habitatges als consignats en l'autorització de connexió.d) Permetre l'entrada al local beneficiat per  la connexió a la xarxa de clavegueram en les hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, al personal del servei que, exhibint l'acreditació pertinent, tracti de revisar o comprovar aquelles parts de les instal·lacions interiors que es consideri necessari.

c)Respectar els precintes col·locats pel Prestador del Servei o pels organismes competents de l'Administració.

d)Complir les condicions i obligacions contingudes en el contracte o pòlissa corresponent.

e)Comunicar al Prestador del Servei qualsevol incidència o modificació en la instal·lació interior que pugui resultar significativa pel seu volum.

f)Respectar les obligacions, límits i prohibicions establertes en aquest Reglament.

g) En el cas que no es gaudeixi d'una connexió al Servei, preveure aquelles mesures que d'acord amb la normativa vigent li siguin exigibles per a l'evacuació de les seues aigües residuals, així com d'acord amb el previst en l’article 21 del present Reglament.

 

ARTICLE 6: DRETS DE L’USUARI   

L'usuari del Servei de Clavegueram gaudirà dels següents drets:

a) Sol·licitar al Prestador del Servei els aclariments, informacions i assessorament necessaris per adequar la seua contractació a les seues necessitats reals.

b) L’aplicació dels preus o tarifes vigents en cada moment per a la prestació del Servei de Clavegueram dins del terme municipal de Sant Joan de Labritja.

c) Formular les reclamacions que cregui convenients d'acord amb els procediments establerts en aquest Reglament i en la resta de normativa aplicable.

 

CAPÍTOL II. - CONDICIONS DEL SERVEI      

ARTICLE 7: CONDICIONS GENERALS 

En qualsevol cas, correspondrà a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja la concessió de la llicència de connexió i del permís d'abocament d'aigües residuals a la xarxa de clavegueram, d'acord amb les disposicions d'aquest reglament i les disposicions legals de pertinent aplicació, podent-se tramitar les sol·licituds, si escau, a través del Prestador del Servei, en cas que sigui persona diferent a l'Ajuntament.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà establir limitacions en la concessió d'abocaments d'aigües residuals o fins i tot atorgar aquesta concessió en precari quan les circumstàncies ho facin aconsellable.

Per assegurar el compliment d'aquest Reglament, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, ja sigui directament o a través el Prestador del Servei, tendrà la facultat per inspeccionar les instal·lacions interiors dels usuaris que estiguin relacionades amb el sanejament del terme municipal.

ARTICLE 8: DISPONIBILITAT

A l'efecte d'aplicació d'aquest Reglament, es considera que un immoble pot disposar del Servei d'evacuació d'aigües residuals quan existeixin col·lectors en servei en terreny públic confrontant amb l'immoble en qüestió i la nova connexió no representi una sobrecàrrega significativa del sanejament en el punt de connexió.

Quan en una via pública existeixin conduccions sota les dues voreres, l'existència de xarxa en la vorera oposada al punt desitjat de prestació del servei sol·licitat, no serà condició suficient per al compliment de l'expressat en el paràgraf anterior.

ARTICLE 9: AMPLIACIÓ DE LA XARCA PER PODER REALITZAR LA CONNEXIÓ DE SERVEI  

Quan per a l'execució d'una connexió sigui necessari efectuar una prolongació de la xarxa general, la totalitat de les despeses que s'originin amb motiu d'aquesta ampliació seran a càrrec del sol·licitant, la qual cosa es farà constar al pressupost que el Prestador del Servei confeccioni a aquests efectes.

Les prolongacions de la xarxa hauran de discórrer, amb caràcter general, per terrenys de domini públic. En aquelles parts de la xarxa que se situïn excepcionalment en terrenys privats, els propietaris dels terrenys afectats pel pas de la canonada posaran a la disposició del Servei una franja de tres metres d'ample al llarg del recorregut de la xarxa, sense que puguin obstaculitzar, per cap mitjà, l'accés de personal o maquinària per a la reparació i les inspeccions d'aquesta xarxa.

Els edificis que es construeixin al costat de vials públics en els quals existeixi xarxa de clavegueram, hauran de connectar-se obligatòriament en els termes previstos en aquest Reglament.

Les instal·lacions de clavegueram pròpies d'urbanitzacions, carrers nous o polígons, seran executades pel promotor corresponent al seu càrrec i d'acord amb el projecte tècnic necessàriament aprovat per l'Ajuntament de SANT JOAN DE LABRITJA, i previ informe, si escau, del Prestador del Servei. 

Són també a càrrec del promotor les instal·lacions d'enllaç o escomeses de les xarxes interiors amb les conduccions exteriors que formen la xarxa pública, així com modificacions o eventuals reforços que hagin d'efectuar-se. Aquestes actuacions es realitzaran pel Prestador del Servei segons pressupost presentat al promotor, sobre la base dels preus de connexió prèviament aprovats per l'Ajuntament.

Una vegada executades les obres, el Prestador del Servei les verificarà informant a l'Ajuntament en el que li afecti per a l'acceptació de la propietat de les instal·lacions, les seues servituds de pas i usos que passin a domini públic, assumint la gestió i el manteniment dels serveis.

ARTICLE 10: CONSULTES I INFORMACIÓ

L'usuari té dret a consultar totes les qüestions derivades de la prestació del Servei de Clavegueram. L'Ajuntament, i si escau, el Prestador del Servei, hauran d'informar totes les consultes formulades correctament, contestant-les per escrit, en el termini màxim d'un mes a comptar des de la data de la la seua presentació.

ARTICLE 11: RECLAMACIONS

L'usuari podrà formular reclamacions directament al prestador del servei, verbalment o per escrit. En aquest últim cas la reclamació s'entendrà desestimada si el Prestador del Servei no emet la corresponent resolució en un termini de 30 dies.

ARTICLE 12: RÈGIM JURÍDIC DEL SERVEI

 El Servei de Clavegueram es regeix per les següents normes:

a) Quant a requeriments sanitaris, per la legislació general sanitària i pel que estableix aquest Reglament.

b) Quant a requeriments tècnics, per la legislació de caràcter tècnic i industrial que els sigui aplicable i pel que determina aquest Reglament.

c) Quant als drets dels usuaris, per la legislació general de protecció d'usuaris i consumidors, per l'establert en aquest reglament i per les clàusules generals i particulars de la concessió del servei d'aigua potable i clavegueram, signada en data 18 de Juny de 2013 entre l'Ajuntament de SANT JOAN DE LABRITJA i la mercantil AQUALIA GESTIÓ INTEGRAL DE L'AIGUA, SA.

d) Quant al règim econòmic, pel Text Refós de Disposicions Vigents en matèria de Règim Local, la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, pel Reglament de Serveis de les Corporacions Locals, pel Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals, i altres disposicions de caràcter general aplicable, així com per les Ordenances Fiscals municipals que puguin ser aplicables i pel present Reglament.

i) Les potestats d'inspecció i de sanció es regiran també pel que estableix aquest Reglament i altres disposicions generals aplicables en matèria de règim sancionador de les Administracions Públiques.

 

TÍTOL II 

DEL SANEJAMENT  

 

CAPÍTOL I. – DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL 

ARTICLE 13: COMPETÈNCIA

La protecció de la salubritat pública i el Servei de Clavegueram són competències obligatòries de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, a través de l'entitat prestadora del servei o en qui l'Excm. Ajuntament de Sant Joan de Labritja delegui la gestió del servei de sanejament.

ARTICLE 14: PRINCIPIS DEL SANEJAMENT 

Els treballs de gestió, explotació i manteniment d'un sistema comunitari de sanejament exigeixen el coneixement detallat i exhaustiu dels seus usuaris, i conseqüentment, una eina que permeti analitzar el funcionament correcte d'aquests sistemes.

Per tant, és necessària la configuració d'un context administratiu i legal que en definitiva permeti:

• Regular i controlar l'ús dels sistemes comunitaris de sanejament i que ajudi a preservar la integritat física de les obres i equips constituents.

• Protegir la salut del personal encarregat de l'explotació i manteniment dels sistemes col·lectors i de les plantes de tractament.

• Garantir, mitjançant els tractaments previs adequats, que les aigües residuals industrials que entrin en els sistemes col·lectors tenguin característiques similars a les aigües residuals urbanes.

• Garantir que no s'obstaculitzi el funcionament de les plantes de tractament.

• Garantir que els abocaments de les plantes de tractament no tenguin efectes negatius sobre el medi ambient i que les aigües receptores compleixin amb les altres normatives vigents en la matèria.

L'objectiu que es pretén aconseguir sobre la base del contingut d'aquest TÍTOL és garantir la qualitat necessària de l'aigua residual quan s'aboca al clavegueram, per això s'ha de concretar el grau de depuració necessari de les aigües residuals dels usuaris que es vegin afectats per l'obligatorietat del tractament.

La connexió al sistema de clavegueram es durà a terme d'acord amb les especificacions i condicions exigides en aquest Reglament i seran d'obligat compliment pels habitatges, edificis residencials o de serveis, comerços, magatzems, establiments industrials i altres instal·lacions que originin o puguin originar abocaments.

Les determinacions d'aquest reglament són d'estricte compliment en tots aquells elements que integren les infraestructures de sanejament del terme municipal, incloent en aquest concepte:

a) Les actuals xarxes locals de clavegueram.

b) Col·lectors i interceptores generals.

c) Sistemes comunitaris de tractament.

d) Tota ampliació dels elements esmentats.

ARTICLE 15: CONCEPTES

A l'efecte d'aquest Reglament, s'estableixen les següents definicions bàsiques:

AIGÜES RESIDUALS: són les aigües utilitzades que, procedents d'habitatges, instal·lacions comercials, industrials, sanitàries, comunitàries o públiques, s'aboquen, de vegades, juntament amb aigües d'una altra procedència, els sistemes comunitaris de sanejament o als canals públics.

AIGÜES RESIDUALS DOMÈSTIQUES: estan formades pels residus líquids procedents dels usos particulars (sanitaris, dutxes, cuina i menjador, rentat de roba i vaixelles, etc.) Generades principalment pel metabolisme humà i les activitats domèstiques no industrials, ni comercials, ni agrícoles, ni ramaderes.

AIGÜES RESIDUALS NO DOMÈSTIQUES: són totes les aigües residuals abocades des d'establiments que efectuïn qualsevol activitat comercial, industrial, agrícola o ramadera i que no siguin de vessament pluvial.

AIGÜES PLUVIALS: són les produïdes com a conseqüència de la precipitació natural.

LLICÈNCIA DE CONNEXIÓ: autorització municipal que permet efectuar la connexió del servei o conducció al clavegueram públic.

PERMÍS D'ABOCAMENT: llicència municipal, d'obtenció prèvia a l'abocament d'aigües residuals al clavegueram, atorgada als usuaris no domèstics definits en l'art. 29 d'aquest Reglament.

CLAVEGUERAM PÚBLIC: únicament els efectes d'aquest reglament, s'entén per clavegueram públic, qualsevol conducte d'aigües residuals pel servei general de la població, construït o rebut per l'Ajuntament, el qual té la responsabilitat del seu manteniment i conservació.

CONNEXIÓ DE SERVEI: s'entén per connexió de servei de sanejament aquella part de la instal·lació que, situada íntegrament sota el vial o espai de domini públic, uneix la canonada de sortida d'aigües residuals de qualsevol edifici o finca amb la xarxa de clavegueram públic. Consta, en general, d'arqueta de sortida, embornal i enllaç amb la xarxa de clavegueram.

ARQUETA DE SORTIDA: és aquella part de la connexió de servei que, situada en la via pública, permet la connexió entre la canonada de sortida d'aigües residuals de qualsevol edifici o finca amb l'embornal. Pot ser o no sifònic o també pot servir per contenir mecanismes de tancament i/o aforament.

EMBORNAL: és aquella part de la connexió de servei formada per un conducte subterrani col·locat transversalment a la via pública que serveix per a la conducció de les aigües residuals i, si escau, les pluvials, unint l'arqueta de sortida de qualsevol edifici o finca amb la xarxa de clavegueram públic.

DESCÀRREGA PROHIBIDA: són aquells abocaments que, per naturalesa i perillositat, són totalment inadmissibles per a la xarxa de clavegueram públic.

EMBORNAL: instal·lació formada per boca, pou de caiguda i conducció fins a l'embornal i destinada a recollir i transportar a la xarxa les aigües superficials des de la via pública.

ARTICLE 16: FACULTATS DEL PRESTADOR DEL SERVEI

El Prestador del Servei està facultat per:

  1. Utilitzar la xarxa pública per a la captació i canalització de les aigües residuals fins a les estacions de depuració o canals públics. 
  2. L'execució d'instal·lacions, ampliacions, substitucions, reparacions, reformes i millores de les xarxes i escomeses de sanejament.
  3. La neteja de la xarxa de clavegueram, portant els residus a les instal·lacions previstes i autoritzades a tal fi.
  4. Si escau, el tractament amb mitjans i infraestructures posades a la seua disposició per l'Ajuntament o per les entitats públiques competents, de les aigües residuals.

ARTICLE 17: DE LES CONDICIONS DEL CLAVEGUERAM  

En tota via pública, la construcció del clavegueram haurà de precedir o, almenys, ser simultània a la del paviment definitiu corresponent.

Les connexions al clavegueram públic general els farà el Prestador del Servei de conformitat amb el que estableixin aquest reglament i les normes tècniques municipals.

 Les connexions s'efectuaran sempre per la part alta del col·lector general, per sobre de la làmina d'aigua en hora punta, i compliran les condicions d'obra, construcció i seguretat per a béns i persones.

ARTICLE 18: ALTRA NORMATIVA D’APLICACIÓ 

El present Reglament s'aplicarà sense perjudici del que es disposa en el Reglament dels serveis públics de sanejament, aprovat per Decret 130/2003, de 13 de maig, la Directiva 76/4M/CEE relativa a la contaminació causada per determinades substàncies perilloses abocades en el mitjà de la Comunitat, la Directiva 91/271/CEE, sobre el tractament de les aigües residuals urbanes, i altra normativa vigent que pugui ser aplicable.

ARTICLE 19: FINALITATS 

La regulació de la contaminació en l'origen a través de prohibicions o limitacions de l'abocament s'estableix amb les següents finalitats:

I. - Protegir el medi receptor, eliminant qualsevol efecte tòxic, crònic o agut, tant per a l'home com per als recursos naturals, preservant la qualitat del medi receptor, tenint en compte els tipus de depuració de les aigües vessades.

II. - La salvaguarda de la integritat i seguretat de les persones i instal·lacions de sanejament del terme municipal.

III. - Prevenir tota anomalia en els processos de depuració utilitzats per al sanejament públic de l'aigua residual.

 

CAPÍTOL II. - DEL CLAVEGUERAM 

ARTICLE 20: CONDICIONS PRÈVIES PER A LA CONNEXIÓ 

Les condicions per a la construcció d'escomeses al clavegueram públic són les següents:

a) Que la xarxa estigui en servei i que l'efluent reuneixi les condicions físic químiques contingudes en aquest Reglament i altra normativa aplicable. 

b) Que es compleixin les condicions tècniques de connexió al clavegueram públic fixades per les disposicions municipals específiques o les ordenances urbanístiques.

ARTICLE 21: OBLIGATORIETAT EN LA CONNEXIÓ 

Tot habitatge o establiment ha de connectar-se obligatòriament a la xarxa de clavegueram mitjançant el corresponent embornal, quan els seus habitatges o instal·lacions és trobin a menys de cent metres de la xarxa pública. A tal fi, sol·licitessin la connexió de servei corresponent que és realitzarà a càrrec de l'abonat. 

Els usuaris que no puguin complir la condició anterior i disposin de pou sec estaran obligats a la seua neteja una vegada a l'any com a mínim, quedant en la mateixa mesura obligats a l'execució dels treballs necessaris per al seu correcte funcionament i manteniment. No obstant això, si és construeix la xarxa de clavegueram vindran obligats, mitjançant el procediment que l'Ajuntament determini, a connectar-se.

En els habitatges unifamiliars situats en zones on falti el clavegueram serà necessari per poder realitzar en forma individualitzada la recollida i depuració dels aigües pluvials i residuals, respectivament, la preceptiva autorització municipal que determinarà el sistema de sanejament adequat. Sempre que sigui possible, és proposarà la construcció d'algun col·lector o sistema d'impulsió que connecti la zona amb la xarxa pública, tenint en compte el que diu l’Article 9.

ARTICLE 22: SOL·LICITUD DE CONNEXIÓ

Els interessats hauran de sol·licitar a l'Ajuntament, ja sigui directament o a través del Prestador del Servei, la llicència de connexió a la xarxa de clavegueram prèvia presentació dels documents següents:

a) Nom del titular i domicili de l'habitatge, el local, el comerç, la indústria, el servei o la instal·lació. 

b) Ubicació i característiques de l'establiment o de l'activitat, si escau.

c) Pla de la xarxa de desguàs interior de l'edifici en planta i alçat, a escales respectives 1:100 i 1:50, detallant expressament els sifons generals i la ventilació aèria.

d) Descripció de les disposicions i dimensions adequades per a un desguàs correcte, amb especificacions del material, diàmetre i pendent longitudinal.

En cas de peticionaris de caràcter industrial hauran de presentar, a més, la documentació indicada en l'Annex III.

ARTICLE 23: REQUISITS I CARACTERÍSTIQUES BÀSIQUES DE LA CONNEXIÓ DE SERVEI

1. A més de guardar en la seua construcció les disposicions i dimensions adequades per a un correcte desguàs, prèvia determinació de les necessitats d'evacuació de l'edifici, les escomeses se situaran a cota inferior a la rasant de vorera i seran completament estances a la pressió mínima d'1 Kg / cm 2. Igualment es recomana complir les següents prevencions:

a) El diàmetre interior del clavegueró no serà en cap cas inferior a 20 centímetres de diàmetre, i el seu pendent longitudinal superior al 2%.

b) Abans del sifó general de l'edifici, però en el seu interior es disposarà obligatòriament una canonada de ventilació sense sifó ni tancament, que sobrepassi en dos metres l'últim plànol accessible de l'edifici i que haurà de situar-se com a mínim a altres dos metres de distància dels immobles veïns.

2. Serà d'exclusiva competència de l'Ajuntament, o si escau del Prestador del Servei, construir els claveguerons en el trajecte comprès entre l'embornal públic i el límit de la propietat i procedirà a la reposició del paviment i altres serveis afectats, tot això per compte i càrrec del propietari i d'acord amb el pressupost que a aquest efecte es realitzi.

3. En el cas de peticionaris de caràcter industrial, s'adaptarà a més a les altres prescripcions determinades en el CAPÍTOL III d'aquest reglament.

ARTICLE 24: OBLIGACIONS DEL PROPIETARI

Quan el nivell del desguàs particular no permeti la conducció a l'embornal per gravetat, l'elevació haurà de ser realitzada pel propietari de la finca.

En cap cas, podrà exigir-se a l'Administració competent responsabilitats pel fet que a través de la connexió de servei de desguàs puguin penetrar en una finca particular aigües procedents de l'embornal públic.

En cap cas es podran efectuar connexions ni cap obra de sanejament sense la llicència prèvia de connexió.

La connexió a la xarxa de clavegueram d'un nou usuari, haurà de complir les exigències d'aquest Reglament i del Pla General d'Ordenació Municipal.

ARTICLE 25: LIMITACIONS 

No està permès abocar aigües residuals a través de connexions mòbils. No obstant això, es podran traslladar les aigües residuals procedents de granges, instal·lacions provisionals com a fires o camps d'acolliment del terme municipal, i establiments industrials fins a la planta depuradora, mitjançant camions-cisternes per poder ser tractades, sempre que siguin admeses pel gestor de la planta depuradora i amb estricte compliment del que disposa l'art. 16 del D 130/2003, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis públics de sanejament.

ARTICLE 26: SISTEMES PARTICULARS

En el supòsit de ser necessari construir xarxes de clavegueram dins de finques de titularitat privada (parcel·les en urbanitzacions o polígons industrials, o uns altres) s'establiran les següents servituds a fi de permetre les possibles reparacions i protegir les instal·lacions d'avaries, d'acord amb l'establert en l'Ordre de 5 de juliol de 1993, per la qual s'aprova el procediment de control aplicable a les xarxes dels serveis públics que discorren pel subsòl:

I. - Servitud de clavegueram: Comprèn una franja longitudinal paral·lela a l'eix de l'embornal i al seu llarg, a la qual està totalment prohibida l'edificació i la plantació d'arbres i altres vegetals. La seua amplitud (h) a cada costat de l'eix, ve donada per l'expressió h = Re + 1, expressada en metres, on Re és el radi exterior horitzontal de l'embornal en la seua part mes ampla.

 II. - Servitud de protecció del col·lector general: Comprèn una franja definida igual que l'anterior i on està permesa l'edificació però no la plantació d'arbres o plantes d'arrel profunda. La seua amplitud és de h = Re + 3, expressada en metres.

 

ARTICLE 27: CONSERVACIÓ  I MANTENIMENT DE LES CONNEXIONS DE SERVEI 

La conservació i manteniment de les connexions a la xarxa de clavegueram seran a càrrec dels propietaris de la instal·lació, fins a l'arqueta de bloqueig, els quals són els únics responsables del seu perfecte estat de funcionament.

Davant qualsevol anomalia o desperfecte que impedís el correcte funcionament del clavegueró, l'Administració competent requerirà al propietari perquè en el termini que se li assenyali, procedeixi, prèvia llicència, a la seua reparació o neteja. Excedit aquest termini sense que es realitzin les obres pertinents, aquesta entitat procedirà a la seua execució amb el titular del clavegueró.

Si es tractés d'un clavegueró longitudinal amb més d'un entroncament, el requeriment es farà únicament al propietari o propietaris que estiguin degudament inscrits en el Registre de la Propietat, sense perjudici del seu dret a repartir les despeses que la reparació ocasioni, entre tots els usuaris.

Les obres de reparació, neteja o qualsevol altra, que per part de l'Ajuntament o el Prestador del Servei s'hagin hagut de dur a terme per a un correcte funcionament de la connexió de servei, comprendran només el tram de desguàs situat en la via pública fins a l'arqueta de bloqueig, i les del tram interior de la finca les haurà de fer el propietari pel seu compte i càrrec.

ARTICLE 28: POTESTATS MUNICIPALS 

L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja es reserva el dret a la realització de qualsevol treball de construcció, reparació, neteja o variació de claveguerons o de remodelació o reposició de paviments afectats per aquells.

L'execució d'aquests treballs s'ajustarà al previst en el present Reglament, i en els aspectes no contemplats en ell, a la normativa dictada pels organismes superiors competents.

 

CAPÍTOL III. – DE L’ABOCAMENT D’AIGÜES RESIDUALS INDUSTRIALS

ARTICLE 29: RÈGIM D’AUTORITZACIÓ   

Per poder realitzar abocaments a la xarxa municipal, a més d'obtenir de l'Ajuntament de SANT JOAN DE LABRITJA la llicència de connexió, els titulars d'instal·lacions industrials dins del terme municipal, l'activitat del qual estigui compresa en la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-2009), i / o generin aigües residuals no assimilables a domèstiques o bé generi abocaments superiors a 6.000 m3/any estan obligats a obtenir el permís d'abocament al sistema públic de sanejament en les condicions previstes en el Reglament dels serveis públics de sanejament, aprovat per Decret 130/2003, de 13 de maig ja respectar les prohibicions establertes en l'annex I i les limitacions que contempla l'annex II d'aquest Reglament.

ARTICLE 30: EL PERMÍS D’ABOCAMENT AL SISTEMA

La totalitat d'usuaris no domèstics requeriran estar en possessió d'un permís d'abocament a la xarxa de clavegueram.

L'atorgament del permís d'abocament faculta als usuaris, prevists en l'ARTICLE anterior, per realitzar abocaments d'aigües residuals als sistemes públics de sanejament en les condicions que s'estableixin.

El règim d'obtenció del permís d'abocament es tramitarà d'acord amb les següents condicions:

a) En el cas d'activitats compreses en l'àmbit de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'administració ambiental, l'obtenció del permís d'abocament se sotmet al règim regulat en la llei ja l'Ordenança municipal reguladora de les activitats amb incidència ambiental.

b) En cas que les activitats subjectes a permís d'abocament no es trobin compreses en el supòsit anterior, regirà la normativa de procediment administratiu.

I la documentació a aportar es recull en l'Annex III d'aquest Reglament.

Les sol·licituds es poden presentar directament en el Registre General de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, o si escau, a través del Prestador del Servei.

ARTICLE 31: CONTINGUT, REVISIÓ I/O REVOCACIÓ DEL PERMÍS D’ABOCAMENT AL SISTEMA  

Pel contingut, revisió i / o revocació del permís d'abocament al sistema estarà al previst en els ARTICLEs 13, 14 i 15 del Decret 130/2003, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis públics de sanejament.

ARTICLE 32: TERMINI 

Les autoritzacions tenen validesa indefinida, tret que incompleixin les condicions del seu atorgament o es modifiqui el procés productiu de manera que pugui alterar-se la naturalesa de l'abocament. En aquest últim cas, el titular de l'activitat ha de comunicar a l'Ajuntament les variacions que pretén efectuar, amb la finalitat de que, si escau, l'Ajuntament pugui requerir la presentació d'una nova sol·licitud d'autorització.

ARTICLE 33: PROHIBICIONS I LIMITACIONS DE L’ABOCAMENT

Prohibicions: Queda totalment prohibit descarregar directa o indirectament en les instal·lacions de sanejament municipal, qualsevol dels productes relacionats en l'Annex I del Reglament dels serveis públics de sanejament, aprovat per Decret 130/2003, de 13 de maig que s'incorpora com a Annex I d'aquest Reglament.

Limitacions: Els abocaments no domèstics que contenguin substàncies de les establertes en l'Annex II del Reglament dels serveis públics de sanejament, aprovat per Decret 130/2003, de 13 de maig, que s'incorpora com a Annex II d'aquest reglament, hauran de respectar les limitacions que s'estableixen.

Les relacions de contaminants així com les concentracions establertes en els dos punts anteriors no es consideren ni exhaustius ni excloents i podran ser revisades periòdicament per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb la legislació vigent a cada moment.

ARTICLE 34: INSPECCIÓ I CONTROL 

La funció inspectora correspon a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja el qual l'exerceix a través del concessionari del servei d'aigua potable i clavegueram de Sant Joan de Labritja.

Poden ser objecte d'inspecció les activitats o instal·lacions els abocaments d'aigües residuals de les quals puguin afectar al sistema públic de sanejament i el seu funcionament.

S'hauran de controlar especialment el cabal i la qualitat de l'emissió en el cas de neteja de tancs o del seu vaciamiento amb motiu del tancament per vacances o cap de setmana o circumstàncies anàlogues.

ARTICLE 35: ALTRES PROHIBICIONS 

Queda expressament prohibit l'ús d'aigua de dilució dels abocaments per aconseguir uns nivells d'emissió que permetin el seu abocament al sistema, excepte en els casos d'abocament en situació d'emergència o perill i, en tot cas, prèvia comunicació a l'Ajuntament.

Queda prohibit l'abocament d'aigües netes o aigües industrials no contaminades als col·lectors d'aigües residuals quan pugui adoptar-se una solució tècnica alternativa, per existir un entorn o llera pública.

ARTICLE 36: OBLIGACIONS DEL TRACTAMENT

Si les emissions no compleixen les condicions i limitacions que s'estableixen en aquest CAPÍTOL, l'usuari, de forma individual o associada, té l'obligació de construir, explotar i mantenir al seu càrrec, totes aquelles instal·lacions de pretractament, homogeneïtzació o tractament que siguin necessàries. Aquesta obligació és independent de les quals resultin d'altres obligacions de tractament d'acord la normativa vigent en matèria de sanejament.

ARTICLE 37: MESURES CORRECTORES

Totes les indústries i activitats, sigui el que sigui la seua activitat, que disposin de permís d'abocament al sistema, incloent aquelles que realitzin pretractament, hauran de col·locar una reixa de desobstrucció de 50 mm com a màxim abans de l'abocament al clavegueram, i una arqueta de presa de mostres de 30 x 30 cm amb tapa de registre per a l'obtenció de mostres, que haurà de situar-se en un lloc de lliure accés.

Els cabals punta abocats a la xarxa no podran excedir de sis vegades en un interval de 15 minuts, o de quatre vegades, en una hora, el valor mitjà diari.

ARTICLE 38: POTESTATS MUNICIPALS

L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, com a ens gestor del sistema municipal de sanejament en baixa, podrà revisar i, si escau, modificar les prescripcions i limitacions anteriors, en atenció a considerar partícules no incloses en aquest apartat, quan la xarxa de clavegueram municipal o els sistemes de depuració corresponents així ho admetin o requereixin. En tot caso el concessionari del Servei de Clavegueram, estarà facultat per demanar a l'Ajuntament que dugui a terme les anteriors actuacions.

Totes les mesures, proves, mostres i anàlisis per determinar les característiques dels abocaments residuals s'efectuaran de conformitat amb els mètodes recollits en la normativa vigent aplicable a cada moment. Per a paràmetres no definits en aquesta normativa, els mètodes de determinació seran els recollits en les normes UNEIX, AENOR o els establerts per STANDARD METHODS per a aigües residuals.

En la mesura directa de la contaminació produïda per un usuari industrial d'aigua, l'execució de les proves, les anàlisis i el mostreig en què hagi de consistir la mesura directa, serà dut a terme per mitjà d'entitats col·laboradores degudament acreditades, sota supervisió de l'Ajuntament, amb càrrec al titular.

ARTICLE 39: CONDICIONS DE L’ABOCAMENT

Els establiments industrials potencialment contaminants hauran d'instal·lar i posar a la disposició de l'Ajuntament, a l'efecte de determinació de la càrrega contaminant, els següents dispositius:

a) Arqueta de registre. Els titulars d'establiments industrials que, d'acord amb l'ARTICLE 29 d'aquest Reglament, precisin de permís d'abocament hauran de situar-se, abans de la connexió al sistema i en totes i cadascuna de les connexions que posseeixi una arqueta de registre lliure de qualsevol tipus d'obstacle i accessible en tot moment als serveis tècnics competents per a l'obtenció de mostres. Les mesures de l'arqueta de registre hauran de ser d'1 x 1 metres com a mínim. 

b) Aforament de cabals. Cada arqueta de registre haurà de contenir, quan el permís d'abocament així ho estableixi, un element aforador, amb un registre i mesurador per a la determinació exacta del cabal residual abocament. Si els volums d'aigua consumida i volum d'aigua de descàrrega fossin aproximadament iguals, la mesura de lectura del cabal d'aigua per comptador podrà ser utilitzada com a aforament del cabal residual abocament, si la procedència de l'aigua de captacions fora de pou o altres fonts, també podrà habilitar-se una fórmula indirecta de mesura del cabal residual.

c) Mostres. La tècnica en la presa de mostres que inclou el procediment, el transport i conservació, els centres d'anàlisis així com els terminis d'anàlisis i les notificacions es farà tal com es preveu en els Articles 29 al 33 del Reglament dels serveis públics de sanejament, aprovat per Decret 130/2003, de 13 de maig.

 

CAPÍTOL IV. – ABOCAMENTS EN SITUACIÓ D’EMERGÈNCIA 

ARTICLE 40: DEFINICIÓ

Es dóna una situació d'emergència o perill quan, a conseqüència d'un accident en les instal·lacions de l'usuari, es produeix o hi ha un risc imminent de produir-se un abocament inusual directe o indirecte de substàncies de tipus sòlid, líquid o gasós que puguin danyar les instal·lacions de la xarxa de sanejament, o posi en perill a les persones o béns en general.

També s'entendrà que existeix una situació d'emergència o perill quan els cabals excedeixin del doble del màxim autoritzat pels usuaris esmentats.

ARTICLE 41: INDÚSTRIES PERILLOSES

En les indústries, serveis o instal·lacions en els quals per la seua naturalesa sigui més probable que es produeixi aquest tipus de descàrregues, hauran de construir les instal·lacions protectores i recintes de seguretat capaces de prevenir i/o contenir el possible abocament accidental, segons cada cas en particular.

Els titulars d'indústries, serveis o instal·lacions qualificades de perilloses per la normativa vigent donades les seues característiques particulars, facilitaran a l'Ajuntament un pla d'emergència interior i exterior amb la finalitat de prevenir aquestes descàrregues.

ARTICLE 42: PROCEDIMENT  

 Davant una situació d'emergència, l'industrial prendrà urgentment totes les mesures necessàries que tengui al seu abast per disminuir o reduir al màxim els productes vessats i els seus efectes. I per això, procedir a:

I. - Notificar immediatament a l'Ajuntament, o si escau, al Prestador del Servei, primer personalment i després per escrit, la situació produïda, amb l'objecte de reduir al mínim els danys que puguin provocar a la xarxa de clavegueram i al medi receptor.

 II. - En el termini màxim dels set dies posteriors a la descàrrega, el titular de la indústria o instal·lació haurà de remetre a l'Ajuntament, un informe de l'incident en el qual es detallaran les següents dades: identificació del La empresa, raó social, ubicació de la instal·lació on es produeixi l'incident, data, hora i causa de l'incident i cabals vessats i substàncies contaminants contingudes, correccions introduïdes per reduir la contaminació, personal responsable directe dels processos productius , forma i moment en el qual es va comunicar l'incident a l'Ajuntament i, en general, totes aquelles dades que permetin una correcta interpretació i adequada valoració de les conseqüències de l'incident generat per la situació d'emergència.

 

TÍTOL III

RÈGIM ECONÒMIC   

ARTICLE 43: RÈGIM ECONÒMIC DEL SERVEI DE CLAVEGUERAM I COMPETÈNCIA      

Els usuaris del sistema públic de sanejament en baixa estan obligats a l'abonament de les quantitats que els corresponguin de forma individualitzada per a la prestació d'aquest servei dins del terme municipal de Sant Joan de Labritja, en la forma que en cada cas es determini per l'Ajuntament, atenent a la modalitat de gestió que pugui existir a cada moment, i en atenció, si fos el cas, de l'establert en les Ordenances Fiscals aprovades pel Consistori.

A aquests efectes, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja queda facultat a articular tots aquells mecanismes admesos en dret que consideri convenients per percebre els referits imports, ja sigui de forma independent o a través d'altres rebuts existents dins de l'àmbit municipal (subministrament d'aigua, etc.).

En qualsevol cas, les quantitats a satisfer pels usuaris per aquest concepte seran aprovades prèviament per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, amb inclusió de tots els treballs i tasques relacionades amb el servei de clavegueram, sent publicades aquestes quantitats pel Consistori amb la deguda antelació ja través els mitjans adequats que permetin el seu coneixement per part dels usuaris, així com la seua modalitat de liquidació.

 

TÍTOL IV

RÈGIM SANCIONADOR  

ARTICLE 44: ÒRGAN  COMPETENT I TIPIFICACIÓ DE LES INFRACCIONS   

Els incompliments que es produeixin d'acord amb la present normativa reguladora del clavegueram i dels abocaments seran objecte de sanció per part de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja d'acord amb el previst en aquest Reglament, i de forma supletòria pel previst en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/1.999, de 13 de gener. En el cas que els fets objecto de sanció siguin sancionats per una altra normativa administrativa sectorial d'aplicació general, s'aplicarà aquesta, sense que en cap cas puguin recaure diferents sancions respecte a un mateix fet infractor. Els infractors queden, a més, obligats a la reparació dels danys que puguin produir-se en les instal·lacions del Servei o al medi receptor.

Les infraccions es tipifiquen en molt greus, greus i lleus.

Són infraccions molt greus:

a) Desenvolupament d'activitats que, sense obtenció de les autoritzacions administratives pertinents d'acord amb la realitat de l'abocament, fossin determinants de l'existència de danys i perjudicis a la xarxa del clavegueram.

b) La reincidència en infraccions greus.

c) Realitzar abocaments prohibits.

Són infraccions greus:

a) L'execució d'obres de qualsevol tipus sense haver obtingut prèvia autorització municipal o amb infracció dels requisits tècnics determinats en aquest Reglament o altra normativa.

b) Causar danys a les instal·lacions municipals per mala fe o ús indegut de les mateixes.

c) Incompliment de les ordres municipals o del Prestador del Servei, si escau, en supòsits d'emergència.

d) Realitzar abocaments industrials sense autorització prèvia o en incompliment de les condicions d'abocament autoritzades.

i) Incompliment de les directrius municipals o del Prestador del Servei, així com actes en contra de les prescripcions d'aquest Reglament.

f) Connexió d'aparells o instal·lacions no autoritzades o modificació de les subministrades per l'Ajuntament o el Prestador del Servei. 

g) Obstaculitzar la funció inspectora de l'Ajuntament, del Prestador del Servei o de qualsevol dels seus representants degudament acreditats.

Són infraccions lleus: 

  1. L'incompliment per l'usuari de qualsevol de les obligacions d'abocament o sanejament imposades en aquest Reglament no expressament tipificat com a greu o molt greu.

ARTICLE 45: SANCIONS 

Les sancions a imposar són multa, suspensió temporal total o parcial del permís d'abocament, precintat de la connexió de servei o clausura de l'abocament, amb caràcter temporal o definitiu.

Les infraccions tipificades per aquest Reglament podran ser sancionades amb les següents multes: 

1. Infraccions lleus, multa de fins a 6.010,12. - €.

2. Infraccions greus, multa d'entre 6.010,13. - € i 30.050,61. - €.

3. Infraccions molt greus, multa d'entre 30.050,62. - € i 150.253,03. - €

En el supòsit d'infraccions greus o molt greus, i amb independència de les sancions pecuniàries anteriors, es podrà acordar, de forma provisional o definitiva, la suspensió temporal total o parcial del permís d'abocament, la clausura de l'abocament, amb caràcter temporal o definitiu, com a mesures per suprimir els efectes de la infracció i per restaurar la legalitat vigent.

És competència de l'Alcaldia de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja la imposició de sancions per infracció del present Reglament.

ARTICLE 46: GRADUACIÓ DE LES SANCIONS

Les sancions es graduaran d'acord amb la gravetat del fet constitutiu de la infracció, considerant els danys i perjudicis produïts, el risc objectiu causat als béns o a les persones, la rellevància externa de la conducta infractora, l'existència d'intencionalitat i la reincidència. En cap cas la imposició d'una sanció no pot ser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les obligacions infringides.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA 

Els establiments industrials al fet que es refereix l'art. 29 del present Reglament que, quan aquest entri en vigor, no compleixin els límits continguts en el seu annex II, hauran d'haver pres les mesures correctores necessàries dins del termini de sis mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquest Reglament podent -excepcionalment atorgar un termini superior a la seua adaptació sempre que les circumstàncies degudament motivades així ho aconsellin.

DISPOSICIÓ FINAL 

El present Reglament entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació integra en el Butlleti Oficial dels Illes Balears.

 

ANNEXOS

ANNEX I: SUBSTÀNCIES PROHIBIDES

a) Matèries sòlides o viscoses en quantitats o grandàries tals que, per si soles o per integració amb unes altres, produeixin obstruccions o sediments que impedeixin el correcte funcionament del sistema o dificultin els treballs de la seua conservació o manteniment.

b) Dissolvents o líquids orgànics inmiscibles en aigua, així com els combustibles i els líquids inflamables. 

c) Olis i greixos flotants.

d) Substàncies sòlides potencialment perilloses.

i) Gasos o vapors combustibles inflamables, explosius o tòxics o procedents de motors d'explosió.

f) Matèries que, per raons de la seua naturalesa, propietats i quantitats, per si mateixes o per integració amb unes altres, originin o puguin originar: 

1. Qualsevol tipus de molèstia pública.

2. La formació de barreges inflamables o explosives amb l'aire.

3. La creació d'atmosferes molestes, insalubres, tòxiques o perilloses que impedeixin o dificultin el treball del personal encarregat de la inspecció, neteja, manteniment o funcionament del sistema públic de sanejament. 

g) Matèries que, per si mateixes o a conseqüència de processos o reaccions que tenguin lloc dins de la xarxa, tenguin o adquireixin qualsevol propietat corrosiva capaç de danyar o deteriorar els materials del sistema públic de sanejament o perjudicar al personal encarregat de la neteja i conservació. 

h) Residus de naturalesa radioactiva.

i) Residus industrials o comercials que, per les seues concentracions o característiques tòxiques o perilloses requereixin un tractament específic i / o control periòdic dels seus efectes nocius potencials. 

j) Els que per si mateixos o a conseqüència de transformacions químiques o biològiques que es puguin produir a la xarxa de sanejament donin lloc a concentracions de gasos nocius en l'atmosfera de la xarxa de clavegueram superiors als límits següents:

  1. Diòxid de carboni: 15.000 parts per milió.
  2. Diòxid de sofre: 5 parts per milió.
  3. Monòxid de carboni: 25 parts per milió.
  4. Clor: 1 part per milió.
  5. Sulfhídrico: 10 parts per milió.
  6. Cianhídric: 4,5 parts per milió.

k) Residus sanitaris definits en la normativa vigent sobre la gestió dels residus sanitaris.

l) Residus procedents de sistemes de pretractament, tractament d'aigües residuals, siguin cuales siguin les seues característiques.

m) Residus d'origen pecuari.

 

ANNEX II: LÍMITS DE L’ABOCAMENT

Les limitacions d'aquest annex són aplicable a partir del 29 de maig de 2005 i s'han establert en atenció a:

a)  La capacitat i utilització del sistema públic de sanejament.

b)  La fixació de límits d'abocament per als sistemes segons la Directiva  91/271/CEE

c)  La Directiva 76/464 i la resta de directives de desenvolupament i el Reial decret 995/2000.

d)  La protecció del medi receptor.

Bloc 1: paràmetres tractables en les EDAR i amb impacte poc significatiu sobre els objectius de qualitat del medi receptor:

V = valor límit; O = unitats

Paràmetres

V

U

 

T (º C)

40

{0}c.{/0}{1}       {/1}

 

PH (interval)

6-10

pH

 

MES (Matèries en suspensió)

500

mg / l

 

DBO5

750

mg / l

O2

DQO

1500

mg / l

O2

Olis i greixos 

200

mg / l

 

Clorurs

2500

mg / l

Cl-

Conductivitat

6000

uS / cm

 

Diòxid de sofre 

15

mg / l

SO2

Sulfats

1000

mg / l

SO42-

Sulfurs totals

1

mg / l

S2-

Sulfurs disolts  

0,3

mg / l

S2-

Fòsfor total

50

mg / l

P:

Nitrats

100

mg / l

NO3-

Amoni

60

mg / l

NH4 +

Nitrògen orgànic i amoniacal (1)

90

mg / l

N

Bloc 2: paràmetres contaminants difícilment tractables en les EDAR i amb significatiu impacte sobre els objectius de qualitat del medi receptor i els usos potencials de ls aigües depurades:   

V = valor límit; U = unitats 

Parámetros

V

U

 

Cianurs

1

mg / l

CN-

Índex de fenols  

2

mg / l

C6H5OH

Fluorurs

12

mg / l

F.

Alumini

20

mg / l

Al

Arsènic

1

mg / l

As

Bari

10

mg / l

Ba

Bor

3

mg / l

B

Cadmi

0,5

mg / l

Cd

Coure

3

mg / l

Cu

Crom hexavalent

0,5

mg / l

Cr (VI)

Crom total

3

mg / l

Cr

Estany

5

mg / l

Sn

Ferro

10

mg / l

Fe

Manganès

2

mg / l

MN

Mercuri

0,1

mg / l

Hg

Níquel

5

mg / l

Ni

Plom

1

mg / l

Pb

Seleni

0,5

mg / l

Se

Zinc

10

mg / l

Zn

MI (Matèries inhibidores)

25

Equitox

 

Color

 

Inapreciable en dilución 1/30

 

Nonilfenol

1

mg / l

NP

Tensioactius aniònics (2)

6

mg / l

LSS

Plaguicides totals

0,10

mg / l

 

Hidrocarburs  aromàtics  policíclics

0,20

mg / l

 

BTEX (3)

5

mg / l

 

Triazines totals

0,30

mg / l

 

Hidrocarburs

10

mg / l

 

AOX (4)

2

mg / l

Cl

Cloroform

1

mg / l

Cl3CH

1,2 Dicloroetà

0,4

mg / l

Cl2C2H4

Tricloroetilè(TRI)

0,4

mg / l

Cl3C2H

Percloroetilè(PER)

0,4

mg / l

Cl4C2

Triclorobenzè

0,2

mg / l

Cl3C6H3

Tetraclorur de carboni

1

mg / l

Cl4C

Tributilestany

0,10

mg / l

 

  1. Nitrogen amoniacal + orgànic determinat d'acord amb el mètode Kjeldahl.
  2. Substàncies actives amb el blau de metilè expressades com lauril sulfat sòdic (LSS). 
  3. Suma de benzè, toluè, etilbenzè i xilè.
  4. Es podran contemplar valors superiors d’AOX en aquells casos on es compleixin els valors d’organoclorats individualitzats de la taula de referència.

Qualsevol compost inclòs en la legislació indicada, encara que no figuri en la present taula podrà ser objecte de limitació d'abocament. 

 

ANNEX III: SOL·LICITUD DE PERMÍS D’ABOCAMENT Al SISTEMA O DE REVISIÓ

1. Sol·licitud del permís d'abocament: nom, domicili social, adreça de l'establiment, telèfon, districte postal, localitat, NIF. Característiques de l'activitat, cabals d'aigües residuals a abocar en m3/any i m3/dia.

2. Projecte tècnic de legalització d'obres que haurà de presentar-se per triplicat i que inclourà:

2.1. Antecedents, que incloguin:

  1. Objecte: obtenció del permís d'abocament o la seua revisió (en aquest últim cas s'haurà de presentar fotocòpia del permís que es disposi).
  2. Característiques de la localització i emplaçament de l'empresa.
  3. Punt de connexió al sistema.

2.2. Memòria descriptiva, que inclogui:

a. Dades de producció: indicació de l'activitat desenvolupada, matèries primeres empleades i productes resultants amb expressió de la producció en t/any.

b. Processos industrials.

c. Balanç d'aigües: font de proveïment, TÍTOL concesional o contracte de subministrament, cabal proveït, distribució d'aquest en el procés industrial i cabal abocat.

d. Característiques dels efluents: indicar per cada punt d'abocament les característiques analítiques de les aigües abocades.

2.3. Memòria tècnica de les instal·lacions de tractament, que inclogui:

a. Sistemes i unitats de tractament: descripció del sistema de tractament existent o en projecte amb indicació dels càlculs hidràulics de dimensionament del sistema de tractament (volums, temps de retenció ...); descripció detallada dels equips instal3lats, potències de bombament, tipus de material de construcció; mesures de seguretat per evitar abocaments accidentals i els instruments de control que es proposin, proposta de seguiment i control de la qualitat dels efluents abocats, producció i destinació dels residus.

b. Plànols de situació del municipi, escala 1:50.000; de situació general de l'establiment, escala 1:5.000, detall de l'establiment, escala 1:1.000, la planta i l'alçat del sistema de depuració, escala 1:100 .

2.4. En cas que les instal·lacions de tractament ocupin terrens propietat de tercers haurà d'acompanyar-se l'autorització expressa de la propietat de dites terrenes.

2.5. En el cas que l'exercici d'una activitat comporti la utilització de tancs d'emmagatzematge enterrats, s'haurà de presentar en estudi d'avaluació dels efectes mediambientals que inclourà l'avaluació de les condicions hidrogeológicas de la zona afectada, eventual poder depurador del sòl i del subsòl i riscos de contaminació. També haurà de constar la proximitat de captacions d'aigua, en particular les destinades a proveïment o usos domèstics, així com les precaucions tècniques que s'adoptin per evitar la percolació i infiltració d'hidrocarburs.

 2.6. El Pla d'autoprotecció del sistema d'acord amb la legislació sectorial aplicable.