Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

Núm. 21720
Aprovació definitiva del reglament regulador de la cessió d’ús dels centres cívics municipals d’Algaida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s’han presentat al•legacions contra el Reglament regulador de la cessió d’ús dels centres cívics municipals, aprovat pel Ple de l’Ajuntament en sessió  celebrada el 6 de juny de 2013, es fa públic íntegrament, en compliment del que disposa l’article 70.2 de la Llei de bases de règim local, 7/1985, de 2 d’abril, i entrarà en vigor el dia 12 de desembre de 2013 un cop hagin transcorreguts els 15 dies hàbils previstos a l’article 65.2 de la mateixa llei.

 

Algaida, 22 de novembre de 2013

 

El Batle

 Francesc Miralles Mascaró

 

REGLAMENT REGULADOR DE LA CESSIÓ D’ÚS DELS CENTRES CÍVICS MUNICIPALS D’ALGAIDA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

ARTICLE 1. OBJECTE

ARTICLE 2. NATURALESA JURÍDICA

ARTICLE 3. ÀMBIT D’APLICACIÓ

ARTICLE 4. USOS PERMESOS I USOS PROHIBITS

ARTICLE 5. RELACIÓ ENUNCIATIVA D’ESPAIS DELS CENTRES CÍVICS MUNICIPALS SUSCEPTIBLES DE CESSIÓ

ARTICLE 6. MODALITATS DE CESSIONS D’ÚS DELS ESPAIS

 

TÍTOL II. PROCEDIMENTS DE CESSIÓ D’ÚS DELS ESPAIS

Capítol 1. Cessió d’ús puntual

ARTICLE 7. PROCEDIMENT D’ATORGAMENT DE CESSIÓ D’ÚS PUNTUAL

ARTICLE 8. CALENDARI D’ACTES PROGRAMATS

ARTICLE 9. MODIFICACIONS DEL CALENDARI

ARTICLE 10. DESESTIMACIÓ DE LA SOL•LICITUD

ARTICLE 11. REVOCACIÓ DE LES CESSIONS D’ÚS PUNTUAL ATORGADES

Capítol 2. Cessió d’ús continuat

ARTICLE 12.  TIPUS DE PROCEDIMENT D’ATORGAMENT DE CESSIÓ D’ÚS CONTINUAT

ARTICLE 13. PROCEDIMENT DE CESSIÓ DIRECTA

ARTICLE 14. DESESTIMACIÓ DE LA SOL•LICITUD

ARTICLE 15. PROCEDIMENT DE CESSIÓ PER CONCURRÈNCIA COMPETITIVA

ARTICLE 16. REVOCACIÓ DE LES CESSIONS D’ÚS CONTINUAT

TITOL III. DRETS I DEURES

ARTICLE 17. DEVOLUCIÓ DE L’ESPAI CEDIT

ARTICLE 18. RECLAMACIÓ DE DANYS I PERJUDICIS

ARTICLE 19. DRETS DELS USUARIS

ARTICLE 20. DEURES DELS USUARIS

ARTICLE 21. DRETS I DEURES MUNICIPALS

 

DISPOSICIONS FINALS

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Formant part del patrimoni municipal, l’Ajuntament compta amb una sèrie de centres cívics, distribuïts en espais diversos, que poden ser susceptibles de cessió per a la realització d’activitats, actes culturals, cursos, reunions, mostres, exposicions, assemblees, etc.

La normativa reguladora del patrimoni de les Administracions públiques disposa que ningú no pot ocupar o fer ús dels béns que integren el domini públic municipal sense el corresponent títol habilitant atorgat per l’administració titular corresponent.

Atès que el nombre d’activitats organitzades en aquests espais, a càrrec de persones i entitats alienes a l’organització municipal, ha tengut un notable creixement els darrers anys, s’ha posat de manifest la necessitat imprescindible de comptar amb una normativa específica que contingui les disposicions que han de regir-ne la cessió de l’ús als possibles interessats.

Per altra banda, l’ús d’aquests espais ocasiona una important despesa a l’Ajuntament, ja sigui en consum elèctric, neteja o manteniment. Aquest fet comporta, també, la necessitat d’actualitzar els serveis que es presten al centres cívics, amb la finalitat de maximitzar-ne l’ús eficaç i eficient, així com la revisió de les taxes o preus públics establerts en la ordenança fiscal reguladora corresponent.

A més a més, les darreres reformes realitzades al Casal Pere Capellà, que han donat lloc a la creació de nous espais com a aules, sales col•lectives i despatxos, obri la possibilitat que l’Ajuntament hi apliqui noves formes d’explotació, sempre en desenvolupament de les competències que legalment li corresponen i en benefici de l’interès general dels ciutadans del municipi.  

És, en aquest context, que s’emmarca el present reglament, que pretén regular les condicions d’ús dels centres cívics municipals de la manera més adequada, tenint en compte els espais disponibles, els possibles usuaris, ja siguin públics o privats, les activitats que es vulgui desenvolupar, o qualsevol altre aspecte d’interès general.

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

L’objecte d’aquest Reglament és regular les condicions d’ús dels espais dels centres cívics de titularitat municipal.

Tenen la consideració de centres cívics, els equipaments municipals al servei del ciutadans que es destinen fonamentalment al desenvolupament d’accions cíviques, socials, culturals, esportives, de lleure o qualsevol altra d’interès públic general, així com a les acciones que fomentin la participació dels ciutadans i ciutadanes en assumptes de la comunitat o que promoguin la difusió de valors i la convivència intercultural, generacional i associativa.

Article 2. Naturalesa jurídica

Els centres cívics regulats en aquest Reglament tenen la consideració de béns de domini públic municipal i, en tot cas, es troben afectes a un ús o servei públic, sense que en cap moment es puguin destinar a altre ús o servei que no sigui d’interès general.

Article 3. Àmbit d’aplicació

3.1. L’àmbit d’aplicació objectiu d’aquest reglament està integrat pels centres cívics municipals “Casal Pere Capellà” i “Antiga Peixateria”, a Algaida, i “Casal de Can Lluís”, a Pina.

No obstant, també serà d’aplicació a qualsevol altre bé de domini públic municipal de caràcter cívic que no compti amb una regulació específica pròpia i que sigui susceptible de cessió per a ser destinat a serveis similars als previstos en aquest reglament.

3.2. L’àmbit d’aplicació subjectiu d’aquest reglament inclou totes aquelles persones, físiques o jurídiques, públiques o privades, siguin o no ciutadans d’Algaida, que estiguin interessats en fer ús dels centres mitjançant qualsevol de les activitats o usos permesos descrits a l’article 4.    

Article 4. Usos permesos i usos prohibits

4.1. Usos permesos: Les activitats que es desenvolupin als centres municipals han de tenir una finalitat cultural, cívica, social o qualsevol altra que es consideri d’interès general.

4.2. Usos prohibits: Queden prohibits expressament tots els usos que atemptin contra els valors fonamentals d’igualtat, llibertat, tolerància, convivència i democràcia, i les que siguin il•legals.

Article 5. Relació enunciativa d’espais dels centres cívics municipals susceptibles de cessió

Sense perjudici del que disposa l’article 3, la relació d’espais que poden ser objecte de cessió als interessats són els següents:

1) Casal Pere Capellà (Algaida)

ZONA A (ALA ESQUERRA)

Local A.0.1. Entrada

Local A.0.2. Auditori

ZONA B (PATI)

Espai B.0.1. Pati

ZONA C (ALA DRETA):

Local C.-1.1. Soterrani

Local C.0.1.

Local C.0.2.

Local C.1.1.

Local C.1.2.

Local C.1.3.

Local C.1.4.

Local C.2.1.

Local C.2.2.

Local C.2.3.

Local C.2.4.

Local C.2.5.

Local C.2.6.

Local C.2.7.

Local C.2.8.

Local C.2.9.

Local C.3.1.

2) Antiga Peixateria (Algaida)

Local D.0.1.

3) Can Lluís (Pina)

Local E.0.1.

Local E.1.1.

Article 6. Modalitats de cessions d’ús dels espais

 a) Cessió d’ús puntual: Es pot atorgar a qualsevol persona física o jurídica que ho sol•liciti per a un ús de durada determinada i per a una activitat concreta sense continuïtat en el temps.

b) Cessió d’ús continuada: Es pot atorgar, per una duració continuada en el temps, a qualsevol entitat associativa inscrita en el registre d’associacions municipal o a qualsevol altre persona física o jurídica d’acord amb un conveni de col•laboració que regularà les condicions d’ús acordades entre l’Ajuntament i l’usuari.

c) Cessió d’ús gratuïta: Es pot cedir l’ús de manera gratuïta quan l’espai  es destini activitats d’accés lliure i gratuït, comptin amb la col•laboració municipal, siguin considerades d’interès públic o  així ho estableixi el conveni de col•laboració signat entre l’Ajuntament i l’usuari.

d) Cessió d’ús onerosa: Qualsevol cessió d’ús que no tingui la consideració de gratuïta donarà lloc a la liquidació de l’import corresponent que s’estableixi a la Ordenança Fiscal reguladora de la taxa d’utilització d’espais del patrimoni municipal que es trobi en vigor.

TÍTOL II. PROCEDIMENTS DE CESSIÓ D’ÚS DELS ESPAIS

Capítol 1. Cessió d’ús puntual

Article 7. Procediment d’atorgament de cessió d’ús puntual

7.1 Sol•licitud:  La cessió d’ús puntual, ja sigui gratuïta o onerosa, s’atorgarà prèvia presentació de la corresponent sol•licitud, mitjançant el model de sol•licitud, que es trobarà a disposició dels usuaris a les oficines municipals i a la pàgina web de l’Ajuntament (www.ajalgaida.net).

A la sol•licitud es farà constar necessàriament:

a) Identificació del sol•licitant

b) Entitat a la que representa (si és el cas)

c) Espai concret que necessiten

d) Activitat que es realitzarà en l’espai cedit

e) Horari d’utilització

f) Destinataris de l’activitat

g) Preu de l’activitat

h) Motiu de l’exempció (si és el cas)

i) Persona responsable de l’acte, la qual actuarà com a únic interlocutor vàlid amb el personal municipal i serà responsable del control i seguretat de les activitats organitzades

j) Telèfons i correu electrònic de contacte  

k) Mitjans materials, equip de so, mobiliari complementari, projector, etc. que necessiten o utilitzaran

l) Si escau, declaració responsable de comptar amb la assegurances de responsabilitat civil adequada

m) Si escau, declaració responsable de donar compliment a tota la normativa que resulti d’aplicació en matèria laboral, de prevenció de riscos, fiscal o administrativa

La sol•licitud, que servirà també com a model de pagament bancari, si n’és el cas,  s’haurà de presentar necessàriament amb una antelació mínima de 7 dies naturals a la data de celebració de l’activitat que es vulgui dur a terme.

La sol•licitud s’haurà de presentar necessàriament al Registre General de l’Ajuntament d’Algaida o a qualsevol dels llocs previstos per l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú (LRJ-PAC).

En qualsevol cas, d’acord amb l’article 71 Llei 30/1992, LRJ-PAC, l’Ajuntament podrà requerir al sol•licitant la presentació de la documentació complementària que estimi pertinent per resoldre l’atorgament de la cessió de l’espai sol•licitat.

7.2 Atorgament de la sol•licitud: Les cessions d’ús s’atorgaran per estricte ordre d’entrada en el Registre General de l’Ajuntament.

Sempre que l’espai sol•licitat es trobi disponible, la sol•licitud reuneixi les condicions establertes en el present reglament i l’ús sol•licitat sigui adequat a l’espai existent, la cessió d’ús podrà entendre’s atorgada per silenci administratiu positiu.

Article 8. Calendari d’actes programats

L’Ajuntament podrà comptar amb un calendari d’actes publicat a la pàgina web, on s’anunciaran les activitats o actes programats a cada un dels espais.  

Article 9. Modificacions del calendari

Per causes justificades, es pot sol•licitar la modificació de l’horari o les dates dels actes ja programats, sempre que es comuniqui per correu electrònic (biblioteca@ajalgaida.net) al responsable del centre cívic corresponent i amb una antelació mínima de 3 dies hàbils abans de la data de celebració programada.

Qualsevol modificació de l’horari o de les dates programades requerirà el vistiplau exprés del responsable del centre.

Article 10. Desestimació de la sol•licitud

El Batle podrà desestimar motivadament les sol•licituds presentades, mitjançant resolució expressa, quan es prevegi que l’activitat pugui causar molèsties a la resta d’usuaris, s’incompleixin les normes previstes en aquest reglament o siguin contràries a l’interès general o l’ordre públic.

Article 11. Revocació de les cessions d’ús puntual atorgades

Les cessions d’ús puntuals atorgades es poden revocar, entre d’altres, per les causes següents:

1. Per acabar l’activitat o el termini de duració concedit.

2. Per desistiment o renúncia de l’usuari.

3. Per incompliment de l’usuari de les obligacions establertes en aquest reglament.

4. Per resolució motivada del Batle en qualsevol moment abans de la celebració de l’acte motiu de la cessió, per modificació de les circumstàncies existents en el moment de l’atorgament, l’aparició de circumstàncies noves que facin aconsellable la revocació, per raons d’interès públic o per necessitats de l’espai per part del propi Ajuntament. Atès el caràcter excepcional d’aquesta revocació, el Batle en donarà compte al Ple de l’Ajuntament, en la primera sessió que es celebri en un punt a part de l’ordre del dia.

Capítol 2. Cessió d’ús continuat

Article 12.  Tipus de procediment d’atorgament de cessió d’ús continuat

12.1. Els procediment d’atorgament de cessions d’ús continuat poden ser de dos tipus:

a) Cessió directa: Es pot cedir l’ús continuat de manera directa a les entitats associatives municipals inscrites en el registre d’associacions o a qualsevol altra entitat, pública o privada, de la qual l’Ajuntament formi part.

b) Cessió per concurrència competitiva: Per raons d’interès públic, es poden convocar procediments de concurrència competitiva destinats a qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, que donin lloc a l’atorgament de la cessió continuada de l’ús d’espais en centres cívics municipals.

La regulació de les condicions per obtenir la cessió s’establiran a les bases de la convocatòria pública aprovada a l’efecte.

12.2 Qualsevol cessió d’ús continuat, ja sigui pel procediment d’atorgament directe o per concurrència competitiva, requerirà la formalització de la cessió d’ús de l’espai cedit mitjançant la signatura d’un conveni regulador de les condicions de la cessió, que haurà de preveure, en tot cas, el caràcter gratuït o onerós de la cessió d’acord amb el que disposi la ordenança reguladora de la taxa corresponent.

Article 13. Procediment de cessió directa

13.1 Sol•licitud: La cessió d’ús continuat de manera directa s’atorgarà prèvia presentació de la corresponent sol•licitud, mitjançant el model de sol•licitud, que es trobarà a disposició de les entitats definides a l’article 12.1. a les oficines municipals i a la pàgina web de l’Ajuntament (www.ajalgaida.net).

A la sol•licitud es farà constar necessàriament:

a) Identificació del sol•licitant

b) Entitat a la que representa (si és el cas)

c) Espai concret que necessiten

d) Horari preferent d’utilització

La sol•licitud s’haurà de presentar necessàriament al Registre General de l’Ajuntament d’Algaida, o a qualsevol dels llocs previstos per l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú (LRJ-PAC).

En qualsevol cas, d’acord amb l’article 71 Llei 30/1992, LRJ-PAC, l’Ajuntament podrà requerir al sol•licitant la presentació de la documentació complementària que estimi pertinent per resoldre l’atorgament de la cessió de l’espai sol•licitat.

13.2 Atorgament de la sol•licitud: Les cessions d’ús continuat s’atorgaran directament mitjançant Decret de Batlia a les entitats referides a l’article 12.1 que ho sol•licitin, i es formalitzaran mitjançant la signatura d’un conveni de cessió que regularà les condicions particulars d’ús de l’espai objecte de cessió sense perjudici de qualsevol altra de les previstes en aquest reglament o a la normativa de patrimoni de les administracions públiques que resulti d’aplicació.

Article 14. Desestimació de la sol•licitud

El Batle podrà desestimar motivadament les sol•licituds presentades quan es prevegi que l’activitat pugui causar molèsties a la resta d’usuaris, incompleixin les normes d’aquest reglament o  siguin contràries a l’interès general o a l’ordre públic.

Article 15. Procediment de cessió per concurrència competitiva

La regulació de les condicions per obtenir la cessió s’establiran a les bases de la convocatòria pública aprovada a l’efecte, que en tot haurà de garantir els principis generals d’igualtat i publicitat.  

Article 16. Revocació de les cessions d’ús continuat

Les cessions d’ús continuat atorgades, ja sigui per procediment directe o per concurrència competitiva, es poden revocar, entre d’altres, per les causes següents:

1. Per haver acabat l’activitat o el termini de duració concedit.

2. Per desistiment o renúncia de l’usuari.

3. Per incompliment de l’usuari de les obligacions establertes en aquest reglament.

4. Per resolució motivada del Batle en qualsevol moment, per modificació de les circumstàncies existents en el moment de l’atorgament, per l’aparició de circumstàncies noves que facin aconsellable la revocació, per raons d’interès públic o per necessitats de l’espai per part del propi Ajuntament. Atès el caràcter excepcional d’aquesta revocació, el Batle en donarà compte al Ple de l’Ajuntament, en la primera sessió que es celebri en un punt a part de l’ordre del dia.

TITOL III. DRETS I DEURES

Article 17. Devolució de l’espai cedit

Els usuaris estan obligats a retornar l’espai i els mobles objecte de cessió en el mateix estat en que els varen rebre.  

El personal responsable del centre comprovarà l’estat de l’espai retornat per tal de verificar que es troba en les condicions establertes i que es retornen, en el seu cas, tots els béns mobles cedits.

Els usuaris puntuals hauran de fer entrega de les claus del centre de la manera que les indiqui el responsable de les instal•lacions. Els usuaris continuats estaran obligats a fer entrega de les claus en la data de finalització de la cessió establerta en el conveni.

Article 18. Reclamació de danys i perjudicis

Batle, podrà reclamar motivadament els danys i perjudicis ocasionats pels usuaris sempre que, per dolo o culpa, s’hagin produït danys o desperfectes als immobles o a qualsevol dels elements municipals cedits.

Article 19. Drets dels usuaris

Els usuaris tendran, entre d’altres, els drets següents:

1.A usar els espais que componen els centres cívics de titularitat municipal d’acord amb les normes contingudes en el present Reglament

2. A trobar en condicions adequades els espais i els mobles objecte de cessió

3. Els que s’estableixin al conveni específicament

Article 20. Deures dels usuaris

- Deures de respecte a les persones, entre d’altres:

1. Tractar amb respecte la resta d’usuaris i el personal municipal

2. Seguir en tot moment les indicacions del personal municipal

3. Evitar qualsevol activitats que puguin suposar perill per a les persones que hi assisteixen o per a l’equipament

4. Quan es tracti d’activitats obertes al públic, està prohibit reservar-se el dret d’admissió de qualsevol persona que impliqui discriminació per raó de la naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social

- Deures en relació als mobles o immobles municipals

5. Respectar els horaris d’obertura i tancament del centre.

6. Retornar els espais en les mateixes condicions en què es trobaven abans d’ésser utilitzats o cedits.

7. Respectar l’aforament dels espais cedits, el control del qual serà responsabilitat del sol•licitant i de la persona designada com a responsable, que haurà de vetllar pel control i la seguretat de l’acte.

8. Fer-se responsable dels danys que pugui ocasionar l’activitat per la conducta dels assistents a l’acte o activitat als béns, les instal•lacions, les infraestructures o a terceres persones.

9. Fer un bon ús dels aparells especialitzats de propietat municipal cedits (equip de so, projector, ordinadors, etc.)

10. Fer un bon ús de les claus dels espais cedits i tancar el centre una cada vegada conclosa l’activitat o l’ús de l’espai cedit. En cas de pèrdua, la reposició de les claus anirà a càrrec de l’usuari.

11. Destinar l’espai cedit a les finalitats que li siguin pròpies i a l’activitat per la qual li ha estat atorgat l’ús de l’espai.

12. Està expressament prohibit fer més còpies de les claus dels accessos i de l’espai cedit.

13. A vetllar pel bon ús dels espais cedits, apagant els llums i aparells electrònics quan no facin servei, tancant finestres i possibles accessos des de l’exterior per raons de seguretat

14. No cedir a tercers, total o parcialment, de fet o per qualsevol forma admesa en dret, sigui o no membre de l’entitat, l’ús dels espais cedits sense comptar amb l’exprés vistiplau del responsable del centre.

15. És obligació comunicar al responsable del centre qualsevol anomalia, incidència o problema que pugui sorgir i fer-ho amb caràcter immediat en supòsits d’urgència.

16. No es poden fer cap tipus d’obra o actuació que impliqui la modificació en la configuració de l’espai cedit sense la prèvia i expressa autorització municipal.

17. No es permet emmagatzemar objectes i/o productes susceptibles de produir combustió i/o explosió.

18. Reintegrar a l’Ajuntament, resolta la cessió i en els terminis establerts la possessió dels espais i bens objecte de la cessió en el mateix estat en que es van rebre, salvat el seu desgast per l’ús ordinari.

19. Adoptar les mesures de seguretat necessàries per a casos d’emergència.

20. Per regla general, no està permès el consum de tabac ni de begudes alcohòliques dins del espais municipals.

21. No està permès l’accés d’animals excepte els cans d’assistència o amb autorització expressa del responsable del centre.

- Deures en relació a la cessió d’ús atorgada:

22. Quan l’acte organitzat compti amb la col•laboració municipal, als fulletons, cartells o entrades dels actes s’haurà de fer constar la llegenda següent: “Amb el suport de l’Ajuntament d’Algaida” i el logotip i anagrama oficial de l’Ajuntament.

23. Si és el cas, abonar les taxes previstes a l’Ordenança reguladora de la taxa per a la utilització privativa de dependències i edificis municipals.

24. Si escau, tenir subscrita la preceptiva assegurança de responsabilitat civil.

25. Complir les disposicions vigents en matèria fiscal, administrativa, laboral, de seguretat social i de prevenció dels riscos laborals, així com d’altra normativa sectorial d’aplicació, i acreditar-ne el compliment a requeriment municipal.

Article 21. Drets i deures municipals

En qualsevol moment, el Batle podrà exercir les seves potestats de tutela i inspecció mitjançant resolució motivada.

L’Ajuntament d’Algaida conservarà i mantindrà en les millors condicions possibles les instal•lacions i els serveis objecte d’aquest reglament, així com les condicions de salubritat i higiene als espais objecte del present reglament.

L’Ajuntament d’Algaida realitzarà al seu càrrec la neteja periòdica general de les instal•lacions.

DISPOSICIONS FINALS

Disposició final primera. Aplicació i interpretació. Tot allò no previst expressament per aquest reglament podrà ser resolt motivadament pel Batle o l’òrgan municipal corresponent.