Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 21456
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 19 de novembre de 2013, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 78/2012 dels comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponent al període 1999-2007
Versió PDF
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 20 de novembre de 2012 es va aprovar l’Informe núm. 78/2012 dels comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponent al període 1999-2007.
En data 12 de març de 2013, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 5 de març de 2013.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 78/2012 dels comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponent al període 1999-2007, que s’adjunta com a annex.
Palma, 19 de novembre de 2013
Síndic major
Pere Antoni Mas Cladera
ANNEX. INFORME NÚM.78/2012 DELS COMPTES GENERALS DE L’AJUNTAMENT DE SÓLLER CORRESPONENT ALS PERÍODE 1999-2007
INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 1 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que aquest és l’òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
L'article 12 de la Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s'ha d'exposar mitjançant informes o memòries que s'han d'elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental.
La iniciativa d’aquesta fiscalització prové del Parlament de les Illes Balears (article 10.3 de la Llei 4/2004 i article 17.3 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears), per acord adoptat per la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de 5 de maig de 2009, amb relació a l’escrit presentat per l’Ajuntament de Sóller, relatiu als acords del Ple municipal de 3 de desembre de 2008, en els termes següents: "Sol·licitar a la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, a la major brevetat, un informe de fiscalització dels comptes generals de l’Ajuntament de Sóller corresponent al període 1999-2007, el més complet quant al balanç de situació, estat de tresoreria i estat d’endeutament real, acumulat amb anterioritat i durant aquest termini, per via pressupostària o extrajudicial."
En aquest sentit, els programes d’actuacions per als anys 2010, 2011 i 2012 preveuen la fiscalització dels comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponent als exercicis 1999 a 2007.
A aquest efecte, i fent ús de les competències reconegudes en la Llei 4/2004, l'SCIB emet el present Informe dels comptes generals de l’Ajuntament de Sóller corresponent als exercicis 1999 a 2007, d'acord amb les Directrius tècniques que per a aquest Informe va aprovar el Consell de l'SCIB el 25 de gener de 2010.
D’acord amb l'article 27 del Reglament de la Sindicatura, es tracta d’un informe específic que fa referència als resultats de les actuacions concretes de fiscalització sobre l’àmbit i l’abast temporal establerts.
Els annexos han estat elaborats per la Sindicatura amb les dades comptables aportades per l’entitat fiscalitzada. Els estats que s’inclouen són, tret que s’indiqui el contrari, el resultat de l’anàlisi de la fiscalització, coincidents o no amb les dades comptables.
Les unitats monetàries de les xifres de l’Informe (excepte els casos en què s’especifica el contrari) són expressades en milers d’euros. En aquest sentit s’ha treballat, internament, amb les xifres originals en euros i cèntims d’euro o, per als exercicis 1999 a 2001, en pessetes convertides a euros al tipus de canvi establert en el seu moment de 166,386 pessetes per euro, i s’ha emprat per a la seva presentació l’esmentada unitat de milers d’euros, utilitzant-ne el format de visualització de zero decimals, tot i conservant la totalitat de les xifres. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren a l’Informe, apareixen, en alguns casos, diferències degudes al format de visualització de les dades.
Durant el període fiscalitzat hi ha un canvi significatiu de normativa comptable que és d'aplicació a les entitats locals. Les instruccions de comptabilitat d'aplicació que són les següents:
- Ordre de 17 de juliol de 1990, per la qual s'aprova la Instrucció de comptabilitat per a l' Administració Local (BOE núm. 175, de 23 de juliol). D'aplicació pel que fa als exercicis 1999 a 2005.
- Ordre EHA/4041, de 23 de novembre de 2004, per la qual s’aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local (suplement del BOE núm. 296, de 9 de desembre). D'aplicació a partir de l'1 de gener de 2006, pel que fa als exercicis 2006 i 2007.
El treball de camp ha estat realitzat entre el mesos d'octubre de 2010 i gener de 2012 per auditors de l’Àrea d'Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals. Tot i que l’encàrrec era urgent, l’abast del mateix (9 anys), l’antiguitat dels exercicis a fiscalitzar cosa que ha dificultat l’obtenció de documentació sol·licitada(alguns d’ells anteriors a la creació de la Sindicatura), els mitjans humans i materials disponibles, així com altres circumstàncies (canvis en la normativa comptable, el reemplaçament de la pesseta per l’euro, informació enregistrada en programes informàtics obsolets, etc.), han retardat l’elaboració d’aquest Informe.
Cal agrair al personal de l’Ajuntament de Sóller, especialment a l'Intervenció, tresoreria i secretaria Municipal, la col·laboració prestada per a la realització d’aquest Informe.
2. OBJECTIU
Constitueixen els objectius generals de la fiscalització dels comptes generals de l’Ajuntament de Sóller:
- Verificar que els comptes generals dels exercicis 1999 a 2007 mostren adequadament, en tots els aspectes significatius, la situació econòmica, financera i patrimonial, així com la liquidació dels pressuposts de despeses i ingressos, d’acord amb els principis comptables públics.
- Determinar si els comptes generals estan integrats pels comptes anuals exigits per la normativa, si s’ajusten als models establerts, i si contenen tota la documentació exigida per als exercicis objecte de fiscalització.
- Analitzar especialment els aspectes expressament esmentats a l'encàrrec de l'Ajuntament de Sóller respecte de "... balanç de situació, estat de tresoreria i estat d’endeutament real, acumulat amb anterioritat i durant aquest termini (1999 a 2007), per via pressupostària o extrajudicial".
3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS
A. ÀMBIT SUBJECTIU
Les entitats afectades per la fiscalització del present Informe són les següents:
- Administració general de l’Ajuntament de Sóller
- Organismes autònoms de l'Ajuntament de Sóller:
Institut Municipal de Cultura (IMCS)
Institut Municipal d’Esports (IMES)
Institut Municipal d’Obres i Vialitat de Sóller (IMOVS)
Institut Municipal de Turisme (IMTURS)
- Entitats públiques empresarials de l'Ajuntament de Sóller:
Entitat Pública Empresarial de Projectes, Obres i Serveis "Sóller 2010"
Entitat Pública Empresarial Empresa Funerària Municipal de Sóller
Els organismes autònoms i les entitats públiques empresarials de l'Ajuntament de Sóller inicien la seva activitat a l'exercici 2005.
L'Ajuntament participa en altres entitats que no s'integren en el Compte general i que, per tant, no formen part de l'àmbit subjectiu que abasta el present Informe, excepte per als compromisos de contingut econòmic que hagi assumit l'Ajuntament amb aquestes. Les altres entitats en què participa l'Ajuntament, al tancament de l'exercici 2007, són les següents:
- Consorci Pla-D Sóller
- Consorci d’Informàtica Local de Mallorca
- Mancomunitat de Tramuntana
- Fundació Jardí Botànic de Sóller
- Fundació Museu Tèxtil Sa Fàbrica Nova de Sóller
B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS
Abast del treball
L'abast de la fiscalització han estat els comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponents als exercicis 1999 a 2007, que comprenen els estats comptables següents:
Comptes generals de l'Ajuntament de Sóller format per:
Pel que fa als exercicis 1999 a 2005, d'acord amb la ICAL, estan formats per els estats i els comptes anuals de l'Ajuntament de Sóller i dels seus organismes autònoms que comprenen per a cada entitat els documents següents: balanç de situació, compte de resultats, quadre de finançament anual, liquidació del pressupost, estat demostratiu dels drets a cobrar i les obligacions a pagar procedents de pressuposts tancats, estat dels compromisos de despesa adquirits amb càrrec a exercicis futurs, estat de tresoreria, estat del deute, annexos i justificants establerts a la normativa.
Pel que fa als exercicis 2006 i 2007, d'acord amb la INCL, estan formats pels comptes anuals de l'Ajuntament de Sóller i dels seus organismes autònoms que comprenen per a cada entitat els documents següents: balanç, compte del resultat economicopatrimonial, estat de liquidació del pressupost i memòria.
Documentació addicional: actes d'arqueig i notes o certificacions de les entitats bancàries.
Comptes anuals de les entitats públiques empresarials que comprenen els documents següents: balanç de situació, compte de pèrdues i guanys i memòria.
El règim comptable aplicat per l'Ajuntament, el seus organismes autònoms està regulat mitjançant la Instrucció de comptabilitat per a l'Administració local, mentre que les entitats públiques empresarials apliquen el règim comptable previst a la normativa mercantil.
El treball s'ha realitzat d'acord amb els principis i normes d'auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l'Estat i s'han realitzat totes aquelles proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d'acord amb les circumstàncies i els objectius del treball abans esmentats. Dins d'aquests procediments s'ha utilitzat la tècnica del mostreig o revisió selectiva de partides pressupostàries o d'operacions concretes.
El treball ha consistit en la revisió del contingut i coherència del Compte general retut, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i dels procediments administratius bàsics aplicats.
Limitacions
Les limitacions més importants que s'han produït en la realització de la fiscalització són les següents:
- Els comptes generals de l'Ajuntament de Sóller corresponents als exercicis 2005, 2006 i 2007 no inclouen els comptes de les entitats públiques empresarials, excepte l'exercici 2005 que inclou els de l'Entitat Pública Empresarial de Projectes, Obres i Serveis "Sóller 2010".
- L’Ajuntament no ha aportat un inventari valorat de tots els seus béns, drets i valors mobiliaris dels exercicis objecte de fiscalització.
- No s'ha aportat un detall de la composició i de l'antiguitat de determinats saldos del balanç de l'Ajuntament a 1 de gener de 1999, que representen el 67,4% del total de l'actiu inicial del període fiscalitzat, els més significatius corresponen als epígrafs següents:
Inversions destinades a l'ús general
Immobilitzat immaterial i immobilitzat material
Inversions financeres permanents i temporals
- No s'ha aportat el llistat nominal de deutors a 31 de desembre de 2002.
- No s’han rebut les respostes a la circularització del BBVA (inclosos els comptes oberts a Caixa Postal) i el Banc de Crèdit Local dels exercicis 1999 a 2004. Les respostes del Banc de Crèdit Balear dels anys 1999 a 2002 i del Banc Santander Central Hispano de tots els exercicis del període fiscalitzat resulten incompletes.
- No s'ha aportat una relació certificada de les operacions vigents en cada exercici amb entitats financeres, especialment pel que fa a les cessions de crèdit realitzades per l'Ajuntament.
- No s'han aportat les factures o la corresponent documentació justificativa d'una mostra de despeses dels exercicis 1999 a 2002 per un import total d’obligacions reconegudes de 456 milers d’euros.
- Els comptes generals dels exercicis 1999 a 2005 no inclouen determinats estats que es detallen a l'apartat II.4.E. Annexos als estats anuals d'aquest Informe.
- Els organismes autònoms de l'Ajuntament no han retut la memòria dels exercicis 2006 i 2007.
- No s’han aportat les actes de les reunions dels òrgans de govern dels organismes autònoms i entitats públiques empresarials corresponents als exercicis objecte de la fiscalització.
- No s'ha aportat còpia del préstec hipotecari concertat per l'Entitat Pública Empresarial de Projectes, Obres i Serveis "Sóller 2010", per import de 3.124 milers d'euros.
- L'informe sobre la situació dels plets, litigis, demandes i reclamacions contra l’Ajuntament, així com els interposats per l’Ajuntament en els exercicis objecte de l'Informe i els que s’estaven tramitant, no està signat ni inclou una valoració de la possibilitat d’una sentència favorable o desfavorable amb l'estimació dels resultats en termes econòmics de cada un d'ells.
4. ESTABILITAT PRESSUPOSTÀRIA
L’objectiu d’estabilitat pressupostària per a les entitats locals s'ha incorporat als escenaris pressupostaris mitjançant la Llei 18/2001, de 12 de desembre, general d’estabilitat pressupostària, que va entrar en vigor l'1 de gener de 2002 i és aplicable als pressuposts l'elaboració dels quals s'hagi d'iniciar a partir d'aquesta data, és a dir, els pressuposts de l'exercici 2003. Posteriorment va ser modificada per la Llei 15/2006, de 26 de maig, de reforma de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, general d'estabilitat pressupostària. No obstant això, aquesta normativa no va ser desplegada en la seva aplicació a les entitats locals fins a l'any 2007 amb el Reial decret 1463/2007.
L’esmentada Llei disposa que les entitats locals, els seus organismes autònoms i els Bens públics dependents que prestin serveis o produeixin béns no finançats majoritàriament amb ingressos comercials, aprovaran, executaran i liquidaran els seus pressuposts consolidats ajustant-se al principi d’estabilitat pressupostària definit en els apartats 1 i 3 de l'article 19 de la Llei general d'estabilitat pressupostària, entès com a situació d’equilibri o superàvit en termes de capacitat de finançament d’acord amb la definició continguda en el SEC’95. El compliment de l'estabilitat pressupostària de les entitats locals s'avalua a nivell consolidat d'un conjunt d'ens que pot no coincidir amb aquells que formen el compte general de la corporació, ja que podrien existir més ens públics dependents que s'haurien d'incloure. En aquest cas només s'han tengut en compte els ens que s'han inclòs en el comptes generals de l'Ajuntament.
Incidències:
- La liquidació del pressupost de l'exercici 2007 incompleix el principi d’estabilitat pressupostària, ja que les despeses dels capítols 1 a 7 són superiors als ingressos dels capítols 1 a 7. Després de practicar els ajusts indicats, mostra una necessitat de finançament de 1.316 milers d'euros (sense tenir en compte les dades de les entitats públiques empresarials les quals no han retut els comptes anuals d’aquest exercici).
- No consta l'aprovació de cap pla economicofinancer a mig termini per corregir aquesta situació de desequilibri.
RECOMANACIONS
-Adoptar les mesures oportunes per tal que el pressupost en cada una de les fases de l'exercici compleixi amb el principi d’estabilitat pressupostaria.
- Incloure en el marc de la consolidació de les liquidacions pressupostàries i estats financers, a l’efecte de l’anàlisi del compliment de la Llei d’estabilitat pressupostaria, les dades referides a l’Ajuntament, als seus organismes autònoms i als ens públics dependents d’aquest.
- Formular i aprovar, si escau, el pertinent pla economicofinancer a l'efecte de corregir la situació de desequilibri que s’hagi produït.
5. RENDICIÓ DE COMPTES
El Compte general ha d’estar integrat pels comptes de la mateixa entitat, els dels organismes autònoms i els de les societats mercantils el capital de les quals sigui íntegrament propietat de l’Ajuntament.
Tots els comptes dels exercicis objecte de la fiscalització estan aprovats i retuts fora dels terminis establerts a la normativa, atès que l’aprovació del compte pel Ple de la corporació ha de ser abans de l’1 d’octubre de l’exercici següent i la posterior rendició al òrgan de control. L'aprovació s'ha realitzat amb un retard mitjà de 170,6 dies, i la rendició amb un retard mitjà de 278,8 dies.
Els comptes dels organismes autònoms que depenen de l’Ajuntament de Sóller han estat retuts de forma diferenciada dels exercicis 2005 (any de la seva constitució), 2006 i 2007, segons el que estableixen l'LRHL i la ICAL i la INCL.
Pel que fa a les dues entitats públiques empresarials: EPE Sóller 2010 i EPE Empresa Funerària Municipal de Sóller, només han retut el compte anual de l’EPE Sóller 2010 corresponent a l’exercici 2005; els exercicis 2006 i 2007 no han estat retuts. I pel que fa a l’EPE Empresa Funerària Municipal de Sóller no ha retut cap dels exercicis objecte de fiscalització.
Incidències:
- Els comptes generals de l'Ajuntament de Sóller de tots els exercicis objecte de fiscalització es varen aprovar definitivament i es varen retre al Tribunal de Comptes o a la Sindicatura de Comptes fora dels terminis legalment establerts.
- El Compte general de l'Ajuntament de Sóller corresponent a l’exercici 2005 no inclou els comptes de l’Empresa Funerària Municipal de Sóller. Els comptes generals de l'Ajuntament corresponents als exercicis 2006 i 2007 no inclouen els comptes de les dues entitats públiques empresarials.
RECOMANACIONS
- Aprovar i retre el Compte general dins els terminis legalment establerts i amb les memòries, els estats, la documentació complementària, els justificants i els annexos, d’acord amb la normativa vigent.
6. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions es va comunicar al batle i a les persones que ocupaven aquest càrrec durant els exercicis fiscalitzats, per tal que puguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB. Exhaurit el termini concedit, no s'ha rebut cap al·legació, document ni justificant amb relació a les actuacions esmentades.
II. ADMINISTRACIÓ GENERAL
1. BALANÇ
A. ACTIU
Incidències:
- L’Ajuntament no disposa, per a cap del exercicis fiscalitzats, d’un inventari valorat de tots els seus béns, drets i valors mobiliaris d’acord amb la legislació patrimonial. Tampoc no disposa d'un inventari que identifiqui de forma individualitzada cada un dels elements de l'immobilitzat que té enregistrats en la seva comptabilitat, tal com establia la ICAL i desprès la INCL. No s’han pogut realitzar, per tant, les oportunes comprovacions sobre la composició i valoració de l'immobilitzat.
- No s’ha tramès a l'SCIB l’acord del Ple d’aprovació de l’actualització de l’inventari (art. 34 de l’RD 1372/1986, Reglament de béns d’entitats locals) per als diferents exercicis del període fiscalitzat.
- L'Ajuntament no comptabilitza cap import en concepte d’amortitzacions de l’immobilitzat per la qual cosa incompleix la Regla 18 de la INCL (per als exercicis 2006 i 2007), la Regla 212 (per a l’immobilitzat material) i la Regla 216 (per a l’immaterial) de la ICAL (per als exercicis 1999 a 2005). Entre altres conseqüències això fa que l’Ajuntament no tengui coneixement dels elements de l'immobilitzat totalment amortitzats.
- L’Ajuntament no ha aportat un detall de les obres que integren l’epígraf “Inversions destinades a l’ús general” ni el seu estat d’execució. Per això, no s’ha pogut realitzar una quantificació de l’import que correspon donar de baixa per aquelles inversions comptabilitzades a l’esmentat epígraf que ja hagin entrat en funcionament i traspassar-les al compte “109. Patrimoni lliurat a l’ús general”.
- L’Ajuntament no té registrat en el seu actiu cap saldo en concepte de patrimoni públic del sòl.
- Com ja s'ha indicat a l'apartat d'immobilitzat no financer, l’Ajuntament no disposava d’un inventari valorat de tots els seus béns, drets i valors mobiliaris i, per això, no s’han pogut realitzar les oportunes comprovacions sobre la composició, quantificació i correcta valoració de l'immobilitzat financer.
- L’Ajuntament no ha tramès la relació nominal de deutors de l’exercici 2002. Pel que fa als exercicis 2003, 2004 i 2005 la relació tramesa no es presenta de forma nominal tal com estableix la Regla 415.2.f de la ICAL. Així, per exemple, s’utilitza el concepte "ingressos varis" de forma genèrica en concepte de tributs, taxes i resta d'ingressos. Per garantir un adequat control dels saldos de deutors, poder quadrar amb els saldos que es mostren en la comptabilitat, poder dotar una provisió d’insolvències acurada i, si n’és el cas, donar de baixa els deutors ja prescrits, l’Ajuntament hauria d’ actualitzar la relació nominal dels deutors.
- Dins el saldo de deutors de l’exercici 1992 hi ha un saldo que en el qual figura com a deutor el mateix Ajuntament per un import de 104 milers d’euros, en el capítol 7 de transferències de capital.
- El juliol de 2002 l’Ajuntament va signar un conveni urbanístic amb l’entitat mercantil GECOMA, SL (encara que es registra dins l’exercici 2003) pel qual l’Ajuntament va incórrer en unes despeses de 40 milers d’euros que l'empresa esmentada es va comprometre a pagar. A data d’avui l'empresa només ha liquidat un import de 10 milers d’euros, la resta està pendent de cobrament a la data de la finalització del treball de camp.
- Al tancament dels exercicis 2003, 2004 i 2005 hi havia saldos pendents de cobrament del capítol 9 de variació de passius financers (2.324 milers d’euros, 76 milers d'euros i 56 milers d'euros, respectivament), si bé, segons la Regla 237 de la ICAL, la creació d'endeutament s'ha de comptabilitzar quan el producte d'aquest s'hagi ingressat en la tresoreria de l'entitat i, per tant, no han d'existir saldos pendents de cobrament de drets reconegut d'aquest capítol.
- Al tancament de l'exercici 2007 els saldos deutors reconeguts per l'Ajuntament són superiors als saldos creditors reconeguts per la CAIB, 207 milers d'euros, dels quals 196 milers d'euros corresponen a exercicis tancats (191 milers d'euros de transferències de capital i 5 milers d'euros de transferències corrents).
- Al tancament de l'exercici 2007 els saldos deutors reconeguts per l'Ajuntament són superiors als saldos creditors reconeguts pel Consell de Mallorca, 335 milers d'euros, dels quals 287 milers d'euros corresponen a exercicis tancats (232 milers d'euros de transferències de capital i 54 milers d'euros de transferències corrents).
- Les bases d’execució dels pressuposts del període fiscalitzat no estableixen el criteri de càlcul de la provisió per a insolvències.
- L'Ajuntament no ha tramès el detall dels saldos de difícil o impossible recaptació al tancament de l’exercici 1999, si bé ha facilitat el llistat per a la resta d'exercicis fiscalitzats.
- La provisió per a insolvències al tancament dels exercicis 2006 i 2007 està infravalorada en almenys 166 i 175 milers d'euros, respectivament, imports que corresponen bàsicament a drets reconeguts dels exercicis 2000 i 2001.
- Hi ha un excés de provisió per a insolvències de 29 milers d'euros del saldo pendent de cobrament de l'exercici 1995, el qual està dotat en un 107,2%.
- L’epígraf d'inversions financeres temporals presenta saldo creditor i, per tant, contrari a la seva naturalesa comptable, al tancament del exercicis 1999, 2000, 2004, 2005, 2006 i 2007.
- No s’han rebut les respostes a la circularització bancària de les entitats següents: BBVA (inclosos els comptes oberts a Caixa Postal) i Banc de Crèdit Local dels exercicis 1999 a 2004, si bé s’ha obtingut evidència dels saldos actius amb els corresponents extractes bancaris al tancament dels exercicis i les conciliacions de saldos pertinents.
- El Banc de Crèdit Balear no ha tramès el qüestionari emplenat, només ha tramès extractes dels comptes bancaris per als exercicis 1999 a 2002. A partir de l’exercici 2003 tramet la informació addicional, a més dels extractes.
- El BSCH no ha tramès els qüestionaris emplenats, només ha aportat la relació de persones autoritzades amb firma i extractes dels comptes per a tots els exercicis del període fiscalitzat.
- El compte "5796. Compte control de nòmines” presenta saldo creditor al tancament dels exercicis 2005, 2006 i 2007, per un import d'1 miler d’euros, 17 milers d’euros i d'1 miler d’euros, respectivament. D’acord amb la normativa aplicable el saldo d’aquest compte ha de ser zero al tancament de l’exercici. Cal destacar que aquesta incidència afecta l’import dels fons líquids del romanent de tresoreria que estan minorats pel saldo creditor d’aquest compte.
- Al tancament dels exercicis 2005, 2006 i 2007, l'Ajuntament tenia saldos disposats en els comptes de crèdit per import de 815 milers d'euros, 595 milers d'euros i 859 milers d'euros, respectivament, tot i que disposava de saldos positius de tresoreria suficients per cobrir els esmentats comptes, 1.121 milers d'euros, 1.172 milers d'euros i 2.697 milers d'euros, respectivament. No s'ha aportat informació suficient per determinar l'impacte que aquesta situació financera ha pogut tenir en el resultat de l'exercici.
- Ateses les limitacions exposades abans, especialment aquelles que afecten l'immobilitzat, no s'ha pogut verificar la correcció dels saldos que figuren a l'epígraf de patrimoni del balanç dels exercicis objecte de fiscalització.
- L’Ajuntament no ha comptabilitzat cap provisió per a riscs i despeses per tal de fer front a possibles responsabilitats procedents de litigis en curs per als exercicis 2006 i 2007. Destaca en aquest sentit, que l'any 2008 el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va condemnar l’Ajuntament a pagar 991 milers d’euros per responsabilitat patrimonial (365 milers d'euros d'indemnització, 499 milers d'euros de les despeses de reconstrucció, demolició i retorn de l'obra a l’estat primitiu i 127 milers d'euros pels interessos), per un cas de l’any 2003 quan va concedir una llicència d’obres i poc després de començar-les, una denúncia va obligar a la suspensió cautelar dels treballs i a la revisió d’ofici de la llicència que finalment va ser anul·lada. Corresponia, en els exercicis 2006 i 2007, dotar una provisió per tal de cobrir la quantia, en aquell moment estimada, d'aquesta indemnització.
- Entre els creditors pressupostaris figura un import total de 360 milers d'euros, per unes obres corresponents als exercicis 1992 i 1993, que segons l'Ajuntament s'hauria d'anul·lar ja que va ser pagat directament pel Consell de Mallorca. No s'ha aportat la documentació justificativa dels saldos esmentats.
- La resta de saldos de creditors pressupostaris amb una antiguitat superior als quatre exercicis i sense moviment, evidencien la necessitat de realitzar una anàlisi de la seva prescripció i, si escau, procedir a la seva anul·lació.
- Al tancament dels exercicis 2006 i 2007 els comptes "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar a pressupost" i "554. Cobraments pendents d'aplicació" presenten saldos molt significatius. Per la seva naturalesa aquests comptes haurien de presentar saldos residuals i, atès que són per a situacions transitòries, els saldos s'haurien d'aplicar definitivament al més aviat possible i no acumular-se any rere any.
- L'import de factures corresponents a l’exercici 2006, 375 milers d’euros, que s’imputen al pressupost de l’exercici de 2007 mitjançant un reconeixement extrajudicial de crèdit, no es va comptabilitzar al compte "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar a pressupost", al tancament de l’exercici 2006, amb la corresponent imputació a despeses o a immobilitzat.
- Durant l'exercici 2007 no es va aplicar al pressupost el saldo del compte "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar a pressupost" procedent de l'exercici 2006.
- Al tancament de l'exercici 2007, el saldo del compte "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar a pressupost" està infravalorat, com a mínim, en un import de 29 milers d'euros, corresponent a tres factures de l'exercici 2006 que restaven pendents d'aplicar al pressupost.
- Al tancament dels exercicis 1999 i 2000 el saldo de l’Ajuntament amb la Seguretat Social és creditor de 10 i d'11 milers d'euros, respectivament, si bé l’Ajuntament té registrat en el seu balanç un import deutor de 17 milers d'euros els dos exercicis, per tant correspon ajustar els saldos comptables amb la Seguretat Social per un import de 27 milers d'euros al tancament d'ambdós exercicis.
- L'Ajuntament no registra comptablement la despesa per cotitzacions socials al seu càrrec corresponent al mes de desembre de cada exercici, ni el deute corresponent al passiu del balanç, si no que ho fa incorrectament en el mes de gener de l'exercici següent.
- El fons de maniobra de l’Ajuntament passa a ser negatiu en els exercicis 2006 i 2007, 757 milers d’euros i 2.471 milers d’euros, respectivament, fet que evidencia un empitjorament de la situació financera i pot ser indicatiu de problemes de liquiditat a curt termini.
B. ENDEUTAMENT
Incidències:
- No s'han rebut les respostes a la circularització bancària de les entitats següents: Banco de Crédito Local i Banco Bilbao Vizcaya (actualment Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, BBVA) dels exercicis 1999 a 2004.
- L’Ajuntament no ha aportat una relació certificada dels avals formalitzats i dels contractes de cessió de crèdit subscrits durant els períodes fiscalitzats.
- El compte "502. Préstecs a curt termini interior", a l'inici de l'exercici 1999 presenta un saldo creditor de 27 milers d’euros, no presenta moviments durant els exercicis 1999 ni 2000, i durant l'exercici 2001 ha estat cancel·lat contra el compte "822. Resultats extraordinaris". A més, l'exercici 2001 es comptabilitza una creació al compte d'un préstec de l'exercici 1991, per import de 14 milers d'euros, per compensar el saldo deutor que presentava un préstec totalment amortitzat a l'exercici 1999. No s'ha aportat la documentació corresponent a les operacions esmentades.
- El compte "515. Operacions de tresoreria", a l'inici de l'exercici 1999 presenta un saldo creditor de 3 milers d’euros, no presenta moviments durant els exercicis 1999 ni 2000 i durant l'exercici 2001 ha estat cancel·lada contra el compte "822. Resultats extraordinaris". No s'ha aportat la documentació corresponent a l'operació de tresoreria esmentada.
- En els exercicis 1999, 2000 i 2001 l’Ajuntament dóna d’alta endeutament que no es correspon amb la concertació de noves operacions de préstecs, per import de 10 milers d'euros, 60 milers d'euros i 65 milers d’euros, respectivament. Simultàniament al reconeixement del dret de cobrament realitza l’anul·lació d’un dret d’exercicis tancats amb abonament a un compte de resultats extraordinaris. Els saldos resultants d'aquestes operacions, juntament amb un saldo inicial de l'exercici 1999, abans esmentat, de 3 milers d'euros, en total 138 milers d'euros, s’anul·len l’exercici 2001 contra el compte "822. Resultats extraordinaris".
- Segons la Regla 237 de la ICAL, vigent fins l’1 de gener de 2006, la creació d’endeutament es comptabilitza quan el producte d'aquest s’ingressa en la tresoreria de l’entitat. L’Ajuntament, fins a l'exercici 2004, va comptabilitzar com a ingrés pressupostari derivat de l’endeutament l’import total de cadascuna de les operacions en el moment de la seva formalització, en lloc de considerar la data de disposició, ingrés a la tresoreria, dels fons vinculats. Per aquest motiu restaven, al tancament dels exercicis 1999 a 2003, drets reconeguts de l'exercici corrent pendents de cobrament de capítol 9 per import de 524 milers d'euros, 524 milers d'euros, 835 milers d'euros, 1.124 milers d'euros i 2.324 milers d'euros, respectivament. Aquest criteri de registre vulnera el principi d’anualitat, distorsiona el resultat pressupostari del període, el saldo dels drets pressupostaris pendent de cobrament i, en conseqüència, l'estat del romanent de tresoreria, a més de sobrevalorar els deutes amb entitats de crèdit del passiu del balanç.
- A més, com a conseqüència del que s'exposa en el paràgraf anterior, també dins el saldo del compte "431. Deutors per drets reconeguts. Pressupost d'ingressos tancats" dels exercicis fiscalitzats resten imports pendents de cobrament del capítol 9 (222 milers d'euros, 9 milers d'euros, 239 milers d'euros, 76 milers d'euros, 76 milers d'euros, 56 milers d'euros, 56 milers d'euros i 56 milers d'euros corresponents als exercicis 1999, 2000, 2001, 2003, 2004, 2005, 2006 i 2007, respectivament).
- L''exercici 2004 s'han comptabilitzat 23 milers d'euros per ajusts dels saldos incorrectes de préstecs vigents contra el compte "822. Resultats extraordinaris".
- Els saldos comptables de l'endeutament al tancament d’alguns dels períodes fiscalitzats presenten diferències amb els imports certificats per aquelles entitats financeres que han respost a la circularització. Les diferències són les següents:
- A 31 de desembre de 1999, l’import dels préstecs pendents segons les entitats financeres és per unes operacions inferior en 187 milers d’euros i per altres superior en 7 milers d’euros respecte dels saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- A 31 de desembre de 2000, l’import dels préstecs pendents segons les entitats financeres és per unes operacions inferior en 21 milers d’euros i per altres superior en 12 milers d’euros respecte dels saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- A 31 de desembre de 2001, l’import dels préstecs pendents segons les entitats financeres és per unes operacions inferior en 236 milers d’euros i per altres superior en 97 milers d’euros respecte dels saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- A 31 de desembre de 2002, l’import dels préstecs pendents segons les entitats financeres és per unes operacions inferior en 115 milers d’euros i per altres superior en 98 milers d’euros respecte dels saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- A 31 de desembre de 2003, l’import dels préstecs pendents segons les entitats financeres és per unes operacions inferior en 15 milers d’euros i per altres superior en 99 milers d’euros respecte dels saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- A 31 de desembre de 2004 i de 2005, l’import dels préstecs pendents, segons les entitats financeres, és superior en 9 milers d’euros als saldos comptabilitzats per l'Ajuntament.
- L'Ajuntament no ha classificat, durant els períodes fiscalitzats excepte l'exercici 2006, en l'epígraf "Creditors a curt termini" les quotes dels préstecs amb venciment durant l'exercici següent (Regla 72 de la INCL). Al tancament de l’exercici 2007, darrer període fiscalitzat, el defecte de classificació a curt termini dels préstecs és de 493 milers euros.
- El compte" 520. Deutes a curt termini amb entitats de crèdit", al tancament de l'exercici 2007, presenta un saldo deutor d'1 miler d’euros i, per tant, contrari a la seva naturalesa.
- El passiu del balanç al tancament dels exercicis 2006 i 2007 no inclou els deutes derivats d’haver assumit els pagaments del crèdit formalitzat durant l’any 2006 relatiu al Consorci Pla-D Sóller. L’import pendent de pagament, d’aquesta operació a 31 de desembre de 2007, és de 3.462 milers d’euros.
- Al tancament dels exercicis 2005, 2006 i 2007 les pòlisses de crèdit a curt termini presenten imports disposats, 815 milers d'euros, 595 milers d'euros i 860 milers d'euros, respectivament. Els venciments d'aquestes operacions dins l'exercici següent són atesos amb disposicions de les noves operacions de tresoreria; això suposa un endeutament permanent i desvirtua l’ús d’aquest instrument financer, la funció del qual és la de cobrir desfasaments transitoris de tresoreria, i incompleix el que disposa l’article 51 i 199 del TRLRHL.
- L’estat del deute del compte general dels exercicis 1999 a 2002 no ha estat retut i el corresponent als exercicis 2003 i 2004 es presenta sense saldos.
- La memòria de l’exercici 2006, a l’estat del deute, no informa sobre l’endeutament a curt termini derivat de les pòlisses de tresoreria ni dels interessos que s’han generat, tampoc no informa dels interessos corresponents als préstecs a llarg termini i les pòlisses de tresoreria.
- La memòria de l’exercici 2007, a l’estat del deute, presenta una informació incoherent respecte dels interessos meritats no vençuts,
- Els comptes generals dels exercicis 2001 a 2007 no inclouen informació sobre les operacions de cessions de crèdit realitzades per l'Ajuntament i sobre el passiu contingent per la part pendent d’amortitzar dels contractes i pels interessos meritats i no vençuts. L’import pendent de pagament del principal d’aquestes operacions, a 31 de desembre de 2007, és de 442 milers d’euros.
- No s'ha comptabilitzat la previsió pels interessos dels préstecs meritats al tancament del període i no es liquiden fins a l'exercici següent (regles 64 i 70.b de l'INCL). La quantificació d’aquest import que s’hauria d’haver comptabilitzat al tancament dels exercicis 2006 i 2007, s’estima en 11 milers d'euros i 12 milers d’euros, respectivament.
RECOMANACIONS
- Aprovar anualment, i degudament actualitzat, l'inventari de béns i drets que, de conformitat amb la legislació patrimonial, detalli de forma individualitzada els diversos elements de l'immobilitzat, conciliar-lo amb els actius comptabilitzats, realitzar els ajustaments necessaris i, si escau, practicar les correccions valoratives que calguin amb la finalitat de conèixer en tot moment el valor net comptable individualitzat dels béns que integren l’immobilitzat de la corporació.
- Analitzar, conciliar i actualitzar l’epígraf corresponent a patrimoni lliurat a l’ús general.
- Comptabilitzar totes les operacions de cessions o adscripcions rebudes o lliurades d'elements de l'immobilitzat, a l’efecte d’expressar la realitat patrimonial de l’entitat.
- Analitzar, depurar i regularitzar els epígrafs corresponents als deutors, pressupostaris i extrapressupostaris, reconèixer l’efecte d’aquest procediment tant en l’aspecte patrimonial com pressupostari i, per últim, ajustar el saldo relatiu a la provisió per insolvències.
- Reconèixer els drets de cobraments per transferències i subvencions en el moment que, segons el cas, es produeixi l’increment de l’actiu o el reconeixement de l’obligació per l’entitat que la concedeix.
- Comptabilitzar les provisions per a riscs i despeses per l'import de les despeses estimades, especialment, per cobrir els compromisos futurs derivats de litigis.
- Reclassificar a curt termini els venciments de l'endeutament corresponents a l'exercici següent i comptabilitzar acuradament a final d’exercici els interessos de préstecs meritats no liquidats.
- Reconèixer en el passiu del balanç tots els compromisos de finançament assumits amb altres entitats.
- Registrar la situació corresponent a les cessions de crèdit i descriure en la memòria l’existència dels compromisos derivats d'aquestes.
- Analitzar i conciliar totes les partides vinculades als creditors pressupostaris i no pressupostaris, amb la finalitat d'establir la composició i l'antiguitat dels saldos, i registrar els moviments segons les dates de meritació, amb independència del moment financer que es deriva de les transaccions.
- Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
2. COMPTE DEL RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL
Incidències:
Ateses les incidències exposades en els apartats anteriors, el resultat economicopatrimonial de l’exercici està condicionat per les circumstàncies següents:
- No s’ha comptabilitzat la despesa per amortització de l'immobilitzat material i immaterial, import que no es pot quantificar a falta d'un inventari detallat de béns.
- La provisió per a insolvències al tancament dels exercicis 2006 i 2007 està infravalorada en almenys 166 i 175 milers d'euros, respectivament.
- S’haurien de proveir els imports corresponents als riscs i despeses per responsabilitat de litigis en curs.
RECOMANACIONS
- Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
3. ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST
Incidències:
- La data d’aprovació dels pressuposts de tots el exercicis de l'àmbit temporal de l'Informe va ser posterior a la que estableix l’art. 169.2 del TRLRHL.
Amb relació als expedients de modificacions de crèdit examinats s’han observat les incidències següents:
- La publicació definitiva en el BOIB dels expedients de modificació de crèdit (crèdits extraordinaris i suplements de crèdits) núm. 6/2000, núm. 7/2002, núm. 7/2003 i núm. 7/2006, es va realitzar en l'exercici següent a la seva aprovació.
- De l'expedient de modificació de crèdit per suplement de crèdit núm. 09/2007, per un import de 126 milers d’euros, no consta la publicació definitiva en el BOIB.
- L’expedient de generació de crèdit per ingressos núm. 7/2005, 48 milers d'euros, està finançat amb transferències dels organismes autònoms (15 milers d’euros de l'IMTURS i 33 milers d’euros de l'IMES), segons s'indica a la documentació de l'expedient “ateses les necessitats de finançament de despeses ordinàries produïdes a les àrees d’Esports i de Turisme de l’Ajuntament" que són les àrees que, pel seu objecte, corresponen als organismes autònoms.
A. EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST
Incidències:
- De la mostra seleccionada, no s'han aportat factures o la corresponent documentació justificativa per un import total d'obligacions de 456 milers d’euros.
- Amb relació a la mostra de despeses revisada s'han detectat les incidències següents:
- El conveni signat entre l'Ajuntament i l'Associació Sollerica de Cultura Popular, per finançar la Mostra Internacional Folklòrica de l'exercici 2004, fixava una aportació del consistori de 6 milers d'euros. No obstant això, l’import que finalment aprova la Junta de Govern Local és de 9 milers d'euros, no consta a l'expedient la motivació de la modificació d'aquest import.
- La liquidació d’interessos del període 19/11/2004 a 19/11/2005, per import de 68 milers d'euros, es va registrar una part durant l’exercici 2005, 29 milers d'euros, i l'altra a l'exercici 2006, 39 milers d'euros, per falta de crèdit a la partida corresponent.
- Les bases d'execució del pressupost de l'exercici 2006 inclouen una subvenció nominativa al Museu Balear de Ciències Naturals per un import de 13.925,60 euros. L'import efectivament pagat segons l'execució pressupostària és 417,40 euros superior al previst a les bases d'execució, no consta la motivació de la modificació d'aquest import.
- El conveni signat l'any 1998 entre l'Ajuntament i el Círculo Sollerense DC per al manteniment del camp d'esports "Infante Lois", fixava una aportació del consistori de 3 milers d'euros anuals sense clàusula de revisió. Els imports pagats d'acord amb aquest conveni han estat de 4 milers d'euros en els exercicis 2000, 2002 i 2003, i de 5 milers d'euros en els exercicis 2004 i 2005. No consta a l'expedient la motivació de la modificació d'aquests imports respecte del fixat al conveni.
- L'Ajuntament no ha imputat al pressupost l'import de l'IVA suportat corresponent a dues factures, de 3 de setembre de 2007, relatives a les obres d'urbanització de la "UE C8 Sa Calatrava", 143 milers d'euros. No consta cap document que justifiqui la deduibilitat de l'IVA esmentat ni s'ha aportat el contracte relatiu a aquestes obres. A més, les factures corresponen al tercer trimestre de l'exercici 2007 i l'import de l'IVA suportat es va incloure dins la liquidació del segon trimestre de 2008 (en lloc de realitzar una declaració substitutiva del període corresponent).
B. RECONEIXEMENT EXTRAJUDICIAL DE CRÈDITS
Incidències:
- L'Ajuntament ha utilitzat reiteradament, durant els exercicis objecte de fiscalització, la convalidació de despeses per a les quals no existia consignació de crèdit, mitjançant l'aprovació d'expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit en exercicis posteriors, per un import total de 3.567 milers d'euros.
C. RESULTAT PRESSUPOSTARI
Incidències:
- No s’ha aportat la composició de l’import ajustat en concepte de crèdits gastats finançats amb romanent de tresoreria per a despeses generals dels exercicis del període fiscalitzat.
- L’exercici 2001 l’ajust al resultat pressupostari per despeses finançades amb romanent de tresoreria per import de 2.330 milers d’euros és superior al romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2000 (1.567 milers d’euros). Només s’ha utilitzat romanent de tresoreria per a despeses generals en la modificació per suplement de crèdit i crèdit extraordinari 2/01 per import de 167 milers d’euros, per tant, aquest seria l'import màxim pel qual es podria fer l'ajust.
- L’exercici 2002 l’ajust al resultat pressupostari per despeses finançades amb romanent de tresoreria per import de 2.953 milers d’euros és superior al romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2001 (1.081 milers d’euros).
- L’exercici 2003 l’ajust al resultat pressupostari per despeses finançades amb romanent de tresoreria per import de 2.715 milers d’euros és superior al romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2002 (1.086 milers d’euros). Només s’ha utilitzat romanent de tresoreria per a despeses generals en la modificació per suplement de crèdit 4/03 per import de 515 milers d’euros, per tant, aquest seria l'import màxim pel qual es podria fer l'ajust.
- L'exercici 2004 l’ajust al resultat pressupostari per despeses finançades amb romanent de tresoreria per import de 3.793 milers d’euros és superior al romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2003 (656 milers d’euros). Només s’ha utilitzat romanent de tresoreria per a despeses generals en la modificació per suplement de crèdit 4/04 per import de 481 milers d’euros, per tant, aquest seria l'import màxim pel qual es podria fer l'ajust.
- L'exercici 2004 l’estat de despeses amb finançament afectat retut no mostra les desviacions de finançament de l’exercici (com es comenta a l’apartat de “desviacions amb finançament afectat”), això no obstant, el resultat pressupostari presenta un ajust per desviacions negatives de finançament per import de 262 milers d’euros.
- L’exercici 2005 l’ajust al resultat pressupostari per despeses finançades amb romanent de tresoreria per import de 1.211 milers d’euros és superior al romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2004 (1.145 milers d’euros). A més, el romanent de tresoreria per a despeses generals de l'exercici 2004 utilitzat és de 485 milers d’euros, per tant, aquest seria l'import màxim pel qual es podria fer l'ajust.
- L'exercici 2006 el resultat pressupostari no està ajustat per les desviacions de finançament positives ni negatives de l’exercici que, segons la informació de la memòria, són per un import de 453 milers d’euros i 178 milers d’euros, respectivament.
- L'exercici 2007 el resultat pressupostari està ajustat per les desviacions de finançament positives de l’exercici, ara bé l’import ajustat no coincideix amb l’import total de les desviacions de finançament de l’exercici positives de les “despeses amb finançament afectat de la memòria”. L’import ajustat al resultat pressupostari és de 39 milers d’euros, i l’import segons la memòria és de 1.174 milers d’euros.
RECOMANACIONS
- Vetllar per l’ ordenació i la instrumentació adequades dels expedients de modificació de crèdits.
- Acreditar de manera adient, a la memòria justificativa, la impossibilitat d’ajornament fins al proper exercici pel que fa als expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdits.
- Evitar el reconeixement d’obligacions mitjançant procediments de reconeixement extrajudicial de crèdits o decrets de validació del batle.
- Coordinar conciliacions periòdiques de saldos pendents amb la CAIB, el CIMA i altres entitats públiques, de manera que no es produeixin diferències entre la comptabilitat de l’Ajuntament i la d’aquestes institucions.
- Ajustar la totalitat de les actuacions al que disposa la normativa aplicable i les bases d’execució respecte de les fases del procediment ordinari de la despesa pressupostària.
- Realitzar les anotacions comptables adients per tal de corregir les incidències exposades, a l’efecte de garantir la fiabilitat de la informació i la representativitat dels comptes.
4. ANNEXOS ALS ESTATS ANUALS I MEMÒRIA
A. PRESSUPOSTS TANCATS
Incidències:
- Tal com s’ha comentat en l’apartat relatiu a deutors, el saldo dels ingressos per pressuposts tancats inclou partides corresponents al període 2002 i anteriors per un import de 3.119 milers d’euros que representa el 65,9% del total. No consta que l’Ajuntament hagi iniciat cap procediment que interrompi la prescripció, fet que derivaria en la necessitat de regularització d’aquests saldos.
- Tal com es pot veure en el quadre per exercicis dels creditors pressupostaris que s'ha inclòs a l'epígraf del passiu del balanç, el saldo de d'obligacions pendents de pagament de pressuposts tancats inclou partides corresponents al període 2002 i anteriors per un import de 449 milers d’euros que representa el 80,3% del total. L'antiguitat d'aquests saldos denota la necessitat de realitzar una anàlisi i, si escau, regularitzar aquells que no són exigibles.
B. PRESSUPOSTS D'EXERCICIS POSTERIORS
Incidències:
- L’Ajuntament no porta una comptabilització i un seguiment dels ingressos pluriennals, tot i que n’hi ha derivats de despeses amb finançament afectat i d’expedients de subvencions concedides pluriennals.
- Per als exercicis 1999, 2000 i 2001 l'Ajuntament no ha retut els estats d’ingressos d’exercicis futurs. Per als exercicis 2002 a 2005 aquests estats corresponents d’ingressos futurs estan en blanc.
- No es troba emplenada la informació exigida a la memòria del Compte general (per als exercicis 2006 i 2007) relativa a compromisos d’ingrés a càrrec d’exercicis futurs.
- No consta que es comptabilitzin de forma adequada i independent els compromisos de despesa a càrrec d’exercicis posteriors, la qual cosa dificulta el seu control i seguiment i l’elaboració dels pressuposts anuals.
- Les bases d’execució dels pressuposts dels exercicis 2005, 2006 i 2007, en els articles dedicats als compromisos de despesa amb càrrec a exercicis posteriors, fan referència a determinats projectes (projecte del “Consorci Pla D Sóller” i al projecte de “Gespa al Camp d’en Maiol”), però els quadres de despeses pluriennals inclosos en la memòria del Compte general no els inclouen.
C. DESPESES AMB FINANÇAMENT AFECTAT
Incidències:
- La informació relativa a projectes de despesa amb finançament afectat inclosa a la memòria dels exercicis 2006 i 2007 i als estats corresponents dels exercicis 1999, 2003, 2004 i 2005 no és coherent amb la liquidació pressupostària.
- L’Ajuntament no ha retut els estats de les desviacions de finançament acumulades dels exercicis 1999, 2000 i 2001, i els estats de l’exercici 2002 han estat retuts en blanc.
- L’Ajuntament no ha retut els estats de les desviacions de finançament dels exercicis 2003, 2004 i 2005, mentre que sí que ha retut els estats de les desviacions de finançament acumulades.
D. ROMANENT DE TRESORERIA
Incidències:
- L'exercici 2004 les desviacions acumulades de finançament (967 milers d’euros) que apareixen a l’estat de despeses de finançament afecta, no coincideixen amb el romanent de tresoreria afectat a despeses amb finançament afectat (2.445 milers d’euros), que mostra l’estat del romanent de tresoreria retut.
- El romanent de tresoreria afectat de l’exercici 2005 està ajustat per unes despeses amb finançament afectat per un import de 1.850 milers d’euros, que no coincideix amb l’import de les desviacions acumulades positives de finançament de l’estat corresponent (503 milers d’euros).
- El romanent de tresoreria de l’exercici 2006 està ajustat per l’excés de finançament afectat per un import de 1.641 milers d’euros, que no coincideix amb el detall presentat per l'entitat en la memòria, que presenta un saldo zero.
- El romanent de tresoreria negatiu per a despeses generals de l’exercici 2006 i 2007 seria més elevat si s'haguessin imputat les operacions pendents d’aplicar al pressupost al tancament d'aquests exercicis (961 milers d’euros i 742 milers d'euros, respectivament).
E. ANNEXOS ALS ESTATS ANUALS
Incidències:
- En els comptes retuts dels exercicis 1999 a 2005 manquen els estats comptables següents:
- Per als exercicis 2003 i 2004, l’Ajuntament va retre en blanc l’estat de despesa amb càrrec a exercicis posteriors o futurs, i també estan a zero els saldos dels comptes de control pressupostaris corresponents a despeses d’exercicis posteriors. Ara bé, d’acord amb la informació addicional tramesa per l’Ajuntament per realitzar la fiscalització, aquests estats havien de contenir informació.
- Per als exercicis 2003, 2004 i 2005, l'Ajuntament ha retut en blanc determinats estats que fan referència al deute: deute en circulació, amortització per reemborsament, amortització per conversió i interessos. Ara bé, d’acord amb la informació addicional tramesa per l’Ajuntament per realitzar la fiscalització, aquests estats havien de contenir informació.
- Per als exercicis 2002, 2003, 2004 i 2005, l'Ajuntament ha retut en blanc l'estat dels compromisos d’ingrés amb càrrec a pressuposts futurs. Ara bé, d’acord amb la informació addicional tramesa per l’Ajuntament per realitzar la fiscalització, aquests estats havien de contenir informació.
- Per a l'exercici 2002, l'Ajuntament ha retut en blanc l'estat de despeses amb finançament afectat. Ara bé, d’acord amb la informació addicional tramesa per l’Ajuntament per realitzar la fiscalització, aquest estat havia de contenir informació.
- Per als exercicis 1999, 2000 i 2001, l'Ajuntament ha retut un llistat que no s'ajusta el model d'estat de despeses amb finançament afectat establert a la ICAL.
- Per als exercicis 2003, 2004 i 2005, l'Ajuntament ha retut una relació de deutors que no és nominal, tal com estableix la Regla 415. 2. f de la ICAL.
F. CONTINGUT DE LA MEMÒRIA
Incidències:
- La memòria dels comptes anuals dels exercicis 2006 i 2007 no conté tota la informació exigida a la INCL referida a les qüestions següents: organització de l'entitat, gestió indirecta de serveis públics, bases de presentació dels comptes anuals, normes de valoració, inversions destinades a l'ús general, immobilitzacions immaterials, immobilitzacions materials, inversions gestionades, patrimoni públic del sòl, inversions financeres, existències, tresoreria, fons propis i informació sobre l’endeutament.
RECOMANACIONS
- Revisar els saldos dels pressuposts tancats i, si escau, tramitar i aprovar els corresponents expedients de regularització dels drets i les obligacions pendents.
- Portar una comptabilització i un seguiment dels ingressos i de les despeses amb càrrec a exercicis posteriors que tendran repercussió en els pressuposts d’anys futurs.
- Completar la memòria amb la informació referent als aspectes sobre els quals s'han exposat mancances.
- Realitzar les anotacions comptables adients per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
III. ENTITATS DEPENDENTS
En aquest apartat s’analitzen els comptes retuts dels organismes autònoms de caràcter administratiu i de les entitats públiques empresarials que s'integren el en Compte general de l’Ajuntament de Sóller.
Aquest subsector està format per quatre organismes autònoms i dues entitats públiques empresarials, tots ells constituïts durant el període fiscalitzat i que inicien la seva activitat durant l’exercici 2005.
A les fitxes individuals de cada entitat (que s’adjunten com a annex) figuren el balanç de situació, el compte del resultat economicopatrimonial i la liquidació del pressupost, així com altres estats i els indicadors financers i pressupostaris més significatius.
Es recullen a les pàgines següents les principals incidències i comentaris que, per a cada entitat, es deriven del treball realitzat per la Sindicatura de Comptes o que figuren a l’informe d’Intervenció de l'Ajuntament.
1. ENTITATS DEPENDENTS
A. ORGANISMES AUTÒNOMS DE CARÀCTER ADMINISTRATIU
Els quatre organismes autònoms de l’Ajuntament de Sóller són els següents:
- Institut Municipal de Cultura de Sóller (IMCS)
- Institut Municipal d’Esports de Sóller (IMES)
- Institut Municipal d’Obres i Vialitat de Sóller (IMOVS)
- Institut Municipal de Turisme de Sóller (IMTURS)
Incidències:
- Els organismes autònoms de l’Ajuntament de Sóller, per als exercicis 2006 i 2007, no han retut a l'SCIB la memòria del comptes anuals.
- No s'han aportat a l'SCIB les actes de les reunions dels òrgans de govern dels organismes autònoms corresponents als exercicis objecte de fiscalització.
Institut Municipal de Cultura de Sóller (IMCS)
Incidències:
- Al tancament de l’exercici 2006, el compte de “5796. Compte control de nòmines“ (compte de formalització) presenta un saldo creditor de 3 milers d’euros, encara que d’acord amb la ICAL aquests comptes no han de presentar saldo al tancament de l'exercici. Aquest saldo ha minorat l'import dels fons líquids de tresoreria que figuren en els diferents estats comptables.
Institut Municipal d’Esports de Sóller (IMES)
Incidències:
- L'únic expedient de modificació de crèdit tramitat per l'IMES, durant l'exercici 2005, és una transferència de crèdit. Hi ha una errada, tant a la documentació de la tramitació de l'expedient com en el registre comptable d'aquest, ja que l'import de les partides minorades és superior en 300,00 euros a l'import de la transferència positiva, 33.200,00 euros.
- Al tancament de l’exercici 2006, el compte de “5796. Compte control de nòmines" (compte de formalització) presenta un saldo creditor de 4 milers d’euros, encara que d’acord amb la ICAL aquests comptes no han de presentar saldo al tancament de l'exercici. Aquest saldo ha minorat l'import dels fons líquids de tresoreria que figura en els diferents estats comptables.
Institut Municipal d’ Obres i Vialitat de Sóller (IMOVS)
Incidències:
- Al tancament de l’exercici 2006, el compte de “5796. Compte control de nòmines" (compte de formalització) presenta un saldo creditor de 5 milers d’euros, encara que d’acord amb la ICAL aquests comptes no han de presentar saldo al tancament de l'exercici. Aquest saldo ha minorat l'import dels fons líquids de tresoreria que figura en els diferents estats comptables.
Institut Municipal de Turisme de Sóller (IMTURS)
Incidències:
- Al tancament de l’exercici 2006, el compte de “5796. Compte control de nòmines“ (compte de formalització) presenta un saldo creditor de 2 milers d’euros, encara que d’acord amb la ICAL aquests comptes no han de presentar saldo al tancament de l'exercici. Aquest saldo ha minorat l'import dels fons líquids de tresoreria que figura en els diferents estats comptables.
Mostreig de despeses
Incidències:
- El pagament de les factures està autoritzat pels mateixos responsables però no està autoritzat pel tresorer de l’Ajuntament, excepte pel que fa a aquells pagaments efectuats amb posterioritat al mes de juny de 2007.
- L'exercici 2006, a l'IMES hi ha dues factures pel mateix concepte (camisetes, xandalls i estampacions per nins) i del mateix proveïdor que en total sumen un import de 32 milers d'euros (17 milers d'euros i 15 milers d'euros, respectivament). L'import conjunt de les dues factures supera el contracte menor i no consta que s'hagi seguit cap procediment de contractació.
- L'exercici 2007 hi ha un informe desfavorable de la Intervenció sobre una factura de l'IMOVS, per import de 29 milers d'euros, corresponent a la instal·lació de l'enllumenat de Nadal de 2006. Aquest informe indica que "l'import de la factura supera àmpliament l’import de 12.020,24 euros que estableix la legislació per als contractes menors i, per tant, li era d’aplicació la tramitació del corresponent expedient de contractació de serveis, i per tant atès que és un expedient que hauria d’ajustar-se als requisits següents: competència de l'òrgan de contractació, capacitat del contractista, determinació de l’objecte, fixació del preu, existència de crèdit adequat i suficient, tramitació segons l’establert al capítol II i III del títol IV de la Llei, fiscalització prèvia dels actes administratius de contingut econòmic, aprovació de la despesa per l’òrgan competent així com formalització del contracte..."
- A més, hi ha dues factures del mateix proveïdor que són complementàries de l'esmentada en el paràgraf anterior, per a les quals tampoc consta cap tipus de procediment. En total, les tres factures sumen un import de 52 milers d'euros. Aquestes factures són les següents:
- Factura per "treballs de manteniment de l’enllumenat de Nadal 2006”, de data 22 de gener de 2007, per un import de 4 milers d'euros.
- Factura per "treballs de desmuntar els llums", de data 1 de juny de 2007, per import de 10 milers d'euros.
- A l'IMCS hi ha factures mensuals d'una comunitat de béns per les hores del professor de l'escola de música, dels exercicis 2006 i 2007, 76 milers d'euros i 231 milers d'euros respectivament. Respecte d'aquestes despeses cal indicar el següent:
- Les comunitats de béns no poden contractar amb les administracions públiques, atès que manquen del requisit necessari de tenir personalitat jurídica.
- Inicialment es va realitzar un concurs per a la prestació del servei de l'escola de música, al qual es varen presentar dues entitats. Una vegada analitzades les ofertes la puntuació atorgada a les dues va ser de 33 punts sobre 100 i es va decidir declarar el concurs desert per considerar que ambdues propostes no acabaven de ser satisfactòries.
- Immediatament es va recórrer a un procediment negociat sense publicitat per contractar a una de les dues entitats que s'havien presentat al concurs. El contracte es va signar segons les condicions econòmiques que havia presentat aquesta entitat al concurs i que, en una de les qüestions bàsiques, preu hora de professor, era la més cara de les dues ofertes rebudes en el concurs.
- A l'IMOVS hi ha factures de subministrament de material de construcció del mateix proveïdor durant l'exercici 2007, per un import de 19 milers d'euros, import que supera el contracte menor, i no consta que s'hagi seguit cap procediment de contractació.
B. ENTITATS PÚBLIQUES EMPRESARIALS
L’Ajuntament de Sóller va constituir durant l’exercici 2005 dues entitats públiques empresarials, aquestes són les següents:
- Sóller 2010, Entitat Pública Empresarial de Projectes, Obres i Serveis
- Entitat Pública Empresarial Empresa Funerària Municipal de Sóller
Entitat Pública Empresarial de Projectes, Obres i Serveis, Sóller 2010
Incidències:
- El Compte general de l’Ajuntament de Sóller dels exercicis 2006 i 2007 no inclou els comptes anuals de l'entitat pública empresarial Sóller 2010.
- El Consell d’Administració de “Sóller 2010”, en data 16 de juny de 2009, va aprovar, fora del termini establert, els comptes anuals dels exercicis 2005, 2006 i 2007 que consten de balanç de sumes i saldos, compte d’explotació, balanç de situació i llibres d’IVA. El contingut d'aquests comptes anuals no s'ajusta a la normativa que és d'aplicació i, a més, no consten signats.
- No consta que s’hagi realitzat a l’entitat, durant el període 2005 a 2007, cap tipus de control financer per part de l’Ajuntament de Sóller, d’acord amb l'art. 220 del TRLRHL.
- No s'han emès informes d’Intervenció respecte a les operacions d’endeutament concertades per l'entitat i tampoc no consta la seva aprovació pel Ple de l’Ajuntament de Sóller.
Comptes anuals de l'exercici 2005:
- El balanç de situació de l'entitat al tancament de l’exercici 2005 presenta un dèficit de capital circulant per import de 49 milers d’euros, a més presenta un elevat nivell d’endeutament a curt termini i, ja que la capacitat que té per generar recursos és limitada, pot tenir problemes per fer front a l’amortització del deute.
- La memòria dels comptes anuals de l’exercici 2005 presenta incidències o manca informació en els apartats següents:
- Bases de presentació:
- No indiquen les raons excepcionals que justifiquin la manca d'aplicació d'un principi comptable obligatori, i indiquen la incidència en el patrimoni, la situació financera i els resultats de l'empresa.
- S'indica que el registre de les operacions es fa seguint el criteri de caixa en tenir coneixement de l’entrada o sortida de fons amb posterioritat als acords adoptats, i, per tant, no s’aplica el principi de meritació.
- No consta la distribució de resultats: proposta d'aplicació del resultat.
- No consten les normes de valoració respecte dels següents elements: immobilitzat immaterial, immobilitzat material, deutes distingint a curt i llarg termini, i ingressos i despeses.
- Actiu immobilitzat: anàlisi del moviment durant l'exercici de les partides de l'actiu immobilitzat, segons balanç abreujat, i de les seves amortitzacions acumulades i provisions.
- Despeses: detall de la partida "càrregues socials", distingint entre aportacions i dotacions per a pensions i altres càrregues socials.
- No consta l'informe de control financer que és preceptiu segons l'article 220 del TRLRHL; si bé, a la memòria s'indica que la interventora considera que s'haurien d'haver examinat diversos expedients de contractació i els de personal, així com altres negocis jurídics formalitzats per l'entitat, per a la comprovació de la seva adequació a les normes legals. Aquests expedients no varen poder ser examinats amb caràcter exhaustiu, ja que la interventora va prendre possessió del seu càrrec el maig de 2006.
Exercicis 2006 i 2007:
- La memòria del Compte general de l'Ajuntament indica que, per la manca de mitjans humans i de coordinació entre les empreses i l’Ajuntament, no s’ha dut a terme la fiscalització financera i d’eficàcia obligatòria a les entitats públiques empresarials.
- La tasca de la comptabilitat es fa amb posterioritat a la realització del fet comptable, cosa que impedeix l’aplicació d’alguns dels principis com el de prudència i meritació, tan importants per al reflex de la imatge fidel.
- A la memòria del Compte general de 2006 de l'Ajuntament hi ha una relació d’incidències de la comptabilitat de Sóller 2010, entre elles:
- Càrrecs bancaris per imports significatius sense justificació documental, 526 milers d'euros, i dels quals no consta factura o pendent de justificació del pagament, 6 milers d'euros.
- No consta la documentació suport de convenis amb entitats financeres.
- No consten còpies de les cartes fiscals de pagament d’imposts.
- El saldo de caixa en efectiu és negatiu per import de 1.063,98 euros.
Entitat Pública Empresarial Empresa Funerària Municipal de Sóller
Incidències:
- El Compte general de l’Ajuntament de Sóller dels exercicis 2005, 2006 i 2007 no inclou els comptes anuals de l'Empresa Funerària Municipal de Sóller.
- No consta que el Consell d’Administració de l'Empresa Funerària Municipal de Sóller hagi aprovat els comptes anuals dels exercicis objecte de fiscalització.
- La memòria del Compte general de l'Ajuntament indica que, per la manca de mitjans humans i de coordinació entre les empreses i l’Ajuntament, no s’ha dut a terme la fiscalització financera i d’eficàcia obligatòria a les entitats públiques empresarials.
- Durant els exercicis 2006 i 2007 no hi ha cap persona designada com a responsable de la comptabilitat de l'Empresa Funerària Municipal de Sóller.
- A la memòria del Compte general de l'Ajuntament de l'exercici 2006 hi ha una relació de documentació a la qual la Intervenció no ha tingut accés per tal de realitzar la seva funció, aquesta relació és la següent:
- Pòlissa de préstec d'import estimat de 582 milers d'euros.
- Contracte del compte bancari obert al BSCH i identificació de les persones autoritzades a disposar dels fons dipositats.
- Expedient d'adjudicació de les obres del tanatori.
- La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJB) ha anul·lat els acords municipals pels quals es va constituir l'empresa Funerària Municipal de Sóller (FMS) perquè entén que es va incórrer en competència deslleial amb les altres empreses privades del sector. La sentència núm. 957 del procediment núm. 422/2005, de data 29 d’octubre de 2010, notificada a l’Ajuntament de Sóller en data 19 de gener de 2011, té caràcter ferm i recull que: "s’anul·la l’acord del Ple per ser contrari a la legalitat de l’ordenament jurídic" i també s’anul·len alguns articles del Reglament de prestació del servei de cementiri i de regulació de l’activitat dels serveis funeraris en el municipi de Sóller” (aprovat en el Ple de 4 de febrer de 2005 i publicat en el BOIB núm. 46, de 22 de març de 2005).
- L'informe d'Intervenció, per poder procedir al compliment de la sentència, destaca la necessitat que el Consell d’Administració adopti les mesures oportunes per dissoldre i confeccionar uns comptes anuals de dissolució. Ara bé, atès que des de la seva constitució no s’han formulat ni aprovat els comptes, s'està davant una infracció de l’ordenament jurídic produïda de forma reiterada.
- A data de finalització del treball de camp d'aquesta fiscalització aquesta entitat no ha estat dissolta.
RECOMANACIONS
- Analitzar la composició del sector públic municipal i vetllar per la seva adaptació per satisfer les necessitats públiques sota els principis d’eficàcia, d’eficiència i d'economia.
- Implantar els mecanismes de control intern necessaris per garantir la fiabilitat dels registres comptables, l’adequada elaboració dels comptes anuals i la protecció dels actius de les entitats, especialment pel que fa a la disposició de fons líquids.
- Realitzar les anotacions comptables i incloure la informació adient a la memòria dels comptes anuals, per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
2. ANÀLISI AGREGADA DE LES ENTITATS DEPENDENTS
A. SALDOS ENTRE L’AJUNTAMENT I LES ENTITATS DEPENDENTS
Incidències:
- La diferència de 10 milers d'euros de l'IMCS i l'IMOVS està motivada per una errada en la imputació d'unes transferències bancàries realitzades l'any 2006 des de l'Ajuntament (50 milers d'euros a l'IMCS i 60 milers d'euros a l'IMOVS) que l'entitat financera va registrar al revés.
- Hi ha una diferència, 2 milers d'euros, entre els pagaments comptabilitzats per l'Ajuntament i els cobraments registrats per l'IMES.
- Hi ha una divergència, 17 milers d'euros, entre l'Ajuntament i l'IMTURS de la qual, 15 milers d'euros, són per una diferència entre obligacions reconegudes per l'Ajuntament a favor de l'IMTURS i els drets reconeguts per aquest i, 2 milers d'euros, per una diferència entre els pagaments comptabilitzats per l'Ajuntament i els cobraments registrats per l'IMTURS.
- No s'ha disposat d'informació dels saldos deutors de l'Ajuntament segons els registres comptables de l'Empresa Funerària Municipal de Sóller i de Sóller 2010, EPE de Projectes, Obres i Serveis.
B. EVOLUCIÓ DELS FONS PROPIS I DELS RESULTATS DE LES ENTITATS DEPENDENTS
C. PASSIUS EXIGIBLES DE LES ENTITATS DEPENDENTS
D. APORTACIONS REBUDES PER LES ENTITATS DEPENDENTS
Incidències:
- Hi ha una diferència de 15 milers d'euros entre les obligacions reconegudes l'any 2006 per l'Ajuntament (134 milers d'euros) a favor de l'IMTURS i els drets reconeguts per l'organisme autònom (119 milers d'euros).
E. EVOLUCIÓ DE LES DESPESES DE PERSONAL DE LES ENTITATS DEPENDENTS
F. PRESSUPOST ADMINISTRATIU DE LES ENTITATS DEPENDENTS
RECOMANACIONS
- Realitzar conciliacions periòdiques de les transferències i dels saldos pendents entre les entitats dependents i l'Ajuntament.
- Aprovar i retre els comptes anuals dins els terminis legalment establerts d’acord amb la normativa vigent.
3. ALTRES ENTITATS VINCULADES
Consorci Pla-D Sóller
Consorci d’Informàtica Local de Mallorca
Mancomunitat de Tramuntana
Fundació Jardí Botànic de Sóller
Fundació Museu Tèxtil Sa Fàbrica Nova de Sóller
RECOMANACIONS
- Incloure en el Compte general la informació sobre els compromisos d'aportacions assumits per al finançament de les entitats vinculades.