Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 21288
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Millora de la carretera Me-1, tram Maó-Alaior entre els pk 1+600 al 11+000, Maó
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de juliol de 2013
ATÈS
1. Que el projecte consisteix en l’ampliació i millora de la carretera Me-1(Maó-Ciutadella) i la construcció de nous enllaços amb rotondes, en el tram comprès entre Maó i Alaior, d’uns 10 km de llarg.
2. Que el projecte s’insereix en el Grup 7 apartat m) de la Llei 11/2006 “Qualsevol canvi o ampliació dels projectes que figuren en els annexos I i II, ja autoritzats, executats o en procés d'execució”, per la qual cosa es subjecta a avaluació d’impacte ambiental quan així ho decideixi l’òrgan ambiental, essent el Ple de la CMAIB de 16/11/2012 que va decidir subjectar el projecte per tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient.
3. Que l’objecte del projecte és:
-Augmentar la plataforma de la carretera a 12 metres (2,5 m de voral; 3,5 m de carril; 3,5 m de carril i 2,5 m de voral) i en alguns trams fins a 19 m(tercer carril, vials d’acceleració i desacceleració dels enllaços).
-Construcció d’un tercer carril addicional per a vehicles lents i girs a la dreta.
-Construcció d’interseccions amb nous carrils d’incorporació, passos inferiors i rotondes.
-Millora de les rasants i els drenatges.
4. Que la justificació de l’execució del projecte és la millora de la seguretat i mobilitat de la carretera Me-1 entre les poblacions de Maó i Alaior, prohibint-se els girs a l’esquerra i actuacions sobre girs i accessos.
5. Que el projecte preveu la construcció de 7 rotondes en 10 km de traçat, de les quals 3 ja són existents (POIMA, Aeroport i Alaior) però que ara s'ajusten a l'ampliació del traçat.
6. Que l’addenda a l’estudi d’alternatives i a la justificació de la solució projectada presentada en data 10 de juliol de 2013 considera com a criteris de valoració de les alternatives relatives als enllaços: seguretat, funcionalitat, capacitat, economia, ocupació i impacte.
7. Que degut a la poca distància existent entre alguna d’aquests rotondes inferiors i els seus impactes ambientals associats, alguna d’elles podrien suprimir-se o bé modificar-se.
8. Que la rotonda inferior ovalada de Biniai Vell (PK 4+840) s’ha plantejat únicament pel canvi de sentit, dins el llit d’un torrent.
9. Que no es justifica la necessitat d’execució de l’enllaç de la planta de Cemex, al camí de Loreto, que té la seva entrada i sortida tradicional pel Camí d’en Kane, i a més s’ha previst una altra rotonda a 700 metres de distància.
10. Que per donar accés als camins rurals de Rafal Rubí i d’Alcaidús es planteja la construcció d’una rotonda inferior de tipus ovalada al igual que es proposa la mateixa solució per l’enllaç al nucli de l’Argentina, les quals semblen de dimensions desproporcionades.
11. Que, d’acord amb aquesta addenda, s’aconseguirà un impacte positiu respecte de la situació actual de la carretera existent al millorar el drenatge transversal, especialment en les zones amb risc d’inundació, l’estabilització dels talussos en desmunt existents i el perfil amb més pendents que permetin l’estesa i sosteniment d’una capa de terra vegetal que permeti el creixement de la vegetació.
12. Que durant la fase d’informació pública s’han emès informes, urbanístic i de medi ambient de l’Ajuntament de Maó, favorable amb condicions l’Ajuntament d’Alaior, informe del Servei de Patrimoni Històric reconeixent la incorporació de les prescripcions assenyalades a la Resolució 2012/112, de 7 de novembre de 2012, de la Consellera de Cultura, Patrimoni i Educació i informe favorable del Departament d’Ordenació del Territori del CIM.
13. Que la Direcció General de Recursos Hídrics ha emès dos informes, un del Servei d’Estudis i Planificació i l’altre del Servei d’Aigües Superficials amb diferents observacions.
14. Que la construcció de passos inferiors i modificació dels drenatges en APR d'inundació i llits de torrents, compten amb l'informe favorable de l'administració hidrològica i haurà d'ésser aquesta la que atorgui l'autorització pertinent abans de l’execució de les obres.
15. Que durant la fase d’informació pública s’han presentat 6 al·legacions, una d’un propietari particular, tres de partits polítics (PSM, Joventuts Socialistes i PSOE) i dues del GOB.
16. Que no s’ha avaluat l’impacte de la contaminació lumínica.
17. Que el projecte supera el milió d’euros.
ACORDA
informar favorablement el “Projecte de millora de la carretera Me-1 tram Maó – Alaior entre el pk 1+600 a 11+000, dels termes municipals de Maó i Alaior”, sempre i quan l’execució de les obres quedi condicionada al compliment de totes les mesures protectores i correctores de l’Estudi d’Impacte Ambiental i la seva addenda així com el Pla de Vigilància Ambiental, i els següents condicionants:
1. S’ha d’eliminar l’enllaç del pK 9+930 (Cemex i Loreto).
2. S’ha de reduir el dimensionament de l’enllaç del pK 4+480 (canvi de sentit) per tal de minimitzar l’ocupació.
3. S’ha de reduir el dimensionament de la rotonda ovalada del pK 6+815 (Alcaidús/Rafal Rubí) per tal de minimitzar l’ocupació, així com estudiar la possibilitat d’aproximar els passos inferiors, sempre que sigui viable. El projecte constructiu haurà de valorar la possibilitat de passar d’una rotonda reduïda a 2 minirotondes reduïdes, de tal forma que l’ocupació de terreny se minimitzi.
4. S’ha de reduir el dimensionament de la rotonda ovalada del pK 8+220 (Argentina) per tal de minimitzar l’ocupació, sempre que sigui viable.
5. S’han de complir tots els condicionants i recomanacions dels informes dels distints Serveis de la Direcció General de Recursos Hídrics, així com els de les altres administracions consultades.
6. S’han d’instal·lar reductors de tensió durant les hores nocturnes de l’enllumenat de les interseccions a nivell tipus rotonda i dels enllaços amb passos inferiors.
7. S’ha de contractar un auditor ambiental que acrediti el compliment de les mesures correctores i protectores així com del Pla de Vigilància Ambiental.
Es recomana, si és viable, reduir els radis de la rotonda d’accés a Alaior, per tal de minimitzar l’ocupació, però sense perdre la seva capacitat i seguretat.
Palma, 27 de setembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato