Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 21262
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Autorització Ambiental Integrada de la central tèrmica de Formentera de Gas y Electricidad Generación, SAU.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de juliol de 2013

ATÈS

1.Que Gas y Electricidad Generación SAU ha sol·licitat una autorització ambiental integrada per a la central tèrmica de Formentera situada al TM de Formentera.

2.Que per a l’atorgament d’aquesta autorització s’ha de seguir la tramitació prevista en els articles 12 i següents de la Llei 16/2002.

3.Que en tots aquells aspectes no regulats a la Llei 16/2002, d’1 de juliol (Art. 14) el procediment s’ajustarà a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d’aplicació.

4.Que per altra banda, en relació a l’avaluació d’impacte ambiental, el present projecte està inclòs a l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

5.Que, per tant, en compliment de l’art. 12.3  de la Llei 16/2002, s’incorporarà a l’AAI l’Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 26 d’octubre de 2012:

“informar favorablement del projecte de la instal·lació de 3 turbines de gas a la central tèrmica de Formentera, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com els condicionants següents:

1.El promotor haurà de contractar un auditor ambiental que acrediti que l’actuació es realitza segons el projecte i les condicions que s’hagin autoritzat i valori l’eficàcia de les mesures protectores, correctores i compensatòries aplicables, al efecte d’introduir les modificacions que siguin necessàries a través del PVA, tal com s’estableix a l’article 54 de la Llei 11/2006.

2.D’acord amb l’informe del servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics:

-L’antic dipòsit de recollida dels drenatges de les cubetes dels dipòsits de combustible s’ha de retirar o condemnar adequadament.

-En cap cas es mesclaran les aigües pluvials amb les aigües olioses tractades, si no que es gestionaran independentment.

-S’ha de modificar el dimensionament de la bassa de pluvials per tal que sigui suficient per a recollir les de tota la planta.

-En cap cas s’abocaran al terreny els efluents dels sistemes de tractament d’aigües residuals de tipus domèstic.

-Es durà a terme un control de la qualitat de les aigües subterrànies a la zona. Els paràmetres de control i la seva periodicitat s’establiran a la AAI.

 

3.D’acord amb l’informe del servei de Gestió Forestal:

-Durant l’execució i explotació del projecte es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.

-Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.

-Complementàriament al sistema general contra incendis de les instal·lacions, caldrà que existeixi una faixa o zona perimetral de prevenció entre els límits de l’explotació i la zona forestal de 25 m d’amplada, amb condicions de baixa combustibilitat:

+Arbrat: distància entre peus, mínim 6 m. i esporgats 1/3 de l’alçada. Fracció de cabuda coberta inferior al 50%.

+Arbustiu: fracció de cabuda coberta inferior al 30%.

+Restes de vegetals morts (secs) i podes: s’han de retirar o triturar en un termini màxim de 10 dies per tal d’evitar la propagació d’incendis.

4.L’alçada de les xemeneies ha de ser la adequada, per tal d’assegurar la difusió dels contaminants i així afavorir la dispersió del fum.

Es recorda que:

1.La instal·lació de 3 turbines de gas a la central tèrmica de Formentera implica que aquesta instal·lació queda inclosa a l’annex 1, apartat 1.1.a, de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació. Això implica l’obligació d’obtenir una autorització ambiental integrada i és en l’esmentada autorització a on es recolliran la majoria dels condicionants ambientals.

2.D’acord amb l’informe del servei de Gestió Forestal: Els operaris vinculats a les obres i a l’explotació de les instal·lacions seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).”

6.Que d’acord amb l’article 16 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, el projecte i l’estudi d’impacte ambiental han estat sotmesos a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 61, de data 1 de maig de 2012, no havent-se presentat al·legacions.

7.Que en data 6 de juny de 2012, es sol·liciten informes tècnics al serveis implicats de les diferents conselleries i al Consell Insular de Formentera. Tots els informes presentats són positius amb una sèrie de condicionants tècnics que es recullen a la proposta d’acord.

8.Que d’acord amb l’annex V de la Llei 16/2002 (en la seva darrera redacció atorgada per la Llei 27/2006 de 18 de juliol), s’ha efectuat el tràmit de consulta prèvia a la presa de decisió a totes les persones físiques i jurídiques interessades que compleixen els requisits establerts a l’article 3p, a les quals se’ls hi ha atorgat un termini de 10 dies (Art. 84 de la Llei 30/1992) per fer les observacions oportunes. Les persones interessades no han presentat observacions en el termini establert.

9.Que en data 25 d’abril de 2013, el Subcomitè d’Autoritzacions Ambientals Integrades de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va proposar informar favorablement l'atorgament de l’Autorització Ambiental Integrada de la Central Tèrmica de Formentera, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic i a una sèrie de condicions.

10.Que en data 20 de maig de 2013 i dins el termini deu dies establert per al tràmit d’audiència atorgat al promotor segons el que disposa l’apartat 2 de l’article 20 de la Llei 16/2002 i l’article 84 de la Llei 30/1992, GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SAU presenta un escrit d’al·legacions que fan referència als condicionants d’atmosfera.

11.Que en data 5 de juliol de 2013 es rep informe de la secció de Contaminació Atmosfèrica de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic en resposta a les al·legacions presentades pel promotor.

 

ACORDA

 

Amb caràcter transitori i fins l’entrada en funcionament del previst en la planificació energètica i amb caràcter excepcional en els supòsits de problemes de subministrament elèctric, reparacions o altres supòsits degudament justificats, sempre dins dels límits de la normativa vigent, s’atorga l’Autorització Ambiental Integrada de la Central Tèrmica de Formentera, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

 

1.Objecte

La present AAI se concedeix a GESA GENERACIÓN, SAU, única i exclusivament per a la activitat de generació d’energia, tot conforme a l’establert al projecte bàsic de sol·licitud d’autorització ambiental integrada de la central tèrmica de Formentera, amb les mesures correctores que s’hi proposen i la documentació complementària aportada.

L’activitat està composta pel següent conjunt d’instal·lacions:

-Turbina de gas (TG nº1) pendent de desmantellament.

-Turbines de gas (TG nº2, TG nº3 i TG nº4) de 8MW de potència nominal i 6,5MW de potència efectiva.

-Transformador de 6,3kV/15kV amb aïllament d’oli, instal·lant-se un per a cada turbina.

-Subestació convencional aïllada en cabines, de 15kV.

-Grup dièsel d’emergència de 500kVA per a l’arrancada de les turbines.

-Sistema d’emmagatzematge de combustible format per:

+3 dipòsits de gas-oil de 100, 300 i 1.100 m3.

+Equips de purificació del combustible.

+Platja de descàrrega del combustible.

2.Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient, a l’establert a l’AAI i a la legislació vigent.

3.Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

4.Consums.

S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:

Matèria primera

Consum anual estimat

Gas-oil

3.000 m3

Olis i lubricants

250

 

5.La producció anual s’estima en:

 

Productes Finals

 

Potencia elèctrica nominal total

24 MWe

Temps de funcionament estimat

500 turbina/any

6.Condicionants de Gestió de Residus

6.1 Residus perillosos 

1.Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n’autoritza la producció:

Residu

Codi LER

Producció anual estimada (tones/any)

Envasos amb restes de pintures

08 01 11*

0,1

Olis minerals no clorats , de transmissió mecànica i lubricants

13 02 05*

15

Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats

14 06 02*

0,1

Altres dissolvents i mescles de dissolvents

14 06 03*

0,1

Envasos que contenguin restes de substàncies perilloses

15 01 10*

0,1

Absorbents, materials de filtració (inclosos filtres d’oli no especificats a una altra categoria). Draps de neteja i roba protectora contaminada amb substàncies perilloses.

15 02 02*

1

Filtres d’oli

16 01 07*

0,2

Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenguin substàncies perilloses

16 02 13*

0,1

Bateries de plom

16 06 01*

0,1

Acumuladors de NI-Cd i bateries de telèfons mòbils

16 06 02*

0,1

Piles que contenguin mercuri

16 06 03*

0,1

Residus que contenguin hidrocarburs

16 07 08*

1

Tubs fluorescents i altres residus que contenguin mercuri

20 01 21*

0,1

Olis i greixos diferents dels especificats al codi 200125

20 01 26*

0,1

*Residus perillosos

2.La quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació és de 20 tones/any.

3.En cas  que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

4.S’ha de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèvia a l’inici de les activitats.

5.En cap cas aquesta AAI no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.

6.En tot cas Gas y Electricidad Generación SAU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l’esmentat reglament.

7.Gas y Electricidad Generación SAU ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

8.En relació als residus produïts, Gas y Electricidad Generación SAU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos  en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d’acord amb allò que disposa l’article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei  22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

9.Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació).

10.S’han d’envasar i etiquetar els contenidors dels residus d’acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d’acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

11.L’AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU indicades al punt 1 d’aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.

12.Emmagatzematge dels residus perillosos

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions de Gas y Electricidad Generación SAU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.

b.Els residus han d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d’emmagatzematge, que han d’estar cobertes  per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

13.Gas y Electricidad Generación SAU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

14.Segons l’article 17.6 els productors de residus perillosos estaran obligats a elaborar i remetre a la Comunitat Autònoma un estudi de minimització comprometent-se a reduir  la producció dels seus residus. Queden exempts d’aquesta obligació els petits productors de residus perillosos la producció dels quals no superi  la quantitat reglamentàriament establerta (10 tones). Segons la Disposició Addicional  segona del RD 952/1997, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats als quatre anys de la presentació del darrer estudi.

15.Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst  pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada pel RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l’eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presencia de PCBs prevista al punt dos (art. 3 i 3ter) de l’anterior norma.

16.Igualment, d’acord amb el punt 3 del RD 228/2006, que modifica la redacció de l’article 5, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar la declaració d’aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.

6.2 Residus no perillosos.

1.Gas y Electricidad Generación SAU està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d’esser lliurats a l’entitat local corresponent d’acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans. En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d’higiene i seguretat.

2.Es col·locaran un sistema de control de detecció fuites dels depòsits de combustible, a més s’adequaran els dipòsits de combustibles de forma que disposin de cubetes de retenció o bé d’algun sistema anàleg de contenció en cas de fuita.

3.En cas de produir-se fuites del depòsit es notificaran a l’òrgan competent en matèria de sòls contaminats del Govern de les Illes Balears

7.Condicionants Hídrics

7.1 Consum

1.El consum d’aigua previst per l’activitat és de 35,5 m3 anuals, provinents de la xarxa municipal d’aigües potables. Al còmput total no es tenen en compte els consums previstos al sistema de protecció contraincendis, dutxes de seguretat i rentaulls, rentats de turbines, neteja i aigualeig per considerar-se usos esporàdics.

2.El consum total es destina als usos següents:

Procés

Consum anual (m3)

Planta de tractament de gasoil

34

Consum humà

1,5

7.2 Emissions

1.Efluents

a.Drenatges oliosos. Es recullen i tracten al sistema de drenatges oliosos, que recull els vessaments accidentals que es puguin produir a les zones de transformadors, a les cubetes d’emmagatzemament de gasoil, a la zona de tractament de gasoil, a la zona de bombament d’aigua contraincendis, a la zona de descàrrega de camions, a la zona d’emmagatzemament de diesel d’emergència, a la zona de compressors i a la zona de transport de gasoil.

Aquests drenatges es recullen i es tracten a un separador lamel·lar, es condueixen a la bassa final d’efluents i finalment són recollides per gestor autoritzat.

Els olis separats s’emmagatzemen temporalment per a la seva retirada per gestor autoritzat.

Els drenatges provinents de les cubetes de les zones de transformadors i de les cubetes d’emmagatzemament de gasoil es fa de forma manual a través d’una vàlvula que roman tancada en operació normal.

b.Altres drenatges/drenatges químics. Els efluents que no es poden tractar al separador lamel·lar es recullen a arquetes des d’on es retiren per gestor autoritzat.

Aquests efluents són les aigües de rentat de les turbines, els de la zona de turbina de gas, els de la sala de bateries i l’oli dels separadors lamel·lars.

Les arquetes tenen capacitat suficient per a contenir 1,5 vegades el volum a recollir en cas de descàrrega.

2.Aigües pluvials netes. Les aigües d’escorrentia superficial es condueixen a la bassa final de recollida de pluvials (250 m3) des d’on es preveu la seva retirada per gestor autoritzat.

La bassa té capacitat suficient per a recollir les pluvials que es puguin produir a tota la superfície de la instal·lació i ser buidada amb una freqüència setmanal.

3.Aigües sanitàries. Es tracten a les mateixes instal·lacions mitjançant un sistema de sedimentació, digestió anaeròbia i filtració biològica de filtre fixe, que segons les dades de disseny permet una reducció de la DBO de fins al 70%. Les aigües tractades s’emmagatzemaran per a la seva recollida per gestor autoritzat. Es preveu la generació de 1,6 m3·any

7.3 Focus potencials de contaminació

1.Dipòsits de combustible. En total hi ha tres dipòsits de combustible de 100, 3000 i 1100 m3. Els dipòsits de combustible compten amb cubetes de retenció, connectades entre sí. Els possibles vessaments es gestionaran al sistema de recollida i tractament de drenatges.

2.Tanc de recollida de llots de depuració. La planta de tractament de gasoil compta amb un tanc de recollida dels llots de depuració que poden contenir sodi, potassi, vanadi i sòlids entre altres. El projecte no defineix les característiques d’aquest tanc.

7.4 Condicionat

1.La bassa final d’efluents s’ha de dimensionar per a recollir les pluvials de les zones de les quals recull les pluvials, és a dir, de les zones següents: transformadors, cubetes d’emmagatzemament de gasoil, tractament de gasoil, bombament d’aigua contraincendis, descàrrega de camions, emmagatzemament de diesel d’emergència, compressors i transport de gasoil.

2.L’emmagatzemament temporal d’oli del sistema de tractament dels drenatges oliosos ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.

3.La bassa final d’efluents, les arquetes del sistema de recollida de drenatges químics, les cubetes de retenció dels dipòsits i les de la zona de transformadors, han de comptar amb un revestiment impermeable, o una altra mesura impermeabilitzant,  i s’ha de dur a terme el manteniment pertinent.

4.Periòdicament s’han de retirar els llots que es puguin emmagatzemar a la bassa final de pluvials. Aquesta periodicitat serà com a màxim anual.

5.El tanc de llots de la planta de tractament de gasoil ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.

6.L’antic dipòsit de recollida dels drenatges de les cubetes dels dipòsits de combustible s’ha de retirar o condemnar adequadament.

7.S’han de dur a terme els següents controls:

Efluent

Paràmetres

Periodicitat

Punt de control

Pluvials netes

Volum, sòlids en suspensió, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX

Trimestral*

Bassa de pluvials

Llots de la bassa de pluvials

Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX

Anual

Bassa de pluvials

Drenatges oliosos tractats

Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX

Trimestral

Bassa d’efluents

Aigües subterrànies

pH, conductivitat, clorurs, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX

Trimestral

Pou CAT 234*

 

*el situat a la part central de la parcel·la

8.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control de la qualitat de les aigües subterrànies es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h.

La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.

Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.

Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%

9.Atès que part de la parcel·la està parcialment ocupada per una altra activitat, abans de la execució de les obres es realitzarà un control de les aigües subterrànies per tal d’obtenir un punt 0. La primera mostra de control es prendrà abans de la posada en marxa, una vegada finalitzades les obres.

10.Es conservaran els resguards de totes les operacions de buidat de com a mínim els darrers 5 anys.

11.En cap cas es mesclaran les aigües pluvials amb les aigües olioses tractades, si no que es gestionaran independentment.

12.En cap cas s’abocaran al terreny els efluents dels sistemes de tractament d’aigües residuals de tipus domèstic.

8.Condicionants d’atmosfera

8.1 Prescripcions de caràcter general

1.La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, així com tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

Segons l’annex del Reial decret 100/2011, la instal·lació està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup A, codi 01 01 04 01 “Turbinas de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt”  de la categoria “Generación de electricidad para su distribución por la red pública”.

2.Gas y Electricidad Generación, SAU i el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica es reuniran, com a mínim un cop a l’any, per establir el calendari per al compliment dels objectius de qualitat de les dades d’emissions, immissions, equipaments de mesura, i totes les qüestions tècniques que es plantegin en el compliment dels condicionants d’atmosfera. La reunió es realitzarà conjuntament amb la corresponent reunió per a la CT d’Eivissa.

3.Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la norma UNE-EN 15259:2008. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

4.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir amb la normativa vigent per la qual s’estableixen les condicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball. Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.

5.Les mesures es realitzaran en condicions representatives d’operació de cada grup.

6.Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

7.Si hi ha qualque superació de límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà immediatament desprès del seu coneixement al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà sobre els canvis significatius en el tipus de combustible usat o en la forma d’explotació de la instal·lació.

8.Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible s’enviaran mensualment al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

8.2 Identificació de focus emissors

1.Els principals focus emissors de què consta la CT de Formentera i les seves característiques són els següents:

Focus

Grup

Codi APCA

Turbina de gas 1

B

01 01 04 02

Turbina de gas 2

B

01 01 04 03

Turbina de gas 3

B

01 01 04 03

Turbina de gas 4

B

01 01 04 03

Grup electrogen d’emergència

C

01 01 05 03

 

 

 

Grup /Tipus

Potència nominal (MWe)

Potència tèrmica nominal (MWt)

Combustible

Any alta prevista

Any baixa prevista

Turbina de gas 1

14

----

Gas oil C

1966

2016

Turbina de gas 2

8

21,0 MWt

Gas oil C

2016

 

Turbina de gas 3

8

21,0 MWt

Gas oil C

2016

 

Turbina de gas 4

8

21,0 MWt

Gas oil C

2016

 

Grup electrogen d’emergència

0,5

----

Gas oil C o B

2016

 

8.3 Control i límits d’emissions

1.La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s’estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s’estableixin límits inferiors.

2.Qualsevol modificació dels límits i condicions, haurà de ser autoritzada prèviament.

3.Per fixar els valors límit d’emissió (VLE) aplicables i les dates de compliment, es té en compte la normativa, la data d’alta del grup, els valors de referència indicats en els documents de les Millors Tècniques Disponibles (MTD i BREF) i el caràcter de funcionament dels grups.

4.A les taules següents s’indiquen els valors límit d’emissió per a cada grup i contaminant; tipus de control i periodicitat.

5.Els controls seran aplicables als focus amb emissions sistemàtiques, entesos com a focus que superin les 500 hores de funcionament anual. 

6.Les dades d’autocontrols s’enviaran segons la periodicitat establerta a les taules següents.

7.Es considerarà que es respecten els valors límit d’emissió a l’atmosfera quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superin els valors límit fixat en la present resolució.

8.S’ha d’informar de la baixa i alta de cada un dels grups.

8.3.1Controls d’emissions per a les turbines de gas TG1 a TG4 usant gas-oil com a combustible.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit (mesures referides al 15% O2 per gasos)

SO2

Autocontrol

Entre juny i setembre de cada any

40 mg/Nm³

OCA

Cada 3 anys

NOx

Autocontrol

Entre juny i setembre de cada any

TG2 a TG4:  90 mg/Nm³ amb càrrega > 70%

OCA

Cada 3 anys

Partícules

Autocontrol

Entre juny i setembre de cada any

50 mg/Nm3

OCA

Cada 3 anys

CO

Autocontrol

Entre juny i setembre de cada any

100 mg/Nm³

OCA

Cada 3 anys

Les mesures de les emissions, tant els autocontrols com les mesures a realitzar per part d’un Organisme de control autoritzat, es faran en condicions de ple funcionament de les turbines, previsiblement de juny a setembre.

Dins el termini de tres mesos des de la data de posada en marxa de cada turbina de gas es realitzarà una primera mesura per part d’un Organisme de control autoritzat.

8.3.2.Controls d’emissions per al grup electrogen d’emergència usant gas-oil com a combustible.

 

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit (mesures referides al 15% O2 per gasos)

SO2

Autocontrol

Semestral

850 mg/Nm³

OCA

Cada 5 anys

NOx

Autocontrol

Semestral

1.500 mg/Nm3

OCA

Cada 5 anys

Opacitat

Autocontrol

Semestral

4

OCA

Cada 5 anys

CO

Autocontrol

Semestral

245 mg/Nm³

OCA

Cada 5 anys

 

8.4 Registre

S’ha de mantenir actualitzat un registre amb les dades d’emissions mesurades, controls i inspeccions, així com les operacions d’aturades, manteniment (operacions de manteniment dels filtres, cortines, carenats, etc.), incidències i averies, i qualsevol altres tipus d’operació diferent del funcionament normal, per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011. La informació documental s’ha de conservar un període mínim de 10 anys i haurà d’estar a disposició de l’òrgan competent.

9.Requisits de seguretat i activitats

9.1 Pla d’autoprotecció

El titular de l’activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinats aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004).

9.2 Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.

-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert a les disposicions  específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per un altre banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

-Complementàriament al sistema general contra incendis de les instal·lacions, caldrà que existeixi una faixa o zona perimetral de prevenció entre els límits de l’explotació i la zona forestal de 25 m d’amplada, amb condicions de baixa combustibilitat:

+Arbrat: distància entre peus, mínim 6 m. i esporgats 1/3 de l’alçada. Fracció de cabuda coberta inferior al 50%.

+Arbustiu: fracció de cabuda coberta inferior al 30%.

+Restes de vegetals morts (secs) i podes: s’han de retirar o triturar en un termini màxim de 10 dies per tal d’evitar la propagació d’incendis

-Durant l’execució i explotació del projecte es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.

-Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.

-Quan es realitzin ampliacions de grups de la Central, els grups que s’instal·lin hauran de ser compatibles amb l’ús del gas natural. S’emprarà gas natural en aquestes possibles ampliacions, sempre que aquest combustible ja estigui disponible. 

9.3Contaminació acústica i vibracions

L’envolvent acústica de les turbines haurà d’assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa  vigent en aquesta matèria.

Les turbines disposaran de sistemes d’absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles a les vivendes properes.

9.4 Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears. En cas d’exenció d’aplicació de la Llei segons l’apartat 1.d de l’article 3, s’haurà de presentar la documentació justificativa d’aquesta exenció.

10.Controls  periòdics

10.1 Control inicial de les instal·lacions

Aquesta instal·lació no podrà iniciar l’activitat productiva fins que no es comprovi el compliment de les condicions fixades a la present AAI.

Aquesta comprovació es podrà realitzar per l’autoritat competent o mitjançant una entitat certificada col·laboradora d’aquesta, en el termini d’un mes des de la sol·licitud d’inici d’activitat pel titular.

Juntament amb l’esmentada sol·licitud s’aportarà tota la documentació necessària per acreditar el compliment de les condicions fixades a l’AAI, que com a mínim serà:

-Certificat de final d’obra realitzat pel tècnic.

-Document d’acceptació o contractes amb els gestors finals autoritzats per la gestió dels residus perillosos que es generin a la instal·lació.

-Informe de l’auditor ambiental contractat pel promotor que acrediti que l’actuació s’ha realitzat segons el projecte i les condicions que s’hagin autoritzat i a on es valori l’eficàcia de les mesures protectores, correctores i compensatòries aplicables, al efecte d’introduir les modificacions que siguin necessàries a través del PVA, tal com s’estableix a l’article 54 de la Llei 11/2006.

-En cas de tractar-se d’una instal·lació exenta del compliment de la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears, s’aportarà justificació documental i el conveni de col·laboració signat amb el Consell Insular de Formentera per a la consecució del major número de les finalitats de la llei que siguin compatibles amb l’activitat desenvolupada.

-Pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i rebut de pagament vigent.

-Sol·licitud d’inscripció en el registre d’activitats potencialment contaminadores del sòl de les Illes Balears (RD 9/2005, de 14 de gener – BOE de 18 de gener de 2005).

-Informe preliminar de situació  per a cada un dels sòls on es desenvolupi l’activitat, amb l’abast i contingut mínim que es recull en l’Annex II del RD 9/2005. Particularment, ha de quedar clara la ubicació  de les zones d’emmagatzematge de residus perillosos, els dipòsits d’hidrocarburs, els pous de recollides d’olis i el Punt Net al croquis de les instal·lacions.

-Comunicació prèvia de productor de residus prèvia a l’inici de les activitats.

10.2 Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions Gas y Electricidad Generación, SAU per part dels tècnics de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, per tal de comprovar el compliment els requisits de l’AAI.

10.3 Inventari d’emissions al Registre PRTR

Gas y Electricidad Generación, SAU haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.4 Control documental

10.4.1 Control documental periòdic

-Cada quatre anys es presentarà davant l’òrgan ambiental un estudi de minimització dels residus generats  en compliment de l’article 17.6 de la Llei 22/2011 i la Disposició Addicional  segona del RD 952/1997.

-Els informes d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 29 de gener, seran tramesos per part de l’OCA directament al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Informe cada 3 anys d’emissió de contaminants a l’atmosfera de les turbines de gas (partícules, CO, NOx, i SO2), realitzat per un Organisme de control autoritzat.

-Informe cada 5 anys d’emissió de contaminants a l’atmosfera del grup electrogen (opacitat, CO, NOx, i SO2), realitzat per un Organisme de control autoritzat.

-Cada any s’ha de presentar un informe realitzat per un Organisme de control autoritzat amb la valoració del compliment de totes les prescripcions d’atmosfera de l’AAI: disposició dels corresponent registres, eficàcia de les mesures correctores per minimitzar  les emissions difuses implantades, així com identificació de possibles emissions no considerades a aquesta autorització.  

10.4.2 Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:

-Residus

+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.

-Emissions i immissions atmosfèriques:

+Informes d’autocontrols de les turbines de gas i del grup electrogen, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.

+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

-Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:

+Volum d’aigua consumit pels diferents usos.

+Volum de pluvials netes generades i/o retirades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Incidències.

+Volum i composició de llots retirats de la bassa de pluvials. Estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.

+Volum i composició de drenatges oliosos tractats retirats. Estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.

+Volum d’altres drenatges retirats. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.

+Volum d’aigües sanitàries i llots de la depuradora d’aigües sanitàries retirat.

+Evolució del nivell freàtic i de la qualitat de les aigües subterrànies, amb les dades disponibles de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat de les aigües subterrànies.

+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

-Renous

+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.

-En caràcter general

+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

11.Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12.Caràcter de l’autorització.

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

13.Causes d’extinció.

Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa Gas y Electricidad Generación, SAU.

-La declaració de fallida de l’empresa Gas y Electricidad Generación, SAU quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

-La no concessió de prorroga de l’Autorització.

14.Modificació de les condicions.

L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

 Palma, 27 de setembre de 2013

 

 El president de la CMAIB

 José Carlos Caballero Rubiato